جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "استفهام" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «استفهام» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
قرآن کریم به عنوان کتابی الهی و معجزه ی ختمی مرتبت، رسالت هدایت و راهنمایی ابنای بشر را بر عهده دارد. این معجزه ی ادبی و شاهکار مقابله ناپذیر، جهت نیل و رسیدن به این رسالت مهم، اسلوب های حکیمانه و روش های خردمندانه ی فراوانی بکار برده است. ازجمله روش های زیبایی شناختی که در کلام خداوند مورد استفاده زیاد قرارگرفته، اسلوب استفهام می باشد. در اهمیت این اسلوب همین بس که از (114) سوره ی قرآن کریم، تنها (18) سوره، استفهام ندارند. بدلیل اهمیت و نقش پرسش در کشف حقیقت، نگارنده جملات پرسشی جزء اول قرآن کریم را جهت پژوهش خود انتخاب نموده است. این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی و جامعه ی آماری جملات پرسشی جزء اول قرآن کریم، در سه سطح نحوی، بلاغی و تصویرپردازی به بررسی زیبای های ادبی این جملات پرداخته و سعی نموده جلوه هایی از زیبای های این جملات پرسشی را نمایان سازد.یافته های پژوهش می تواند در به روز رسانی پیام های قرآنی در زندگی و کاربردی تر ساختن محتوا و مضامین عالی قرآن در دنیای امروز به کار آید. همچنین با استفاده از پیام های سراسر نور جملات پرسشی قرآن کریم، جایگاه ارزشی سوال وجواب در ابعاد مختلف اعتقادی، معرفتی، تربیتی و فرهنگی نمایان می گردد.
کلید واژگان: قرآن, سبک شناسی, تصویرپردازی, بلاغت, نحو, استفهامThe Holy Quran, as a divine book and the ultimate miracle, bears the responsibility of guiding and directing humanity. This literary miracle, which is unparalleled, employs various wise and intelligent methods to achieve its crucial mission. Among these stylistic approaches, the use of interrogative style stands out. Remarkably, out of the 114 chapters in the Holy Quran, only 18 chapters lack interrogative sentences. Recognizing the significance and role of questioning in discovering truth, the author has chosen to explore the interrogative sentences in the first Juz' (section) of the Quran for research purposes.This study employs a descriptive-analytical method and examines the literary beauty of these interrogative sentences at three levels: grammatical, rhetorical, and visual imagery. The findings of this research can contribute to updating the Quranic messages in a more practical and relevant manner, enhancing the sublime content and themes of the Quran in today's world. Additionally, by utilizing the radiant messages within the Quranic interrogative sentences, the value of questioning and seeking answers becomes evident across various dimensions: belief, knowledge, education, and culture.
Keywords: Quran, Stylistics, Imagery, Rhetoric, Syntax, Questioning -
از جمله جلوه های زیبای قرآن کریم که در آیه آیه ی این شاهکار مقابله ناپذیر نمود دارد، تصویرپردازی هنری است. قرآن به مدد الفاظ، تصاویری خلق می کند که دارای روح و حیات و پویایی هستند تا در قالب این تصاویر و زیبایی های هنری، مضامین والای انسانی به شکلی نیکو برای مخاطبین جلوه گر شود. در حقیقت تصویرآفرینی قرآنی، تجسم سازی تفکر اسلامی است. قرآن در قالب تصویر، ساحات سه گانه ی انسان«کنش ها، بینش ها و گرایش های» او را به صورت مستقیم مورد هدف قرار داده است. پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی به بررسی جلوه های تصویرپردازی هنری در جملات پرسشی ده جزء اول قرآن کریم پرداخته و سعی نموده گوشه ای از وجوه زیبایی شناختی این جملات پرسشی و توانمندی تصاویر هنری در انتقال پیام قرآن به مخاطبان را نمایان سازد، و این سوال را پاسخ دهد که خداوند تبارک و تعالی در جملات پرسشی چگونه تصویر گری نموده است و کارکرد تصویرهنری در آیات مورد بحث چگونه است؟ یافته ها حاکی از آن است که تصویر هنری در قرآن کریم ابزار قدرتمندی جهت تثبیت معنا و ملموس و محسوس نمودن معانی در ذهن مخاطبان است.کلید واژگان: قرآن, تصویرپردازی, بلاغت, استفهامOne of the beautiful aspects of the Holy Quran, which is evident in its verses, is artistic imagery. The Quran creates images with words that have spirit, life, and dynamism, so that through these images and artistic beauties, lofty human themes can be beautifully presented to the audience. In fact, Quranic imagery is the embodiment of Islamic thought. The Quran directly targets the three aspects of human beings - actions, insights, and inclinations - through images. This research, using a descriptive-analytical method, has investigated the artistic imagery in the interrogative sentences of the first ten chapters of the Holy Quran and has attempted to reveal the aesthetic aspects of these sentences and the capability of artistic images in conveying the Quran's message to the audience. It also answers the question of how God, the Exalted, has utilized artistic techniques in these sentences and what the function of artistic imagery is in the discussed verses. The findings suggest that artistic imagery in the Holy Quran is a powerful tool for stabilizing meaning and making it tangible and sensible in the minds of the audience.Keywords: Quran, Imagery, Rhetoric, Questioning
-
استفهام یکی از اسلوب های انشاست که علاوه بر معنای حقیقی دارای معانی ثانوی است که کاربرد آن در کلام، موجب انتقال معانی گسترده و تاثیرگذاری بر مخاطب می شود. یکی از راه های فهم دقیق آیات، کشف معانی ثانویه اسالیب انشا به خصوص استفهام است. استفهام یک اسلوب پرکاربرد، زیبا و تاثیرگذار در علم بلاغت است که متکلم بلیغ با استفاده به موقع و مناسب از آن در کلام، معنای مورد نظر خود را به مخاطب القا می نماید. در سوره ملک شانزده مرتبه اسلوب های گوناگون استفهام در معانی توبیخ و تهدید، انکاری و... به کار رفته است و قرآن به عنوان یک کلام بلیغ از استفهام برای بیان حال منکران و تمردکنندگان از فرمان الهی و کسانی که عذاب الهی را به سخره می گیرند، در معانی ثانوی استفاده نموده است. در این نوشتار، با روش کتابخانه ای و توصیفی-تحلیلی به بررسی تطبیقی معانی ثانویه استفهام از منظر علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به عنوان مفسر شیعه و ابن عاشور در تفسیر التحریر و التنویر مفسر اهل سنت پرداخته شده است. نقاط اشتراک و افتراق این دو مفسر بیان گردیده است. با بررسی های صورت گرفته مشخص شد که استفهام از موثرترین اسلوب های کلام بلیغ برای انتقال معنا به مخاطب است و نیز در بررسی تطبیقی بین علامه طباطبایی و ابن عاشور به نظر می سد علامه طباطبایی برای تبیین آیات و کشف حقایق و معارف موجود در آیات قرآن کریم به توضیح و بررسی معانی ثانویه استفهام به همراه دیگر قرائن موجود در آیات پرداخته و استفهام ابزاری برای کشف حقایق و معارف موجود در آیات را بررسی دقیق کرده است. اما ابن عاشور صرفا به جنبه تحلیل صرفی، نحوی، بلاغی و ادبی آیات به طور دقیق و تفصیلی پرداخته و کمتر در صدد کشف حقایق قرآن و اثبات موردی در این زمینه بوده است.
کلید واژگان: استفهام, معانی ثانوی, سوره ملک تفسیر المیزان, تفسیر التحریر و التنویرInterrogation is one of the styles of composition which, in addition to its true meaning, has secondary meanings, whose use in words conveys broad and influential meanings to the audience. One of the ways to understand the verses accurately is to discover the secondary meanings of questions. Interrogation is a very useful, beautiful and effective style in the science of rhetoric, which the eloquent theologian conveys the desired meaning to the audience by using it in a timely and appropriate manner. In Surah Malik, 16 different styles of questioning are used in the meanings of rebuke and threat, denial, etc., and the Qur'an uses questioning as an eloquent word to express the state of deniers and those who mock God's punishment in secondary meanings. Is. In this article, with a library and descriptive method, a comparative study of the secondary meanings of interrogating is done from the point of view of Allameh Tabataba'i in Tafsir al-Mizan as a Shiite commentator and Ibn Ashur in Tafsir al-Tahreer and Al-Tanwar as a Sunni commentator. The points of commonality and difference of these two commentators have been stated. In a comparative study between Allameh Tabatabai and Ibn Ashour, it seems that Allameh Tabatabai explained and examined the secondary meanings of interrogatives along with other evidences in the verses to explain the verses, but Ibn Ashour only focused on the aspects of morphological, syntactic, rhetorical and literary analysis of the verses. It is detailed and detailed.
-
استفهام از سبک های زیبای قرآنی برای بیان حقیقت و آگاهی دادن به مخاطب است. غالب استفهام های قرآن در بر دارنده اغراض و اهدافی غیر از استفهام حقیقی است. دانشمندان علم بلاغت، معانی ثانویه متعددی را از جمله انکار ، استهزاء، تعجب، تقریر، نفی و... برای استفهام برشمرده اند. در نوشتار حاضر، با روش تطبیقی دیدگاه زمخشری و علامه طباطبایی در فهم استفهامات قرآنی بررسی شده است. هرچند شباهت های بسیاری در تبیین معنای ثانویه استفهام در دو تفسیر وجود دارد، لیکن وجوه اختلافی هم مشاهده می شود. تفاوت برداشت دو مفسر در فهم معنای استفهام، بیان نشدن معنای ثانویه از جانب یکی از دو مفسر یا از جانب هر دو مفسر، نمونه هایی از این وجوه اختلاف است. تفاوت برداشت دو مفسر از عواملی ناشی می شود که مهم ترین آن ها، توجه به سیاق کلام، قرینه های لفظی و معنوی و نیز مخاطب آیه است.
کلید واژگان: استفهام, معانی ثانویه, زمخشری, علامه طباطباییInterrogative constructions or Istifham are among aesthetic Qur'anic styles employed to convey the truth and inform the audience. Predominantly, Qur'anic interrogatives imply goals and intentions beyond actual questions. Rhetoricians have associated several secondary meanings with istifham, including denial, derision, surprise, assertion, curtsy, intimidation, abasement, deprecation, caution, persuasion, pray, censure, mention, explain, evenness and negation. This study adopts a comparative method to investigate the views of al-Zamakhshari and Allama Tabataba'i regarding the comprehension of interrogative constructions in the Qur'an. Although, both exegeses render close interpretations of the secondary meanings of interrogative constructions, a few variations can be detected. Such variations as different interpretations and discounting of a secondary meaning by one or both exegetes. Certain factors can contribute to such different interpretations, the most important ones having to do with, inter alia, speech style, semantic and grammatical ellipsis, and target audience.
Keywords: Al-istifham (Interrogatives), secondary meanings, al-Zamakhshari, Allama Tabataba'i -
پرسش و پرسشگری سهم والایی را در تعاملات انسانی به خود اختصاص داده است و مقوله پرسش هنری یا بلاغی نیز در این رابطه مطرح شده و می توان ایفای نقش آن را در زمینه های مختلف به ویژه بحث القای مطالب و آموزش مشاهده کرد. بنابراین به نظر می رسد که بررسی دقیق تر این موضوع در زبان به ویژه مطالعات قرآنی، راهگشای فهم بهتر از آموزه های قرآن کریم است. لذا مقاله زیر با بررسی آیاتی در قرآن که خداوند به عنوان گوینده، بشر یعنی مخاطب را در موضع پرسش قرار داده است، به بررسی مقوله پرسشگری در این آیات می پردازد و به سوالاتی همچون چگونگی ابعاد و زوایای پرسشگری خداوند در قرآن کریم، چگونگی کاربرد آن ها در راستای مقاصد الهی و جایگاهشان در کلام وحی پاسخ می دهد. چارچوب سوٴالات بلاغی و مفاهیم مرتبط با آن، مبنای این نگرش را تشکیل می دهد. در این رابطه، پرسش های به کاررفته در سوره یس نیز به عنوان مطالعه موردی، بررسی خواهند شد و این نتیجه حاصل می شود که خداوند پرسش هایی را در قالب پرسش های هنری، با اهداف متعدد بلاغی و نه به عنوان ابزاری برای کسب اطلاعات بیان کرده است و به همین علت می توان او را به مثابه پرسشگری بزرگ با پرسش های هدفمند قلمداد کرد.کلید واژگان: پروردگار, پرسش, پرسشگری, استفهام, پرسش هنری یا بلاغی, سوره یس, قرآن کریمQuestion and questioning has allotted a great portion in human interactions to itself. For this issue, the category of the artistic or rhetorical question has been stated and it can be observed its role in different grounds especially in the argument of delivery subject and education. Therefore, it seems that the more accurate examination of this issue especially in the Quranic studies creates a better understanding of the noble Quran teachings. So with studying some verses of the holy Quran which God as a speaker has put human in a question position, this paper examines the topic of questioning in these verses and answers such as whatness of the dimensions and angles of Gods questioning in the noble Quran, the way to apply it in the direction of Gods intentions and its position in the noble Quran.The base of this attitude consists of the rhetorical questions and the concepts relating to it. It will be investigated the questions which are used in Sūrah Yāʾ-Sīn as a case study and this result is obtained that God has presented questions in the form of the artistic questions with the several rhetorical aims and He has not stated them as a tool to get information. So God can be counted (viewed) as a great questioning with the purposeful questions.Keywords: God, The noble Quran, Question, Questioning, Query, Artistic or rhetorical question, Surah Yaʾ-Sīn
-
استفهام از مهم ترین اسالیب طلب در قرآن و از مباحث علم معانی در بلاغت بوده و همواره در تفاسیر به ویژه تفسیر الکشاف به ساختار لفظی و مفهومی آن پرداخته شده است. حرف همزه اساس اسلوب استفهام و بیشترین تکرار را در قرآن دارد. زمخشری در تفسیر خود به استفهام حقیقی و مجازی اشاره داشته و فراتر از پیشینیان خود برای «همزه» ، معانی بلاغی در نظر گرفته که بالغ بر شانزده مورد می باشد که جز در موارد اندکی برای آنها شاخصی تعریف نکرده است. علاوه بر معنای یک وجهی همزه استفهام، معانی دو و یا چند وجهی نیز گفته شده است.
زمخشری از ترکیب همزه با حرف نفی گاهی معنای تقریر و گاهی معنای تحقق یافتن را اراده کرده است. زمخشری به تقدیر همزه قبل از هل و ترکیب «الا» ی تنبیه از همزه استفهام وحرف نفی «لا» نیز اشاره دارد، و حرف (همزه) را عامل استفهام در دیگر ادوات استفهام به شمار آورده که همواره در تقدیر است. بیشترین نوع کاربرد استفهام از نظر زمخشری انکار ، سپس تقریر و در مرتبه بعد تعجب است که در قرآن به کار رفته است. در باب تمامیت تصدیر حرف (همزه) نیز زمخشری از اولین کسانی است که با رای سیبویه و جمهور علما مخالفت کرده است. همچنین زمخشری از حذف و ذکر و تخفیف و اشباع همزه در اختلاف قراءتها در تفسیر بلاغی خود بهره برده. و در خصوص حرف (ام) متصله و یا منقطعه معتقد است که جمله دلالت بر (همزه) محذوف دارد.کلید واژگان: بلاغت, استفهام, همزه, زمخشری, الکشافInterrogation is the most importatnt construction methods in Qurān and semantics topics in rhetoric and always has been paid to the its verbal and conceptual structure in Interpretations in particular in "Kaššāf". Hamza Letter is the basis of the Stylistics interrogation and this letter has the most repeated in Qurān. zamaḫšary implys to the the actual interrogation and virtual interrogative in his Interpretation and he enumerated over sixteen means for hamza more than erlier scholars and appointed Interrogations index just for a small number
Zamaḫšary thinks the combination of hamza and rejection letter sometimes is a realizable meaning and sometimes is a statement meaning. zamaḫšary implys to estimation of hamza befor "hal" and the warning combination " ҆alā" that is a combination of hamza and "lā" the rejection letter, also he thinks hamza is the basis of the interrogation tools and always has been in estimation. Most usage of interrogation according to zamaḫšary is denial, statement, and surprise which have most repeat in Qurān. He likes ğurğāny propound the importance of the subject or object presented after interrogation. Zamaḫšary is the first of those who disagreed with sybawyh and scholars about primacy of hamza letter. He imparts from delet and mention and mitigate and saturation of hamza about difference readings in his Interpret rhetorical, also zamaḫšary thinks the connected or disconnected ( ҆am) letter is indication of hamza letter in sentence.Keywords: Rhetoric, Interrogation, Hamza, Zamaḫšary, Kaššāf -
مقاله حاضر با بررسی مقوله «استفهام» و معانی ثانوی آن در بلاغت عربی و فارسی به این حقیقت دست یافته است که نتایج بررسی و حتی گاهی شاهد مثال های بسیاری از این آثار تکراری می باشد؛ به گونه ای که پس از جمع بندی و حذف موارد تکراری به این نتیجه می رسیم که معانی ثانوی استفهام در کتب بلاغی عربی در 35 عنوان مشترک و در کتب بلاغی فارسی در 32 عنوان مشترک مطرح شده اند.
این در حالی است که با مطالعه و بررسی شعر و ادب فارسی می توان به شواهدی از سوال دست یافت که قابلیت دسته بندی در هیچ کدام از عناوین مطرح شده در آثار بلاغی عربی و فارسی را ندارد و عنوانی جدید برای آن می بایست وضع نمود؛ از این میان، حافظ به واسطه دولت قرآن در این زمینه نیز دستاوردهای متفاوتی را کسب نموده است؛ به عبارت دیگر، حافظ با اشراف بر اسلوب های بلاغی قرآن کریم و تاسی از شگرد های پرسش سازی آن، به این توانمندی دست یافته است که سوالات خود را در معانی و عناوینی به کار ببرد که در دیگر کتب بلاغی و ادب فارسی پیشینه کاربرد ندارد؛ از این رو، بر مبنای غزل او می توان به تعداد معانی ثانوی استفهام افزود و در نهایت، ضمن رعایت اسلوب عنوان گذاری علمی و با مسمی به ارائه عنوان های جدید و تعریف آن ها پرداخت.
در این تحقیق با مطالعه غزلیات حافظ به 615 سوال دست یافته ایم که از این تعداد 4 سوال در معنای حقیقی به کار رفته است و دیگر سوالات آن را در 59 عنوان تقسیم نموده ایم و به منظور تبیین و تطبیق شگرد پرسش سازی حافظ با قرآن، در هر عنوان به ذکر یک آیه از قرآن و یک بیت از حافظ پرداخته ایم.کلید واژگان: قرآن, بلاغت, معانی, معانی ثانوی, استفهام, غزلیات حافظThe present article examining interrogation and its secondary meanings in Arabic and Persian rhetoric found that there are repeated results and even examples given in these works. After summing up and removing repetitive cases, we concluded that secondary meanings of interrogation in Arabic rhetorical books are common in 35 cases and in 32 cases in Persian rhetorical books.
This is while through studying Persian poetry and literature we can come across cases that cannot be categorized in any of the categories mentioned in Arabic and Persian works hence require being assigned a new category. Among them, Hafez has achieved different results through the blessing of Holy Quran. In other words, mastering the rhetorical methods of the Holy Quran and inspired by its question-making techniques, Hafez was able to use his questions in meanings and titles that have not been previously applied in other rhetorical books and Persian literature. Therefore, based on his sonnets, we can add to the number of secondary meanings of interrogation and finally considering the method of scientific entitling, we can offer new titles and define them. In the present research, we studied sonnets of Hafez and found 615 questions, 4 of which have been used in real meanings. We classified other questions in 59 titles and in order to explicate and compare Hafez's question-making techniques with the Qurans, in each title we mentioned one Quranic ayah and one couplet from Hafez.Keywords: the Quran, translation, translators, ijmal (brevity), homonymy, similarity, trope -
فصلنامه آیین حکمت، پیاپی 29 (پاییز 1395)، صص 125 -148بیشتر استدلالهای قرآن به صورت مضمر است. به همین دلیل، شناخت حدود و مقدمات و نوع آنها نیازمند تحلیل این استدلالها است. برای این کار، علاوه بر ضرورت آشنایی با صورت های عقلی استدلال مانند صورت های مختلف قیاسی، آشنایی با سبکهای بیانی استدلال در قرآن نیز ضروری است؛ آشنایی با سبکهای بیان استدلال در قرآن برای شناسایی مواضع استدلال و شناخت نوع استدلالهای مضمر در قرآن نقش اساسی دارد..
بررسی استدلال از نظر سبک بیان بحثی مربوط به صورت استدلال است؛ مقصود از بررسی سبک بیان استدلال بررسی صورت استدلال از نظر قالب های لفظی برای بیان استدلال است. پس، همان گونه که بررسی صورت استدلال از نظر قالب های معنوی و عقلی را بحثی صوری می دانیم، بررسی صورت استدلال از نظر قالب های بیانی و لفظی را هم باید بحثی صوری بدانیم.
قرآن کریم بدین سبب که در بالاترین درجه بلاغت است، الگویی کامل و برتر برای استفاده از سبک های مختلف بیانی برای دستیابی به اغراض گوناگون است و، از این رو، می تواند بهترین منبع برای بازخوانی سبک های مختلفی باشد که در مقام ارائه استدلال به کار گرفته می شوند. به همین دلیل، در پژوهش حاضر به بررسی سبک شناسی استدلال در قرآن کریم پرداخته ایم تا با رایج ترین اسلوب ها برای ارائه استدلال ها از جمله استدلال های قرآنی آشنا شویم.کلید واژگان: قرآن, سبک بیان, استدلال, استیناف بیانی, تعلیق حکم بر وصف, تشابه اطراف, استفهامAin - e - Hikmat, Volume:8 Issue: 29, 2016, PP 125 -148Most of the Quranic arguments are implicit. For this reason one need to analyze the arguments in order to know the premises, major and minor terms and the mode of the argument used. Familiarity with modes and forms of Quranic arguments is particularly essential in identifying the occasions of demonstration and the embedded premises in the arguments. Like the treatment of the rational and verbal frames of argument, the study of the modes and styles of the statement is also related to the verbal forms of arguments and thus it is a formal discussion. As Quran is of highest degree of eloquence and articulacy, it is a perfect and excellent pattern in the use of the various styles of articulation to achieve different purposes and so it can be used as an inspiring source of reinterpretation of a variety of styles used in the arguments. Accordingly the present article is to survey the most common Quranic styles and forms of used in favor of or against a position taken in midst of holy verses.Keywords: Quran, style of statement, introductory statement, qualities referred to as ground for judgment, argument, interrogation
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.