جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اسلام » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »
تکرار جستجوی کلیدواژه «اسلام» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
در این پژوهش به روش مقایسه ای توصیفی، وجوه اشتراک و افتراق دیدگاه ابن تیمیه و وهابیت در موضوع رابطه اسلام و ایمان بررسی می شود. همچنین، می کوشیم نسبت میان مراتب و اقسام اسلام و ایمان را در اندیشه وهابیت و ابن تیمیه بسنجیم. در این فرآیند، تفاوت و تشابه دیدگاه این دو درباره رابطه اسلام و ایمان استخراج، تبیین و تحلیل شده است. دیدگاه ابن تیمیه درباره «اسلام» و «ایمان» گاه از نظر لغوی و اصطلاحی، و گاهی هم از حیث مراتب و اقسام آنها با وهابیت ناسازگار، و گاهی هم سازگارست، اما از خلط میان برخی از معانی «اسلام» و «ایمان» و البته برداشت خطا از مفهوم «اسلام ظاهری و واقعی» می توان به مثابه نقطه اشتراک در این دو اندیشه یاد کرد که با التفات به این اشتباه، زمینه تعامل با اندیشه های تکفیری و تحقیق بیشتر برای حق جویان فراهم خواهد شد.
کلید واژگان: اسلام, ایمان, ابن تیمیه, وهابیتThe two concepts of Islam and faith (Iman) have been of interest to scholars in Islamic schools of thought, and the nature of the relationship between these two terms has significant implications in theological and social discussions. This research aims to explain the similarities and differences in the relationship between Islam and faith from the perspectives of Ibn Taymiyyah and Wahhabism. By referring to primary sources of Ibn Taymiyyah and Wahhabism, this study has examined the levels and types of Islam and faith in their thoughts, and consequently extracted, explained, and analyzed the differences and similarities in their views on the relationship between Islam and faith. One of the findings of this research is that in some cases, regarding the linguistic and terminological meanings, as well as the levels and types of Islam and faith, Ibn Taymiyyah's view is inconsistent with Wahhabism, while in other cases, it is consistent. However, the confusion between some meanings of Islam and faith, and particularly the misunderstanding of the concept of apparent and real Islam, can be considered a common point in these two schools of thought. By uncovering this mistake, the ground for interaction with takfiri ideologies and further research for truth-seekers will be provided
Keywords: Islam, Faith (Iman), Ibn Taymiyyah, Wahhabism, Logical Relationship, Ratio -
مقاله حاضر به بررسی تطبیقی مفهوم حکمت در قرآن و انجیل و تحلیل نقش آن در نظام های اخلاقی اسلام و مسیحیت می پردازد. حکمت به عنوان یکی از مفاهیم اساسی در متون مقدس، در هر دو دین به عنوان هدایت گری برای دستیابی به زندگی اخلاقی و معنوی معرفی می شود. در قرآن، حکمت به عنوان دانشی الهی که به پیامبران و بندگان برگزیده عطا می شود، تعریف می شود که انسان را به درک عمیق تری از حقایق جهان و قوانین الهی هدایت می کند. در مقابل، در انجیل، حکمت به عنوان تجسمی از کلام خدا و راهی برای ارتباط با او مطرح می شود که انسان را به سوی محبت و رستگاری هدایت می کند. شباهت های مفهومی حکمت در هر دو متن نشان دهنده اشتراکات عمیق میان اسلام و مسیحیت است، در حالی که تفاوت هایی نیز در نحوه تجلی و کاربرد آن ها در نظام های اخلاقی دیده می شود. این مقاله همچنین به بررسی زمینه های مشترک در تربیت اخلاقی و دینی در هر دو سنت پرداخته و به تاثیرات آن بر ارزش های اخلاقی و اجتماعی جوامع معاصر اشاره می کند. در نهایت، پژوهش به پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده در این حوزه می پردازد، از جمله بررسی روش های آموزشی حکمت و تاثیر آن در تربیت نسل های آینده. هدف این مطالعه ارتقاء درک بهتر از حکمت و نقش آن در توسعه اخلاق و رفتارهای انسانی در جوامع دینی است.
کلید واژگان: حکمت, قرآن, انجیل, نظام های اخلاقی, اسلام, مسیحیت, تربیت اخلاقی, ارزش های اجتماعیA Comparative Study of the Concept of Wisdom in the Quran and the Bible: Its Role in Ethical SystemsThis article presents a comparative study of the concept of wisdom in the Quran and the Bible, analyzing its role in the ethical systems of Islam and Christianity. Wisdom, as a fundamental concept in sacred texts, is introduced in both religions as a guiding principle for achieving an ethical and spiritual life. In the Quran, wisdom is defined as a divine knowledge granted to prophets and chosen individuals, guiding humanity to a deeper understanding of the truths of the world and the divine laws. Conversely, in the Bible, wisdom is portrayed as an embodiment of God's word and a pathway to connection with Him, leading individuals towards love and salvation. The conceptual similarities of wisdom in both texts reveal profound commonalities between Islam and Christianity, while differences in their manifestations and applications in ethical systems are also observed. This article further explores the shared foundations in moral and religious education across both traditions, emphasizing their impact on the ethical values and social behaviors of contemporary societies. Ultimately, the research offers recommendations for future studies in this area, including an examination of educational approaches to wisdom and its influence on the upbringing of future generations. The aim of this study is to enhance the understanding of wisdom and its role in the development of ethics and human behavior within religious communities.
Keywords: Wisdom, Quran, Bible, Ethical Systems, Islam, Christianity, Moral Education, Social Values -
ضروری دین یکی ازاساسی ترین مو ضوع درنظام حقوقی اسلام است التزام به آن سبب می شود فرد از حقوق شهروندی دراسلام بهره مند شود؛ و مخالفت با آن موجب می گردد با عناوینی هم چون مرتد، کافر و محارب، از حقوق یاد شده محروم گردد. ضروری دین به آن بخش از معارف دین اطلاق می شود که استناد آن به شریعت محل تردید نباشد و معیار آن عبارت است از بداهت حکم و موضوعی که هر مسلمانی در ابتدا می داند و پذیرش آن نیاز به برهان ندارد چون به منزله بدیهیات عقلیه است و مفهوم آن چنان آشکار است حتی غیر مسلمان ها نیز به آن آگاهند؛ مانند نماز، روزه، حج، توحید، نبوت و معاد. اما درباره اجرای حکم و اثر آن اقوالی وجود دارد.که ا ز احادیث ونظرات اندیشمندان اسلامی استفاده می شود بر خی اعتقاد دارند انکار ضروری دین، به صورت مستقل موجب کفر است، گروهی می گویند انکارضروری دین در صورتی موجب کفراست که سبب تکذیب رسالت باشد.
کلید واژگان: روایات, ضروری دین, اسلام, کفر.The essential rules of religion are one of the most fundamental issues in the Islamic legal system. Adherence to it causes a person to benefit from the rights of citizenship in Islam; and opposing it will cause him to be deprived of the mentioned rights with titles such as apostate, kāfir and muḥārib. The essential rulings of religion refer to that part of religious knowledge whose reference to Sharia is not a place of doubt, and its criterion is the improvisation of the ruling and the subject that every Muslim knows at the beginning; and its acceptance does not need proof, because it is a rational axiom, and its meaning is so obvious that even non-Muslims are aware of it, such as prayer, fasting, Hajj, monotheism, prophethood and resurrection. However, there are some sayings about the implementation of the ruling and its effect, based on the hadiths and opinions of Islamic thinkers, some believe that denying the necessary rulings of the religion is an independent cause of disbelief. A group says that denying the essential rules of religion is a cause of disbelief if it is the cause of denying the mission.
Keywords: Hadiths, Essential Rulings Of Religion, Islam, Infidelity -
ضرورت تشکیل حکومت جهانی از دیدگاه عقل، دانشمندان و بسیاری از مکاتب و ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی؛ اصلی است پذیرفته شده که کم تر مورد توجه قرار گرفته است. تشکیل حکومتی کار آمد از سوی رهبری آگاه به مصالح و دارای تشکیلاتی نظام مند، با هدف نجات، عدالت و کمال خواهی نظریه مشترک بسیاری از عقلا، اندیشمندان و ادیان ابراهیمی است. با بررسی اهداف، ویژگی ها و برنامه های منجی موعود برای تشکیل حکومت واحد جهانی، با روش تحلیل- عقلی و نقلی و توجه به ناکارآمدی و غنی نبودن آموزه های یهودیت و مسیحیت در مقوله نجات و کمال خواهی انسان؛ می توان به این نتیجه رسید که مهدویت به عنوان مهم ترین مبنای ضرورت تشکیل حکومت واحد جهانی، برای رسیدن به اهداف به شمار می آید.
کلید واژگان: ادیان ابراهیمی, حکومت منجی, نجات, مبانی حکومت, اسلام, کمال خواهThough the necessity of forming a global government is accepted from the viewpoint of reason, scholars, and most of Abrahamic and non-Abrahamic religions and schools of thought however, it has received less attention. The formation of an effective government by a leader who is aware of its requisites, and with a systematic organization and the aim of salvation, justice, and perfectionism is the common theory of many thinkers, scholars, and Abrahamic religions. By examining the goals, characteristics, and plans of the Promised Savior for the formation of a global unified government, with Analytical-rational and narrative method, and paying attention to the inefficiency and lack of richness of the teachings of Judaism and Christianity about the issue of Salvation and human perfectionism, it can be concluded that Mahdism is considered as the most important basis for the necessity of forming a one world government to achieve the goals.
Keywords: Abrahamic Religions, The Savior Government, Salvation, Foundations Of The Government, Islam, Perfectionism -
عاملی که تشیع را محور توجه و نگاه مستشرقان قرار داده است، واقعه کربلا و نهضت حسینی است.به اذعان برخی مستشرقین، این نهضت مهم ترین علت برای ظهور تشیع در جهان بوده است.عده ای از آنها با استناد به منابع تاریخی صحیح السند شیعی، ترسیمی درست از نهضت امام حسین علیه السلام داشته اند؛اما برخی دیگر، به علت تحکم و سیطره منابع اهل سنت بر اذهان عمومی و کمبود منابع مشروح و موثق شیعی در بین منابع و مآخذ غربی، نگاهی مادی گرایانه را به قیام سید الشهداء علیه السلام نسبت داده اند. در ابتدا شناخت مستشرقین از نهضت امام حسین علیه السلام از طریق تصحیح و ترجمه متون تاریخی اسلام و شیعی صورت گرفته و در ادامه با تالیف متون مستقل خاص در مورد امام حسین علیه السلام همراه بوده است.این پژوهش با روشی توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای، به دنبال آثار و نظرات شرق شناسان پیرامون نهضت امام حسین علیه السلام می باشد.
کلید واژگان: مستشرقان, نهضت حسینی, تشیع, اسلام, غرب, امام حسین(ع)The event of Karbala and Ashura have been among the main elements that have inspired certain Orientalists to study them. Some of them regard Ashura as a major factor for manifestation of Shiism in the world. Some of them may come up with good understanding of Ashura based on Shii sources. Yet, those who draw upon non-Shii works have made big mistakes in understanding and appreciating Ashura.
Keywords: Imam Al-Husayn, Orientalists, Husayni Movement, Shiism, Islam, The West -
نماز عطیه یا نماز جعفر طیار یکی از نماز های شناخته شده مسلمانان و منسوب به جعفر طیار، برادر امام علی (ع) است. با وجود آنکه روایت های مذهبی به خوبی در ارتباط با این نماز مطالبی را بیان کرده اند؛ اما تاکنون اهمیت این نماز از حیث آثار مادی به جای مانده از آن مورد مطالعه قرار نگرفته است. از همین روی ضرورت دارد پرسش هایی همچون اهمیت و جایگاه این نماز در نگاه مسلمانان صدر اسلام و نمودهای مادی آن مورد مطالعه قرار گیرد. هدف اصلی این پژوهش بررسی و مطالعه اهمیت نماز عطیه در قرون اولیه اسلامی است که بر پایه بررسی استنادات منابع مذهبی، تاریخی و برخی شواهد باستان شناسی صورت می پذیرد. در نتیجه این پژوهش چنین مشخص می شود که نماز عطیه نه تنها از نماز های بسیار معتبر محسوب می شود و به دفعات در منابع مکتوب بدان اشاره شده است؛ بلکه در برخی از کتیبه های چوبی به کاررفته در دوره آل بویه نیز می توان نمودی از آن را ملاحظه کرد که به سفارش امیر عضد الدوله دیلمی ساخته شده بودند. با توجه به این موارد چنین می توان بیان کرد که این نماز از قرون اولیه اسلامی به بعد، جایگاهی ویژه نزد بسیاری از مردم عادی و حتی حاکمان وقت، داشته است.کلید واژگان: نماز عطیه, اسلام, منابع مکتوب, آل بویهThe ʿAṭiyya prayer, attributed to Jaʿfar al-Ṭayyār, Imam ʿAlī’s brother, is a widely recognized form of prayer among Muslims. While there is extensive information about this prayer in hadiths, its material significance and historical impact have not been thoroughly studied. This research aims to explore the importance of the ʿAṭiyya prayer in early Islamic centuries through religious sources, historical records, and archaeological evidence. It demonstrates that the ʿAṭiyya prayer is not only one of the most recognized prayers, frequently cited in written sources, but also that its manifestations can be found in wooden inscriptions from the Buyid era, specifically commissioned by Amīr ʿAḍud al-Dawla al-Daylamī. Thus, it can be concluded that this prayer held significant importance among both the general public and rulers from the early Islamic period.Keywords: ʿaṭiyya Prayer, Islam, Written Sources, Buyid Dynasty
-
سکولاریسم و دین دو پدیده مخالف هم که هر دو به بحث پیرامون نقش دین و مذهب در جامعه و حکومت بر آن میپردازند. سکولاریسم به معنای جدایی دین از سیاست و حکومت است و فقه به عنوان شاخه ایی از علوم دینی، به تفسیر و تطبیق احکام دینی با زمان، مکان و شرایط مختلف میپردازد تا از این طریق، در عین دینداری، دموکراسی را در جامعه پیاده سازد. در حقیقت اسلام دینی است که تاکید بر باور به پروردگار و پیروی از آموزه ها و دستورات او دارد و توحید، نبوت، کتاب، معاد و شریعت، پایه های این دین آسمانی هستند. فقه در اسلام، به درک و استنباط احکام شرعی کمک میکند و به بررسی قوانین و ضوابط دینی در زمینه های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی زندگی روزمره مسلمانان می پردازد. و در این راستا از چهار منبع اصلی یعنی کتاب (قرآن)، سنت، اجماع و عقل، کمک میگیرد. فقها از تواناییها و قابلیتهای این دانش جهت پاسخگویی به نیازها و مسائل شرعی جامعه میپردازند. پژوهش پیش رو با استفاده از منابع و اسناد کتابخانه ایی و با روش توصیفی تحلیلی به بررسی ظرفیت-های فقه در تقابل و رویارویی با سکولاریسم میپردازد. نتایج حاصل از بررسیها نشان میدهد که علم فقه دارای توانایی تطبیق احکام شرعی با شرایط واقعی است و میتواند احکام مربوطه را از منابع اسلامی استخراج کرده و استدلال مناسبی را برای حل مسائل شرعی ارائه نماید و راه گشای خوبی برای مسائل اجتماعی باشد و مخالفتی با سکولاریسم و دموکراسی و پیشرفت ندارد.
کلید واژگان: سکولاریسم, فقه امامیه, اسلام, دین, سیاست, ظرفیت های فقهSecularism and religion are two opposing phenomena, both of which discuss the role of religion in society and governance. Secularism means the separation of religion from politics and government, and jurisprudence, as a branch of religious sciences, deals with the interpretation and adaptation of religious rulings to different times, places, and conditions in order to implement democracy in the society while being religious. In fact, Islam is a religion that emphasizes belief in God and following his teachings and commands, and monotheism, prophecy, the book, resurrection, and law are the foundations of this heavenly religion. Islamic jurisprudence helps in understanding and deriving Sharia rules and investigates religious rules and regulations in various social, political and cultural fields of daily life of Muslims. And in this direction, he takes help from four main sources, namely the book (Qur'an), tradition, Consensus and Reason. The jurists discuss the abilities and capabilities of this knowledge to respond to the needs and Sharia issues of the society. The upcoming research examines the capabilities of jurisprudence in confrontation with secularism by using library sources and documents and with a descriptive-analytical method. The results of the investigations show that the science of jurisprudence has the ability to apply Sharia rulings to real conditions and can extract the relevant rulings from Islamic sources and provide appropriate arguments to solve Sharia issues and be a good solution for social issues and opposition to secularism. And there is no democracy or progress.
Keywords: Secularism, Imami Jurisprudence, Islam, Religion, Politics, Jurisprudence Capacities -
یکی از رفتارهایی که در عصر حاضر موردبحث و مناقشه قرار دارد، هم جنس گرایی است. این رفتار با دو رویکرد متفاوت با تغییر بنیادی مواجه شد، نخست به دلیل گرایش برخی از افراد، ناهنجاری بودن آن درهم شکست و سپس عده ای با تکیه بر دلایل و تحقیقات صورت گرفته و با استناد به نقش ژنتیک، هورمون و ساختار مغزی در هم جنس گرایان، غیراختیاری بودن این رفتار را نتیجه سرشتی و ذاتی بودن آن قلمداد کردند. گرچه این نظریه از منظر علوم تجربی موردنقد قرار گرفته است؛ ولی در این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی برای نخستین بار سرشتی بودن هم جنس گرایی از منظر مسیحیت و اسلام موردبحث و مناقشه قرار گرفته است. دین آسمانی مسیحیت و اسلام، با منتسب دانستن این رفتار به قوم لوط، هرگونه سرشتی بودن این رفتار را نفی می کند و در کتب آسمانی خود بر انحراف جنسی بودن و برخلاف فطرت و سرشت انسانی بودن هم جنس گرایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم تاکید دارندکلید واژگان: اسلام, مسیحیت, هم جنس گرایی, سرشتی بودن, فطری بودنThe topic of homosexuality is currently a focal point of discussion and debate. This behavior has experienced a significant evolution influenced by two opposing perspectives. On one hand, the acceptance of certain individuals has contributed to the normalization of what was previously deemed a deviation. On the other hand, some scholars argue that the non-volitional aspect of this behavior stems from its intrinsic qualities, bolstered by genetic, hormonal, and neurological studies concerning homosexual individuals. While this hypothesis has faced criticism from an empirical scientific standpoint, this research adopts a descriptive-analytical approach to examine, for the first time, the concept of homosexuality as innate through the lenses of Christianity and Islam. Both of these Abrahamic religions link this behavior to the people of Lot, thereby rejecting any notion of an inherent nature associated with it. Their sacred texts underscore, both directly and indirectly, that homosexuality represents a form of sexual deviation that contradicts human nature and essence.Keywords: İslam, Christianity, Homosexuality, Innateness, Naturalness
-
تکفیر یکی از چالش های فکری با پیامدهای گسترده اجتماعی و سیاسی است که در طول تاریخ اسلام، کیان جامعه را تهدید کرده است. برخی با افراط و گروهی با تفریط، شبهات بیشتری بر آن افزوده اند. تکفیر معین را می توان حساس ترین جلوه تکفیر در اسلام معرفی کرد که از یک جهت به ترسیم چارچوب اسلام مرتبط بوده و از دیگر سو، آزادی اندیشه و عمل را به مخاطره انداخته است. بازخوانی این مقوله و ترسیم چارچوب مورد اتفاق در تکفیر معین و بیان اصول حاکم بر آن، تشریح شروط و موانع تکفیر، درک مسئله را تسهیل و معضلات ناشی از آن را تقلیل خواهد داد.
دو نگاه در تکفیر معین مطرح بوده است که این مقاله با رویکرد تساهلی، سعی در تلطیف مسئله تکفیر دارد و از همین رهگذر آیات، روایات و بیانات اندیشمندان اسلامی را به شکل عمیق تر مورد بازخوانی قرار داده است. درنهایت مشخص گردید که تکفیر معین به سادگی میسر نیست و تکفیر معین باید بر اصول مشخصی استوار باشد.
این مقاله به روش توصیفی تحلیلی و مستند به مطالعات کتابخانه ای تهیه شده و سعی در بیان دیدگاهی از تکفیر معین دارد که باروح مسالمت آمیز و آزادمنش دین منطبق باشد.کلید واژگان: تکفیر, تکفیر معین, ارتداد, تفاسیر, احادیث فریقین, ایمان, اسلام -
نشریه سیاست متعالیه، پیاپی 43 (زمستان 1402)، صص 151 -174تربیت سیاسی فرزندان در اسلام زیرمجموعه امور تربیتی محسوب می شود. در مکاتب مختلف به این مهم به صورت جدی پرداخته شده است. مشکلی که وجود دارد باور نادرست برخی جریانات اسلامی و افکار عموم مومنین نسبت به تربیت سیاسی فرزندان است، که آن را به همراه سازی با جناح های سیاسی خلاصه می کنند. گرچه در فعالیت سالم سیاسی تنافی نیست، ولی هدف، گسترش و تداوم آسمانی بودن آحاد جامعه مطابق با منویات شریعت اسلام از طریق زیربنای جامعه به نام خانواده می باشد. از این رو نیاز است نگاه عمومی اصلاح شود. در این راستا، هدف اصلی پژوهش حاضر پاسخ به این سوال است که آیا تربیت سیاسی خانواده ضرورت دارد؟ و آیا اسلام ضرورت آن را تایید می کند؟ برای پاسخ به این سوال با روش توصیفی-تحلیلی، پیشینه نظری موضوع در سیره عقلاء اسلامی و غیراسلامی، و دلائل شریعت در ضرورت شناسی موضوع، بررسی شده است. نتایج نشان داد که، تربیت سیاسی خانواده یعنی پروراندن بعد اجتماعی و سیاسی خانواده که دارای دو رویکرد است: رویکرد اول، پروراندن در راستای منشا تکلیف اعم از خداوند، نیاز انسان و نیاز جامعه می باشد. رویکرد دوم، پروراندن در راستای قلمرو تعلیم و تربیت اعم از تمامی روش های تربیتی و مصادیق ممکنه در امر تعلیم و تربیت است. همه تعاریف معتقدند که، موضوع تربیت و تعلیم جامعه، به ویژه فرزندان، توسط عوامل مختلفی ازجمله خانواده، حاکمیت و جامعه محقق می شود، ولی رهبری آن توسط قوانین الهی و یا حکومت، به عاملیت والدین، به ویژه پدر صورت می گیرد. برای تحقق چنین امر مهمی نیاز است که به مباحث مختلفی ازجمله پیش نیازهای تربیت سیاسی، لوازم تربیت سیاسی، مکانیزم تربیت سیاسی و دستاوردهای تربیت سیاسی پرداخته شود.کلید واژگان: تربیت سیاسی, اسلام, فرزندان, والدین, مسئولیت, خانواده, اجتماعیThe political education of children in Islam is considered a subset of educational matters. Various schools of thought have seriously addressed this issue. However, a prevailing misconception among some Islamic currents and the general beliefs of the faithful regarding the political education of children is that it is merely aligned with political factions. While there is no conflict with healthy political activity, the objective is to expand and perpetuate the celestial nature of society in accordance with the tenets of Islamic law through the foundational structure of society, namely the family. Therefore, it is necessary to correct the public perspective. This study aims to answer whether political education within the family is necessary and whether Islam endorses its necessity. To address this question, a descriptive-analytical method was used to examine the theoretical background of the topic in the traditions of both Islamic and non-Islamic rationalists, as well as the religious justifications for the necessity of the topic. The results indicate that political education within the family involves nurturing the social and political dimensions of the family, which has two approaches: The first approach is nurturing in line with the source of duty, encompassing God, human needs, and societal needs. The second approach involves nurturing within the realm of education, encompassing all possible methods and examples in the field of education. All definitions agree that the subject of societal education, particularly of children, is realized through various factors, including the family, governance, and society, with leadership by divine laws or government, executed by parents, particularly the father. To achieve this crucial task, it is necessary to address various aspects, including the prerequisites for political education, the requirements of political education, the mechanisms of political education, and the outcomes of political education.Keywords: Political Education, Islam, Children, Parents, Responsibility, Family, Social
-
جایگاه ویژه شهادت و شهادت طلبی در اسلام توجه مستشرقان را به خود جلب نموده و در این میان، اتان کلبرگ نیز یکی از اسلام شناسانی است که به موضوع شهادت در پژوهش های خود پرداخته است؛ او اعتقاد دارد مفاهیم شهید و شهداء قبل از اسلام وجود داشته و شهادتی که در قرآن ذکر شده است همان مبارزه در راه خدا می باشد که از دین مسیح اقتباس گردیده است. کلبرگ با استناد به جنگ های مسلمانان در حیات پیامبر اکرم$ و پس از رحلت ایشان به این نتیجه می رسد که شهادت در اسلام با مفهوم قرآنی آن متفاوت بوده و نوعی خودکشی محسوب می شود، همچنین او معتقد است که حکم منع خودکشی در قرآن به صراحت بیان نشده است؛ لذا با استناد از کتب تاریخی، به این نتیجه می رسد که اسلام در مواقعی خاص خودکشی را جایز می داند. کلبرگ با ارائه مستنداتی از منابع و آثار مکتوب مسلمانان متقدم بر این باور است که فقیهان هیچ محدودیتی جهت دست یابی به شهادت قائل نیستند؛ و عملیات انتحاری امروزی نیز به استناد کتب معاصران، برگرفته از گذشته است. در این پژوهش با معرفی شهادت و خودکشی در اسلام و بررسی مستندات کلبرگ، عدم صحت اقوال کلبرگ اثبات می شود.
کلید واژگان: شهادت, خودکشی, انتحار, اتان کلبرگ, اسلامThe very special place of martyrdom and its seeking in Islam has been the cause of researchers' paying attention to this topic; the topic of martyrdom in Islam has also attracted the attention of orientalists. Ethan Kohlberg is one of the Islamists who has focused on martyrdom in his researches. He believes that the concepts of martyr and martyrs existed before Islam, and that the martyrdom mentioned in the Qur’an is the same fighting in the way of God that was adapted from the religion of Christianity. Kohlberg, citing the wars of Muslims during the lifetime of the Prophet Mohammad (pbuh) and after his passing away, concludes that martyrdom in Islam is different from its Quranic concept and is considered a type of suicide. He also believes that the prohibition of suicide is not explicitly stated in the Qur’an. By referring to the argumentations of historical traditions, he presents suicide as allowed commandment. In this research after an overview introduction of martyrdom and suicide concepts in Islamic verses and traditions, in its content review, expressions and description of citations of this orientalist concerning martyrdom and his point of view about martyrdom-seeking, suicide sentence in Islam and the fact that martyrdom-seeking is actually a suicide attempt itself will be analyzed and in accuracy of his point of view will be clearly illustrated.
Keywords: Martyrdom, Martyrdom-Seeking, Suicide, Ethan Kohlberg, Islam -
علی بن ربن طبری در آثارش با استناد به عهدین به نقد آموزه تثلیث و تجسد در مسیحیت پرداخته است. او در خانواده ای مسیحی متولد شد و پدر و عمویش از عالمان برجسته مسیحی بودند. خودش نیز تا هفتاد سالگی یک مسیحی مومن بود؛ لذا به متن کتاب مقدس و تعالیم مسیحی آگاهی داشت. او با استناد به اناجیل می کوشد بر توصیف قرآن کریم از عیسی مسیح صحه بگذارد، از این رو، عیسی را پیامبر و فرستاده خداوند می خواند و اعتقاد مسیحیان در باب تثلیث و تجسد را مردود می شمارد. او در خصوص تثلیث چنین استدلال می کند که پدر و پسر را نمی توان به طور توامان قدیم شمرد، زیرا که در این صورت رابطه پدر-پسری بی معنی خواهد شد. درباره اعتقاد به تجسد خداوند در جسم مسیح نیز می گوید که با توجه به روایات اناجیل می توان دریافت که عیسی اوصاف انسانی داشته است، اگر او را خدای متجسد تلقی کنیم لاجرم باید آن اوصاف انسانی، نظیر خوردن، نوشیدن، خوابیدن و...، را به خداوند نیز نسبت دهیم. با توجه به این استدلال ها ابن ربن آموزه های تثلیث و تجسد را مغایر با توحید محض و لذا مردود می شمارد.
کلید واژگان: علی بن ربن طبری, مسیحیت, اسلام, تثلیث, تجسد, الدین و الدوله, الرد علی اصناف النصاریIn his works, Ali Ibn Rabban Tabari has criticized the doctrine of Trinity and Incarnation in Christianity by referring to the Testaments. He was born in a Christian family and his father and uncle were prominent Christian scholars. He himself was a devout Christian until the age of seventy; therefore, he knew the text of the Bible and Christian teachings. By referring to the Gospels, he tries to validate the Holy Quran's description of Jesus Christ. So, he calls Jesus the prophet and messenger of God and rejects the Christian belief in the Trinity and incarnation. Regarding the Trinity, he argues that the Father and the Son cannot be regarded as ancient together, because in this case the father-son relationship will be meaningless. Regarding the belief in the incarnation of God in the body of Christ, he also says that according to the Gospels, we can see that Jesus had human characteristics. If we consider him as God incarnate, we must attribute those human attributes, such as eating, drinking, sleeping, etc., to God as well. According to these arguments, Ibn Rabban considers the doctrines of Trinity and Incarnation to be contrary to pure monotheism and therefore rejected.
Keywords: Ali Ibn Rabban Tabari, Christianity, Islam, Trinity, Incarnation, Al-Dīn Va Al-Dawlah, Al-Rad ‘Alá Aṣnāf Al-Nasārá -
تعدد زوجات یکی از احکام اسلام و نیز سنت رایج در میان مسلمانان بوده است؛ این قاعده را برخی از مسلمانان به چالش کشیده شده اند و امروز یکی از دستاویزهایی است که مخالفان با آن به اسلام حمله می کنند. هدف این پژوهش بررسی مزایا و معایب تعدد زوجات و بررسی دلایل موافقان و مخالفان آن به صورت تحلیلی و قیاسی است.یافته هادلایل تایید جواز تعدد زوجات، نص قرآن کریم، سنت، سیره و سنت مسلمانان است. علت مخالفان تعدد زوجات، ناسازگاری با فطرت انسان، رعایت نکردن عدالت از سوی مردان، قوانین ظالمانه و مردانه، عامل هوسبازی مردان و سنت پیامبر و امام علی در زمان حیات حضرت خدیجه و فاطمه است. اگر احکام را تابع مصالح و مفاسد بدانیم، چنانکه بسیاری از فقهای شیعه معتقدند، می توان حکم تعدد زوجات را تابع زمان و مکان دانست. اگر مصلحت آن بیشتر از مفاسد آن باشد جایز است. در صورت اجرای احکام اخلاقی اسلام، مصلحت فردی تعدد زوجات عبارت است از: تامین نیازهای زنان، رشد شخصیت، تربیت یتیمان، وجود الگوهای رفتاری زن و مرد برای یتیمان، حفظ شرافت زنان و داشتن تعهد در مردان. در صورت عدم رعایت قوانین اخلاقی اسلام، برخی از مفاسد تعدد زوجات عبارتند از برانگیختن حسادت در بین زنان و دشمنی در بین کودکان و نیز رواج شهوات در مردان.نتیجهاحکام در فقه شیعه تابع مصالح و مفاسد است و تعدد زوجات مستلزم تربیت اخلاقی در جامعه است. جوامع دارای اخلاق دینی می توانند تعدد زوجات را اجازه دهند. در غیر این صورت تعدد زوجات دارای فساد است که بهتر است ترک شود.کلید واژگان: اسلام, تعدد زوجات, تک همسری, مصالح و مفاسد احکام, نکاحPolygamy has been one of the rules of Islam and a common tradition among Muslims; this rule has been challenged by some Muslims, and it is one pretext with which the opposition attacks Islam. The purpose of this study is to investigate the advantages and disadvantages of polygamy and to examine the reasons for and against it in an analytical and deductive manner.FindingsThe reasons for permission for polygamy arethe Holy Quran, Sunna, manners of Muslims. The reasons for opponents are incompatibility with human nature, non-observance of justice by men, being unjust and masculine rule, a factor for men's voluptuousness, and the tradition of Prophet and Imam Ali when Hazrat Khadija and Fatima were alive. If we consider the rulings as subject to interests and corruption, the ruling on polygamy can be considered a function of time.It is permissible if its expedience is more than its corruption. If moral laws of Islam are implemented, the individual interests of polygamy are as follows: meeting the needs of women, personality development, upbreeding the orphans, the existence of male and female behavior models for orphans, maintaining the nobility of women and engaging men in a special commitment. If the moral laws of Islam are not observed, some of the evils of polygamy include inciting jealousy among women and enmity among children, as well as the prevalence of lust in men.ConclusionThe rules in Shiite jurisprudence are subject to interests and corruptions, and polygamy requires moral education in the society.Keywords: Islam, Marriage, Monogamy, Polygamy, Interests, Corruption Of Rulings
-
این پژوهش برآن است خوانشی جدید از آیات قرآن داشته باشد تا از آن به صلح و اخلاق جهانی برسد. نظریه صلح و اخلاق جهانی در پی جنگ ، تحریم ها و معضلات جهانی موجود توسط هانس کونگ ارائه شده است. کونگ اعتقاد دارد که، خطا است اگر اسلام را دین جنگ و شمشیر بدانیم و گوهر دینی آن را نادیده بگیریم؛ زیرا تردیدی نیست که اعراب از طریق محمد نبی (ص) به سطح یک دین متعالی اخلاقی رسیدند که باایمان به خدای یگانه و یک اخلاق انسانی بنیادین مبتنی بود که اقتضائات آشکار عدالت و انسانیت برتر را در خود داشت. اسلام در اصل بیشتر مبتنی بر اخلاق بود تا شریعت. در اسلام نیز چیزی شبیه ده فرمان، بنیاد یک اخلاق مشترک انسانی وجود دارد. شکی نیست که محمد (ص) یک پیامبر اصیل و معتبر بود و از برخی جهات به پیامبران بنی اسرائیل شبیه و مانند بود. مسلمانان اهمیت زیادی برای این واقعیت قائل اند که محمد (ص) به مانند عیسی مسیح، که مرکز و هسته ی مسیحیت است، مرکز و هسته ی اسلام نیست. ازنظر مسلمانان کلام خدا به یک انسان مبدل نشد؛ بلکه کتاب شد و قرآن که کلمه ی خدا و منسوب خود خداست، مرکز و هسته ی اسلام است. به علاوه اسلام دینی است با کتاب بی همتای قران که تورات یهودیان و انجیل مسیحیان را کامل می کند و جای آن ها را می گیرد. ازنظر مسلمانان قرآن کتابی بی نظیر، کامل و بسیار معتبر است و به ویژه اهل فن آن را با جدیت فرا می گیرند و از حفظ قرائت می کنند. این پژوهش برآن است که به بررسی وجوه مواد صلح جهانی از نگاه کونگ در قرآن اشاره کند.کلید واژگان: هانس کونگ, صلح جهانی, اخلاق جهانی, قرآن کریم, اسلامThe theory of world peace and ethics in the wake of war, sanctions and existing world problems was presented by Hans Kong. Kong believes that it is a mistake if we consider Islam a religion of war and sword and ignore its religious essence; Because there is no doubt that the Arabs reached the level of a superior moral religion through the Prophet Muhammad (PBUH) which was based on faith in the only God and a fundamental human morality that contained the obvious requirements of justice and superior humanity. Islam was originally based more on ethics than Sharia. In Islam, there is something like ten commandments, the foundation of a common human morality. There is no doubt that Muhammad (pbuh) was an authentic and authentic prophet and in some ways he was similar to the prophets of Bani Israel. Muslims attach great importance to the fact that Muhammad (PBUH) is not the center and core of Islam, like Jesus Christ, who is the center and core of Christianity. According to Muslims, the Word of God did not become a human being; Rather, it became a book and the Qur'an, which is the word of God and attributed to God himself, is the center and core of Islam.In addition, Islam is a religion with the incomparable book of the Qur'an, which completes the Torah of the Jews and the Bible of the Christians and takes their place. According to Muslims, the Qur'an is a unique, complete and very authentic book, and especially scholars study it seriously and recite it by heart. This research aims to examine the aspects of world peace from the point of view of Kong in the Qur'an.Keywords: Hans Kong, World Peace, Global Ethics, Holy Quran, Islam
-
سابقه و هدف
خانواده یکی از مهمترین و اساسی ترین بنیان های جامعه بشری است. همه انسانها در کانون خانواده به دنیا می آیند و بیشتر دوران کودکی و نوجوانی خود را در آن سپری می کنند. انسان ها هم زمان با رشد و بلوغ جنسی ازدواج می کنند که منجر به تشکیل خانواده می شود.
مواد و روش ها.مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن، کتابخانه ای است. بدین صورت که از منابع کتابخانه ای نظیر: کتاب، مقاله، منابع خارجی و... و آموخته های محقق استفاده شده است.
یافته هااز نظر این پژوهش کار عمده تربیت اسلامی این است که آدمی را به ماهیت وجودی و هدف خلقت خود آگاه سازد تا با تکیه بر عقل و مقتضای فطرتش بر اساس راه و روشی حرکت کند که برای او تبیین شده است. در روش الگویی که بیشتر صورت رفتاری مطرح است و غالبا بر اساس فطرت انسان تدوین یافته، نقش موثر الگویی رسول اعظم(ص) و ائمه اطهار(ع) برای خانواده ها به عنوان الگوهای مجسم و علمای عامل بر مبنای همان ویژگی ها، درخور توجه است.
نتیجه گیریاز مباحث ایراد شده نتیجه گرفته می شود که خانواده اولین و مهم ترین نهادی است که زن و مرد با هم فکری و تفاهم همراه با مهر و محبت آنرا تشکیل می دهند. در منابع اسلامی اعم از آیات و روایات صادر شده از معصومین (علیهم السلام) خانواده از جایگاه والا و بسیار ارزشمندی برخوردار گشته است.
کلید واژگان: خانواده, اسلام, عوامل تحکیم خانواده, عدالت در خانواده -
شهادت اوج تعالی انسان است.آن گاه که انسان تمام هستی خود را یک جا نثار معبود می کند و قطره وجودش به دریای بیکران هستی مطلق می پیوندد و در فرهنگ اسلام به خصوص تشیع ارزشمندترین و گرانبهاترین حرکت، شهادت است. همچنین مقام و جایگاه شهید در دین اسلام و آیات قرآن کریم امری روشن و تاکید شده است. عنوان این مقاله در مورد اوصاف شهید از دیدگاه آیات و روایات است و روش این مقاله توصیفی است و مطالب آن با روش کتابخانه ای جمع آوری شده است. در این مقاله به بحث درباره حقیقت شهادت، جایگاه و فضیلت شهید در آیات و روایات، اقسام شهید و اولین شهید در اسلام پرداخته شده است. در پایان اوصاف شهید را با توجه به آیات و روایات بیان کرده است.
کلید واژگان: شهید, شهادت, جهاد, کشته شدن, اسلام -
اقتصاد مقاومتی مفهومی است که در پی مقاوم سازی و بحران زدایی مطرح می شود و به معنای خودکفایی جامعه به منابع مادی و انسانی خویش است به گونه ای که بتواند در برابر فشارهای گوناگون درونی و بیرونی نیز مقاومت کند. این پژوهش با استفاده از دو منبع قرآن و نهج البلاغه با شیوه گردآوری داده ها تدوین یافت. جهت جمع آوری داده ها ابتدا آیات قرآن و متن نهج البلاغه با رویکرد اقتصاد مقاومتی مورد مطالعه قرار گرفت سپس داده ها با تمرکز بر نقش دولت و مردم در تحقق اقتصاد مقاومتی گزینش و تحلیل شد. یافته ها نشان داد این منابع برای رسیدن به اقتصادی خودکفا، آموزه های متعددی از ضرورت آموزش، کاربرد قوانین و تکالیف شرعی در مفاسد اقتصادی و بیان راهبردهای توسعه اقتصادی در حوزه های مختلف تولید، توزیع و... با تمرکز بر نقش حکومت و مردم ارائه می دهد. بر اساس نتایج تحقیق، جامعه اسلامی مکلف به بازنگری و تصحیح عملکرد اقتصادی خویش و الگو پردازی در عرصه اقتصادی است و در این بین با تکیه بر منابع اسلامی (قرآن و نهج البلاغه) که همواره خواهان عزت مداری، رفاه مادی و معنوی و اقتصادی خودکفا و... بوده و با تبدیل گزاره های توصیفی به گزاره های علمی، می توان اقتصاد جامعه را مدیریت و به تحول اقتصادی دست یافت.
کلید واژگان: اقتصاد مقاومتی, خودکفائی, اسلام, نهج البلاغهResistance economy is a concept that is raised after status building and de-crisis it means the self-sufficiency of the society with its material and human resources so that it can withstand various internal and external pressures.This research was compiled by using Quran and Nahj al-Balaghah through data collection method. To collect the data, the verses of the Quran and the text of Nahj al-Balaghah were studied based on resistance economy then, the data was selected and analyzed by focusing on the role of the government and the people in realizing the resistance economy.The findings showed that to reach a self-sufficient economy, these two resources, provide many teachings of the necessity of education, the application of Sharia laws and duties in avoiding economic corruption. They also express economic development strategies in different areas of production and distribution through focusing on the role of government and people. Based on the results of the research, the Islamic society is obliged to review and correct its economic performance and set an example in the economic field. In the meantime, relying on Islamic sources (Qur'an and Nahj al-Balaghah), which always supporting self-sufficient material, spiritual, and economic prosperity, one can turn descriptive into scientific statements and manage the society's economy to achieve economic transformation.
Keywords: Islam, Nahj Al-Balaghah, Resistance Economy, Self-Sufficiency -
جامعه سازی و ایجاد تمدن نوین اسلامی بر پایه وحدت از اساسی ترین اهداف دین مبین اسلام است. چیستی وحدت و راهکار های دست یازی به وحدت از مسائل مهم و کلیدی در باز سازی تمدن نوین اسلامی است. از این رو و با هدف مشخص نمودن شاخصه های وحدت و راهکار های رسیدن به آن و با روش تحلیلی ،توصیفی بر پایه تحقیق کتابخانه ای بنیادی ترین خسارت در جامعه دینی را وجود اختلاف در میان جامعه اسلامی میدانیم و وحدت را راهبرد اصلی تشکیل حکومت دینی معرفی کرده وحدت و یکپارچگی ملت، آن هم با محوریت قرآن و سنت رسول گرامی اسلام(ص) و اهل بیت عصمت و با تکیه بر مشترکات دینی و پرهیز از پرداختن به اختلافات مذهبی معرفی کرده و پیاده سازی آن در جمهوری اسلامی ایران را با وجود تنوع و تکثر قومیتی که دارد را مایه هم افزائی قدرت و اقتدار ملی در یک فضای همراه با آرامش به آرمان های ارزشمند انقلاب و امام خمینی(ره) دانسته و الگویی فرا روی جوامع اسلامی قرار می دهیم.
کلید واژگان: پیامبر, وحدت, اسلام, محور وحدت, دین, مذهب, دشمن, اختلاف -
شهدا جایگاه معنوی والایی در جامعه دارند زیرا جان خود را فدا می کنند تا انسان های دیگر از محیطی سالم برای رسیدن به کمال برخوردار باشند. فرهنگ شهادت شامل تمام آثار معنوی شهید مثل باورها، اعتقادات، رفتارها، اهداف او است که الهام گرفته از قرآن و آموزه های معصومین علیهم اسلام می باشد. وظیفه افراد جامعه در برابر عمل شهید پس از بزرگداشت و احترام، انتقال فرهنگ شهادت و ایثار به نسل جوان است. از این رو این مقاله به بررسی آموزش و انتقال فرهنگ شهادت و ایثار به نسل جوان در جامعه اسلامی می پردازد. پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی است و پس از گردآوری اطلاعات لازم به تفسیر آن ها پرداخته می شود.
کلید واژگان: آموزش, انتقال فرهنگ, شهادت, ایثار, جوان, اسلام, شهید, شهادت طلبی -
در این مقاله ضمن ارائهی تعاریفی از مشاوره و روان درمانی و مروری بر تاریخچه ی آنان سعی شده است که به بررسی مشاوره و مشورت، درمانجو و مراجع، جایگاه آن در دین مبین اسلام و مقایسه آن با دیدگاه علمی پرداخته شود؛ امروزه با توجه به مسائل و دشواری های عصر حاضر و نیز رشد تمدن انسانی نیاز به مشاور و روانشناس، برایکمک به حل این قبیل مشکلات ایجاد شده، در جامعه ی انسانی مطرح می شود. یکی از اهداف روانشناسی و مشاوره حل هر چه صحیح تر و سریع تر این مسائل و مشکلات است، اما نحوه ی حل این مشکلات از دیدگاه نظریه پردازان مختلف متفاوت می باشد. مشاوره و مشورت از دیدگاه های مختلف مورد بررسی نظریه پردازان روانشناسی و مشاوره، قرار گرفته و نقش و جایگاه مشاوره، روان درمانگر و مراجع از نقطه نظر علمی در مقایسه با دیدگاه اسلامی؛ که برگرفته از قرآن، نهجالبلاغه، نهج الفصاحه و دیگر آیات و روایات معصومین می باشد تا حدودی مشخص و بیان شود. امید است که با توجه به موضوع این مقاله به اهداف خواسته شده که همان ارتقاء هر چه بیشتر جایگاه مشاوره و روانشناسی اسلامی با توجه به ارزش و اعتبار اثبات شده ی آن در زندگی افراد می باشد، دست یابیم.
کلید واژگان: مشاوره, اسلام, روانشناسی, مشورت, مراجع
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.