به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اعتماد » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اعتماد» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مسعود کیهان، نازنین ملکیان*، آنی میرزاخانیان
    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر رسانه های اجتماعی بر مشارکت سیاسی طلاب شهر قم می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده و روش تحقیق پیمایشی است. با استفاده از جدول مورگان، 322 نفر به عنوان حجم نمونه از میان جامعه آماری 2000 نفری انتخاب شدند. براساس یافته های تحقیق، رابطه مثبت، مستقیم و معناداری میان مشارکت سیاسی طلاب و بهره گیری آنان از رسانه های اجتماعی موردنظر قابل مشاهده است. علاوه بر این می توان رابطه معنادار و قابل توجهی میان حدود مشارکت سیاسی و میزان وثاقت به رسانه های اجتماعی منتخب، سطح تحصیلات و سن افراد مورد بررسی برقرار کرد. رسانه های اجتماعی با ایجاد بستر مناسب ارتباطات فردی و گروهی و گسترش آن، و با زدودن موانع دسترسی به اطلاعات، زمینه انتقال آگاهی های سیاسی را در گستردهترین شکل آن برای طلاب فراهم آورده است. این امر سبب توسعه اطلاعات و آگاهی آنها نسبت به روندهای سیاسی جامعه ایران شده که توان اثرگذاری قابل توجهی بر الگوهای کنش سیاسی طلاب خواهد داشت. از بین متغیرهای تحقیق، بیشترین تاثیر را میزان استفاده از رسانه های اجتماعی جدید و کمترین آن را متغیر تحصیلات داشته است.
    کلید واژگان: مشارکت سیاسی, طلاب, رسانههای اجتماعی, اعتماد}
    Masoud Kayhan, Nazanin Malekian *, Ani Mirzakhanin
    The primary objective of this research is to investigate the relationship between the use of social media and the political participation of seminary students in Qom. The data collection tool was a questionnaire, and the research method employed was survey-based. Using Morgan's table, a sample size of 322 individuals was selected from a population of 2000 seminary students. The research findings indicate a noticeable correlation between the political participation of students and their utilization of social media. Furthermore, a significant and meaningful relationship was observed between the extent of political participation and trust in the intended use of social media, education level, and age. The use of social media has provided an appropriate platform for the dissemination and expansion of political awareness among seminary students, contributing to the development of activities and the empowerment of their political influence. Among the research variables, the most significant impact was related to the extent of using new social media, while the least impact was associated with the variable of education.
    Keywords: Seminary Students, Political Participation, Social Media, Trust}
  • یوسف فتحی*
    کشورهای‎ اسلامی علی رغم داشتن مشترکات، به دلیل تمایزات متنوع آبستن نابسامانی، اختلاف، عدم همکاری و بی اعتمادی هستند. مقاله حاضر حج را به عنوان یک سرمایه اجتماعی، راه حل این مسایل دانسته و آن را در پیام های رهبری به حاجیان بررسی کرده است. نگارنده در این تحقیق، که برای کارگزاران حج کاربردی است، برای کشف مضامین سرمایه اجتماعی با روش تحلیل مضمون، همه پیام های رهبری به حاجیان را (از سال 1368 تا 1400) در پاسخ به این سوال که «آیا حج می تواند به عنوان سرمایه اجتماعی در حل مسایل کشورهای اسلامی کاربرد داشته باشد؟» مطالعه کرده است.یافته های تحقیق در قالب جدول های مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر و شبکه مضامین نشان دادند که حج: 1. یک شبکه روابط و انجمن داوطلبانه بین الملل اسلامی است؛ 2. برنامه های مشترک آن از عناصر مهم همگرایی و اعتماد سازی هستند؛ 3. عرصه تعامل و همبستگی جوامع اسلامی است؛ 4. عرصه شناخت و بازشناسی ملل اسلامی است؛ 5. منبع تولید قدرت است. از این مولفه های سازنده در دهه های اخیر با عنوان «سرمایه اجتماعی» نام برده می شود.
    کلید واژگان: حج, اعتماد, همگرایی, روابط اجتماعی, سرمایه اجتماعی, آیت الله خامنه ای}
    Yousof Fathi *
    Islamic countries, despite their commonalities, suffer from disorder, disputes, lack of cooperation and distrust due to their diversities. This article finds Hajj as a social capital for solving these problems and analyzes them in the Supreme Leader’s messages to the pilgrims during the time period of 1989–2021. In this research that is applicable to pilgrims, the author analyzes the messages by the thematic analysis method to discover the implications of this social capital to answer the question: is it possible to refer to Hajj as a social capital in solving the problems of Islamic countries? The research findings in the form of the tables of basic, organizing, and inclusive themes and the network of the themes showed that: 1. Hajj is a network of relations and an international Islamic voluntary association; 2. Common rites of Hajj are the important components of convergence and trust building; 3. Hajj is a ground for interaction and solidarity between Islamic nations; 4. Hajj is a ground for recognition and familiarity of Islamic nations; and 5. Hajj is a source of creating power. These creative components have been called “social capital” in recent decades.
    Keywords: hajj, Trust, Convergence, Social Relations, Social Capital, Ayatollah Khamenei}
  • منصوره بزرگی*، فاطمه سادات ارفع
    توکل در قرآن به معنای اظهار عجز و نیاز به خداوند ، اعتماد کردن به او و سپردن کارها به خداوند در کنار تلاش فعالانه و مستمر است.اما این تصور اشتباه وجود دارد که این امر با نوعی انفعال و بی مسئولیتی برای انسان همراه است ، به گونه ای که وکیل قرار دادن خداوند به مثابه وکیل گرفتن در امور اعتباری دنیوی است که هر گونه مسئولیتی از عهده موکل خارج می گردد. این پژوهش که از نوع بنیادی و با روش توصیفی انجام شده است، به تبیین مفهوم توکل، مشتقات آن و واژه هایی که با آن ترادف یا تقابل معنایی دارند، با استناد به آیات قرآن و تفاسیرمختلف، پرداخته است تا روح و حقیقت توکل به خداوند که بریدن از مخلوق و پیوستن فعالانه به خالق است روشن گردد.در این راستا مشتقات فعلی و اسمی این واژه و همچنین واژه های مترادف و متضاد آن از آیات استخراج و بر اساس تفاسیر تبیین گردید که نتایج حاصله حاکی از آن است که: این واژه و مشتقات آن از ماده (و-ک-ل) 70 بار در قرآن کاربرد داشته و خداوند آن را سپری درمقابل اغوای شیطان و ناامیدی می داند که تنها در سایه ایمان و اسلام حقیقی حاصل می گردد، واژگانی همچون: تفویض، رضا، تسلیم و استعاذه از مفاهیم مترادف آن است که استعاذه بسیار به توکل نزدیک است و موارد دیگر بالاتر از آن می باشند. همچنین مفاهیم شرک و غرور می توانند در تقابل معنایی با مفهوم توکل باشند. بنابراین وکیل قرار دادن خداوند در امور یعنی اعتماد کامل داشتن به قدرت و تدبیر الهی در کسب نتایج مطلوب، در عین تلاش فعالانه برای فراهم کردن اسباب موفقیت و پیروزی، که بنده اراده و قدرت خداوند را بسیار برتر از خود می بیند و عاجزانه از ذات باریتعالی درخواست می کند که اداره امورش را تدبیر و سرپرستی کند.
    کلید واژگان: معنا شناختی, توکل, اعتماد, مترادف, تقابل معنایی}
  • سید علی نقی ایازی*

    سرمایه اجتماعی در هر نظامی، بر اعتماد و صداقت بنا شده است و به هر میزانی که این اعتماد افزایش یابد، میزان سرمایه اجتماعی افزایش خواهد یافت. اما اگر اعتماد متقابل کم رنگ شود و مردم به همدیگر اعتماد نداشته باشند، این مسئله در تقابل با سرمایه اجتماعی قرار می گیرد. قرآن به عنوان فرهنگ مکتوب جامعه مسلمانان می تواند در جهت شناسایی عوامل و آثار و تبعاتی که این نارسایی را ایجاد کرده است، ارایه طریق نماید. سوال اصلی تحقیق، چیستی عوامل اجتماعی، تعاملات و آثار ضعف صداقت (دروغ) در آموزه های قرآن است که به منظور تامین هدف، شناسایی عوامل موثر بر ضعف صداقت و واکاوی ریشه های آن، دستیابی به زمینه ها و شرایط وقوع ناراستی و شناخت تبعات و آثار آن، از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی استفاده شده است. این مطالعه به شش عامل دروغگویی از میان آموزه های قرآن دست یافته که با تعاملات فریبکارانه توجیه سازهای گفتاری، ادبیات اقناعی و ابراز و تهییج احساسات و عواطف دروغین صورت می گیرد و دارای پیامدهای فرافکنانه، آسیب پذیر و همراه با تکرار دروغ و رسواکننده است.

    کلید واژگان: ضعف صداقت, دروغ, اعتماد, جامعه پذیری دینی, آموزه های قرآن}
    Sayyid Ali Naqi Ayazi *

    Social capital in any system is based on trust and honesty and the amount of social capital will increase as much as this trust increases. But if mutual trust is undermined and people do not trust each other, this will be opposed to social capital. The Qur'an, as a written culture of the Muslim community, can provide a way to identify the factors, effects and consequences that have caused this failure. The main question of the research is about the quiddity of social factors, interactions and effects of weakness of honesty [lie] in the teachings of the Qur'an that in order to achieve the goal, identify the factors affecting the weakness of honesty and analysis of its roots, achieving the grounds and conditions for occurrence of untruth and recognizing its consequences and effects, the method of inductive qualitative content analysis has been done. Six factors of lying are obtained among the teachings of the Qur'an in this study, which are carried out by deceptive interactions of speech justifiers, persuasive literature, and the expression and provocation (agitation, incitement) of false feelings and it has psychological projection, vulnerable consequences, with repeated lie and scandals.

    Keywords: Weakness of honesty, Lie, trust, religious socialization, Teachings of the Qur'an}
  • علی احمد پناهی*
    رعایت هنجارهای اخلاقی از مهم‏ترین عوامل مصونیت ‏بخش فرایند مشاوره است. برخی از بایدها و اصول اخلاقی به دلیل نقش سازنده و اساسی که در فرایند مشاوره دارند در اولویت بوده و رعایت آن‏ها باعث ایجاد اعتماد در مراجع و باعث افزایش موفقیت در فرایند مشاوره می‏شود. پژوهش پیش رو با هدف تبیین مهم‏ترین بایدهای اخلاقی در فرایند مشاوره انجام شده است. سوال اساسی این است که مهم‏ترین بایدهای اخلاقی در فرایند مشاوره چیست و چه فوایدی دارد؟ در پژوهش حاضر از روش توصیفی تحلیلی و اجتهادی بهره گرفته شده و آموزه‏ های اخلاقی سه ‏گانه که می‏تواند نقش سازنده و مهمی در فرایند مشاوره داشته باشد، بررسی شده است. با بررسی اصول اخلاقی قابل استنباط از آموزه ‏های اسلامی در فرایند مشاوره، می‏توان ادعا کرد که برخی از اصول اخلاقی نقش بنیادین و محوری در فرایند مشاوره دارند؛ به‏ گونه‏ای که بدون التزام به این اصول اخلاقی، فرایند مشاوره با چالش‏ها و آسیب‏های جدی روبرو خواهد شد. پرواپیشگی، عفاف و صداقت، ازجمله اصول مهم در فرایند مشاوره است. رعایت این اصول و بایدهای اخلاقی سه ‏گانه، می‏تواند مشاور را از غلتیدن در بسیاری از چالش‏ها مصونیت بخشد و می‏تواند زمینه ‏ساز ایجاد اعتماد و امنیت روانی در مراجع باشد.
    کلید واژگان: بایدهای اخلاقی, پرهیزکاری, صداقت, عفاف, مصونیت, اعتماد, امنیت روانی}
    Ali Ahmad Panahi *
    Observance of ethical norms is one of the most important factors in protecting the counseling process. Some ethics musts and principles are prioritized due to their constructive and fundamental role in the counseling process, and their observance builds trust in clients and increases the success of the counseling process. The present study aims to explain the most important ethical requirements in the counseling process. The main question is what are the most important ethical requirements in the counseling process and what are their benefits. In the present study, descriptive-analytical and Ijtihad methods have been used and the three ethical teachings that can play a constructive and important role in the counseling process have been investigated. By examining the ethical principles deduced from Islamic teachings in the counseling process, it can be claimed that some ethical principles play a fundamental and pivotal role in the counseling process, so that without adhering to these ethical principles, the counseling process faces challenges and harms. Predictability, observance of chastity, and observance of honesty and truthfulness are among the important principles in the counseling process.
    Keywords: moral norm, piety, honesty, chastity, trust, perseverance}
  • یونس فرقانی*، حسین پرکان، رقیه ابراهیمی

    در هزاره سوم اگرچه سازمان ها با بهره گیری از ابزارها و سامانه های مدرن، نسبت بر بسیاری از معضلات سازمانی پیروز شده اند، اما در عوض اعتماد، ارتباطات صمیمی، خوش بینی و مثبت نگری را به بوروکراسی افراطی، رقابت های کاذب، بی اعتمادی و بدبینی مبدل ساخته اند که همین مساله اثر جدی در کاهش بهره وری سازمانی دارد. حسن ظن یکی از مهم ترین صفات اخلاقی مورد تاکید دین اسلام است. به همان نسبت که سوءظن مایه تشتت امور و ناراحتی روح و روان و تنازع میان افراد یک سازمان است، حسن ظن مایه آرامش و وحدت ایشان است. نگارندگان در پژوهش پیش رو با استفاده از روش تحلیل مضمون و با مبنا قراردادن آیات قرآنی و روایات مربوط به این موضوع در کتاب وزین میزان الحکمه به دنبال پیدا کردن دلالت های کاربردی حسن ظن در مدیریت و سازمان بوده اند. در این مقاله سعی شده است که به جای تحمیل مباحث مدیریت رایج بر آموزه های دینی، با مبنا قراردادن متون اسلامی مفاهیم ابتدایی از آنها استخراج شود و در برخی موارد با آموزه های مدیریتی مقایسه شده و یا آموزه های مدیریتی و سازمانی بر آن ها تطبیق شوند. بر اساس پژوهش حاضر، در نگاه اسلامی، به جز مواردی خاص، اصالت با حسن ظن است. همچنین بر اساس آیات و روایات، می توان منشا حسن ظن و روش های ارتقای آن در سازمان را استخراج نمود. اثرات مثبت حسن ظن برای سازمان نظیر تقویت ارتباطات سازمانی، کاهش اضطراب و استرس، تسهیل عملکرد، افزایش اعتماد و ارزشیابی صحیح کارکنان نیز از موارد دیگری است که این پژوهش به آنها دست یافته است

    کلید واژگان: حسن ظن سازمانی, خوش بینی, سازمان اسلامی, اعتماد}
    Yunos Forqani *, Hossein Parkan, Roqayeh Ebrahimi

    In the Third Millennium, although organizations have overcome many organizational problems using modern tools and systems, they have instead transformed trust, intimate communication, optimism, and positivism into extreme bureaucracy, false competition, mistrust, and cynicism which Reduces organizational productivity. Goodwill is one of the most important ethical traits emphasized by Islam. As much as the bad opinion brings chaos and mental discomfort, as well as the conflicts among the individuals within an organization, as the goodwill brings unity and peace to the staff. The authors of the present study have sought to find practical implications for goodwill in management and organization by using the thematic analysis method based on Qur'anic verses and narratives related to this subject in the perfect book "Mizan al-Hikmah". This paper has attempted to extract basic concepts from Islamic texts rather than impose common management topics on religious teachings and in some cases compare them with managerial doctrines or adapt them with organizational and managerial doctrines. According to the present study, except in some specific cases, in Islamic view, goodwill is valid. In addition, based on the verses and traditions, the origin of goodwill and ways to promote it in the organization can be extracted. Other positive effects of goodwill for the organization such as empowering organizational communication, reducing anxiety and stress, performance facilitation, enhancing trust, and proper employee evaluation, are other areas that this study has achieved.

    Keywords: Organizational goodwill, optimism, Islamic organization, trust}
  • رضا عیسی نیا *
    نویسنده تلاش کرده در قالب چارچوب نظری سرمایه اجتماعی پاتنام- یعنی رژیم های سیاسی عامل کاهش یا افزایش سرمایه اجتماعی قلمداد می شوند- و با استفاده از روش آینده پژوهی نقشه راه، به نقش و جایگاه مساله اعتماد به عنوان یکی از عناصر مهم سرمایه اجتماعی در حفظ و تداوم پایداری نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران بپردازد و به این نتیجه رسیده است که در چهار دهه گذشته، با کاهش اعتماد در سطوح سه گانه؛ به ویژه سطح رجال و شخصیت ها و سطح نهادها، چالش هایی برای جمهوری اسلامی ایجاد شده است که اگر چاره اندیشی نشود با چالش های جدی تری در بخش بحران مشروعیت مواجه خواهیم شد.
    کلید واژگان: سرمایه اجتماعی, اعتماد, جمهوری اسلامی ایران, پایداری, شخصیت ها}
    Reza Isaniya *
    Within the theoretical framework of Putnam’s social capital -in which political regimes are considered as a factor in decreasing or increasing the social capital- and using the futures studies method of roadmap, the author attempts to consider the role of the trust problem as one of the important elements of social capital in preserving and sustaining the sustainability of the political system of the Islamic Republic of Iran. He has concluded that in the last four decades, with the reduction of trust at the three levels, especially at the level of political figures and personalities and at the level of institutions, challenges have been created for the Islamic Republic, which, if not handled, we will face more serious challenges in the area of legitimacy crisis.
    Keywords: social capital, trust, Islamic Republic of Iran, sustainability, personalities}
  • مهدی شاهین، سیدمحمدوهاب نازاریان، علی محجوب
    رابطه ی دولت و ملت در جهان مدرن امروزی، مساله ی مهمی است؛ این امر در تاریخ معاصر ایران نیز قابل بررسی است. در همین راستا، متن حاضر روی سنجش ارتباط بین دولت و ملت در چارچوب مفاهیم سرمایه ی اجتماعی و رفاه اجتماعی متمرکز شده و با واسطه ی مفهومی «اعتماد» در سطوح اجتماعی (افقی) و سیاسی (عمودی) و به صورت رابطهی متقابل مورد مداقه قرار گرفته است. ضرورت این کار به دلیل اثرگذاری شدید سرمایه ی اجتماعی و تمایلات و نگرش های اجتماعی در توسعه است؛ بنابراین، چگونگی تاثیرگذاری سرمایه و رفاه اجتماعی بر دگردیسی های رابطه ی دولت و ملت در ایران مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. پرسش اصلی حول این است که وضعیت سرمایه ی اجتماعی در ایران کنونی چگونه در شکل دادن به رابطه ی دولت و ملت اثر می گذارد؟ فرضیه ی ما بر اساس مداقه در روابط اجتماعی و سیاسی در وضعیت ساختاری ایران صورت بندی شده است که می تواند هم شکاف های متقدم و متاخر بین مبانی دولت و ملت را پوشش دهد و هم راهکار احتمالی ترمیم آنها را دربر بگیرد. این متن با روش کیفی و تاریخی و با بهره گیری از نگرش دیالکتیکی پردازش شده و مشخص می کند که تحولات پایه ای در سطوح اجتماعی و سیاسی تاریخ معاصر ایران، تداوم نسبی یافته است و سرمایه ی اجتماعی در حالتی بحرانی قرار دارد.
    کلید واژگان: دولت, ملت, سرمایه ی اجتماعی, اعتماد, رفاه اجتماعی, ساخت اجتماعی, ساخت سیاسی}
    Mahdi Shahin, Seyyed Mohammad Wahhab Nazarian, Ali Mahjub
    Nation-state relationship is an important issue in modern world of today; this can be investigated in modern history of Iran too. In this direction, this article focuses on measuring nation-state relationship in the framework of social capital and social welfare concepts and it has been interactively scrutinized by conceptual means of “confidence” at social level (horizontal) and political level (vertical). This is necessary to be done because social capital and inclinations and social attitudes seriously affect development; therefore, how social welfare and capital affects transformations of nation-state relationship in Iran is being studied. The main question focuses on the social capital situation in modern Iran that “how does it affect formation of nation-state relationship”? The hypothesis is formed based on scrutiny of political and social relationships in structural status of Iran, which can cover both previous and recent gaps between nation-state principles and involve probable approach for their renewal. This paper has been processed in historical and qualitative methodology and by applying dialectic approach where basic changes at social and political levels of modern history of Iran have undergone relative perpetuation and social capital stands at critical state.
    Keywords: State, Nation, Social Capital, Confidence, Social Welfare, Social Structure, Political Structure}
  • بابک محسنی

    هدف از این تحقیق،تعیین رابطه ابعاد اعتماد روی وفاداری مشتریان در شرکتهای خدماتی است. این تحقیق از نظر روش علی و از نظر هدف کاربردی است. نمونه آماری تحقیق عبارتند از351 نفر از مشتریان بیمه آتیه سازان حافظ که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شده اند.جهت جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه و جهت تجزیه و تحلیل داده ها نیز از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده که با نرم افزار لیزرل انجام گشته است. نتایج حاصل از این تجزیه و تحلیل نشان می دهد که گرایش به اعتماد و رضایت هر دو بر خیرخواهی و اعتبار (ابعاد اعتماد)، تاثیر گذارند. هم چنین نتایج نشان می دهد که رابطه بعد خیرخواهی بر وفاداری مشتریان بیشتر از بعد اعتبار می باشد.

    کلید واژگان: اعتماد, خیرخواهی, اعتبار, رضایت, وفاداری}

    The aim of this study was to determine the relationship of trust on customer loyalty in service companies. The aim of this research in terms of causal and functional. The sample included 351 people from future insurance customers protect producers who have been selected for sampling. To collect data from the questionnaire and the analysis of data, structural equation modeling with LISREL software used has been conducted. The results of this analysis show that the propensity to trust and consent of both the goodwill and reputation (of trust), impact. The results show the relationship of benevolence on customer loyalty is more than the credit.

  • سی اس. لویس
    مترجم: سید احمدرضا هاشمی *
    دینداران متهم به سرسختی در باور هستند؛ یعنی نه تنها به شواهد مخالف در برابر باورشان بی اعتنا هستند، بلکه مقاومت در برابر شواهد مخالف و پافشاری بر باورشان را نشانه استحکام ایمان خود می دانند. برخلاف دانشمندان که هیچ گونه اغماضی را حتی در برابر کوچک ترین شواهد روا نمی دانند. سی اس. لویس در این نوشتار می کوشد نشان دهد که این سرسختی دینداران در باورشان ناشی از اعتمادی است که مبنای هر گونه روابط شخصی میان تمام افراد است و شخص دیندار که بنا به گرایش اولیه اش، خود را در ارتباط شخصی عمیقی با خدا می یابد، نه تنها حق دارد به طرف رابطه اش اعتماد کند و در قبال او تردید به خود راه ندهد، بلکه در صورت پرهیز از چنین اعتمادی سزاوار سرزنش و مذمت است.
    کلید واژگان: عقلانیت, باور دینی, بینه, اعتماد}
  • راضیه زارعی*
    این مقاله در پی پاسخ به این سوال اصلی که آیا اندیشه سیاسی اسلام برای تولید قدرت نرم، ظرفیت راهبردی لازم را داراست، به پردازش مولفه های قدرت نرم میپردازد که عبارتند از: اعتماد، شبکه روابط و اعتبار. ادعای نوشتار حاضر این است که در رویکرد یکی از ابزارهای بسیار قوی برای ایجاد کنترل درونی در «تقوی»، اخلاق سیاسی به اعتماد انسان است. در رویکرد فقه سیاسی، تعدادی قواعد فقهی وجود دارند که موجب افزایش اعتماد سیاسی میشوند. قواعدی از قبیل: مساوات، احسان، تالیف قلوب، تعاون، وفای به عقود، عدالت، شورا و غیره. مولفه های شبکه های روابط قدرت نرم در اندیشه سیاسی اسلام عبارتند از: عوامل دوست یزا، اتحاد و یکپارچگی امت اسلامی. مولفه های ایجاد اعتبار نیز شامل مشروعیت سیاسی، مشارکت، پرهیز از توسل به زور و موارد دیگر است. بنابراین، اندیشه سیاسی اسلام در همه مولفه های قدرت نرم دارای ظرفیت است.
    کلید واژگان: اندیشه سیاسی اسلام, قدرت نرم, اعتماد, اعتبار, شبکه های ارتباطی}
    Razieh Zarei*
    This paper processes the parameters of soft power which include: trust, network of relations, and credit via trying to answer the question “Does the political thought in Islam have the needed strategic capacity to produce soft power?”. The claim of the present paper is that in the ethical-political perspective to trust, “piety” is one of the most powerful tools in creating internal control in the human. In the political jurisprudence, there are some juridical regulations which will result in increasing of the political trust. They include: equality, kindness, affection between the hearts, cooperation, loyalty to words, justice, consultation, etc..The parameters of soft power networks in the political thought of Islam include: friendship-making factors, unity and coherence of the Islamic nation. Credit-making parameters are, also,like political legitimation, participation, avoiding oppression, etc.. Consequently, the political thought of Islam has capacity in all parameters of the soft power.
    Keywords: Political Thought of Islam, Soft Power, Trust, Credit, Network of Relation}
  • حسن خیری، محمد حیدری، عباس منصورنژاد
    نوشتار حاضر باهدف بررسی تاثیر مدیریت ارتباطات مجازی بر اخلاق سازمانی (متغیرهای عفت، اعتماد و حریم خصوصی) تدوین شده است. این مقاله از نظر هدف کاربردی، از نگرش ماهیت و روش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را کارمندان دانشگاه بین المللی المصطفی (174 نفر) تشکیل دادهاند و با توجه به استفاده از فرمول« کوکران» نمونه آماری 120 نفر در نظر گرفته شده است. همچنین نمونه گیری نیز به صورت تصادفی ساده شکل گرفته است. درجمع آوری داده های پژوهش نیز از دو روش کتابخانه ای و میدانی (ابزار پرسش نامه محقق ساخته که آزمون پایایی و روائی بر روی آن صورت پذیرفت) استفاده شد. در تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آمار استنباطی (آزمونt تک نمونه، همبستگی پیرسون) بهره گرفته شده است. نتیجه به دست آمده نشان داد مدیریت ارتباطات مجازی موجب اختلال در اخلاق سازمانی میگردد. در پایان با توجه به یافته های پژوهش پیشنهادهایی برای بهبود تاثیرات مدیریت ارتباطات مجازی بر اخلاق سازمانی ارائه گردیده است.
    کلید واژگان: مدیریت ارتباطات مجازی, اخلاق سازمانی, عفت, اعتماد, حریم خصوصی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال