به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "اهل بیت (ع)" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «اهل بیت (ع)» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حمیدرضا کاظمی *

    این مقاله به بررسی مبانی معرفت شناختی توکل و تفویض در اندیشه اسلامی پرداخته و نقش این دو مفهوم را در آموزه های قرآنی، روایات اهل بیت (ع)، و همچنین دیدگاه های فلاسفه و عرفای اسلامی تحلیل می کند. توکل و تفویض به عنوان دو اصل اساسی در نظام اعتقادی اسلام، انسان را به اعتماد و تسلیم در برابر اراده و حکمت الهی دعوت می کنند. در این مقاله ابتدا با تحلیل آیات قرآنی و روایات اهل بیت (ع)، جایگاه این دو مفهوم در زندگی فردی و اجتماعی بررسی شده است. سپس، دیدگاه های فلاسفه ای چون فارابی، ابن سینا و ملاصدرا درباره توکل و تفویض، در مقایسه با آموزه های اهل بیت (ع) تحلیل شده و نشان داده شده که این مفاهیم در فلسفه اسلامی نه تنها از منظر اعتقادی بلکه به عنوان اصول معرفتی و عقلی نیز مطرح شده اند. همچنین، تاثیر آموزه های عرفا مانند مولوی و ابن عربی در تقویت مفهوم توکل و تفویض و نقش آن ها در سیر و سلوک معنوی بررسی شده است. در نهایت، به تاثیرات توکل و تفویض بر زندگی فردی و اجتماعی از منظر معرفت شناسی اسلامی پرداخته شده و پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده ارائه گردیده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که توکل و تفویض علاوه بر اینکه به عنوان راهبردهایی معنوی برای مواجهه با چالش های زندگی مطرح هستند، می توانند نقش مهمی در ایجاد آرامش روانی و رشد معنوی افراد ایفا کنند.

    کلید واژگان: توکل, تفویض, معرفت شناسی اسلامی, اهل بیت (ع), فارابی, ابن سینا, ملاصدرا, عرفان اسلامی, قرآن, روایات
    Hamidreza Kazemi *

    This paper examines the epistemological foundations of Tawakkul (trust) and Tafwid (delegation) in Islamic thought, analyzing the role of these two concepts within Quranic teachings, the traditions of Ahl al-Bayt (AS), and the perspectives of Islamic philosophers and mystics. Tawakkul and Tafwid, as two fundamental principles in the Islamic belief system, encourage individuals to place their trust and surrender in the divine will and wisdom. Initially, this study explores the position of these concepts in individual and social life through an analysis of Quranic verses and the traditions of Ahl al-Bayt (AS). Subsequently, it compares the viewpoints of philosophers such as Al-Farabi, Ibn Sina, and Mulla Sadra on Tawakkul and Tafwid with the teachings of Ahl al-Bayt (AS), demonstrating that these concepts are not only treated as matters of belief but also as epistemological and rational principles within Islamic philosophy. Furthermore, the study examines the influence of teachings from Sufis like Rumi and Ibn Arabi in reinforcing the concepts of Tawakkul and Tafwid and their role in spiritual ascension and mystical journeying. Finally, the paper discusses the impact of Tawakkul and Tafwid on the individual and social lives of people from the perspective of Islamic epistemology and provides suggestions for future research. The findings of this research indicate that Tawakkul and Tafwid, in addition to being spiritual strategies for coping with life's challenges, can play a significant role in fostering psychological tranquility and spiritual growth in individuals.

    Keywords: Tawakkul, Tafwid, Islamic Epistemology, Ahl Al-Bayt (AS), Al-Farabi, Ibn Sina, Mulla Sadra, Islamic Mysticism, Quran, Traditions
  • علیرضا حیدری نسب*

    مسلمانان با توجه به حدیث اجماعی ثقلین توجه خاصی به عترت (ع) دارند. در این میان سیستانیان که در برخورداری از برخی خصال انسانی چون خداباوری، جوانمردی و جانبداری از عترت (ع) شهره اند، علاقه و ارتباطات خوبی با امام رضا (ع) داشته اند. بررسی و تحلیل گزارش های مرتبط با آن امام (ع) نشان می دهند لااقل سه نفر سیستانی یا سیستانی تبار - ابوخالد سجستانی، محمد بن فرج رخجی و محول (مخول) سجستانی - در زمره اصحاب امام رضا (ع) بوده اند. علاقه مندی به امام رضا (ع) در دوره های بعد نیز در رفتار و گفتار برخی نخبگان سیستانی چون ابن ابی داوود سجستانی، ابن حبان بستی و سنایی غزنوی جلوه کرده است. ابن ابی داوود و ابن حبان بستی که در بستر مذهبی تسنن اندیشه و عمل کرده اند با امام رضا (ع) ارتباط روایی داشته اند. در این بین، ابن حبان اگر در جایی اظهاراتی قابل تامل در باره آن امام (ع) داشته، در مواضع دیگر با ذکر تجربه مکررش از زیارت امام رضا (ع) و حاجت روایی خود پس از زیارت، جسارتش را جبران کرده است. عارف و شاعر مشهور، سنایی غزنوی نیز طی قصیده ای بلند ضمن بهره وری از آیات و روایات از جایگاه دینی عترت به ویژه امام رضا (ع) یاد کرده است.

    کلید واژگان: اهل بیت(ع), امام رضا(ع), اصحاب سجستانی امام رضا(ع), سیستان, ولایتمداری سیستانیان
    Alireza Heydarynasab *

    According to the unanimous hadith of SAQALAIN, Muslims pay special attention to ETRAT In the meantime, Sistani who are famous for possessing some human qualities such as belief in God, chivalry and partiality to ETRAT(a.s.) have had significant interest and connections with Imam Reza(a.s.). Investigation and analysis of the reports related to that Imam(a.s.) show that at least three people from Sistani or Sistani descent - Abu Khaled Sejestani, Muhammad bin Faraj Rokhaji and Mokhawwal Sejestani - were among the companions of Imam Reza(a.s.). Interest in Imam Reza(a.s.) in later periods has also been manifested in the behavior and speech of some Sistani elites such as Ibn Abi Dawud Sejestani, Ibn Hebban Bosti and Sana’i Ghaznavi. Ibn Abi Dawud and Ibn Hebban Bosti, who thought and acted in the religious context of Sunnah, had a narrative relationship with Imam Reza(a.s.). In the meantime, if Ibn Hebban has made any notable statements about that Imam(a.s.); In other places, he has compensated for his insolence by mentioning his frequent experience of visiting Imam Reza(a.s.) and his narrative need after visiting. The famous mystic and poet, Sana’i Ghaznavi, has also mentioned the religious position of ETRAT, especially Imam Reza(a.s.), in a long ode while using verses and HADITHS.

    Keywords: Ahl Al-Bayt (A.S.), Imam Reza (A.S.), Companions Of Imam Reza (A.S.) From Sejistan, Sistan, Friends Of Sistani Ahl Al-Bayt (PBUH)
  • حسن اصغرپور*، نجیبه قدیانی
    دانش مفردات، با هدف خدمت به فهم واژگان و عبارات دشواریاب قرآنی بنیان نهاده شد. پیشینه بنیان گذاری این دانش، به سده دوم هجری بازمی گردد. نخستین آثار تفسیری نگاشته شده در جهان اسلام، به واقع کتابهایی در جهت تفسیر و تبیین مفردات دشوار قرآنی بوده اند که در قالب غریب القرآن ها، معانی القرآن ها و مجاز القرآن، پا به عرصه نشر نهادند. دانش مفردات خود از زیرشاخه هایی تشکیل شده است؛ «وجوه القرآن» یکی از کهن ترین و مهم ترین شاخه های دانش مفردات به شمار می رود. «وجوه قرآنی» به معانی مختلف واژگان یا عباراتی از قرآن اطلاق می گردد که در سیاق های مختلف قرآن معانی مختلفی دارند. بی شک بدون توجه بدین مهم، دست یابی به فهم درست واژگان و عبارات قرآنی فراهم نخواهد بود. نگاهی به میراث روای اهل بیت (ع) نشان می دهد که حجم گسترده ای از «وجوه قرآنی» در دو سطح مفردات (420 واژه) و عبارات (60 عبارت) تبیین و تفسیر گشته است. نظر به جایگاه الهی خاندان وحی، و پیشوایی ایشان در عرصه سخن دانی، بهره گیری از نظرات صائب این پیشوایان، نقش موثری در مقابله با کژفهمی ها در فهم واژگان قرآن و تاویلات ناروا از عبارات قرآنی دارد. در گذار تاریخ اسلام، عالمان بسیاری در این موضوع، آثاری نگاشته اند، اما با وجود تنوع و تعدد آثار موجود در این زمینه، در هیچ یک از آن ها دیدگاه های خاندان وحی که نقش مهمی در دست یابی به فهم صحیح از قرآن دارند، انعکاس نیافته است...
    کلید واژگان: اهل بیت (ع), روایات تفسیری, دانش مفردات, وجوه القرآن, ترجمه قرآن
    Hasan Asgharpour *, Najibeh Ghadyani
    Vocabulary knowledge was established with the aim of serving to understand the difficult words and expressions of the Qur'an. The history of the foundation of this knowledge goes back to the second century of Hijri. The first exegetical works written in the Islamic world were actually books aimed at interpreting and explaining difficult Qur'anic vocabulary, which were published in the form of Gharib al-Qur'an, Ma'ani al-Qur'an and Majaz al-Qur'an. Vocabulary knowledge itself consists of sub-branches; "Al-Qur'an Forms" is considered one of the oldest and most important branches of vocabulary knowledge. "Qur'anic forms" refers to the different meanings of words or phrases from the Qur'an that have different meanings in different contexts of the Qur'an. Undoubtedly, without paying attention to this importance, it will not be possible to achieve a correct understanding of Quranic words and expressions.A look at the narrative heritage of Ahl al-Bayt (PBUH) shows that a large amount of "Qur'anic aspects" have been explained and interpreted at the two levels of nouns (420 words) and phrases (60 phrases). Considering the divine position of the family of Revelation, and their leadership in the field of speech, taking advantage of the correct opinions of these leaders has an effective role in dealing with misunderstandings in understanding the words of the Quran and wrong interpretations of the Quranic phrases. In the transition of Islamic history, many scholars have written works on this subject, but despite the variety and number of works available in this field, none of them ...
    Keywords: Ahl Al-Bayt (Pbuh), Explanatory Narrations, Knowledge Of Vocabulary, Aspects Of The Qur', An, Translation Of The Qur', An
  • سید علاء الدین شاهرخی*، بهزاد پاکدل، غلامرضا رحیمیان
    سعادت بشر علاوه بر عقل نیازمند هدایت توسط پیشوایانی است که برخوردار از فضایل اخلاقی و کمالات انسانی بوده اند؛ بر اساس باور شیعیان اثنی عشری، امامان معصوم افرادی شایسته و منصوب پروردگار بوده و مسئولیت هدایت مردم را بر عهده داشته اند. امام جواد (ع) در یکی از حساس ترین ادوار تاریخ اسلام که مجموعه ای پیچیده از موانع و مشکلات داخلی مربوط به شیعیان و خارجی (خلافت عباسی) اطراف ایشان را فراگرفته بود و در حالی که تنها هفت ساله داشت، مسئولیت امامت و هدایت مردم را بر دوش گرفت. از این رو ضرورت دارد به منظور کسب آگاهی و معرفت، چگونگی مواجهه امام در هر بخش به دقت مورد ارزیابی و مطالعه قرار گیرد. مساله اساسی این پژوهش آن است که امام در گفتمان خود با جریان ها و گروه های مختلف چگونه و با چه راهبردهایی به آگاهی بخشی، معرفت شناسی و افزایش شناخت آنان اقدام نمود؟ اقدامات ایشان برای هدایت نخبگان و مردم در مواجهه با دسایس خلافت عباسی، اندیشه ها و افکار مختلف و گاه انحرافی و التقاطی چه بود؟ روش تحقیق در این مقاله، تحلیلی توصیفی و شیوه جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای می باشد. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که راهبرد ارشادی و هدایت گری امام جواد (ع) استفاده از استدلال، گفتمان منطبق بر قرآن و سنت، جلب اعتماد مردم، بهره برداری از ظرفیت های موجود حتی در دربار عباسیان برای آگاهی مردم از اسلام راستین، تبیین جایگاه اهل بیت (ع)، تبیین مظالم دستگاه خلافت، شانه خالی نکردن از مسئولیت، انتشار معارف الهی و ایجاد آمادگی برای دوران غیبت بود.
    کلید واژگان: قرآن, اهل بیت (ع), امام جواد (ع), راهبردهای فرهنگی, هدایتگری
    Seyed Alaoddin Shahrokhi *, Behzad Pakdel, Gholamreza Rahimian
    In addition to reason, human happiness requires guidance by leaders who have moral virtues and human perfections; according to the Twelver Shiites, the infallible imams (as) were worthy and appointed by Allah the Almighty and were responsible for guiding the people. Imam Javād (as) was surrounded by a complex set of obstacles and internal problems related to Shiites and foreigners (Abbasid Caliphate) in one of the most sensitive periods of Islamic history, and while he was only seven years old, he took the responsibility of Imamate and leading the people. Therefore, it is necessary to carefully evaluate and study how the imam is confronted in each section in order to gain knowledge. The basic issue of this research is that how and with what strategies did the Imam in his speech with different currents and groups act to inform and increase their knowledge? What were his measures to guide the elites and the people in the face of the intrigues of the Abbasid Caliphate, different and sometimes deviant thoughts and ideas? The research method in this article is analytical-descriptive and the method of collecting information is library. The findings of this research indicate that the guidance strategy of Imam Javād (as) are: use of reasoning, discourse according to the Qur'an and Sunnah, gaining people's trust, using the existing capacities even in the Abbasid government to make people aware of true Islam, explaining the position of Ahl al-Bayt (as), expressing the atrocities of the government, not shying away from accepting responsibility, dissemination of divine knowledge and preparation for the period of Imam Mahdi (as) Occult.
    Keywords: Qur’An, Ahl Al-Bayt (AS), Imam Javād (As), Cultural Strategies, Guidance
  • الهام زرین کلاه *

    از تفاسیر مشهور و مورد توجه روایی شیعه، نورالثقلین است که مفسر در آن با نقل روایات اهل بیت (ع) و بعضا صحابه، به تفسیر آیات قرآن پرداخته است. اثرپذیری حویزی، از گرایشات اخباری گری، باعث شده که بدون توجه به سند و متن و بررسی صحت و سقم آن، احادیثی را نقل کند که گاها متناقض بوده و منجر به نسبت دادن دیدگاه های متفاوت در یک موضوع به ائمه (ع) و در نتیجه سردرگمی مخاطب شود. البته مفسر خود به این موضوع در تفسیر اذعان داشته، اما در رفع آن نکوشیده است. با توجه به اهمیت موضوع، در این پژوهش با بکارگیری روش کتابخانه ای، تجزیه و تحلیل داده ها ضمن استخراج روایات تفسیری متناقض، به ارزیابی و تحلیل آن پرداخته و به این نتیجه دست یافته-ایم که از حدود 6418 روایت منقول از ائمه (ع) در 15 جزء ابتدایی قرآن این تفسیر، 19% (حدود 1200 روایت) مشمول موارد تفاوت های ظاهری بوده که اکثرا با روش های جمع ظاهری حل می شود. در نهایت حدود 2/7 % آن شامل تناقضات می باشد که غالبا با معیارهایی همچون تطابق با قرآن، سایر روایات، عقل، گفتار مفسران، ترجیح سند و... قابل حل است.

    کلید واژگان: نورالثقلین, روایات تفسیری, تناقض, اهل بیت (ع)
    Elham Zarin-Kolah*

    One of the famous and interesting interpretations of the Shia narrative is Noor al-Saqlain, in which the commentator interprets the verses of the Qur'an by quoting the narrations of Ahl alBayt (a.s.) and a limited number of companions. The effectiveness of Hawizi, one of his journalistic tendencies, has caused him to narrate hadiths that are sometimes contradictory and lead to attributing different views on the same issue to imams without paying attention to the document and the text and checking its authenticity. (A) and as a result the audience will be confused. Of course, the commentator has acknowledged this issue in his commentary, but he has not tried to solve it. Considering the importance of the topic, in this research, by using the library method and critical description in data analysis, the contradictory interpretative narratives in the first 15 parts of the Qur'an from Noor al-Saqlain were extracted, explained and evaluated, and by applying the conflict resolution criteria of preference There have been conflicting traditions. The results show that 19% (about 1200 narrations) of the 6418 narrations transmitted by Imams (a.s.) in this section have apparent differences, which are mostly solved by the methods of apparent summation. Finally, about 2.7% of it contains contradictions, which are often based on criteria such as compatibility with the Qur'an, other narrations, reason, commentators' words, the preference of the Sunad, etc., and one of the two narrations can be preferred.

    Keywords: Noor Al-Saqlain, Ahl Al-Bayt (AS), Interpretive Traditions, Contradictions
  • مهدی عامری

    رجعت به معنای بازگشت ائمه در دوران پس از ظهور و پیش از قیامت، در اعتقادات شیعی جایگاه مهمی دارد، ‏ازاین رو نه تنها مخالفان شیعه آن را دستاویز حمله های خود بر عقاید شیعه قرار داده اند بلکه روشنفکر مآبان و ‏دگراندیشان نیز به این وادی واردشده و عقاید شیعی را غالبا با نگاهی سیاسی و معطوف به نقد نظام جمهوری ‏اسلامی، موردنقد و یا تخریب قرار می دهند‎!‎
    نوشته حاضر نقدی است بر مواضع آقای اکبر گنجی که رجعت را نوعی خرافه و امری باطل تلقی کرده و با ‏استمداد از تفسیر المنار و برخی نظرات اهل عامه بر این دیدگاه شیعی تاخته است. در تفاسیر مهم شیعه مانند ‏المیزان و تسنیم به خوبی با دلایل نقلی و عقلی، پاسخ شبهات این چنینی بیان شده است که ناظر به همین بحث ‏در این نوشتار با رویکرد انتقادی به آن ها پرداخته شده است ‎

    کلید واژگان: رجعت, شیعه, اهل بیت (ع)
  • رسول محمدجعفری*

    آیات کلامی قرآن از مفاهیم عمیق و دقیقی برخوردار می باشند، از این روی بیش از دیگر آیات به فهم ناسازوار و گاه تفسیرها و تاویل های ناصواب دچار شده اند و پیامدهایی چون عرضه عقاید باطل و در نتیجه شکل گیری و تکثر جریان های فکری و کلامی را به دنبال داشته اند؛ اهل بیت (ع) که وظیفه سترگ پاسداری و تبیین آیین و مکتب را عهده دار می باشند، ضمن تفسیر آیات مختلف قرآن، به تفسیر و تاویل صحیح آیات کلامی مورد استناد فرقه ها پرداخته اند، و در این راستا از روش های تفسیری متنوعی در مواجهه با اندیشه ها و تفاسیر جریان های فکری و کلامی بهره گرفتند، از این روی تحقیق حاضر با روش توصیفی تحلیل در پی این پاسخ به این سوال برآمده است که روش های تفسیری امامان شیعه در مواجهه با جریان های کلامی عصر حضور ائمه (ع) چگونه است؟ مهمترین آن روش ها عبارتند بودند از: تفسیر قرآن به قرآن، تفسیر قرآن با سنت پیامبر (ص)، تفسیر قرآن با شان نزول، تفسیر قرآن با عقل، تفسیر از رهگذر تاویل، تفسیر قرآن با بهره گیری از لغت و تفسیر قرآن با بهره گیری از قواعد ادبی. این قبیل تلاش های قرآنی آن پاسداران دین اولا؛ بیان گر جایگاه والای تفسیری ایشان نسبت به اندیشمندان معاصر خود می باشد و ثانیا؛ نقش بسزای آنان را در فهم روش مند آیات قرآن مبرهن ساخته تا پویندگان معارف قرآنی را بر شیوه های دریافت حقایق آن رهنمون سازد.

    کلید واژگان: اهل بیت(ع), روش های تفسیری, آیات کلامی, فرق اسلامی
    Rasul mohammad-jafari *

    The theological verses of the Quran have deep and precise meanings; therefore, more than other verses, they have been misunderstood and sometimes misinterpreted, and they have had consequences such as the supply of false ideas and as a result the formation and increase of intellectual and theological currents. Ahl al-Bayt (as) who have the great responsibility of protecting the religion and explaining the school, while interpreting various verses of the Qur'an, they have provided the correct interpretation and esoteric interpretation of the theological verses cited by the sects; and in this regard, they used various interpretation methods in facing the thoughts and interpretations of intellectual and theological currents; based on this, the research with descriptive and analytical method has come out in search of an answer to the question that what were the interpretive methods of Shia imams (pbuh) in facing the theological currents of their era? The most important of those methods were: interpretation of the Qur'an according to the Qur'an, interpretation of the Qur'an with the Sunnah of the Prophet (pbuh), interpretation of the Qur'an with the cause of revelation, interpretation of the Qur'an with reason, interpretation through esoteric interpretation, interpretation of the Qur'an using words, and interpretation of the Qur'an using literary rules. Such Qur'anic efforts of those guardians of religion also show their high interpretive status compared to their contemporary scholars, and it also reveals their great role in the methodical understanding of the Qur'anic verses in order to guide the followers of the Qur'anic knowledge on the methods of receiving its truths.

    Keywords: Ahl al-Bayt (as), Interpretation Methods, Theological Verses, Islamic Sects
  • سید رضا مهدوی، مرتضی ایروانی نجفی*، حسن نقی زاده

    روایات فضائل اهل بیت (ع) بعد از رحلت پیامبر اکرم (ع) دست خوش حوادث مختلفی گردید و مسئله جانشینی رسول الله (ع) تاثیر بسزایی در عدم نقل این دسته از روایات را در میان محدثان اهل سنت بر خلاف محدثان شیعه ایفا می کرد. اما با این حال با شروع قرن سوم هجری روایات فضائل اهل بیت (ع) خصوصا امام علی (ع) که قبل از این زمان به صورت جسته و گریخته در برخی از منابع اهل سنت نقل می شد به صورت کتاب مستقل به نگارش درآمد. پرسش بنیادین این پژوهش، آن است که مهمترین زمینه های نگارش اولین کتب مناقب اهل بیت (ع) توسط معتزله چه بوده است؟ در این مقاله با روش تحلیلی-توصیفی و پژوهش در منابع تاریخی و حدیثی، منشا توجه محدثان معتزله به روایات فضائل اهل بیت (ع) و نگارش کتاب مستقل در این موضوع مورد پژوهش قرار گرفت که بررسی زمینه های مختلف، بیانگر آن است: برداشته شدن قانون منع تدوین حدیث، ضعف و انحطاط بنی امیه، روی کارآمدن بنی عباس با شعار (الرضا من آل محمد (ع))، پیگیری افضلیت امام علی (ع) توسط مامون برای جلب رضایت امام رضا (ع) و شیعیان، فضای سیاسی-اجتماعی بغداد و ارتباط معتزلیان با شیعیان خصوصا زیدیان، باقی بودن فضای مسموم بنی امیه و تعصبات عثمانیه، بیشترین تاثیر را در نگارش اولین کتب فضائل اهل بیت (ع) توسط ابوجعفر اسکافی معتزلی ایفا نموده است.

    کلید واژگان: فضائل, اهل بیت (ع), اهل سنت, معتزله, بغداد, اسکافی
    Seyed Reza Mahdavi, Mortaza Iravanynajafi *, Hasan Naghizadeh

     The prophetic hadiths extolling the virtues of the Prophet Muhammad's household, known as Ahl al-Bayt, underwent a tumultuous journey following the Prophet's passing. The issue of succession after the Prophet's demise had a significant impact on the transmission of these hadiths among Sunni scholars, in contrast to Shiite scholars who preserved them. However, as the third Islamic century dawned, hadiths concerning the virtues of Ahl al-Bayt, especially those regarding Imam ʿAli, previously scattered in Sunni sources, began to be compiled into independent books. This research delves into the origins and context surrounding the composition of the first book on the virtues of Ahl al-Bayt by Muʿtazilite scholars. Employing an analytic-descriptive approach and drawing from historical and hadith sources, the study investigates why Muʿtazilite scholars began paying attention to these hadiths and compiling them into standalone works. Several factors spurred this development. These include the relaxation of restrictions on compiling hadiths, the decline and fall of the Umayyad dynasty, the ascendance of the Abbasid dynasty with its allegiance to "the chosen one from the family of Muhammad" (al-riḍā min Āl Muḥammad), al-Maʾmūn's efforts to promote the superiority of Imam ʿAli to appease Imam al-Riḍā and his followers, the political and social milieu of Baghdad, and the Muʿtazilites' interactions with various Shia groups, notably the Zaydis. Lingering tensions from the Umayyad era and biases towards figures like ʿUthmān also played a role. These multifaceted factors coalesced to prompt the writing of the inaugural book on the virtues of Ahl al-Bayt by Muʿṭazilite scholar Abū Jaʿfar al-Iskāfī

    Keywords: Virtues, Ahl Al-Bayt, The Prophet’S Household, Sunni Muslims, Muʿtazilites, Baghdad, Al-Iskāfī
  • مجید کافی امامی*، علی راد، حوریه کافی امامی

    یکی از مشکلاتی که در تاریخ صدر اسلام با آن مواجه بوده و هستیم اختلاف بین مواضع شخصیتهای اسلامی میباشد. اختلافاتی که در برخی موارد، جهان اسلام را دچار جنگهای داخلی همچون جنگ جمل کرده است. دلیل جنگها میتواند نوع برداشت امت از عناوین ومناصب اسلامی باشد که به تبع بازتاب خاص خود را در شکل گیری جریانهای اجتماعی به همراه داشته است. «ام المومنین» یکی از همین عناوین است که در برداشت معنایی آن، از جمله؛ بالاصاله بودن و یا بالعرض بودن برای «زوجات النبی»، اختلاف بین علما و پیرو آن گسست در امت ایجاد نموده است. با توجه به قرآنی بودن کاربست آن به جاست در بستر تفاسیر قرآن در فریقین، موضوع بررسی شود. به نظر میرسد کاربرد «ام المومنین» فضیلتی نیست که بتواند به صورت مطلق و بدون قید، همراه سازی امت را در پی داشته باشد. و پیرو آن نمی توان هر نوع خواسته و تصمیم همسران پیامبر اکرم (ص) را به اجابت رساند.

    کلید واژگان: ام المومنین, زوجات النبی, پیامبر اکرم ص, اهل بیت ع
    Majid Kafi Emami *, Ali Raad, Horiye Kafi Imami

    One of the problems that we are facing in the history of early Islam is the difference between the positions of Islamic figures. The differences that in some cases have caused the Islamic world to suffer civil wars such as the Jamal War. The reason for the wars can be the Ummah's perception of Islamic titles and positions, which has its own reflection in the formation of social trends. Umm al-Mu'minin is one of these titles that in its meaning, including; Being high-ranking or high-ranking for the wives of the Prophet, the difference between the scholars and the followers has created a break in the Ummah. Due to the Quranic nature of its application, it is appropriate to examine the issue in the context of the interpretations of the Quran in Fariqin. It seems that the use of Umm al-Mu'minin is not a virtue that can bring the Ummah together in an absolute and unconditional way. And according to it, it is not possible to satisfy all the wishes and decisions of the wives of the Holy Prophet.

    Keywords: Umm Al-Mu'minin, The Wives Of The Prophet, The Prophet, Ahl Al-Bayt, Peace Be Upon Him
  • مرضیه علیپور *

    هنر شیعی، هنری توحیدی است که با تاکید بر دو اصل امامت و عدالت در حیطه هنر اسلامی قرار می گیرد. برخی تشکیل حکومت صفویه را زمینه ساز پیدایی این هنر در نظر گرفته و این دوره را سرآغاز هنر شیعی دانسته اند، ولی باید گفت شیوع هنر شیعی در ایران در یک روند تدریجی از عصر ایلخانیان آغاز شده و در عصر تیموری رواج و تداوم یافته و در عصر صفوی تثبیت شده است. وجود گرایش های شیعی در میان ایرانیان، مضامین و عناصری از باورهای شیعی در نگارگری تجلی نموده و باعث حضور چهره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در نگاره ها شده است. هدف این تحقیق شناسایی ویژگی های بصری «جایگاه اهل بیتb» در نگارگری دوره های ایلخانی و تیموری و ارتباط آن ها با اصول مذهب شیعه است. بر اساس مطالعات کتابخانه ای و به روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد تطبیقی، نگاره های دوره های ایلخانی و تیموری از بعد باورهای شیعه و چگونگی تصویرسازی و تحلیل عناصر زیبایی شناسی و نمادین آن ها بررسی شده اند. یافته ها نشان می دهد تصویرسازی نسخه هایی با مضامین شیعی و به ویژه اهل بیت(ع) همواره تحت تاثیر تفکر مذهبی هنرمندان و حامیان آن ها در دوران مختلف بوده است. چنان که در بیشتر نگاره های شیعی دوره ایلخانی از شیوه واقع گرایانه برای نمایش مولفه های بصری استفاده شده و گاه در آن ها نمادهای صریح و ساده ای نیز بروز کرده است، اما در دوره تیموری با افزایش گرایش های شیعی سعی شده با اجتناب از واقع گرایی و ورود به عرصه نمادگرایی، مضامین و شخصیت های شیعه را همان گونه که در مذهب شیعه انعکاس یافته، به تصویر درآیند و به این طریق بسترهای رشد عناصر نمادین نگاره های شیعی دوره صفوی فراهم شد.

    کلید واژگان: اهل بیت(ع), شیعه, نگارگری, دوره های ایلخانی و تیموری
    Marziye Ali Poor *

    Shiite art is monotheistic art, which is placed in the scope of Islamic art by emphasizing the two principles of Imamate and justice. Some have considered the formation of the Safavid government as the foundation for the emergence of this art and considered this period as the beginning of Shiite art, but it should be said that the spread of Shiite art in Iran started in a gradual process from the Ilkhanid era, and it spread and continued in the Timurid era and was stabilized in the Safavid era. The existence of Shiite tendencies among Iranians has manifested the themes and elements of Shiite beliefs in miniature and has caused the presence of the face of the Prophet (pbuh) and Ahl al-Bayt (as) in the miniatures. The purpose of this research is to identify the visual characteristics of "position of Ahl al-Bayt (as)" in the miniatures of the Ilkhanid and Timurid periods and their relationship with the principles of Shia religion. Based on library studies and with a descriptive analytical method and with a comparative approach, the miniatures of Ilkhani and Timurid periods have been examined from the perspective of Shia beliefs and how to depict and analyze their aesthetic and symbolic elements. The findings show that the illustration of versions with Shiite themes and especially Ahl al-Bayt (as) has always been influenced by the religious thinking of artists and their supporters in different era. As in most of the Shiite miniatures of the Ilkhani period, a realistic method is used to display visual components, and sometimes explicit and simple symbols have also appeared in them. However, in the Timurid period, with the increase of Shia tendencies, they tried to portray Shia themes and personalities as they were reflected in the Shia religion by avoiding realism and entering the field of symbolism, and in this way, the platforms for the growth of the symbolic elements of the Shiite miniatures of the Safavid period were provided.

    Keywords: Ahl al-Bayt (AS), Shia, Miniature, Ilkhani, Timurid Periods
  • مریم توکل نیا، یحیی میرحسینی

    مهمترین مولفه هویتی شیعه، امامت و ولایت اهل بیت (ع) است که عامل تمایزبخش این مذهب، از دیگر مذاهب اسلامی است. این مفاهیم، بسامد بالایی در سخنان اولین امام شیعیان دارد؛ به نحوی که بازتاب فراوان آن در نهج البلاغه مشهود است. در این میان نکته شایان توجه، بهره گسترده حضرت علی (ع) از استعاره های مفهومی است؛ چه آنکه نیاز داشتند قوای شناختی مخاطبان خود را به خدمت گرفته و با استفاده از مفاهیم ملموس و محسوس، مراحل فهم و درک جایگاه امامت را آسان تر نمایند. در این نوشتار بر اساس زبان شناسی شناختی و با استفاده از رویکرد لیکاف و جانسون در استعاره ها، مهمترین استعاره های مفهومی از نوع ساختاری، در تبیین مفهوم امامت و جایگاه اهل بیت (ع) مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان دهنده شش حوزه مبدا است که بر مفاهیم متناظر در حوزه مقصد، نگاشت داده شده اند. پربسامدترین ها، حوزه های مفهومی «نور»، «سفر و حرکت» و «حیات و ممات» است. توجه به این نگاشت ها، اثر شایان توجهی در امر فهم و شرح نهج البلاغه خواهد داشت.

    کلید واژگان: امامت, اهل بیت (ع), حضرت علی (ع), نهج البلاغه, استعاره های مفهومی, استعاره ساختاری
    Maryam Tavakolniya, Yahya Mirhoseini

    The most important identity component of Shia is the Imamah and Wilayah of Ahl al-Bayt (pbut), which is the distinguishing factor of this religion from other Islamic religions. These concepts have a high frequency in the words of the first Shia imam to the extent that its numerous reflection is obvious in Nahj al-Balagha. In the meantime, it’s noteworthy that  Imam Ali (pbuh) extensively employs conceptual metaphors to utilize the cognitive abilities of their audiences and making it easier for them to understand the position of Imamah by using sensible and tangible concepts. In this article, based on cognitive linguistics and using Likoff and Johnson's approach in metaphors, the most important conceptual metaphors of the structural type have been examined in explaining the concept of Imamah and the position of Ahl al-Bayt (pbut). At the end, 6 source domain are identified and mapped to the corresponding concepts in the target domain. The most frequent conceptual domains are "light", "travel and movement" and "life and death". Paying attention to these mappings will have a major impact upon the understanding and explanation of Nahj al-Balagha.

    Keywords: Imamah, Ahl al-Bayt (pbut), Imam Ali (pbuh), Nahj al-Balagha, Conceptual Metaphors, Structural Metaphor
  • زکیه زارع، محمدحسین برومند، امیر جودوی، محمدعلی حیدری مزرعه آخوند*

    روایات تفسیری ذیل آیات قرآن کریم، روشن کننده معنا و مصداق برخی آیات درباره ایمه معصومین (ع) هستند. یکی از اوصاف مطرح شده در روایات برای اهل بیت (ع)، «اهل ذکر» است که در آیات 43 سوره نحل و 7 سوره انبیاء با عباراتی مشابه بیان شده است: ﴿و ما ارسلنا من قبلک إلا رجالا نوحی إلیهم فسیلوا اهل الذکر إن کنتم لا تعلمون﴾. آنچه در ایجاد اختلاف در تفسیر و تعیین مصداق برای این آیات قابل ملاحظه است، تقابلی ظاهری است که میان برخی روایات وارده در این موضوع با سیاق این دو آیه جلب نظر می کند. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی پس از ارایه گونه شناسی و دسته بندی آراء مفسران، روایات تفسیرگر مربوط به آیات را ارایه نموده و با تبیین قراینی از سیاق آیات، سعی در روشن ساختن هماهنگی موجود میان روایات و فحوای آیات دارد. از پژوهش حاضر این نتیجه به دست آمد که علاوه بر اثبات عدم وجود تعارض میان روایات و سیاق آیه، در سوره انبیاء مفهوم اهل بیت به عنوان مصداق اهل ذکر در قالبی دوپهلو و در لفافه و پوسته اهل کتاب بیان شده است؛ اما در سوره نحل، مصداق اهل ذکر با تعریف ذکر به قرآن، جز اهل قرآن به شکل اعم و اهل بیت (ع) به شکل اخص نخواهد بود.

    کلید واژگان: اهل ذکر, اهل بیت (ع), اهل کتاب, روایات تفسیری, سیاق
    Zakieh Zare, MohammadHoseyn Baroomand, Amir Joudavi, MohammadAli Heydari Mazrae Akhound *

    Interpretive narrations following the verses of the Holy Quran clarify the meaning and application of some verses about the Imams (AS). One of the attributes mentioned in the narrations for Ahl al-Bayt (AS) is "Ahl al-Zikr" which is expressed in verses 43 of Surah An-Nahl and 7 of Surah Anbiya with completely similar phrases. What is significant in creating a difference in interpretation and determination of the examples for these verses is the apparent confrontation that has taken place between the narrations in this regard with the context of these two verses. This article, after presenting the typology and classification of the commentators' opinions and a brief review of it, presents the narrations expressing this meaning and tries to clarify the existing harmony between the narrations and the context of the verses by explaining the context of the verses of these two suras separately.

    Keywords: Ahl al-Zikr, Ahl al-Bayt, Ahl al-Kitab, Interpretive narrations, Context
  • سید مهدی مسبوق*، اعظم دریادل موحد

    تبری از مسایل ضروری و مهم در ادبیات متعهد شیعه به شمار می رود. از آنجا که اهل بیت علیهم السلام در نزد شیعیان جایگاه و مقام والایی دارند، مسیله تولی و تبری نیز از مهم ترین مسایل جالب توجه ادیبان و شاعران بوده است. طلایع بن رزیک، شاعر سده ششم و وزیر فاطمیان از جمله محبان اهل بیت ((ع بوده که در مضامین مختلف نظیر مدح، رثا، فخر و هجو به منقبت گستری و ستایش خاندان عصمت و تبری از دشمنان ایشان پرداخته است. پژوهش پیش رو کوشیده به روش توصیفی تحلیلی، ظهور و بروز تبری را در شعر شیعی او درباره دشمنان اهل بیت (ع) بررسی کند. برایند پژوهش نشان می دهد که درون مایه هجویات و تبری طلایع از دشمنان خاندان نبوت را می توان به سه بخش تقسیم کرد: الف. ابراز انزجار از دشمنان امام علی (ع) در امر ولایت و غاصبان حق ایشان در مسیله خلافت پیامبر (ص). ب. نفرت و خشم به دشمنان امام حسین (ع) در واقعه کربلا که غالبا همراه با سوز و گداز است. ج. هجو شخصیت ها و حکومت های منفور تاریخی همچون بنی امیه.

    کلید واژگان: شعر شیعی, اهل بیت (ع), تبری, طلائع بن رزیک
    Seyed Mehdi Masbough *, Azam Daryadel Movahed Daryadel Movahed

    Acquittal is one of the essential and important issues in committed Shia literature. Since the Ahl al-Bayt (as) has a high position and status in the eyes of Shiites, the issue of Tawallī and Tabrrī (the alliance with Ahl al-Bayt and dissociation from their enemies) has been one of the most important issues of interest to writers and poets. Talāʿī ibn Rizzīk, a 6th century poet and Fatimid minister, was among the lovers of Ahl al-Bayt (as), who in various themes such as praise, lamentation, pride, and satire, praised the progeny of the prophet (as) and announced his acquittal of their enemies. The present research tries to analyze the appearance of seeking dissociation in his Shiite poetry from the enemies of Ahl al-Bayt (as) using a descriptive and analytical method. The research shows that the content of the satires and Talāʿī’s seeking dissociation from the enemies of the Prophet's progeny can be divided into three parts: A. Expressing disgust with the enemies of Imam Ali (as) in the matter of Wilāyat and usurpers of his right in the matter of the successorship of the Prophet (pbuh). B. Hatred and anger towards the enemies of Imam Hussain (as) in the incident of Karbalā, which is often accompanied by mourning. C. Ridiculing historically hated figures and governments such as Bani-Umayya.

    Keywords: Shiite poetry, Ahl al-Bayt (AS), Seeking Acquittal, Talāʿī ibn Rizzīk
  • سید مهدی رحمتی*، فاطمه حاجی اکبری
    تاثیر شگرف شعر بر جوامع بشری و علاقه عرب به کاردانان این عرصه، امری است که تقسیم دوگانه ی شعر به دو گونه ی ارزشی و جاهلی توسط قرآن و توجه سیره ی وحیانی رسول خدا (ص) و اهل بیت (ع) ایشان را به دنبال داشت. تحقیق توصیفی تحلیلی حاضر با عنایت به اهمیت واکاوی سیره ایمه (ع) و پیروی از آن، از رهگذر بررسی روایات، به تحلیل رفتار دوگانه ی آل الله (ع) در مواجهه ی با شاعران عصر اموی و عباسی در دو ساحت عطا و منع معنوی و مالی پرداخته است. یافته های تحلیل تطبیقی روایات مشکل این حوزه، حاکی از آن است؛ شاعرانی که تنها به جنبه-های عاطفی و محبت به خاندان وحی (ع) بسنده نکرده، بلکه با تاکید بر مساله ی ولایت، معرفت افزایی و روشن گری اجتماعی سیاسی را سر لوحه ی تلاش های خود قرار دادند، هماره مورد تایید خاندان وحی (ع) قرار گرفته و برای بازماندگان عرصه ی ادب، معیار و ملاک اصلی شعر ارزش مدار و آیینی را به میراث گذاشته اند.
    کلید واژگان: شعر, اهل بیت (ع), ولایت, مشکل الحدیث, سیره, امامت
    Sayed Mahdi Rahmati *, Fatemeh Hajiakbri
    The tremendous impact of poetry on human societies and the interest of Arab scholars in this field is that the dual division of poetry into two types of value and ignorance by the Qur'an and the attention to the revelatory nature of the Prophet (PBUH) and his Ahl al-Bayt (AS) Followed. The present descriptive-analytical research, considering the importance of analyzing the life of the Imams (AS) and following it, by examining the narrations, analyzes the dual behavior of Allah (AS) in dealing with the poets of the Umayyad and Abbasid eras in two areas of Atta. And has dealt with spiritual and financial prohibitions.Findings of comparative analysis of difficult narrations in this field indicate that; Poets who have not only focused on the emotional aspects and love for the family of Revelation (AS), but also by emphasizing the issue of guardianship, have placed socio-political knowledge and enlightenment at the top of their efforts. They have been approved by the family of revelation (AS) and have inherited the main criterion and criterion of valuable and ritual poetry for the survivors of the field of literature.
    Keywords: Poetry, Ahl al-Bayt (AS), Wilayah, the problem of hadith, Sira, Imamate
  • محسن قمرزاده*، خدیجه احمدی بیغش

    شناخت رسالت بنیادین اهل بیت (ع) در قبال قرآن بر پایه تحلیل آماری روایات تفسیری مسیله مقاله حاضر است. بررسی توصیفی تحلیلی جامعه آماری چهارده هزار روایات اهل بیت (ع) در نظر به قرآن حاکی از آن است که ایضاح لغوی و مفهومی عبارات قرآن هدف اولی و اصلی اهل بیت (ع) در تفسیر قرآن تلقی نمی شود؛ بلکه رویکردهای مهم اهل بیت (ع) در قبال قرآن به ترتیب فراوانی تفصیلی، تکمیلی تطبیق، و سپس تفسیر آیات است. چرا که ایشان در الویت سنجی نسبت به قرآن تفصیل آیات را محور روایات خود قرار داده، و در رتبه بعد تکمیل و تطبیق و بیان مصادیق نو از قرآن، به منظور تلاش آنان در روز آمد سازی آیات و معارف قرآن و گره زدن آیات با حوادث زمان خود بوده است. در اولویت بعدی، رویکرد تفسیری و بیان مفهومی آیات جای می گیرد. بنابراین اولویت اصلی رسالت اهل بیت (ع) اولویت تفصیلی و تطبیقی است و نه رسالت تفسیر از آیات قرآن.

    کلید واژگان: اولویت شناسی, رسالت, اهل بیت ع, تحلیل آماری
  • کاوس روحی برندق*

    قرآن کریم در آیات متعدد به طور وسیع و دامنه دار سخن از صله و رسیدگی به افرادی دارد که خداوند به رسیدگی به آنان دستور داده است و یا نکوهش قطع صله و رسیدگی به آنان دارد. مسایل مربوط به صله رحم در آیات و روایات از نقطه نظرهای گوناگون می تواند مورد توجه و بررسی قرار گیرد. یکی از موضوعات در این زمینه، این مساله است که گستره رحم و خویشاوندان از دید قرآن و حدیث چیست و قلمرو آن چه افرادی را شامل می گردد. این پژوهش با اتخاذ روش کتابخانه ای در گردآوری، و روش توصیفی- تحلیلی در تجزیه و تحلیل داده ها و با هدف اثبات توسعه در قلمرو رحم از خویشاوندان خانوادگی، به نزدیکان و اهل بیت و رحم آل محمد (ص)، گستره رحامت در حدیث منقول از امام رضا (ع) در تفسیر آیه نخست سوره نساء را مورد پژوهش قرار داده و به این نتیجه رسیده است که بر اساس روش تفسیری قرآن به قرآن و به ویژه تبیین روایات تفسیری اهل بیت (ع)، مفاد آیات قرآنی که در باره صله به طور اطلاق و صله رحم و خویشاوندان به خصوص، در درجه اول رعایت حقوق اهل بیت (ع) و در مرحله بعد خویشاوندان خانوادگی می باشد.

    کلید واژگان: خویشاوندی, اهل بیت (ع), صله رحم, خانواده, امام رضا (ع)
  • حمیدرضا مطهری*
    یکی از مهم ترین نکات در زندگانی اهل بیت(ع)، اهتمام به زنده نگه داشتن عاشورا و یاد و خاطره امام حسین(ع) بود. در این راستا سوگواری و تکریم رخداد عاشورا به گونه های مختلف مورد توجه آنان قرار داشت. گریستن بر آن حضرت، از نکات مهمی است که هم در روایات و هم در رفتار خاندان پیامبر(ص) در دوران مختلف دیده می شود. اگر گریستن به عنوان نماد برتر و اعلای اندوه بر مصیبت ها، بر امر مقدسی همچون سوگواری اهل بیت(ع) باشد؛ ارزش بسیاری دارد و در سوگ امام حسین(ع)، دارای فواید و آثار بسیاری در دنیا و آخرت است که در سخنان اهل بیت: به آن تصریح شده و خاندان پیامبر(ص) نیز به آن عمل کرده اند و بر مصیبت آن حضرت گریستند. نوشتار پیش رو با اشاره به فضیلت، فایده و اثر گریه کردن بر امام حسین(ع)، سیره اهل بیت(ع) در گریستن بر آن حضرت را بررسی و تبیین می کند. تاکید بر این نکته لازم است که گریه بر امام حسین(ع) همواره برای زنده نگهداشتن یاد و نام امام بوده است. در واقع یکی از مهم ترین راهکارهای زنده نگهداشتن یاد سیدالشهداء(ع)، گریه بر آن حضرت است که این مهم به خوبی در سیره اهل بیت(ع) ترسیم و اجرا شده است.
    کلید واژگان: گریستن, سوگواری, اهل بیت(ع), امام حسین(ع), عاشورا
  • اکرم اقدسی*، رقیه عبدی

    رویکردهای باطنی و شیوه های ژرف نگران به متون مقدس و ارکان عبادی دین، از شاخصه های تفکر عرفانی است که البته هرگز به معنای غفلت از ظواهر دین و شریعت و تخطی از احکام شرعی نیست. این ادعا در بررسی نظریات و تعالیم عارفان در همه حوزه های ارکان دینی اسلام قابل مشاهده است. در تعالیم عرفانی صحیح در کنار تبیین طریقت و حقیقت، حفظ ظواهر شریعت به وضوح مشهود است. موضوعی که جایگاه خاصی را نیز در سیره و روایات اهل بیت (ع) به خود اختصاص داده است. ایشان به حفظ مراتب عبادت توجه داشته و همه عباد را به فراخور احوالشان به سیر در بطون دین سوق می دهند. این پژوهش با شیوه کتابخانه ای و با رویکرد نقلی تحلیلی به بررسی نماز و مطابقت مراتب آن از منظر سید حیدر آملی و اهل بیت (ع) پرداخته است. حاصل بررسی ها نشان می دهد که وی به عنوان تربیت یافته مکتب اسلام ناب، قرایتی کاملا همسو با آموزه های اهل بیت (ع) ارایه داده است.

    کلید واژگان: شریعت, طریقت, حقیقت, ظاهر, باطن, سید حیدر آملی, نماز, اهل بیت (ع)
    Akram Aqdasi *, ROGHAYE ABDI

    Esoteric approaches and methods of deep concern for the sacred texts and religious pillars of religion are the characteristics of mystical thinking, which of course never means neglecting the appearances of religion and Sharia and violating the rules of Sharia. This claim can be seen in the examination of the theories and teachings of mystics in all areas of religious pillars of Islam. In the correct mystical teachings, along with the explanation of the Tarīqat and the truth, it is clearly evident to preserve the appearances of the Sharia. A subject that has a special place in the history and traditions of Ahl al-Bayt (as). He pays attention to maintaining the level of worship and leads all the worshipers to walk in the heart of religion according to their condition. This research, with a library method and a narrative-analytical approach, has investigated the prayer and its correspondence from the point of view of Seyed Haidar Āmoli and Ahl al-Bayt (as). The results of the investigations show that he, as a trained school of pure Islam, has presented a recitation that is completely in line with the teachings of Ahl al-Bayt (as).

    Keywords: Sharīʿat, Tarīqat, Truth, Appearance, interior, Seyed Haidar Āmoli, prayer, Ahl al-Bayt (AS)
  • الهام زرین کلاه*

    عبدالله بن عباس صحابی برجسته پیامبر $ و شاگرد حضرت علی% است. با توجه به تصریح خود او به علم آموزی به ویژه اخذ تفسیر از حضرت علی% و اهمیت آرای وی در شناخت قرآن، به نظر می رسد که مطابقت قابل توجهی میان دیدگاه های وی و ایمه% بویژه امام علی% در مبانی قرآن شناختی باشد. این مقاله با به کارگیری روش کتابخانه ای، تجزیه و تحلیل متن، ضمن استخراج آن مبانی در روایات وی، به بررسی میزان مطابقت آن با مبانی قرآن شناختی اهل بیت% پرداخته و به این نتیجه دست یافته که وی همچون ایمه % معتقد به جمع میان نزول دفعی و تدریجی، قابل فهم بودن الفاظ قرآن، عصری بودن فهم آن، تاویل پذیری و ذوبطون بودن آن است. اعتقاد به وجود واژگان معرب و لهجه های غیرحجازی در قرآن، معناداربودن حروف مقطعه، نسخ برخی آیات از دیگر مبانی قرآن شناختی وی مطابق با اهل بیت% است.

    کلید واژگان: قرآن, مبانی قرآن شناختی, ابن عباس, اهل بیت (ع), مطابقت
    Elaham Zarin Kolah*

    Abdullah Ibn ʿAbbās is one of the prominent companions of the Prophet (pbuh) and a student of Imam Ali (as). Considering his own definition of learning, especially receiving the interpretation of Imam Ali (as) and the importance of his opinions in understanding the Qurʾan, it seems that there is a significant correspondence between his views and those of the Imams (as), especially Imam Ali (as), in the Qur'an-cognitive basics. This article, by using the library method, analyzing the text, while extracting those foundations in his narratives, has investigated the extent of its compatibility with the basics of Qurʾan cognition of Ahl al-Bayt (as), and it has reached the conclusion that ibn ʿAbbās, like the Imams (as), believes in the combination of a one-time and gradual revelation, the comprehensibility of the words of the Qurʾan, the modernity of its understanding, its interpretability, and its many inner layers. Belief in the existence of Arabic words and non-Hejazi dialects in the Qurʾan, the meaning of disjoined letters, the deletion of some verses are among the other basics of Iibn ʿAbbās' Qurʾan cognition in compatible with the Ahl al-Bayt (as).

    Keywords: Qurʾan, the Basics of Qurʾan cognition, Ibn-ʿAbbās, Ahl al-Bayt (as), Compatibility
  • مهدی مردانی(گلستانی)*
    مطالعه و تحقیق درباره سیره اهل بیت:، نیازمند شناخت رویکردها و رهیافت های گوناگون به سیره اهل بیت(ع) است. چرا که با شناخت این رویکردها به سیره اهل بیت(ع) می توان آرای مرتبط را رصد و مقایسه کرد تا امکان رویارویی منطقی با چالش های پیش رو فراهم شود. یکی از رویکردهای شاخص درباره سیره اهل بیت(ع)، رویکرد الگومدارانه است. در این رویکرد، سیره به مثابه اسوه و الگوی زندگی نگریسته می شود و با هدف شناخت روش صحیح زیستن مورد بررسی قرار می گیرد. مقاله حاضر با روش توصیفی_تحلیلی به این پرسش اصلی پاسخ داده است که رویکرد الگومدارانه به سیره اهل بیت(ع)، چه پیشینه تاریخی دارد و پیامدهای نظری آن چیست؟ نتایج این تحقیق نشان می دهد که رویکرد الگومدارانه، دارای سه مرحله تاسیس، تبیین و توسعه است و در دو بخش مفهوم سیره و قلمرو سیره پژوهی اثربخشی دارد.
    کلید واژگان: اهل بیت(ع), سنت, سیره پژوهی, سیره شناسی
    MAHDI MARDANI(Golestani) *
    Research about the sira of the Ahl al-Bayt (As) requires knowledge of various approaches to the sira of the Ahl al-Bayt (As). By knowing these approaches, we can compare related opinions and provide the possibility to face the upcoming challenges. One of the prominent approaches regarding the way of Ahl al-Bayt (As) is the model-oriented approach. In this approach, sira is viewed as a way of life and is examined with the aim of discovering the correct way of living. The present article has answered the main question with descriptive-analytical, what is the historical background of the model-oriented approach to the sira of Ahl al-Bayt (As) and what are its theoretical consequences? The results of this research show that the model-oriented approach has three stages of establishment, explanation and development, and it is effective in two parts, the concept of sira and the realm of sira research
    Keywords: Ahl al-Bayt (AS), tradition, Sira studies, Knowledge of sira
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال