به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "امر مطلق" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «امر مطلق» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی امر مطلق در مقالات مجلات علمی
  • محمدامین خوانساری*

    «وظیفه گرایی»، به عنوان مشهورترین و مناقشه برانگیزترین نظریه ها در حوزه اخلاق، همواره در تقابل با رهیافت پیامدگرایانه تعریف و تلقی شده و رقیب سنتی فایده گرایی به حساب آمده است. به اعتقاد بسیاری، نظریه وظیفه گرایانه ایمانویل کانت، مشهورترین تقریر وظیفه گرایانه است که البته، از منظرهای مختلف بررسی و نقد شده و نقد آن از منظر مبانی اخلاق اسلامی نیز ضروری و مهم می نماید. در این پژوهش - با روش تحلیلی۔انتقادی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و به ویژه منابع ناظر به اخلاق اسلامی - ضمن واکاوی مولفه ها و زوایای نظریه کانت، در صدد ارزیابی این نظریه بر اساس آموزه ها و مبانی اخلاق اسلامی برآمده ایم. به رغم ظرفیت ها و مزیت های در خور توجه نظریه کانت، رویکرد مطلق گرایانه و همچنین عقل گرایی رادیکال کانت، چالش بر انگیز و آماج اشکالات و نقدها بوده است و برخی پیش فرض ها و دعاوی او و از جمله ادعای ناکامی و ناموجه بودن ابتنای اخلاق بر دین - دست کم از منظر هواداران اخلاق دینی - ناپذیرفتنی و از مهم ترین نقاط ضعف رویکرد و نظریه او به شمار آمده است.

    کلید واژگان: اخلاق هنجاری, وظیفه گرایی اخلاقی, ایمانوئل کانت, اخلاق اسلامی, ابتنای اخلاق بر دین, امر مطلق
    MohammadAmin Khansari*

    Deontology is considered to be one of the most challenging well-known theories in the field of ethics. Being a traditional rival to utilitarianism, deontology has constantly been defined as opposed to the consequentialist theories. It has been acknowledged by many theorists that Immanuel Kant - the famous German philosopher – provided the most prominent account of deontology. This account has been explored and criticized from different standpoints, and it seems essential to critically assess it in terms of the foundations of Islamic ethics. Employing a critical analytical method and using library sources, especially transferred ones about Islamic ethics, this study aims to elaborate the different constituents and aspects of Kantian theory, and to weigh it up according to the doctrines and foundations of Islamic ethics. Although Kantian theory demonstrates a variety of significant capabilities and advantages, it pursues an absolutist and radically rationalist approach which has raised serious objections and challenges. It seems implausible at least to the advocates of religious ethics that morality cannot justifiably depend upon religion. This claim is regarded as the most significant drawback of Kant’s moral theory while there are some other presuppositions and assertions in it which are seen as wrong by other thinkers.

    Keywords: Normative ethics, deontology, moral deontology, Immanuel Kant, Islamic ethics, morality’s dependence on religion, categorical imperative
  • محمد جواد دکامی *
    اعتقاد به تعمیم پذیری و استقلال اخلاق که از اصول اساسی نظریه اخلاقی کانت است، قرن ها قبل از او به بهترین نحو ممکن، به وسیله امام علی(ع) تبیین شده است. با مطالعات توصیفی- تحلیلی و مقایسه سخنان امام علی(ع) با دیدگاه کانت اثبات می شود که میان این دو دیدگاه وجوه اشتراک و اختلاف زیادی وجود دارد؛ نقص های دیدگاه کانت در این خصوص، در سخنان حکیمانه امام علی(ع) دیده نمی شود: کانت، اصل تعمیم پذیری را صرفا از بعد اثباتی مدنظر قرار می دهد؛ اما امام علی(ع) هر دو بعد اثباتی و سلبی را در نظر می گیرد. کانت در خصوص استقلال اخلاق از اموری مانند غایات، الگوها، امیال و امر و نهی الهی، به شدت مطلق نگر است و در حقیقت مرتکب افراط می شود؛ اما امام علی(ع) از هرگونه افراط و تفریط در این خصوص مبرا است. این وجه امتیاز به هدف این دو از اخلاق برمی گردد؛ کانت اخلاق را برای اخلاق می خواهد؛ اما امام علی(ع) اخلاق را برای تقرب به کمال مطلق یعنی خدا. او وجود هرگونه الگوی کامل اخلاق را انکار می کند؛ اما امام علی(ع) آن را می پذیرد. این پژوهش ضمن اثبات فضیلت دیدگاه اخلاقی امام علی(ع) بر مکاتب بشری، الگویی برای پژوهشگران فلسفه اخلاق جهت بررسی اصول اخلاقی در کلام اولیای دین است.
    کلید واژگان: استقلال اخلاق, امام علی (ع), کانت, امر مطلق, تعمیم پذیری اخلاق, دیگرآئینی
    Mohammad Javad Dakami *
    The belief in generalizability and independence of ethics of Kant is explained completely well before him by Imam Ali. With the descriptive-analytical studies and comparing the words of Imam Ali (AS) with Kant's view, it is proved that There are some similarities and some differences between these two viewpoints. The shortcomings of Kant's views are not observed in Imam Ali's words. Kant considers generalizability from positivistic (existential) viewpoint, but Imam Ali sees it from both positivistic and negative points. Kant's view on independence of ethics from ends, patterns, wishes and God's orders is very deterministic, but Imam Ali is fair in this regard. This difference is due to their goals in ethics. Kant seeks ethics for ethics; while Imam Ali seeks ethics as a way to approximate God.Kant denies the existence of any moral pattern, but Imam Ali (AS) accepts it.
    Keywords: Moral Autonomy, Imam Ali, Kant, Categorical Imperative. Generalizability of ethics. Heteronomy
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال