به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « آلوسی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه « آلوسی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • فرشته تقی زاده چیمه، محمدرضا شاهرودی*

    کاربست سیره در تفسیر قرآن کریم در ارتباط با آیاتی که به طور مستقیم به سیره ی پیامبر (ص) مربوط می شود، از اصول تفسیر محسوب می گردد. به علاوه سیره باید در تبیین آیات دیگر نیز مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که سیره، ابعادی از بیان لازم در تفسیر آیات را که دیگر مدارک از ارائه ی آن ناتوان اند، میسر می سازد. آن سان که شناخت سیره ی پیامبر (ص)، ما را از تحریفات معنوی و خرافات راه یافته به ساحت قرآن و سردرگمی هایی که ممکن است در مقام شناخت و تفسیر قرآن با آن روبه رو شویم، رها می کند. در میان تفاسیری که به سیره ی پیامبر (ص) نیز عنایت داشته «روح المعانی» است که به عنوان یکی از منابع مهم تفسیری اهل سنت و در حکم دائره المعارف تفسیری و جامع آراء پیشینیان در نظر گرفته می شود. اما به این مسئله که کاربست سیره در تفسیر روح المعانی تا چه حد به درستی صورت گرفته، تاکنون در مطالعات پیشین پرداخته نشده است؛ لذا در این پژوهش به شیوه ی توصیفی - تحلیلی و با مطالعه ی موردی، آیات تطهیر، مباهله و شرح صدر که عدم توجه به سیره در فهم آن ها تفسیر ناقصی از این آیات ارائه می دهد، در روح المعانی مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن نشان می دهد که آلوسی با وجود عنایت به سیره ی پیامبر (ص)، شیوه ی علمی صحیحی در پیش نگرفته و علاوه بر گزینشی عمل کردن در بهره گیری از سیره با نگاه غیرجامع خود، تفسیری ناصحیح و غیرعلمی از این آیات ارائه کرده است.

    کلید واژگان: آلوسی, اصول تفسیر, روح المعانی, سیره ی پیامبر (ص)}
    Fereshteh Taghizadeh Chimeh, Mohammad-Reza Shahrodi *

    The application of the Prophet's Method in the interpretation of the Noble Qur'an, particularly in relation to verses directly related to the Prophet's Method, is considered a fundamental principle of interpretation. Furthermore, the Prophet's Method should be taken into account in explaining other verses as well, as it provides dimensions of necessary expression in the interpretation of verses that other sources and documents are unable to present. Understanding the Prophet's Method frees us from spiritual distortions, superstitions, and potential confusion that may arise in the process of understanding and interpreting the Qur'an. Among the interpretations that have also focused on the Prophet's Method is 'Ruh al-Ma'ani,' which is considered an important interpretive source among Sunni scholars and is regarded as a comprehensive encyclopedia of previous interpretations. However, the extent to which the application of the Prophet's Method has been properly carried out in the interpretation of Ruh al-Ma'ani has not been addressed in previous studies. Therefore, in this research, through a descriptive-analytical approach, the case studies of the verses of Tathir, Mubahalah, and Sharh al-Sadr, in which the lack of attention to the Prophet’s Method causes an incomplete interpretation of them, are examined in Ruh al-Ma'ani. The results demonstrate that Aloosi, despite considering the Prophet's Method, has not adopted a sound scientific approach and has provided an incorrect and unscientific interpretation of these verses, in addition to selectively utilizing the Prophet's Method with a narrow perspective.

    Keywords: Aloosi, Principles Of Interpretation, Ruh Al-Ma'ani, The Prophet's Method}
  • محمدعلی ایزدی*

    عصمت در لغت به معنای منع و نگه داشتن و در اصطلاح عبارت است از وجود نیرویی در انسان معصوم که او را از ارتکاب خطا و گناه حفظ می کند. امامیه بالاتفاق «عصمت» را برای امام ضروری دانسته و با دلایل عقلی و نقلی به اثبات آن پرداختند. ولی آلوسی این عقیده شیعه را انکار کرده و مدعایش را به برخی از خطبه های نهج البلاغه مستند نموده و می گوید: «اذعان امام علی (ع) به خطا و طلب مغفرت» دلیل بر عدم عصمت حضرت می باشد. مقاله حاضر کوشیده، با تکیه بر روش اسنادی، تحلیلی به بررسی انتقادی دیدگاه آلوسی بپردازد و نسبت این اعترافات با عصمت را بازکاوی نماید. یافته های پژوهشی حاکی از این است که او، بدون توجه به سیاق کلام، نگاه منظومه وار به سخنان امام علی (ع) و اکتفا به ظاهر عبارات، برخی از فرازهای نهج البلاغه را به صورت تقطیع و گزینشی در جهت اهداف خاص مورد بهره برداری قرار داده است؛ اذعان امام به «خطا» بر اساس اندیشه توحیدی و ناظر به بعد ملکی و «طلب مغفرت» حضرت، به دلیل متفاوت بودن لسان دعا با شریعت به دلیل اشتغال به امور مباح و ناظر به جنبه تعلیم و تربیت امت می باشد و منافاتی با «عصمت» ندارد، از این رو ادعای وی سست و بدون پشتوانه متقن و عقلانی می باشد. اکنون با توجه به اینکه از یک سو شیعه در مورد برخورداربودن امام از ویژگی «عصمت» اجماع دارند و از سوی دیگر افرادی نظیر آلوسی با شبهه افکنی درصدد متزلزل نمودن عقاید امامیه برآمده اند، از این رو پرداختن به موضوع بحث جهت روشن شدن حقیقت، ضرورت مضاعفی دارد.

    کلید واژگان: امامت, عصمت امام, امام علی(ع), نهج البلاغه, آلوسی}
    MohammadAli Izadi *

    The word infallibility means prohibition, and in the term, it means the existence of a force that protects a person from committing mistakes and sins. The Imamiyyah, while agreeing on the Imam's infallibility, have proved it with numerous reasons. Referring to some sermons, Alousi says, "Ali's acknowledgment of his mistakes and asking for forgiveness" is proof of his non-infallibility. The present article has tried to critically examine Alousi's point of view, relying on the documentary method. He has selectively used some passages of Nahj al-Balaghah for specific purposes without paying attention to the context of the speech, looking at Imam's words in a systematic way, just by the appearance of the words. Imam's acknowledgment of "mistake" concerns the civil dimension and "seeking forgiveness", is due to the difference between the language of supplication and the Sharia, and related to preoccupation with non-obligatory duties and refers to the aspect of education and upbringing of the Ummah. Considering the consensus of the Shiites on the infallibility of the Imam and Alusi's suspicions, it is necessary to address the subject of the debate.

    Keywords: Imamate, Imam's infallibility, Imam Ali (A.S.), Nahj al-Balagha, Alousi}
  • زهرا لطفی افین*

    تقیه راهبردی کاملا عقلایی بر مبنای ترجیح اهم بر مهم است که مورد پذیرش جمیع عقلا از هر دین و نحله ی فکری می باشد. در شرع مقدس اسلام نیز اجمالا مورد پذیرش همه ی فقیهان و مفسران فریقین بوده، و آیه ی بیست و هشتم سوره ی آل عمران، عمده دلیل مجوز شرعی تقیه محسوب می شود. این مقاله که به شیوه ی توصیفی - تحلیلی و با استفاده از داده های کتابخانه ای تدوین یافته است؛ در پی پاسخ به این پرسش ترکیبی است که: مستند قرآنی تقیه از منظر آلوسی و علامه طباطبایی چیست؟ و ایراد آلوسی بر دیدگاه شیعه در مورد تقیه و پاسخ علامه طباطبایی به آن چه می باشد؟ نتیجه ی حاصل از این تحقیق این است که مفاد آیه ی مذکوربه طور مفصل توسط این دو مفسر مورد بحث قرار گرفته و مشروعیت تقیه اثبات گردیده است. البته ادعای آلوسی این است که شیعه در تجویز تقیه، راه افراط را در پیش گرفته؛ ولی با پاسخ های متقن و معتبری که از سوی علامه طباطبایی داده شده، مشخص گردیده که این اتهام و ادعای آلوسی نسبت به شیعیان، درست نیست. ضمنا در پرتو این تحقیق مشخص گردید که تنها اختلاف فریقین، در میزان و خصوصیات جواز تقیه است که پس از گزارش اقوال دو مفسر در بیان مفاد «استثنا» و «مستثنی منه» در آیه مذکور، بدان پرداخته می شود.

    کلید واژگان: آلوسی, تقیه, حفظ جان, شیعه, علامه طباطبایی}
    Zahra Lotfi Afin *

    Taqiyyah or dissimulation is a completely rational strategy based on the preference of the most important over the important, which is accepted by all rational people from every religion and school of thought. In the Holy Sharia of Islam, it has been generally accepted by all the jurists and commentators of the main schools of thought, and the twenty-eighth verse of Surah Al-e ‘Imran is considered the main religious reason for the permissibility of Taqiyyah. This article, which has been conducted through a descriptive-analytical method and using library data seeks to answer this combined question: What is the Qur’anic evidence of Taqiyyah from the perspective of Alousi and Allameh Tabatabai? And what is Alousi’s objection to the Shia view on Taqiyyah and Allameh Tabatabai’s answer to it? The result of this research is that the content of the mentioned verse has been discussed in detail by these two commentators and the legitimacy of Taqiyyah has been proven. Of course, Alousi’s claim is that the Shia has taken the extreme path in prescribing Taqiyyah; But with the valid and reliable answers given by Allameh Tabatabai, it is clear that this accusation and claim of Alousi against the Shiites is not true. In addition, in the light of this research, it was determined that the only difference between the parties is in the extent and characteristics of the permissibility of Taqiyyah, which will be discussed after reporting the words of two commentators in stating the items of “exception” in the mentioned verse.

    Keywords: Alousi, taqiyyah, Saving the Life, Shia, Allameh Tabatabai}
  • حبیب الله حلیمی جلودار، امین یوسفی*، عزت الله پاتیار، مراد کلاهی گیگلو

    یکی از آیات بحث برانگیز قرآن که دیدگاه های گوناگونی را از سوی اندیشمندان فریقین به خود معطوف کرده، آیه 55 سوره مایده می باشد. این آیه که به «آیه ولایت» مشهور می باشد، به اعتقاد شیعه یکی از مهم ترین آیاتی است که بر ولایت علی (ع) بعد از پیامبر (ص) تاکید دارد. بر اساس این آیه، پیامبر (ص) به واسطه ی وحی، علی (ع) را ولی خود دانسته که به طور واضح، نشانه ی حقانیت ولایت ایشان است. با این وجود، برخی از مفسران اهل سنت همچون آلوسی در تطبیق این آیه بر ولایت علی (ع) مناقشه کرده، اشکالاتی را به اعتقادات شیعه وارد ساخته و چنین نتیجه می گیرد که آیه ولایت نمی تواند در مورد ولایت علی (ع) صادق باشد. او معتقد است که آیه ولایت به لحاظ شان نزول، بعد ادبی، بعد فقهی و بعد کلامی با جانشینی علی (ع) مغایرت دارد. نوشتار پیش رو که به روش توصیفی- تحلیلی سامان یافته؛ به بررسی و نقد شبهات آلوسی پیرامون آیه ولایت می پردازد. ایشان ولی را به معنای «محب و ناصر» و رکوع را به معنای «خشوع و تذلل» گرفته و شان نزول آیه را نیز مهاجرین و انصار معرفی می کند، اما طبق تصریح علمای شیعه واژه ولی به معنای «اولی به تصرف و سرپرستی»، و رکوع همان «رکوع در حال نماز» است و آیه به طور اختصاصی در شان علی (ع) نازل شده است.

    کلید واژگان: آلوسی, آیه ولایت, امامت, جانشینی, ولی}
    Habibollah Halimi Jloudar, Amin Yousofi *, Ezzatollah Patyar, Morad Kolahi Gigloo

    One of the controversial verses of the Qur'an, which has attracted various views from the thinkers of the two sects, is verse 55 of Surah Ma'idah. This verse, which is known as the "verse of guardianship", is considered by the Shiites to be one of the most important verses that emphasizes the guardianship of Ali (AS) after the Prophet (PBUH). According to this verse, the Prophet (PBUH) considered Ali (AS) as his guardian through revelation, which is clearly a sign of the legitimacy of his guardianship. However, some Sunni commentators, such as Alusi, have argued in applying this verse to the guardianship of Ali (as), adding objections to the Shiite beliefs and concluding that the verse of guardianship cannot be applied to the guardianship of Ali (as). AS) be honest.He believes that the verse of Wilayah contradicts the succession of Ali (as) in terms of the status of revelation, literary dimension, jurisprudential dimension and theological dimension. Leading article organized by descriptive-analytical method; Examines and critiques Alusi's suspicions about the verse of Velayat. He takes Wali as "lover and Nasser" and Ruku as "humility and humiliation" and introduces the dignity of the revelation of the verse as Muhajireen and Ansar, but according to Shiite scholars, the word Wali means "first to "Possession and supervision", and bowing is the same as "bowing while praying" and the verse has been revealed specifically in the honor of Ali

    Keywords: Alusi, verse of guardianship, Imamate, succession, guardian}
  • محمد صدقی الانق*، محمد ولی اسدی

    شاهد بودن رسول خدا (ص) و مومنین در قیامت آموزه مسلم قران کریم است. لکن مسایلی ازجمله : چگونگی تحمل شهادت،  منظور از امت ، نحوه آگاهی از اعمال ، چگونگی ادای شهادتت و... مورد اختلاف اند که این اختلاف ها اصل مسیله را در حاله ای از ابهام قرار می دهند. ازاین رو این نوشته تلاشی است به هدف روشن شدن کامل مسیله شهادت نبوی و مومنین از دیدگاه شیعه و اهل سنت، برای این منظور از شیعیان آراء تفسیری علامه طباطبایی در تفسیر المیزان و از اهل سنت آراء تفسیری سید محمود آلوسی در تفسیر روح المعانی به صورت تطبیقی موردبررسی قرار داده شده است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی بر اساس دو تفسیر گفته شده است و نحوه گردآوری داده های تحقیق کتابخانه ای و تحلیل و طبقه بندی آن ها است. یافته تحقیق ضمن بیان نکات مشترک،  بیانگر نکات اختلاف نظر این دو مفسر است که شاید بتوان گفت اصلی ترین اختلاف در شهادت امت است، نطرعلامه این است که افرادی (ایمه ع) از امت رسول خدا (ص) با حضور دایمی خود به عنوان ناظر اعمال در قیامت شهادت می دهند اما آلوسی، همه امت نبوی (ص) را شاهد اعمال می داند..

    کلید واژگان: پیامبر, امت, شاهد, طباطبائی, آلوسی}
  • محمد بزرگزاده، ابراهیم نوری*، حسین خاکپور

    با عنایت به این که تفسیر روح المعانی اثر آلوسی، مفسر معروف قرن سیزدهم را نسخه دوم تفسیر کبیر فخر رازی، متکلم بنام قرن ششم پنداشته اند، پژوهش حاضر تلاش کرده است تا با رویکردی توصیفی-تحلیلی، مساله جسم انگاری خداوند را از دیدگاه رازی و آلوسی  مقایسه کند. این پژوهش، چنین نتیجه گرفته است که هردو مفسر، خداوند را از جسمیت منزه می دانند، با این تفاوت که رازی بر محال بودن آن تصریح کرده و برای اثبات دیدگاه خود، دلایل عقلی آورده است، ولی آلوسی منزه دانستن خداوند از تجسیم را به این دلیل پذیرفته که روش بسیاری از علمای برجسته اسلام است و به محال بودن آن هیچ گونه تصریح و یا اشاره ای ندارد. هم چنین رازی در مورد آیات موهم تجسیم، به گونه ای بحث کرده که نشان دهنده برتری تاویل به سبک معتزله است، اما آلوسی مواردی را که در آیات به خداوند نسبت داده شده اند، می پذیرد ولی تعیین مراد از آن را به خداوند تفویض می کند؛ هرچند در مواردی نیز گرایش به تاویل دارد. هم چنین باید اشاره کرد که آلوسی در پاره ای موارد نیز دیدگاه مورد پسند رازی را نقد کرده است.

    کلید واژگان: جسم انگاری خداوند, فخررازی, آلوسی, تفسیر تطبیقی, تاویل متن, تفویض فهم}
    Mohammad Bozorgzādeh, Ibrāhim Nouri *, Hossayn Khākpour

    Making a general or particular comparison between two exegeses is among Qur’anic research criticisms in the contemporary era. Regarding the fact that Tafsir Rouh ol-Ma’āni from Ālousi, the acclaimed commentator of the 13th century is recognized as the 2nd version of Tafsir Kabir from Fakhr Rāzi, the eminent theologian of the 6th century, the present study using a descriptive-analytical approach, attempts to compare the issue of God’s physicality from the view of both above commentators. This research has concluded that both Rāzi and Ālousi acknowledge that God is free from physicality but there are 2 differences between their views: First, Rāzi has emphasized on the infeasibility of this issue and has presented some rational arguments to prove his view while Ālousi has accepted this issue because it is the method of many other outstanding Islamic scholars and does not refer to or emphasize on the infeasibility of God’s physicality. Second, Rāzi has raised this discussion in a way that denotes the preference of hermeneutics in the style of Mu’tazila whereas Ālousi accepts the things that are attributed to God in the Qur’anic verses as well but he delegates determination of meaning to God. He still has a tendency to hermeneutics in some cases though. Furthermore, it should be noted that Ālousi has also criticized the view favored by Rāzi in some places.

    Keywords: Physicality of God, Fakhr Rāzi, Ālousi, comparative exegesis, Hermeneutics, Delegation of Understanding}
  • خدیجه حسین زاده *، سید احمد موسوی باردئی، طاهره ماهرو زاده

    جامعیت قرآن از مبانی مهم صدوری تفسیر قرآن است که هر کدام از مفسران شیعی و سنی با استناد به ادله ای در هر یک از حوزه های جامعیت به یکی از دیدگاه ها، تمایل پیدا کرده اند. ورود تفصیلی و جدی آلوسی و آیت الله جوادی در این بحث موجب سوال در اخذ موضع گیری آن ها نسبت به قلمرو جامعیت قرآن شده است. ازاین رو نوشتار حاضر به روش نقلی و تطبیقی با رویکرد انتقادی درصدد پرداختن به این مسئله است. یافته های پژوهش نشان می دهد هر دو جامعیت مقایسه ای را پذیرفتند، اما در جامعیت ذاتی اختلاف دارند. آلوسی به خاطر شبهاتش در حوزه جامعیت ذاتی نتوانسته یکی از دیدگاه های موجود را اخذ کند، اما آیت الله جوادی دیدگاه حداکثری را با دو شرط شمول رهنمون های بطنی و تاویلی قرآن و تبیین آن ها توسط معصومین؟عهم؟، می پذیرد. اصل دیدگاه قابل اثبات است و دلایل دیگری در تایید آن می توان اقامه کرد، ولی در پاره ای از ادله ضعف وجود دارد.

    کلید واژگان: جامعیت ذاتی قرآن, جامعیت مقایسه ای قرآن, جامعیت حداکثری, آیت الله جوادی, آلوسی}
    Khadija Husseinzadeh *, Sayyid Ahmad Musavi Bardaʾi, Tahereh Mahrouzadeh

    The comprehensiveness of the Qur'an is one of the important foundations for the interpretation of the Qur'an.  Each of the Shiite and Sunni commentators has tended to one of the views based on arguments in each of the areas of comprehensiveness. The detailed and serious involvement of Alūsi and Ayatollah Javadi Amoli in this discussion has raised questions about their position on the realm and extent of the comprehensiveness of the Qur'an. Therefore, the present article seeks to address this issue in a comparative manner with a critical approach. The findings of the study indicate that both have accepted comparative comprehensiveness but have differed in essential comprehensiveness. Alūsi has not been able to obtain one of the existing views due to his doubts in the field of essential comprehensiveness, but Ayatollah Javadi accepts the maximum view with the two conditions including the esoteric and interpretive instructions of the Qur'an and their explanation by the infallibles (a). Although the opinion itself is provable and other reasons can be put forward to support it, there is some evidence of weakness in some arguments presented.

    Keywords: essential comprehensiveness of Quran c, omparative comprehensiveness of the Qur'an, maximum comprehensiveness, Ayatollah Javadi Amoli, Alūsi}
  • محمود طیب حسینی، هاجر خادم زاده یگانه *

    آیه ولایت از جمله آیاتی است که در تفسیر آن میان آلوسی و علامه طباطبایی اختلاف است. در این مقاله با استفاده از منابع تفسیری و با روش توصیفی - تحلیلی دیدگاه‎های این دو مفسر مقایسه و بررسی شده است. از رهگذر این بررسی تطبیقی به دست می‏آید که آیه ولایت در شان علیm نازل شده است. با توجه به قراینی در خود آیه و تبادر معنای «سرپرستی و رهبری» برای مردم عصر نزول از واژه «ولی» و قدر جامع بودن این معنا در فرهنگ‎های عربی برای این واژه، ولایت در آیه به معنای «سرپرستی» است و از آنجا که در عرف مسلمانان رکوع در معنای ظاهری یعنی رکوع در نماز به مثابه حقیقت در این معنا شده است، هر کجا قرینه‎ای دال بر سایر معانی رکوع وجود نداشته باشد، رکوع به معنای متعارف، یعنی رکوع در نماز می‎باشد و این معنا از رکوع، در درون خود با معانی «خضوع» و «ایمان» قابل جمع است.

    کلید واژگان: تفسیر تطبیقی, سوره مائده, آیه ولایت, آلوسی, علامه طباطبایی}
    hajar khademzadehyeganeh*

    The verse of Wilayah is among the verses interpreted differently by Alūsi and Allama Tabatabai.   In this study, using the interpretive sources and descriptive-analytical method, the views of these two commentators have been studied comparatively. Through this comparative study, it was concluded that the verse of Wilāyah was revealed about Imam Ali (a).  Keeping in view the context within the verse itself and the meaning of "guardianship and leadership" that occurred to the minds of the people of the age of revelation from the term "Wali</em>"  and the fact that this meaning is common to all the Arabic cultures and that the term "ruku</em>" in the common view of Muslims means bowing, when there is no other evidence to show that it has been used in another meaning, then it must be taken as bowing during prayers which is the apparent meaning commonly understood from it. This meaning of ruku'</em> can be reconciled with "humility" and "faith" at the same time.

    Keywords: comparative exegesis, Sura al-Māedah, Verse of Wilayah, Alūsi, Allāma Tabātabāi}
  • احد داوری چلقائی*

    تفسیر آیات قرآن کریم با کمک روایات به ویژه احادیث اهل بیت (ع) پیشینه ای به قدمت قرآن دارد و مفسران فریقین برخی از روایت تفسیری را برای تبیین معارف قرآن ذکر کرده اند. از این رو بررسی روایات نقل شده توسط علمای اهل تسنن برای تقریب دیدگاه ها و بیان نکات اشتراک و افتراق دارای اهمیت است؛ ازجمله مفسرانی که روایات اهل بیت را مورد استناد قرار داده است، سید محمد آلوسی از علمای سلفی قرن سیزدهم در تفسیر «روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم» است؛ پژوهش حاضر به بررسی تطبیقی روایات نقل شده از امام رضا (ع) در این تفسیر می پردازد؛ لذا با معرفی مختصر تفسیر روح المعانی و نویسنده آن به بیان تعابیر گوناگون وی از حضرت رضا (ع) پرداخته و منابع مورد استفاده وی در این روایات را بر می شمارد. آن گاه روایات سیزده گانه رضوی نقل شده در تفسیر مذکور را مورد مداقه قرار داده و با بررسی سندی آن ها و ذکر منابع احادیث مورد اشاره از کتب حدیثی و تفسیری فریقین، ضمن اشاره اجمالی به محتوای روایات، اشتباهات احتمالی آلوسی را تذکر می دهد.

    کلید واژگان: روایات تفسیری, روح المعانی, آلوسی, امام رضا (ع), قرآن کریم}
    Ahad Davari Chalghaei *

    The interpretation of the verses of the Holy Qur'an with the help of narrations, especially the hadiths of the Ahl al-Bayt (as), has a history as old as the Qur'an, and the commentators of the two sects have mentioned some interpretive narrations to explain the teachings of the Qur'an. Therefore, it is important to study the narrations narrated by Sunni scholars in order to bring the views closer and to express the points of commonality and difference; among the commentators who have cited the narrations of the Ahl al-Bayt (as) is Seyed Mohammad Ālūsī, one of the thirteenth-century Salafī scholars in his Tafsīr Rūḥ al-Ma'anī fi Tafsīr al-Qur’an al-‘Aẓīm. The present study comparatively examines the narrations narrated from Imam Riḍā (as) in this Tafsīr; therefore, by briefly introducing the interpretation of Rūḥ al-Ma'anī and its author, it expresses his various interpretations of Imam Riḍā (as) and enumerates the sources used by him in these narrations. Then by examining the thirteen narrations of Raḍavi quoted in the above-mentioned Tafsīr and their authenticity and mentioning the sources of the mentioned narrations and commentary books of the sects, while briefly referring to the content of the narrations, it points out the possible mistakes of Ālūsī.

    Keywords: interpretive narrations, Rūḥ al-Ma'anī, Ālūsī, Imam Riḍā (as), the Holy Qur’an}
  • فتح الله نجارزادگان*، فاطمه نجارزادگان

    آیت الله فاضل لنکرانی در کتاب مدخل التفسیر پس از آن که دیدگاه مذهب امامیه را درباره تحریف ناپذیری قرآن بیان می کند، به نقد محمود آلوسی (م/1270) مولف تفسیر روح المعانی می پردازد که به صراحت شیعه را به تحریف قرآن متهم ساخته است. آیت الله فاضل در سه محور ادعای آلوسی را نقد و ابطال کرده است: الف) چشم پوشی آلوسی درباره اجماع امامیه و محققان مذهب در تحریف ناپذیری قرآن و نیز علاج آنان از روایات تحریف نما در مدارک شیعی، ب) ابطال ادعای آلوسی درباره اجماع اهل سنت بر عدم تحریف براساس معیارهای آلوسی، ج) ابطال نظریه نسخ التلاوه در علاج روایات تحریف نما در مدارک سنی و اثبات همسانی این نظریه با قول به تحریف. این مقاله کوشیده در هر کدام از این سه محور، دیدگاه آیت الله فاضل را غنا بخشد و با تکمیل، شرح، پاسخ های نقضی و... به گزاف گویی های آلوسی پایان دهد.

    کلید واژگان: آیت الله فاضل, آلوسی, تحریف ناپذیری قرآن}
  • علی حسن بگی*
    مفسران شیعه آیه 55 مائده مشهور به آیه ولایت را همواره برای إثبات ولایت حضرت علی× مطرح کرده اند. برخی از مفسران اهل سنت بر این رویکرد تفسیری إشکال هایی را وارد نموده اند. آلوسی از مفسران اهل سنت بیان می کند که: لازمه تفسیر شیعه از آیه 55 مائده، نفی إمامت إمامان دیگر شیعه است. مفسران شیعه به إشکال مذکور پاسخ هایی داده اند که به گمان نگارنده پاسخ های ارائه شده روشمند نبوده است. آخرین پاسخ مکتوب به شبهه آلوسی از زاویه «لبی بودن مفهوم مخالف آیه ولایت و عدم قابلیت تخصیص»، «مسلم پنداشتن امور غیر مسلم» و... دارای نقص و چالش است. با کوششی که انجام شد، مشخص گردید پاسخ شبهه مذکور در گرو توجه به نقش «إنما» در آیه مذکور است. گفتنی است شبهه آلوسی و پاسخ إرائه شده بر دلالت «إنما» بر حصر حقیقی مبتنی است در صورتی که دقت در کاربردهای «إنما» گویای حصر اضافی است. درنتیجه منطوق و مفهوم آیه با نفی إمامت إمامان^ هیچ ارتباطی ندارد.
    کلید واژگان: آیه 55 مائده, آیه ولایت, آلوسی, حصر إنما}
    Ali Hasanbeigi*
    Shi'ite commentators have always proved Imam Ali`s succession for the Prophet based on the 55 verses of Maidah known as the verse of wilayat. Some Sunnite commentators have put some objections forward against this interpretative approach. Alusi, one Sunni commentator, states that: The Shi'a interpretation of the verse 55 of Maidah leads to the negation of the authority of the other Shi'a Imams. Shi'ite commentators have responded to this objection; yet, for the author of this paper, their responses have not been systematic. The latest written response to Alusi`s objection from the aspect of lubbi state of the meaning facing the verse of wilayat and lack of modification possibility, viewing what not established as established and … may not be taken as agreed with. With this attempt it has been made clear that the solution of the objection depends on the role of the word "innama" in this verse. It is noteworthy that Alusi`s objection and the response given to it both are based on true restriction, while noting the usages of the word innama shows that the restriction is relative. Therefore, one may not take the verse as a proof against Imamate.
    Keywords: Verse 55 of Maidah, Verse of Vilayat, Alusi, Restriction of Innama}
  • حمید ایمان دار*، محمد مولوی، حسن زرنوشه

    رویکرد حس گرایانه سلفیه در تفسیر مفاهیم ماورائی همچون علم غیب را می توان به مثابه اساس هستی شناسی این جریان فکری تلقی نمود. در نوشتار حاضر بررسی تطبیقی اندیشه کلامی سلفی ها و آلوسی به عنوان یکی از منتسبان به این مکتب، با محوریت مبحث علم غیب با روش توصیفی تحلیلی مورد کاوش قرار گرفته است. مطالعات نشان می دهد آلوسی فی الجمله تفکرات سلفی را در حوزه تفسیر علم غیب می پذیرد، ولی تاثیرپذیری انکارناپذیر وی از مشرب صوفیانه، وجوه افتراقی را بین دیدگاه وی و جریان سلفی گری رقم زده است. آلوسی از یک سو همسو با سلفی ها، ضمن تاکید بر مباحثی چون ضرورت عدم تزاحم تفسیر علم غیب با الوهیت و ربوبیت تام ذات الهی، بر غیر استقلالی بودن آگاهی به غیب توسط اولیای الهی تاکید نموده و گستره علوم غیبی را محدود می داند. همچنین تقید و جمود بر ظواهر برخی آیات مشتمل بر مسائل غیبی و لزوم وجود وسایط در افاضه علوم غیبی به اولیای الهی نیز می تواند دلیل قرابت وی با مبانی سلفی ها باشد. از سوی دیگر عدم اعتقاد به عناوینی مانند فراست، توسم، الهام و تحدیث و اثبات کرامت برای اولیا بر اساس آیات 26 و 27 سوره جن، از نقاط تمایز وی با دیگر سلفیه است.

    کلید واژگان: علم غیب, سلفیه, آلوسی, روح المعانی, بررسی تطبیقی}
    Hamid Imandar *, Mohammad Molavi, Hassan Zarnooshe

    The sensitive approach of salafis in interpreting metaphysical concepts such as believing the unseen is considered as the ontological basis of this systematic thought. The present study is to investigate Aloossi's and Salafis' theological thoughts comparatively as the founders of this school of thought. Using an analytical-descriptive research method, the authors of this paper have studied the issue of believing the unseen. According to the studies, Aloosi has implicitly approved salafi thoughts in interpreting the issue of believing the unseen, although his undeniable susceptibility of soofi inclination has opened up a gap between his viewpoint and that of salafis'. In one hand and in line with salafis, Aloosi has emphasized the issues such as non-intervention of interpreting believing the unseen with the issue of lordship and absolute lordship of the divine nature, and on the other hand, he contends that the friends of God has been able to know the unseen, Moreover, Aloosi maintains that the unseen knowledge is limited. Aloosi's blind binding and dogmatism to the manifest and external face of the verses of believing the unseen and the necessity of intermediators for transmitting the unseen to the friends of God could be the reasons for his proximity to salafi foundations. Not believing in the issues such as tact, inspiration, exactness, narration, and proving the greatness of friends of God based on verses 26 and 27 of Jinn chapter all mark Aloosi's distinction from other salafis.

    Keywords: Believing the unseen, salafiyah, Aloosi, intention of meaning, comparative study}
  • عزت الله مولایی نیا، نرگس قاسمی *
    آیات مشتمل بر اراده و مشیت الهی به سبب تفاوت ظاهری، دست مایه اختلافات کلامی شده است. مفسران اشعری این آیات را اثباتگر جبر دانسته اند. در مقابل، مفسران امامیه گستردگی اراده و مشیت الهی را نافی اختیار نمی دانند. آیت الله معرفت نیز در آثار خویش به بررسی این آیات پرداخته است. ایشان واژه «مشیت» را در قرآن اصطلاحی خاص و برخاسته از حکمت دانسته و بر مبنای همین دیدگاه بسیاری از آیات مشیت و اراده الهی را تفسیر نموده است. آلوسی، مفسر اشعری مسلک، نیز در بسیاری از آیات مربوط به مشیت از حکمت الهی و اختیار انسان سخن گفته است. این مقاله، جستاری تطبیقی میان دیدگاه ایشان با توجه به آثارشان و دیدگاه آلوسی برای دست یابی به نقاط تطابق و تفارق نگرش و رویکرد این دو مفسر پیرامون این آیات است و در ابعاد زبان شناسی، کلامی و روش تفسیری به تطبیق آراء تفسیری دو مفسر و نقد دیدگاه های آلوسی پرداخته است.
    تازه های تحقیق
    نتایجبا توجه به آنچه بیان شد، می توان در یک جمع بندی اجمالی به نتایج ذیل دست یافت:1. برخی عبارات در تفسیر هر دو مفسر در نگاه ابتدایی موهم تشابه دیدگاه این دو مفسر است. هر دو، مشیت را در کنار حکمت آورده و از اختیار انسان سخن می گویند؛ اما نگاهی دقیق تر به دیدگاه دو مفسر روشنگر تمایز مبنایی این تشابه ظاهری است؛ زیرا از منظر آلوسی حکمت الهی تابع استعداد انسان و اختیار او نیز در دایره استعدادش است و استعداد امری خدادادی و خارج از اختیار انسان است و این عقیده، نتیجه ای جز جبر ندارد.
    2. خاستگاه اصلی تفاوت آراء تفسیری آیت الله معرفت و آلوسی به مبانی کلامی ایشان در زمینه شمول اراده الهی بر می گردد که بر اساس آن آلوسی با دفاع از عمومیت مشیت الهی، هدایت و ضلالت هر انسانی را به خواست خدا می داند؛ اما آیت الله معرفت در عین دفاع از شمول مشیت الهی، ذات حق را از انتساب قبائح منزه می داند و سرنوشت هر کس را در گرو عملکرد و خواست خود او بر می شمارد.
    3.گاهی تفاوت روش دو مفسر در تفسیر آیه و میزان بهره گیری او از قرائن قرآنی و روایی و توجه یا عدم توجه او به پیوستگی صدوری و سیاق واحد در تفسیر آیه، زمینه ساز بروز تفسیری متفاوت از سوی دو مفسر شده است. به نظر می رسد، آیت الله معرفت با توجه به اعتقاد به متشابه بودن آیات مشیت و رویکرد نقلی خویش تاکید بیش تر و بهره گیری بهتری از این قرائن، در تفسیر آیات در زمینه اراده و مشیت داشته است.
    کلید واژگان: اراده و مشیت الهی, هدایت و ضلالت, آیت الله معرفت, آلوسی, حکمت الهی, تفسیر روح المعانی}
    Azzatallah Molaeeniya, Narges Ghasemi Firooz Abadi *
    The verses including divine providence and will have caused theological disputes due to their external differences. Asharite commentators regard these verses as proof of determination. One the contrary, Imamiyyah commentators believe that the extensiveness of divine providence and will does not negate free will. In his works, Ayatollah Marefat has scrutinized these verses. He regards the term "providence" mentioned in the Holy Quran as a special term resulted from divine wisdom, and interprets most of the verses related to divine providence and will accordingly. Alusi, an Asharite commentator, has also referred to divine wisdom and man's free will in his commentaries of most verses related to divine providence. Given their works, the present paper compares their views in order to find their similar and different views and approaches in this regard. It also compares their exegetic views in the dimensions of linguistics, theology, and exegetic method, and criticizes Alusi's views.
    Keywords: divine providence, will, guidance, astray, Ayatollah Marefat, Alusi, divine wisdom, Rooh Al-Maani Commentary}
  • الهام خاضعی نیا

    رجعت به معنای برگشتن گروهی از مردگان (مومنان محض و کافران محض) به صورت‏های پیشین خود، در زمان ظهور حضرت مهدی# است. بر اساس آیات قرآن و روایات متعددی که از معصومین^ نقل شده است، مسئله رجعت همان‌گونه که در گذشته اتفاق افتاده، در آینده نیز به وقوع می‌پیوندد. برخی افراد وقوع چنین رویدادی را مورد خدشه قرار داده و تحقق آن را در زمان‌های مختلف امکان‌پذیر نمی‌دانند. علامه طباطبایی& مانند بسیاری از مفسرین شیعه، معتقد است که رجعت از نظر عقلی امکان‌پذیر بوده و آیات و روایات فراوانی وقوع این امر را در زمان‌های گذشته و آینده اثبات می‌کند؛ اما آلوسی به پیروی از بیشتر هم‌کیشان خود، رجعت را در زمان ظهور امام زمان# قبول نداشته و این عقیده را به شیعه نسبت می‌دهد.

    کلید واژگان: رجعت, علامه طباطبایی, آلوسی}
  • حسین خاکپور، الهام عباسی *
    در تفسیر روح المعانی آلوسی درباره سبب نزول سوره والعادیات دو روایت متفاوت از امام علی علیه السلام و ابن عباس نقل شده است. حضرت علی علیه السلام سبب نزول و موضوع سوره را با فریضه حج مرتبط دانسته وآیات را مطابق با آن تفسیر کرده اند؛ اما ابن عباس سبب نزول سوره را با فریضه جهاد مرتبط دانسته و تفسیری متفاوت بیان داشته است. هرچند ابن عباس پس از شنیدن کلام امام علی علیه السلام از نظر خود بر می گردد، اما آلوسی اصرار دارد که نظر ابن عباس درست تر است و آن را بر روایت امام علی علیه السلام ترجیح می دهد. مقاله پیش رو به روش توصیفی-تحلیلی با رویکرد قرآنی- روایی و با فرض صحت سند به بررسی و تحلیل نظر آلوسی پرداخته وآن را ازنظر دلالی مورد ارزیابی قرار داده است. نتیجه تحقیق نشان می دهد: گر چه نظر امام علی علیه السلام بر نظر ابن عباس به دلایلی برتری دارد و رجوع وی از نظر خدش نیز این مساله را تایید می کند؛ اما مضامین سوره گنجایش پذیرفتن هردو رای را دارد و می توان بین آنها جمع کرد.
    کلید واژگان: حضرت علی علیه السلام, ابن عباس, سبب نزول, سوره عادیات, آلوسی}
    Hossein Khakpour, Elham Abbasi *
    There are two different traditions of Imam Ali’s (AS) and Ibn Abbas in Alousi’s Rouh-al-Ma’ani commentary about the reason of the Revelation of surah the Assaulters. According to Imam Ali’s (AS), the reason of the Revelation and the subject of the surah are related to the obligation of pilgrimage to Mecca (Haj), and then, the Quranic verses have been interpretedby virtue of it. On the other hand, based on Ibn Abbas’s viewpoint the reason of the Revelation of the surah is related to the obligation of Holy War (Jihad), and also, he has expressed a different commentary. However, Ibn Abbas has later changed his view with regard to Imam Ali’s (AS) speech. But Alousi insisted on Ibn Abbas’s view is more correct and he preferred it on Imam Ali’s (AS) view. A descriptive-analytic method and a Quranic-narrative approach have been applied in this paper. An analysis of Alousi’s viewpoint has been done by virtue of the document correctness. Findings of the present research indicated although Imam Ali’s (AS) view has some advantages on Ibn Abbas by some reasons and this has been supported by him, contents of the surah implys on both the above-mentioned views.
    Keywords: Imam Ali's (AS), Ibn Abbas, the reason of the Revelation, surah the Assaulters, Alousi}
  • میثم دوست محمدی، رضا نوروزی
    آیه تطهیر یکی از بحث برانگیزترین آیات قرآن در میان مفسران فریقین است. شیعه بنابر روایات متواتر پیامبر|، مصادیق«اهل البیت» موجود در این آیه را منحصر در پیامبر|، علی، فاطمه، حسن و حسین^ می داند. اما آلوسی از مفسران اهل سنت به مقتضای سیاق آیات و برخی احادیث پیامبر(ص) دایره مصادیق «اهل البیت» را وسیع تر و شامل همسران و فرزندان و نزدیکان پیامبر| و حتی اقطاب صوفیه می داند. در این مقاله، با بررسی شرایط کاربرد سیاق در تفسیر و بررسی روایات پیامبر| از دیدگاه علمای اهل سنت، انکار انحصار مصادیق اهل بیت در اصحاب کساء مورد نقد قرار گرفته و با استفاده از احادیث صحیح موجود در منابع اهل سنت، انحصار مصادیق این آیه در اهل کساء ثابت شده است.
    کلید واژگان: آیه 33 احزاب, آیه تطهیر, اهل بیت, آلوسی, اصحاب کساء}
    Meisam Doost Mohammadi, Reza Noroozi
    The verse tathir is one of the most debatable Quranic verses among fariqain commentators. From one hand, Shiites, on the basis of frequently mentioned traditions from the Prophet, have viewed objective samples of Ahl Ul-Bayt as limited to the Prophet (s), Ali, Fatemah, Hasan and Hosain (a). Aloosi, one Sunni commentator, however, on the basis of texture of the verses and some traditions narrated from Prophet, has increased the number of Ahl Ul-Bayt as including Prophet`s wives, descendants, family members and even Sufi leaders. In the paper, considering the grounds needed for using context in comment and studying Prophet`s traditions from Sunni scholars` view, has refuted aloosi`s view and proved that of Shiites on the basis of those traditions acceptable for Sunni scholars.
    Keywords: Verse 33 of Ahzab, Verse Tathir, Ahle Bayt, Aloosi, Ashabe Kasa}
  • الهام عباسی، حسین خاکپور، مهرناز گلی
    اهل بیت عصمت و طهارت در تبیین و تفسیر آیات قرآن نقش به سزایی بر عهده داشته اند؛ علاوه بر شیعیان، مفسران اهل سنت نیز از این تفاسیر بهره جسته اند. آنان اغلب به فضایل و جایگاه اهل بیت (ع) در تفسیرشان اشاره داشته اند که خود حاکی از جایگاه والای اهل بیت (ع) در تفسیر می باشد؛ آنها چاره ای جز ذکر تعالیم اهل بیت (ع) در تفسیر و ذکر برجستگی هایشان ندارند. آلوسی از بزرگ مفسران اهل سنت در قرن سیزده می باشد که در تفسیر خود، (روح المعانی) به ذکر فضایل اهل بیت (ع) و والایی جایگاهشان، ذیل برخی آیات اشاره می کند. نوشته حاضر به روش توصیفی- تحلیلی با تتبع در تفسیر روح المعانی به بررسی فضایل اهل بیت (ع) در دوحوزه فضایل خاص و فضایل مشترک، می پردازد. البته در پاره ای از موارد آلوسی با دیدگاهی تردید آمیز به فضایل اهل بیت (ع) می نگرد.
    کلید واژگان: اهل بیت, فضایل, تفسیر روح المعانی, آلوسی}
    Elham Abbasi, Hoseiin Khakpuor, Mehrnaz Gooli
    The Household of the Prophet (A) have played a significant role in explaining and interpreting the verses of Quran. In addition to Shia interpreters, Sunni interpreters too have benefited much from these interpretations. They mostly refer to the virtues and the high status of the Household (A) in their interpretations that show the elevated position of Ahl al-Bayt (AS) in the interpretation. They have no choice but to mention the teachings of Ahl al-Bayt (AS) and their prominence in their interpretations. Alousi is one of the greatest Sunni commentators in the thirteenth century that refers in his interpretation (Rouh Al-Maani) to the virtues of Ahl Al-Bayt (AS) and their high status.
    This study is going to review the Households (A)' virtues in two areas of particular virtues and shared virtues thorough investigation into Rouh Al Maani Interpretation with descriptive- analytic method. Some of those verses are: Laylatah Almbyt (II / 207), verse Sqayh Hajj (repentance / 19), verse Saleh Al-Muminin (Tahrim / 4), verse Maraja al Bahrain (Rahman / 19 to 21), verse Najwa (Mujadalah / 12 and 13), verse Sabeghun (Wagheah / 10 to 14 ), verse Izn Waeah (Haaghah / 12), verse charity (II / 274), and verse Masooloon (Saafaat / 24) However, in some cases Alusi has a doubtful view to the virtues of Ahl al-Bayt (AS)
    Keywords: Household, Virtues, Rouh Al Maani Interpretation, Alousi}
  • رضا نوروزی، میثم دوست محمدی *

    آیه تطهیر در میان مفسرین مذاهب اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و همواره مورد بحث و بررسی های مختلفی قرار گرفته است. تبیین نوع اراده موجود در این آیه، یکی از مهمترین مسائل تفسیری آن بشمار می رود. شیعه معتقد است مراد از اراده در این آیه، اراده تکوینی است و خداوند از ابتدای خلقت با اراده تکوینی خود، طهارت اهل بیت از هر گونه پلیدی و زشتی را اراده کرده است و عصمت و طهارت آنها بدون درنگ حاصل شده است. در این مقاله ضمن طرح دیدگاه جناب آلوسی مبنی بر تکوینی بودن اراده در این آیه و نیز مشروط بودن آن به انجام اوامر و ترک نواهی الهی، به نقد و ارزیابی آن می پردازیم. آلوسی آثار تکوینی اعمال نیک بر نفس انسان را مختص به اعمال اهل بیت دانسته و اعمال دیگران را فاقد چنین آثار قطعی می داند. این ادعای جناب آلوسی از نظر آیات قرآن و روایات پیامبر(ص) و مبانی حکمت اسلامی مردود و بی اساس است و در نتیجه نمی توان چنین شرطی را برای اراده تکوینی در آیه تطهیر در نظر گرفت.

    کلید واژگان: آیه تطهیر, اراده تکوینی, آلوسی, اهل بیت, عصمت}
    Meysam Dostmohammadi

    The Verse of Purification has a particular importance among Islamic religious scholars and has been always discussed in various areas. Explaining the type of will in this verse it is considered as one of the most important issues of interpretation. Shia believes that “will” in this verse means existential will and the Great God has purified Ahl al-Bayt from any impurity and evil through his existential will and their virtue and righteousness has been presented without delay. In this article while analyzing the viewpoint of Al-Alusi regarding the existentialism of “will” in this verse and its conditionality to perform divine commands and abandon divine prohibitions, we will criticize and evaluate it. Al-Alusi considers the existential effects of good deeds specifics to Ahl al-Bayt and considers the good deeds performed by others devoid of such certain effects. Al-Alusi’s claim is baseless and rejected according to Quran, the traditions of the Prophet (PBUH) and Principles of Islamic Philosophy and such a condition cannot be considered for existential will in the Verse of Purification.

    Keywords: Verse of purification, existential will, Al, Alusi, Ahl al Bayt, Infallibility}
  • مجید معارف *، عبدالهادی فقهی زاده
    عصمت امام (علیه السلام) یکی از مبانی امامت در فرهنگ تشیع است؛ و علمای امامیه از دیر باز با برهان های متعددی ضرورت آن را اثبات کرده و به دفاع از آن پرداخته اند، درحالیکه این موضوع همواره از ناحیه مخالفین مورد نقد واقع شده است. . آلوسی- از مفسرین معاصر عامه - از جمله مخالفین عصمت است و نقدهایی را بر دیدگاه های امامیه در ادله عصمت وارد کرده است. او بر این باور است که با ختم نبوت موضوع عصمت پایان می یابد و برای حفظ دین فقط عدالت و اجتهاد کفایت می کند و نیازی به عصمت امام نیست. او همچنین معتقد است که بین عصمت امام و غیبت ایشان از منظر شیعه تناقض وجود دارد. این دیدگاه های آلوسی عمدتا برگرفته از نوع نگرش او به موضوع امامت و مساوی دانستن امامت و خلافت و تنزل مقام امامت به حد عالمان یک جامعه است. آراء آلوسی بعضا برگرفته از نظر پیشینیان است و مورد استفاده مخالفان معاصر نیز قرار گرفته است. در این پژوهش ضمن واکاوی و ارزیابی دیدگاه های آلوسی در نفی دلائل شیعه به تبیین ادله عقلی امامیه در اثبات ضرورت عصمت امام و تثبیت جایگاه و مقام امامت پرداخته شده است.
    کلید واژگان: آلوسی, براهین عقلی, عصمت امام, برهان تسلسل, حفظ شریعت}
    M. Maaref
    Infallibility of the Imam (a.s.) is one of the foundations of the Imamate in Shiism and Shiite scholars have demonstrated its necessity through various proofs and defended it since a long time ago, while this issue has always beencriticized by the opponents.Alusi, a contemporary Sunni interpreter, is among the scholars who disagree with infallibility and has criticized the views of the Twelverson this issue. He believes that infallibility terminates with the seal of the prophecy and only justice and ijtihadsuffice to preservereligion and there is no need for infallibility ofthe Imam. He also believes that there is a contradictionbetween infallibility of the Imam and his occultation as aShiite belief. These views of Alusihave been mainly derivedfrom his way of approaching the Imamate and equating the Imamate with caliphate and demoting the Imamate to the rank of ordinary scholars. Some of Alusi’s ideas have been influenced by his predecessors and they have been exploited by the contemporary opponents.Analyzing and evaluating the views of Alusi on rejecting theproofs ofShiism,this study explicates the rational proofs offered to demonstrate the necessity of the infallibility of the Imam andestablishhis standing and the status of the Imamate.
    Keywords: Alusi, rational proofs, infallibility of the Imam, the proof of infinite regress, preservation of the Shariah}
  • محسن حسن وندی، مهدی اکبرنژاد
    این مقاله به بررسی، تحلیل و نقد دیدگاه سید محمود آلوسی، صاحب تفسیر روح المعانی، درباره آیه تطهیر می پردازد. ایشان از یک سو، نظر مفسران شیعه و بسیاری از مفسران اهل سنت را مبنی بر دلالت آیه تطهیر بر عصمت آل عبا رد کرده و حتی نزول این آیه در مورد ایشان را نمی پذیرد. از سوی دیگر، دایره مصادیق «اهل البیت» را فراتر و عام تر از اصحاب کساء در نظر گرفته و افراد دیگری از قبیل همسران پیامبر(ص) را داخل در این حکم می داند. به اعتقاد آلوسی، اصحاب کساء، نه یگانه مخاطب و مصداق اهل البیت، بلکه ایشان مخاطبی از مخاطبان و مصداقی از مصادیق آن به حساب می آیند. این پژوهش، بر آن است که با اتکا به آیات قرآن کریم و روایات معصومین(ع) و با استناد به نظر اندیشمندان شیعه و اهل سنت، نظر این مفسر را مورد نقد و بررسی قرار دهد.
    کلید واژگان: آیه تطهیر, تفسیر, آلوسی, اهل بیت, عصمت}
    Mohsen Hasanvandi, Mahdi Akbarnejad
    This paper reviews, analyzes and criticizes the views of seyyed Mahmoud Aloosi – the author of the exegesis Rooh al-maani- on Tathir verse of Holy Quran. Aloosi opposes many Shiite and sunni commentators in the interpreting the verse Tathir and denies that the verse was revealed for five persons named Kasa group (those five persons under the cloak while the verse Tathir was revealed by the angel Gabriel). He also believes that the verse embraces more than the five and it includes some of the wives of the Prophet. This essay based on the verses of the Holy Quran and some narratives of the descendants of the prophet (Ahle bait) and while considering the views of both Shiite and Sunni thinkers criticizes the views of Aloosi.
    Keywords: The verse of Tathir (Purification verse), exegesis, Aloosi, Family of the prophet (Ahle bait), inerrancy}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال