به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « المیزان و تسنیم » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «المیزان و تسنیم» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید عبدالله اصفهانی*

    قرآن کریم اصیل ترین متن اسلام و دلیل جاودانه رسالت پیامبر (ص) و پیش فرض بینش ها و گرایش های دینی مسلمانان است. از سویی اسامی و اوصاف گوناگون و ذوابعاد قرآن هر یک بیانگر زاویه ای از معارف عمیق قرآن و نشئه ای از نشات رسالت پیامبر (ص) بوده که به نوبه خود رهروان را به مرتبه ای از حقایق و آموزه های قرآن رهنمون می شود.پرسش اساسی پژوهش نوآورانه حاضر که به روش توصیفی، تحلیلی و بنیادین نگارش یافته، چیستی اعجاز توامانی تیسیر و تثقیل قرآن کریم از منظر دو تفسیر المیزان و تسنیم است: دستاورد مقاله آن است که توامانی در وصف «آسانی، روانی، نظری و دلپذیری معارف قرآن» با « تثقیل و گرانباریش» یکی از وجوه اعجاز قرآن است؛ همچنین آمیختن مسائل حکمت نظری و عملی و تحول سخن از نیست به نکن؛ آمیزش جهان بینی با تربیت و تذکر و «هست» با « نباید»؛ تجمیع نورانیت آیات قرآن با ژرف بودن آن و انحصار دانش تام قرآن به معصومان؛ پیوند ناگسستنی همه مراحل قرآن در سیر نزول از کتاب مکنون تا مرتبه عربی مبین، همگی شواهدی از اعجاز توامانی تیسیر و تثقیل قرآن است؛ چنانکه اقتضای شدت و ضعف نورانیت آیات قرآن، سهل و اسهل بودن و ثقیل و اثقل بودن همزمان معارف آن است که به نوبه خود شاهدی بر اعجاز توامانی است.

    کلید واژگان: تیسیر, تثقیل, قرآن کریم, اعجاز, المیزان, تسنیم}
  • محمد دهقانی، فاطمه دست رنج*، علی حسن بیگی، کیوان احسانی
    چگونگی ارتباط الفاظ با معانی همواره منشا اختلافات تفسیر یک متن بوده است. این موضوع در تفسیر قرآن کریم به شدت دیده می شود. خلا پژوهشی در این زمینه نگارنده را بر آن داشت تا موضوع «بررسی تطبیقی ارتباط الفاظ با معانی در قرآن با تاکید بر تفاسیر؛ مجمع البیان، المیزان و تسنیم» را با روش توصیفی - تحلیلی مورد بررسی قرار دهد. در پایان چنین حاصل گشت که می توان اختلاف اصلی را در دو نظریه «حقیقت و مجاز» و «روح معنا» پیگیری کرد. برخی همچون طبرسی با پذیرش نظریه «حقیقت و مجاز» تمامی استعمالات الفاظ در غیر موضوع له را مجازی در نظر گرفته اند اما پس از بوجود آمدن نظریه روح معنا و پذیرش آن توسط علامه طباطبایی وجود مجاز در عبارت های قرآنی کاهش چشمگیری یافت زیرا ایشان معانی قرآن را دارای تاویل می دانست که در کاربرد مفاهیم به صورت حقیقی بر تمامی الفاظ دلالت می کنند ولی کاربرد آن معانی در محسوسات را مجازی می دانست. در مقابل، جوادی آملی با انکار مجاز در قرآن معتقد است که الفاظ برای ارواح معانی وضع شده اند و استعمالشان در مفاهیم عام و تطبیق آن مفاهیم بر هر مصداق محسوس یا معقول «حقیقی» است. ایشان قرآن را به حبل آویخته ای تشبیه می کند که روح معنا در تمامی مراحل از جمله؛ لفظ، معنا، مفهوم، حقایق خارجی و باطنی و تکوینی و... به صورت حقیقی بر آن ها دلالت می نماید.
    کلید واژگان: لفظ, معنا, مجاز, روح معنا, مجمع البیان, المیزان و تسنیم}
    Mohammad Dehghani, Fatemeh Dastranj *, Ali Hasanbeygi, Kivan Ehsani
    How words relate to meanings has always been the source of differences in the interpretation of a text. This issue is strongly seen in the interpretation of the Holy Quran. The lack of research in this field led the writer to the subject of "comparative study of the relationship between words and meanings in the Qur'an with an emphasis on interpretations; to examine Majmaal Bayan, Al Mizan and Tasnim" with a descriptive-analytical method. In the end, it was found that the main difference can be traced in the two theories of "Truth and Permissibility" and "Spirit of Meaning". Some like Tabarsi, by accepting the theory of "truth and permission" have considered all the uses of words in non-topics as metaphorical, but after the emergence of the theory of the spirit of meaning and its acceptance by Allameh Tabatabaei, the existence of permission in Quranic expressions decreased significantly because he considered the meanings of the Quran to have Taweel knew that in the application of concepts they refer to all words in a real way, but he considered the application of those meanings in the senses to be virtual. On the other hand, Javadi Amoli, by denying the permission in the Qur'an, believes that words have been established for the souls of meanings and their use in general concepts and the application of those concepts to any perceptible or sensible example is "real". He compares the Qur'an to a hanging rope that the spirit of meaning in all stages including; The word, meaning, concept, external and internal and developmental facts, etc., indicate them in a real way.
    Keywords: Words, meanings, permission, spirit of meaning, Majma Al-Bayan, Al-Mizan, Tasnim}
  • سید رضا مودب*، محمدتقی دیاری، جواد جمشیدی حسن ابادی

    اعجاز قرآن از مهم ترین مبانی تفسیری علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی است. علامه طباطبایی اعجاز قرآن را بر دو اصل می داند: قطعا معجزه وجود دارد و قرآن از مصادیق آن معجزات است. در مقابل، جوادی آملی اعجاز قرآن را با استفاده از قیاسی منطقی نتیجه گیری کرده است. همچنین جوادی آملی معتقد است که هیچ زبانی توان ترجمه قرآن را ندارد و ترجمه قرآن را باعث سقوط و کاهش لطافت های آن دانسته؛ ازاین رو، برگزیده تفسیر را جایگزین ترجمه آیات کرده است. وجه افتراق دیگر دو مفسر این است که علامه طباطبایی فصاحت را تنها به لفظ نمی داند، بلکه به لفظ و معنا می داند. اما جوادی آملی به نوعی تنها بر معنا تاکید دارد و اذعان می کند که عرب ها الفاظ را داشته، ولی الفاظ دارای این معانی والا را نداشته اند. مقایسه مبانی دو مفسر نشان می دهد که این دو مفسر در اصل اعجاز قرآن با یکدیگر اشتراک نظر دارند، اما، در تبیین و جزییات این مبنای تفسیری، میان استاد و شاگرد اختلاف نظرهایی وجود دارد. مهم ترین هدف این مقاله واکاوی و تحلیل این موضوع است که خاستگاه این اختلاف دیدگاه کجاست. در این مقاله، با روش تطبیقی، دیدگاه دو مفسر یادشده درباره مبنای اعجاز قرآن بررسی شده است.

    کلید واژگان: اعجاز قرآن, المیزان, تسنیم, جوادی آملی, علامه طباطبایی, مبانی تفسیری}
    Reza Moaddab *, MuhammadTaqi Diari Bidgoli, Javad Jamshidi Hasanabadi

    The miraculousness of the Quran is one of the most important exegetic foundations of Allamah Tabatabai and Ayatollah Javadi Amoli. Allamah Tabatabai considers the miraculousness of the Quran to be based on two principles: miraculousness certainly exists and the Quran is one of the instances of miracles. In contrast, Javadi Amoli derives the miraculousness of the Quran through syllogism. Similarly, Javadi Amoli believes that no language can translate the Quran and translation ruins and reduces its subtleties. Thus, he has replaced the translation of the verses with selected exegesis. The other difference between the two exegetes is that Allamah Tabatabai does not consider eloquence to be limited merely to words; rather, it includes both words and meanings. However, Javadi Amoli in a way emphasizes only the meaning and acknowledges that the Arabs had words but the words did not have these exalted meanings. Comparing the foundations of these two exegetes shows that they share a common view regarding the miraculous nature of the Quran; however, there is a difference in the explanation and details of these exegetic foundations between the student and teacher. The most important goal of this article is to probe and analyze the source of this difference in opinion. In this paper, the views of the abovementioned exegetes regarding the basis of the miraculousness of the Quran have been studied using a comparative method.

    Keywords: Basics of Tafsir, Miracles of the Qur', an, Allameh Tabatbai, Ayatollah Javadi Amoli, Al Mizan, Tasnim}
  • سید رضا مودب*، جواد جمشیدی حسن آبادی

    مصونیت قرآن از تحریف از مهم ترین مبانی تفسیری اغلب مفسران (از جمله علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی) است. علامه طباطبایی مبنای تفسیری عدم تحریف قرآن را، در هفت بخش به تفصیل تبیین نموده است که عبارت است از: همانندی قرآن کنونی با قرآن عصر رسول الله$، معتبر دانستن روایات عدم تحریف قرآن ، نقد دلایل معتقدان به تحریف قرآن، تحلیل جمع قرآن در عصر ابوبکر، تحلیل توحید مصاحف در دوره عثمان، تحلیل جمع قرآن بین الدفتین در زمان صحابه و نقد و بررسی روایات موهم به تحریف. در مقابل آیت الله جوادی آملی در تبیین این مبنای تفسیری، بر اموری چون دلایل عقلی، دلایل نقلی، تواتر قرآن، شهادت تاریخ، هماهنگی قرآن با عترت، شهرت محققه به گواهی علمای فریقین تاکید دارد. مقایسه مبانی دو مفسر، نشان می دهد که در اصل مصونیت قرآن کریم از تحریف هر دو با یکدیگر اشتراک نظر دارند و این از مبانی مشترک صدوری، دو مفسر در تفسیر قرآن است اما در مقابل در تبیین جزییات موضوع، با یکدیگر اختلاف نظرهایی دارند که واکاوی این اشتراکات و اختلافات، نشان دهنده ی یک نوآوری در دیدگاه های آیت الله جوادی آملی است. در این مقاله، با روش توصیفی- تحلیلی و به صورت تطبیقی به دیدگاه دو مفسر یاد شده در خصوص مبنای تحریف ناپذیری پرداخته شده است. نتیجه آن که از جمله مبانی حضرت آیت الله جوادی آملی آن است که، ایشان ترتیب آیات درون سوره ها و ترتیب سوره ها را توقیفی می داند و جمع و تدوین مصحف شریف را به زمان حیات رسول الله$ نسبت می دهد، در حالی که حضرت علامه طباطبایی جمع و تدوین قرآن به صورت کامل را در زمان حیات پیامبر$ نمی داند و معتقد به اجتهادی بودن ترتیب سوره هاست. همین موضوع، ریشه اختلاف دیدگاه دو مفسر در تبیین مصونیت قرآن از تحریف است، که به نظر می رسد، سخن آیت الله جوادی آملی صحیح تر باشد. همچنین آیت الله جوادی آملی، استدلال علامه طباطبایی را در اثبات تحریف ناپذیری قرآن، مستلزم دوری رقیق دانسته و به نقد سخن ایشان پرداخته است، که به نظر می رسد ملاحظه دقیقی است.

    کلید واژگان: مبانی تفسیری, تحریف, علامه طباطبایی, آیت الله جوادی آملی, المیزان, تسنیم, ارزیابی تطبیقی}
    Seyed Reza Moaddab*, Javad Jamshidi Hasan Abadi

    The immunity of the Qurʾan from distortion is one of the most important interpretive bases of most commentators (including Allameh Tabatabaie and Ayatollah Javadi Amoli). Allameh Tabatabaie has explained the interpretive basis of "non-distortion of the Qurʾan " in seven sections, which are: The similarity of the current Qurʾan  with the Qurʾan  of the time of the Messenger of Allah, validating the narratives of the non-distortion of the Qurʾan, criticism of the reasons of those who believe in distortion of the Qurʾan, analyzing the unification of the Qur'anic Musḥafs during the period of Uthman, analysis of the collection of the Qur'an between two volumes at the time of the Companions and criticism of the narratives leading to distortion. On the other hand, Ayatollah Javadi Amoli, in explaining this interpretive basis, emphasizes things such as rational reasons, narrational reasons, the frequency of the Qurʾan, the testimony of history, the harmony of the Qurʾan with ʿItrat, the fame achieved by the testimony of scholars of the two sects. The comparison of the bases of two commentators shows that they both agree on the principle of immunity of the Holy Qurʾan from distortion, and this is one of the common bases of interpretational principles of the two commentators in the interpretation of the Qurʾan. But on the other hand, in explaining the details of the issue, they have differences of opinion with each other, and the analysis of these commonalities and differences shows an innovation in the views of Ayatollah Javadi Amoli. In this article, the view of the two mentioned commentators regarding the basis of incorruptibility has been discussed with a descriptive-analytical method and in a comparative manner. The result shows that one of the principles of Ayatollah Javadi Amoli is that he considers the order of the verses in the surahs and the order of the surahs to be a divine command, and he attributes the collection and editing of the Muṣḥaf to the lifetime of the Messenger of Allah the Almighty. While Allameh Tabatabaie does not believe that the Qurʾan was compiled in full complete version during the lifetime of the Prophet (pbuh), and believes that the efforts to arrange the surahs are individual. This issue is the root of the difference of opinion of two commentators in explaining the immunity of the Qurʾan from distortion, which seems Ayatollah Javadi Amoli’s statement to be more correct in this regard. Also, Ayatollah Javadi Amoli considered Allameh Tabatabaie's argument in proving the incorruptibility of the Qurʾan as requiring a thin distance and criticized his words, which seems to be an accurate observation.

    Keywords: Basics of Interpretation, Distortion, Allameh Tabatbaie, Ayatollah Javadi Amoli, Al-Mīzān, Tasnīm, Comparative Evaluation}
  • لیلا خانی اوشانی*، زهرا صدیقی

    مطالعات تطبیقی یا مقارنه ای در قرن حاضر مورد توجه قرار گرفته، زیرا در این نوع بررسی ها، محاسن و معایب نظریه ها آشکار می گردد. پژوهش حاضر به منظور دست یابی به موارد اختلاف و اشتراک سه تفسیر مجمع البیان، المیزان و تسنیم، آیات 83-81 سوره آل عمران را به روش توصیفی- تحلیلی و مقایسه ای از دیدگاه سه مفسر یعنی شیخ طبرسی، علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی، مورد بررسی قرار می دهد. در این پژوهش، ابتدا سوره آل عمران و تفاسیر مورد نظر معرفی می شوند و سپس آیات مربوطه از هر سه تفسیر مورد توجه قرار گرفته و نظریات مفسران با یکدیگر مقایسه و تطبیق داده خواهند شد. نتایج مقاله حاکی از آن است؛ ضمن اینکه هر سه مفسر سعی کرده اند آیاتی را که در یک سیاق اند، در یک بخش تفسیر کنند و نه جدا جدا، نیز بین نظرات مفسران هم سویی دیده می شود. همچنین یکی از بهترین راه ها جهت فهم عمیق آیات قرآن کریم و نفوذ مراد آیات الهی در دل و جان، بهره بردن از تفسیر تطبیقی است.

    کلید واژگان: سوره آل عمران, المیزان, تسنیم, مجمع البیان, مطالعات تطبیقی}
    Leila Khani Oushani *, Zahra Sedighi

    Comparative or comparative studies have been considered in the present century, because in this type of studies, the advantages and disadvantages of theories are revealed. The present study, in order to obtain the differences and commonalities of the three interpretations of Majma 'al-Bayyan, Al-Mizan and Tasnim, verses 83-81 of Surah Al-Imran in a descriptive-analytical and comparative method from the point of view of three commentators, namely Sheikh Tabarsi, Allameh Tabatabai And Ayatollah Javadi Amoli examines. In this research, first Surah Al-Imran and the desired interpretations will be introduced and then the relevant verses of all three interpretations will be considered and the theories of the commentators will be compared and compared with each other. The results of the article indicate that; While all three commentators have tried to interpret the verses that are in the same context, in one section and not separately, there is also a parallel between the comments of the commentators. Also, one of the best ways to deeply understand the verses of the Holy Quran and the influence of the divine verses in the heart and soul, is to use comparative interpretation.

    Keywords: Surah Al-Imran, Al-Mizan, Tasnim, Majma 'al-Bayyan, Comparative Studies}
  • ام البنین کریمی*، مهدی مهریزی
    آیه قوامیت؛ (نساء/ 34)، از جمله آیات چالشی در حوزه زنان به شمار می رود که مفسران در مورد آن، اختلاف نظر د ارند. محورهای اختلافی آیه قوامیت در تحقیق حاضر، عبارت اند از؛ ماهیت و گستره قوامیت و مفهوم فضل، نشوز و تنبیه بدنی زن که در تفاسیر المیزان، مخزن العرفان، الفرقان، تسنیم به صورت تطبیقی مورد بررسی و مداقه قرار داده و وجوه افتراق و اشتراک آن ها را پیش رو نهاده است. یافته ها نشاگر آن است که تفاسیری مانند المیزان، مخزن العرفان و الفرقان، گستره شمول قوامیت را به امور اجتماعی تعمیم داده و قایل به اطلاق قوامیت نوع مردان بر نوع زنان هستند ولی برخی همانند تسنیم آن را منحصر در احکام روابط خانوادگی زن و شوهر می دانند. در مورد مفهوم "فضل" نیز که مفسران آن را «فزونی» معنا کرده اند، تفسیر تسنیم آن را ناظر به امور اجرایی می داند ولی الفرقان  تاکید می کند که افضلیت، برتری و مسوولیت بیشتر نسبت به تکالیف فزون تر است. در مورد معنای نشوز، نیز غالب مفسران آن را سرپیچی نسبت به وظایف همسری معنا نموده اند ولی الفرقان علاوه بر آن، نوامیس پنج گانه (عقیده، عقل، جان، عرض و مال) را نیز در محدوده وظایف همسری ذکر می کند؛ بدان رو که وی نشوز را سرپیچی از آن دانسته که موجب ترس مردان بر سازمان زندگی زناشویی باشد و این خوف، در کل نوامیس پنج گانه است. همچنین تفاسیر پیش گفته، "ضرب" را در آیه به معنای زدن گرفته اند که تنبه آور بوده و به قصد اصلاح صورت می گیرد، به گونه ای که موجب دیه نگردد ولی مخزن العرفان حکم تادیب زن ناشزه را ارشادی می داند نه مولوی، در صورتی که الفرقان و تسنیم، آن را از مراتب نهی از منکر می دانند که واجب است.
    کلید واژگان: قوامیت, فضل, نشوز, تنبیه بدنی, المیزان, تسنیم, مخزن العرفان, الفرقان}
    Omolbanin Karimi *, Mahdi Mehrizi
    Verse 34 of Surah An-Nisa 'is one of the most challenging topics in the field of women, which the commentators have sometimes commented on, sometimes in line with each other.The present study examines the differences in the verse of consistency, which are the nature and scope of consistency, the concept of grace, inviolability and corporal punishment of women in the interpretations of Al-Mizan,Makhzan Al-Irfan , Al-Furqan, Tasnim in a comparative manner .In this way, the differences and commonalities of the selected interpretations have been identified, which pave the way for solving the challenges in the verses.Among the special approaches in the verse of consistency, we can mention the scope of consistency that interpretations such as Al-Mizan, Al-Irfan and Al-Farqan reservoirs have been generalized to social affairs and believe in the application of men's consistency to women's type and some such as Tasnim have limited it. In the rulings, the couple knows.
    Keywords: consistency, Excellence, corporal punishment, interpretations}
  • مهدی همایونفر*، مهدی ایزدی
    آیت الله جوادی آملی از شاگردان مکتب تفسیری علامه طباطبایی، مولف «تفسیر المیزان» به شمار می آید. ایشان با نگارش تفسیری با عنوان «تسنیم» به جمع صاحبان تفسیر ترتیبی قرآن کریم پیوسته است. اگرچه تفسیر تسنیم با بهره گیری از همان روش تفسیر قرآن به قرآن نگاشته شده است، ولیکن مقایسه این دو تفسیر معاصر، نشان از اختلاف نظر دو مفسر در برخی آیات اساسی و اعتقادی دارد. از آنجا که احصای موارد افتراق آرای این دو تفسیر در پی تطبیق با یکدیگر، بیانگر نقاط ضعف روش تفسیری مذکور است، لذا در این مقاله به این مهم پرداخته شده و تلاش گردیده برخی از موارد افتراق، تبیین شود. البته باید توجه داشت که ماهیت منهج اجتهادی و استفاده از عقل در مراحل تفسیر، امکان بروز اختلاف را طبیعی جلوه می دهد، اما انتظار می رود به کارگیری روش تفسیری به صورت کامل و بی نقص، راه رسیدن به مقصد واحد را فراهم می نماید. یافته های تحقیق نشان می دهد که فقدان ضابطه مندی روش، عدم التزام به آن و یا نقص آن از جمله احتمالات افتراق آراء میان دو تفسیر المیزان و تسنیم است.
    کلید واژگان: روش های تفسیری, روش تفسیر قرآن به قرآن, علامه طباطبایی, آیت الله جوادی آملی, المیزان, تسنیم, عالم ذر, معراج}
    Mehdi Homayounfar *, Mahdi Izadi
    Ayatollah Javadi Amoli is one of the most prominent students of the Allameh Tabatabaier School of Interpretation, the author of "The Interpretation of Al-Mizan". He joined the Order of Interpretation by writing a commentary titled "Tasnim". Interpretation, while sharing many with al-Mizan in philosophical and mystical contexts, has used the same method of Allamere, the "Interpretation of the Qur'an to the Qur'an". Tasnim's interpreter, despite his master's praise and admiration for the excellence of the Quran's interpretation of the Qur'an, has found an angle in the interpretation of some basic verses and beliefs with the commentator al-Mizan. Reflection in differentiating the interpretive views of these two commentators helps us to reach the finer points of the Qur'anic interpretation of the Qur'an. Weaknesses that originate either in failing to explain how to apply this method, or in observing the nature of the ijtihadic nature that requires the use of reason at all stages of interpretation.
    Keywords: Interpretive methods, method of interpretation of Quran to Quran, Allameh Tabatabai, Ayatollah Javadi Amoli, Al-Mizan, Tasnim, Alam Dharr, Ascension}
  • عظیم عظیم پور

    تفسیر المیزان و تسنیم دو تفسیر گرانسنگ دوران معاصر است که از استاد علامه طباطبایی و شاگرد برجسته و فرهیخته ایشان، آیت الله جوادی آملی، به جامعه اسلامی ارایه شده است. بررسی ها نشان گر آن است که اختلاف مبنایی در تفسیر المیزان و تسنیم، وجود ندارد، ولی در مواضعی همانند مفهوم واژگانی، نقش اعرابی یا تعیین مصداق در برخی واژگان، اختلافاتی وجود دارد که پژوهشگر را در دست یابی به فهم درست آیات، رفع اختلاف و یا انتخاب موضع درست، یاری می کند.
    در پژوهش پیش رو، مواضع اختلافی تفسیر المیزان و تسنیم در پنج واژگان ز موارد اختلافی ؛"الجمل" دراعراف/40،"سریا"درمریم/24، "الوف"دربقره/243، "واردها" در مریم/71  و"ما" در یس/.35-"ما عملته ایدیهم" -،  مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته است و با دلایل علمی، قول برتر جهت دست یابی به فهم بهتر قرآن،انتخاب شده است.

    کلید واژگان: المیزان, تسنیم, مفردات قرآن, بررسی تطبیقی واژگان}
    azim azimpoor

    Al-Mizan and Tasnim are two valuable interpretations of the contemporary era that have been presented to the Islamic society by Professor Allameh Tabatabai and his prominent and educated student, Ayatollah Javadi Amoli. Studies show that there is no fundamental difference in the interpretation of Al-Mizan and Tasnim, but in situations such as the lexical concept, the pronunciation of words or the determination of examples in some words, there are differences, which help the researcher to understand the verses, resolve the differences or choose the right position. In the present study, the conflicting positions of Al-Mizan and Tasnim's commentaries on the five words of the controversial cases have been compared and with scientific reasons, the best view has been selected to achieve a better understanding of the Qur'an. "Al-Jamal" in Al-aaraf / 40, "Sri'a" in Maryam / 24, "Oloof" in Al-baqarah / 243, "Waredoha" in Maryam / 71 and "Ma" in Yasin / .35.

    Keywords: Al-Mizan, Tasnim, Quranic terms, comparative study of words}
  • محسن نورایی، محمدحسین صالحی شهر بابکی
    تفاسیر المیزان و تسنیم از جمله تفاسیر جامع معاصر با رویکردی هم سویه و مشترک با قرآن کریم است. یکی از ابعاد چالش برانگیز این دو اثر فاخر، کمیت و کیفیت به کارگیری منابع حدیثی، البته با اعتقاد راسخ به استقلال قرآن در تباین معانی و معارف خویش است. این دو مفسر، ضمن استفاده از روش تفسیر قرآن به قرآن از روایات نیز در گستره وسیعی بهره جسته اند. نوشتار پیش رو به روش توصیفی - تحلیلی و با مراجعه به منابع اسنادی و کتابخانه ای تدوین شده به بررسی نقاط اشتراک المیزان و تسنیم در این عرصه پرداخته است. یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که این دو مفسر به گونه ای منطقی و معتدل و به دور از افراط و تفریط از روایات استفاده نمودند. ایشان دنبال این امر بوده اند که با تکیه بر روایات، مطالبی دست نیافتنی از قرآن را ارائه کنند و شیوه درست بهره گیری از قرآن را کشف و عرضه نمایند. برخی از مهمترین عرصه های مشترک دو تفسیر در تعامل با احادیث عبارتند از؛ بیان تاویل آیه، ذکر مصداق آیه و نیز تخصیص عمومات قرآن کریم با روایات. نتیجه این پژوهش در مطالعات روش شناسانه تفسیر بویژه روش تفسیر قرآن به قرآن کاربرد آشکار دارد.
    کلید واژگان: المیزان, تسنیم, احادیث تفسیری, جری و تطبیق, تاویل}
    Mohsen Nouraei, Mohammad Hossein Salehi Shahrbabaki
    Al –Mizan and Tasnim Interpretations of Quran are among contemporary, all-inclusive interpretations, with similar approaches toward the holy Quran. An outstanding feature of these two works is the quantity and quality of utilizing narrative sources in their interpretations, while respecting Quran’s independence in meaning and teachings. Besides Quran – to – Quran interpretations, narrations have also been widely used in these two works. The present study, through a descriptive – analytic approach, and with referring to library sources aims at finding similarities between the two works. Findings of the study show that authors of both works have made logical use of narrations in their interpretations of Quran without overemphasizing or neglecting it. The two authors have tried to present unreachable ideas based on the holy Quran. Some of the common grounds between the two interpretations in relation to the use of narrations are: referring to the examples of verses, referring to the interpretation of verses and making use of narrations to exemplify and clarify the generalities in Quran. The results of this study are applicable for future studies focusing on the methodology of Quran – to – Quran interpretation.
    Keywords: Al –Mizan, Tasnim, interpretive narrations, Generalizations, taviil}
  • ناصر حیدرزاده*
    سبب نزول، سوال، حادثه و هر اتفاقی است که در عصر پیامبر (صلی اللٰه علیه و آله) رخ داده و باعث نزول آیه، آیات و یا سوره ای از قرآن شده است که به شکلی به آن حادثه یا سوال اشاره دارد. این دسته از روایات از دیدگاه بیشتر اندیشمندان و عالمان علوم قرآنی از اهمیت زیادی برخوردار است. در این میان، برخی مفسران شیعه همچون علامه طباطبایی، آیت اللٰه معرفت و آیت اللٰه جوادی آملی به شیوه ای انتقادی به نقل و بررسی این روایات همت گماشته اند. علامه طباطبایی بیشتر روایات اسباب نزول را نتیجه اجتهاد راویان می دانند ولی با این حال، فراوان به نقل و نقد این روایات می پردازند. آیت اللٰه جوادی آملی شان نزول را جدای از فضای نزول آیه ذکر می کنند و همانند استاد خود، علامه طباطبایی، بخشی از روایات اسباب نزول نقل شده از صحابه و یا تابعین را تنها زمینه ساز برداشت های تفسیری می دانند و حجیتی برای آن قائل نیستند بلکه تنها برای روایاتی در تبیین سبب نزول آیات حجیت قائلند که سند صحیح و معتبر دارند. بر خلاف ایشان، آیت اللٰه معرفت برای تفسیر صحابی و به تبع آن روایات اسباب نزول نقل شده از ایشان، ارزش علمی و عملی والایی قائل هستند. البته تفاوت هایی در بیان و طرح این مباحث در کلام این دانشمندان وجود دارد که در این رهگذر به آن ها اشاره شده است.
    کلید واژگان: سبب نزول, شان نزول, المیزان, تسنیم, التفسیر الاثری الجامع}
    Naser Heidarzadeh*
    Causes of descent is any sort of questions, and any incident that happened in the era of the Prophet (pbuh) and caused the revelation of a verse or verses or a chapter of the Quran and in which refers to the accident or question. Most of Quranic scholars and scientists pay a great attention to these series of narrations. Meanwhile, some of Shia exegetes such as Allamah Tabatabai, Ayatollah Javadi Amoli and Ayatollah Marifat has narrated and investigated the narrations in a critical manner. Although Allamh Tabatabai accounts most of the narration as an outcome of narrators Ijthad but he mentions and criticises many of them. Ayatollah Javadi Amoli mentions the cause of descent of a verse apart from the sphere of the revelation. Javadi Amoli Like his teacher, Tabatabai, considers a part of the traditions of the descent which narrated by some of companions or followers only the underlying conceptions of interpretation and could not be considered as a proof. But only the traditions which has an accepted and valid evidence is able to be used in the way of declaring the cause of revelation. Unlike them, Ayatollah Marifat gives a great scientific and practical value to the exegeses of the Companions and consequently the cause of descent traditions narrated by them. Of course there are differences in their expressions and layout in this regard which will be mentioned in this article.
    Keywords: cause of descent, Al-Mizan, Tasnim, Al-Tafsir al-Athari al-Jame}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال