به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « انگاره » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «انگاره» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدحسن احمدی*

    منحصر کردن خاستگاه اندیشیدن و پژوهش، به مواضع ایجاد سوال و به عبارتی، مسئله محور بودن یک پژوهش، همیشه راهگشا نیست. این مسئله در خصوص پژوهش در مواجهه با متون دینی به ویژه در مواردی که خوانش گر، احساس دل آسودگی بیشتری از فهم معنای متن می کند؛ می تواند آسیب زا باشد. از این رو و با توجه به این که متون دینی، خاستگاه اصلی معارف و آموزه های دینی تلقی می شوند؛ ارتباط بین این آموزه ها و متون، نیازمند نکته سنجی بیشتری است. صرف نظر از مقبول بودن یک معرفت و آموزه خاص، اما مستند کردن آن به یک متن دینی خاص، نیازمند دقت بیشتری است. در حوزه تفسیر متن و به ویژه تفسیر قرآن کریم، بدیهی انگاری معنای متن و در وجهه بارز آن، فارسی شدگی معنای متن، آسیبی جدی در این خصوص است. چه آن که بسیاری از مضامین، اگرچه نامقبول نیستند، اما انتساب و استناد آن به متن دینی، قابل دفاع نیست. به طور کلی عدم توجه به تفاوت ادبیات زمان خوانش متن و زمان صدور متن، موجب ایجاد آسیب بدیهی انگاری در ترجمه متن است. در این میان، باید از تسری مفهوم امروزین یک اصطلاح تاریخی به گذشته (استصحاب تاریخی قهقرایی) پرهیز کرد. در نهایت، دستاورد این پژوهش آن خواهد بود که در مواجهه با متن دینی، لازم است که متن از جهت اثرپذیری از انگاره های خوانش گر متن، مورد آزمون قرار گیرد.

    کلید واژگان: متون دینی, روش شناسی, تفسیر قرآن, بدیهی انگاری, انگاره}
    Mohammadhasan Ahmadi *

    Limiting the origin of thinking and research to the positions of creating questions and in other words, being problem-oriented in research is not always a solution. This problem is related to research in dealing with religious texts, especially in cases where the reader feels more comfortable understanding the meaning of the text, it can be harmful. Therefore, considering that religious texts are the main origin of religious knowledge and teachings, the relation between these teachings and texts needs more careful analysis. Regardless of the acceptability of a certain knowledge and teaching, documenting it with a specific religious text requires more precision. In the field of interpretation of the text and especially the interpretation of the Holy Qur'an, the self-evident meaning of the text, and in its obvious aspect, the Persianization of the meaning of the text, is a serious harm in this regard. Although many themes are not unacceptable, their attribution and reference to religious texts cannot be defended. In general, not paying attention to the difference in literature between the time of reading the text and the time of issuing the text causes self-evident damage in the translation of the text. Meanwhile, one should avoid extending the current concept of a historical term to the past. Finally, the achievement of this research will be that when facing a religious text, it is necessary to test the text in terms of its influence on the ideas of the reader of the text.

    Keywords: Divine Text, Methodology, Qur'anic Interpretation, Self-Evident, Deconceptualization}
  • علی کامل رضانیا، سید محمود طباطبایی*، احد فرامرز قراملکی، محمدرضا سالاری فر

    در نظام تربیتی اسلام، سقوط و انحطاط یا کمال و تعالی انسان با رفتار ارتباطی بین شخصی او هم بستگی مستقیم دارد. تنظیم این نوع از رفتارها و شناسایی عوامل آن مورد اهتمام اندیشمندان بوده است. روان شناسان جنبه های زیستی، رویدادهای بیرونی، یادگیری و نگرش ها را از عوامل موثر بر رفتار ارتباطی بین شخصی انسان می دانند. آموزه های دینی نیز بر تبیین و تنظیم رفتار انسان تاکید می کنند. در پژوهش حاضر انگاره های ذهنی به عنوان عامل زیربنایی در تنظیم رفتار ارتباطی انسان بر پایه آموزه های دینی جست وجو شده و به روش توصیفی _ تحلیلی، نحوه شکل گیری خودبنده انگاری به عنوان عاملی زیربنایی در تنظیم رفتار ارتباطی انسان شده است. متون دینی با ترویج توحید در مالکیت و ربوبیت و توجه دادن به فقر ذاتی انسان، نیازمندی مطلق به خداوند را در او نهادینه می کنند. درک نیازمندی انسان به خداوند، خودبنده انگاری را در ذهن و اندیشه آدمی ایجاد می کند. وجود این انگاره نیز به تحقق نگرش عبودیت در مومن انجامیده و با کمک واسطه نگرش عبودیت، فرد می تواند بر مبادی رفتاری خود اعم از نفس، غرایز و صفات اخلاقی تاثیرگذار باشد.

    کلید واژگان: انگاره, خودبنده انگاری, فرایند شکل گیری انگاره, مبادی رفتار}
    Ali Kamel Rezania, Seyyed Mahmoud Tabatabai *, Ahad Faramarz Gharamaleki, MohammadReza Salarifar

    In the Islamic educational system, human degeneration or perfection has a direct correlation with interpersonal communication behavior. Thinkers have always been concerned about regulating these behaviors and identifying their factors. Psychologists consider biological aspects, external events, as well as learning and attitudes as effective factors on human interpersonal communication behavior. Religious teachings also emphasize the explanation and regulation of human behavior. In this research, mental images are searched as the underlying factor in regulating human communication behavior based on religious teachings. This article examines the formation of Self-servitude as an underlying factor in human communication behavior using a descriptive analytical method. By promoting monotheism in ownership and lordship and paying attention to the human's inherent poverty, religious texts institutionalize his absolute need for God. Self-servitude in human's thought comes from the understanding of man's need for God. This presupposition has led to the realization of the attitude of worship in the believer. With the help of the intermediary of attitude, a person's servitude can affect his behavioral principles, including ego, instincts and moral traits.

    Keywords: Presupposition, self-servitude, presupposition formation process, behavior principles}
  • حسین براتی، حسن نقی زاده*، سهیلا پیروزفر
    مسیله اقتدای حضرت عیسی (ع) به حضرت مهدی (ع) از جایگاه ویژه ای در میان احادیث اسلامی برخوردار است. پژوهش حاضر می کوشد با روشی توصیفی-تحلیلی و با رویکردی تاریخ انگاره ای به بررسی این مسیله پرداخته و آن را با توجه به گفتمان های حدیثی و رویکردهای مختلف محدثان شیعه بازخوانی کند و در عین حال به بررسی سندی آن نیز اهتمام ورزد. نتایج نشان می دهد این گزاره در دوره های مختلف و نزد دانشیان حدیثی شیعه به یک صورت نقل نشده و دست کم، چهار دوره گفتمانی را پشت سر نهاده است: ابتدا در کتاب منسوب به سلیم در ضمن گفت وگوی راهبی مسیحی با امام علی (ع) و همچنین گفتمان تفسیری-روایی کتب منسوب به علی بن ابراهیم قمی و فرات کوفی مطرح می شود؛ سپس نزد عالمانی چون شیخ کلینی و شیخ طوسی جایگاه نه چندان پررنگ آن مشاهده می شود؛ با نقل گسترده آن توسط شیخ صدوق، دوره طلایی خود را طی می کند و تثبیت می شود؛ در دوره بعدی هم نزد محدثان متاخر، جنبه کارکردگرایانه آن و حضور آن در پیوند بیش از پیش با برخی مباحث اعتقادی غلبه می کند. هرچند این گزاره از نظر اصول حاکم بر علم رجال و درایه در میان روایات شیعه به اصطلاح صحیح السند نیست، اما کثرت نقل آن به طرق مختلف در میان فریقین، ارزش آن را نشان می دهد.
    کلید واژگان: حضرت عیسی (ع), حضرت مهدی (ع), محدثان, انگاره, منابع روایی}
    Hossein Barati, Hassan Naghizadeh *, Soheila Pirozfar
    The issue of Jesus Christ's following of Imam Mahdi has a specific position among Islamic traditions. The current research attempts to study this in a descriptive-analytical way and with a history approach. Moreover, it aims to restate this based on Hadith discussions and different approaches of Shia scholars of hadith. Results show that this issue hasn't been dealt with in a uniform way and there has been at least 4 discussion era for that. It is mentioned first in a book attributed to Salim under the discussion between a Christian monk and Imam Ali. It's also mentioned under a narrative-interpretative discussion in books attributed to Ali ibn Ibrahim Ghoomi and Forat Kufi. You can later see that but not very clearly mentioned by scholars like koleyni and Toosi. The issue finds its golden era with sheikh Saduq and it becomes confirmed. Later in next eras it also finds its importance with later scholars and one can see the issue in relation with some belief discussions. Although this issue doesn't have a correct evidence among Shia traditions based on principles that rule the science of rejal and derayah but its multitude quote among both Shia and sunni sources shows its value and importance.
    Keywords: Jesus Christ, Imam Mahdi, Scholars of Hadith, Image, Narrative Sources}
  • عزیزالله مولوی وردنجانی*
    ایجاد تغییرات عمیق فرهنگی در شیوه های زندگی مدرن رویارویی روشمندانه و دانش بنیان را می طلبد. بر گرفتن روش های غیر علمی در ترویج سبک زندگی دینی از مهمترین آسیبها در این ساحت است؛ چرا که تفاوت های بنیادین در سبک زندگی افراد ریشه در انگاره های آنان دارد؛ انگاره ها را اصلیترین منبع شکل گیری سبک زندگی می دانیم ؛ مراد از انگاره، تصویر بیش و کم پایدار و البته تاثیرگذار از امور، در ذهن است. امروزه قدرت انگاره در رفتار سازی از اصول مسلم علوم رفتاری است.تا جایی که انگاره درمانی یکی از مهمترین روش های روان درمانی به شمار می رود. در نوشتار پیش رو با روش مطالعات توصیفی -تحلیلی به روش اسنادی در منابع قرآنی به جستجوی انگاره های حاکم بر سبک زندگی دینی پرداخته شد و در نهایت با انگاره های اثر بخشی در ابعادهستی شنا ختی ،جهان شناختی ، انسان شناختی ، جامعه شناختی ،روان شناختی و نهایتا معرفت شناختی مواجه شدیم و بر آن شدیم تا با قالبهای استعاره ای و هنرمندانه طرح جدیدی در آموزش سبک زندگی دینی در اندازیم ؛دو گانه انگاری در وجود ،شریف انگاری ،مسافر انگاری ،ابزار انگاری،امانت انگاری ،غایتمند انگاری خلقت انسان و جهان ،مسیول انگاری انسان، بازی انگاری زندگی دنیوی ،غرور انگاری ،متاع انگاری، پل انگاری ،غایت انگاری، بازار انگاری جهان ،برابر انگاری فرد با همه،لاشخوری انگاری غیبت و منحصر انگاری آرامش ،مثبت انگاری رویدادها ،هم پا انگاری تغذیه با معرفت و سعادت و... انگاره های قرآنی است که به صید پژوهشگر آمده است.
    کلید واژگان: بررسی, انگاره, قرآن, سبک زندگی, دین}
  • سلیمان عباسی*، محمدهادی امین ناجی، علیرضا دل افکار، جعفر نکونام

    تاریخ انگاره، از روش های نوین با رویکردی تاریخی است که مفهوم و انگاره مشخص را بررسی و تغییرات مولفه ای را در آن شناسایی و گستردگی، تنگنایی و دگرگونی ها را در طول تاریخ - که بر مفهوم ایجاد گشته-، نشان می دهد. مفهوم شیطان به مثابه یک انگاره تاریخی با معناشناسی و ریشه شناسی پیونده خورده که در گستره تحول تاریخی قرار دارد. شیوه کاربست واژگانی جانشین های این مفهوم در متن مقدس و کارکردهای متنوع فریبندگی، هوشمندی و آزمایشگری، کیفیت دوگانه عینی و انتزاعی آن، بازنمونی از همکنشی باورمندان این متن با فرهنگ های ناهمسان و نحوه دگردیسی آن است. در این میان قرآن کریم با روایتگری منسجمانه معنای ویژه از مفهوم شیطان در پیوند با نظام گفتمانی خاص ارایه داده است. این پژوهش با روش توصیفی و تحلیل متن در معنای کلی آن و مبتنی بر وضعیت کاربرد عملی واژگان جانشین شیطان را در روایت گری تنخ و قرآن کریم با سویه در زمانی، شیوه دگرگونی این مفهوم را مورد خوانش قرار داده است.

    کلید واژگان: انگاره, اسطوره, شیطان, قرآن کریم, کتاب مقدس}
    Suleiman Abbasi*, Mohammad-Hadi Amin Naji, Ali-Reza Delafkar, Ja’Far Nekounam

    The history of ideas is one of the new methods with a historical approach that examines a specific concept and idea, identifies the changes in its components and shows the broadness and restriction it has had and the changes it has undergone throughout the history. The concept of Satan as a historical idea is intertwined with semantics and etymology and has experienced historical changes. The way the lexical substitutes of this concept have been used in the Bible, its various functions of deception, intelligence and experimentation and its dual concrete and abstract quality is a representation of the interaction between believers in this text and other heterogeneous cultures and how it has been transformed. Meanwhile, the holy Quran has provided a special meaning of the concept of Satan in connection with a special discourse system through coherent narration. Using the descriptive and general text analysis methods and focusing on the condition of the practical application of the substitutes of the word Satan in the diachronic narration of the Tanakh and the holy Quran, this study reviews the way this concept has changed.

    Keywords: idea, myth, Satan, the holy Quran, the Bible}
  • سید مجتبی میردامادی*، علیرضا نوروزی
    شناخت نفس از اهم معارفی است که آموزه های وحیانی و عقلانی بر نقش اساسی آن تاکید دارند. احساس، گفتار، رفتار و موضع گیری انسان مبتنی بر عللی می باشد که یکی از عوامل بسیار مهم و نادیده گرفته شده آن، «انگاره» است که قلمرو تاثیر آن، تمام ابعاد زندگی بشری را دربرمی گیرد. از آنجا که مدیریت انگاره، فرع بر شناخت آن می باشد، این جستار با روش تحلیل گزاره ای و سیستمی، «ماهیت و کارکرد» انگاره را در افکار و اعمال آدمی بررسی می کند. مسئله تحقیق به طور مستقیم در دو علم فلسفه و روان شناسی ریشه داشته و محقق می کوشد با رویکرد فلسفی و وجودشناختی، چیستی انگاره و نقش آن در فلسفه اسلامی و متون دینی را توضیح دهد. انگاره، صورت ذهنی قدرتمند و دارای تاثیر ناخودآگاه است که می تواند به تدریج برجسته شده، جانشین موضوع واقعی شود و به سبب تغییر نگرش، چارچوب کلی افکار و تعامل در مورد آن موضوع را تعیین کند و از طریق منطق رجحان، در تصمیم گیری شخص، تاثیر گذارد. ماهیت و کارکرد انگاره میان حکمای مسلمان - و به شکل متعالی در دیدگاه ملاصدرا - تحت عنوان «قوه خیال» به نحوی دقیق تر تبیین می شود. در تعالیم آسمانی اسلام نیز نقش انگاره با تعبیر «ظن» مورد تاکید قرار گرفته و به اصلاح آن توجه شده است. هدف پژوهش پیش رو، شناخت صحیح انگاره در پرتو آموزه های وحیانی و عقلانی است تا از طریق توجه به آن، زمینه های لازم برای کنترل و اصلاح انگاره در ابعاد مختلف زندگی فراهم گردد و با کاستن از عواقب عدم التفات به این بعد پنهان، گامی مهم در مسیر معرفت نفس و نیل به حیات طیبه، برداشته شود.
    کلید واژگان: انگاره, صدرا, انسان, حکمت, ظن, خیال}
    Seyedmojtaba - *, Alireza Nowrouzi
    Self-knowledge is among the most important teachings whose essential role is emphasized by the revelatory and rational doctrines. Human feelings, speech, behavior, and attitudes are based on causes, one of the most important and neglected factors of which is the "supposition" whose realm of influence encompasses all aspects of human life. Since the management of a supposition is peripheral to its cognition, this paper examines the "nature and function" of the supposition in human thoughts and actions through the method of propositional and systematic analysis. The problem of research is directly rooted in the two disciplines of philosophy and psychology, and the researcher tries to explain the quiddity of supposition and its role in Islamic philosophy and religious texts with a philosophical and ontological approach. Supposition is a powerful mental form with an unconscious effect that can gradually become outstanding and replace the real subject, and due to changing attitudes, determine the general framework of thoughts and interactions on that subject and influence the person's decision-making through the logic of preference. The nature and function of supposition among Muslim scholars - and in a sublime way in Mullā Ṣadrā's view - is explained in more detail under the heading of "imagination". In the heavenly teachings of Islam, the role of supposition, interpreted as "suspicion" (ẓann), has been emphasized and attention has been paid to its correction. The present research is intended to correctly understand supposition in the light of revelatory and rational teachings in order to provide the necessary grounds for controlling and correcting supposition in different aspects of life and by reducing the consequences of not paying attention to this hidden dimension, an important step is taken toward self-knowledge and attainment of a goodly pure life.
    Keywords: upposition, Ṣadrā, Human Being, Wisdom, suspicion, Imagination}
  • محمد مهدی فیروزمهر، فرج الله میرعرب*

    قرآن که سنگ بنای معارف و شریعت اسلامی است، درباره دلالت ظواهر آن بر مراد خدا سه نظر وجود دارد 1. عدم حجیت بدون مراجعه به معصوم؛ 2. حجیت تنجزی و تعذری که در محدوده قوانین و تکالیف کارایی دارد؛ 3. دلالت قطعی ظواهر بر مراد در گستره احکام، معارف، علوم تکوینی و تاریخی. بررسی این مسئله بسیار مهم است، زیرا تضعیف قرآن یا حذف آن از بنیان معارف اسلام، اساس دین را دچار مشکل می کند. به-نظر می رسد مسئله مربوط است به نوع برداشت از آیاتی که قرآن را هدایت ، نور، مبین، عاری از اختلاف و... می دانند. همچنین آیات و روایاتی که قرآن را کتاب جاوید و حجت بر همه انسان ها تا قیامت می دانند. چگونه ممکن است ظواهر قرآن دلالت روشن و مبرهنی نداشته باشند و قرآن از روز نزول تا پایان تاریخ حجت روشن خدا بر بندگان باشد؟ آیاتی که بر معجزه بودن همه قرآن دلالت دارند، نیز نشان می دهد آنچه عنوان ظواهر در قرآن دارد، باید مراد الهی باشد وگرنه، نه تنها قرآن معجزه نیست، بلکه حتی بلیغ و فصیح دانستن آن جای تامل دارد. نظریه قطعی الدلاله بودن ظواهر قرآنی سوالاتی را به دنبال دارد که نیازمند پاسخ هستند. این پژوهش که به روش کتابخانه ای- اسنادی و تحلیل محتوایی، توصیفی و شبه پژوهانه انجام گرفته، انگاره مورد نظر را مسئله خود قرار داده و آن را قابل تایید نشان داده است.

    کلید واژگان: انگاره, ظواهر قرآن, دلالت های قرآن, مراد خدا}
    Mohammad Mahdi Firoozmehr, Farajallah Mirarab *

    The Qur'an, which is the cornerstone of Islamic knowledge and law, has three views on the implication of its appearances on the purpose of God: 1. Lack of authority without referring to the infallible; 2. The authoritative and apologetic authority that is effective within the limits of laws and duties; 3. The definite implication of appearances on the meaning in the range of rulings, teachings, developmental and historical sciences. It is very important to study the issue, because weakening the Qur'an or removing it from the center of Islamic teachings makes the basis of religion difficult. It seems that ignoring the verses that consider the whole Qur'an as light, explanatory, guidance and free from differences, etc., the mentioned verses, as a complement to the expression, indicate that the appearances of the Qur'an are divine. The miraculous verses of the whole Qur'an also show that the appearances of the verses are meant, otherwise, not only is the Qur'an not a miracle, but even knowing it as eloquent is worth pondering. Of course, the theory of the definiteness of the Qur'anic appearances raises questions that will be answered. This research, which has been done by the method of documentary-documentary and content analysis, descriptive and quasi-research, has considered the idea in question and confirmed it.

    Keywords: Imagination, appearances of the Qur'an, meanings of the Qur'an, meaning of God}
  • سلیمان عباسی*، محمدهادی امین ناجی، علیرضا دل افکار، جعفر نکونام

    انگاره شیطان در متون دینی تورات و قرآن کریم همسو با مولفه های خداشناسی و هستی شناسی بازشناسی می گردد. هستی شیطان در پنداره روایی تورات از ناهمسانی یا فقدان وحدت وجودی بهره دارد و با صورت بندی متفاوت، روایی طبیعی و انتزاعی و با کارکردهای گوناگون بازنمون شده است. شیطان در انگاره پیشا اسلامی از ماهیت اسطوره ای در ذیل رب الارباب پرستی خوانش شده است و دگرگونی روایی تورات از شیطان به عنوان موجودی آگاه، خیرخواه و با گمانه مستقل از خدا با کارکرد خاص به موجودی دوراندیش، آزماینده و فریبکار، برآمده از شیوه پیدایی و پدید آمدن تورات در روند تاریخی، همزیستی، همکنشی با تمدن ها (میان رودانی) و پیوند با نظام گفتمانی آنان است، ولی در رهیافت قرآنی با محوریت توحید، معنای نوینی از آن ارایه شده است. تبار شیطان در روایتگری تورات از ماهیت الوهی اساطیری بهره داشته و کارکرد دوگانه او برای نظم زمینی، ذیل خدای برتر قابل خوانش است، اما تبار شیطان در قرآن به عنوان آفریده خداوند و بهره مند از صفت اختیار با کارکرد همگون (وسوسه گر، گمراه کننده،...) روایت شده است. در این جستار با بهره مندی از شیوه معناشناختی هم زمانی و درزمانی و مولفه های همبسته با آن به بازخوانی تبارشیطان از جهت چیستی و کارکردی در متون تورات و قرآن کریم پرداخته و تلاش شده تفاوتهای روایی آن را آشکار سازد.

    کلید واژگان: انگاره, شیطان, تورات, قرآن کریم, معناشناختی, همزمانی و درزمانی}
    Suleiman Abbasi *, Mohammad-Hadi Amin Naji, Ali-Reza Delafkar, Ja’far Nekounam

    The idea of Satan is recognized in line with the theological and ontological elements in the Torah and the holy Quran. What the Torah narrates about Satan lacks consistency and existential unity, and giving a different, natural and abstract configuration of Satan, this religious text represents him as a being with a variety of functions. In the pre-Islamic view, Satan is said to have a mythical nature under the system of worshiping the Supreme Lord, and the Torah offers a divergent narrative about Satan as a conscious, benevolent, far-sighted, examining and deceitful being who is assumed to be independent of God and have a special function and who came to be known  as a result of the way the Torah appeared in a historical process and in co-existence and interaction with civilizations (Mesopotamian) and in connection with their discourse systems. But in the monotheistic approach of the Quran, Satan is introduced in a new way. In the narrative of the Torah, the lineage of Satan has a mythical divine nature, and he is said to have the dual function of earthly discipline under the Supreme God, but the Quran introduces Satan as a creation of God, who enjoys the attribute of authority and consistent functions (tempter, misleading, ...). Using the syntagmatic and paradigmatic semantic method and its related components, this article looks into the lineage of Satan in terms of what it is and what functions he has in the texts of the Torah and the holy Quran, and tries to reveal its narrative differences.

    Keywords: idea, Satan, the Torah, the holy Quran, semantics, syntagmatic, paradigmatic}
  • مهدی مطیع*، مریم پیمانی، مهدیه خورسندی
    مطالعات نشان می دهد که ساختارهای آموزش عمومی پیش از ظهور اسلام در دو طیف مجزا که مختص اهل کتاب و عرب پیش از اسلام بوده، قابل پیگیری است. این پژوهش به منظور دستیابی به ساختار آموزشی پیش از اسلام و واکنش قرآن در رویارویی با آن، آیات قرآن را با محوریت کلیدواژه هایی چون «علم»، «درس»، «خط» و «قلم» واکاوی کرده است. در گام بعدی سعی نموده با استفاده از گزارش های تاریخی، نتایج حاصل از مرحله پیشین را تکمیل نماید. بررسی ها به روش پیش گفته حاکی از آن است که سیستم آموزشی پیشرفته در آستانه بعثت در اختیار اهل کتاب بوده که قرآن با واژه «درس» از آن یاد می کند، با این حال احتمال وجود یک نوع سیستم آموزشی برای عرب پیش از اسلام نیز منتفی نخواهد بود. یادکرد منفی آیات از سیستم «درس» مطالعات را به سمت کشف نظام مطلوب آموزشی از نگاه قرآن سوق می دهد. نظام جایگزین قرآن که تاکید زیادی هم در هدایت مخاطب به سمت آن دارد، نظام «تعلیم کتاب و حکمت» است. یکی و شاید مهم ترین رسالت پیامبران از دیدگاه آیات، آموزش کتاب و حکمت به مردم است و البته در کنار آن از تغذیه روح نیز غافل نمانده، با عنوان «تزکیه» به اهمیت آن اشاره می کند و بر ارتباط مستقیم این دو تصریح دارد.
    کلید واژگان: انگاره, آموزش, علم, قلم, درس}
    Mahdi Motia *, Maryam Peymani, Mahdie Khorsandi
    The first verses revealed to the Prophet Muhammad (pbuh) emphasize science and education and introduce teaching of the unknown as an act of God: “taught the human what he did not know” (95/5). The verses of the Quran demonstrate the manifest existence of this notion in the audience’s mind at the age of the Quran’s Revelation, pointing to tools such as pen (al-qalam) and line (satr). In order to find out about the pre-Islamic education system and reaction of the Quran to it, this research has analyzed the verses, focusing on some keywords such as “knowledge” (ilm), “teachings” (dars), “line” (satr) and “pen” (al-qalam). In the next step, it is attempted to complete the findings of the previous step by the use of historical reports. From the perspective of the verses, one and perhaps the most important mission of the prophets is teaching of the Book and the Wisdom to the people, besides, Quran has not been oblivious to the nourishment of the soul, referring to its importance under the name of “purification of the soul” and asserts the direct relationship of these two _teaching of the Book and the Wisdom, and purification of the soul.
    Keywords: Notion, education, Science, pen, lesson}
  • مهدی مطیع*
    انگاره برادری و اخوت در زمان نزول قرآن به منزله نهاد اجتماعی کارآمد و موثری در فضای حمیت و عصبیت جاهلی شکل گرفته بود. این انگاره تصوری خاص از برادری بر اساس پیوندهای خونی و سببی، پیمان های قومی و قبیله ای، یا عرف اجتماعی و فرهنگی بود که فارغ از حق یا باطل بودن در زندگی عرب جاهلی رواج داشت. با ظهور اسلام و نزول قرآن کریم مانند بسیاری دیگر از انگاره ها تغییر معناداری در این تصور اجتماعی ایجاد شد. روش مردم شناسی فرهنگی درصدد بررسی چگونگی پیدایی و رسوخ این انگاره در ذهن عرب پیش از قرآن است. در مرحله اول انگاره برادری در فضای جاهلی بررسی می شود. در مرحله دوم تغییرات قرآن در این انگاره پی جویی می شود و در مرحله سوم فهم نهایی قابل استفاده در همه زمان ها و فرهنگ ها از قرآن برداشت می شود. تغییرات ایجادشده از جانب قرآن کریم در انگاره برادری را در هفت لایه می توان بررسی کرد که لزوما ترتیب تاریخی ندارد، بلکه از ساختار متنی قرآن استنتاج می شود. توجه به مفهوم برادری و ریشه آن و ارائه معنایی خاص از آن؛ تحلیل نمونه های مثبت و منفی تاریخی؛ ارتقای مفهوم برادری به سطح ارتباط با برگزیدگان و پیامبران الهی؛ جهت دادن برادری به ارتباطی حقیقی و ارزش مدار؛ تغییر انگاره اجتماعی برادری؛ شکست سطوت توهم برادری جاهلانه؛ و پیش نهاد انگاره ای صحیح از مفهوم برادری که بر ایمان و اخلاق مبتنی می شود و هدف از آن حصول سعادت در جهان آخرت و کسب رضایت الهی است و ثمره آن ایجاد فضایی آرام و سرشار از حمایت و هم راهی و حتی ایثار در میان افراد جامعه است. استفاده از این آموزه قرآن در جهان امروز، که در سراشیبی انحطاط اخلاقی است، هم پیوندهایی حقیقی در جامعه ایجاد می کند و هم دل ها را در راه رشد و کمال هم راه می کند.
    کلید واژگان: قرآن, برادری, مردم شناسی, فرهنگ, انگاره}
    Mahdi Motia *
    The imagination (idea) of brotherhood in the Quran had formed as a social efficient and effective institution in space of ignorance’s zealotry and nervousness in the time of revelation the Quran. This imagination was specific idea of brotherhood based on blood and relatively relations or ethnic and tribal alliances or social and cultural norms that regardless of value or anti-value, right or wrong was common in ignorance Arab’s live. With the appearance of Islam and revelation of the holy Quran, like many other imaginations, the meaningful change was created in the social thought. Methods of cultural anthropology seek to examine the emergence and penetration this idea in the mind of Arabs before the Quran. In the first stage the imagination of brotherhood checks in space of ignorant.
    In the second step the alternation of Quran is checking in this imagination and in third step extracts the ultimate understanding of Quran for all times and all cultures. It seems that alternations that created in this imagination by Quran, can be studied in seven layers that necessarily doesn’t have any chronological order, but is deduced from the text of the Quran. According to the concept of brotherhood and its root and offer a certain sense of it; analysis the of positive and negative historical samples; promoting of the concept of brotherhood to the level of connection with the chosen people and prophets; directing the brotherhood to a real and valuable communication, alternating the social imagination of brotherhood, breaking the domination of ignorantly brotherhood, and presenting a right suggestion for the brotherhood imagination based on faith and morality to gain the felicity and god’s satisfaction that the result of it is a relaxed atmosphere, full of support and companionship, and even self-sacrifice among them that the Muslim community turned to an attractive focus to attract the hearts. Using of this Qur'anic doctrine in today's busy world that is at a steep of moral decline, both creates actual links between the society and joins the hearts in the way of growth and perfection.
    Keywords: Quran, brotherhood, cultural anthropology, culture, imagination (idea)}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال