به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « القاعده » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «القاعده» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید جواد موسوی *، حسین راهنمایی

    پیدایش جریان های تکفیری جهادی در عراق و سوریه ریشه های خود را در تاریخچه پس از جنگ عراق در سال 2003م و آشوب های سال 2011م در سوریه دارد. این جریان ها، با ترویج عقاید تکفیری اسلامی و خشونت آمیز، منطقه را تهدید نموده و فقر، بیکاری، ناامنی و تداوم جنگ در این منطقه را تشدید کرده اند. القاعده و داعش از جمله گروه های تکفیری جهادی بر جسته در این منطقه هستند. آرمان های اصلی این جریان ها شامل تفسیر های شدید قرآن، ترویج خشونت و آشوب، مواجهه با هر چیزی که با عقاید آنها مخالفت کند و تشویق به عملیات انتحاری است. با تداخل با عوامل مختلف، این جریان ها تاثیر زیادی در منطقه داشته اند و بر تحولات آن تاثیری عمده گذاشته اند. در دهه های اخیر، حوادثی در برخی از کشورهای اسلامی رخ داد که جرقه ی آن ابتدا در سال 2010م در تونس زده شد. محصول این رخداد، زایش گروه های جهادی رادیکال، به ویژه گروهک های تروریستی داعش و القاعده در عراق و سوریه و در مجموع، جهان اسلام بود. این نوشتار به دنبال واکاوی علل و زمینه های داخلی و خارجی پیدایش جریان های تکفیری با روشی اسنادی و تحلیلی است. یافته های تحقیق نشان می دهد اگر چه پیش ازاین، زمینه های شکل گیری جریان های تکفیری رادیکال در محیط بحران فراهم بوده، اما صف آرایی کنشگران منطقه ای و فرامنطقه ای نیز در بروزو تشدید بحران و همچنین ظهور و پیدایش جریان های تکفیری نقش اساسی و موثر ایفا نموده است. ظهور جریان های تکفیری، به شدت، مناسبات خارجی سوریه و عراق را در دو سطح درون منطقه ای و فرامنطقه ای تحت تاثیر قرار داده و زمینه را برای منازعات و واگرایی روابط خارجی این کشورها فراهم نموده است.

    کلید واژگان: جریان, تکفیری, رادیکال, جهادی, القاعده, داعش, سیاست, سوریه, عراق}
  • حامد آل یمین، علیو ابوبکر موسی

    القاعده در گستره بین الملل و بوکوحرام در مرزهای نیجریه، با رویکرد تقریبا مشابهی به اقدامات تروریستی می پردازند. اقدامات تروریستی این دو گروه به میزانی گسترده و خشونت بار است که در تمام کشورها، مورد توجه قرار گرفته و حتی دیگر مسلمانان غیر مرتبط با این سازمان ها نیز، از تبعات اقدامات آنها در امان نیستند. از مهمترین و شاخص ترین ویژگی های القاعده و بوکوحرام، تاکید بر مذهب و رویکرد سیاسی در آنها است. در اهداف، مبانی، روش و رویکرد دینی این دو سازمان، اشتراکات فراوانی وجود دارد. برخی از این اشتراکات، برتر دانستن دیدگاه خود، خوانش جدید از مفاهیم اسلامی، تاکید بر جهاد و دعوت دیگران، تشکیل حکومت سیاسی، کشتن مخالفان خود و تشکیل حکومت مستقل می باشد. دو فرقه مذکور، تنها خود و پیروان خود را مسلمان می خوانند و با وعده های دروغین و استفاده از ابزار دین، سیاست و پول، افراد زیادی را وارد گروه خود می کنند. القاعده دارای تشکیلات به روزتر و گسترده تری است؛ اما بوکوحرام تشکیلات ضعیف تر و کوچک تری دارد. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی میان رویکرد این دو سازمان، مقایسه ای انجام داده است تا تمایزات و تشابهات میان آنها واضح گردد.

    کلید واژگان: کلیدواژه ها: تروریسم, القاعده, بوکوحرام, مذهب, سیاست, جهاد}
    Hamed Aleyamin, Aliyu Abubakr Musa

    Al-Qaeda in the international arena and Boko Haram in the borders of Nigeria, are engaging in terrorist activities with an almost similar approach. The terrorist actions of these two groups are so widespread and violent that they have been noticed in almost all countries, even in non-Muslim countries. One of the most important and characteristic features of Al-Qaeda and Boko Haram is their emphasis on religion and political approach. There are many commonalities in the goals, foundations, method and religious approach of these two organizations. Some of these commonalities are the superiority of one's own point of view, a new reading of Islamic concepts, emphasis on Jihad and inviting others, forming a political government, killing one's opponents, and establishing an independent government. The two mentioned sects call only themselves and their followers as Muslims, and with false promises and using the tools of religion, politics and money, they bring many people into their group. Al-Qaeda has a more up-to-date and wider organization; while Boko Haram has a weaker and smaller organization. This essay has made a comparison between the approach of these two organizations with descriptive-analytical method to clarify the differences and similarities between them.

    Keywords: Terrorism, Al-Qaeda, Boko Haram, religion, Politics, Jihad}
  • محسن عبدالملکی*، مهدی فرمانیان، محمد معینی فر، سید حسن آل مجدد شیرازی
    همه اسلام گرایان به اصل توحید حاکمیت معترف اند؛ لکن در نسبت سنجی رابطه دموکراسی با آموزه های اسلام، منازعات و چالش های مهمی میان آنها رخ داده است. برخی از اسلام گرایان، مطلق دموکراسی را ناقض توحید حاکمیت دانسته اند و برخی دیگر، ضمن نفی دموکراسی غربی، از امکان جمع میان روش دموکراسی با توحید حاکمیت، سخن گفته اند. واکاوی این منازعه این نتیجه را به دست می دهد که اختلاف، زاییده ابهام در مفهوم دموکراسی است. گروه های وهابیت، القاعده و داعش بر این باورند که سکولاریسم، انسان محوری و قبول بی قیدوشرط خواست اکثریت، به مثابه رکن، جوهر و ذاتی دموکراسی اند و پیراستن و انفکاک آنها از دموکراسی امکان پذیر نیست؛ بنابراین دموکراسی، متعین در نسخه دموکراسی غربی است و دموکراسی اسلامی امکان پذیر نیست. در مقابل برخی از اسلام گرایان گفته اند: مشارکت و نقش آفرینی مردم در حکومت، جوهر دموکراسی است و هیچ یک از سه عنصر مذکور در موضوع له دموکراسی اخذ نشده است؛ بنابراین، دموکراسی غربی صرفا مصداقی از دموکراسی است. درنتیجه باید گفت، ابهام در مفهوم دموکراسی، منشا اختلاف و منازعه لفظی و غیر حقیقی اسلام گرایان در نسبت سنجی رابطه دموکراسی با توحید حاکمیت شده است.
    کلید واژگان: دموکراسی, توحید حاکمیت, اسلام گرایان, داعش, القاعده, وهابیت}
    Mohsen Abdul Maleki *, Mahdi Farmaniyan, Mohammad Moeinifar, Sayyid Hasan Aal Mujaddid Shirazi
    All Islamists recognize the principle of monotheism; but in comparing the relationship between democracy and the Islamic teachings, important conflicts and challenges have arisen between Islamists. Some Islamists maintain that democracy in all its forms is a violation of monotheism, while others have rejected Western democracy but have spoken of the possibility of combining the democracy as a method with monotheism. The analysis of this conflict leads us to the conclusion that the problem lies in the ambiguity in the concept of democracy. The Wahhabis, al-Qaeda, and ISIS groups believe that the elements such as secularism, humanism, and unconditional acceptance of the will of majority, are inherent parts of democracy. So, that is impossible to separate them from democracy. Therefore, the democracy is determined in western version and we cannot have Islamic democracy. But, On the other hand, some Islamists have said: "People's participation and role-playing in government is the essence of democracy, and none of the three elements mentioned above are essential parts of democracy. Thus, Western democracy is merely an example of democracy. As a result, ambiguity in the concept of democracy has become the source of Islamists' verbal and unrealistic differences.
    Keywords: Democracy, Monotheism is Governance, Islamists, ISIS, Al-Qaeda, Wahhabism}
  • روح الله طالبی آرانی*، جمال گویلی کیلانه

    هدف پژوهش حاضر بررسی سیر تحول سلفی گری است. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی بوده و به این مساله اصلی پرداخته شده است که چگونه این اندیشه نضج گرفت و به مرور زمان در دوران معاصر به نیرویی عملیاتی که توسل به خشونت ویژگی تمایزبخش آن در جهان اسلام است، تبدیل گردید. همچنین با اتکاء به رویکرد روندکاوی تاریخی، با تمایزگذاری بین دو مفهوم سلفیه و سلفی گرایی، چارچوب کلامی شکل د هنده به سلفیه صدر اسلام نزد اهل سنت در تقابل با فرق دیگر به عنوان پس زمینه فکری تشریح گردید. در پرتوی همین تمایزگذاری، سلفی گری قدیم و جدید بازشناسی شده و با بررسی بازتاب های اندیشگی سلفی گری قدیم در سلفی گری جدید، پژواک های عملی آن در سه دهه اخیر تشریح شده است. نتایج نشان داد که دگرگون سازی این روند از طریق اشاعه آموزه های واقعی دین اسلام که می تواند نقش چشمگیری در به حاشیه راندن اندیشه و عمل خشونت ورزانه سلفی گری وهابیت بنیان در جهان پرتلاطم امروز داشته باشد، ضروری است. هرچه از زمان صدر اسلام به دوران معاصر نزدیک تر می شویم، رفتار مدعیان سلفی گری از آموزه های سلف صالح دورتر شده است.

    کلید واژگان: سلفیه, سلفی گری, اهل سنت, خلوص گرایی فکری, خشونت, جهاد, داعش, القاعده}
    Roohollah Talebi Arani *, Jamal Gavili Kilaneh

    The purpose of the present study is to explore transformations in the course of Salafism. The method of study is descriptive analysis and it deals with how this ideology grew within the contemporary era gradually turning into an operational force making use of violence as its distinctive feature in the Islamic world. Furthermore, relying on the approach of historical process mining and making a distinction between two concepts of Salafia and Salafism, it was attempted to explain the theological framework of Salafia in the early history of Islam from the view of Sunnis versus intellectual background differences. In the light of the above distinction, old Salafism was distinguished from new Salafism and by surveying the intellectual impacts of old Salafism on new Salafism, the practical reflections of this movement were studied within the past 3 decades. The results showed that the transformation of this process is essential by spreading the genuine instructions of Islam having a conspicuous effect in forcing out the violent ideology and practices of Salafis in today’s chaotic world. As we move from the early history of Islam towards the contemporary era, the behavior of those who claim Salafism has distanced from the instructions of the pious predecessors.

    Keywords: Salafia, Salafism, Sunni, Intellectual Purity, Violence, Jihad, ISIS, Al-Qaeda}
  • ابوذر فروتنی

    مشروعیت خلیفه داعش یکی از مباحث اختلافی بین القاعده و داعش است. با توجه به اهمیت و تاثیر گذاری این دو گروه بر سائر جریانهای جهادی، نوشتار حاضر به بررسی تطبیقی مبانی مشروعیت خلیفه از دیدگاه القاعده و داعش میپردازد. آنچه که از تحلیل ادله و استدلالهای این دو گروه بدست آمد این است که القاعده و داعش چهار مبنا در مشروعیت خلیفه دارند. اول اینکه خلیفه اهلیت خلافت را داشته باشد. دوم اینکه خلیفه از طریق شرعی بر مسند خلافت تکیه زند. سوم خلیفه بر اساس ما انزل الله حکم کند. چهارم اینکه خلیفه کافر به طاغوت باشد. این چهار مبنا مورد قبول القاعده و داعش است لکن اختلاف بین القاعده و داعش در تطبیق مبنای اول و دوم بر خلیفه داعش است. اما در مورد مبنای سوم و چهارم تبیین این دو گروه با مشهور اهل سنت و حتی دیگر سلفیان تعارض دارد. و از این دو مبنا در رد حاکمان کشورهای اسلامی بهره میگیرند. مقاله حاضر با روش تحلیلی توصیفی به نتایج فوق رسیده است.

    کلید واژگان: القاعده, داعش, مشروعیت, خلیفه, بیعت اهل حل و عقد, تغلب, اهلیت, حکم بما انزل الله, کفر به طاغوت}
    Abuzar Furutani

    Legitimacy of caliph is one of the controversial issues between al-Qaeda and ISIS. Considering the importance and influence of these two groups over other radical and jihadist movements, this study seeks to examine the foundations of legitimacy of the caliph according to al-Qaeda and ISIS or ISIL. It is inferred from the arguments and reasons presented by both groups that they have four principles with the regards to legitimacy of the caliph. First, the caliph should be eligible for caliphate. Second, the caliph takes the caliphate through legal ways. Third, the caliph should command what has been revealed by God. Fourth, the caliph should be opposed to any form of Taghut (tyranny and sin).  These four principles are acceptable to both al-Qaeda and ISIS. However, the discrepancy between al-Qaeda and ISIS is in the application of the first and second principles to the ISIS's caliph. As for the third and fourth principle, these two groups' explanation contradicts the well-known explanation given by Sunnis and Salafists.  They make use of these two principles to reject and excommunicate the rulers of Muslim countries. The present article has reached this conclusion using a descriptive analytical method.

    Keywords: al-Qaeda, ISIS, legitimacy, caliph, allegiance vowed by the people of dissolution, overpowering, divine commandment, rejecting tyranny}
  • توماس هیگهمر
    مترجم: مرتضی آقامحمدی

    آثار متعددی درباره نقش عربستان در اعزام نیروهای جهادی به کشورهای دیگر نگاشته شده است؛ اما درباره وضعیت ‏اسلام گرایان در داخل سرزمین عربستان مطالعات بسیار ناچیزی صورت گرفته است. این مقاله با بررسی زندگی نامه 240 ‏نفر از شبه نظامیان سعودی، به پرسش های پیش رو پاسخ می دهد: 1. در داخل شبه جزیره، چه افرادی به سازمان القاعده ‏پیوسته اند؟ 2. این افراد تا چه حد و اندازه ای از جهادی های کشورهای دیگر متمایز هستند؟ در پاسخ به این پرسش ها، ابتدا ‏طرحی کلی از ریشه های تاریخی و مبانی جریان های تروریستی داخل عربستان در سال 2003 بیان می شود و در گام بعد، ‏آماری از چگونگی پراکندگی شبه نظامیان، بر اساس معیارهایی همچون زمینه های اقتصادی-اجتماعی و ریشه های ‏جغرافیایی و قبیله ای آنان ارایه خواهد شد.‏

    کلید واژگان: القاعده, شبه جزیره, عربستان سعودی, اعزام تروریست, افغانستان}
    Thomas Hegghammer

    Several works have been written about Saudi Arabia’s role in the recruitment of Jihadi forces to ‎send to other countries. This is while studies are rarely written about the situation of the ‎Islamists inside Saudi Arabia. In this paper the biography of 240 people from Saudi Arabia is ‎examined and these questions are answered: who was joining the al-Qaeda organization inside ‎the peninsula? And to what extent are they different from other jihadist countries? In the answer, ‎a general outline of the historical roots and bases of terrorist movements in Saudi Arabia in 2003 ‎was presented. In the second step, statistics on the distribution of militants will be presented ‎based on criteria such as socio-economic backgrounds and their geographical roots and tribes.‎

    Keywords: Al-Qaeda, peninsula, Saudi Arabia, sending terrorists, Afghanistan‎}
  • رابین سیمکاکس
    مترجم: محمدجواد امید

    بررسی افکار و فعالیت های شاخه های القاعده در کشورهای اسلامی یکی از نیازهای اساسی منطقه است. رابین سیمکاکس در مقاله (AQAP’s Ideological Battles at Home and Abroad) با اذعان به این که القاعده عربستان، گروهی نیرومند است، به بررسی عملیات های این گروه پرداخته و به نفوذ این گروه در یمن به همراه دیگر بازیگران سیاسی اش، همچون اخوان المسلمین و حوثی ها اشاره کرده و به شکاف میان ایمن الظواهری و ابوبکر بغدادی تاکید می کند. او با ذکر شواهدی نزدیکی میان القاعده عربستان به داعش را مطرح نموده؛ اما در پایان، این نظریه که القاعده عربستان به داعش پیوسته است را نمی پذیرد. سپس با اشاره به نفوذ القاعده عربستان در یمن و متاثر شدن این گروه از داعش، به جنبش حوثی ها پرداخته است. وی جنبش حوثی ها را، بازخورد طبیعی فقر و مشکلات سیاسی کشور یمن می داند.

    کلید واژگان: القاعده, عربستان, فعالیت ها, داعش, یمن, حوثی ها}
    Robin Simcox

    To study the ideology and the activities of Alqaedah groups in Islamic countries is one of the regional necessities. In his paper (AQAP’s Ideological Battles at Home and Abroad), Robin Simcaks claims that the Saudi Alqaedah is very powerful. He reviews their operations, and refers to influence of this group in Yemen, accompanied by other counterparts like, Muslim Brotherhood and Huthies. He also mentions the separation between Aiman Al Zawaheri and Abubakr Baqdadi. Based on some evidences he talks about closeness of Saudi Alqaedah and ISIS, but at the end he rebuttals the theory that the two groups have joint each other. And then by referring to influence of Saudi Alqaedah in Yemen and impact of ISIS on it, he reviews the Huthy movement in Yemen. He maintains that the Huty movement is the natural outcome of poverty and political problems in Yemen.

    Keywords: Alqaedah, Saudi Arabia, Activities, ISIS, Yemen, Huthies}
  • سید جلیل موسوی، مرتضی حسنی نسب

    یمن در جنوب شبه جزیره عربستان، از دیرباز و از همان نخستین سال های پس از بعثت پیامبر$ محل توجه مسلمانان بود. مسلمانان این منطقه به شجاعت و قیام در دوره های مختلف تاریخی شهره اند و نقشی مهم در حوادث صدر اسلام ایفا کرده اند. القاعده نیز به عنوان یکی از اصلی ترین گروه های سلفی - جهادی معاصر، پایگاهی در این منطقه دارد که پس از ادغام با گروه القاعده در عربستان سعودی، به القاعده شبه جزیره تغییر نام داد و به منطقه حاکمیت خود وسعت بخشید. در این مقاله می کوشیم فعالیت های القاعده در شبه جزیره و همچنین رویکردها و عملکردهای این گروه را بررسی کنیم، از جمله مسایلی همچون سیر شکل گیری این گروه، خط فکری، رهبران و شخصیت ها، و عملیات های القاعده شبه جزیره. جست وجوی دقیق و تتبع گسترده کتب و منابع الکترونیکی و پایگاه های اینترنتی در موضوعات فوق و تحلیل و بررسی اطلاعات گردآوری شده نشان می دهد القاعده شبه جزیره، یکی از اصلی ترین گروه های سلفی - جهادی است که توانسته است با برنامه ریزی گسترده، خود را به عنوان یکی از مهم ترین گروه های خاورمیانه مطرح کند و با انتشار مجله الملاحم به دو زبان عربی و انگلیسی، ایدیولوژی خود و همچنین فعالیت های خود را به خارج از مرزهای جغرافیایی، به خصوص اروپا و آمریکا صادر کند. با دقت در اقدامات القاعده در شبه جزیره درمی یابیم که این تشکیلات سعی دارد ایدیولوژی خود را، که مقابله با آمریکا و دولت های مشابه است، با تعبیر «کفار» به عنوان دشمن دور در کنار دولت های مسلمان به عنوان دشمن نزدیک، نمایش دهد.

    کلید واژگان: القاعده, القاعده شبه جزیره, سلفیه جهادی, یمن, ناصر الوحیشی}
    Seyed Jalil Mosavi, Morteza Hassani Nasab

    Located in the South of Arabian Peninsula, Yemen has always drawn Muslims attention to itself since the early days of Islam i.e. early years following the delegation of prophecy. Muslims of this region are known for bravery and revolting throughout the history. They have played an important role early history of Islam. Al-Qaeda as one of the main contemporary Salafi-jihadist groups has a base in this area. Having merged into Al-Qaeda in Saudi Arabia, this group has changed its name into Al-Qaeda of Peninsula and extended its domination in the region. The present writing tries to review their activities and approaches in the peninsula. We are going to review issues such as: the process of its formation, their line of thought, important figures and leaders and their operations in the peninsula. A deep research in the books and different websites regarding the issue reveals that the Al-Qaeda of Peninsula is one of the main Salafi- Jihadist groups in the Middle East which has been able to gain recognition through a detailed planning. By publishing the magazine of Almalahem (Epics) both in Arabic and English, they have exported their ideology and activities beyond borders especially to Europe and U.S. By a close look at the Al-Qaeda’s activities in the peninsula, we realize that this organization tries to represent his ideology, which is to oppose America and other similar governments, by referring to Unbelievers as a distant enemy next to the Muslim governments as close enemies.

    Keywords: Al-Qaeda, Al-Qaeda of Peninsula, Salafi Jihadists, Yemen, Naser Alwahshi}
  • رحیم صبور

    واژه «جاهلیت» یکی از مهم ترین مبانی به کار گرفته شده در سلفیه جهادی است. اوج بار معنایی این واژه در دوره زمانی پس از سید قطب است که بر آن، اثراتی همچون گسترش گروه های تکفیری، جنگ های مذهبی، اسلام هراسی در غرب - که باعث تنزل اسلام در چشم مردم جهان و نشان دادن اسلام به عنوان دین خشونت است- بار شده است. از جمله مهم ترین این گروه ها، گروه تروریستی جماعه المسلمین، جماعه الجهاد، القاعده و داعش است که هر یک از مفهوم جاهلیت برای رسیدن به اهداف خود استفاده، و احکام خاص خود از جمله تکفیر را بر آن مترتب کرده اند. جاهلیتی را که گروه سلفیه جهادی مطرح و درنتیجه احکامی بر آن مترتب کرد باعث لطمات جبران ناپذیری، همچون کشتار مسلمانان بی گناه، ویرانی و عقب افتادگی جوامع اسلامی، جنگ های داخلی، اسلام هراسی، بر جهان اسلام شد که باید سالیان متمادی بگذرد تا بتوان گوشه ای از آن را ترمیم کرد.

    کلید واژگان: سلفیه جهادی, جاهلیت, جهاد, تکفیر, سیدقطب, القاعده, داعش}
    Rahim Sabour

    The term Ignorance is one of the key basic concepts used in the Salafi Jihadism. The peak of the usage of this term refers to the area after the Seyed Qutb’s time. A time that had outcomes such as: the expansion of takfiri groups, religious wars and Islamophobia in West, all of which discredited Islam in the eyes of universal community and showed Islam as a religion of violence. Some of the main groups are, The Jama’at al-Muslimeen, The Jama’at al-Jihad , Al Qaeda, and ISIL. All of them have used the concept of ignorance to achieve their own goals and make certain rules such as takfir out of this concept. this concept of ignorance used by these Salafi Jihadist groups and the special way of making certain rules based on it have caused irreparable damages such as massacre of innocent Muslims, destruction and underdevelopment of Islamic communities, civil wars, Islamophobia, to Islamic world. Long years of repairing may only fix small part of these damages.

    Keywords: Salafi jihadist, ignorance, Jihad, takfir, Seyed Qutb, Al Qaeda, ISIL}
  • مجید فاطمی نژاد
    سید قطب یکی از نظریه پردازان بزرگ جمعیت اخوان المسلمین مصر است که توانست با نوشتن کتاب هایی چون تفسیر فی ضلال القرآن و معالم فی الطریق، افکار خود را بین جوانان و نوجوان مصری رواج دهد. وی با قلم شیوا و روان در طرح برخی از مسائل چون عدالت اجتماعی در اسلام، جاهلی بودن مردم در عصر حاضر و تقسیم جهان به دارالاسلام و دارالکفر، طاغوت بودن تمام حکومت ها را مطرح و راهکار آن را جهاد یا هجرت اعلام کرد. بیان این گونه افکار تاثیرات شگرفی در جوانان عرب نهاد؛ به طوری که پس از اعدام وی، گروه های جهادی از جمله القاعده تشکیل شدند که غالبا متاثر از افکار او بودند. آنها در فکر و روش خود پیرو سید قطب بودند، ولی در فقه و اعتقادات از سلفیون چون ابن تیمیه تقلید می کردند؛ همان طور که عبدالله عزام می گوید: من شاگرد چهار نفر بوده ام: در فکر شاگرد سید قطب، در فقه شاگرد نووی، در اعتقادات شاگرد ابن تیمیه و در مسائل روحی شاگرد ابن قیم.[1] بنابراین القاعده یک گروه تلفیقی است که استراتژیک خود را از افکار سید قطب و اعتقادات خود را از ابن تیمیه اخذ کرده است و امروزه شاهدیم که وهابیت با سوءاستفاده از نظریات قطبی، جوانان عرب را به جنگ و جهاد دعوت می کند، ولی با اهدافی خاص که هیچ یک با اهداف سید قطب مطابقت ندارد.
    کلید واژگان: القاعده, سید قطب, وهابیت, جاهلیت, تکفیر, دارالاسلام, دارالکفر}
    Majeed Fateminejad
    Seyyed Qotb is one of the great theorists in Ikhwan al- Muslimin (The Muslim Brotherhood) group. He develops his ideas and thought among youth and young adults through writing some books such as: “Fi Zelal al- Quran” and “Maalem fi al-Tarigh”. He states some issues such as social justice in Islam, current ignorance of people, division of the world to two parts: Islamic part (house) and disbelief part (house), and named all governments Devil, finally he introduced Jihad (holy war) or Hijrat (holy emigration) as a solution for them. Expressing such subjects had a noticeable impact on Arab Youth, so that some jihadi groups such as al-Qaede were formed after his execution. They follow seyyed Qotb in method and thought, but in jurisprudence and beliefs follow Wahhabism Salafism scholars such as Ibn Taymiyyah. Likewise, Abdollah Azzam states that I was the student of four teachers; Seyyed Qotb in thought, Navavi in jurisprudence, Ibn Taymiyyah in belief and Ibn Qhayyem in spiritual issues. Therefore, Al- Qaedeh is the mix group which got its strategic concepts from Seyyed Qotb and got their beliefs from Wahhabism. Today we observe that Wahhabism invite Arab youth to war and jihad through abusing Seyyed Qotb ideas, though their goals are not compatible with Seyyed Qotb targets.
    Keywords: Al, Qaedeh, Seyyed Qotb, Wahhabism, ignorance, Takfir, Islamic part (house), disbelief part (house)}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال