جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "امام علی(ع)" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «امام علی(ع)» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
هیچ جامعه ای بدون وجود حاکم به عنوان ناظم و مجری قانون نمی تواند به اهدافش برسد. قدرت بلامنازع حاکم اگر محدود به قوانین کنترل کننده نشود، میتواند موجبات بحران و ناامنی و نارضایتی را ایجاد کند و به اقشار مختلف جامعه آسیب های جدی وارد کند. امام علی ع گرچه یک نظریه پرداز سیاسی به معنای مدرن نبوده است؛ اما شخصیت و شیوه حکومتی وی از دو جهت در این زمینه قابل ملاحظه است. نخست اینکه، دوره پنج ساله حکومت وی، یکی از درخشان ترین ادوار سیاست گذاری و مدیریت در تاریخ بشری است و دوم اینکه، مجموعه ای گران سنگ از گفتارها و نوشتار ایشان به جای مانده که دلالت های سیاسی و مدیریتی و اجتماعی روشنی دارد. اگر بتوان زبان حکومتی امام علی ع را در شرایط مختلف بررسی و ویژگی های هر کلام را براساس دلایل و زمینه های ظهور آن مشخص کرد، می توان الگویی کلی برای حکومت داری در شرایط و موقعیت های مختلف را به دست آورد. روش مورد استفاده در این مقاله،روش تحلیل تماتیک می باشد؛ به گونه ای که این شیوه ی تحلیل مبتنی بر استقراء تحلیلی است و از طریق طبقه بندی داده ها و الگویابی درون داده ای و برون داده ای به یک سنخ شناسی تحلیلی دست می یابد.
کلید واژگان: اقتدار سیاسی, دوستی, حکومت دینی, نهجالبلاغه, امام علی عNo society can achieve its goals without a ruler as the administrator and executor of the law. The absolute power of the ruler, if not constrained by controlling laws, can lead to crisis, insecurity, and dissatisfaction, inflicting serious damage on various segments of society. Although Imam Ali (AS) was not a modern political theorist, his character and governing style are noteworthy in two ways. First, his five-year governance is one of the brightest periods of policymaking and management in human history. Second, his valuable collection of speeches and writings remains, carrying clear political, managerial, and social implications. If the language of Imam Ali’s (AS) governance can be analyzed under various circumstances and the characteristics of each statement identified based on the reasons and contexts of their emergence, a general model for governance in different situations can be derived. The method used in this article is thematic analysis, which is based on analytical induction. By classifying data and identifying patterns within the data and external data, it achieves an analytical typology.
Keywords: Political Authority, Friendship, Religious Government, Nahj AL-Balagha, Imam Ali (AS) -
فقه شیعه به عنوان میراثی ارزشمند از فقهای پیشین، همواره بر محور مبانی و اساسی مدون شده، که پاسخگوی نیازهای فردی و اجتماعی جوامع بوده، به گونه ای که علاوه بر پاسخگویی به مسائل شرعی در حوزه فردی، در بستر کلان و حکومتی نیز در راستای اداره مطلوب جامعه به سوی سعادت دنیوی و اخروی و در نهایت تشکیل تمدن اسلامی که مقدمه آن فقه حکومتی می باشد مورد توجه قرارگرفته است. در تعریف فقه حکومتی علی رغم تعریف های متعدد، فقهی است که مبنای شکل گیری دولت و نهادهای دولتی و نیز مبنای تصمیمات دولت و تعیین کننده شکل، محتوا و جهت گیری مقررات و قوانین دولت است. موضوع مورد بحث، ضرورت تشکیل حکومت بر مبانی فقه حکومتی ازمنظر کلام امام علی (علیه السلام) است مساله تشکیل حکومت از اهداف متعالی خلقت و موجب رشد و کمال انسان ها می باشد و همواره مورد توجه انبیای الهی و ائمه اطهار بوده است و ایجاد فقه حکومتی نیز که وجود آن جهت نظم و مدیریت جامعه امری ضروری است در این امر خطیر سهیم هست..در این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و اطلاعات کتابخانه ای ابتدا به تعریف فقه،حکومت، فقه حکومتی، پرداخته ایم و سپس در انتها به اهمیت و ضرورت تشکیل حکومت بر مبنای فقه حکومتی از دیدگاه کلام امیرالمومنین(ع) اشاره خواهیم کرد.
کلید واژگان: ضرورت, حکومت, فقه حکومتی, امام علی(ع)Shia jurisprudence, as a valuable heritage from the previous jurisprudents, has always been codified on the basis of fundamentals, which responded to the individual and social needs of societies, in such a way that in addition to responding to Sharia issues in the individual sphere, in the macro and governmental context as well. In the direction of the desired management of the society towards worldly and Hereafter happiness and finally the formation of Islamic civilization, the introduction of which is government jurisprudence, has been taken into consideration. In the definition of government jurisprudence, despite the many definitions, it is jurisprudence that is the basis of the formation of the government and government institutions, as well as the basis of government decisions and determines the form, content and orientation of government regulations and laws. The subject under discussion is the necessity of forming a government based on the principles of governmental jurisprudence from the point of view of the words of Imam Ali (as). The issue of forming a government is one of the supreme goals of creation and causes the growth and perfection of human beings, and it has always been the focus of divine prophets and pure imams.
Keywords: Necessity, Government, Governmental Jurisprudence, Imam Ali (As) -
تحلیل فقه الحدیثی روایت «واعلم ان کل شیء من عملک تبع لصلاتک» صورت جدیدی از چرایی صدور احادیث متعدد وعلت اقبال فراوان علما به نماز در قالب آداب الصلاه، اسرارالصلاه و... است،زیرا روشن است که توجه فوق، تنها از این جهت نیست که نماز مانند دیگر عبادات، عملی عبادی و متشکل از اجزاء، شرایط، افعال واذکار است. چون حدیث مزبور در سایه پیوندی که میان دو لفظ عام «کل»و«شیء» با عمل انسان ایجاد کرده نشان می دهد که همه اعمال وابسته به نماز است. هدف این تحقیق معرفی عملی است شرعی که فراگیری تاثیر آن با توجه به قرائن متصله حدیث، تعالی حیات بشری و بهره مندی از فوائد اعمال ومصونیت از پیامدهای تعامل ناصحیح با نماز را به صورت عام آشکار می سازد. لذا مسئله تحقیق حاضر تبیین مدعای فوق الذکر یعنی اثبات اصل تبعیت اعمال از نماز و همچنین موشکافی چگونگی این تبعیت خواهد بود. یافته ها نشان می دهد که نماز دستگاهی چندمنظوره است که گاه در لباس دفع موانع، گاه در لباس رفع نواقص وگاه درلباس ارتقای قابلیت های اعمال جلوه می کند که در سایه اثرپذیری دوسویه اعمال انسان از نماز ونماز از اعمال انسان محقق می گردد، یعنی هم سبب سیر «روح»و«نماز» از عالم ملک به ملکوت در«حرکت انتقالی» وهم سبب ارتقاء کیفیت این دو در «حرکت وضعی» می شود. این مقاله با روش کتابخانه ای ورویکردی توصیفی تحلیلی وبا محوریت این حدیث به بررسی مقولات فوق پرداخته ومی کوشد تا اصول برآمده از آن را با تکیه بر مباحث علم اصول فقه مانند اطلاق، مناسبت حکم وموضوع، جواز استعمال لفظ دراکثر از معنای واحد ونیز قرائن متصله ومنفصله حدیث، تبیین کند.
کلید واژگان: امام علی(ع), فقه الحدیث, عمل, تبعیت, طبیعت نمازThe Hadith-Understanding Analysis (Fiqhul Hadithi) of the hadith " Everything from Your Actions is Dependent on Your Prayer" (Kul Shayin min A’malika Tabau’n Lisalatika) can provide new insights into why numerous hadiths discuss the significance of prayer, including its etiquette, secrets, and other aspects. This emphasis is not merely because prayer is a ritual act with components, conditions, and specific actions, but because the hadith implies that all (Kul) and actions (Shayin) are linked to prayer. This study aims to explain the claim that all actions are dependent on prayer and to examine how this dependency operates. The findings suggest that prayer serves multiple functions: sometimes it acts as a means to remove obstacles, sometimes to rectify deficiencies, and sometimes to enhance the quality of actions. This reciprocal effect of prayer on actions and vice versa signifies both a transformative journey of the soul and prayer from the physical to the metaphysical realms and an improvement in the quality of both. This paper employs a library-based methodology with a descriptive-analytical approach, focusing on this hadith to explore the principles derived from it. It examines the concepts using jurisprudential principles such as generality, appropriateness of ruling and subject, permissibility of using a term in various senses, and connected and disconnected evidences of the hadith.
Keywords: Imam Ali (A), Hadith-Understanding Analysis (Fiqhul Hadithi), Action, Dependence, Quality Enhancement Of Prayer, Nature Of Prayer -
ارتباطات یکی از گسترده ترین، مهم ترین و پیچیده ترین جنبه های اجتماعی زندگی انسان است. ارتباطات سازمانی مسئله مهمی در سازمان ها است و مهم ترین وظیفه هر مدیر، توسعه سیستم ارتباطات سازمانی اثربخش است. به تجربه ثابت شده است که اگر ارتباطات صحیحی در سازمان برقرار نباشد، گردش امور مختل شده و کارها آشفته می شوند. عاملی که می تواند گره گشای این مسئله باشد تا بتواند به فرد و سازمان یاری رساند، بنابر فرمایشات حضرت علی (ع) خرد است. ارتباطات درصورتی که توام با خردورزی باشد، می تواند در اثربخشی تعاملات فردی، گروهی و سازمانی مفید واقع شود. به همین منظور در این پژوهش مبحث ارتباطات خردمندانه مورد بررسی قرار می گیرد. این پژوهش برحسب نوع داده ها، کیفی و برحسب هدف، پژوهشی اکتشافی و برحسب رویکرد، استقرایی است. در این تحقیق از روش اسنادی و مطالعه نظری و از بین راهبردهای متنوع پژوهش کیفی، از راهبرد تحلیل مضمون استفاده می شود. با بررسی و مطالعه دقیق حکمت های نهج البلاغه، 282 مضمون پایه استخراج و از ترکیب و مقایسه مستمر مضامین پایه و براساس قرابت مفهومی و معنایی، 43 مضمون سازمان دهنده و بعد از بررسی مضامین سازمان دهنده از لحاظ محتوا و ماهیت و با توجه به ادبیات و پیشینه حوزه ارتباطات، 6 مضمون فراگیر (پیشران های ارتباطی فردی، پیشران های ارتباطی جمعی، بازدارنده های ارتباطی، اولویت سازهای ارتباطی، خردمندسازهای ارتباطی و پیامدها) به دست آمد.
کلید واژگان: امام علی(ع), نهج البلاغه, ارتباطات, ارتباطات سازمانی, ارتباطات خردمندانهCommunication is one of the most extensive, important and complex social aspects of human life. Organizational communication is an important issue in organizations and the most important task of every manager is to develop an effective organizational communication system. It has been proved by experience that if correct communication is not established in the organization, the flow of activities and processes is disrupted and actions are not performed correctly. The factor that can solve this problem so that it can help the individual and the organization, according to the Valuable words of Ameer al-Momineen Ali bn Abi-Talib (peace be upon him), is wisdom. Communication, if combined with wisdom, can be useful in the effectiveness of individual, group and organizational interactions. For this purpose, in this research, the topic of wisely organizational communication is investigated. This research is qualitative in terms of data type, exploratory in terms of purpose, and inductive in terms of approach. In this research, documentary method and theoretical study are used, and among the various strategies of qualitative research, thematic analysis strategy is used. By carefully examining and studying the sayings of Nahj al-Balagha, 282 basic themes were extracted and from the continuous combination and comparison of basic themes and based on conceptual and semantic affinity, 43 organizing themes and after examining the organizing themes in terms of content and nature and According to the literature and the background of the field of communication, 6 global themes (individual communication catalyst, collective communication catalyst, communication barriers, communication priority makers, communication wisdom makers and consequences) were obtained.
Keywords: Imam Ali(Pbuh), Nahj Al-Balagha, Communication, Organizational Communication, Wisely Communication -
پژوهشنامه نهج البلاغه، پیاپی 43 (پاییز 1402)، صص 129 -151
نهج البلاغه در مورد شامیان، دو گزاره متناقض نما دارد؛ در خطبه 197، حضرت علی (ع) نه تنها یاران خود را از دشنام دادن به شامیان برحذر داشته، بلکه از آنان خواستند در حق اهل شام، دست به دعا بردارند؛ اما در خطبه 238، امیرالمومنین (ع) خود، زبان به ذم اهل شام گشوده و آنان را با لحنی کوبنده مورد نکوهش قرار دادند. در این نوشتار که به روش توصیفی تحلیلی سامان یافته، می کوشد این دوگانگی و ناسازگاری در قول و فعل را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. برآیند پژوهش آنکه سخن حضرت در بازداشتن از قدح و بدگویی شامیان، به قبل یا اوایل جنگ صفین بازمی گردد؛ درست زمانی که امام (ع) امیدوار بودند تعدادی از آن دیار، دست از جنگ و دشمنی بردارند. به همین دلیل دوست نداشتند که حس مقابله به مثل و تلافی، موجب بازداشتن آنان از راه حق شود؛ اما توبیخ و مذمت شامیان به پس از ماجرای حکمیت و دوران غارات بازمی گردد؛ آن هنگام که سپاه شام، وقاحت را از حد گذرانده ، بی ایمانی آنان محرز گشته و دیگر امیدی به بازگشت شان نبود؛ لذا حضرت برای معرفی چهره واقعی آنان و توجه دادن یارانشان به غارات مناطق کوفه توسط شامیان، زبان به ذم اهل شام گشودند. افزون بر بررسی اصالت دو روایت، تحلیل و چرایی صدور این دو گزاره، بخش های دیگر این نوشتار است.
کلید واژگان: امام علی(ع), نهج البلاغه, سب, نکوهش شامیان, کوفیان, معاویهNahj al-Balagha has two contradictory propositions about the Shamians; In Sermon 197, Hazrat Ali (AS) not only warned his companions against insulting the people of Syria, but also asked them to start praying for the people of Syria. But in sermon 238, Amir al-Mu'minin (a.s.) opened his tongue against the people of Syria and condemned them in a harsh tone. In this article, which is organized in a descriptive-analytical way, it tries to analyze and examine this duality and inconsistency in words and deeds.The result of the research is that the speech of the Prophet in stopping the shamans from gossiping and slandering, goes back to before or at the beginning of the battle of Safin; Just when Imam (a.s.) was hoping that some people from that country would stop fighting and enmity. But the rebuke and condemnation of the Shamians goes back to after the incident of Hakim and the period of looting; When the Sham army exceeded their insolence, their unbelief was confirmed and there was no hope of their return; Therefore, in order to introduce their true face, Hazrat opened his tongue to the people of Syria. In addition to examining the authenticity of two narrations, the analysis and why of issuing these two propositions are other parts of this article.
Keywords: Imam Ali (Pbuh), Nahj Al-Balagha .Curse, Dhim Shamian, Kufian, Muawiya -
تحلیل گفتمان انتقادی با رویکردی نظام مند به تحلیل و تبیین متون می پردازد. یکی از گزاره های اساسی تحلیل انتقادی توجه به کارگزار انسانی است که در گستره گفتمان برجسته، برساخته و بازنمایی می شود. «تئو ون لیوون» از نظریه پردازان حوزه تحلیل گفتمان انتقادی، در قالب شبکه نظام مندی، لیستی از مولفه های جامعه شناختی- معنایی درمورد نحوه بازنمایی کارگزاران اجتماعی را ارائه می دهد؛ این شبکه از دو مولفه اصلی حذف و اظهار تشکیل شده است و هرکدام دارای زیرمولفه های متعددی است که ازطریق آن ها می توان ایدئولوژی، گفتمان خاص نویسنده و نیت های پوشیده صاحبان گفتمان را دریافت. در پژوهش حاضر، خطبه شقشقیه با توجه به اهمیت ویژه آن و اهمیت کارگزاران شرکت کننده در آن، با هدف شناسایی و تبیین گفتمان خاص امام (ع) براساس الگوی ون لیوون و تحلیل مولفه های جامعه شناختی- معنایی در متن خطبه بررسی می شود. در نتیجه تحلیل ساخت های گفتمان مدار و داده های آماری از مجموع زیرمولفه های حذف و اظهار، چنین برداشت می شود که ایشان تمایلی به ذکر نام افراد، به ویژه خلفای راشدین و اعضای شورای شش نفره ندارند، خلفای راشدین در سراسر خطبه به مثابه کنش گرانی فعال برای تحقق بخشیدن به تصمیمات خود در یک کنش و واکنش جمعی ازطریق زیرمولفه های تشخص بخشی بازنمایی شده اند یا از آن ها در قالب کلی ارجاعی با عناوینی همچون «الشوری»، «الجماعه»، «النظائر» و... یاد شده است. کاربرد نداشتن عنصر مقام دهی بیانگر این است که در گفتمان امام، هیچ گونه حق مشروعیتی به آن ها داده نشده است. ازطرف دیگر امام علی (ع) کارگزاری است که بسامد بالای منفعل سازی را به خود اختصاص داده است. همچنین با بررسی تفاضل مولفه های صریح و پوشیده مشخص شد که گفتمان امام (ع) بر صراحت و پوشیدگی نداشتن اشاره دارد.
کلید واژگان: خطبه شقشقیه, امام علی(ع), تحلیل گفتمان انتقادی, بازنمایی, کارگزاران اجتماعی, الگوی جامعه شناختی- معنایی, ون لیوونCritical discourse analysis analyzes and explains texts with a systematic approach. One of the basic propositions of critical analysis is to pay attention to the human actors, which is constructed and represented in the context of discourse. " Van Leeuwen", one of the critical discourse theorists, presents a inventory of sociosemantic about the way of representation of social actors, This network consists of two main components: elimination and statement, and each of them has several sub-components. Through them, can understand the ideology, and the hidden intentions of the discourse owners. In the present research, The special discourse of Imam Ali in the sermon of Shaqshaqiya is analyzed based on the descriptive-analytical method from the perspective of Van Leeuwen's model, considering the special importance of this sermon and the importance of the actors participating in this sermon, And as a result of the analysis of discourse-oriented constructions from the total components of Exclusion and Inclusion, it is understood that the Imam does not want to mention the names of people, especially the usurping caliphs and members of the six-member council, they have been represented as active actors to realize their desires in a collective action and reaction through Personalization, or have been mentioned in a Collectivation format such as "Al-Shuri", "Al-Jama'a", "Al-Nazair".The non-use of the element of Honorification indicates that no legitimate right has been given to them in the Imam's discourse. Imam is an actor who has assigned a high frequency of passivation. By examining the difference between the explicit and implicit components, it was found that the discourse of the Imam refers to explicit categories.
Keywords: Shaqshaqiya Sermon, Imam Ali, Critical Discourse Analysis, Representation, Social Actors, Sociosemantic, Van Leeuwen -
مجله کتاب قیم، پیاپی 30 (بهار و تابستان 1403)، صص 223 -236حکایت خدو انداختن خصم و کشته شدنش به دست امیر المومنین(ع)، یکی از حکایات مشهور در میان عموم مردم است که از آن به عنوان نمونه ای از فتوت و مردانگی حضرت در برخورد با دشمنان یاد می شود. این حکایت که در مثنوی مولوی نیز از آن یاد شده، اگرچه در ظاهر امر یک منقبت و فضیلت برای امام محسوب شده است؛ اما از حیث سندی و محتوایی در برخی جزئیات و به ویژه، اوج آن که مربوط به انداختن آب دهان بر روی امیر المومنین(ع) است، دچار ایرادات و اشکالات مهمی است. ایراداتی از جمله: نقص سند ومشخص نبودن ماخذ اصلی این واقعه، اختلاف در نقل ها و مبهم بودن آنها، گرایش صوفیانه و اعتقادات غیرشیعی مولوی و نمود آن در نقل این واقعه، عدم اشاره به این واقعه در کتب معتبر روایی، شاعرانه و ادیبانه بودن متن، و همچنین، تعارض با برخی صفات امامان معصوم(ع) مطابق با احادیث شیعه که ایشان را از هرگونه غلبه هوای نفس مبرا می داند، تردیدهای جدی در صحت وقوع این بخش از حکایت ایجاد می کند. در این نوشتار با بهره گیری از منابع سیره، تاریخ و جوامع روایی، ضمن بررسی سند حکایت مشخص شد، اگر چه کلیت این حکایت ساختگی نیست؛ اما پاره ای از جزئیات آن باطل و فاقد مبنایی اعتقادی و معرفتی است و نمی توان بدان التفات نمود.کلید واژگان: امام علی(ع), جنگ خندق, عمرو بن عبدود, خدو انداختن خصم بر امیر المومنین(ع), مثنوی معنوی, نقد سندی متنیThe story of the enmity of the enemy and his killing by the Commander of the Faithful (pbuh) is one of the well-known anecdotes among the general public, which is mentioned as an example of the Prophet's beauty and masculinity in dealing with enemies. Although this anecdote is considered as a blessing for the Imam on the surface, but in some details, and especially its peak, which is related to the salivation of the Commander of the Faithful (pbuh), it has many objections in terms of document and content. The uncertainty of the main source of this event, the difference in the narrations, the Sufi tendency of Rumi and its manifestation in the narration of this event, as well as the conflict with some attributes of the infallible Imams according to Shiite hadiths that make them free from any lust, seriously doubt The occurrence of this part of the anecdote creates. In this article, using the sources of Sira, history and narrative societies, while examining the document of the anecdote, it was determined that although the above anecdote is not entirely fabricated; But some of its details are false and can not be considered a doctrinal and epistemological basis.Keywords: Imam Ali PBUH, Battle Of Khandaq, Mulavi, Masnavi, Document Analysis, Text Analysis
-
بازخوانی فرایند مشارکت عمومی در حکمرانی و نقش آن در جلوگیری از انحراف های دینی، از منظر امام علی (ع)نشریه سیاست متعالیه، پیاپی 43 (زمستان 1402)، صص 117 -132
هدف پژوهش حاضر بازخوانی فرایند مشارکت عمومی در حکمرانی، و نقش آن در جلوگیری از انحراف های دینی، از منظر امام علی (ع) است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که مشارکت عمومی در حکمرانی و اداره امور، در ساماندهی زندگی اجتماعی مردم نقش مهمی دارد. امام علی (ع) با اموری چون تحریف معارف و حقایق دینی، فقدان هویت و اندیشه مستقل، فخرفروشی و استکبارورزی، طمع ورزی های مادی، تقلب و نفاق، جهالت و تعصبات ناروای مذهبی، به دلیل آسیب رساندن به گرایش همگانی مردم به حکمرانی، مقابله کردند. هوای نفس، موقعیت خواهی و شهرت طلبی، فهم انسان را از منابع دین تغییر می دهد و موجب انحراف انسان، بدعت در دین و استفاده های نابجا از قرآن و روایات می شود. تحریف معارف و حقایق دین با منحرف کردن دین از مسیر اصلی خود، باعث بدبینی مردم نسبت به حکومت اسلامی و کناره گیری آنان از مشارکت در حکمرانی می شود. از دست دادن هویت و اندیشه مستقل، با وادار کردن مردم به تقلید کورکورانه و تبعیت بدون اندیشه، آنان را از مشارکت عمومی در حاکمیت بازمی دارد. خودپسندی و خودخواهی، با سوق دادن به سمت اموری که خوشایند و دلخواه انسان است، باعث می شود که با عقاید و ارزش های عقیدتی و اجتماعی که ناسازگار با خواسته اوست، به شیوه توجیه و تطهیر رفتار و پافشاری بر گزینه دلخواه عمل شود و مجال مشارکت برای اندیشه های مخالف فراهم نشود. از منظر امام علی (ع)، طمع به عنوان بدترین چیز، معیار شر، عامل بردگی، مرکب قاتل، عامل فساد و تباهی حاکمیت است. مبارزه با تقلب و نفاق، حافظ اعتماد عمومی و سلامت مشارکت عمومی است. آسان سازی هزینه زندگی مردم و برداشتن تنگناهای معیشتی به وسیله حاکم، نشان دهنده حسن ظن حاکم بر مردم است و آثار روحی و روانی مهمی در مشارکت عمومی و جلوگیری از انحراف دینی خواهد داشت. تعصبات ناروای مذهبی ناشی از غفلت و جهالت افراد و از میان برداشتن آنها باعث جلوگیری از هدر رفتن سرمایه های انسانی و گرایش کورکورانه افراد به انحرافات می شود. عدالت ورزی، سیاستی فراگیر و همگانی است. تامین رضایت عمومی و سالم سازی اجتماع مسلمین از انحرافات، تنها در سایه عدالت محقق می شود.
کلید واژگان: مشارکت عمومی, حکمرانی, انحرافات دینی, امام علی(ع)The aim of the present study is to re-examine the process of public participation in governance and its role in preventing religious deviations from the perspective of Imam Ali (PBUH). The research method is descriptive-analytical, and the results show that public participation in governance and the administration of affairs plays a significant role in organizing the social life of people. Imam Ali (PBUH) countered issues such as the distortion of religious teachings and truths, lack of independent identity and thought, arrogance and pride, material greed, fraud and hypocrisy, ignorance and unwarranted religious fanaticism, as they harm the general inclination of people towards governance. Selfish desires, the pursuit of status, and the quest for fame alter human understanding of religious sources and lead to deviation, innovation in religion, and misuse of the Quran and traditions. The distortion of religious teachings and truths, by diverting religion from its true path, causes public distrust in Islamic governance and leads to their disengagement from participation in governance. The loss of identity and independent thought, by compelling people to blind imitation and unreflective obedience, deters them from public participation in governance. Arrogance and selfishness, by driving individuals towards desirable and pleasing matters, result in justifying and insisting on preferred options contrary to ideological and social values, hindering the opportunity for opposing ideas to participate. From Imam Ali's (PBUH) perspective, greed is the worst thing, a criterion of evil, a cause of slavery, a deadly vehicle, and a factor of corruption and ruin in governance. Combatting fraud and hypocrisy preserves public trust and the health of public participation. Easing the people's living costs and removing livelihood constraints by the ruler indicates the ruler's goodwill towards the people and has significant psychological and social effects on public participation and prevention of religious deviations. Unwarranted religious fanaticism, stemming from ignorance and heedlessness, when eliminated, prevents the waste of human resources and blind inclinations towards deviations. Justice, as a comprehensive and universal policy, ensures public satisfaction and purifies the Muslim society from deviations, achievable only under the umbrella of justice.
Keywords: Public Participation, Governance, Religious Deviations, Imam Ali (PBUH) -
نشریه سیاست متعالیه، پیاپی 43 (زمستان 1402)، صص 133 -150
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای صلح نامه صفین بر پایه کنش گفتاری پنج گانه سرل است. از مجموع داده ها و پاره گفتارها که 23 مورد است، بیشترین کنش گفتاری به کار رفته در متن با 86/60% از نوع ترغیبی است که می تواند بیانگر این نکته باشد که امام (ع) از موضع قدرت و خطاب امری و یا نهی، متن را بیان نموده، تا درخواست های خود را به مخاطبان ابلاغ کند. دیگر اینکه، ایشان تمام تلاش خود را از طریق امر نمودن و هشدار به کار گرفته است تا مانع از پا گرفتن فرقه نوظهور خوارج شود؛ گرچه تمام این تلاش ها بی تاثیر بود و آنان از دل فتنه صفین شکل گرفتند. کاربرد کنش های اعلامی که حاکی از بیان اعتقادات بوده است، 39/17% را به خود اختصاص داده، و بدین معناست که امام (ع) در هر شرایطی ابایی ندارد از اینکه صراحتا به بیان موضع خویش پرداخته و منویات و اعتقاداتش را به گوش مخاطب برساند. به کار گرفتن کنش های تعهدی با بسامد 13% می تواند بدین معنا باشد که متنی مانند صلح نامه که شامل دو طرف است، لازم می آید که طرفین، متعهد به رعایت قوانین و انجام اعمالی شوند که امام (ع) از این نکته غافل نمانده است. کنش اظهاری با بسامد 8% کمترین کاربرد را در متن داشته است. همچنین بنابر تحلیل صورت گرفته، کنش عاطفی در متن استفاده نشده است. با توجه به سیاسی بودن متن و در بحبوحه جنگ، طبیعتا گوینده نمی تواند از کنش های عاطفی استفاده کند؛ زیرا بروز احساسات همانند عصبانیت، هیجان، خوشحالی و... مانع از تقریر متنی عادلانه خواهد بود.
کلید واژگان: صلح نامه صفین, کنش گفتاری, امام علی(ع), کنش ترغیبی, کنش های گفتاری سرلThe present study aims to analyze the content of the Treaty of Siffin based on Searle's five speech acts. From the total of 23 utterances, the most frequently used speech act in the text, accounting for 60.86%, is the directive act, indicating that Imam Ali (PBUH) expressed the text from a position of power, using commands or prohibitions to convey his requests to the audience. Additionally, Imam Ali (PBUH) exerted all efforts through commanding and warning to prevent the emergence of the Kharijite sect, although these efforts were ultimately ineffective, as the sect arose from the turmoil of Siffin. The usage of declarative acts, reflecting the expression of beliefs, constitutes 17.39% of the speech acts, signifying that Imam Ali (PBUH) had no reservations about explicitly stating his stance and conveying his intentions and beliefs to the audience under any circumstances. Commissive acts, used with a frequency of 13%, suggest that in a text like the Treaty of Siffin, which involves two parties, it is essential for both sides to commit to observing laws and performing actions, a point Imam Ali (PBUH) did not overlook. The assertive acts, with a frequency of 8%, had the least application in the text. Moreover, based on the analysis, expressive acts were not used in the text. Considering the political nature of the text and the context of war, the speaker naturally could not employ expressive acts, as the display of emotions such as anger, excitement, or joy would hinder the formulation of a just text.
Keywords: Treaty Of Siffin, Speech Acts, Imam Ali (PBUH), Directive Act, Searle's Speech Acts -
وجاهت شرعی نبرد تاویلی امیرمومنان در شرایط خاص بعد از حیات نبی مکرم در منابع فریقین با روایات مختلف در حد تواتر اجمالی اثبات می شود؛ در یکی از این روایات، پیامبر$ خطاب به جناب عمار که نقش تعیین کننده ای در جریان کارزار تاویلی دارد، شاهد پیوند پیکار تاویلی امیرمومنان با مساله ی مهدویت در آخرالزمان هستیم. جنگ های امیرالمومنین نه تنها کانون ارزیابی مسائل و احکام حرب بوده است بلکه در روزگار ظهور سرلوحه ی رهبری امام عصر قرار خواهد گرفت؛ این که نبردهای امام زمان هم در مقابل جریان های فکری کژ اندیش در تاویل قرآن است ما را به این سمت متمایل می سازد که چالش های نبرد تاویلی در هر دو زمان مشترک است؛ به طوری که تشخیص حقیقیت برای افراد دشوار است چرا که طرفین نزاع اقدام خود را به آیات قرآن مستند می کنند؛ بنابراین راه برون رفت از این شرایط «معرفت الإمام» است که در پی آن نبرد تاویلی به ثمر برسد و شاهد احیای سنت پیامبر$ و اسلام اصیل باشیم.
کلید واژگان: حرب, نبرد تاویلی, امام علی (ع), مهدویت, جمل, صفین, نهروانThe legal validity of the interpretive battle of Amir al-Mu'minan Ali (as) in special circumstances after the life of the Holy Prophet (pbuh) is proven in the sources of the two sects with various narratives to the extent of brief frequency; in one of these narratives, the Prophet's address to Ammār, who plays a decisive role in the battle of interpretation, we see the connection of the interpretive battle of Amir al-Mu'minin with the issue of Mahdism in the end of time. The wars of Amir al-Mu'minin (as) have not only been the focus of evaluating issues and rulings of war, but will also be at the forefront of Imam Zaman's leadership. The fact that the battles of Imam Zaman (as) were against the biased currents of thought in the esoteric interpretation of the Qur'an inclines us to the point that the challenges of the interpretive battle are common in both times; so that it is difficult for people to recognize the truth, because the parties to the war document their actions with the verses of the Qur’an; therefore, the way out of this situation is to "know the imam", after which the interpretive battle will be fruitful and we will witness the revival of the Prophet's Sunnah and authentic Islam.
Keywords: Battle, Interpretive Battle, Imam Ali (As), Mahdism, Jamal, Ṣafain, Nahravān -
ابعاد حریم خصوصی از منظر نهج البلاغه با تاکید به شرح های پیام امام امیرالمومنین (ع) و مصباح السالکین
حریم خصوصی به عنوان یکی از اساسی ترین جلوه های حقوق بشر همواره در جوامع و مکاتب گوناگون، از جایگاه ویژه و بسزایی برخوردار بوده است؛ لکن علی رغم نقش پررنگ آن در زندگی افراد و پیشینه ای که از آن برخوردار است، هنوز بر سر تعریف مشخصی از آن توافق نشده است. حضرت علی % در سخنان گوهربار خود در کتاب نهج البلاغه، این حق را در قالب حمایت از حقوق دیگر به رسمیت شناخته و نقض آن توسط دیگری را بر نمی تابند. در این پژوهش با استفاده از اسناد کتابخانه ای و به شیوه ی توصیفی- تحلیلی، مفاهیم مرتبط با حمایت حضرت علی % از حریم خصوصی، از نهج البلاغه استخراج گردیده و در سه حوزه ی جداگانه مربوط به اموال، جسم و جان و روح و روان و با نیم نگاهی به شروح پیام امام امیرالمومنین آیت الله مکارم شیرازی و مصباح السالکین ابن میثم مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که میزان اهمیت بی بدیل ایشان نسبت به حفظ این حق، نمود عینی یافته است.
کلید واژگان: امام علی (ع), نهج البلاغه, حریم خصوصی, تفسیر کاربردی, مصباح السالکین, شرح پیام امامPrivacy, as one of the most basic manifestations of human rights, has always had a special and significant place in various societies and schools; however, despite its prominent role in people's lives and the background it has, there is still no agreement on a specific definition of it. Imam Ali (as) recognized this right in the form of protecting other rights in his precious words in the book Nahj al-Balāghah and did not condone its violation by others. In this research, by using library documents and in a descriptive-analytical method, concepts related to Imam Ali's (as) protection of privacy have been extracted from Nahj al-Balāghah. and it has been examined in three separate areas related to property, body and soul, soul and spirit, and with a half-look at the explanations of the message of Imam Amir al-Mu'minin (as) by Ayatollah Makārem Shirazi and the book Miṣbāḥ al-Sālikin by Ibn Maytham. The findings of the research show that their irreplaceable importance towards maintaining this right has been concretely manifested.
Keywords: Imam Ali (As), Nahj Al-Balāghah, Privacy, Practical Interpretation, Explanation Of The Imam's Message -
نشریه اخلاق پژوهی، پیاپی 20 (پاییز 1402)، صص 105 -127حق بهره مندی از حریم خصوصی، از مهم ترین مصادیق حقوق بشر به حساب آمده و با بررسی منابع دینی و نیز سیره رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع)، در می یابیم که اسلام فراتر از دیگر نظام های حقوقی، حافظ و مدافع این حق بوده است. پوشیده نیست که با ظهور فضای مجازی و به دلیل ابعاد و ماهیت خاص آن، لزوم حفظ و حراست از این حق شکلی جدی تر و مهم تر به خود گرفته است. حضرت علی (ع) نیز حق حریم خصوصی افراد را ارج می نهاده و نسبت به حفاظت از آن اهتمام ویژه داشتند. این پژوهش با روش توصیفی۔تحلیلی و با تکیه و استناد به منابع کتابخانه ای، سعی در تطبیق کدهای اخلاقی حریم خصوصی در نهج البلاغه و فضای مجازی دارد تا نشان دهد که ضرورت حمایت اخلاقی از این حق با ظهور و بروز فضای مجازی و توسعه روز افزون آن، بیش از پیش احساس می شود.کلید واژگان: امام علی (ع), نهج البلاغه, حریم خصوصی, فضای مجازی. اخلاق فضای مجازیThe right to privacy is considered one of the most important human rights, and by examining religious sources as well as the conduct of the Prophet of Islam (PBUH) and the Shia Imams, we find that Islam has been a greater guardian and defender of this right than other legal systems. It is evident that with the emergence of cyberspace and due to its unique dimensions and nature, the necessity of preserving and protecting this right has taken on a more serious and important form. Imam Ali (AS) also highly valued the right to privacy of individuals and paid special attention to its protection. This research, using a descriptive-analytical method and relying on library resources, aims to compare the ethical codes related to privacy in Nahj al-Balagha and cyberspace, in order to show that the necessity of ethical protection of this right is increasingly felt with the emergence and development of cyberspace.Keywords: Imam Ali (AS), Nahj Al-Balagha, Privacy, Cyberspace, Cyberspace Ethics
-
پژوهشنامه نهج البلاغه، پیاپی 42 (تابستان 1402)، صص 121 -149
سیاست جنایی در سیره امام علی (ع)، به عنوان سیاست جنایی افتراقی مثبت و در راستای عمل به مفاد آیه شریفه ﴿ولقد کرمنا بنی آدم﴾، از یک سو به دنبال حفظ کرامت انسانی بوده و کیفر را به عنوان آخرین حربه موردتوجه قرار داده و از سوی دیگر در پی تحقق امنیت قضایی که از مهم ترین نیازها و حقوق انسانی شهروندان در اجتماع بوده و موجب رشد و بالندگی جامعه بوده است می باشد و در اهمیت و ارزش موضوع، همین بس که سیاستی جنایی علوی دارای خصیصه قطعیت در اعمال ضمانت اجراهای کیفری و تنوع راهکارها و انعطاف پذیری در مبارزه با بزهکاری و حفظ حقوق دفاعی متهم است. پژوهش حاضر با بهره جستن از روش توصیفی-تحلیلی و باهدف تبیین گفتمان سیاست جنایی در سیره امام علی (ع)، به این پرسش اصلی پاسخ خواهد داد که جلوه های گفتمان سیاست جنایی در سیره امام علی (ع) کدامند؟ یافته های تحقیق حکایت از این دارند که در سیره امام علی (ع)، گفتمان سیاست جنایی پیشگیرانه منطبق بر مدل سیاست جنایی مشارکتی و گفتمان سیاست جنایی علوی در دادرسی کیفری به عنوان یک مجموعه منسجم و به هم پیوسته بوده، هر دو دارای اهداف عالیه است که مبتنی کرامت انسانی و تکامل جامعه بشری است.
کلید واژگان: امام علی(ع), نهج البلاغه, کرامت انسان, سیاست جنایی پیشگیرانه, دادرسی کیفری عادلانهThe criminal policy in the method of Imam Ali (A.S), as a positive differential criminal policy and in line with the provisions of the noble verse “We have certainly honored the children of Adam”, on the one hand, sought to preserve human dignity and considered punishment as the last resort and, on the other, tried to realize judicial security, which is one of the most important needs and human rights of citizens in the society and has led to the growth and development of the society. Using a descriptive-analytical method, the present research answers this main question, ‘what are the manifestations of the criminal policy discourse in the method of Imam Ali (A.S)?’ with the aim of explaining the criminal policy discourse in the method of Imam Ali (A.S). The findings of the research indicate that in the method of Imam Ali (A.S), the discourse of preventive criminal policy in accordance with the model of participatory criminal policy and the discourse of Alevi criminal policy in criminal proceedings as a coherent and continuous set, have high goals that are based on dignity, humanity and the evolution of human society.
Keywords: Imam Ali (A.S), Nahj Al-Balagha, Human Dignity, Preventive Criminal Policy, Fair Criminal Process -
فرمالیسم از مکتب های نقد ادبی معاصر است که از دیدگاه زبانشناسی، اثر را مطالعه می کند. این مکتب در روسیه و در میان جنگ جهانی اول شکل گرفت. 1930م اوج اقتدار آن بود. زبان شناسانی مانند بوریس آخن بام، شکلوفسکی و یاکوبسن از مهم ترین چهره های نظریه فرمالیسم هستند. تاکید اصلی و عمده نظریه، نقد فرم یا شکل اثر است و نگاه چندانی به محتوا یا درون مایه، بیوگرافی نویسنده و مسائل حاشیه ای اثر ندارد. تحلیل فرمالیستی خطبه 34 نهج البلاغه، موضوع پژوهش مقاله حاضر است. روش پژوهش مقاله برپایه روش تحلیلی توصیفی است که براساس رویکرد اسنادی، مواد، مولفه ها و مبانی فرمالیسم ساختارشناسی بررسی می شود. هدف مقاله، شناخت فرم و تبیین فرمالیستی متن خطبه، نوع رویکرد امام علی (ع) به کلام و شیوه به کارگیری این نظریه ادبی در خطبه 34 است. پرسش اصلی پژوهش در حول این محور می چرخد که نویسنده چگونه معانی ذهنی خود را در قالب واژگان ریخته و آنها را به جامعه مخاطبان ارائه داده است؟ فرم این واژگان یا این سازه های زبانی چگونه است؟ و متن خطبه 34، چه ویژگی های فرمالیستی دارد؟ نتایج این مطالعه نشان داد زاویه دید دانای کل، استیلا بر زیر و بم واژگان، نوع لحن، چرخش لحن و ایجاد بحث جدید در ضمن واژگان و افعال، بلاغت کلام و به کارگیری موسیقی خاص در آرایش واج ها، فرم منحصربه فردی به متن خطبه داده است.کلید واژگان: امام علی(ع), نهج البلاغه, خطبه 34, تحلیل فرمالیستی, لحن, واژگان, موسیقی متنFormalism is one of the theory of contemporary literary criticism that studies the work from a linguistic point of view. This theory was formed in Russia during the First World War. In 1930nit was the peak of its authority. Linguistic such as Boris Achenbaum, Shklovsky and Jakobson are among the most important figures in the theory of Formalism. The main and main emphasis of the criticism theory in the from of the work, and it does not pay much attention to the content, biography of the author and other issues. Formalistic analysis of sermon 34 of Nahj al Balaghe is the subject of the present study. The research method of the article is based on the Descriptive – Analytical method, which is examined based on the documentary approach, materials, components and the foundations of Formalism – Structuralism. The purpose of the article is the formalistic reading of the text of the sermon. Imam Ali's approach to the words and the way it is used in this sermon. The main question of the research is how the author put his mental meaning in the form of words and arranged them to the audience. What is the form of these words and what formal feature does the text of sermon 34 have? Valuable results have been obtained from this study. Omniscient point of view, mastering the type of words, tone, turning the tone and creating a new discussion in addition to words and verbs, the rhetoric of words and the use of special music in the arrangement of phonemesm has given a unique form to the text of the sermon.Keywords: Imam Ali, Nahj Al Balagha, Sermon 34, Formalistic Analysis Tonem Vocabulary, Music
-
نشریه سفینه، پیاپی 83 (تابستان 1403)، صص 160 -173
«آیه تبلیغ»، از جمله آیاتی است که دلالتش بر «ولایت» و «امامت» حضرت علی؟ع؟ مورد اعای شیعه و انکار مخالفان بوده است. ابن تیمیه حرانی، از جمله مخالفانی است که با طرح شبهاتی چون: تکذیب شان نزول مورد ادعای شیعه، ابهام افکنی در زمان نزول، عام بودن مصداق «ماانزل»، و افتراء به قرآن دانستن استدلال شیعه، کوشیده است تا درستی استدلال های دانشوران شیعی در جهت اثبات ادعای مذکور را مورد خدشه قرار دهد. نظر به جایگاه پراهمیت «آیه تبلیغ» در منظومه اعتقادی شیعه و همچنین ضرورت زدودن شبهات، این تحقیق، با هدف پاسخ به شبهات مورد اشاره ابن تیمیه، با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی فراهم آمد. یافته های تحقیق حاضر حاکی از آن است که شبهات ابن تیمیه، شبهاتی بی اساس و برخلاف شواهد مسلمی است که نه تنها شیعه، بلکه بسیاری از بزرگان اهل سنت بر درستی آن شواهد صحه گذاشته اند. بنابراین، دلالت «آیه تبلیغ» بر «امامت» و «ولایت» حضرت علی؟ع؟، قطعی است و هیچ گونه خدشه ای برآن وارد نمی باشد.
کلید واژگان: شبهات, ابن تیمیه, آیه تبلیغ, امامت, ولایت, امام علی؟ع؟Safineh Journal, Volume:21 Issue: 83, 2024, PP 160 -173The "Verse of Propaganda" is one of the verses that refers to the "province" and "imamate" of Hazrat Ali (peace be upon him) which has been criticized by the Shiites and denied by the opponents. Ibn Taymiyyah Harrani is one of the opponents who, in his book "Minhaj Sunnah", by raising doubts such as: denying the dignity of revelation claimed by Shia, casting doubt on the time of revelation, the commonness of the example of "Ma'anzal", and slandering the Qur'an as the argument of Shia. He has tried to undermine the correctness of Shia scholars' arguments in order to prove the said claim. Considering the important position of "Verse of Propaganda" in the Shia belief system and also the need to remove doubts, this research was done with the aim of answering the doubts mentioned by Ibn Taymiyyah, relying on the descriptive-analytical method. The findings of the present research indicate that Ibn Taymiyyah's suspicions are groundless and contrary to certain evidences that not only Shia, but also many Sunni elders have confirmed the validity of those evidences. Therefore, the implication of the "Verse of Propaganda" on the "Imamate" and "Province" of Hazrat Ali (peace be upon him) is definite and there is no doubt about it.
Keywords: Doubts, Ibn Taymiyyah, Ayah Tabligh, Imamat, Wilayat, Imam Ali (Peace Be Upon Him) -
از محورهای مهم زبان شناختی در حوزه ادبیات و فرهنگ، شناسایی ریشه های زبانی، تغییرات لفظی واژه در چند زبان و یافتن سیر تطور معنایی تاریخی است. اساسا، پژوهش در عرصه های زبان شناختی برای افزایش دانش بشری، بسیار ضروری است و هدف از پژوهش در ریشه شناسی واژگان، رسیدن به پاسخ هایی در بازشناسی یا فراز و فرودهای فرهنگی در ادبیات و فرهنگ های مختلف بشری است؛ زیرا روشن است که زبان ها در طول تاریخ بر یکدیگر تاثیر و تاثر متقابل دارند و هر تغییر زبانی در هر یک از مقاطع تاریخی، نشانگر رویکرد فرهنگی خاصی در همان دوره تاریخی است؛ یعنی تغییرات زبانی بازتابی از تغییر در ارزش ها و باورهای یک فرهنگ است و چه بسا باعث تحول یک فرهنگ نیز خواهد شد. این مقاله با در نظر گرفتن ضرورت و اهداف مذکور، در صدد است با روشی توصیفی و کتابخانه ای، واژه «قهرمانه» را که به لحاظ فرهنگی خصوصا در حوزه زنان بسیار حائز اهمیت است، مورد بررسی قرار دهد. در این بررسی ها تلاش نگارنده بر این است که ضمن تبیین مسئله تاثیرپذیری متقابل زبان ها از یکدیگر و ریشه شناسی واژه قهرمانه در زبان پارسی، ترکی و کردی به چگونگی انتقال واژه قهرمانه از زبان پارسی به زبان عربی و همچنین به کارگیری آن در مصادر حدیثی و خصوصا در کلمات پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع) بپردازد. بر اساس مستندات، مشخص گردید که واژه قهرمانه مربوط به زبان پارسی میانه در زبان پهلوی است که بعدها بر اساس عواملی که در مقاله ذکر شده، به زبان عربی و مصادر حدیثی راه پیدا کرده است.
کلید واژگان: امام علی(ع), حدیث شناسی, ریشه شناسی, قهرمانهInvestigating the Process of Transforming the Word "Qahramānah" from Persian to Islam Hadith SourcesOne of the important linguistic aspects in the field of literature and culture is the identification of linguistic roots, lexical changes in multiple languages, and the discovery of the historical evolution of meanings. Essentially, research in the field of linguistics is crucial for increasing human knowledge. The goal of research in word etymology is to find answers in recognizing cultural fluctuations in literature and various human cultures. It is clear that languages influence each other throughout history. Every linguistic change in each historical period reflects a particular cultural approach of that time. In other words, linguistic changes are a reflection of changes in the values and beliefs of a culture and may even lead to the transformation of a culture. The present study aims to investigate the word "Qahramānah" using a descriptive and library-based approach, which is especially significant in the realm of women's culture. The author's effort in this investigation is to explain the mutual influence of languages, the etymology of the word "Qahramānah" in Persian, Turkish, and Kurdish, and the transfer of the word from Persian to Arabic, as well as its use in the words of the Prophet Muhammad (PBUH) and Imam Ali (AS). The Results, based on the evidence, indicated that the word "Qahramānah" originates from Middle Persian in Pahlavi, and later found its way into Arabic and religious sources based on the factors mentioned in the article.
Keywords: Imam Ali (AS), Hadith Studies, Etymology, Qahramānah Lexicon -
در باور شیعیان ائمه اطهار دارای علم لدنی بوده و بر مبنای آن اشراف بر امور گوناگون داشته اند که از مصادیق آن پیشگویی بوده است. یکی از مسائل قابل تحقیق در سیره امام علی (ع) کارکردشناسی پیشگویی های صادر شده در شرایط گوناگون اجتماعی ناظر به افراد مختلف بوده است. مسئله پژوهش حاضر آن است که کارکرد پیشگویی های فرد محور در سیره امام علی (ع) چه بوده است؟ کارکردشناسی از طرفی بیانگر تمایز علم امام علی (ع) در مقایسه با صحابه و خلفا، همچنین موجب درک اختصاصات ایشان در هدایت انسان ها و جوامع بوده است که کارکردهایی از جمله: آماده سازی اصحاب نسبت به استقامت در مقابل دشمنان، گسترش باور به جایگاه علم امام، اثبات و تثبیت حقانیت امام، معیار سنجی برای شناخت دشمن، فرجام شناسی خلافت در نسل خلفای نخستین، تحذیر و هشدار دهی نسبت به افراد منحرف، شناساندن عناصر ضد اهل بیت (ع) و پیامدشناسی عدم همراهی با امام جامعه اسلامی بوده است. در پایان به این نتیجه رسیده است که با توجه به نقش آفرینی افراد در حوادث تاریخی، امام علی (ع) با نگاه آینده نگر در قالب پیشگویی به هدایت گری پرداختند. این تحقیق از سنخ پژوهش های تاریخی به صورت کتابخانه ای با روش توصیفی تحلیلی انجام گردیده است.
کلید واژگان: پیشگویی, امام علی(ع), آینده نگری, علمIn the belief of Shiites, imams have knowledge from Allah the Almighty and on the basis of that, they have excelled in various matters, one of the examples of which is foretelling. One of the issues that can be researched in the life of Imam Ali (as) is the function of the foretelling issued in different social conditions for different people. The problem of the present research is that what was the function of individual-centered foretelling in the life of Imam Ali (as)? Knowing the function, on the other hand, shows the distinction of Imam Ali’s (as) knowledge in comparison to the Companions and Caliphs, and it has also led to the understanding of his specialties in guiding people and societies, which has functions such as the following:Preparing companions for endurance against enemies expanding belief in the position of Imam's knowledge; proving and establishing the authenticity of the Imam, criterion to identify the enemy; the epistemology of the caliphate in the generation of the first caliphs, warning against deviant people, identifying anti-Ahl al-Bayt (as) elements, and the consequences of not accompanying the Imam of the Islamic community. In the end, this research has come to the conclusion that considering the role of people in historical events, Imam Ali (as) gave guidance with a forward-looking view in the form of foretelling. This research has been done in the form of a library with a descriptive and analytical method.
Keywords: Foretelling, Imam Ali (AS), Foresight, Knowledge -
نشریه سفینه، پیاپی 82 (بهار 1403)، صص 83 -96
نواب لاهیجی از علمای بزرگ شیعه است که «تحفه الخاقان فی تفسیرالقرآن» و «شرح نهج البلاغه» از مهم ترین تالیفات وی هستند. او در شرح فارسی خود بر نهج البلاغه در بیان معانی مفردات خطب، نامه ها و حکمت ها، به بحث لغوی درباره واژه ها و اصطلاحاتی که از نظر شارح نیاز به شرح و توضیح داشته اند -اغلب بدون ذکر سند-، پرداخته است. نواب گاهی علاوه بر معنای لغوی، معنای اصطلاحی واژه را نیز بیان می کند. وی همگام با اغلب شارحان و علمای علوم قرآن و حدیث، معانی گوناگونی را برای واژه تاویل قائل است. در پژوهش پیش رو بر آنیم تا به روش توصیفی_ تحلیلی، روش لغوی نواب لاهیجی در تبیین واژه تاویل و مشتقات آن را در شرح وی بر نهج البلاغه بررسی کنیم.
کلید واژگان: روش شناسی مفردات, نواب لاهیجی, تاویل, شرح نهج البلاغه, امام علی؟ع؟Nawab Lahiji is one of the great Shiite scholars, whose most important works are "The Gift of Al-Khaqan fi Tafsir al-Qur'an" and "Sharh Nahj al-Balagheh". In his Persian commentary on Nahj al-Balagheh, he discussed the lexical discussion about the words and terms that needed explanation from the commentator's point of view - often without mentioning the document - in explaining the meanings of the words of sermons, letters and wisdom. Nawab has sometimes expressed the idiomatic meaning of the word in addition to the literal meaning. This is also the case with the word interpretation. Along with most commentators and scholars of Qur'anic and Hadith sciences, he assigns various meanings to this word and has mentioned them. In the upcoming research, we are going to analyze the lexical method of Nawab Rahiji in explaining the word Taweel and its derivatives in his description of Nahj al-Balagheh using a descriptive-analytical method
Keywords: Methodology Of Nouns, Nawab Lahiji, Interpretation, Nahj Al-Balaghah, Imam Ali (Peace Be Upon Hem) -
در دین مقدس اسلام، سلامتی در آغاز از ارزش و جایگاه ویژه برخوردار بوده است؛ زیرا بدن انسان بسان مرکب روح و ابزار تکامل انسان است. ازاین رو قرآن و منابع روایی حاوی دستورهای بسیاری در خصوص صحت و سلامتی هستند. هدف این مقاله بهره گیری از برخی آموزه های علوی در زمینه ی مولفه های موثر بر سلامت جسم است. تحقیق حاضر با روش مطالعه ی اسنادی با رویکرد تحلیل محتوای منابع نقلی و دینی درصدد پاسخ به این سوال است که عوامل تاثیرگذار بر سلامت جسمانی انسان کدم اند؟ یافته های پژوهش حاکی از آن است که در آموزه های علوی، مفهوم سلامت به عنوان یکی از مولفه های مهم در زندگی انسان با تعابیری نظیر «افضل النعم»، «اهنا عطیه»، «النعمه جلیله»، «اهنی النعم» توصیف شده است به همین جهت در کلام امام علی(ع) برای دستیابی و تحقق چنین نعمت ارزشمندی توصیه هایی در قالب رژیم غذایی، دستورالعمل در باب تغذیه، رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط ذکر شده است که رعایت این رهنمودها می تواند عامل مهمی برای برخورداری از سلامت جسم و تندرستی باشد.کلید واژگان: امیرالمومنین, امام علی(ع), سلامت جسم, تغذیه, بهداشت فردی و محیطSeraje Monir, Volume:14 Issue: 46, 2024, PP 83 -112In the sacred religion of Islam, health has a special value and place, because the human body is a tool for the evolution of the soul. therefore, the Quran and traditions contain many directives regarding health. The purpose of this essay is to use some indicators effective in Alavi's teaching on physical health. The present study seeks to answer the question of what are the components affecting the health of the body by using the method of document study with the approach of content analysis of narrated and religious sources. Research findings indicate that health is considered as a value in Alavi teachings and with interpretations such as, Afzal al-Naim, Ahna Atiyah, Al Naima Galilee, Ahna al-Naim. For this reason, in the words of Imam Ali (AS), in order to achieve and realize such a valuable blessing, there are recommendations in the form of diet, instructions on nutrition, compliance with personal and environmental hygiene, and compliance with these guidelines can be an important factor for maintaining body health.Keywords: Commander Of The Faithful (A.S), physical health, nutrition, Personal, Environmental Hygiene
-
حضرت علی (ع) پس از پیامبر (ص) نقش بسیار مهمی در شکل گیری تمدن اسلامی ایفا نمود. برای تبیین این نقش، بررسی مولفه ها و شاخص های تمدن ساز در سیره حضرت بسیار اهمیت دارد. مسئله این پژوهش آن است که مولفه های تمدن ساز در سیره امام علی (ع) کدام است؟ این نوشتار به روش توصیفی تحلیلی، سیره علوی و نقش امام علی (ع) در تمدن سازی اسلامی را واکاوی کرده و با هدف بررسی و تبیین مولفه های تمدن ساز در سیره نظری و عملی ایشان با رویکردی قرآنی، تحقق یافته است. یافته های تحقیق نشان می دهد حضرت علی (ع) بینش تمدنی و شخصیتی تمدن ساز داشته است. نقش اساسی حضرت در تمدن اسلامی، تقویت مولفه های تمدن ساز فرهنگ اسلامی در میان مردم و به کارگیری آن در حکومت خویش است. اخلاق، عزت و کرامت انسانی، آزادی و آزاداندیشی، صبر و مقاومت، عدالت و هم بستگی از مولفه های معنوی تمدن ساز در سیره و حکومت علوی است.کلید واژگان: امام علی (ع), تمدن اسلامی, مولفه های تمدن ساز, قرآنAfter the Prophet Muhammad (PBUH), Imam Ali (AS) played a very important role in shaping Islamic civilization. To explain this role, examining the components and indicators of civilization-building in the biography of Imam Ali is of great importance. The main issue of this research is to identify which components of civilization-building exist in the biography of Imam Ali (AS). Using a descriptive-analytical method, this article examines the Alawite biography and the role of Imam Ali in Islamic civilization-building with the aim of investigating and explaining the components of civilization-building in both his theoretical and practical biography from a Quranic perspective. The findings of the research indicate that Imam Ali had a visionary insight and a civilization-building personality. His fundamental role in Islamic civilization is strengthening the components of Islamic cultural civilization among the people and employing them in his own government. Ethics, human dignity, freedom and free thinking, patience and resistance, justice, and solidarity are among the spiritual components of civilization-building in the biography and government of Alawites.Keywords: Imam Ali, Islamic Civilization, Civilization-Building Components, Quran
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.