به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اول المومنین » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اول المومنین» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی عادل زاده، عمیدرضا اکبری*
    در چند کتاب حدیثی مهم از امامیه و اهل سنت، حدیثی به اسید بن صفوان منسوب است، اما در چند جهت تفاوت دارند. در میان امامیه -که تنها محمد بن خالد برقی آن را از راویان عامه نقل می کند- شخصی ناشناس بعد از شهادت امیرالمومنین ع خطابه ای مفصل در فضل ایشان گفته، ولی در اسناد عامی، گوینده خود امیرالمومنین ع است که عین همان خطابه را در فضل ابوبکر می گوید. گرچه تحریر سنی روایت، ساختگی است، اما با عنایت به مباحث مقاله، حتی بدون استفاده از جرح و تعدیل رجالیان به سه طریق می توان نشان داد روایت برقی وابسته به تحریر سنی است. هم ساختار و نمودار اسناد، تاخر سند برقی را می نمایاند، و هم جریان شناسی مهم ترین راویان از بخش مشترک اسناد، حاکی از تناسب فضای ایشان با تحریر عامی است، و هم بررسی تطبیقی متن دو تحریر آشکارا شواهدی از وقوع تحریف در تحریر برقی دارد. و نتیجه هر سه بررسی کاملا همسو است. بعدها عبارات همین روایت در برخی از زیارات نیز راه یافته است.
    کلید واژگان: امیر المومنین, اسید بن صفوان, عبد الملک بن عمیر, تطور احادیث, جریان شناسی راویان}
    Ali Adelzadeh, Amidreza Akbari *
    In several important Hadith collections of the Imamiyyah and Sunnis, there is a hadith attributed to Osaid ibn Safwan. This hadith has two different versions.the version in Imami sources has been narrated only by Muhammad ibn Khalid al-Barqi, and in it, after the martyrdom of Amir al-Muʿminin (Imam Ali) (a), an unknown person has given a long lecture on his excellence.However, in its Sunni version, the narrator is Imam Ali himself that delivers the same lecture on AbuBakr's virtue. Although this Sunni version is fabricated, but this article shows that in three ways without using rijali criticism and praise of the transmitters (Al-Jarḥ wa l-taʿdīl)- it can be shown that Barqi's narration relates to Sunni's one: Both the structure Constitution and diagram of the Isnads indicates the poseriority of Barqi's version. Also, by studying the current of the most important transmitters of the common part of these Isnads, it reveals that their intellectual, ideological, and cultural spaces are in conformity with the Sunni version, and the comparative study of both versions clearly shows some signs of distortion in Barqi's narration. Furthermore, the results of these three investigations are completely consistent. Later, some phrases of this narration penetrated some pilgrimages.
    Keywords: Amir al-Mu'minin, Osaid ibn Safwan, Abd al-Malik ibn Umayr, Transformation of Hadiths, The study of narrator's current}
  • عاطفه بیانی هدش*، زهره اخوان مقدم

    حفظ حرمت بیت نبوت برای همگان حتی برای زنان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله واجب است، قرآن برای حفظ این بیت نیز تمام مساعی خود را به‌کار برده است. از این‌رو قرآن لغزش آنان را مضاعف و پاداش اطاعت آنان از خدا و رسولش را دو برابر در نظر می‌گیرد. بنابراین در پرتوی این آیات و مانند آنها می‌توان به معنا و مراد از <و ازواجه امهاتهم> پی برد. به طور قطع می‌توان ادعا کرد قرآن فضیلت و پاداشی برای زنان پیامبر خدا صلی الله علیه و آله از این نظر که همسر پیامبرند در نظر نگرفته و حسابی جداگانه برای آنان باز نکرده است بلکه معیار نجات، فضیلت و پاداش مضاعف را بر اساس خداخواهی و رسول او، آخرت‌خواهی، اطاعت و فرمان‌برداری از خدا و رسول قرار داده است و نحوه برخورد ایمه اطهار علیهم السلام با زنان پیامبر صلی الله علیه و آله نیز مفسر این تعبیر است.

    کلید واژگان: امهات المومنین, تفسیر قرآن, سوره ی احزاب, همسران پیامبر صلی الله علیه و آله}
    Atefeh Bayani Hedesh*, Zohreh Akhavan Moghadam

    Preserving the sanctity of the house of prophecy is obligatory for everyone, even for the wives of the Holy Prophet (PBUH). The Qur’an has used all its efforts to preserve this house. Is considered equal. Therefore, in the light of these verses and the like, one can understand the meaning and meaning of “and the marriage of their mothers”. It can be argued with certainty that the Qur’an not only does not consider virtue and reward for the wives of the Prophet of God (pbuh) in that they are the wife of the Prophet and does not open a separate account for them; Rather, he has set the criterion of salvation, virtue and double reward on the basis of godliness, belief in the Hereafter, obedience to God and the Prophet, and the manner in which the Imams (AS) treat the wives of the Prophet is also interpreted by this interpretation

    Keywords: Quranic interpretation, Surah Al-Ahzab, Ummah Al-Mu’minin (Mother of believers), Holy Prophet (PBUH)}
  • محمد رضا شاه سنایی، عباس اسماعیلی زاده

    این مقاله در باره راز رسول خدا6 و افشای آن توسط یکی از همسران ایشان در آیه سوم سوره تحریم  است که معرکه آراء مفسران شده است. افشای این راز در همین سوره، سبب شده است که خداوند به نحو بی نظیری از رسولش دفاع کند. روایات شان نزول مورد استناد مفسران اهل سنت و مفسران شیعه متاثر از منابع اهل سنت، نه تنها از پیچیدگی این راز نکاسته، بلکه موجب انتساب نسبت های ناروایی به مقام رسالت گردیده است. نگارنده با معیار قرار دادن سیاق حاکم بر آیات آغازین سوره تحریم و بررسی روایات وارده در شان نزول، به شان نزولی دست یافته که تا قرن پنجم مورد توجه عالمان شیعه بوده و پس از آن مورد غفلت واقع شده است. در این شان نزول، منظور از راز رسول خدا 6خلافت بلافصل امیرالمومنین (ع) از جانب خداوند، و اقدامات دیگران در کنار زدن ایشان از خلافت معرفی شده است. در این  روایات، علاوه بر حفظ شان و عصمت رسول خدا6، ارتباط بین راز مذکور با عبارت ﴿صالح المومنین﴾  و همچنین علت واکنش شدید پروردگار در مقابل افشای آن بیان شده است.

    کلید واژگان: راز, پیامبر (ص), همسران پیامبر, صالح المومنین, امیرالمومنین (ع), آیه سوم سوره تحریم}
    Mohammad Reza Shah Sanaei, Abbas Ismaili Zadeh
  • ابراهیم رضایی کلیری*، سید محمد سلطانی
    جنگ جمل نخستین نزاع داخلی فراگیر در میان امت اسلامی و از بزرگ ترین چالش های  حکومت امام علیع بود. پژوهشگران عوامل این رخداد را در زمینه های تاریخی، فرهنگی و سیاسی آن دیده اند و توجهی به نقش خاستگاه های شناختی حاکی از وضعیت فکری جامعه اسلامی در آن دوره نشده است. نوشتار پیش رو به کمک منابع کتابخانه ای و روش توصیفی _ تحلیلی نقش باورهای مورد اختلاف فریقین در شکل گیری نبرد جمل را بررسی نموده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد، شرایط پس از رحلت پیامبر زمینه مساعدی برای شکل گیری باورهای ناصوابی در جامعه ایجاد کرد که برخی از ریشه های شکل گیری جنگ جمل را باید در میان این باورها جست؛ باورهایی چون یکسان دانستن جایگاه امامت با امارت دنیوی و لازم ندانستن شرایطی چون عصمت، دانش دین، تنصیص و افضلیت در امام، عدم برتری امام علیع بر سایر صحابه، وجود جایگاهی ویژه برای عایشه به عنوان ام المومنین و برای صحابه به عنوان افرادی عادل و غیر قابل انتقاد.
    کلید واژگان: جنگ جمل, عوامل و زمینه ها, امام علیع, شرایط امامت, عدالت صحابه, ام المومنین}
    Ebrahim Rezaei Keliri *, Seyyed Mohammad Soltani
    Jamal was the name of the first civil conflict occuring among the Muslims and one of the most daunting challenges during Imam Ali’s (AS) reign. Researchers have attributed the cause of this conflict to historical, cultural and political backgrounds, however, they have failed to address the cognitive backgrounds emenating from the general ideological atmosphere of the historical epoch. The current study adopt a descriptive-analytical approach utilizing library resources and seeks to shed insight on contentious ideologies between Sunnis and Shias and their role in the start of Jamal conflict. The findings of the current research indicates that the unfavorable circumstances after the demise of the holy prophet was conducive to the formation of distorted beliefs in the society giving way to some divisions among Muslims ultimately resulting in Jamal conflict. Some of these beliefs are as follows: equating the status of Imam with worldly posessions, obviating the necessity of infallability and religious jurisprudence for Imams, disregarding superiority and transendence of Imam, not differentiating between Imam Ali (AS) and other companions, attributing a prominent position for Aisha as the mother of believers, and for companions as a just , unexceptionable figure.
    Keywords: Jamal conflict, roots, backgrounds, Imam Ali (AS), the requirements of Imam, justness of companions, mother of believers (Um al-momenin)}
  • احمد سیاح صالحی*
    علامه حلی در کتاب منهاج الکرامه مصداق «صدق به» در آیه 33 سوره زمر را همانند بسیاری از مفسرین بزرگ، امام علی% می داند. ابن تیمیه در پاسخ به علامه، اشکالاتی را در سه وجه مطرح کرده است که در وجه اول به وثاقت راوی حدیث، اشکال گرفته و در وجه دوم آن را با کلام دیگر که می گوید ابوبکر، صدیق است، معارض دانسته و در وجه سوم، این کلام را عام دانسته و گفته است که می تواند شامل افراد زیادی شود. در این مقاله با روش تحلیلی‐ توصیفی، ثابت خواهیم کرد که اولا بنا بر نظر علمای رجالی اهل سنت، مجاهد، راوی این حدیث، ثقه است و غیر از مجاهد، راویان دیگری نیز آن را نقل کرده اند و ثانیا قول صدیق بودن ابوبکر، سند معتبری ندارد و به همین دلیل برخی از بزرگان اهل سنت این لقب را مخصوص علی% می دانند. ثالثا در صورت عام بودن آیه، مصداق بارز آن امام علی %است که اولین تصدیق کننده می باشد.
    کلید واژگان: آیه 33 زمر, صدیق اکبر, اول المومنین, ابن تیمیه, امام علی, ابوبکر}
    Ahmad Suyyah Salehi *
    The polymath Helli in his book " Minhaj al-Karamah " and so many other great interpreters maintain that the phrase "believe in him" on the verse 33 in Az-Zumar Surah refers to imam Ali (PBH). Ibn Taymiyyah disagrees with this view and pose three doubts: 1- the transmitter in this hadith is not trustworthy, 2- there is a narration that says the Abu Bakr is the sense of this narration and not Imam Ali (PBH). 3- this phrase is too general and may include so many people. In this essay, with analytical- descriptive method, it will be proved that: 1- according to many hadith scholars, including Mujahid, the narrator in this hadith is trustworthy, 2- there is no proof that the Abu Bakr maintain the title "trustful" and so many Sunni scholars believe that this title is for Imam Ali (PBH) 3- if the meaning of this verse is too broad, Imam Ali (PBH) can be a good sense for this verse.
    Keywords: The verse 33 of Az- Zumar surah, the best trustful, Imam Ali (PBH), Abu Bakr}
  • دکتر سید محمد رضوی، مرضیه صائمی*

    پژوهش حاضر که مورد توجه خوانندگان گرامی قرار خواهد گرفت، به بررسی یکی از تاثیرگذارترین آیات قرآنی می‌پردازد که در ارتباط مستقیم با عملکرد برخی از همسران پیامبر(ع) با آن حضرت می‌باشد. آیه‌ی سی‌‌ام از سوره‌ی مبارکه‌ی احزاب، از گناه زشت و فاحشه‌ی آشکاری پرده بر می‌دارد که برخی از همسران پیامبر(ع) در زمان آن حضرت مرتکب شده و یا در آینده مرتکب خواهند شد. تنوع نظر و اختلاف آراء میان مفسران در این آیه و اینکه حقیقت این فاحشه چه می‌باشد؟ مد نظر این پژوهش قرار دارد. اهمیت بحث آنجا آشکارتر می‌شود که بر اساس منطوق آیه، ارتکاب این فاحشه عذاب دوچندان را در پیشگاه الهی به همراه خواهد آورد.

    کلید واژگان: ام المومنین, خیانت, عایشه, عذاب مضاعف, عنکبوت, فاحشه ی مبینه}
    Marzieh Saemi, Dr. Seyed Mohammad Razavi

    The present study, which will attract the attention of dear readers, examines one of the most influential Qur’anic verses that is directly related to the performance of some of the Prophet’s wives (P.B.U. The 30th verse of the Surah Al-Ahzab reveals the ugly sin and flagrant indecency that some of the Prophet’s wives committed or would commit at the time of Prophet Muhammad. The commentators’ different point of views about this verse will be discussed; and the authors want to reveal what is the reality of this “flagrant indecency”? The significance of the argument becomes more apparent where, according to the logic of the verse, committing this sin will carry a double chastisement in the presence of God.

    Keywords: Aisha, Ummah Al-Momenin, Flagrant indecency, Double chastisement, Spider, Betrayal, Loose foundation}
  • سید محمدرضا فقیه ایمانی، مهدی ایزدی*
    «یعسوب الدین» و «یعسوب المومنین» دو مدال افتخار است که از سوی رسول خدا (ص)، به علی (ع) عطا شده است. چالش مهم درباره این لقب در دو مقام ثبوت معنا و اثبات اعتبار آن است. در مقام ثبوت معنا این سوال اساسی وجود دارد که انسان مومن چه ویژگی هائی دارد که به زنبور عسل تشبیه شده و امیر او نیز «یعسوب» نام گرفته است؟ همچنین در مقام اثبات اعتبار، برخی از علمای اهل سنت منکر این فضیلت علی (ع) شده و آن را ساختگی برشمرده اند. در این مقاله برای اثبات صدور این لقب از جانب رسول خدا (ص)، روایات مربوطه در یک دسته بندی منطقی ارائه گردیده است. به نظر می رسد با در نظر گرفتن مولفه های معنایی همچون: تقیه و حفظ اسرار، طهارت ظاهر و باطن، اطاعت از فرمان امیر، آزار نرساندن به دیگران، نافع بودن و برکت داشتن، می توان به درک بهتری از این لقب دست یافت.
    کلید واژگان: علی (ع), یعسوب الدین, یعسوب المومنین, امیرالمومنین, تقیه, طهارت, اطاعت, آزار نرساندن, برکت}
    Seyed Mohammad Reza Faqih Imani, Doctor Mehdi Izadi*
    ‘Ya’subal-din’ and ‘ya’sub al-momenin’are two medals of honorgiven by the Prophet (p.b.u.h.)to Ali (a.s.). The essential challenge of these titles concernsverification of their meaningand credibility. The main question related toverification of their meaning is,‘What are the characteristics of a faithful person that he has been likened to bees and their commander is called ‘ya’sub’?.Also, with regard to verification of their credibility, some Sunni scholars have denied this virtue of Ali (a.s.) and considered it some kind of fabrication. In this paper, to prove that these titleshave been given to Ali (a.s.) by the Prophet (p.b.u.h.), the related narrations are logically categorized and presented. It seems that we can understand these titles better by taking into account such semantic elements as taqiyyehand keeping secrets, exterior and interior purity, obeying the command of a leader, not harming others, being beneficial to others and being blessed by God.
    Keywords: Ali (a.s.), yasubal, din, yasub al momenin, amir al momenin, taqiyyeh (a Muslim's concealing his beliefs when his life is threatened), purity, obedience, not harming others, blessing}
  • اعظم خداپرست*، حامد دژآباد
    در آیه چهارم سوره تحریم خداوند دو تن از همسران پیامبر’ را مورد سرزنش و تهدید قرار داده و می فرماید اگر بخواهید اقدامی بر ضد پیامبر’ انجام دهید خداوند، جبرئیل، صالح المومنین و ملائکه مولا و پشتیبان آن حضرت می شوند. عبارت صالح المومنین در این آیه محل گفتگوی مفسران فریقین است. عموم اهل سنت مقصود از صالح المومنین را ابوبکر و عمر دانسته اند. آنان در بیان ادله روایی به روایاتی از صحابه و تابعین استناد جسته اند و از سوی دیگر با مطرح نمودن جمع بودن صالح المومنین و تطبیق صالح المومنین بر ابوبکر و عمر به دلیل نسبتی که با عایشه و حفصه داشته اند، سعی در پیشبرد هدف خود نموده اند. اما مفسران شیعه به هیچ روی این انطباق را نپذیرفته و تنها مصداق صالح المومنین را امام علی× می دانند. از این رو ادله روایی آن گروه از مفسران اهل سنت را از حیث سند و دلالت، ضعیف و متناقض با یکدیگر دانسته و ادله دلالی ایشان را نیز با استناد به دلایل درون متنی و برون متنی بی پشتوانه و جانبدارانه قلمداد می کنند.
    کلید واژگان: آیه 4 تحریم, صالح المومنین, امام علی×, حفصه و عایشه}
    Azam Khodaparast*, Hamed Dejabad
    In the fourth verse of the chapter of Tahrim, two bodies of the Prophet`s wives were threatened if they were to do anything against the Prophet, God, Gabriel and the righteous among the believers and the angles would protect him. The question of the commentators in the verse runs as: who is the righteous among believers? All Suni commentators have known the phrase as referring to Abubakr and Omar. They have mentioned some traditions from the first and second generation of well-known Muslims for their claim. Again, as the phrase is in plural form, their claim seems to be acceptable apparently, particularly with regard to the relation of Abubakr and Omar to Ayesha and Hafsa. Shiite commentators, however, have not accepted their claim and viewed the righteous among the believers to be Imam Ali (a). The latter group has criticized the former proofs.
    Keywords: Fourth verse of Tahrim, the Righteous among the Believers, Imam Ali, Hafsa, Ayesha}
  • محمدرضا حاجی اسماعیلی، نفیسه آذربایجانی
    واژه «صالح المومنین» در چهارمین آیه از سوره تحریم ... فإن الله هو مولاه وجبریل وصالح المومنین و الملائکه بعد ذلک ظهیر حاکی از منزلت و جایگاه ویژه ای است که خداوند آن را برای بهترین و شایسته ترین شخصیت بعد از پیامبر قرار داده است. روایات شیعی و نیز بسیاری از روایات عامه، مصداق این شخصیت را تنها، حضرت علی (ع) دانسته اند. البته برخی از مفسران عامه به بهانه قرائت یکسان این واژه در دو حالت مفرد و جمع به شکل «صالح المومنین» و «صالحوا المومنین» بر این اعتقادند که این واژه در اصل، جمع بوده و حرف «واو» پایانی آن در رسم المصحف، حذف گردیده است و به دنبال این دیدگاه، بسیاری از مفسران شیعه و همچنین مترجمان قرآن، این واژه را به شکل جمع تفسیر و ترجمه کرده اند. این مقاله به اثبات این نکته پرداخته که ترکیب اضافی واژه «صالح المومنین» در این آیه قطعا مفرد و تنها دارای یک مصداق متعین است.
    کلید واژگان: قرآن, حضرت علی (ع), صالح المومنین, تفسیر, سوره تحریم, رسم المصحف}
    Mohammad Reza Haji Ismaili, Nafiseazarbayejani
    The word "Saleh al-momenin" in the fourth verse of the Chapter Tahrim (Sure al-Tahrim) "...then God will be his Patron as well as Gabriel, plus Saleh al-momenin. The angels furthermore are [his] backers" shows the dignity and special place that God has given to the best and most qualified person after the Prophet. Shiite traditions and many of Sunnite narratives, considered Imam Ali (peace upon him), as the only content for this character.But some Sunnite commentators, on the ground that the recitation of this word in its both singular and plural forms i.e. “Saleh al-momenin” and “Salehu al-momenin” is the same, believe that this word was originally plural And the letter "wow" in the calligraphy, has been deleted. Following this approach, many Shiite commentators and translators of the Quran, interpreted and translated the word in its plural form. This paper tries to show that the only recitation of the word is its singular form and it includes just one certain case.
    Keywords: Imam Ali (peace upon him), Saleholmomenin, TahrimChapter, Calligraphy}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال