به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اسماعیل بن ابی زیاد شامی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اسماعیل بن ابی زیاد شامی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی عادل زاده

    اسماعیل‌بن‌ابی‌زیاد مسلم سکونی از راویان پرکار احادیث منسوب به امام صادق است که اطلاعات چندانی از او برجای نمانده است. با توجه به شهرت او به عامی بودن، انتظار می‌رود که در منابع عامه، اطلاعات قابل توجهی درباره وی وجود داشته باشد. در منابع ‌رجالی عامه، چند عنوان نزدیک به هم یاد شده که یکی از آنها «اسماعیل‌بن‌ابی‌زیاد الشامی» صاحب تفسیر است. در این مقاله، قراین و موانع متحد شمردن «اسماعیل‌بن‌ابی‌زیاد الشامی» و «اسماعیل‌بن‌مسلم السکونی» بررسی شده است. شواهدی همچون تصریح رجالیان، اشتراک مشایخ و مشابهت احادیث بر یگانگی آن دو دلالت دارد. مهم‌ترین مانع اتحاد، کوفی بودن سکونی است که قراینی بر قابل جمع بودن آن با نسبت شامی ارایه شده است. اثبات اتحاد اسماعیل‌بن‌ابی‌زیاد شامی و اسماعیل‌بن‌مسلم سکونی می‌تواند زمینه را برای شناخت دقیق‌تر و صحیح‌تر سکونی از طریق میراث او در منابع عامه فراهم کند.

    کلید واژگان: عناوین مشترک, اسماعیل بن مسلم سکونی, اسماعیل بن ابی زیاد شامی, تفسیر اثری}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال