به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "جبرئیل" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «جبرئیل» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی خوشدونی*
    فهم چگونگی وحی و ارتباط نبی با خدا از دغدغه های همیشگی دین پژوهان بوده است. ازطرفی، احادیث موجود در منابع نقلی، داده هایی هستند که به عنوان منبع معرفتی در تببین و شناخت مسائل دینی کاربرد به سزایی دارند. یکی از موارد کاربرد این منابع، مراحل و مراتب وحی آیات قرآن کریم بر رسول خدا… است. در نوشتار پیش رو، با روش توصیفی و تحلیلی، به بررسی روایات منابع حدیثی امامیه درباره فرایند وحی به واسطه فرشته پرداخته شده است. با تبیین و تحلیل روایات به دست می آید که فرایند و مراحل وحی قرآن کریم، بیشتر مسیری با واسطه است و ابتدای آن از جانب خداست و به دنبال آن واسطان وحی قرار دارند و تا واپسین مرحله آن، یعنی کتابت وحی، با املای جبرئیل از هرگونه دخالت بشری به دور است. ازجمله رهاوردهایی که با بررسی همه جانبه و رفع تعارضات و اختلافات تمام روایات درباره فرایند وحی به دست آمد، آنکه این تنها جبرئیل نیست که واسط و حامل وحی است، بلکه واسطان دیگری پیش از ابلاغ وحی به او وجود داشته اند. جبرئیل تنها واپسین واسط وحی است و واسطان دیگر نیز در این فرایند نقش و تاثیر دارند که غالبا مغفول واقع می شوند و در این مقاله وجود آن ها اثبات و مراحل و مراتب آنان مشخص شده است؛ همچنین به مسائل دیگری دراین باره و پیرامون آن پاسخ داده شده است. فهم و اثبات این حقیقت، بیانگر وجود فرایندی مهم و حفاظت شده است که مصونیت وحی را از هرگونه دخل و تصرف غیر بازمی دارد.
    کلید واژگان: فرایند وحی, رسول خدا, ملائکه, جبرئیل, اسرافیل
    Mahdi Khoshdooni *
    Understanding how the Prophet was inspired and communicated with God has always been a concern of theologians. On the other hand, the hadiths in the narrated sources are data that can be used as a source of knowledge in explaining and understanding religious issues. One of the applications of these sources is the stages and levels of revelation of the verses of the Holy Quran to the Messenger of God. In the present article, by means of descriptive and analytical methods, the narrations of Imami hadith sources about the process of revelation by the angel have been studied. By explaining and analyzing the narrations, it is obtained that the process and stages of the revelation of the Holy Qur'an are mostly mediated and its beginning is from God, followed by the mediator of revelation, and until its last stage, that is, the writing of the revelation with the spelling of Gabriel is far from any human intervention. One of the results obtained by comprehensively examining and resolving the contradictions and differences of all narrations about the process of revelation is that it is not only Gabriel who is the mediator and bearer of revelation, but other intermediaries existed before the revelation was delivered to him. Gabriel is only the last mediator of revelation, and other mediators also have a role and influence in this process which is often overlooked, and in this article, their existence is proven and their stages and levels are specified. Other questions about and around it have also been answered. Understanding and proving this fact indicates the existence of an important and protected process that prevents the immunity of revelation from any intrusion.
    Keywords: Revelation Process, Messenger Of God, Angels, Gabriel, Israfil
  • مرضیه رستمیان*، مهدیه هوشیاران

    اهمیت وحی و تکلم خداوند با پیامبران الهی، از دیرباز مورد عنایت محققان اسلامی بوده است اما آنچه در این میان از اهمیت بسزایی برخوردار است نقش و جایگاه روح، در فرآیند وحی قرآنی است؛ نوشتار پیش رو می کوشد با روش توصیفی- تحلیلی و با رویکردی اجتهادی به آیات و روایات و در نظر داشتن تحقیقات پیشین، مصداق واقعی روح را در فرهنگ قرآنی رمز گشایی کند که بر اساس تحلیل های صورت گرفته، "روح"مخلوقی است فراتر از ملائک با درجه ای رفیع و والا، که خداوند آنرا از باب تشریف و بیان عظمت، به خود منتسب کرده است و در ادامه، مطلوب اصلی این نوشتار، واکاوی نقش روح در فرآیند وحی است که با نظر به دلایل و استدلال های برآمده از آیات و روایات، در وحی مستقیم، ابتدا و انتهای فرآیند انتقال وحی به قلب پیامبر، توسط روح انجام می پذیرد (وحیا) و در تکلم خدا با بشر با واسطه گری رسول، روح ابتدائا محتوا را از پروردگار دریافت نموده و جبرئیل از روح (یرسل رسولا) و جبرئیل بر قلب پیامبر اکرم (ص) انتقال می دهد؛ البته ممکن است در فرآیند انتقال وحی از روح به جبرئیل واسطه های دیگری نیز وجود داشته باشد.

    کلید واژگان: روح, وحی, جبرئیل, روح القدس, قرآن
    Marzieh Rostamian *, Mahdieh Hoshyaran

    The significance of revelation and God's communication with divine prophets has long been a focus of Islamic researchers. However, what holds substantial importance in this context is the role and position of the spirit in the process of Quranic revelation. The present study aims to analyze the verses and traditions through a descriptive-analytical method and an ijtihadi approach, considering previous research, to decode the true essence of the spirit in Quranic culture. Based on the analyses conducted, the "Spirit (Rūḥ)" is a creation that transcends angels, possessing a high and exalted rank, which God has attributed to Himself as a mark of honor and to express His greatness. Furthermore, the primary objective of this paper is to explore the role of the spirit in the process of revelation. According to the reasons and arguments derived from the verses and traditions, in direct revelation, the beginning and end of the process of transferring revelation to the heart of the prophet is carried out by the spirit (Waḥyan). In God's communication with humanity through the intermediary of the messenger, the spirit initially receives the content from the Lord, and Gabriel transmits it from the spirit (Yursilu Rasūlan) to the heart of the Prophet Muhammad (PBUH). It is also possible that there are other intermediaries in the process of transferring revelation from the spirit to Gabriel.

    Keywords: Spirit (Rūḥ), Revelation, Gabriel, Holy Spirit (Rūḥ Al-Qudus), Rūḥ Al-Amīn, Quran
  • سید محمد رضوی، حمیده آشنا

    در پژوهش حاضر سعی شده تا بعد از پرداختن به اقسام وحی در قرآن و توضیح و بررسی آن ها از دیدگاه مفسران، به ماموریت جبرییل در رساندن این امر خطیر با توجه به روایات و آیات قرآن پرداخته شود و این که او وحی را از کجا دریافت می کرده است، بعد از آن به پرداختن آیاتی که در مورد فرشتگان به صف کشیده در آیات قرآن آمده است و وظایف هر گروه از آن ها، و دیگر پرداختن به منع شیاطین و ورود آن ها به آسمان ها و استراق سمع آن ها به کلام وحی و اخبار غیب، و با توجه به آیات قرآن به حافظان و نگهبانان آیات وحی پرداخته شده که با شهاب مبین در آسمان اول و شهاب ثاقب در آسمانهای دورتر شیاطین را هدف قرار می دادند تا کلام وحی بدون دستبرد و سالم از سر منشا وحی و عالم ملکوت و هفت آسمان بگذرد تا به قلب پیامبر برسد.

    کلید واژگان: وحی, قرآن, جبرئیل, فرشتگان, شهاب سنگ, پیامبر
    seyed Mohammad Razavi, Hamideh Ashna

    In the present study, after dealing with the types of revelation in the Qur'an and explaining and examining them from the point of view of the commentators, we try to deal with Gabriel's mission in conveying this serious matter according to the narration and verses of the Qur'an; And where he received the revelation, then comes to address the verses about the angels lined up in the verses of the Qur'an and the duties of each group of them, and then deal with the prohibition of the devils and their entry into The heavens and their eavesdropping are the words of revelation and the news of the unseen, and according to the verses of the Qur'an, the memorizers and guardians of the verses of revelation are dealt with, targeting the devils with the visible meteor in the first heaven and the last meteor in the distant heavens. They placed the word of revelation to pass through the source of revelation and the realm of the kingdom and the seven heavens without robbery and safely to reach the heart of the Prophet.

    Keywords: Revelation, Quran, Gabriel, Angels, Meteors, Prophet (PBUH)
  • زهرا نفتی*، محمدجواد توکلی خانیکی

    قرآن کریم حاوی آیات و عباراتی است که دلالت و مصادیق روشنی ندارند و مفسران در تفسیر آن ها هم صدا نیستند. از جمله این موارد می توان به آیه 96 سوره طه که می فرماید «قال بصرت بما لم یبصروا به فقبضت قبضه من اثر الرسول فنبذتها وکذلک سولت لی نفسی» اشاره نمود، که حاکی از جواب سامری از بازخواست موسی (ع) از گوساله پرستی قومش است. پژوهش حاضر در صدد واکاوی چیستی عبارت «اثرالرسول» به روش توصیفی تحلیلی است. بررسی منابع روایی و تفسیری فریقین و تحلیل دلالت های آیه نشان می دهد، اولا آیه از متشابهات نیست و ثانیا دیدگاه طباطبایی که اثر را طلا و رسول را موسی می داند و می فرماید: اثر رسول، طلاهای موسی (ع) یا منسوب به او بوده است که موسی دستور داده آنها را از قبطیان جمع آوری نموده و با خود حمل کنند و سامری با این طلاها مجسمه ای ساخت، که هر وقت هوا در جوف آن وارد می شد و با فشار از دهانش بیرون می آمد صدای گوساله در می آورد؛ بدون هیچ تکلفی با منطوق آیه 96 سوره طه سازگار است و لذا به صواب نزدیک تر و بر اقوال دیگر ترجیح دارد.

    کلید واژگان: اثر رسول, سوره طه, جبرئیل, موسی (ع)
    Zahra Nafti *, MohammadJavad Tavakkoli Khaniki

    The Holy Qurʾān has verses and phrases that do not have clear indications and instances and exegetes are not unanimous in their interpretations. In the verse 96 of Surah Taha, “He said, I saw what they did not see, so I took a handful [of dust] from the track of the messenger and threw it, and thus did my soul entice me”, which indicates the Samaritanʾs response to Prophet Moses questioning of his peopleʾs calf worship, is an example of such unanimous interpretation. The present study aims to analyze the meaning of the term "the track of the messenger" in a descriptive-analytical way. Examining the narrative and interpretative sources of Farīqiyn (Shia and Sunni) and analyzing the implications of the verse shows that Allām-e Ṫabāṭabāīʾs view point who considers the track as gold and the Messenger as Moses, and says “the track of the messenger, was the gold of Moses or attributed to him, which Moses ordered to collect from the Copts and carry with themselves, and then Samaritan made a statue with these golds, which is inside the hollow and whenever the air goes through, It would come out of its mouth with pressure, making the sound of a calf”, is compatible with the logic of verse 87 and Therefore is closer to correctness and preferred over other interpretations.

    Keywords: Track of The Messenger, Surah Ta-Ha, Gabriel, Prophet Moses
  • علی اصغر حدادیان نائینی، امیر توحیدی*، سید محمد رضوی

    معراج پیامبر اکرم (ص) سیروسفری مادی و معنوی از زمین تا مافوق آسمان های هفتگانه یعنی مقام قرب «او ادنی» است و هدف اصلی آن به استناد آیه ی اول سوره «الاسراء» و آیه ی هجدهم سوره «النجم» تماشای گزیده ای از آیات بزرگ الهی است. پیامبر اکرم (ص) در این سیر با مجموعه بزرگ و متنوعی از موضوعات و مشاهدات ازجمله دیدار با پیامبران و فرشتگان، طوبی و سدره المنتهی، بهشت و جهنم و... مواجه می شوند. در این میان ازآنجاکه بخش عظیمی از ظرفیت معراج نبوی صرف نمایش و بیان فضایل علوی گردیده است؛ پژوهش حاضر ضمن استخراج این فضایل از روایات مرتبط با معراج به شیوه پژوهش کیفی و بررسی اطلاعات گردآوری شده به «روش توصیفی تحلیلی» آن ها را ازلحاظ کیفیت بیان، به سه بخش بیانات، مکتوبات و تجلیات تقسیم نموده و به سبب اولویت نوع ارتباطشان به سه بخش ارتباط باخدا، ارتباط با پیامبر (ص) و ارتباط با خلق تقسیم کرده است. بدین ترتیب باوجود اهمیت فراوان و نیز کمیت و کیفیت فوق العاده این فضایل، نتیجه به دست آمده نشان داد که یکی از مهم ترین اهداف معراج پیامبر اکرم (ص)، تبیین و تبلیغ این فضایل و مقامات است و به طورکلی این ابلاغ از ارکان اصلی معراج به شمار می آید. این پژوهش در انتها به شرح یکی از آن فضایل یعنی لقب «امیرالمومنین %» برای حضرت علی % پرداخت. لقب «امیرالمومنین %» منحصربه فرد بوده و نسبت به سایر القاب حضرت از جامعیت نسبی برخوردار است. هم چنین می تواند دال بر ولایت علوی و خلافت بلافصل ایشان باشد.

    کلید واژگان: معراج, پیامبر اکرم(ص), فضائل علوی(ع), امیرالمومنین(ع), جبرئیل
  • حسین براتی*، سهیلا پیروزفر، مرتضی ایروانی نجفی

    در منابع روایی اهل سنت، گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد همه ساله پیامبر اکرم (ص) آن بخش از آیاتی که بر ایشان نازل شده بود را بر جبرییل عرضه می کردند. در برخی دیگر از گزارش ها این جبرییل بود که هر سال آیات نازله از قبل را برای پیامبر (ص) قرایت می کرد. موضوع «عرضه» قرآن توسط جبرییل بر پیامبر (ص) و یا بالعکس، به خصوص در منابع اهل سنت ارتباط عمیقی با برخی از مباحث علوم قرآنی از جمله: قرایات، نسخ التلاوه، جمع قرآن توسط عثمان و... پیدا کرده و حتی برخی فضیلت ها به برخی از افراد نسبت داده شده است. پیوند بحث عرضه با این مباحث، ضرورت بررسی آن را دو چندان می کند؛ اعتماد یا عدم اعتماد به این گزارش ها می تواند در نوع نگاه ما به برخی از مباحث یادشده تاثیرگذار باشد و سرنوشت برخی از مسایل را بهتر روشن کند. نوشتار حاضر، کوششی تحلیلی-انتقادی در نقد و بررسی مساله عرضه، جایگاه و تاثیر آن در حوزه برخی از مسایل علوم قرآنی است. نتایج نشان می دهد این مساله، جایگاه خاصی در میان شیعه ندارد. روایت عرضه به دلیل ضعف سندی و اشکال در برخی از طرق نقل، قابل نقد بوده و بر فرض اعتماد به صدور آن، برداشت های صورت گرفته و بعضی از مسایل گره خورده با آن، درست به نظر نمی رسد.

    کلید واژگان: عرضه, اقراء, جبرئیل, عرضه اخیر, قرائات, نسخ التلاوه
    Hossein Barati *, Soheyla Pirouzfar, Mortaza Irvani Najafi

    There are reports in sunni narrative sources which show the prophet would present revealed verses to Gabriel . in other reports it was Gabriel who would recite the verses to the prophet before these verses would be revealed to him. in sunni sources the subject of presentation of Quran to the prophet by Gabriel or vice versa has found deep relation in some of quranic arguments such as : reciting , versions of reciting , collection of Quran by osman , and some people gaining credit via this. Associating " presentation issue " with these arguments shows the importance of examining the matter. whether one trusts or not can influence our views regarding these subjects and we can shed some light on them. this written piece is an analytical critical attempt to examine the problem of presentation , its position and effects on some Quranic issues. the results show presentation has no place in shia groups and it is open to criticism due to weak narration documents and errors in citations. even if one trusts its issue , interpretations which occur differently and involve other matters make credibility hard and weak.

    Keywords: presentation, reciting, Gabriel, recent presentation, recitings, reciting versions
  • محسن رفیعی*، معصومه شریفی، فاطمه زهرا رفیعی

    دشمنی قوم یهود بنی إسراییل با جبرییل× به دوران پیامبران بنی إسراییل باز می گردد که اوج بروز این دشمنی، به زمان پیامبرخاتم| می رسد. هدف تحقیق حاضر، دست یابی به علت دشمنی یهود با جبرییل× با تاکید بر آیه 97 بقره است. یافته های پژوهش نشان می دهد که بر پایه گزارش تفاسیر، برجسته ترین بهانه های ابرازشده از سوی یهود برای دشمنی با جبرییل از این قرار است: آورنده عذاب و جنگ و شدت، عدم جلوگیری جبرییل از تخریب بیت المقدس توسط بخت النصر، تعبیر خواب دانیال توسط جبرییل در مورد تخریب اورشلیم، آگاه سازی حضرت محمد| از اسرار یهود، تغییر نبوت از بنی إسراییل به بنی إسماعیل، بشارت به نبوت پیامبراکرم| و امامت امام علی× و امامان پس از ایشان. نتایج این پژوهش، نشان می دهد که مهمترین عوامل دشمنی یهود با جبرییل عبارت است از: روحیه خود برتربینی و همچنین نگرش نا صحیح نسبت به اصل توحیدکه موجب عدم تمکین آ نان نسبت به فرامین الهی شده است.

    کلید واژگان: آیه 97 بقره, جبرئیل, دشمنی یهود, میکائیل
    Mohsen Rafiei*, Masoumeh Sharifi, Fatemeh Zahra Rafiei

    The enmity of Jewish people from Israel with Gabriel (AS) dates back to the time of the prophets of Israel. The culmination of this enmity dates back to the time of the last messenger (PBUH and his progeny). The present study aims to find out the reason for Jewish enmity with Gabriel (AS) emphasizing on verse 97 of chapter Baqarah. The research findings show that according to the commentaries, the most prominent excuses expressed by the Jews for their enmity with are: Gabriel brought them torment, war and violence, Gabriel did not prevent Bakht al-Nasr from destruction of Jerusalem, Gabriel interpreted Danielchr('39')s dream about the destruction of Jerusalem, Gabriel made the Prophet Muhammad (PBUH) aware of the Jewschr('39') secrets, Gabriel took prophethood from the children of Israel and gave it to the children of Ishmael, and finally that Gabriel gave the good news of the prophethood of the Holy Prophet (PBUH) and the Imamate of Imam Ali and the Imams after him. The results of this study show that the most important factors of the Jewschr('39') enmity with Gabriel are: the spirit of self-superiority and also the incorrect attitude towards the principle of monotheism which has led to their disobedience to divine commands.

    Keywords: Verse 97 of Baqarah, Gabriel, the Enemy of Jews, Michael
  • سید محمد قادری، سیدرضی قادری
    چیستی و هستی وحی در قلمرو اسلامی از مسائل غامضی است که علما و اندیشمندان برای تبیین و تحلیل آن نظریات گوناگونی ارائه کرده اند. در این میان، تبیین ابن عربی از وحی جایگاه ویژه ای دارد و مورد توجه سایر اندیشمندان قرار گرفته است. در این مقاله، ابتدا، برخی مباحث پیرامونی وحی از جمله مفهوم شناسی وحی، ضرورت وحی، مراتب وحی، رابطه وحی و مکاشفه بررسی شده است و، سپس، از آنجایی که تحلیل ابن عربی از کیفیت نزول وحی با نگاه هستی شناسانه او گره خورده است، با مبنا قرار دادن این نگاه خاص، توضیح مختصری در این باره ارائه شده است. آنگاه، با ارائه چهار ویژگی اساسی وحی که از همان نگاه هستی شناختی محی الدین اخذ شده به تحلیل و تبیین کیفیت نزول وحی و حقیقت آن از دیدگاه ابن عربی پرداخته شده است.
    کلید واژگان: حقیقت محمدیه, عین ثابت, احدیت, واحدیت, جبرئیل, عنصر مادی, وحی
    Sayyed Muhammad Qaderi, Sayyed Razi Qaderi
    The nature and reality of revelation in Islam world is one of the complicated problem on which thinkers and scholars have had different views to explain and analyze. In this way, Ibn Arabi’s view on revelation has had a distinct place and interested other thinkers. The present article is to give detailed accounts on this issue including conceptual explanation of revelation, necessity of revelation, levels of revelation, its relation with unveiling, presenting eventually a brief account on the process of revelation from Ibn Arabi’s viewpoint which is deeply connected with his own ontological view. The article concludes with enumerating four basic properties of revelation derived from the same ontological view of Ibn Arabi, giving finally an analysis on the decent of revelation and its nature in his viewpoint.
    Keywords: Muhammadan Reality, immutable entity, Unicity, Oneness, Gabriel, material element, revelation
  • کاوس روحی برندق*، علی حاجیخانی، علی بیدسرخی
    در قرآن کریم و روایات اهل بیت: از حقیقتی به نام «روح القدس» سخن رفته است. مفسران و شارحان حدیث، هرکدام بر اساس استدلال های مختلف، دیدگاه های متعددی پیرامون ویژگی ها و مصادیق آن بیان داشته اند. مقاله حاضر با هدف بررسی این دیدگاه ها و نمایاندن دیدگاه جامع پیرامون مصداق روح القدس در آیات و روایات و آثار بهره مندی از آن به نگارش درآمده و به این نتیجه دست یافته است که روح القدس در آیات و روایات بر دو مصداق: جبرئیل امین7 و روح قدسی انبیا و معصومان: اطلاق شده است که در صورت مصداق اول، فرشته اعظم خدای متعال و نازل کننده قرآن بر پیامبر اکرم 9است و در صورت دوم، مرتبه ای از مراتب روح انسانی است که مبدا علم، عصمت و انجام معجزات در انبیا و معصومان7 است.
    کلید واژگان: روح القدس, جبرئیل, مراتب روح انسانی, قرآن, حدیث
  • محمد سبحانی نیا
    برخی از روشنفکران که نگاه برون دینی دارند و به وحی از منظر غیرقرآنی نگریسته اند، با پیش کشیدن مباحث تجربه دینی، در خصوص وحی، به نقشی فاعلی برای پیامبر قائل شده اند. بر این اساس خداوند صرفا قابلیتی را به پیامبر یا اشخاص دیگر اعطا کرده است و آنها می توانند به واسطه آن استعداد و قابلیت خاص خویش، الفاظی را از ناحیه خودشان و نیز تحت تاثیر فرهنگ عصر خویش بیان نمایند و همین الفاظ آنها، کتب مقدس را تشکیل می دهد. این نوشتار کوشیده است با تکیه بر آیات قرآن و قرائن و شواهد درون دینی، با بازخوانی نقش پیامبر اسلام (ص) در نزول قرآن، ادعای یاد شده را نقد نموده و بر این نظر تاکید نماید که پیامبر در نزول قرآن نقش قابلی داشته است، نه فاعلی. قرآن محصول تجربه دینی پیامبر و کلام نبوی نیست. بلکه قرآن عین کلام خدا است یعنی قرآن الفاظ مستقیم خداوند می باشد و پیامبر (ص) این الفاظ را از خداوند دریافت می کرده است.
    کلید واژگان: قرآن, نزول لفظی, نزول معنایی, وحی, جبرئیل, تجربه دینی, کلام
    Mohammad Sobhaninia F
    Some intellectual thinkers who have non-religious viewpoint and study revelation from a non-Quranic perspective, bring up the subject of religious experience and claim an agent role for the Prophet in the act of revelation. For them, God has merely granted a capability to the Prophet or other people and via this special gift and ability, they can utter words by themselves and under the influence of their own contemporary culture and these very words make up the Holy Book. The present paper attempts to criticize this claim based on Quranic verses as well as religion evidence and proof and also through a re-reading of the role of the Holy Prophet (PBUH) in the revelation of the Quran. We argue that the Prophet, in the revelation of the Quran, had the role of a receiver and not that of an agent. The Quran is not the result of the religious experience of the Prophet and is not his words; rather, it is the very word of God; that is to say, the Quran is directly sent from God and the Prophet was merely the receiver of these words.
    Keywords: the Quran, verbal revelation, semantic revelation, revelation, Gabriel, religious experience, words
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال