به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Drama » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Drama» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محسن کرمی*، فرزانه صادقی
    هدف

    هدف از انجام پژوهش حاضر تحلیل سیر تحول شخصیت های درام از طریق کاربست نظریه «تحول شش گانه شخصیت در درام» با مطالعه موردی مجموعه های نمایشی صاحبدلان، او یک فرشته بود، اغماء و میوه ممنوعه است. این پژوهش درصدد است تا با مطالعه و بررسی درام های موردنظر، انواع سیر تحول شخصیت ها را مورد بررسی قرار دهد. هچنین این پژوهش قصد دارد نشان دهد تنوع تحول شخصیت ها در یک درام چه نقشی در کیفیت ساخت آن دارد.

    روش شناسی پژوهش: 

    روش این پژوهش تحلیل محتوای کیفی است که شامل شیوه های تخصصی در پردازش داده های پژوهشی است. این روش در جست وجوی دریافت جنبه های ادراکی و احساسی پیام ها و یا درک موارد پنهانی و قابل استخراج از بیانات و محتواهاست. بنابراین پژوهشگر در این مسیر، افزون بر بیان وضعیت و چگونگی پدیده یا موضوع، به تبیین چگونگی و سایر ابعاد آن و همچنین تحلیل کیفی محتوای اثر می پردازد.

    یافته ها

    انواع شش گانه تحول شخصیت، شامل: رستاخیز، سقوط، تعالی، تدنی، از قهقرا بازگشتن، و به قهقرا رفتن، جملگی در درام های مورد بررسی در این پژوهش وجود داشتند. به عبارت دیگر، تحول شخصیت های این درام ها آن گونه که در ابتدای امر به نظر می رسد تنها از مقوله رستاخیز (توبه) نیست، بلکه انواع دیگر تحول ها نیز در این درام ها وجود دارند. با این همه، در مجموعه ای مثل صاحبدلان که تحول شخصیت متنوع تر است، کیفیت درام نیز بالاتر است.

    بحث و نتیجه گیری

    با توجه به یافته های تحلیل سیر تحول شخصیت ها در درام های موردنظر می توان به این نتیجه رسید که برای داشتن فیلمنامه ای با کیفیت مطلوب، باید علاوه بر متحول شدن شخصیت قهرمان، سایر شخصیت های یک فیلمنامه نیز تحول پیدا کنند، هرچند نه به اندازه قهرمان.

    کلید واژگان: رسانه, درام, شخصیت, سیر تحول شخصیت, نظریه تحول شش گانه شخصیت در درام}
    Mohsen Karami *, Farzaneh Sadeghi
    Objective

    The purpose of this research is to analyze the character transformation process through the application of the "Six-Stage Character Transformation in Drama" theory, using the TV series Sahebdelan, He Was an Angel, Aghmaa, and Forbidden Fruit as case studies. This research aims to examine the various types of character transformations in these dramas and demonstrate how the diversity of character transformations in a drama contributes to its quality.

    Research Methodology

    The research method is qualitative content analysis, which includes specialized techniques in processing research data. This method seeks to perceive the perceptual and emotional aspects of messages or to understand the hidden and extractable aspects of statements and contents. Therefore, in addition to describing the state and nature of the phenomenon or subject, the researcher in this path also explains the how and other dimensions of it, as well as the qualitative analysis of the content of the work.

    Findings

    The six types of character transformation, namely resurrection, fall, ascent, decline, regression, and deterioration, were all present in the dramas examined in this research. In other words, the character transformations in these dramas are not solely limited to the category of resurrection (repentance), but other types of transformations also exist. Nevertheless, in a series like Sahebdelan, where character transformation is more diverse, the quality of the drama is also higher.

    Discussion and Conclusion

    Based on the findings of the analysis of the character transformation process in the target dramas, it can be concluded that to have a screenplay of desirable quality, in addition to the transformation of the protagonist, the other characters in a screenplay should also undergo transformation, although not to the same extent as the protagonist.

    Keywords: Drama, Character, Character Transformation Process, Six-Stage Character Transformation In Drama Theory}
  • احمد احمدپور*، علی رازی زاده
    هدف

    تبیین برساخت شخصیت های زن مکمل ضدقهرمان در سریال تاریخی مختارنامه به کارگردانی داوود میرباقری.

    روش

    این تحقیق ابتدا باگردآوری مطالب به شیوه کتابخآن های، سطوح سه گانه کشمکش را مورد بررسی قرارمی دهد. سپس ویژگی شخصیت های زن مکمل ضدقهرمان را از طریق مشاهده و واکاوی سریال با رویکرد تحلیل محتوای کیفی مورد ارزیابی قرار می دهد.

    یافته ها

    درام نویس، خالق اصلی بسیاری ازکشمکش وبحرآن ها را یک زن قرارداده است. عنصر حیاتی کشمکش، نقش بسیار مهمی در پیدایش بحران و ایجاد تعلیق دارد. درام پرداز با قرار دادن چند ویژگی برای شخصیت های زن ضدقهرمان، کاراکترهای شاخص و اثرگذاری ساخته است که کنش آن ها سبب واکنش قهرمان می شود و یا کنش آن ها، کاراکترضدقهرمان را علیه قهرمان به کنش وا می دارد. درام نویس با خلق کشمکش درونی از حیث ذهن در شخصیت زن مکمل ضدقهرمان، و انتقال این کشمکش به کاراکتر مرد ضدقهرمان، سبب ایجاد کشمکش های فردی، فرافردی و بحران می شود که این موضوع پیشبرد داستان را در پی دارد.

    نتیجه گیری

    ریشه بسیاری از رخدادها توسط شخصیت های زن مکمل ضدقهرمان پی ریزی می شود. درنتیجه داستان جریان می یابد. کاراکتر زن مکمل ضدقهرمان، شخصیت ضدقهرمان را برای رویارویی با قهرمان راسخ تر می کند که حاصل آن، درگیری، کنش و واکنش های قابل توجه است. قابل ذکر است با وجود نتایج بسیار مثبت آفرینش این شخصیت ها در پیشبرد درام، دارای نقاط ضعفی نیز هستند. با گسترش نقاط قوت و کاستن نقاط ضعف این شخصیت ها، می توان شخصیت هایی کنشگر، جذاب و غیرقابل پیش بینی خلق نمود که دارای جذابیت های نمایشی متفاوتی نسبت به شخصیت های قبل بوده و در پیشبرد درام بسیار موثرتر باشند.

    کلید واژگان: درام, شخصیت زن مکمل, ضدقهرمان, مختارنامه, داوود میرباقری}
    Ahmad Ahmadpour *, Ali Razizadeh
    Objective

    This research aims to explain the construction of complementary anti-heroine characters in the historical TV series "Mokhtarnameh" directed by Davood Mirbagheri.

    Method

    The research first examines the three-level conflict through the collection of materials in a library-like manner. Then, it evaluates the characteristics of complementary anti-heroine characters through the observation and analysis of the series using qualitative content analysis.

    Findings

    The playwright, as the main creator of many conflicts and crises, has portrayed a woman as a vital element in the conflicts, which plays a significant role in the emergence of crises and suspensions. The playwright has created prominent and influential characters by assigning several features to the complementary anti-heroine characters, whose actions either provoke the hero's reaction or cause the anti-heroine character to act against the hero. The playwright, by creating internal conflicts in the mind of the complementary anti-heroine character and transferring this conflict to the anti-hero character, creates personal, interpersonal, and crisis conflicts that drive the story forward.

    Conclusion

    The creation of complementary anti-heroine characters in the "Mokhtarnameh" series has had significant results in advancing the drama. The roots of many events are influenced by complementary anti-heroine characters, and as a result, the story progresses. The complementary anti-heroine character makes the anti-hero character more resilient in confronting the hero, resulting in significant conflicts, actions, and reactions. It is worth mentioning that despite the very positive results of creating these characters in advancing the drama, they also have weaknesses. By expanding their strengths and reducing their weaknesses, characters can be created that are more dynamic, attractive, and unpredictable, with different visual attractions than previous characters, and be more effective in advancing the drama.

    Keywords: Drama, Complementary Female Character, Anti-Heroine, Mokhtarnameh, Davood Mirbagheri}
  • محمدحسین حبیبی*، محمدصادق کاملان
    هدف

    امروزه هنرهای نمایشی جزء اصلی ترین راه های ترویج ایدیولوژی ها هستند. تولید اثر نمایشی از زندگی پیشوایان دینی یکی از مهم ترین اهداف هنرمندان مسلمان می‎باشد؛ اما این کار با مسایل و مشکلاتی رودررو است. یکی از مهم ترین مشکلات پیش رو، اقتباس از زندگی معصومین در متون نمایشی است. هدف از نگارش این مقاله مشخص کردن مجوزها و محدودیت های این امر از منظر دین می‎باشد.

    روش :

     جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و تحلیل و بررسی آن با شیوه توصیفی - تحلیلی خواهد بود.

    یافته ها

    با بررسی قصه گویی و نمایش از منظر اسلام، دریافتیم که اسلام به صراحت درباره این گونه هنرها نکته ای نگفته است؛ اما از مشی و شیوه عملی قرآن و ایمه می توان به نوعی تاییدی ضمنی برای آن یافت؛ چراکه خداوند بارها از این مسیله (برای رساندن مفاهیم به بشر) استفاده کرده است. همچنین علاوه بر انواع اقتباس، تعاریفی برای مفاهیم افترا، هتک و عصمت یافته ایم.

    نتیجه گیری

    اقتباس از زندگی معصومین در متون نمایشی، بذاته مشکلی ندارد؛ ولی نباید مترتب امر حرامی شود. برای این مسیله دو امر حرام قابل تصور است: افترا و هتک. در اقتباس وفادارانه، معمولا در معرض این دو مسیله قرار نمی گیریم؛ اما در اقتباس آزاد و وام گیرانه، اگر نویسنده ادعای واقعیت کند، در معرض افترا قرار می گیرد و پس از افترا مسیله هتک به وجود می آید. نگارنده در خلق داستان، باید مراقب باشد تا به شخصیت های مقدس و معصومین توهین نکند. حتی اگر داستان غیرواقعی باشد، این توهین و هتک حرمت، از دیدگاه اسلام و تشیع غیرقابل بخشش است.

    کلید واژگان: اقتباس از زندگی معصومین, نمایش و دین, هنر دینی, اقتباس دینی}
    MohammadHossein Habibi, MohammadSadegh Kamelan
    Purpose

    Today, dramatic arts are one of the most important ways to promote ideologies. Producing a dramatic work about the lives of religious leaders is one of the main goals of Muslim artists, but this task faces many challenges. One of the most important challenges is adapting the lives of the Imams in dramatic texts. The purpose of this article is to identify the licenses and limitations of this matter from a religious perspective.

    Methodology

    Data will be collected using library research method and analyzed descriptively and analytically.

    Findings

    By examining storytelling and drama from an Islamic perspective, we have found that Islam has not explicitly stated anything about such arts, but through the practices and methods of the Qur'an and Imams, a kind of implicit confirmation can be inferred because God has repeatedly used this method to convey teachings to humanity. We have also found definitions for concepts such as blasphemy, insult, and sanctity in addition to various adaptations.

    Conclusion

    Adapting the lives of the Imams in dramatic texts is not inherently problematic, but it should not lead to something forbidden. Two things are considered forbidden in this matter: blasphemy and insult. In faithful adaptation, we are usually not exposed to these two issues, but in free and borrowed adaptations, if the writer claims truthfulness, he or she is exposed to blasphemy and subsequently insult. The writer must be careful not to insult the sacred and holy characters, even if the story is fictional. From the Islamic and Shia point of view, this insult and violation of sanctity cannot be forgiven.

    Keywords: Adaptation of the Lives of Imams, Drama, Religion, religious art, Religious Adaptation}
  • رامتین شهبازی، محمد عارف*، مصطفی مختاباد امرئی
    در قرن بیستم، چرخش های مطالعات زبانی در حوزه فلسفه زبان، بر بسیاری از شاخه های دیگر فلسفه، همچون مطالعات تخیل در هنر نیز تاثیر گذاشت. لودویک ویتگنشتاین در جایگاه یکی از چهره های فلسفه زبان در قرن بیستم،کوشید فلسفه زبان را از حوزه نظریه برهاند و به روش نزدیک کند. بنابراین گزاره های او- به خصوص در دوره متاخر- راهی است برای شناختن کارکردهای زبان درراستای روش مندی دستورزبان. هدف از نگارش این مقاله، دست یابی به شیوه های بسط زبان نمایشی، با نگاهی به روش دستور زبان تخیل بر پایه آرای ویتگنشتاین است. در این راستا، فیلم نامه «وقت دیگر، شاید» اثر بهرام بیضایی، برگزیده شده که بازی های زبانی تخیل در آن مشهود است. در این پژوهش، به این سوال پاسخ داده شده که چگونه روش ویتگنشتاین در دستور زبان تخیل، می تواند منجر به بسط زبان دراماتیک شود؟ بر همین اساس، این فرضیه قوت می گیرد: به نظر می رسد بیضایی، عناصر مختلفی را با درهم آمیزی دستور بازی های زبانی متفاوت تخیل درهم آمیخته تا به گسترش زبان نمایشی اثر یاری رساند. این پژوهش، براساس هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای، بر پایه روش کیفی و بر مبنای ماهیت توصیفی انجام گرفته است. براساس نتایج، روش تخیل پردازی و شکل گیری دستور بازی زبانی آن در فیلم نامه مورد نظر، دارای شکل های متفاوتی بوده و منجر شده بیضایی روش های متفاوت کلامی را در گفت و گونویسی و تصویرسازی درهم آمیزد و با روش تخیل شبکه ای، به تولید دستور زبانی ویژه دست یابد.
    کلید واژگان: تخیل, ویتگنشتاین متاخر, بیضایی, فیلمنامه «وقت دیگر, شاید», فلسفه زبان, درام}
    Ramtin Shahbazigharloghi, Mohammad Aref *, Mostafa Mokhtabad Emrei
    In the twentieth century, the rotations of language studies in the philosophy of language have affected many other branches of philosophy, including imagination studies in arts. Ludwig Wittgenstein, in the position of one of the figures of the philosophy of language in the twentieth century, tried to shake off the philosophy of language from being merely theoretical and make it nearer to method. So, his reports -particularly in the recent era- are the ways to recognize the functions of language in line with the method-orientation of the structure. The purpose of writing this article is to access the expansion ways of dramatic language, with an eye to imaginative language structure based on Wittgenstein’s opinions. Accordingly, the scenario of “Maybe, Another Time!” by Bahram Beizaei was chosen in which the linguistic games are clear. In this research, this question has been answered: how can Wittgenstein’s method in the imaginative language structure result in the expansion of dramatic language? On this very basis, this hypothesis is strengthened: it seems that Beizaei has combined different elements by mixing various structures of imaginative linguistic games to help with the expansion of the dramatic language of the work. This research is applied in terms of the goal and qualitative in terms of the documentary data collection method, and it has been conducted based on descriptive nature. According to the results, imagination-generation and formation of its linguistic game in the addressed scenario, possesses different forms and has led Beizaei to combine different verbal methods in dialogue-writing and illustration, and achieve the production of a special linguistic structure by network imagination method.
    Keywords: Imagination, Late Wittgenstein, Beizaei, “Maybe, Another Time!” Scenario, The Philosophy of Language, Drama}
  • مینا جهانگیری*، فاضل اسدی امجد، علیرضا امیدبخش
    ادوارد آلبی (1928-2016)، نمایشنامه نویس مدرن صاحب سبک آمریکایی از جمله نویسندگانی است که تلاش کرده روابط اجتماعی افراد را در نمایشنامه هایش بازنمایی کند. انعکاس این روابط نه تنها در کلام، بلکه در سکوت و برخوردهای فیزیکی شخصیت ها دیده می شود که یادآور توجه به جنبه های پیدا و پنهان رفتار در نظریه کنش متقابل نمادین است. هدف این پژوهش بکارگیری نظریه ی کنش متقابل نمادین با تکیه بر آراء جورج هربرت مید (1931-1863) در تحلیل متن نمایشنامه ی توازن ظریف اثر ادوارد آلبی است. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد جهت دار استفاده گردید. یافته های پژوهش روند تغییر در باورهای افراد امریکایی را بعد از نیمه قرن بیستم از طریق تقابل دو گروه شخصیت نشان می دهد. در یک سو، والدینی که تابع آموزه ها، ارزش ها و استانداردهای بورژوایی جامعه سنتی آمریکا هستند و در سوی مقابل دیگران مهم آنها صف آرایی کرده اند. گروه دوم، با وجود گذار از ارزش های سنتی جامعه نتوانسته اند به طور مستقل به حیات اجتماعی خود ادامه دهند و در نتیجه وابسته به گروه نخست هستند. این وابستگی طفیلی وارکه زمینه ساز تعارضات و تنش های شخصیت ها می شود؛ با برهم زدن توازن و تعادل ظریف خانواده منجر به ارزیابی و بازاندیشی روی دو قطبی حقوق فردی/مسولیت اجتماعی می شود.
    کلید واژگان: نمایشنامه, ادوارد آلبی, توازن ظریف, جورج هربرت مید, کنش متقابل نمادین}
    Mina Jahangiri *, Fazel Asadi Amjad, Alireza Omidbakhsh
    Edward Albee (1928-2016), an outstanding American playwright, is one of the authors who tried to represent the social relations of individuals in his plays. The reflection of these relationships can be viewed not only in the characters' words, and in their silence, as well as their physical encounters. This characteristic reminds us of the attention to the visible and hidden aspects of behavior in the theory of symbolic interaction. The purpose of this study is to apply symbolic interactionism focusing on the viewpoints of George Herbert Mead (1931-1863) in Edward Albee's A Delicate Balance. In this study, the method of directional qualitative content analysis has been used. Findings show the changes occurred in the beliefs of Americans after the middle of the twentieth century through the confrontation of two groups of characters. On the one hand, parents who are subject to the bourgeois patterns, values, and standards of traditional American society, and on the other hand, their significant others have lined up against them. The second group, despite transmitting from the traditional values of society, have not been able to continue their social life independently and are therefore dependent on the first group. This parasitic dependence that gives rise to conflicts and tensions of the characters; upset the delicate balance of the family. It Eventually leads to the evaluation and rethinking of the dichotomy of social responsibility vs. individual rights.
    Keywords: drama, Edward Albee, A Delicate Balance, George Herbert Mead, Symbolic Interactionism}
  • احمد سفلایی*، رضا سربخش

    پرمخاطب ترین اثر مرتضی مطهری، مجموعه کتب «داستان راستان» است. داستان این کتاب ها با استناد به احادیث و روایت های اسلامی، با زبانی ساده در قالب روایتی جذاب بازنویسی شده و توانسته مفاهیم موجود در دین اسلام را به مخاطبان- خصوصا کودکان و نوجوانان- به خوبی معرفی کند. باتوجه به اهمیت این مجموعه در بین کتب اسلامی، هدف این پژوهش، دستیابی به مولفه های اصلی دراماتیک مجموعه داستان های این کتاب برای اقتباس در حوزه سینمای زنده و انیمیشن است. به این منظور، نگارندگان به روش توصیفی- تحلیلی، با گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و تحلیل کیفی یکی از داستان های کتاب به نام «دعای مستجاب» براساس مولفه های ساختار درام ارسطویی، به تحقیق در این زمینه پرداختند. درام تراژدی از نظر ارسطو در نهایت باعث تزکیه می شود و هدف یک اثر هنری دینی همچون «داستان راستان» به عقیده مطهری نیز این است که خواننده درباره آن فکر کند و از فکر خود چیزی بر آن بیفزاید و این امر در نهایت، منجر به یک عمل شود. یافته های پژوهش حاکی از آن است که کتاب «داستان راستان» با بهره گیری از الگوی موفق دراماتیک ارسطویی و ویژگی های بارزی همچون کشمکش، زبان و لحن، اوج، زمان و مکان، گره افکنی، تعلیق، شخصیت های کنشگر و... امکان هرگونه اقتباس و برداشت تازه را برای نگارش فیلم نامه انیمیشن و دیگرگونه های نمایشی برای نویسندگان فراهم می آورد؛ ظرفیتی که باید موردتوجه بیشتر هنرمندان قرار بگیرد تا این روایت های جذاب اسلامی، در قالب تصویری، برای مخاطبین تلویزیون به بهترین نحو اثرگذار باشند.

    کلید واژگان: شهیدمرتضی مطهری, درام ارسطویی, داستان راستان}
    Ahmad Soflaee *, Reza Sarbakhsh

    The book "Dastan Rastan" is a lasting work of Morteza Motahhari, one of the most important works of contemporary religious art in the eyes of the audience. This book has been rewritten in a simple story format based on Islamic hadiths and narrations and has been able to introduce the concepts of Islam to the audience, especially children and adolescents. The author of the book has tried to dramatize the stories without changing the essence of the narrative so that the elements of the drama make them more readable. This led the authors to take a closer look at The Story of Truth from the perspective of Aristotelian drama for visual adaptation, especially in film and animation. For this purpose, one of the stories called "Answered Prayer" was examined analytically-qualitatively based on the components in the structure of Aristotelian drama. Drama is basically created for human education, guidance and learning, which ultimately leads to cultivation. According to Shahid Motahari, the purpose of "Dastan-e Rastan" is for the reader to think about it and add something from his own thought, and this will eventually lead to an action. The findings of the research indicate that the book "Story of Truth" due to its theatrical potential and salient features such as Spectacle, Character, Fable (Plot), Diction, Melody, and Thought., the possibility of any new adaptation. Provides writers with screenplays for animation and other theatrical productions; A capacity that should be given more attention by artists.

    Keywords: Dastan Rastan Story, Morteza Motahhari, Drama, Aristotle, animation, Film}
  • علی کشوری دوغائی، مهدی پور رضائیان*، خشایار قاضی زاده
    «شیوه های روایتگری» یکی از چالش های پیچیده و مداوم انسانی است. به ویژه، شاید اولین سوال بشر در فرایند ارتباط این بوده است: «چگونه این مطلب را نقل کنم؟» این سوالی که امروزه نیز همچنان پابرجاست. علاوه بر این، سوالات دیگری نیز در ذهن روایتگران پدید می آید. «عناصر اصلی روایت داستانی کدام اند؟»، «شیوه های روایتگری چه هستند؟» و «بهتر است برای نقل این داستان از چه شیوه هایی استفاده کنم؟». شواهد نشان می دهد که به جز تلاش های جدی اما کلی افلاطون و ارسطو یا نظریه پردازی های فاقد طبقه بندی سایر پژوهشگران، اقدام دیگری در این زمینه صورت نگرفته و نظام جامعی برای طبقه بندی این شیوه ها ایجاد نشده است. پژوهش پیش رو که به عنوان یک پژوهش کیفی، با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از اسناد و منابع معتبر کتابخانه ای به انجام رسیده، با هدف دستیابی به طبقه بندی جامع شیوه های روایتگری برای استفاده روایتگران تدوین شده است. در نتیجه؛ ابتدا با تحلیل تعاریف جدی روایت، عناصر اصلی روایت داستانی، شناسایی و سپس، با بهره گیری از این عناصر و با توجه به طبقه بندی های پیشین و توصیف و تحلیل نظریات مهم ساختارگرایانه درباره روایت، الگویی جامع برای طبقه بندی شیوه های روایتگری در هنرهای نمایشی ارایه شده است.
    کلید واژگان: روایت, نمایش, نمایشواره, هنرهای نمایشی, شیوه های روایتگری}
    Ali Keshvari Doghaei, Mehdi Pourrezaeian *, Khashayar Ghazizadeh
    Narrative methods is one of the complex and ongoing human challenges. Perhaps the first human question in the communication process has been, "How do I quote this?" This is a question that still persists today. In addition, other questions arise in the minds of narrators: "What are the main elements of storytelling?", "What are the narrative methods?" And "What method should I use to tell this story?" Evidence shows that, apart from the serious but general efforts of Plato and Aristotle or the unqualified theorizing of other scholars, nothing did in this field and didn’t establish a comprehensive system for the classification of these methods. This qualitative research was conducted by descriptive-analytical method using reliable library documents and sources, to achieving a comprehensive classification of narrative methods for the use of narrators. So, the definitions of the narrative and the main elements of the narrative were analyzed, and then are identified, and then a comprehensive model was provided to classifying Narrative methods in the performing arts using these elements and considering the previous classifications and describing and analyzing important structural theories about the narrative.
    Keywords: narrative, Drama, Ritual Drama, Performance Arts, Narrative Methods}
  • Saeid Rahimipour

    Recently, literature and its applicability as a powerful source of authentic and rich linguistic materials have received profound attention and consideration. Unlike the past, it is being searched and analyzed from any possible aspect for its efficiency and power of utilization in the class. This paper has tried to detect in the researches done on the applicability of literature to language teaching, specially the status of poetry and drama as two powerful genres of literature in the field of language teaching and learning as well as the detailed introduction of their feasibility and application to literature understanding and language teaching. The paper has tried to utilize them in their classes and devise ELT textbooks from theoretical viewpoint and pave the way for the practitioners and curriculum developers their mode of administration and deployment.

    Keywords: poetry, Drama, Literature, TEFL, Survey}
  • صادق رشیدی*، فرهاد امینی

    هدف از نوشتن این مقاله نقد محتوایی و شکلی کتاب نشانه شناسی تئاتر و درام است. کتاب نشانه شناسی تئاتر و درام ازجمله کتاب های مهم و مبنایی تحلیل تئاتر و درام به شمار می رود. این کتاب با طرح مباحث نظری در چهارچوب نگرش نشانه شناختی ساخت گرا به دنبال بررسی منطق تئاتر رایج و متعارف است و به همین منظور نویسنده درصدد بوده است با طرح مفاهیمی که به نوعی می توان آن ها را مفاهیم اصلی و زیربنایی بوطیقای تحلیل تئاتر به شمار آورد، روش شناسی تحلیلی و کاربردی ای را پیش روی مخاطبان قرار دهد که مایل اند با سازوکار جهان پویای تئاتر آشنا شوند یا به دنبال روش های نشانه شناختی برای تحلیل تئاترند. مسئله اصلی این مقاله طرح این پرسش بنیادی است که نشانه شناسی چگونه می تواند تئاتر را تحلیل و تفسیر کند و از برایند آن روزنه های درک و دریافت پیچیدگی های جهان تئاتر و درام را برای ما آشکار کند. ضرورت و اهمیت نگاه نقادانه به کتاب نشانه شناسی تئاتر به منظور تحلیل دقیق تر و نیز تبیین سازوکارها و ویژگی های کاربردی علم نشانه شناسی در تحلیل متون نمایشی است. به همین علت، نشان دادن اهمیت کتاب نشانه شناسی تئاتر و درام با آشکارسازی کارکردهای تحلیلی آن با هدف راه نمایی مخاطبان و دانشجویانی که دغدغه تحلیل های نشانه شناختی تئاتر را دارند ضروری است.

    کلید واژگان: شانه شناسی, تئاتر, درام, تحلیل, نظریه}
    Sadeq Rashidi *, Farhad Amini

    The purpose of writing this essay is the content critique and the form of the book of drama and the semiotics of theater and drama, the book of semiotics of theater and drama, is one of the most important books of theater and drama analysis. This book focuses on theoretical and methodological theories in the context of Structuralism semantic attitudes, and in this regard, the author sought to conceive concepts that somehow can be regarded as the main concepts and underlying themes of theater analysis. An analytical and applied methodology is presented to audiences who are interested in familiarizing themselves with the dynamic world of theater or seeking semantic methods for analyzing the theater. The main issue of this paper is the question of how the semiotics can analyze and interpret the theater and reveal to it the angles of understanding and comprehending the complexities of the world of theater and drama. The necessity and importance of a critical look at the book of semiotics of theater is for the more precise analysis, as well as the explanation of the mechanisms and functionalities of semiotic science in the analysis of dramatic texts. For this reason, showing the importance of the book of theater and drama semiotics is essential by revealing its analytical functions to guide the audiences and students who are concerned with theater semiotic analysis.

    Keywords: Semiotics, Theater, Drama, Analysis, Theory}
  • عبدالرحمان علی زاده *، زرین زردار

    این مقاله به دنبال بررسی عواملی است که سبب شده اند جوان ایرانی برای تامین نیاز خود به سرگرمی، شبکه های ماهواره ای را به برنامه های مشابه تلویزیون داخلی ترجیح دهد و به این سوال پاسخ می دهد که از دید مخاطبان جوان، چه عواملی سبب جذابیت محتواهای داستانی و مستند تلویزیون های ماهواره ای شده اند؟ برای یافتن پاسخ این سوال با 25 جوان تهرانی مصاحبه فردی و گروهی نیمه ساختاریافته کیفی انجام شده و متن مصاحبه ها به روش تحلیل مضمونی و با کمک نرم افزار مکس کیودا تحلیل شده است.
    تحلیل یافته های مصاحبه ها نشان می دهد که دلایل جذابیت فیلم ها و سریال های تلویزیونی ماهواره ای را می توان در مضامین فراگیر زیر خلاصه کرد: روال های قصه پردازی، چسب اجتماعی، توانمندسازی اطلاعاتی مخاطب، مقاومت در برابر چارچوب های تلویزیون داخلی و تکرار الگوهای آشنا. همچنین دلایل جذابیت مستندهای تلویزیون های ماهواره ای را می توان در جامعیت روایت و انتخاب و روایت حرفه ای سوژه ها خلاصه کرد.
    به طورکلی محتوای داستانی و مستند شبکه های ماهواره ای سه کارکرد اصلی دارند: مخاطبان با استفاده از محتوا تعاملات خود را گسترش می دهند و موضوعاتی برای ارتباط به دست می آورند. آن ها می توانند در دنیایی که معانی آن را مولفان دیگری تولید کرده اند، الگوهای آشنای خود را بیایند و فضای آشنای خود را شکل دهند و با اطلاعاتی که از محتوای داستانی و مستند به دست می آورند، بدون اینکه رنج مواجهه با محتوای جدی را متحمل شده باشند، احساس می کنند در ساختن دنیای خود و مواجهه با جهان اجتماعی توانمندند و این توانمندی بااحساس احاطه بر جهان به دست آمده که رضایت روانی مخاطبان جوان را در پی دارد.
    کلید واژگان: تلویزیون های ماهواره ای, مستند, محتوای داستانی, تحلیل مضمونی, جذابیت}
    abdolrahman alizadeh*, zarrin zardar

    This paper aims to scrutinize what factors make Iranian youth pick Persian satellite televisions to fulfill their needs to entertain and prefer it to domestic TV channels and to answer this main question that from Youth audiences point of view, which factors affecting documentary and drama content appealingness in satellite televisions? To achieve the answer, 25 qualitative semi-structured individual and group in-depth interview conducted and analyzed by thematic analysis technic through MAXQDA 10 software.
    Analysis revealed that the main factors of appealingness of drama content of satellite TVs could be summarized to five factors: story telling trends, social sticks, informational emowerment, resistance against domestic TV frames and repetition of familiar patterns. Moreover, there are two main factors which explain appealingness of satellite televisions documentaries to Iranian youth: comprehensiveness of narratives and professional selection and narration of subjects.
    In general, drama and documentary contents of Persian satellite TVs have three substancial functions for youth audiences which cause their gratification. Audiences gain some Ideas and subjects to communicate, so, they can use this material to expand their social interactions. As well, they can find their familiar patterns, in the world where the other author created that; they can make their own meanings and build their own world. Without any irritating confront with serious content, they get the information from drama and documentary and it make them feel empowered in creating their world and confronting social world and this feeling of surrounding the world make them satisfied.
    Keywords: Satellite Televisions, Documentary, Drama, Thematic analysis, Appealingness}
  • محمدرضا تقوی پور*، محسن اسماعیلی، سیاوش صلواتیان
    متاسفانه در عصر کنونی نهاد خانواده، به منزله اصلی ترین رکن جامعه، دچار تزلزل شده است. ارائه الگوی مناسبی از خانواده اسلامی از طریق محصولات نمایشی تلویزیون می تواند گره گشا باشد. مقاله حاضر به دنبال ارائه سیاست های محتوایی نمایش مطلوب خانواده در محصولات نمایشی تلویزیون بر مبنای سبک زندگی اسلامی است. این پژوهش در دو مرحله انجام شده است. ابتدا، محتوای 7 عنوان کتاب (شامل 21 جلد)، در حوزه خانواده اسلامی، به روش تحلیل محتوای کیفی، بررسی شد. نتیجه، به دست آمدن 725 کد در زمینه ویژگی های خانواده اسلامی بود که پس از مقوله بندی الگوی جامع خانواده در اسلام، در سه محور اصلی «دیدگاه های نظری اسلام درباره خانواده»، «راهکارهای عملی تحکیم خانواده» و «عوامل تزلزل خانواده» ارائه شد. در مرحله دوم، با طراحی سوالاتی برآمده از الگوی احصائی در گام نخست، با استادان و کارشناسان 4 حوزه مدیریت و سیاست گذاری، خانواده و سبک زندگی اسلامی، تولید تلویزیونی و ارتباطات، که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند، مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. نتیجه در دو بخش ارزیابی کارشناسان از وضعیت کنونی نمایش خانواده در تلویزیون و سیاست های پیشنهاد ی برای بازنمایی خانواده ارائه شد. این سیاست ها در دو بخش ارائه شد. بخش نخست، با عنوان «اهداف، محورها و اولویت ها» شامل 7 مقوله «تشکیل خانواده و ازدواج»، «ترسیم جایگاه اعضای خانواده»، «اقتصاد خانواده»، «محیط مطلوب حاکم بر خانواده»، «صله رحم»، «وظایف اعضای خانواده» و «مقابله با عوامل تزلزل خانواده» و 23 زیرمقوله است. بخش دوم نیز، با عنوان «سیاست ها و ضوابط محتوایی»، شامل 35 گزاره محتوایی در خصوص بازنمایی مطلوب خانواده اسلامی در محصولات نمایشی است که به طور دقیق و مصداقی به بایدها و نبایدهای محصولات نمایشی می پردازند.
    کلید واژگان: خانواده ایرانی, سبک زندگی اسلامی, سیاست گذاری رسانه ای, محصولات نمایشی تلویزیون ایران, مصاحبه نیمه ساختاریافته}
    Mohammad Reza Taghavipour*, Mohsen Esmaeili, Siavash Salavatian
    Family is the most important pivot of a society that paves the way of its prosperity or causes its misery; an institution currently and unfortunately lost its stability, with its referring to Islamic life style being its panacea. Therefore, it is useful to present a suitable pattern of Islamic family through show productions. To this end, the present study seeks to the content policies of the desired representation of Islamic life style of family within show productions. This study has been carried out in two stages. In first stage, the content of 7 books on Islamic family was counted all, through qualitative content analysis. The analysis in this stage resulted in 725 codes classified in 93 concepts and 12 categories, and finally presented as the comprehensive pattern of Islamic family with 3 axes: theoretical perspectives of Islam on family, practical solutions for strengthening family, and family instability factors. In the second stage, with the questions designed out of the pattern obtained in the first stage, the experts and professors in 4 areas, namely management and policy making, family and Islamic life style, TV production, and communication science were interviewed. The interviewees were selected through purposeful sampling and the interview itself was conducted in a semi-structured form. The results obtained from the interviews were codified and categorized. Finally, the results of the study were presented in two parts. The first part titled as “objectives, axes, and priorities” included 7 categories namely, “marriage and making family”, “outlining the position of family members”, “the economy of family”, “the desired environment ruling on family”, “visiting relatives”, “the duty of family members”, and “dealing with family instability factors”. The second part also titled as “content policies and rules” included 35 content propositions concerning the desired representation of family in show products under Islamic life style.
    Keywords: Family, Drama, Islamic Life Style, Policy Making}
  • علیرضا اسماعیل پور
    هنر نمایش در هند پیشینه ای کهن دارد. ادبیات نمایشی سنسکریت در بستر سنتی منظم شکل گرفته و تا سده های متمادی تداوم یافته است. خاستگاه های اصلی این هنر در شبه قاره عبارتند از سرودهایی گفتگووار در وداها، مناسک ودایی و سنت حماسه خوانی ، و هنرهای مرتبطی چون رقص و موسیقی نیز در پیدایش و گسترش آن موثر بوده اند. ممکن است نمایش های یونانی نیز بر ادبیات نمایشی سنسکریت اثری گذاشته باشد. در بررسی مختصر خاستگاه های نمایش در فرهنگ باستانی هند آشکار می شود که اغلب این خاستگاه ها در ایران نیز نمونه هایی دارند که غالبا تا دوره اسلامی باقی بوده و بعضا از معادل های هندی خود نیز فراگیرترند. اما برغم این خاستگاه های نیرومند، هنر نمایش نتوانسته در قالب آثاری منظم و ماندگار در ایران پای بگیرد. در این مقاله، پس از بحث درباره خاستگاه های هنر نمایش در هند، به بررسی این خلا تاریخی پرداخته ایم که در تحلیل نهایی شاید بتوان آن را ناشی از عدم نضج سنت کتابت در بخش اعظم تاریخ ادبیات باستانی ایران دانست.
    کلید واژگان: نمایش, حماسه, سنت کتابت, رقص, سرودهای ودایی, نمایشنامه های ایرانی و هندی}
    Alireza Esmaeilpour
    Drama has an ancient history in India. The Sanskrit dramatic literature developed in an organized traditional infrastructure and continued during centuries. The main origins of drama in India are the dialogue-like vedic chants, vedic rituals, and epic recitation. Related arts such as dance and music were important in appearance and development of drama in India. Moreover, Greek dramas may have had influences on Sanskrit dramatic literature. Studying the origins of drama in ancient culture of India reveals that it had some counterparts in ancient literature of Iran, which remained until Islamic period and parts of it became more widespread. On the contrary to these powerful origins in India, drama has not been able to develop in form of organized and indelible works of art in Iran. In this paper, firstly the origins of drama in India is discussed and afterwards, the void of drama in ancient literature of Iran is studied. It seems the main reason for such historical void is the fact that writing tradition has not been developed properly in ancient literature of Iran.
    Keywords: drama, epic, writing tradition, dance, vedic chants, Indian, Iranian dramas}
  • سمانه سامانی
    سلفی به عنوان زیر مجموعه سلف –پرتره نوعی ازعکاسی همگانی محسوب می شود. همین همگانی بودن و وسعت حضور این پدیده چند بعدی که موسسه اکسفوردراواداشتتادرسال 2013 این اصطلاح را واژه جهانی سال معرفی کندتوجه به این پدیده را برای پژوهشگران جذاب کرده است تا هرکدام از منظری به این پدیده هیبریدی نگاه کنند. اما در این مقاله آن چه مورد توجه من قرار گرفته است موضوع هویت در فضای مجازی با تمرکز برروی سلفی های اینستاگرامیست.
    آن چه در نظریه ها و تعاریف به هویت مطرح است تعامل هویت فردی با نگاه «دیگران» است اما این تعامل در پدیده سلفی چگونه شکل می گیرد؟ این مقاله تلاش می کند تا شکل کنش در این تعامل را بررسی کند.آنچه کاربران اینستاگرام تلاش دارند از هویتشان در تعامل با دیگران بیان کنند.
    روش بکار گرفته شده در این مقاله مشاهده و نشانه شناسی برای تحلیل عکس های سلفی اینستاگرامی با فوکوس برروی ده کاربرزن جوان در اینستاگرام است.
    کلید واژگان: هویت, شبکه های اجتماعی, سلفی, نمایش}
    Samaneh Samani
    Selfie can be interpreted as an emerging new sub-genre of self-portraiture, as anexample of the digital turn in vernacular photography as well as a side product of the recent technological developments. For clarity’s sake, the term ‘selfie’ here is used only in relation to the self-portraits shared via social media, in accordance with the definition provided by Oxford Dictionaries from 2013. In this article I focus on identity at virtual space also by focusing on Instagram.This study tries to find the form of interact between Instagram users and their followers. my method is observation and semiology. I focus on 10 women who are the Instagram user.
    Keywords: identity, social network, selfie, drama}
  • باقر ساروخانی، حسین شهسواری*
    این پژوهش با هدف مطالعه و بررسی بازنمایی اقتصاد خانواده، ابتدا، پنج محور برای اقتصاد خانواده ارائه داده و سپس بازنمایی اهم مقوله های این محور ها را در تله فیلم های تولیدی شبکه دو سیما که در سال1390 تولید و پخش شده اند، تحلیل محتوای کیفی کرده است. در 92درصد از تله فیلم های مورد بررسی «تلاش برای کسب درآمد»؛ در 31درصد «مشاغل خانگی»؛ در 15درصد «تولید خانگی برخی مایحتاج خانواده ها» (به جز غذای روزانه) و در 15درصد «استفاده از کالای ایرانی» بازنمایی شده است. در 23 درصد از تله فیلم ها نیز کودکان تنها نقش مصرفی داشته اند و اوقات آنها به بازی یا درس خواندن گذشته است. شایان ذکر است «سرمایه گذاری اقتصادی خانواده ها» در هیچ کدام از تله فیلم ها بازنمایی نشده است. همچنین مطابق با یافته های حاصل از بحث گروهی متمرکز با برنامه سازان و برخی کارشناسان سیما، برگزاری نشست های تخصصی برای برنامه سازان با موضوع اقتصاد خانواده؛ استفاده از مشاوره کارشناسان اقتصاد خانواده در مرحله نگارش و تصویب فیلمنامه ها و پرهیز از تبلیغ تجاری کالاهای تجملی، غیرضروری یا خارجی در رسانه ها پیشنهاد شده است.
    کلید واژگان: بازنمایی, اقتصاد خانواده, صداوسیما, برنامه نمایشی, شبکه دو}
    Baqer Sarookhani, Hossein Shahsavari*
    The present research aims to examine the way family economy is represented in Channel Two’s telefilms (made-for-TV movies). First, five main components of family economy are introduced and then the way they are represented in the 1390(Iranian calendar) telefilms is analyzed. The findings show that in 92 percent of the telefilms “attempt to earn money”, in 31 percent “in-house jobs”, in 15 percent “in-house production of certain family needs” (except for daily food) and in 15 percent “use of Iranian goods” are represented. In 23 percent of the examined telefilms children had only a consuming role and they spent their leisure time playing or studying. “Financial investment by family” was not represented in any of the telefilms. Also, based on group discussions with programmers and TV experts, the following were suggested: holding expertise meetings for programmers on the “family economy”; using family economy’s consultants at the stage of writing scripts; and avoiding advertising foreign-made, unnecessary and luxury goods.
    Keywords: Representation, Family Economy, IRIB, Drama, Channel Two}
  • محمد رضایی*، وحید طلوعی

    در این مقاله به دنبال آن بوده ایم تا با عنایت به رویکرد نظری پی یر بوردیو درخصوص تولید ادبی، به بررسی وضعیت تولید نمایش نامه به مثابه گونه ای ادبی بپردازیم و صورت بندی میدان تولید این گونه ادبی را در ایران دهه چهل شمسی ارائه دهیم. به این منظور، با بررسی تولیدات و تولیدکنندگان در دهه مذکور و کاربست نظریه بوردیو درخصوص قاعده میدان و جای گیری مواضع در قطب بندی براساس دوری و نزدیکی به دیگر میدانها، و مهم تر از همه میدان قدرت، به قطب بندی میدان براساس مواضع تولیدکنندگان دست زده ایم و در قطب تولید ناب (تئاتر تفکر)، طیفی از تولیدکنندگان را شناسایی کرده ایم که بنا به روی آوریشان به فرم ایرانی یا غربی عرضه نمایش از سویی، و نیز بر اساس طرح بن مایه در مواضع گوناگون این قطب قرار می-گیرند. به این ترتیب، علاوه بر به دست دادن قاعده میدان سعی شده است تا صورت بندی میدان تولید ادبی در دهه مذکور نیز معین شود.

    کلید واژگان: میدان, منش, تولید ادبی, نمایش نامه, طیف بندی, قطب بندی, هومولوژی ساختاری, قاعده میدان, موضع و موضع گیری}
    mohamad rezaei*, Vahid Tolooei

    In this study we are to , resorting to Bourdieu approach regarding literary production, examine the state of producing drama as a literary genre as well as the fromation of its production field in 1960. To do so, by exploring the products and producers of the decade accompanied by application of Bourdieu's theory related to the principle of field and placement of positions in polarization in terms of closeness and distance to other fields, and the most important one " the field of power", polarization of the fields is done; and in the pure pole of production (thinking theater) a range of producesrs has been identified placed in the various positions of this pole in terms of their turning to Iranian or western presenting drama as well as the implication. As such, having built the field, formation the field of literary production in the decade is determined.

    Keywords: drama, field, literary production, polarization position, principle of field, position – making, spectrum, structural homology, way}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال