به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « بلاشر » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «بلاشر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علیرضا کاوند*

    ناگفته پیداست که ترجمه هر متنی، متن اصلی را بازنویسی می نماید و آن را با ضوابط و معیارهای زبانی، فرهنگی و عقیدتی زبان مقصد منطبق می سازد. از این رو، جدا سازی جنبه ایدیولوژیک، از سایر جنبه های ترجمه، غیرممکن می نماید. با این حال، این جنبه تحت هیچ شرایطی نباید متن اصلی را تحریف کرده یا مفاهیم آن را تغییر دهد. اما این ایدیولوژی، در فرایند ترجمه های به ظاهر علمی و دقیق بسیاری از خاورپژوهان، اثر گذاشته است. در این تحقیق که با رویکرد توصیفی تحلیلی صورت گرفته این نتایج به دست آمده: 1- سیاست بلاشر در ترجمه قرآن گاه، جعل و دستکاری ترتیب آیات و تصرف در متن اصلی و نیز تحریف دلالت های الفاظ اسلامی و قرآنی است. 2- ترجمه برک، از ترجمه های منصفانه قرآن قلمداد می شود که از جهاتی با ترجمه بلاشر تفاوت ماهوی دارد و اشکالات بسیار کمتری دارد. 3- ترجمه حمیدالله نیز شامل برخی خطاهاست و در آن موارد خاصی قادر به انتقال صحیح مفهوم دقیق و کامل متن قرآن به خواننده فرانسوی زبان نیست.

    کلید واژگان: ترجمه فرانسوی, مفاهیم قرآن, خاورپژوهان, بلاشر, برک, حمید الله}
  • محمدحسن زمانی، محمد مهدی الله وردی ها
    از همان آغاز دعوت نبوی، آیات آسمانی قرآن مورد هجوم دشمنان و ناآگاهان قرار داشته است و مستشرقان در حوزه وحی قرآنی، اختلاف قرائات را بستری خوب و دستاویز مناسبی برای مشوش جلوه دادن نص قرآن شمرده اند؛ چرا که گاه آن را مساوی با تحریف قرآن و گاه ناشی از جواز نسخ یا دلیل بر نقص و کاستی قرآن یا نتیجه دستبرد در متن قرآن دانسته اند. بلاشر نیز همچون دیگر مستشرقان به این امر دامن می‏زند وخود به نوعی، در سردر گمی گرفتار آمده است. این نوشتار با دقت در سخنان او، برخی از ریشه ها، زمینه ها وعوامل اختلاف قرائت ها، (مانند تاثیر نفوذ مراکز قاریان بر شیوه قرائت‏ها، تعدد مصحف‏ها و رابطه آن با اختلاف قرائت ها، کثرت قاریان، و فاصله زمانی طولانی از زمان نزول وحی، تاثیر عوامل سیاسی و حاکمیت‏ها بر انتخاب یک قرائت) را بررسی نموده و در یک تحلیل منطقی روشن نموده که هیچ کدام از این موارد نمی‏تواند موجبات سستی، کاستی، یا خدشه در متن قرآن را فراهم نمایند.
    کلید واژگان: قرائت, بلاشر, خاورشناسان, اختلاف قرائت, تحریف}
    Muhammad Hasan Zamani, Mohammad Mehdi Allahverdi
    Since the beginning of the Prophet’s mission, the heavenly verses of the Qurʾān have been attacked by the enemies and ignorant people. Orientalists who study the Qurʾānic revelation have considered the variant readings as a good pretext for presenting the text of the Qurʾān as a confused jumble. They sometimes equate it to the presence of distortion in the Qurʾān, and at other times attribute it to the permissibility of abrogation, or as evidence of defects and redactions in the Qurʾān, or the result of
    changes introduced into the text of the Qurʾān. Blacher, like other Orientalists, latches on to this idea and has to some extent been caught up in this fallacy. The present paper carefully studies his statements, as well as some of the roots, causes and factors that led
    to the variant readings (such as the influence of the centers where [famous] reciters lived on the modes of reading, the different manuscripts and their relation to the variant readings, the large number of reciters, the long time gap from the era of revelation, the
    influence of political factors and the preference of a particular reading by certain sovereigns). After a systematic analysis of this, we show that none of these factors could have led to weakness, defects, or distortions in the text of the Qurʾān.
    Keywords: Readings, Blacher, Orientalists, variant readings, distortion}
  • جعفر نکونام، صغری لکزایی*

    دانش تاریخ گذاری (chronology) و تعیین زمان نزول سور  از نوآمدترین دانش های قرآنی برشمرده می شود که خاورشناسان بیش از مسلمانان به آن اهتمام ورزیده اند. خاورشناسان بر خلاف مسلمانان بیش از آن که به نقل و روایات در تاریخ گذاری قرآن تکیه کنند، به سبک شناسی قرآن تکیه دارند. یکی از شاخص های سبک شناختی که آنان مبنای تاریخ گذاری قرآن قرار داده اند،  اسلوب های تصویری قرآن نظیر تشبیه، مجاز، استعاره، کنایه است. خاورشناسان بر اساس چنین شاخص هایی سوره های قرآن را به طبقات متعدد تقسیم کرده اند که مشهورترین آنها تقسیم بندی چهارگانه یعنی سه دوره مکی و یک دوره مدنی است. رژیس بلاشر (Regis Blachere) از جمله خاورشناسی است که در دوره معاصر به چنین طبقه بندی اهتمام کرده است.  در این مقاله کوشش می شود،شاخص اسلوب های تصویری تاریخ گذاری نامبرده به نقد کشیده شود. تلقی بلاشر  این است که جنبه تصویری و شاعرانه و خیال پردازانه قرآن هرچه از مبدا نزول قرآن فاصله می گیرد، کاسته می شود؛ اما  بررسی ها موارد نقض بسیاری را در  تحقیق ارایه شده او نشان می دهد و این حاکی است که این شاخص از اعتبار علمی برای تاریخ گذاری قرآن برخوردار نیست.

    کلید واژگان: نقد و بررسی, شاخص اسلوب های تصویری, تاریخ گذاری قرآن, بلاشر}
    Dr. Jafar Nekunam, Soghra Lakzaei

    Quran's chronology and determination of Sura's time is one of the newest knowledge in Quran's sciences in which Middle East expert pay more attention than Muslims. Middle East expert rely on methodology of Quran rather than telling quotes. One of the indexes in this regard is Imaginary mode like Simile, Metaphor, Allegory and etc. they divide Quran based on this index and the most famous one is three Maki mode and Madani mode. Regis Blachere is one of Middle East expert who did so. This study, tried to criticize this index. Blachere believes that literacy of Quran decline as we become far from its own time. This study shows a lot of counterexample and indicates this index is not reliable any more.

    Keywords: Criticize, Literary Terms Index, Quran's Chronology, Blachere}
  • محمدحسن زمانی، محمد مهدی الله وردی ها
    اختلاف قرائات نزد بلاشر و برخی دیگر مستشرقان، بهانه ای، برای خدشه دار کردن اتقان و سلامت قرآن از تحریف است. بلاشر برای اثبات این ادعای خویش، دلایلی می آورد. در این نوشتار، ما بعد از بیان معنای لغوی و اصطلاحی قرائات، به بررسی و بیان زمینه ها و عوامل شکل گیری علم قرائات از نگاه بلاشر می پردازیم که مخالفت ها و مواجه های اعتقادی و اجتماعی، پدیده استناد به پیامبر(ص) در جهت دفع شبهه بدعت از نظرات خود، پایبندی علماء نحو به قواعد صرف و نحو، تجویز اجتهاد در قرائت برای خود و نیز مکاتب موجود در بصره و کوفه و یا إعراب و حرکت نداشتن قرآن های موجود در آن زمان و احیانا تاثیر مراکز علمی که قاریان در آن تحصیل می کردند از جمله این عوامل است که زمینه های شبهه و تردید و دامن زدن به اختلاف قرائات را پدید آورده است.
    کلید واژگان: قرائات, بلاشر, خاورشناسان, استناد, علم قرائت}
  • جعفر نکونام، صغری لکزایی*

    از جمله دانش های علوم قرآنی که در قرون اخیر مورد توجه خاورشناسان از جمله بلاشر قرار گرفته، دانش تاریخ گذاری (chronology) و تعیین زمان نزول سور می باشد. مستشرقان در این زمینه روش های متفاوتی را ارایه نموده اند؛ یکی از معروف ترین روش ها، روش طبقه بندی چهار دوره ای سور می باشد که براساس سه دوره ی مکی و یک دوره ی مدنی ابتنا می شود. رژیس بلاشر (Regis Blachere) آخرین خاورشناسی است که در دوره ی معاصر به چنین طبقه بندی گرایش یافته است. از همین رو، نقد و بررسی دستاوردهای وی می تواند از ارزش علمی بیش تری برخوردار باشد.
    این مستشرق فرانسوی پیرو سایر خاورشناسان، با تصور اینکه قرآن یک کتاب ادبی و اثر خود پیامبر است، سعی نموده تا با استفاده از شاخص های سبک شناسی نظیر مضمون آیات و سور، دوره نزول هر سوره را مشخص نماید؛ بدین معنا که سور هر طبقه مشتمل بر موضوعات خاصی می باشد. بنابراین با مشخص نمودن محدوده ی موضوعات، می توان دوره ی نزول هر سوره را تعیین نمود.
    در نهایت با بررسی مشخص می شود که تاریخ گذاری به کمک هر مضمونی امکان پذیر نیست و تنها مضامینی که به وقایع تاریخ دار اشاره دارند، در تاریخ گذاری اعتبار دارند. این مقاله بر آن است تا تاریخ گذاری بلاشر را بر اساس شاخص نوع مضامین به تفصیل مورد نقد و بررسی قرار دهد.

    کلید واژگان: نقد و بررسی, شاخص مضامین, تاریخ گذاری قرآن, بلاشر}
    Dr.Jafar Nekoonam, Soghra Lakzaei

    One of the new Quranic fields which become so important in scholar mind's such as Blusher is chronology. There are lots of methods in this regard. One of the most important methods is built on three periods in Mecca and one period in medina by Blusher. Nowadays Regis Blusher is the last Middle East expert who likes this field. Therefore, critic on his achievement is more valuable. This expert like the others believe that Quran is a literary work and written by prophet try to use stylistic of theme And Chapter, to determine these periods. These periods include especial subject and through it, we can make a period for them. At last we come up to this point that it's impossible to making periods by any index.

    Keywords: Critics, themes index, Quran datelining, Blusher}
  • سیدعلی اکبر ربیع نتاج، محمدصادق حیدری
    مساله چگونگی کتابت و نوشتن کلام وحی از پدیده های مهم تاریخ قرآن و مورد بحث صاحب نظران علوم قرآنی می باشد. این مساله برخی از خاورشناسان و افراد کم اطلاع را نیز واداشته تا با ایجاد شبهه و تردیدافکنی پیرامون کتابت قرآن، آن را مورد حمله قرار دهند و آن را دارای کاستی و نقصان جلوه دهند. در این نوشتار، دیدگاه خاورشناسانی مانند بلاشر و گلدزیهر پیرامون کتابت قرآن کریم مطرح شده و سپس برخی شبهات آنان همچون عدم توجه به کتابت قسمتی از کلام وحی توسط پیامبر9، تردید در اعتبار برخی از کاتبان قرآن، شبهه فراموش کار بودن پیامبر9، اختلاف قرائات و... مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. در ادامه با استناد به آیات قرآن در مورد حفظ و صیانت آن و نیز احادیث تاریخی در مورد نگارش همه قرآن در عصر پیامبر9 و نظارت و کنترل آن حضرت بر کاتبان وحی و اثبات عدم فراموشی آیات قرآن از سوی پیامبر9، به این شبهات پاسخ داده شده است.
    کلید واژگان: قرآن, پیامبر اسلام (ص), کتابت قرآن, بلاشر, گلزیهر}
    Dr. Sayyed Ali Akbar Rabi Netaj, Muhammad Sadiq Haidary
    The issue of the inscription of the Qur’an is one of the most vital and debated issue in the history of the Qur’an and among the scholar of the Qur’anic Sciences. This issue has also inspired some orientalists, having not enough information, to use it to raise uncertainty about the authenticity of the inscription of the Qur’an. In this paper, the views of the orientalists such as of Regis Blachere and Ignaz Goldziher concerning the inscription of the Qur’an have been mentioned and then, their doubts about ignoring some part of the revelation through the Prophet, suspicion concerning some of the inscribers of the Qur’an, Prophet being amnesic, differences of letters and etc have been examined and analysed. Furthermore, with reference to the Qur’anic verses about the Qur’an being immune from any kind of alteration and with reference to the hadith that prove that the Qur’an had been scripted during the lifetime of the Prophet by inscribers under his supervision, and observation and by proving the prophet not being amnesic, all these suspicion have been responded.
    Keywords: Quran, The prophet of Islam, inscription of the Quran, Regis Blachere, Ignaz Goldziher}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال