جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "ابن غضائری" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «ابن غضائری» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
تا سده یازدهم، استناد به تضعیفات رجالیان قدیم، میان عالمان امامی رایج بود. اما از زمان محمدتقی مجلسی، نگاهی منفی به تضعیفات و شخص ابن غضایری شکل گرفت. بیش از همه، نوه مجلسی، وحید بهبهانی تخطیه تضعیفات مرتبط با غلو را رواج داد. آنان بیشتر تضعیفات، و حتی بسیاری از تضعیفات غیراختلافی متقدمان را نتیجه سستی باورهای خود تضعیف گران و کم تحملی شان نسبت به معارف امامان دانسته اند. پرسش مقاله این است که آیا منتقدان تضعیفات، شواهد مقبولی بر این نسبت عقیدتی به متقدمان و تاثیر آن در تضعیفات دارند؟ در این راستا دلایل منتقدان، و کلمات ابن غضایری تحلیل، و با اطلاعات منابع شیعه و غالیان، درباره متهمانی که متقدمان درباره شان اختلاف نکرده اند، مقایسه شده است. بنا بر کلام رجالیان قدیم، تضعیفات، دلایل تاریخی، جریان شناسی و کلامی دیگری داشته اند. متاخران از ادله گسترده غلو پیشوایان غالی، مانند ابن مهران، اسحاق بصری و خصیبی آگاه نبوده، و بی توجه به منابع غلو و پیچیدگی های آن، بر ابن غضایری تاخته اند. همچنین، ابن غضایری با دسترسی به منابع سری خطابیه، به ناشناختگی برخی راویان مختص به منابع غالی اشاره کرده که کتب نویافته نصیریه نیز غالیانه ترین مضامین را از الوهیت و بابیت تا تکفیر امامیان، از همین راویان نقل می کنند. اما در مکتب وحید بهبهانی، این ناشناختگان را با تکلف، بر راویان برخی اسانید نادر در منابع امامی تطبیق داده اند. بر پایه این شواهد، قضاوت ابن غضایری واقع بینانه و حتی محتاطانه است.
کلید واژگان: غلو, نصیریه, تضعیفات, ابن غضائری, وحید بهبهانی -
ابن غضایری از راوی شناسان برجسته حدیثی در عصر متقدمان می باشدکه با بهره گیریی از ملاک ها و بنیان های معرفتی ویژه زمانه خویش به بازخوانی احوال روایان حدیثی پرداخته است. حوزه مطالعات رجال شناسی وی همبسته با تصویرسازی شایسته از هویت دانشی و الگوی فکری او در زمانه زیسته و نحوه دستیابی او به منابع رجالی می باشد. رهیافت نقادانه وی در این دانش در اثر رجالی تاریخی نه عینی قابل بازنمایی و سنجه می باشد. اما کمینه منابع روایی تاریخی درباره هویت فردی و اجتماعی ابن غضایری بستری برای گمانه های ناهمگون معرفتی در حوزه شخصیت تاریخی، باوری ودانشی وی در میان دانشوران پیشینی و پسینی رجالی و غیرآن شده است. در این جستار با رهیافت همزمانی ودرزمانی وتحلیلی به بازخوانی منش ابن غضایری و سلوک راوی شناسی و نظام باوری وی پرداخته و تلاش شده بنابر روایت پیشینیان همزمان وی و گفته های دانشیان رجالی پسینی هویت دانشی و چیستی اثر راوی شناسی وی مورد بازخوانش تحلیلی قرارگیرد.
کلید واژگان: ابن غضائری, الضعفاء, جرح وتعدیل, رجال شناسی, غلوIbn Ghadāʿirī (Arabic: إبن غضائری) is one of the prominent ḥadīth narrators in the earlier age who has reread the ḥadīth narrator's status using the knowledge of ḥadīth and biographical evaluation (Arabic: الرجال, Romanized: al-rijāl) specific to his time. His field of biographical evaluation studies is a representation of his scientific personality, intellectual model and method of accessing Rijāl sources. His critical approach to this knowledge can be represented and judged by his historical Rijāl (not objective). However, the lack of historical narrative sources about Ibn Ghadāʿirī's personal and social identity has become a position for different epistemological speculations in the field of his historical personality, beliefs and knowledge among the earlier and later (posterior) scholars of Rijāl and other scholars. It was attempted in this article to reread analytically, Ibn Ghadāʿirī's scientific and religious character by using the narrations of the contemporary Rijālian scholars of Ibn Ghadāʿirī and the narratorologists after him
Keywords: Ibn Ghadāʿirī, weaknesses, injury, modification, rhetoric, exaggeration -
یکی از رجالیان مهم ابن غضایری است که به تضعیف بسیار و سریع راویان مشهور است. او در کتاب رجالی خود موسوم به «الضعفاء» بسیاری از راویان را تضعیف کرده است. بسیاری از رجالیان آراء او را مردود شمردند و شمار کمی از رجالیان به آراء او اعتناء کردند. رجالی معاصر شیخ محمد تقی شوشتری در کتاب قاموس الرجال، از او دفاع و بسیار به تضعیفات او اعتماد کرده است. صرف نظر از اعتبار یا عدم اعتبار آراء ابن غضایری، اساسی ترین بحث، میزان اعتبار نسخه کتاب الضعفاء اوست که برخی از رجالیان مانند شوشتری اعتبار آن را مسلم فرض کرده است. این مقاله، ضمن نقد این دیدگاه، به بازنگری اعتبار نسخه کتاب ابن غضایری و نسبت آن به او، پرداخته است. نخست، تاریخچه بحث بیان شده، سپس دیدگاه دیگر رجالیان و دانشمندانی که به این موضوع توجه کرده اند، مانند خویی، فانی، آصف محسنی و بهبودی بیان شده است. در پایان ضمن بازشناسی و ارزیابی وجاده از دیدگاه محققان و صاحبنظران این علم و ارایه نظریه مختار، معتبرترین راه برای دست یابی به آراء ابن غضایری که نقلیات نجاشی از او است و عدم اعتبار نسخه الضعفاء و رد نسبت آن به مولف، تبیین شده است.
کلید واژگان: ابن غضائری, الضعفاء, تضعیف, وجاده, سخهOne of the important tradition narration scholars is Ibn Ghazairi, who is known for his great and rapid discrediting of narrators. In his tradition book, "Al-Dho’afa” he has discredited many tradition narrators. His views have been rejected by many tradition narrators, with only a few heeding his ideas. A contemporary tradition narrator, Sheikh Mohammed Taqi Shooshtari, has defended him in the book “Ghamous al-Rijal” that relies heavily on his invalidation. Irrespective of the validity or invalidity of Ibn Ghazairi's views, the most fundamental argument is concerned with the validity of his Al-Dho’afa version of the book, which has been verified by tradition narrators the like of Shooshtari. This article, while critiquing this view, revisits the validity of Ibn Ghazairi's book and its attribution to him. First, a history of the debate is introduced, along with the ideas of other tradition narrators and scholars who have taken debated this issue, such as Khoei, Fani, Asef Mohseni, and Behboudi. Finally, while revisiting and evaluating Vejādeh in the views of scholars and experts in this field and presenting the Mokhtar’s theory, we explain the most valid way to obtain the ideas of Ibn Ghazairi, who has been credited as the narration of Najashi, as well as discrediting Al-Dho’afa and rejecting its attribution to the author.
Keywords: Ibn Ghazairi, Al-Dho’afa, Invalidation, Wajda, Version -
ابوبصیر لیث بن بختری از راویان امامان باقر و صادق (ع) است. غالب رجالیان متقدم درباره توثیق صریح ابوبصیر مرادی سکوت کرده اند. در این میان دیدگاه ابن غضایری متفاوت از دیگران است؛ او ضمن گزارش رنجش و کدورت خاطر امام صادق (ع) از ابوبصیر مرادی، وجود طعن بر دین او را پذیرفته؛ اما آن را مانع از توثیق وی ندانسته است. در این مقاله که به روش توصیفی- تحلیلی نگاشته شده است درصدد تحلیل رای ابن غضایری درباره ابوبصیر مرادی برآمده ایم و تاثیرپذیری سخن ابن غضایری درباره ابوبصیر از روایات، نکوهش وی را نتیجه گرفتیم؛ دلیل رنجش و کدورت خاطر امام صادق (ع) از ابوبصیر مرادی، بروز رفتارها و گفتارهای ناشایست او و درک ضعیف او از مقوله امام شناسی بوده است. در همین راستا مقصود از طعن در دین در کلام ابن غضایری، طعن در روش و منش اوست.
کلید واژگان: ابوبصیر مرادی, ابن غضائری, روایات رجالی, رجال کشیAbu Basir Layth b. Bakhtari was among the transmitters of Imam Baqir and Sadiq’s hadiths. The majority of preliminary raja’alites remained silent on the validity of Abu Basir Muradi. Among them, Ibn Ghazairi’s perspective stands out. Although he reports on Imam Sadiq’s taking offence on Abu Basir Muradi and admits to Abu Basir’s sarcastic tone addressing religion, yet he has not denied his validity. In the present descriptive-analytical research, the aim was to analyze Ibn Ghazairi’s comments on Abu Basir Muradi and the effects on Ibn Ghaziri’s perception of Abu Basir and found him blamed in holy narrations. The reason why Imam Sadiq was offended by Abu BAsir is the occurrence of inappropriate behaviors and speech and defective understanding of imamology. Moreover, by sarcastic tone addressing religion, as quoted by Ibn Ghazairi, it means sarcasm in methods and behavior.
Keywords: Abu Basir Muradi, Ibn Ghazairi, Rijali Narrations, Kashi’s Rijal -
نشریه مطالعات تاریخی قرآن و حدیث، سال بیست و پنجم شماره 1 (پیاپی 65، بهار و تابستان 1398)، صص 183 -212احمد بن حسین غضائری عالم شیعی بغدادی سده 4 و 5ق صاحب تالیفاتی در زمینه رجال و کتاب شناسی، و از جمله، اثری با نام کتاب الضعفاء بوده است. شیخ طوسی خبر می دهد با مرگ زودهنگام ابن غضائری آثار وی از میان رفته، و بااین حال، نجاشی از آن ها مطالبی روایت کرده است. در اعصار بعد بزرگان مکتب حله و جبل عامل و پسینیان ایشان کتابی با نام الضعفاء و در انتساب به ابن غضائری را روایت، و غالبا به اقوال مندرج در آن اعتماد نموده اند. این روایت و این اعتماد با نقدها و تردیدهایی نیز همراه شده است. غالب این تردیدها تا پیش از دوران معاصر نتیجه شک در اصالت کتاب نبود؛ ولی در دوره معاصر برخی انتساب اثر موجود را به ابن غضائری منکر شدند. در مطالعه پیش رو می خواهیم با مروری بر سیر تحول دیدگاه ها درباره کتاب الضعفاء و آسیب شناسی آن ها نشان دهیم انکار اصالت اثر و انتساب آن به ابن غضائری فاقد مستندات کافی است و پیروان چنین دیدگاهی بایسته های اعتبارسنجی کتب و شرائط عمومی نسخه ها را در نظر نگرفته اند. چنان که خواهیم دید، گزارش های تاریخی مرتبط با ابن غضائری و آرائش موید نسبت کتاب الضعفاء به او ست و بررسی تطبیقی محتوای اثر با قرائن مختلف در منابع فرق و رجال نیز نشان از آن دارد که نویسنده کتاب یک عالم امامی محتاط است؛ ویژگی هایی که با آراء رجالی منقول از ابن غضائری تطبیق دارد.کلید واژگان: ابن غضائری, کتاب الضعفاء, نجاشی, اعتبارسنجیAhmad ibn Husain ibn Obaidullah Ghaza'eri has been the author of books on Rijal and bibliography. His views and his works were considered by two great reliers of his age, Sheikh Tusi and Najashi. In addition to Najashi, later on, a large number of elders from the school of Helle and Jabal Amel and their followers also narrated from copies of his works and cited. However, from the Safavid period to the recent era, doubts have arisen in his credibility, which was not due to the doubt in the book's authenticity. But in the contemporary era, some have been turned into Ibn al-Ghazaeri by the wrong ideas about the effects of the book, or the incorrect foundations of authentication. Meanwhile, the documentation used to disregard the authenticity of the book did not take into account much of the requirements for validating books and general terms of the editions. Historical reports related to Ibn Ghazaeri and his statements merely confirm the relation of al-Dafa's book to him. In addition, the comparative study of the content of the book with various indications in different parts of Rijal also indicates that the author of Emami's book is cautious, and his qualities are applicable to Ibn Ghazaeri.Keywords: Ibn-Ghazaeri, book al-Dhu', afa, Najashi, the authenticity
-
نشریه مطالعات تاریخی قرآن و حدیث، سال بیست و چهارم شماره 2 (پیاپی 64، پاییز و زمستان 1397)، صص 27 -50کتاب الضعفاء ابن غضائری، به لحاظ میزان صحت، تاثیرگذاری و اختلاف دیدگاه های حدیثی و فقهی مترتب بر آن، پیوسته محل مناقشه بوده است. این مساله انگیزه پژوهش حاضر شد و به روش تحلیلی تاریخی با تبیین دیدگاه های مختلف پیرامون این کتاب و اعتبار سنجی وثاقت ابن غضائری، به این پرسش پرداخت که از قرن پنجم تا کنون چه جایگاهی در میان علمای رجال داشته است. این پژوهش، جرح ابن غضائری را با توثیقات علمای مشهور رجالی متعارض یافت و إکثار وی در جرح ثقات تایید نشد. نیز روشن شد که ابن غضائری با معیارهای درست به جرح و تعدیل راویان حدیث پرداخته است. تحقیق به دست داد که از قرن پنجم تا کنون پیوسته علمای متقدم مانند نجاشی، علامه حلی و ابن داوود حلی و علمای متاخر مانند محمد تنکابنی، محمد تقی شوشتری و عبدالهادی فضلی و خوانساری به ابن غضائری اعتماد کرده و از اقوالش تاثیر پذیرفته اند.کلید واژگان: کتاب الضعفاء, ابن غضائری, جرح و تعدیل راویان, اعتبارسنجی, تاریخ علم رجالIbn Ghazāerī and his book Rijāl, have long been criticized by the scientific circles, especially the scholars of Hadith and Rijāl, and there have been various criticisms and perspectives about his book and his credibility and credibility, Ibn Ghazāerī. Therefore, this research, as needed, the introduction of Ibn Ghazāerī's personality and circumstances expresses the views of the scholars of Rijāl about him and also examines the standard of Ibn al- Ghazāerī in the revision of the ḥadīth narrators. In the following, Ibn Ghazāerī's conflict with the famous religious scholars' tales and his writings have been investigated and compared to the extent of the influence of Rijāl scholars on Ibn Ghazāerī's words and examples of this influence. In the main part of this article, the scientific position of Ibn Ghazāerī (The weak) from the 5th century of the Hijri so far has been criticized by the author in two parts of the old perspectives and the latest, and a summary of the important results of this discussion is presented at the end.Keywords: ", The book Al-Ḍu’afāī", ", Ibn Ghazāerī", ", Modification of narrators", ", Validation", ", History of the Science of Rijāl"
-
مجله کتاب قیم، پیاپی 19 (پاییز و زمستان 1397)، صص 299 -337یکی از رجالیان مهم، ابن غضائری است که به تضعیف بسیار و سریع راویان مشهور است. او در کتاب موسوم به «الضعفاء»، بسیاری از راویان ثقه را تضعیف کرده است. رجالی معاصر، شیخ محمد تقی شوشتری در کتاب قاموس الرجال، از او دفاع و بسیار به تضعیفات او اعتماد کرده و در اغلب موارد، آراء او را بر دیگر رجالیان، مقدم دانسته است. این مقاله درصدد تحلیل و نقد دیدگاه شوشتری درباره میزان اعتبار تضعیفات ابن غضائری و در پی آن، توثیقات اوست. نخست خاستگاه تضعیف راویان را واکاویده، سپس به شناساندن روش رجالی ابن غضائری پرداخته و از این دریچه، روش رجالی او را در تضعیفات و توثیقات به نقد کشیده است و در پایان، دیدگاه شوشتری را در خصوص آراء رجالی او به تفصیل ارزیابی کرده است. از دستاوردهای این مقاله، نخست شناخت میزان اعتبار روش رجالی ابن غضائری و آراء او در جرح وتعدیل راویان، به ویژه، در تعارض آراء او و دیگر رجالیان متقدم است؛ دوم نشان دادن این امر که نسبت غلو و کذب به راویان، برگرفته از متن شناسی روایات آن ها بوده که محل تامل است و متقدمان، دیدگاه یکسانی در این خصوص نداشته اند و این امر، پذیرش مطلق آن را زیر سوال می برد؛ سوم نشان دادن به کارگیری گسترده روش متن شناسی روایات راویان از سوی ابن غضائری و ارائه نمونه هایی از مخالفت نتایج آن با واقع.کلید واژگان: ابن غضائری, غضائری, تضعیف, شوشتری, رجال, غلو
-
ابن غضائری رجال شناس بزرگ قرن پنجم که معاصر با رجال شناسان بزرگی همچون نجاشی و شیخ طوسی بوده و علاوه بر هم درسی با ایشان در مجلس درس پدر، سمت استادی بر نجاشی را نیز داشته است، به واسطه تالیف کتاب الضعفا و جرح برخی از رجال مشهور به وثاقت، غالبا نامش قرین با جرح شتابزده و به دور از انصاف شده است. منتقدان وی دیدگاه خاص وی در موضوع غلو را در اتهام راویان به غلو و جعل حدیث دخیل دانسته اند. این مقاله سعی دارد با واکاوی اندیشه ابن غضائری در موضوع غلو و تتبع در گزارش های مربوط به کتاب الثقات و الممدوحین وی، همچنین از رهگذر رجالی که از سوی ابن غضائری توثیق شده اند، افزون بر کشف ملاک های وی در توثیق، به تصحیح چنین نگاهی به او بپردازد.کلید واژگان: ابن غضائری, الثقات و الممدوحین, الضعفاء ابن غضائری, توثیقات ابن غضائری, غلو
-
مجله کتاب قیم، پیاپی 17 (پاییز و زمستان 1396)، صص 243 -264کتاب الضعفاء ابن عضائری یکی از منابع علم رجال است. بیشتر آراء این کتاب، با مشهور دیگر کتب رجالی شیعه در تعارض و اختلاف است. این امر از دیرباز مناقشاتی را در خصوص ابن غضائری و اثر وی پدید آورده است. عامل اصلی این مناقشات، متن کتاب است؛ نه مولف آن. این مقاله درصدد است که به پرسش های ذیل، پاسخ درخور دهد: آیا انتساب کتاب الضعفاء به ابن غضائری صحیح است؟ با فرض پذیرش انتساب این کتاب به ابن غضائری، آیا محتوای آن با دیگر کتب رجالی متقدمان شیعه، سازگاری و تطابق دارد؟ با تطبیق و مقایسه آراء ابن غضائری و دیگر رجالیان می توان به کم و کیف سازگاری و تطابق آن ها با یکدیگر پی برد. بر این اساس با توجه به هم درس بودن ابن غضائری با نجاشی و آگاهی کامل نجاشی از آراء و آثار او و نیز اطلاع شیخ طوسی از آثار ابن غضائری، میان آرای ابن غضائری با نجاشی و طوسی، اختلاف گسترده ای هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی وجود دارد. این اختلاف ها حاکی از صحیح نبودن انتساب کتاب الضعفاء به ابن غضائری و یا دست کم تقویت کننده این قول است.کلید واژگان: ابن غضائری, الضعفاء, انتساب کتاب, علم رجال
-
ابن غضائری و نجاشی از عالمان رجالی دوران متقدم به شمار می آیند که آرایشان در میان عالمان دوران متاخر تاثیر انکارناپذیری داشته است. ابن غضائری به دیدگاه های رجالی محدثان قم به ویژه در عرصه جرح و تضعیف راویان به نوعی وابسته بوده و تحقیق و بررسی انگاره های رجالی شان از وجود نوعی همگرایی بین آنان حکایت دارد. این نکته به ویژه از رهگذر توصیف و معرفی راویان در کتاب الرجال او به دست می آید. از سوی دیگر، همکاری نجاشی با ابن غضائری و بهره گیری هر دو از مشایخ و محدثانی مانند حسین بن عبیدالله غضائری، پدر ابن غضائری، بیانگر وجود دیدگاه مشترک در سیره رجالی آن دو است. افزون بر وجوه دیدگاه مشترک در موارد نسبتا قابل توجه، به طور خاص می توان از تاثیرپذیری نجاشی از ابن غضائری نیز سخن به میان آورد. مقایسه دیدگاه های این دو عالم رجالی بر اساس دو اثر ماندگار آن ها، مشی اجتهادی و نه حس و مشاهده را در تبیین جنبه های رجالی راویان نشان می دهد. در کنار این دیدگاه های مشترک، همچون آرای محققانه، مخالفت با برخی اقوال محدثان قم، تفاوت بین ثقه بودن راوی و حدیث آن ها، استناد به نظریه مشهور اصحاب در جرح و تعدیل راویان، از جمله مشترکات به شمار می آید. البته نمونه هایی روشن از تمایزات و تفاوت ها در آرای رجالی ابن غضائری و نجاشی قابل توجه است، مثل غلظت و سختگیری ابن غضائری در ابراز رای رجالی که تحت تاثیر باورهای رجالی محدثان قم شکل گرفته است در مقایسه با آرای معتدل تر نجاشی حتی در جرح راویان.
کلید واژگان: ابن غضائری, نجاشی, دیدگاه رجالی, جرح و تعدیل, حدیث, راویIbn al-Ghazāeri and al-Najāshi are assumed to be rijāl scholars of early era whose thoughts have undoubtedly affect on rijāl scholars of late era. Ibn al-Ghazāeri was dependent to rijāli views of Qom’s Hadith narrators. Analyzing their rijāli perspectives indicates a sort of similarities between them. This point results from especially describing and introducing narrators in his Kitāb al-rijāl. Meantime, cooperation of al-Najjāshi and Ibn al-Ghazāeri and their use of narrators such as Hossein Ibn Obeidallāh al-Ghazāeri, the father of Ibn al-Ghazāeri, illustrates that they have similar views in terms of their rijali method and manner. Beside their identical views about substantial issues, we can point to the influence of Ibn al-Ghazāeri on al-Najashi. Comparing these two rijāli scholars on the basis of their significant works shows their approach to Ijtihād rather than their reliance on observation when stating rijali aspects of narrators. In addition to their matching viewpoints such as their scholarly views, opposition with some Qomi narrators, the difference between validity of narrator and their Hadith, al-Najāshi and Ibn al-Ghazāeri are similar in their citation of famous theory of jarh and tadil (disparagement and crediting of narrators of Hadith). There also found to be some differences between these two scholars’ ideas. Obvious instances of these differences can be found in their opposing rijāli views. For example, Ibn al-Ghazāeri is strict in expression of rijāli views which is formed on Qomi narrators’ rijāli views, while al-Najjāshi is more moderate even in disparagement of narrators.Keywords: Ibn al Ghazāeri, al, Najāshi, Rijāli View, Jarh, Tadil, Hadith, Narrators -
ضعف راوی حدیث، راه های کشف این ضعف و ارتباط آن با درستی یا نادرستی انتساب حدیث به معصوم از مسائل اصلی دو علم «حدیث» و «رجال»هستند. در این مقاله، آراء رجالی استاد بهبودی پیرامون راه های کشف ضعف راویان حدیث بررسی شده است. این بررسی در خلال تبیین آراء وی درباره ی علل و اسباب پیدایش علم رجال، اصول رجالی شیعه و روش مولفان آنها، الفاظ جرح و ضعفاء، سامان یافته است. واکاوی آراء رجالی و «تاریخ حدیثی» استاد بهبودی نشان می دهد که نزد ایشان، تلاش بزرگان شیعه برای جلوگیری از راه یافتن موضوعات غلات و زنادقه به میراث حدیثی شیعه ناکام ماند و برساخته های آنان به کتب حدیث شیعه راه یافت و راویان ضعیف بسیاری در اسناد احادیث شیعه جای گرفتند.
کلید واژگان: محمدباقر بهبودی, رجال حدیث, ضعفاء, الفاظ جرح, نجاشی, شیخ طوسی, ابن غضائریWeakness of the narrators of ‘hadith’, ways of identifying such a weakness, and its relationship to the legitimacy or illegitimacy of attributing hadiths to the Infallible Ones are all among major concerns of the science of hadith and the science of biographical evaluation. In this paper, Behboudi’s views on how to identify weaknesses of narrators of hadith are examined. The examination is organized through exploring his views on the causes of emergence of the science of hadith, on the principle of biographical evaluation for Shi‘as, and the methodology employed by their authors, as well as on the terms ‘jarh’ (discrediting) and ‘zu‘afā’ (weak narrators). An analysis of his views on biographical evaluation and his ‘history of hadith’ reveals that in Behboudi’s view, the efforts of Shi‘a scholars did not successfully prevent penetration of exaggerated and pagan ideas into Shi‘a hadith heritage, resulting in much fabrications being recorded in Shi‘a hadith books and many weak narrators being included in Shi‘a hadith documents.Keywords: Mohammad Bāqer Behboudi, narrators of hadith, zuafā (weak narrators), jarh (discrediting), Najjāshi, Sheikh Tousi, Ibn Ghadhā'eri
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.