به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « indigenous knowledge » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «indigenous knowledge» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سامرا سلیم پور*، امیر انوری مقدم
    ریسندگی و بافندگی سنتی در پی اغنای نیازهای اقلیمی، مادی و معنوی اقوام مختلف شکل گرفته است. عموما منابع طبیعی هر منطقه به عنوان مواد اولیه بوم آورد اولین گزینه جهت تولید دست بافته ها انتخاب می شوند. پژوهش پیش رو، به معرفی یک منبع گیاهی ارزشمند با نام «پنبه مله» که در ناحیه خوسف خراسان جنوبی احیا و بازکشت شده است، می پردازد. پنبه مله نوعی پنبه قهوه ای رنگ و نرم و لطیف است که به دلیل خاصیت گرمابخشی در موسم سرما از سوی ساکنان محلی «خوش یمن و مقدس» شمرده می شود. هدف این نوشتار حفظ میراث فرهنگی ناملموس «شیوه کشت، ریسندگی و بافندگی سنتی پنبه مله» است. مهمترین پرسش این پژوهش آنست که چه تفاوت ساختاری مابین پنبه مله و سفید وجود دارد؟ جهت یافتن پاسخی شایسته به پرسش مذکور از آنالیزهای متداول شناسایی FTIR و XRD استفاده شده است. روش پژوهش نیز به شیوه مطالعات میدانی، مصاحبه با افراد خبره و گردآوری اطلاعات بر اساس کتب و مستندات کتابخانه ای است. نتایج نشان می دهند که شیوه کشت پنبه مله مشابه پنبه سفید است، اما به دلیل داشتن درصد الیاف کوتاه بیشتر امکان ریسندگی و بافندگی آن به روش کاملا دستی و سنتی امکانپذیر است.
    کلید واژگان: دانش بومی, پنبه مقدس, ریسندگی و بافندگی سنتی, خوسف, خراسان جنوبی}
    Samera Salimpour Abkenar *, Amir Anvari Moghaddam
    Traditional spinning and weaving have been formed following the climatic, material, and spiritual needs of different relatives. Generally, the natural resources of each region are selected as the first option for the production of hand-woven textiles. This research introduces a valuable plant resource called "Malleh cotton", which has been revived and re-cultivated in the Khosf of South Khorasan. Malleh cotton is a kind of soft and brown cotton, which is considered "blessed and holy" by local residents due to its warming properties in winter. The purpose is to preserve the intangible cultural heritage of "the cultivation, traditional spinning, and weaving of Malleh cotton". The most important question of this study is: what is the structural difference between Malleh and white cotton? In order to find a suitable answer to the mentioned question, conventional FTIR and XRD analyses have been used. The research method is based on field studies, interviews, and published documents. The results show that the cultivation method of Malleh is similar to white cotton and it is possible to spin and weave it in a completely manual and traditional method.
    Keywords: indigenous knowledge, Holy Cotton, Traditional Spinning, Weaving, Khosf, South Khorasan}
  • عمار احمدی، وحید رشیدوش*، یعقوب شربتیان، علی باصری، محمدهادی منصور لکورج

    هدف اصلی این مقاله پژوهشی بازشناخت دانش بومی طب سنتی در باورهای مردم خاصه زنان روستایی آللی مشکین شهر می باشد. روش به کار رفته در این پژوهش روش تجزیه و تحلیل همزمان مالینوفسکی می باشد که مصاحبه های روایی متن را با تکیه بر روش هرمنوتیک تحلیل و تفسیر می کند به عبارتی این روایت ها، اسناد گفتاری داده ها هستند که به روش هرمنوتیک به تحلیل و تفسیر مردم شناختی آنها می پردازیم. ابتکار و نوآوری این مقاله پژوهشی در کمیاب بودن آن است به عبارتی کمبود اثر پژوهشی در حوزه دانش بومی طب سنتی در جامعه روستایی ایران دغدغه اساسی این تیم پژوهشی است. نتیجه این پژوهش توسعه صنعت طب سنتی در ساختار دانش بومی آن برای کمک به مسیله گردشگری و جذب توریسم به مناطق روستایی خصوصا روستای آللی مشکین شهر است. رسیدن به سود اقتصادی و رفاه اجتماعی خانواده های روستایی مسیله مهم دیگری است که می تواند تاثیرش را در زندگی اجتماعی مردم این روستا نشان دهد.

    کلید واژگان: دانش بومی, طب سنتی, روستا, آللی, گرگ}
    Ammar Ahmadi, Vahid Rashidvash *, Yaqub Sharbatian, Ali Baseri, Mohammad Hadi Mansour Lakoraj

    The main objective of present research is to explore indigenous knowledge of traditional medicine within the beliefs of people, particularly rural women in the village of Alni, Meshkin Shahr. The methodology employed in this study is Malinowski's simultaneous analysis, interpreting narrative interviews through the hermeneutic method. In essence, these narratives serve as spoken documents, anthropologically analyzed and interpreted through hermeneutics. The distinctive contribution of this research lies in its scarcity, addressing the fundamental concern of the research team regarding the limited research output in the realm of indigenous knowledge of traditional medicine in Iran's rural communities. The outcome of this research underscores the development of the traditional medicine industry within the framework of its indigenous knowledge, contributing to addressing tourism-related issues and attracting tourism to rural areas, notably the village of Alni in Meshkin Shahr. Another pivotal consideration is the realization of economic benefits and social well-being for rural families, a crucial factor impacting the social fabric of this village.

    Keywords: indigenous knowledge, Traditional Medicine, Village, allelic, Wolf}
  • محمدرحیم فروزه*، محمد سمیعی، مژگان سادات عظیمی
    هدف

    نظام های دانش بومی بشر در زمینه های مختلفی که همگی زاییده تلاش برای معیشت پایدار در محیط زیست اوست، جلوه گر می شود. ثبت و جمع آوری این دانش اغلب به عهده مردم نگاران است. یکی از زمینه های مهم در پژوهش های مردم نگارانه ثبت دانش بومیان در زمینه طبخ غذا با استفاده از گیاهان مختلف در محل زیست آنهاست. لذا با توجه به اینکه جلوه های کارامد متعدد در خصوص تهیه خوراک های بومی از گیاهان خودرو و کمرنگ شدن دانش بومی مرتبط با آنها در شتاب تمدن اخیر، لزوم مستند نمودن این دانش ارزشمند از سوی محققان گیاه شناسی قومی بسیار ضروری می نماید. بدین منظور در این تحقیق به مطالعه گیاهان خوراکی و نحوه طبخ انواع غذا با استفاده از آنها در روستای سفید چشمه استان گلستان پرداخته شد.

    روش

    این مطالعه از نوع مطالعات قوم نگارانه است و شیوه انتخاب مشارکت کنندگان یا نمونه ها، نمونه گیری هدفمند بوده که تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافته است. داده های این تحقیق حاصل مصاحبه های باز و نیمه ساختاریافته بوده و همچنین سعی شد در جمع آوری اطلاعات از مشاهده مشارکتی نیز بهره گرفته شود. در ارتباط با مشاهده مشارکتی لازم به ذکر است که محققین از جمع آوری گیاه تا آماده سازی و طبخ به نوعی حضور و مشارکت داشتند.

    نتایج

    نتایج نشان داد که جوامع محلی از اندام ها و فرآورده های مختلف گیاهان انواع استفاده تغذیه ای و دارویی را دارند که گاه هدف فقط تهیه خوراک است و در مواقعی از خوراک به عنوان دارو استفاده می کنند. در این تحقیق 19 خوراک محلی که بومیان از گیاهان تهیه می کردند، شناسایی و مورد بررسی قرار گرفت. از این بین 11 خوراک صرفا کاربرد تغذیه ای داشته و 8  خوراک کاربرد همزمان دارویی و تغذیه ای داشتند. علاوه بر آن مشخص شد که بومیان برای مناسبت ها و یا فصول خاص غذاهای مخصوصی طبخ می کنند. غذاها حتی الامکان ساده و با پخت سریع برای اعضای خانواده است که بتواند نیاز بدنی ایشان را تامین نماید. با توجه به اینکه غذا و طریقه های طبخ آن در بین جوامع محلی در زمره مهمترین میراث فرهنگی ناملموس و در خطر انقراض جوامع انسانی است. این گونه مطالعات می تواند سهمی اساسی در حفظ تنوع فرهنگی-زیستی داشته باشد.

    کلید واژگان: دانش بومی, گیاهان خوراکی, مصاحبه آزاد, مشاهده مشارکتی, تنوع فرهنگی}
    MohamadRahim Forouzeh *, Mohammad Samiei, Mojgansadat Azimi
    Objective

    Indigenous knowledge systems of human livelihood in various fields, all born out of the effort for sustainable living in the environment, are highlighted. The documentation and collection of this knowledge is often the responsibility of ethnographers. One important area in ethnographic research is the documentation of indigenous knowledge in the preparation of food using various plants in their habitats. Therefore, given the diverse effective practices in the preparation of indigenous foods from wild plants and the fading of associated indigenous knowledge in recent civilization acceleration, it is essential for ethnobotanists to document this valuable knowledge. In this study, the focus was on the study of edible plants and the methods of cooking various foods using them in the Sefid Cheshmeh village of Golestan province.

    Method

    This study is of ethnographic nature, and the method of selecting participants or samples has been purposeful sampling, which continued until theoretical saturation was achieved. The data for this research were obtained through open and semi-structured interviews, and efforts were made to gather information through participatory observation as well. Regarding participatory observation, it is necessary to mention that researchers were involved and participated in the collection of plants, preparation, and cooking in a way.

    Findings

    The results showed that local communities use different parts and products of plants for various nutritional and medicinal purposes, sometimes using food as medicine. In this study, 19 local foods that were prepared from plants by indigenous people were identified and examined. Among them, 11 foods were purely for nutritional purposes, and 8 foods had both medicinal and nutritional uses. Additionally, it was found that indigenous people cook special foods for occasions or specific seasons. The foods are as simple as possible and cooked quickly for family members to meet their physical needs. Given that food and its cooking methods are among the most important intangible cultural heritages and endangered among human societies, these studies can play a crucial role in preserving cultural and biological diversity..

    Keywords: Cultural Diversity, Indigenous Knowledge, edible plants, participatory observation, open interview}
  • منصور مرادی*، محمود سید، علی باصری، محمدهادی منصور لکورج

    از گردشگری به عنوان بزرگترین حرکت صلح آمیز از یک سوی مرزهای فرهنگی به سوی دیگر در تاریخ جهان یاد می نمایند. بومی سازی یکی از گفتمان هایی است که در عرصه پارادایم های جدید توسعه مطرح و مورد توجه قرار گرفته است. بومی سازی در مفهوم خودباوری، حفظ و احیای روش های بومی و اعتبار بخشی به فرهنگ خودی بر اساس شناخت واقعی آن است. تجربه روشن ساخته است که بسیاری از تکنیک ها و روش های بومی به دلیل سازگاری و تطابق با زیست بوم، همان روش هایی هستند که امروزه معرف روش های رسیدن به توسعه پایدار هستند. این امر در عرصه گردشگری در مقوله هایی چون دانش های بومی، اقامتگاه های بوم گردی و گردشگری روستایی نمود می یابند. در این پژوهش به دنبال یافتن پاسخی برای این سوال هستیم: تاثیرات (مثبت) پدیده بومی سازی بر گردشگری شرق استان گستان به چه صورت بوده است؟ در بعد روش شناختی از روش تحقیق کیفی و رویکرد متناسب با کار انسان شناختی یعنی مردم-نگاری به عنوان روش عملیاتی تحقیق بهره برده شد و تکنیک تحلیل موضوعی به منظور تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفت. با درنظر گرفتن هدف و مسیله محوری پژوهش یعنی بررسی تاثیر رویکرد بومی سازی در فرآیند گردشگری پایدار، و با توجه به تحلیل یافته ها نتیجه گیری می شود که با ایجاد زمینه های بومی سازی در عرصه گردشگری قلمرو تحقیق ، توانبخشی و کارایی جامعه بومی افزایش یافته و این امر با فرآیند توسعه پایدار گردشگری ارتباط مستقیم دارد

    کلید واژگان: بومی سازی, گردشگری پایدار, اقامتگاه بوم گردی, بوم شناسی فرهنگی, دانش های بومی}
    Mansour Moradi *, Mahmood Seyed, Ali Baseri, MohammadHadi Mansour Lakoraj

    Today, tourism seeks to gain experience and return to the knowledge of the beliefs and traditions of local communities. Localization is one of the discourses that has been considered in the field of new development paradigms.Localization in the sense of self-belief, preservation and revival of indigenous methods and validation of one's own culture based on its real knowledge in the first place and conscious selection of economic, social and cultural methods and techniques of new scientific knowledge in the second place. Experience has shown that many indigenous techniques and methods, due to their compatibility with the ecosystem, are the same methods that represent the methods of achieving sustainable development today. In the field of tourism, this is reflected in components and categories such as indigenous knowledge, ecotourism, ecotourism resorts, event tourism, and rural and nomadic tourism. Considering the purpose and central issue of the research, ie the effect of localization approach in the process of sustainable tourism, it is concluded that by creating localization in the field of tourism, the scope of research, rehabilitation and efficiency of the indigenous community has increased. It has a direct connection.In the methodological dimension, the qualitative research method and the approach appropriate to anthropological work, ie ethnography, were used as the operational method of research, and the thematic analysis technique was used to analyze the data.

    Keywords: localization, sustainable tourism, ecotourism resort, cultural ecology, indigenous knowledge}
  • مژگان خانمرادی*، ناهید عزیزی

    دشت بیستون در غرب ایران قرار دارد. انسان از دیرباز با شناخت محیط پیرامون و بهره مندی از پتانسیل های موجود در فراهم ساختن بستر مناسبی برای استقرار و معیشت در این منطقه کوشیده است که نمونه بارز آن زاغه های دستکند است. این آثار در روستاهای زیادی همانند ظلم آباد سفلی، باقرآباد، چشمه کبود، کوری زاغه، زالوآو و محوطه تاریخی بیستون شناسایی شده است. سوال اینجاست که در دشت بیستون ساخت زاغه های دستکند در کدام دوره آغاز شده و کاربرد آنها تا زمانی تداوم داشته است؟ اجزای سازنده و ساختار معماری این دستکندها چگونه بوده است؟ پژوهش حاضر به روش توصیفی _ تحلیلی است و روش تحقیق براساس فعالیت های میدانی و مطالعات کتابخانه ای استوار است. هدف از پژوهش، معرفی و بررسی دستکندهای دشت بیستون، شناخت دانش بومی و آخرین حلقه تاریخ معماری سنتی در منطقه است. در دوره قاجار و پهلوی ساخت زاغه دستکند در پیوند با بافت روستا عمومیت داشته است. این فضاهای زیرزمینی با پلانی مشابه دارای فضاهایی ورودی (راهنگ)، فضای مرکزی (راسا)، فضاهای جانبی (چپک) و هواکش بوده و در پاییز تا اوایل بهار برای نگهداری دام مورد استفاده قرار می گرفت. وسعت و تعداد فضاها به وضعیت اقتصادی، شرایط توپوگرافی، نوع خاک و همجواری با فضاهای دیگر بستگی داشت.

    کلید واژگان: بیستون, دستکند, دوره قاجار, دانش بومی, زاغه, معماری}
    Mozhgan Khanmoradi *, Nahid Azizi

    Bisotun plain is located in the west of Iran and many historical monuments from Pre-history to Islamic era have been identified in it. Man's understanding of nature showed itself in the construction of Bisotun Zagehs. The Zagheh was built in the villages of Zolm abad sofla, Bisotun, Kori zageh, Baqerabad and Zaloab. This research aims to answer the above fundamental questions: In which period did the construction of troglodytic architecture begin in Bisotun and how long did their use continue? What were the components and architectural structure of these handholds?. The results of the research show that based on the available evidence in the Bisotun Plain, during the Qajar and Pahlavi periods, the construction of zagheh in the form of handstands was common under village houses and in connection with the village fabric. These underground spaces with an almost similar plan have spaces such as sloping entrances, central space, side spaces, and ventilation, and were used by the villagers of the region to keep livestock in the autumn to early spring seasons. The size and number of spaces depended on the owner's economic status, topographical conditions, the type of soil in the area, and the proximity to empty spaces.

    Keywords: Bisotun, troglodytic architecture, Qajar, indigenous knowledge, Zagheh, Architecture}
  • علی نقی گویا*، حسین بارانی، احمد عابدی سروستانی

    دانش بومی شترداری در مناطق بیابانی یکی از آن مقوله هایی است که باوجود قدمت و انحصارتقریبی آن در مناطقی چون ایران چندان که باید شایسته توجه باشد موردبررسی قرارنگرفته است. هدف این تحقیق شناسایی دانش بومی شترداری در قلمرو عشایر ایل کلکویی در دشت مسیله استان قم بوده که دارای سابقه دیرینه شترداری در این منطقه می باشند. شیوه دستیابی به داده ها به صورت میدانی با حضور مستمر بین عشایر ایل کلکویی به شیوه مصاحبه(پرسش و پاسخ)، مشاهده، فیلمبرداری و عکسبرداری طی سه سال صورت گرفته است همچنین علاوه بر مصاحبه های انفرادی با شترداران بومی و خبرگان عشایر به منظور گردآوری داده ها و آگاهی به دانش بومی شترداران از مصاحبه های گروهی نیز استفاده به عمل آمده است . اطلاعات براساس همگرایی و واگرایی طبقه بندی شده است یافته ها شامل دانش بومی مربوط به نامگذاری ، نشانه گذاری، جایگاه شتر، ویژگی شتر خوب و تولید مثل بین عشایر ایل کلکویی بوده است. نتایج تحقیق در قلمرو عشایر ایل کلکویی نشان داد ایشان در امر شترداری از دانش بومی و تجربه شغلی گسترده ای برخوردارند .

    کلید واژگان: شترداری, ایل کلکویی, دانش بومی, نشانه گذاری شتر, نامگذاری شتر, استان قم}
    Alinaghi Gooya *, Hossein Barani, Ahmad Abedi Sarvestani

     he aim of this research is to identify the indigenous knowledge of camel husbandry in the territory of Kalkuyee nomads in Masileh plain of Qom province, who have a long history of camel husbandry in this region. The way of obtaining the data is in the field with the continuous presence of the tribes of the Kalkuyee tribe in the form of interview (question and answer), observation, filming and photography during three years. Also, in addition to individual interviews with native camel herders and nomadic experts, group interviews were also used in order to collect data and gain knowledge about the local knowledge of camel herders. The information has been classified based on convergence and divergence. The findings include indigenous knowledge related to naming, marking, the position of camels, characteristics of good camels, and reproduction among nomads of Kalkuyee tribe. The results of the research in the territory of Kalkuyee nomads showed that they have local knowledge and extensive work experience in camel husbandry. From the local knowledge of camel herders, we come to the conclusion that camel herding has long been a traditional and cultural activity with specific regional characteristics, and with camel herding and traditional life,

    Keywords: camel heding, Kalkuyee tribe, indigenous knowledge, camel marking, camel naming.Qom Province}
  • امراله کشاورز، ثریا معمار، رضا همتی*، علی قنبری برزیان
    در سال های اخیر بخش کشاورزی ایران، درمعرض بحران ها و مخاطرات محیط زیستی گوناگونی قرار گرفته که اثرات عمیق و جبران ناپذیری بر پیکره روستاها وارد کرده است. نقش زمینه های اجتماعی و فرهنگی را در بروز این بحران ها و مخاطرات و همچنین در شکل گیری نگرش ها، ارزش ها و رفتارهای ایجادکننده این مخاطرات در میدان کشاورزی نمی توان نادیده گرفت؛ بنابراین هدف این پژوهش، واکاوی عادت واره بوم شناختی کشاورزان شهرستان ازنا و کشف بسترها و زمینه های شکل گیری آن بود. این پژوهش با استفاده از روش کیفی و نظریه زمینه ای انجام شد. نمونه گیری پژوهش از نوع هدفمند بود و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. مشارکت کنندگان 33 نفر بودند. تکنیک این پژوهش از نوع مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. یافته ها نشان داد، فشارهای ساختاری ادراک شده و دوگانه انفعال-ناکارآمدی دولت به عنوان شرایط علی، معادله توارث و تقسیم که خردشدن بیش از حد اراضی کشاورزی را درپی دارد، به عنوان شرایط مداخله گر و تیغ دولبه کشت مکانیزه به عنوان شرایط زمینه ای، موجب به حاشیه رفتن عادت واره بوم شناختی می شوند. کشاورزان در مواجهه با این شرایط، کشاورزی سازگار با بازار، استفاده بیش از حد از نهاده های شیمیایی و آیش نگذاشتن زمین را به عنوان راهبرد انتخاب می کنند که درنتیجه موجب تراژدی منابع آبی، فرسایش خاک و مهاجرت می شود. مداخلات از نوع قانون گذاری، ترویج و آموزش و توجه به دانش سنتی و بومی کشاورزان می تواند به ارتقای عادت واره بوم شناختی کشاورزان و حفظ زیست بوم منجر شود.
    کلید واژگان: دانش بومی, زیست بوم, عادت واره بوم شناختی, فشار ساختاری, کشاورزی}
    Amrollah Keshavarz, Soraya Memar, Reza Hemati *, Ali Ghanbari Barzian
    In recent years, Iran's agricultural sector has been exposed to various environmental crises and risks, which have had deep and irreparable impacts on the structure of villages. The role of social and cultural contexts in the emergence of these crises and risks cannot be ignored in the formation of attitudes, values ​​and behaviors that create these risks in the agricultural field. The purpose of this research was to analyze the ecological habitus of farmers in Azna city and to discover the reasons and contexts of its formation. This research was done using qualitative method and grounded theory. The research sampling was purposeful and continued until theoretical saturation was reached. The number of participants was 33. Semi-structured interviews were used to collect the data. The findings showed that the perceived structural pressures and the double passivity-inefficiency of the government as causal conditions, the equation of inheritance and division, which caused excessive fragmentation of agricultural lands as intervening conditions and the double-edged blade of mechanized cultivation as contextual conditions cause marginalization of ecological habitus. Facing these conditions, farmers choose products attractive in the market, excessive use of chemicals and not leaving the land fallow as a strategy, which results in the water resources crisis, soil erosion and migration. Interventions like legislations, education and paying attention to the traditional and indigenous knowledge of farmers can lead to the improvement of the ecological habitus of farmers and preserve the ecosystem.
    Keywords: Indigenous knowledge, Ecosystem, ecological habitus, structural pressure, Agriculture}
  • بهمن رحیمی، آزاده حیدرپور*

    شهر همدان از سه هزار و هفتصد سال پیش از اصول شهرسازی برخوردار بوده و مردم آن دیار تجربیات و دانش های بومی را از نسلی به نسل دیگر انتقال داده اند. در این راستا، اقلیم، پوشش گیاهی غنی دامنه های الوندکوه و تنوع گیاهان دارویی موجب شده است تا گیاه درمانی به عنوان یکی از دانش های بومی مهم مورد توجه ساکنان شهر قرار گیرد. حکیمان سنتی شهر از خاندان خسروی ها گرفته تا دیگر حکیمان گمنام معاصر این مسیر را پیموده اند. امروزه نیز داروهای گیاهی بومی منطقه در بازار همدان، عطاری های شهر و نیز در مناطق روستایی و عشایری به فروش می رسند. در این مقاله که حاصل مطالعات کتابخانه ای و میدانی است، کوشش می شود اطلاعات مربوط به گیاهان و شیوه مداوای سنتی در منطقه الوندکوه همدان که در حال فراموشی است، ثبت شود. بر همین اساس با حضور در مناطق مورد نظر به طور متناوب با افراد مطلع در زمینه طب سنتی و گیاهان دارویی مصاحبه شد و تعدادی از گیاهان دارویی بومی بررسی گردید که در فرهنگ مردم آن منطقه در بهبود بیماری ها نقش اساسی دارد. همچنین گیاهان دارویی موثر منطقه الوندکوه شناسایی و اطلاعاتی از قبیل نام علمی، نام فارسی، نام محلی، نحوه و موارد استفاده بومی آن به صورت مجزا جمع آوری شده است.

    کلید واژگان: گیاهان دارویی, دانش بومی, درمانگری, همدان}
    Bahman Rahimi, Azadeh Haidarpour *

    The city of Hamedan has had the principles of urban planning since three thousand seven hundred years ago. An ancient land whose people have passed on indigenous experiences and knowledge from generation to generation. In this regard, the climate, rich vegetation of the slopes of Alvand mountain and the diversity of medicinal plants, have caused herbal medicine to be considered by the people living in the city as one of the important indigenous sciences. The traditional sages of the city, from the Khosravi family to other unknown contemporary sages, have followed this path. Today, the local herbal drugs of the region and the collected plants are being sold in Hamedan bazaar, city perfumeries, as well as in villages and nomadic areas. In this article, which is the result of library and field studies, an attempt is made to record information about plants and traditional healing methods in the Alvandkuh region of Hamadan, which is being forgotten. Accordingly, by attending the target areas alternately and conducting interviews with knowledgeable people in the field of traditional medicine and medicinal plants, we assessed a number of native medicinal plants that in belief of this people play a key role in healling illnesses. Also, the effective medicinal plants of Alvandkuh region have been identified separately with some informations about them such as scientific name, Persian name, local name, methods of their native use and the cases they are used for.

    Keywords: Medicinal plants, Indigenous Knowledge, Therapy, Hamedan}
  • مرتضی سالمی قمصری*
    بر اساس شواهد و اسناد برجای مانده از ایران باستان، هنر رنگرزی و قالی بافی از گذشته های دور در ایران رایج بوده است و در دوره معاصر یکی از مهم ترین مراکز قالی بافی و رنگرزی ایران، استان اصفهان و شهر نایین بوده است. قالی نایین از شهرت بسیاری برخوردار است، زیرا از درخشان ترین مظاهر کاربرد رنگ های طبیعی و سنتی است و سهم بزرگی از شهرت خویش را مدیون این کیفیت است. رنگرزی در این منطقه با رنگ های طبیعی و سنتی انجام می گیرد که دارای اختلاف اندکی با سایر مراکز قالی بافی که رنگرزی های سنتی دارند، می باشد و باوجود برخی رنگ های شیمیایی که به صورت کمکی مصرف می شود هنوز رنگ های طبیعی در منطقه غالب است. در این مقاله به رنگرزی سنتی در روستای تاریخی جشوقان که در 40 کیلومتری نایین قرار دارد پرداخته شده است. تا حدود 50 سال پیش این روستا دارای چندین واحد فعال رنگرزی سنتی بود و عمده شهرت این روستا به دلیل وجود واحدهای رنگرزی آن بود، اما در حال حاضر تنها 6 کارگاه رنگرزی در این روستا وجود دارد که 5 کارگاه دایر و فعال بوده و 1 کارگاه  نیمه تعطیل و رو به تعطیلی بود. این مقاله به صورت میدانی و با استفاده از اسناد کتابخانه ای انجام شده است.
    کلید واژگان: دانش بومی, رنگرزی سنتی, روستای جشوقان, ایران, قالی}
    Morteza Salemi Ghamsari *
    Abstract
    Based on the evidences and documents left from ancient Iran, the art of dyeing and carpet weaving has been common in Iran since the past, and in the contemporary period, one of the most important centers of carpet weaving and dyeing in Iran is Isfahan province and Nain city. Nain carpet is very famous, because it is one of the brightest manifestations of the use of natural and traditional colors, and it owes a large part of its fame to this quality. Dyeing in this area is done with natural and traditional colors, which is slightly different from other carpet weaving centers that have traditional dyeing, and despite some chemical dyes that are used as an auxiliary, natural color are still dominant in the area. In this article, the traditional dyeing in the historical village of Jeshvaqan, which is located 40 km from Nain, is discussed. Until about 50 years ago, this village had 12 active traditional dyeing units and the main fame of this village was due to its dyeing units, but now with the closure of some workshops, there are 6 dyeing workshops in this village that one of them is half closed. This article has been done in the field. This craft requires more attention from provincial and regional authorities.
    Keywords: indigenous knowledge, Traditional Dyeing, Jeshvaghan Village, Iran, carpet}
  • فرزانه محمدی، عباس احمدی*، مهدی مختارپور

    این پژوهش با هدف ارزیابی کمی تنوع زیستی گیاهان دارویی در جهت حفاظت از گونه های آسیب پذیر انجام شده است. با توجه به اینکه تنوع زیستی، درگیر بحرانی با منشا فعالیت انسان ها از گذشته است، عدم کنترل انتظارات نامحدود انسان، باعث افزایش آثار تخریب کننده بر محیط زیست و تشدید بحران ها خواهد شد. کشور ایران دارای نواحی بوم شناسی مختلفی است که باعث ایجاد تنوع زیستی جانوری و گیاهی، آب و هوایی، قومی و فرهنگی، آداب و رسوم و آیین ها شده است. پژوهش میدانی حاضر در چهار منطقه روستایی یعنی مروارید، حیدرآباد، دهمورد و فتح المبین در شهرستان داراب استان فارس انجام شده است. بر اساس یافته های این تحقیق، 89 گونه گیاه دارویی متعلق به 43 خانواده در مناطق هدف شناسایی شد که بیشترین فراوانی با تعداد 14 گونه متعلق به خانواده نعناییان است. طیف زیستی گیاهان دارویی در مناطق مورد مطالعه متفاوت است و شامل 6 تیپ بیولوژیکی، 4 فرم رویشی، 8 اندام مصرفی، 3 دوره رویش و به لحاظ پراکنش در دو سطح هموار و شیب دار است. در مناطق هدف، 9 گیاه در معرض آسیب جدی یعنی آنغوزه، بنه، آویشن شیرازی، ارژن، کنار، جاشیر، بادرنجبویه، مورد و کاکوتی شناسایی شده است. علاقه فزاینده به مصرف و بهره برداری از گیاهان دارویی و عدم ثبت دانش بومی، احیا، توسعه، حفاظت و نظارت بر این مناطق منجر به حذف ژن های موثر گیاهی در آینده نزدیک خواهد شد.    

    کلید واژگان: تنوع زیستی, ارزیابی کمی, گیاهان دارویی, دانش بومی, داراب}
    Farzaneh Mohammadi, Abbas Ahmadi *, Mehdi Mokhtarpour

    This article aims to quantitatively evaluate the biodiversity of medicinal plants in order to protect vulnerable species. Biodiversity has been involved in a crisis rooted in human activities since past. In lack of control over unlimited human expectations, the destructive effects on  environment will increase and the crisis will exacerbate. Iran has a variety of ecological regions where have created animal and plant biodiversity and also a variety of climates, ethnics, cultures, customs and rituals.The present study is based on field studies in the rural areas of Darab city of Fars province: Morvarid, Hyderabad, Dehmord, Fath al-Mubin. Based on the findings, 89 species of medicinal plants belonging to 43 families are identified in the target areas. The largest number with 14 species belongs to the mint family. This area has 6 biological type, 4 vegetative forms, 8 consuming organs with 3 germination periods that are distributed on both even and steep surfaces. According to the results, 9 plants are seriously exposed to damage: Ferula Assa-foetida, Pistacia Atlantica, Zataria Multiflora, Amygdalus Scoparia Spach, Ziziphus Spina Christi, Prangos Ferulacea, Dracocephalum, Myrtus Communis, Ziziphora Clinopodioides. High interest in the use and exploitation of medicinal plants, failure to record indigenous knowledge and lack of revitalization, development, conservation and supervision, will probably lead to deletion of effective plant genes of this region in the near future.

    Keywords: Biodiversity, Quantitative evaluation, Medicinal plant, Indigenous Knowledge, Darab}
  • یعقوب ایران منش*، مهدی پورهاشمی، حسن جهانبازی گوجانی، محمود طالبی، فریبرز عزیزی

    دانش بومی، دانش انباشته شده، مهارت ها و تکنیک های جامعه خاص است که از تعامل مستقیم آن ها با محیط منتج شده باشد. این دانش نشان دهنده اندیشه، تجربه و عمل قدیمی است که باید مورد احترام بوده و همچون منبعی از معرفت محیطی حفظ شود. در پژوهش پیش رو سعی شد دانش بومی سقزگیری از درختان بنه در استان چهارمحال و بختیاری تدوین شود. در این تحقیق برای نمونه گیری از جامعه محلی از روش گلوله برفی و رویکرد شهرت استفاده شد. پس از جمع آوری اطلاعات از افراد اولیه، افراد دیگری که در موضوع پژوهش اطلاعات داشتند توسط افراد اولیه معرفی و جمع آوری اطلاعات از آن ها انجام گردید. در این تحقیق مصاحبه ها به صورت نیمه-ساختاریافته انجام گردید. نتایج نشان داد که مردم محلی درخت بنه را یک گیاه اقتصادی دانسته و از قطع و خسارت به آن به شدت خودداری کرده و برای حفاظت و توسعه آن انگیزه لازم را دارا هستند. آن ها بیشترین استفاده از درخت بنه را مربوط به صمغ تولیدی آن می دانند که برداشت آن طی مراحل مختلف شامل انتخاب درخت، تیغ زدن، کاسه بندی، دوتیشه و سه تیشه، برداشت، تصفیه و پختن سقز انجام می شود. استفاده دارویی از سقز بیشترین سهم را در بین کارکردهای این محصول بین مردم محلی دارد.

    کلید واژگان: پسته وحشی, جوامع محلی, دانش بومی, سقز, لردگان}
    Yaghoub Iranmanesh *, Pourhashemi Mehdi, Hasan Jahanbazi Goujani, Mahmoud Talebi, Fariborz Azizi

    Indigenous knowledge is the accumulated knowledge, skills, and techniques of a particular community that results from their direct interaction with the environment that should be respected as a source of environmental knowledge. Indigenous knowledge is an important part of the life of local forest communities and plays an important role in their lives. In this research we tried to record the indiginous knoeledge of gum extraction of wild pistachio in Chaharmahal and Bakhtiari province. Snowball sampling method was used to collect information. Data were recorded using semi-structured interviews and by writing information, video recording of events, and taking pictures. Information was analyzed by editing documents, integrating, transforming and highlighting information. The results of this study showed that the local people consider the pistachio tree as an economic plant and strongly avoid from cutting and damaging it, and even try to protect and develop it. Gum is the important byproduct of pistachio tree and gum extraction takes place in different stages including tree selection, rifting, put the bowl, double and triple rifting, purification and cooking the gum. Medicinal use of gum is the most common use of this product. Local resident believe to the technical and principled use of pistachio trees.

    Keywords: Gum, indigenous knowledge, Local resident, Lordegan, Pistacia atlantica}
  • وحید رشیدوش*، عمار احمدی

    «دیل» واژه ترکی است به معنی زبان. این ابزار در بیشتر نقاط آذربایجان از قدیم تا به امروز مورد استفاده بوده و کاربرد آن برای شکار بلدرچین نر می باشد. ساکنین روستای آلوارس از توابع استان اردبیل، با گذشت هزاران سال هنوز از این دانش بومی بهرمند می گردند و هنوز دیل به عنوان ابزار شکار بلدرچین در نزد روستاییان از اهمیت و حرمت خاصی برخوردار است. روش کار در این پژوهش به صورت مردم نگاری، همراه با مشاهده مستقیم و مشارکتی، توام با مصاحبه درمیدان تحقیق همراه با نظریه کارکردی برانیسلاو مالینوفسکی صورت گرفته است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که ابزارشکار دیل در بین اهالی این روستا فقط حکم شکار پرنده را ندارد، بلکه نحوه تهیه و ساخت دیل، مهارت و هنری خاص می طلبد که اهالی روستا مهم تر از ابزار شکار و تفریح به آن به عنوان یک ابزارفرهنگی و اقتصادی نگاه ویژه ای دارند. نگاه فرهنگی آنها به این ابزار نگاه میراثی و هنریست که آن را ارزشمند و ماندگارکرده است. درنگاه اقتصادی، این ابزارحکم صنایع دستی مردم آلوارس به حساب می آیدکه با آن به اقتصاد خانواده خودشان رونق هر چند مختصر می بخشند.

    کلید واژگان: دانش بومی, روستای آلوارس, ابزاردیل, شکار بلدرچین}
    Vahid Rashidvash *, Ammar Ahmadi

    "Dale" is a compound word meaning language. This tool has been used in most parts of Azerbaijan since ancient times and is used to hunt male quail. Residents of Alvarez village in Ardabil province, after thousands of years, still benefit from this indigenous knowledge and Dale is still of special importance and respect among the villagers as a quail hunting tool. The method of work in this research is qualitative, with direct and participatory observation, along with interviews in the field of research with the functional theory of Branislav Malinowski. The findings of the study indicate that the tool for hunting the dale among the residents of this village is not only the command of bird hunting, but also the method of preparing and making the dale requires special skills and art that the villagers consider more important than the tool of hunting and entertainment as a cultural tool. And economics have a special look. Their cultural view of this tool is a heritage and artistic view that has made it valuable and lasting. From an economic point of view, this tool is considered to be the handicraft of the people of Alvarez, with which they boost their own family economy, albeit briefly.

    Keywords: Indigenous Knowledge, Alvarez village, Dale tools, quail hunting}
  • احمد بازگیر، مهدی پورهاشمی*
    بشر از گذشته تا به امروز در بسیاری از زمینه ها برای بقا و بهبود کیفیت زندگی خود از طرق مختلف به گیاهان وابسته بوده است. هدف از این پژوهش بررسی همه جانبه گیاه مردم نگاری گیاهان خودروی منطقه بسطام در استان لرستان از ناحیه رویشی زاگرس است. جامعه انسانی مورد مطالعه در این تحقیق اهالی دو روستای چشمه بید و چشمه صالح از شهرستان سلسله در استان لرستان است. روش پژوهش بکار رفته در این مطالعه ی گیاه مردم شناسی، روش مردم نگاری بوده است. ابزار گردآوری داده ها شامل مشاهده ی مستقیم، مشاهده ی همراه با مشارکت و مصاحبه ی نیمه ساختاریافته بوده است. نتایج نشان داده که 119 گونه گیاهی متعلق به 41 خانواده گیاهی توسط اطلاع رسانان شناسایی شده است. خانواده های گیاهی کاسنیان (3/14 درصد)، سوسنیان (2/9 درصد) و گلسرخیان (2/9 درصد) بیشترین فراوانی را در بین خانواده های گیاهی داشته اند. نتایج بیانگر این است که دانش و کاربرد گیاهان بسیار متنوع بوده و بیشتر شناخت و استفاده ها شامل 58 گونه (7/48 درصد) استفاده خوراکی، 42 گونه (3/35 درصد) استفاده علوفه ای، 32 گونه (9/26 درصد) استفاده دارویی و 16 گونه (8/16 درصد) برای ابزار و صنایع دستی کاربرد داشته است.
    کلید واژگان: استفاده خوراکی, استفاده علوفه ای, چشمه صالح, دانش بومی, زاگرس}
    Ahmad Bazgir, Pourhashemi Mehdi *
    Human from the past to the present in many ways to survive and improve their quality of life are dependent on plants of different ways. Ethnobotany .The aim of this study is to comprehensively study the Ethnobotany of wild plants in Bestam region in Lorestan province from the Zagros forest. The human community studied in this study is the residents of Cheshmeh Bid and Cheshmeh Saleh villages of Selseleh County in Lorestan province. The research method used in this ethnobotany study was ethnography method. Data collection tools included direct observation, participant observation, and semi-structured interviews. The results show that 119 plant species belonging to 41 plant families have been identified by the villagers. The results show that 119 plant species belonging to 41 plant families have been identified by informants. The results indicate that the knowledge and application of plants has been very diverse. Knowledge and uses include 58 species (48.7%) for edible use, 42 species (35.3%) for fodder use, 32 species (26.9%) for medicinal use and 16 species (16.8%) for tools and handicrafts have been used. The study demonstrated the knowledge and application of a variety of plants that generally provide the security of livelihood and their health.
    Keywords: Cheshmeh Saleh, Edible use, Fodder use, indigenous knowledge, Zagros}
  • امیررضا امراللهی جلال آبادی، محمدرحیم فروزه*، حسین بارانی، حسن یگانه

    اتنوبوتانی به عنوان شاخه ای از دانش بومی به مطالعه چگونگی استفاده افراد یک قوم، یک فرهنگ و یا یک ناحیه خاص از گیاهان بومی موجود در آن منطقه می پردازد. این مطالعه با هدف معرفی گیاهان خوراکی و دارویی که توسط مردم بومی گوغر استفاده می شوند، انجام گردیده است. به همین منظور، طی تابستان 1398 و بهار 1399، گیاهان خوراکی و دارویی مورد استفاده افراد بومی در منطقه شناسایی شد. اطلاعات کسب شده در این پژوهش، در قالب مصاحبه آزاد، مصاحبه نیمه ساختار یافته و مشاهده مشارکتی گردآوری گردید. مصاحبه ها به صورت هدفمند از خبرگان محلی صورت پذیرفت. در مجموع 36 گونه با استفاده های خوراکی و دارویی شناسایی گردید که دانش مردم محلی در ارتباط با آن بسیار وسیع می باشد. این دانش شامل شناسایی گیاهان، زمان مناسب برداشت، اندام مورد استفاده، خواص دارویی، کاربرد های خوراکی، نحوه استفاده و همچنین در ارتباط با اکولوژی گیاهان می باشد. نتایج حاصل نشان می دهد که اندام برگ بیشترین استفاده خوراکی و دارویی را دارا می باشد. گیاهان خوراکی به صورت پخته و گیاهان دارویی به شکل خام بیشترین ترین شکل مصرف را دارند و بیشترین استفاده دارویی از گیاهان منطقه جهت معالجه بیماری های گوارشی می باشد.

    کلید واژگان: دانش بومی, گیاهان دارویی, کرمان, گوغر بافت}
    Amirreza Amrollahi, MohamadRahim Forouzeh *, Hossein Barani, Hassan Yeganeh

    Indigenous knowledge as a part of any nation’s culture, has been acquired through experience and gradually become a part of the culture and society. The correct use of this knowledge can lead to endogenous development. Ethnobotany, as a sub branch of indigenous knowledge, investigates the way people of a particular ethnic, culture, or region make use of native plants. The aim of this study was to introduce edible and medicinal plants used by Googhar local people. For this purpose, during the summer 2019 and spring 2020, edible and medicinal plants used in the region were identified. The information was collected in the form of free interviews, semi-structured interviews and participatory observation. Interviews were conducted purposefully with local experts. Totally, 36 plant species, with the extensive knowledge of local people, were identified in edible and medicinal uses. This knowledge includes the identification of plants, appropriate time of harvest, organs used, medicinal and edible properties, how to use, as well as plant ecology. The results show that leaves have the most edible and medicinal uses. Edible and medicinal plants in forms of cooked and raw have the most consumption, and the most medicinal use includes treatment of gastrointestinal diseases.

    Keywords: indigenous knowledge, Medicinal plants, Kerman, Goghar Baft}
  • محمود مهام*

    ایده ی اصلی این مقاله بر اهمیت روابط حوزه های «طبیعی و انسانی» از دو منظر «دانشی» و «زیست بوم شناسی» است که هر چند در ابتدا ساده به نظر می رسد اما متاسفانه در عمل، شاهد فقدان این ارتباط شناسی در کلان حوزه های علمی هستیم. «شوری» به مثابه ی یک ویژگی «طبیعی» و «شورورزی» به عنوان یک «فناوری»- که حاصل تدابیر انسانی است- در یک زیست بوم معین (ایران)، مورد نیاز و پرسش می باشد، هر چند شرایط جدید حاصل از مداخلات بدون توجه به توان های محیطی، شرایط متفاوتی را به وجود آورده، اما همچنان این پرسش قابل طرح است که این ارتباط «طبیعی و انسانی»، دارای چه پیشینه و حال، و لذا آینده ای خواهد بود؟ با رجوع به سوابق اجتماعی-فنی و خاکی-گیاهی در زیست بوم ایران، نشان داده شده است که این ارتباط در گذشته به نحو مناسبی برقرار بوده، به نحوی که می توان به استناد آگاهی و عملکرد پیشینیان، از جامعه ی شورورز و لذا توانایی کار با شوری در قالب فناوری شورورزی سخن گفت. نکته ی کلیدی برای درک، طراحی و اجرای شورورزی نوین، توجه مجدد به روابط حوزه های «طبیعی و انسانی» از منظر «دانشی» در «زیست بومی مشخص» می باشد که «مطالعات زیست بوم شناسی ایران» نامیده شده است

    کلید واژگان: جامعه, انرژی, مقیاس, سواد زمین شناختی, دانش و فناوری های بومی ایران}

    The main idea of this paper is to highlight the importance of the relationships between domains of "natural and human" from the two "science" and "biology" perspectives, although at first it sounds simple but unfortunately in practice this communication lacks in the field of macro science. "Salinity" as a "natural feature" and “haloculture" as a "technology" is needed in a given ecosystem) Iran). Although the new conditions resulting from interventions without varying environmental capabilities have created different conditions, the question remains as to What 'natural' and 'human' relationship does it have, and what will the future hold? Referring to the socio-technical and soil-plant records in the Iranian ecosystem, it has been shown that this relationship has been well established in the past, so we are able to say that it can be based on the knowledge and practice of the ancestors in ability to work with salinity like a technology. A key point in understanding, designing and implementing of new holoculture, is to pay attention again to the relationships between the "natural and human" domains from the perspective of "knowledge" in the "specific ecosystem" that is "Iran's Ecological Studies", been called.

    Keywords: Society, Energy, Scale, Geological Literature, Indigenous Knowledge, Technologies of Iran}
  • محسن بدره*، حامد سجادی، محمدرضا فرزانه

    سازوکار بهره برداری از منابع آب و دانش بومی شکل گرفته پیرامون آن از عناصر محوری جوامع محلی است که ترکیب قابل توجهی از پیوند همگرای زیست انسانی با طبیعت را به نمایش می گذارد. در عمل غایت این همگرایی، برآورده ساختن نیازهای انسان با ادراک دقیق محدودیت ها است که البته در این روند سپهری از معناها و نمادها شکل می گیرد. برکه به عنوان یک سازه تاریخی آبی در عین مشابهت با سایر سازه های سنتی آبی در دیگر نواحی ایران خصوصا فلات مرکزی، به دلیل واقع شدن در محیط جزیره وسیع قشم، طیفی از ویژگی ها را نیز به همراه دارد که برخاسته از محدودیت های جغرافیایی و فرهنگ آن منطقه است. در مقاله پیش رو با در نظر گرفتن این ضرورت و با تکیه بر روش مردم نگاری واقع گرا، 18منطقه شهری و روستایی در جزیره قشم به عنوان میدان پژوهش انتخاب گردید و پس از مصاحبه (مصاحبه عمیق و گروه متمرکز کانونی) با 86 نفر از خبرگان و اطلاع رسان های بومی، مشاهده مشارکتی و بررسی سایر اسناد و منابع مرتبط، داده های مرتبط جمع آوری و سپس تحلیل شد. درنهایت اقدام به ارایه توصیف ضخیمی از دانش بومی مربوط به ساخت، نگهداری و بهره برداری برکه و نظام کارکردی و آیینی و ارزش های مرتبط با آن شد. در زمینه ساخت سازه ها، بهره گیری از رویکرد خردمندانه استحصال آب باران با مکان یابی مناسب جهت استحصال آب با کیفیت، انتقال به حوضچه رسوب گیر، افزایش کیفیت آب در حوضچه رسوب گیر و انتقال آب به مخزن سرپوشیده، در زمینه فنون نگه داری برکه ها، همبستگی مستمر جماعت های محلی از رهگذر آدابی ظریف و در زمینه بهره برداری خردمندانه، مدبرانه و قناعت آمیز آب برکه با اولویت بندی محتاطانه نحوه مصرف آن، جانمایه این دانش بومی است.

    کلید واژگان: دانش بومی, سازه های آبی تاریخی, برکه, قشم}
    Mohsen Badreh *, Hamed Sajjadi, MohammadReza Farzaneh

    Constructing and using water systems and the indigenous knowledge associated with them are among the pivotal components of local communities, manifesting the convergent correlation of human life and Mother Nature. Practically, the purpose of this convergence was to realize human needs according to a careful understanding of natural limitations which ends to formulation of a system of meanings and rituals related water using styles. As a historical water-storing construction, Burka maintains strong similarities with other traditional water-storing structures in other parts of Iran while remaining particularities due to the geographical and cultural conditions of Qeshm Island. Relying on a realistic ethnography method, and after selection of 18 urban and rural regions in the island as its field, this study used both deep and focus-group interviews with more than 80 persons of local informants along with participative observation and survey of related published documents to collect and analyze the data regarding this traditional knowledge. Finally, this study led to a thick description of the indigenous knowledge regarding construction, maintenance and utilizing Burkas and functional-ritual values around them. Wise techniques of spotting the best location for harvesting the best quality rain water and building the Burka according to a technical intelligent architecture and then channeling the stream to the sediment pool and then transmitting it to a deep covered basin (constructing), constant solidarity of local communities through subtle mores (maintenance), and frugality and contentment in using water according to priorities (utilizing) are prominent components of this indigenous knowledge.

    Keywords: indigenous knowledge, Historical Water-Storing Constructions, Burka, Qeshm Island}
  • غلامرضا لطیفی، وحدان محمدشهری *

    موضوع آب یکی از عوامل مهم در عرصه های مختلف زندگی در مقیاس های محلی، ملی و فراملی می باشد. لذا بررسی نظام مدیریت بومی منابع آب، با رویکرد محلی که حاصل تجربه چندین هزار ساله ملتی است که ضمن توجه به خصوصیات جغرافیایی و به منظور بهره گیری از امکانات محیطی به خلق آن همت گماشته اند، ضروری به نظر می رسد. در این مقاله، مساله اساسی این است که شناخت و فهم جامعی از مدیریت بومی منابع آب در منطقه کاشان به ویژه روستای نیاسر به دست آوریم. به این منظور و نیز بررسی فرصت ها، راهکارها و موانع گذار به مدیریت دوراندیش، مبتنی بر دانش بومی، اصول همیاری و رفاقت، پژوهش کیفی از طریق مطالعات اسنادی و میدانی مشتمل بر مصاحبه با ذی نفعان طی سال های 92-1391 انجام شد. سپس با تلفیق مطالعات، مشاهدات میدانی به همراه مشارکت و ثبت و گردآوری نگرش ها و رفتارهای کنشگران مدیریت بومی منابع آب، شناخت نسبی از آن به دست آمد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که مدیریت بومی منابع آب، مبتنی بر چهار مولفه کلیدی است. یکی از مهمترین مولفه های آن، دانش بومی است. این دانش، برخاسته از فرهنگ، ارزش ها، شیوه نگرش، تجارب، نوع باور و فهم مردم یک سرزمین است. نقش مشارکت ذی نفعان و یاری آن ها به یکدیگر در دومین مولفه، یعنی همیاری، نمود بیشتری پیدا کرده است. سومین مولفه عبارت است از رفاقت با مفهوم محوری خیرخواهی که مردم را در درک و ارتباط مناسب با یکدیگر و محیط زیست یاری می نماید. چهارمین مولفه، دوراندیشی است که شامل توجه به نیازهای نسل کنونی و آینده و نیز روش هایی است که دستیابی به مدیریت دوراندیش را محقق می کند.

    کلید واژگان: مدیریت بومی, منابع آب, همیاری, دانش بومی, رفاقت, دوراندیشی, منطقه کاشان, نیاسر}
    GholamReza Latifi, Vahdan Mohammadshahri*

    In order to identify and understand the native management of Kashan region in the field of water resources in contemporary times, as well as the opportunities, strategies and barriers to transition to the forethoughtful management, based on indigenous knowledge, principles of assistance and camaraderie in the case study, a qualitative study was conducted through archival research and fieldwork, including interviews with five key beneficiary groups of native management, farmers, knowers, executers, trustees in district and bazaar, as well as the general public, during 2012-13. Afterwards combining documentary research, field observations during the two years traveling in the region as well as 40 days of continuous life in the studied population, along with participation in the research community and ultimately, collected approaches, through interviews and observations, the relative recognition were obtained from native management in Kashan region, especially in Neyasar. The results of the studies and observations suggest that native management of water, based on four key components, including indigenous knowledge, assistance, camaraderie and forethought. One important component of native management is indigenous knowledge; experiential knowledge is derived from the culture, values, attitude, beliefs and understanding of the people of a country towards leading issues. Participation of beneficiaries and assist them to work together to manage and organize as having more in the second component, namely assistance. The third component is camaraderie with the core concept of the values, respectful and interested that assist people to understanding and communication with each other and the environment. The fourth component is forethought, which includes attention to the needs of the present and future generations, taking advantage of the native capabilities, fairness and integrity in decisions and behaviors and ways that to achieve the forethoughtful management.

    Keywords: Native Management, Water Resources, Assistance, indigenous knowledge, Camaraderie, Forethought, Kashan, Neyasar}
  • محمدابراهیم بنی حبیب*، سمانه غفوری خرانق

    در مناطق خشک و نیمه خشک،شرایط کم آبی منجر به خلق سیستم های مدیریتی سنتی متناسب با ویژگی های محلی شده است. ایران یکی از قدیمی ترین مناطق جهان است که از دیرباز درهرنقطه از آن متناسب با شرایط اقلیمی،اجتماعی و فرهنگی آن منطقه سیستم بهره برداری از منابع آب منحصربه فردی حاکم بوده است. به تدریج در طول نیم قرن اخیر سیستم های مدیریتی مبتنی بر دانش بومی جای خود را به سیستم های نوین مدیریتی دادند که به دلیل عدم انطباق سیستم های نوین با شرایط اقلیمی و اجتماعی هر منطقه، شاهد بروز مشکلات عدیده ای در زمینه منابع آب و مدیریت منابع آب هستیم. با توجه به شرایط موجود این سوال مطرح می شود که کدام چارچوب حکمرانی منابع آب در راستای توسعه پایدار منابع آب زیرزمینی، متناسب با اقلیم های خشک و نیمه خشک می باشد؟ هدف از این تحقیق تلفیق قوانین حکمرانی سنتی و باستانی با اصول حکمرانی موثر برای توسعه چارچوب حکمرانی آب زیرزمینی در جهت رسیدن به توسعه پایدار می باشد. در حقیقت فرض بر این است که استفاده از فرهنگ و دانش بومی در زمینه مدیریت منابع آب و بازیابی نکات جدید با استفاده از تیوری های جدید حکمرانی می تواند قطعه گم شده مدیریت آب زیرزمینی باشد. در این مقاله به منظور استخراج دانش بومی حکمرانی پایدار آبخوان از مدیریت قنات، از روش بررسی مقایسه ای منابع علمی موجود و مشاهدات میدانی استفاده شده است. بدین منظور در ابتدا به معرفی حکمرانی موثر آب پرداخته و سپس عوامل مشترک آن را با حکمرانی سنتی مورد بررسی قرار داده تا بتوان به یک چارچوب حکمرانی منابع آب متناسب با اقلیم های خشک و نیمه خشک دست یافت. در انتها با تلفیق پیشنهادهای حکمرانی سنتی با اصول حکمرانی موثر، می توان شکاف های حکمرانی سنتی را پوشاند و به سیستم مدیریتی متناسب با شرایط اقلیمی و با در نظر گرفتن اصول نوین دست یافت. رویارویی موثرتر با چالش های موجود عصر حاضر و ارایه الگوهای مناسب توسعه، با در نظر گرفتن دانش بومی و تلفیق با اصول حکمرانی موثر محقق خواهد شد.

    کلید واژگان: مدیریت آب زیرزمینی, دانش بومی, حکمرانی سنتی, حکمرانی آب زیرزمینی, توسعه پایدار}
    MohammadEbrahim Banihabib *

    In arid and semi-arid areas, water shortage leads people to the creation of traditional water management appropriate to local characteristics. Iran is one of the oldest civilizations of the world that has a unique water supply system according to social, cultural and climate condition. Indigenous knowledge-based management systems were replaced with modern management systems, and due to non-compliance modern technologies with social and environmental conditions of region, many problems have been created. The purpose of this paper was to combine traditional and modern governance rules for development of groundwater governance framework in order to achieve sustainable development. In fact, the use of culture and indigenous knowledge in the field of water resources management and retrieval new issues from new theories of governance can be the missing piece of groundwater management.In this research, the comparison of scientific documents and field observation were used to extract indigenous knowledge of sustainable groundwater governance from aqueducts management. For this purpose, at first we introduced modern system in water governance and then compared common factors with traditional governance to provide a groundwater governance framework adapted to arid and semi-arid regions. Finally, the gaps of traditional governance can be covered by combining with the principles of effective governance and then a management system adapted to climate condition.Dealing effectively with the challenges of the present era and providing appropriate development patterns will be achieved by combining indigenous knowledge with modern management.

    Keywords: groundwater management, indigenous knowledge, traditional governance, groundwater governance, Sustainable Development}
  • عباس قنبری عدیوی*
    شیرسنگی، تندیس و مجسمه ای ساخته از سنگ است که در فرهنگ بختیاری ها کاربرد و کارکرد متنوع فرهنگی، هنری، ادبی، اجتماعی و اقتصادی دارد. در نقاط سردسیری و گرمسیری بختیاری این پیکره تنومند و با هیبت را روی مزار کلانتران، خان ها، شهیدان، دلاوران، جوانان و بزرگ مردان قوم می گذارند. گونه ها و تیپ های مختلف بردشیر (شیرسنگی) با توجه به نحوه ساخت، ابزار، تجربه استادان و روند آماده سازی، اندازه ، شکل (ریخت)، نگاره های حکاکی(نقش) و گونه های مختلف واقعی(تیپ ریال) و انتزاعی تا نصب و آداب و رسوم آن، در سراسر منطقه بختیاری موجب شد که نگارنده علاوه بر کارکردهای مادی و معنوی، به ویژگی‎ های این پیکره در دانش بومی و فرهنگ عامه هموندان بختیاری بپردازد و جایگاه این هنر دیرین ایرانی را در دوره معاصر نمایان کند. این مطالعه بر مبنای پژوهش میدانی و گفتگو با استادان سازنده این هنر-صنعت بومی تدوین و گاهی نیز به اسناد و مدارک کتابخانه ای استناد شده است. برای این منظور با مصاحبه و جمع آوری اطلاعات لازم، ضبط گونه های فرهنگ و ادبیات شفاهی نمونه هایی از آفریده ها و عقاید مردمی در فرهنگ مردم(فولکلور) و هنر ایرانی جستجو شد که برای تحقیقات مردم شناسی، قوم نگاری و مطالعات فرهنگی-ادبی عشایری موثر باشد.
    کلید واژگان: «فرهنگ مردم», «ادبیات عامه», «فولکلور», «دانش بومی», «شیرسنگی», «بختیاری»}
    Abbas Ghanbari Odivi *
    The lion is a stone sculpture that has a variety of cultural, artistic, literary, social and economic uses and functions in Bakhtiari culture. In Bakhtiari, the body is placed on the tombs of sheriffs, brave men, youth and elders of the people. Various types and types of lionesses, considering the structure, tools, experience of the masters, and the process of preparation, size, shape, engraving and various real and abstract varieties throughout its installation and customs throughout the Bakhtiari region, led the author to The material and spiritual functions of the body characterize the body in the native knowledge and culture of Bakhtiari people and show the place of this ancient Iranian art in the contemporary period. This study has been formulated based on field research and conversations with the creators of this indigenous art-industry and occasionally citing library documents. For this purpose, by gathering the necessary information, recording the varieties of oral culture and literature, examples of popular creations and beliefs in Iranian folk culture and art were searched for effective anthropological research, ethnography, and nomadic cultural-literary studies
    Keywords: People's Culture, Literature, Folklore, indigenous knowledge, Lions, Bakhtiari}
  • یاسمن کیاسی، محمدرحیم فروزه*، سیده زهره میردیلمی، حمید نیک نهاد

    گیاه مردم نگاری شاخه نوپا و برون رشته ای از حوزه دانش و فن آوری های بومی مردم شناسی است و واجد آفرینندگی های ارزشمندی در حوزه دانش سنتی مرتبط با گیاهان است؛ لذا در این مطالعه دانش بومی گیاهان، مرتع خوش ییلاق استان گلستان مورد بررسی قرار گرفته است. ثبت اطلاعات به صورت گفتگو به هر دو شیوه مصاحبه در محل زندگی بومیان و مشاهده مشارکتی در محل رویشگاه گیاهان انجام شد. مصاحبه شوندگان به روش گلوله برفی انتخاب شدند. در این تحقیق گونه های گیاهی متعلق به 17 خانواده که تعداد بیشتری از افراد بومی آن را شناخته و به خواص آن واقف بودند انتخاب شدند. از 30 گونه گیاهی انتخاب شده، 17 مورد آن استفاده خوراکی دارویی، 10 مورد استفاده دارویی و 3 مورد کاربرد دارویی و صنعتی داشته اند. نامگذاری محلی گونه ها تا حد زیادی منطبق با خصوصیات مورفولوژیک و نیازهای اکولوژیک گیاه بوده است. شناخت و پیش بینی زیستگاه گونه های گیاهی نیز از مهمترین اطلاعات کاربردی دانش بومی مردم خوش ییلاق بود. ایشان به انواع فرم های رویشی، اندام و فرایندهای گیاهی، خواص مختلف و شیوه استفاده از گیاهان به عنوان خوراک، دارو و ابزار و سرپناه آگاهی داشته و از آن در زندگی خود بهره می جویند.

    کلید واژگان: دانش بومی, گیاه مردم نگاری, گیاهان دارویی, روش گلوله برفی, مرتع خوش ییلاق}
    Yasaman Kiyasi, MohamadRahim Forouzeh *, Seyede Zohreh Mirdeilami, Hamid Niknahad

    Indigenous knowledge has been created as centuries of human life experience in this earth and is also specific-ecosystem. "Ethnobotany" is a new extra-disciplinarily of anthropological science and technology in the field of indigenous plant-related knowledge. Khosh Yeylagh rangeland in Golestan province has been studied due to the richness of plant species. The purpose of this study is to collect data from and identify plants having been utilized by local people. Data were recorded in both interview and participatory observation at the plant habitat. The interviewees were selected by snowball method. The local names, used organs, medicinal properties and their use were recorded for all plants. In this study, plant species belonging to 17 families, with the highest number of citations, were selected. The results of this study show that out of 30 selected plant species, 17 belong to edible medicinal, 10 medicinal and 3 medicinal industrial applications. Knowing and habitat prediction of plant species was also one of the most important practical knowledge of local people in Khosh Yeylagh. They are aware of the various forms of vegetation, organ, processes, properties and methods of using plants as food, medicine, tools and shelter in their lives.

    Keywords: indigenous knowledge, Ethnobotany, Medicinal plants, snowball method, Khosh Yeylagh rangeland}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال