به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ارزش شناسی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ارزش شناسی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • راهب محمدی*، محمدمعین صائمی، عظیم حمزییان

    بحث در حیطه ی ارزش شناسی نیچه با این پرسش آغاز می شود که «چه کسی چه چیزی می خواهد؟» درواقع مسیله ی نیچه ابتدای به ساکن فردیت است و هر آنچه که در ارتباط مستقیم با خواست فرد به عنوان امراستثناء قرار می گیرد. از دید او هر نگاه سرشار از تفاسیر است و بیرون از تفاسیر حقیقتی وجود ندارد. نیچه متناسب با همین رویکرد به عرصه ی ارزش شناسی ورود می کند و با روش تبارشناسی، ارزش های اخلاقی را از خاستگاه های متافیزیکی اش می زداید و در بستری تاریخی به سنجیدن ارزش آن ارزش ها می پردازد. او گرانبار از مکتب اگزیستانسیالیسم، به جنبه های فردی وانحصاری انسان توجه نموده وبا رویکردی نقاد و سنت ستیز به دیدگاه مطلق نگری اخلاقی و مباحثی اساسی دیگر نظیر هدف اخلاق ، حس اخلاقی ، وجدان اخلاقی ومساله فضایل ، درپیکره ی اخلاق غربی را مورد حمله قرار می دهد و در نهایت به نقد اخلاق مسیحیت می رسد . هدف کلی این پژوهش، بررسی جایگاه «استثناء» درنقد ارزش ها در ارای اخلاقی نیچه و نقد روش شناسانه اندیشه او در این خصوص است. روشی که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته، روش توصیفی -تحلیلی ودر مواردی تبارشناختی است ودر نتیجه مشخص شده است حرکت سلبی نیچه ، از اسلاف تجربی تبار او با الگو گیری از هیوم، به نیهیلیسم اخلاقی منجر می شود واین منافات با سیر جامعه انسانی به سوی کمال دارد.

    کلید واژگان: مسیحیت, خودآگاهی, امراستثناء, نیچه, ارزش شناسی, تبارشناسی اخلاق}
    Raheb Mohammadi *, MohammadMoein Saemi, Azim Hamzeian

    The discussion in Nietzsche's value theory begins with the question "Who wants whatIn fact, Nietzsche's problem is the beginning of individualityand everything that is directly related to the individual's desire is considered an exceptionFrom his point of view, every look is full of interpretations and there is no truth outsideof interpretations. According to this approach,Nietzsche enters the field of values ​​and with the method of genealogyhe removes moral values ​​from their metaphysical origins and evaluates the value of those values ​​in a historical contextFrom the school of existentialism,he pays attention to the individual and exclusive aspects of man and with a critical and anttraditional approach, he attacks the view of moral absolutism and other fundamental issues such as the purpose of morality, moral sense,moral conscience and the issue of virtues in the body of Western ethics. Finally,it comes to the criticism of Christian ethicsThe general purpose of this research is to investigate the place of "exception" in the critique of values ​​in Nietzsche's moral opinion and to criticize his thought methodically in this regard.the method used in this research is descriptive-analytical and genealogical in some cases, and as a result, it has been determined that Nietzsche's negative movement leads to moral nihilism,following the example of Hume, from his empirical predecessors, and these conflicts with the course of human societytowards perfection

    Keywords: Christianity, Self-awareness, exceptionalism, Nietzsche, value theory, Genealogy of ethics}
  • امیر مرادی*، ناصر قاسمی

    تنگناهای اخلاقی، افزون بر  این که از بحث برانگیزترین مسایل دهه های اخیر فلسفه اخلاق بوده است؛ در قلمرو علوم انسانی مانند حقوق و فقه نیز مطرح است. زمانی که ما تلاش می کنیم تا یک تنگنای اخلاقی را حل کنیم از فرایند استدلال اخلاقی، پیروی می کنیم، اطلاعات موجود را بررسی می کنیم و پیامدهایی را با توجه به آن اطلاعات و در ارتباط با معیارهای اخلاقی در نظر می گیریم. گاهی مشاهده می شود که اشخاص در مواجهه با وضعیت مذکور، به دلیل غفلت و یا ضعف در شناخت معیار و مهارت های تصمیم گیری، دچار تصمیم گیری و رفتار نادرست می شوند. در این مقاله، این موضوع به عنوان یکی از موضوعات اخلاق کاربردی و مسایل معرفتی مرتبط با حقوق کیفری با نگاهی به فلسفه اخلاق و اصول فقه، و برخی مقررات ایران بررسی می شود. پرسش مد نظر در این پژوهش عبارت است از  این که تنگنای اخلاقی چیست و چه ثمره ای در حقوق کیفری دارد و راه برون رفت از این وضعیت چیست؟ روش تحقیق مد نظر در این مقاله، توصیفی - تحلیلی، با بهره گیری از ابزار کتابخانه ای و مطالعه میان رشته ای است.

    کلید واژگان: اخلاق کاربردی, حقوق کیفری, تنگنای اخلاقی, تزاحم, اهم و مهم, ارزش شناسی, مصلحت سنجی}
    Naser Ghasemi

    Not only are moral dilemmas considered among the most controversial issues of moral philosophy in the recent decades, but they are also posed in the fields of humanities such as law and jurisprudence. When we attempt to solve a moral dilemma, we follow a process of moral reasoning, we explore available data, and we take into consideration certain consequences with respect to these data and the moral standards. Individuals are sometimes seen to make wrong decisions and display unacceptable behavior in facing relevant situations due to their negligence or their poor knowledge of the standards and skills of making decisions. In this article, I study this subject as a theme in applied ethics and as an epistemic issue related to criminal law in the light of moral philosophy and jurisprudential principles, and some Iranian regulations. The question at issue in this study is “what is a moral dilemma? What kind of benefit does it bring to criminal law? And how can we get out of the current situation?” The method of this inquiry is descriptive and analytical while library research methodology and interdisciplinary approach are used.

    Keywords: Applied ethics, criminal law, moral dilemma, Conflict, the most important thing, important thing, axiology, prudence}
  • علی آقا صفری*، عبدالله توکلی

    مدیریت اقتضایی ضمن به چالش کشیدن رویکردهای کلاسیک و نیوکلاسیک تاکید دارد که در هر زمینه می بایست، اتخاذ تصمیم مدیران مبتنی بر درک درست از «موقعیت» ارزیابی شود؛ زیرا این مسئله سهم تعیین کننده ای در کارایی و اثربخشی اهداف سازمانی دارد. پژوهش حاضر به دنبال این است که ارزش شناسی این مکتب را که نقش اساسی در نگرش ها و شکل دهنده هنجارهای نظری و مدل نیت رفتاری و الگو و ابزار سنجش اعمال، گفتار و کردار دیگران داشته و اتخاذ تصمیم و عملیاتی سازی آن، ریشه در آن دارد را با مراجعه به کلام وحی و با بهره گیری از روش تلفیقی مبتنی بر روش های اکتشافی، فراترکیب و استنطاقی مورد تجزیه وتحلیل قرار دهد. یافته های پژوهش نشان می دهد که ارزش های مطرح شده در مدیریت اقتضایی در حوزه ارزش های ابزاری و غایی از قبیل اهمیت دادن به محیط، اتخاذ سبک های متعدد، مشارکت گروهی، هماهنگی، تطابق و سازگاری، حسابگری، انسجام و همبستگی و بقای سازمان، صرفا از جنبه مادی و قراردادی نگریسته شده اند؛ حال آنکه قرآن تاکید دارد که در مسئله ارزش شناسی، عوامل فرامادی مانند عوامل غیبی، تعالی، قرب و رضوان الهی، حسابگری و منفعت خواهی متناظر به سود دنیوی و اخروی، همیاری نیز باید لحاظ گردد. برآیند نهایی آنکه قرآن به اقتضایات زمان و مکان و محیط عنایت داشته و احکام ثانویه جایگاه ویژه ای در هندسه معرفت قرآنی دارد؛ اما اصول، احکام ثابت و ارزش های بنیادی تحت هیچ شرایطی تغییر نکرده و آنچه تغییر می پذیرد، موضوعات است.

    کلید واژگان: قرآن, مدیریت, مدیریت اقتضایی, ارزش شناسی}
    Ali Aqa Safari *, Abdullah Tavakoli

    The contingency theory challenging the classical and neo-classical approaches, emphasizes that in each context, managers’ decisions must be evaluated based on a correct understanding of the “situation”; Because this issue has a decisive role in the efficiency and effectiveness of organizational goals. The present research seeks to criticize and review the axiology of this school of thought, which has a fundamental role in the attitudes and shaping of theoretical norms and model of behavioral intention and pattern and tools for measuring the actions, speech, and behavior of others, and its decision-making and operationalization rooted in it to be analyzed by referring to the revelatory word and using the combined method based on exploratory, meta-synthetic and interrogative/ cross-examination [istintaqi] methods. The research findings indicate that the values presented in contingency management in the field of instrumental and ultimate values such as importance to the environment, adoption of multiple styles, group participation, coordination, adaptation, prudence, cohesion and correlation and organizational survival are considered merely material and conventional dimensions, while the Quran emphasizes that in the matter of axiology of beyond-material factors such as occult factors, transcendence, divine nearness and pleasure, prudence and utilitarianism corresponding to worldly and otherworldly interests and cooperation should be considered also. The final result of this research is that the Quran pays attention to the requirements of time, place and environment and the secondary rules have a special place in the geometry of Quranic cognition; But principles, fixed rules, and fundamental values never change under any circumstances, but the subjects can change.

    Keywords: Quran, management, Contingency Management, Arithmetic. Axiology}
  • بهرام مرادی*، علیرضا محمودنیا، سوسن کشاورز، سعید ضرغامی

    هدف پژوهش حاضر، نقد رویکردهای موجود آموزش هنر با تاکید بر دیدگاه ارزش شناختی دلوز است. روش پژوهش تحلیل انتقادی است. رویکردهای گوناگونی در آموزش هنر وجود دارد که بر طبق نگرش دلوز، به آن ها انتقاداتی وارد است که عبارتند از: رویکرد سنتی، رویکرد تولیدمحور، رویکرد دریافت احساس و معنا، رویکرد معرفت زیباشناختی و رویکرد تربیت هنری انضباط محور. بر اساس نگرش دلوز و دید کنش گری وی، بر هر یک از رویکردهای مذکور، پیرامون آموزش هنر انتقادهایی وارد است. نتایج پژوهش بیان گر آن است که نگرش دلوز، نگرشی میانی و همه جانبه به آموزش هنر است. دلوز آموزش هنر را به فضایل اخلاقی ارتباط می دهد و نگرشی زمین- ساقه (ریزوماتیک) و عرضی به آموزش هنر ارایه می دهد. نتایج پژوهش بیان گر آن است که نگرش ارزش شناختی دلوز دارای نکات حایز اهمیتی برای آموزش هنر است؛ از قبیل تغییر نقش رسانه ای هنر با تکیه بر گذر از بازنمایی به وانمایی و گذر از هنر به مثابه بستر انتقال واقعیات به تاثیرگذاری و کنش گری است.

    کلید واژگان: دلوز, ارزش شناسی, رویکرد تدریس هنر, آموزش هنر}
    Bahram Moradi *, Alireza Mahmoudnia, Soosan Keshavarz, Saeid Zarghami Hamrah

    The purpose of this study is to critique the existing approaches to art education with an emphasis on Deleuze’s value perspective. The research method is critical analysis. There are various approaches to art education that, according to Deleuze’s approach, have been criticized, including the traditional approach, the production-oriented approach, the approach of receiving emotion and meaning, the approach of cultivating superior intellectual origins, the aesthetic knowledge approach, and the discipline art education approach. Based on Deleuze’s approach and his activist vision, there are criticisms of each of these approaches to art education. The results of the study indicate that Deleuze’s attitude is an intermediate and comprehensive approach to art education. Deleuze relates art education to moral virtues and offers a rhizomatic and transversal approach to art education. The results indicate that Deleuze’s value-oriented approach has important points for art education, such as changing the media role of art by relying on the transition from representation to representation and the transition from art as a conduit and transmission of facts to influence. It is investing and activism.

    Keywords: Deleuze, valuation, Art Education, approaches}
  • سیدمصطفی احمدزاده
    «ارزش شناسی» یکی از موضوعات مهم فلسفه تعلیم و تربیت است که به روش تعقلی و استدلالی، یا بر اساس عقل و یا بر اساس عقل مستفاد از وحی در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. در این نوشتار، نقش توحید در ارزش شناسی فلسفه تعلیم و تربیت بر اساس آموزه های قرآن کریم مورد بررسی قرار گرفته است. نویسنده معتقد است بر اساس آیات قرآن کریم، تنها اعمال متقین در دایره ارزش قرار می گیرد و حد نصاب پذیرش هر مطلوبیتی به عنوان یک ارزش، دو مؤلفه ایمان و نیت است که نخستین درجه تقوا را به خود اختصاص می دهند. از آنجا که توحید در افزایش ایمان و خلوص نیت و در نهایت افزایش تقوا نقش کلیدی دارد، در گسترش و ارتقای ارزش های حقیقی در فرد و جامعه نیز محوریت منحصر به فرد دارد. به این معنا که هر گاه توحید علمی و عملی در فرد و جامعه رسوخ پیدا کند، ارزش های فرد و جامعه از سطح به عمق نفوذ خواهند کرد و تغییر دادن این ارزش ها امکان پذیر نیست. بنابراین بر متولیان نظام تعلیم و تربیت است که با راهکارهای گوناگون در راستای تقویت توحید نظری و عملی در شریان های جامعه بکوشند تا جامعه اسلامی را از هر گونه خطری در برابر تغییر ارزش های اسلامی و قرآنی مصون دارند.
    کلید واژگان: فلسفه تعلیم و تربیت, ارزش شناسی, تعلیم و تربیت قرآنی, توحید, تقوا, نیت, ایمان}
    Sayyid MuṢṬafā AḤmadzāda
    Axiology is one of the important issues in the philosophy of education which is studied and discussed in the philosophy of Islamic education with a rational or discursive method,or on the basis of intellect, or according to the intellect derived from Revelation. The present article addresses the role of monotheism in the axiology of the philosophy ofeducation on the basis of the Holy Qur'ān's doctrines. The writer believes that according to the verses of the Holy Qur'ān only the deeds of the pious would be deemed asvaluable and that the quorum for accepting anything desirable as a value is the two components of faith and intention, which incorporate the highest level of piety. Sincemonotheism has a key role in increasing faith and purity of intention and thus increasing piety, it is also exclusively pivotal in development and upgrading the real values in theindividual and society. That is to say, once monotheism in deeds and in belief permeates the individual and society, the latter’s values would penetrate from the surface down to the dept; and then these values would be impossible to change.Therefore, it is incumbent upon the authorities of the education system to make endeavors in strengthening monotheism in deeds and in belief in the veins of societythrough various approaches in order to safeguard the Islamic society against any dangers of changing the Islamic and Qur'ānic values
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال