به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « جعل حدیث » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «جعل حدیث» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • رسول چگینی*، فاطمه شکری، محمدمهدی میرعلی

    یکی از اتهامات تاریخی که از سده های نخستین تا کنون علیه شیعه مطرح شده است، مسئله «خان الامین» است. برخی منابع تاریخی و فرقه نگاری گفته اند که شیعیان یا دست کم گروهی از آنان به نام «غرابیه»، عقیده دارند که جبرئیل در حق امیرالمومنین% خیانت کرده است و به جای اینکه وحی را به ایشان برساند، به پیامبر اکرم$ رسانده است. ناسازگاری این عقیده با فقه و عقاید شیعه و عدم ذکر چنین عقیده و یا فرقه ای در منابع فرقه نگاری و تاریخی شیعیان و منابع فرقه نگاری متقدم اهل سنت، بر اتهام بودگی این عقیده گواهی می دهند. این پژوهش به دنبال دستیابی به فرآیند انتساب این عقیده به شیعیان است. برای این منظور پس از بررسی پیشینه کاربست این اتهام، جریان ها و افرادی که در شکل گیری و گسترش این اتهام نقش داشته اند، مورد تدقیق قرار گرفته و سرمنشا اصلی این اتهام، بنی امیه و برخی عالمان درباری مانند شعبی (م 104ق) معرفی شده است.

    کلید واژگان: خان الامین, غرابیه, غالیان, شعبی, بنی امیه, جعل حدیث}
    Rasool CHEGINI *, Fateme Shokri, Mohammad Mehdi Mir Ali

    One of the historical accusations that have been raised against Shia since the first centuries is the "Khan Al-Amin" issue. Some historical and sectarian sources have said that the Shiites, or at least a group of them called "Ghorabiyyah", believe that Gabriel betrayed the Commander of the Faithful (AS) and instead of conveying the revelation to him, he conveyed it to the Holy Prophet (PBUH). . The inconsistency of this belief with Shia jurisprudence and beliefs and the lack of mention of such belief or sect in the historical and sectarian sources of Shias and the ancient sources of Sunni sectarianism testify to the falsity of this accusation. This research seeks to achieve the process of attributing this belief to Shiites. For this purpose, after examining the history of the use of this accusation, the currents and people who played a role in the formation and spread of this accusation have been scrutinized, and the main source of this accusation has been introduced, the Umayyad Umayyads and some court scholars such as Shaabi (104 AH).

    Keywords: : Khan El-Amin, Gharabia, Ghalian, Shabi, Umayyad, Falsification Of Hadith}
  • سید مرتضی حسینی شیرگ*، حسن نقی زاده، محمدحسن رستمی

    روایات فراوانی در حوزه مهدویت پیرامون مدح و ذم بلاد و نقش آفرینی پررنگ برخی سرزمین ها در آخرالزمان یافت می شود. به نظر می رسد مدح و ذم بلاد از مهمترین مواضع اهل سیاست در القای برتری خویش و مذمت پایگاه رقیب بوده است. ارایه نقش آخرالزمانی پررنگ از مناطق تحت سلطه خویش، اثرات روانی دارد و سبب حس افتخار و برتری نسبت به سایر مناطق و به ویژه مناطق رقیب می شود. نوشتار حاضر با اتخاذ روش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر منابع حدیثی و تاریخی به دنبال یافتن منشا پیدایش منقولات فراوان در مدح و ذم بلاد در روایات مهدویت است. یافته های پژوهش بیانگر آن است که روایات فراوانی در مدح یا ذم مناطقی مانند شام، بیت المقدس، انطاکیه، طور، طالقان، مشرق و مغرب در روایات مهدوی ظهور کرده اند و مهمترین نقش در پیدایش این دست منقولات، انگیزه ها و اهداف سیاسی است. این دست منقولات ازنظر سندی و متنی رد می شود و نشانه هایی از جعل و تحریف در آن آشکار است.

    کلید واژگان: مهدویت, جعل حدیث, سیاست, فقه الحدیث, روایات مدح و ذم بلاد}
    Sayyid Morteza Hoseini Shirag *, Hasan Naghizadeh, MohammadHasan Rostami

    In the field of Mahdism, there are a lot of narrations about praising and blaming some territories and their prominent role in the apocalypse. It seems that praising and blaming the territories has been one of the most important tools for the politicians to instill their superiority as well as their rival's contempt. Presenting an active apocalyptic role of the regions under one's control has psychological effects. Also, it causes a sense of pride and superiority over other territories, especially rival regions. Using a descriptive-analytical method as well as narrative and historical sources, this writing tries to find the origin of many narrations about praising and blaming some regions in the field of Mahdism. According to the results, in the collections of Mahdism hadiths, many narrations appeared which are about praising or blaming regions such as Shām, Jerusalem, Antioch, Sinai (Ṭūr), Ṭāliqān, the East, and the West. Political motives and goals play the most important role in the emergence of these hadiths. They not only are invalid in terms of their isnad and text, but also, have obvious signs of falsification and fabrication.

    Keywords: Mahdism, Falsification of the hadith, politics, The science of hadith comprehension, Narrations about praising, blaming territories}
  • فهیمه کلباسی*

    پس از کلام الله مجید، حدیث مهم ترین منبع شناخت مقاصد آیات قرآن است و لذا تشخیص احادیث صحیح بسیار حایز اهمیت است. پدیده جعل حدیث از صدر اسلام توسط معاندین و منافقین، سبقه ای دیرینه داشته و به عنوان حربه استفاده شده است. پیامبر اکرم (ص) و ایمه اطهار (ع) و به تبع آنان علماء و دانشمندان دین اسلام با به کار گیری روش های معین، زمینه شناسایی اسناد روایات را برای مسلمانان فراهم نموده و با راهنمایی های خاص این توطیه عظیم را خنثی نموده اند مانند رواج علم رجال به منظور شناسایی راویان راستگو و مورد اطمینان و طرد راویان ضعیف و در زمینه صیانت متن احادیث، روش هایی مانند عرضه حدیث بر امامان و عالمان، مقابله نسخه ها، اجازه نقل حدیث، روش فهرستی و... . لذا از مسایل مهم علوم اسلامی در حوزه تفسیر قرآن، مسیله تفاسیر روایی یا ماثور است که از پیامبر اکرم (ص) یا ایمه اطهار (ع) صادر شده و این تفاسیر منقول از به هم ریختگی های زیادی برخوردار بوده و برخی از آنها روایات جعلی یا اسراییلیات هستند و برخی دیگر از باب تطبیق بوده نه آنکه تفسیر آیه باشند؛ لذا با توجه به این ناهمسانی هایی که در تفاسیر اثری و منقول وجود دارد، می بایست روایات ذیل هر آیه با بررسی دقیق و بر اساس رهنمود معصومین (ع) و پیروان حقیقی ایشان، به راهکارهای همسان سازی، جدا سازی و طبقه بندی روایات در تفاسیر اثری پرداخت و این مقاله تلاشی در این راستا می باشد که با روش توصیفی-تحلیلی به این مهم می پردازد.

    کلید واژگان: روایت تفسیری, جعل حدیث, دقت سندی, دقت متنی, تطبیق}
    Fahimeh Kalbasi *

    After the holy Qur'an, hadith is the most important source of knowing the intentions of the verses of the Qur'an, and therefore the recognition of authentic hadiths is very important. From the beginning of Islam, the phenomenon of fabricating hadith by dissidents and hypocrites has a long history and has been used as a weapon. The Holy Prophet (PBUH) and the Imams (AS) and consequently the scholars and scientists of the Islamic religion, by using certain methods, have provided the ground for Muslims to identify the Sanad of the narrations and have thwarted this great conspiracy with special instructions. They used instructions such as the spread of the science of rijāl in order to identify truthful and reliable narrators and reject weak narrators. And in the field of protecting the text of hadiths, they used methods such as presenting hadiths to imams and scholars, comparing manuscripts, allowing the narration of hadiths, listing methods, etc. Therefore, one of the important issues of Islamic sciences in the field of Qur'anic interpretation is the issue of narrative interpretations issued by the Holy Prophet (PBUH) or the Imams (AS).And these interpretations have a lot of confusion and some of them are fake narrations or Isra’iliyyat, and some others are for adaptation rather than interpretation of the verse. Therefore, according to these inconsistencies that exist in the narrative interpretations, the following narrations should be carefully studied based on the guidance of the Infallibles (AS) and their true followers. So by studying the narrative interpretation, we can find some strategies including assimilation, separation and classification of narrations in narrative interpretations. This article is an attempt in this direction that deals with this issue through a descriptive-analytical method.

    Keywords: Interpretive narration, hadith forgery, Sanadī Accuracy, textual accuracy, Taṭbīq}
  • مجتبی نوروزی*، زهرا خراسانی

    در مصادر روایی اهل سنت روایتی از پیامبر اکرم (ص) به نقل از ابوهریره گزارش شده است. روایت مزبور، با ملامت حضرت موسی (ع) نسبت به حضرت آدم (ع) مبنی بر علت خروجش از بهشت آغاز و با پاسخ حضرت آدم (ع) و غلبه ایشان برحضرت موسی (ع) به پایان می رسد. این پژوهش به روش تحلیلی و تاریخی به دنبال پاسخ به این سوال است که آیا روایت «احتجاج حضرت موسی (ع) و حضرت آدم (ع)» به لحاظ سندی و دلالی دارای اعتبار است؟ این روایت که به طور گسترده در منابع مختلف اهل سنت گزارش شده است، به جهت سند و محتوا دارای اشکالات متعدد می باشد. نوشتار پیش رو در صدد اعتبارسنجی روایت مزبور بوده و آن را از جهت سند و محتوا مورد نقد و بررسی قرار می دهد. تفرد ابوهریره در نقل روایت، اضطراب در متن آن، القای اندیشه جبر گرایی، تجسیم خداوند متعال، تعارض با عصمت پیامبران و تبعیض میان آنان، واکنش علمای فریقین نسبت آن و چگونگی دیدار این دو پیامبر (ص)، از جمله عواملی هستند که احتمال جعلی و ساختگی بودن آن را تقویت می کند.

    کلید واژگان: احتجاج, حضرت موسی(ع), حضرت آدم(ع), ابوهریره, نقد سندی و محتوایی, جعل حدیث}
  • سید مسعود پورسیدآقایی، سید محمد فهیمی اصفهانی*

    اندیشه مهدویت از مسایل مهم و اساسی اسلام و بلکه اعتقاد به منجی آخرالزمان، وجه اشتراک تمام ادیان الهی است. جایگاه و اهمیت این اعتقاد و ظرفیت های بالای آن در حوزه فردی و اجتماعی، باعث شده تا این اندیشه در طول تاریخ، همواره مورد هجمه و شبهات و سوءاستفاده دشمنان تشیع و افراد سودجو و حکومت های جایر قرار گیرد. برای دفاع از این عقیده و پاسخ دقیق و مناسب به شبهات مهدویت؛ آشنایی با شگردها و ترفندهای شبهه گری توسط مخالفان و مدعیان دروغین مهدویت، لازم و ضروری است. در این پژوهش، با روش توصیفی _ کتابخانه ای و با رویکردی تحلیلی، آثار شبهه گران مشهور مهدویت، از میرزا غلام احمد قادیانی و علی محمد باب گرفته تا شبهه گران معاصر مانند ناصر قفاری، عثمان الخمیس، احمد کاتب و احمد اسماعیل بصری و نقدها و ردیه های نوشته شده بر آنها مورد بررسی قرار گرفته و 30 مورد از ترفندها و روش های القاء شبهه در مباحث مهدویت، شناسایی و همراه با نمونه هایی مستند، معرفی گردیده است. جعل، تحریف و تقطیع روایات، مغالطه، تاویل بدون دلیل، استناد به نقل های شاذ، ترور شخصیت، استناد به رویا و استخاره و استفاده از علوم غریبه و نیروهای ماورایی از جمله شیوه هایی هستند که توسط شبهه گران عرصه مهدویت، برای ایجاد شبهه و فریب افراد و تحریف و تخریب اندیشه مهدویت به کار گرفته می شوند.

    کلید واژگان: مهدویت, شبهات مهدویت, القاء شبهه, روش شناسی, مدعیان دروغین, مغالطه, تحریف, تقطیع, جعل حدیث, تاویل}
    Seyed Masoud Pour Seyed Aghaei, Seyed Mohammad Fahimi Isfahani *

    The idea of Mahdaviat and belief in the savior of the apocalypse is the common denominator of all divine religions. The position and importance of this belief and its high capacities in the individual and social spheres have caused this idea to be constantly abused by profiteers and neighboring governments throughout history. Therefore, it is necessary to be acquainted with the tricks and tricks of skepticism by the false opponents and claimants of Mahdaviat. In this research, with a descriptive-library method and with an analytical approach, the works of famous skeptics of Mahdaviat, from Mirza Gholam Ahmad Ghadiani and Ali Mohammad Bab to contemporary skeptics such as Nasser Ghefari, Osman Al-Khamis, Ahmad Kateb and Ahmad Ismail Basri and written criticisms and denials, Have been examined on them and 30 cases of tricks and methods of inducing doubt in the topics of Mahdaviat have been identified and introduced along with documented examples. Falsification, distortion and fragmentation of narrations, fallacies, unreasonable interpretations, quoting rare narrations, assassination of personalities, invoking dreams and divination and the use of alien sciences and transcendental forces are among the methods used by skeptics in the field of Mahdaviat to create suspicion and deception, and distortion and destruction of the idea of Mahdaviat are used.

    Keywords: Mahdaviat, induction of doubt, methodology, false claimants, fallacy, Distortion, interpretation}
  • قاسم بستانی*، مینا شمخی، مهدی اکبرنژاد، عبادالله جولایی

    اسحاق بن محمد نخعی احمر (م 284ق)، محدث شیعی سده ی سوم هجری، جایگاه ویژه ای در انتقال میراث حدیثی امامیه دارد. او در شمار اصحاب امام هادی (ع) و امام عسکری (ع) و جزو شاگردان امام جواد (ع) معرفی شده است. برای او کتاب هایی برشمرده اند؛ از جمله: کتاب «مجالس هشام» و کتاب «اخبار السید» که کتاب اخیر یکی از منابع شیخ کلینی در تدوین کتاب کافی است. اسحاق بن محمد از سوی برخی از رجالیان متقدم، به وضع حدیث، کذب، فساد در مذهب و غلو متهم شده است. این امر در حالی است که او از توثیق برخی از رجال شناسان، به ویژه معاصرینی مانند ابطحی صاحب تهذیب المقال، بهبهانی و زنجانی بهره مند است. همین تشتت آراء درباره ی او، اهمیت شناخت دقیق تر شخصیت او را ضرورت می بخشد. ناتمامی قریب به اتفاق ادله ی توثیق او، در کنار شواهد در دسترس از فساد مذهب و تضعیف وی، قول به توثیق او را با انصراف جدی روبرو می کند. این پژوهش به نقل و بررسی گفتار عالمان رجالی پرداخته و کوشیده است شناخت دقیق تری از وی به دست دهد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است.

    کلید واژگان: اسحاق بن محمد, وضاع, راوی حدیث, جعل حدیث}
    Qasem Bostani *, Mina Shamkhi, Mahadi Akbarnezhad, Ebadolah Jolaei

    Ishaq Ibn Nakhai Ahmar (AD 284 AH), a Shiite muhaddith of the third century AH, has a special place in the transmission of the Imami hadith heritage. He has been introduced among the companions of Imam Hadi (AS) and Imam Askari (AS) and also among the students of Imam Javad (AS). Some specific books has been enumerated for him; Including, Majalis Hisham and Akhbar al-Sayyid, the latest one has been among Sheikh Kulini›s sources in compiling his book (Kafi). Ishaq Ibn Muhammad has been accused by some of the early Rijals of fabricating hadiths, lying, corruption in religion, and exaggeration. This is despite the fact that he has benefited from the authenticity of some scholars, especially his contemporaries such as Abtahi, the author of Tahzib al-Maqal, Behbahani and Zanjani. This divergence of opinion about him necessitates a more accurate understanding of his character. The near-incompleteness of the evidence for his attestation, along with the available evidence of his corruption and undermining, leads to a serious rejection of his promise to authenticate. This study has quoted the speech of Rajali scholars and has tried to get a more accurate knowledge of him. The research method is descriptive-analytical.

    Keywords: Ishaq Ibn Muhammad, Narrator of Hadith, Fabrication of hadith}
  • مصطفی ورمزیار *

    یکی از روایاتی که دستاویز منکران مهدویت قرار گرفته حدیث جعلی «لا مهدی الا عیسی بن مریم» است، این روایت علاوه بر نقدهای جدی سندی و محتوایی، دارای خاستگاه جعل نیز هست، این مفهوم اولین بار توسط معاویه در هنگام گفتگو با بنی هاشم و در توجیه حکومت خود و خاندانش مطرح گردید و با اثرگذاری باند اموی بر مکاتب حدیثی، و براساس این تفکر، حدیثی جعل گردیده و به منابع روایی راه یافت؛ مقاله حاضر در پی اثبات جعلی بودن روایت و بررسی زمینه ها و انگیزه های جعل آن است و با روش کتابخانه ای در گردآوری مطالب و با شیوه تحلیل محتوا، در پی انجام این مهم است؛ و با بررسی خاستگاه جعل، مجعول بودن این حدیث را به اثبات رساند و همچنین به این نتیجه رسید که عداوت با راه حق و خط ولایت، جلوگیری از قیام های آزادی خواهانه، تعصب جاهلی و قومیت گرایی و از بین بردن افتخارات قوم بنی هاشم، و تقرب به مسیحیت و روم، از زمینه ها و انگیزه های جعل این حدیث هستند.

    کلید واژگان: مهدویت, عیسی بن مریم, جعل حدیث, معاویه, لا مهدی الا عیسی}
    Mustafa Varmazyar *

    One of the narrations that has been used as a pretext for the deniers of Mahdaviat is the false hadith " There is no Mahdi except Jesus son of Mary ". This narration, in addition to serious critiques of documents and content, also has the origin of forgery. This concept was first introduced by Mu'awiyah during a conversation with Bani Hashim to justify his rule and that of his family And with the influence of the Umayyad gang on hadith schools, and based on this thinking, a hadith was forged and found its way to narrative sources. The present article seeks to prove the falsity of the narrative and to examine the grounds and motives for its falsification and it seeks to do this with the library collection method and the content analysis method and by examining the origin of forgery, he proved the falsity of this hadith. It was also concluded that enmity with the right path of the province, prevention of liberation uprisings, ignorance and ethnocentrism and destroying the honors of the Bani Hashim people, and rapprochement with Christianity and Rome, are among the grounds and motives. are the forgeries of this hadith.

    Keywords: Mahdaviat, Jesus son of Mary, fabrication of hadith, Mu'awiyah, There is no Mahdi except Jesus son of Mary}
  • محمدتقی دیاری بیدگلی، مرضیه قنبری

    ابن تیمیه (م 728 ق) دانشمند اثر گذار مذهب سلفیه ، از منتقدان نظریه بطن و تاویل ، تاویلات شیعیان را مردود دانسته و قایل است که روایت پیامبر اکرم (ص) مبنی بر این که قرآن دارای ظهر و بطن است ، مجعول از سوی شیعیان است که از هیچ راوی مورد اعتمادی در جوامع روایی روایت نشده است ؛ بر این اساس در راستای پاسخ به این شبهه ، با روش توصیفی - تحلیلی با تبیین مفهوم صحیح بطن و تاویل، به اثبات بطن و تاویل از دیدگاه آیات و تحلیل روایات دال بر بطن و تاویل قرآن از دیدگاه فریقی نپرداخته شده است . یافته های پژوهش حاصل از این است که تصریح روایات وارده در کتب فریقین ، وجود لایه های باطنی برای آیات قرآن را به اثبات رسانده ، و تفاوت نگرش در تبیین ماهیت بطن و تاویل موجب اختلاف دیدگاه ها شده است .

    کلید واژگان: ابن تیمیه, تاویلات قرآن, جعل حدیث, روایات فریقین, نظریه بطون}
    MuhammadTaghi Diari Bidgoli, Marziyeh Ghanbari

    Ibn Taymiyyah (d. 728 AH), an influential scholar of the Salafi religion, one of the critics of the theory of the womb and interpretation, rejected the Shiite interpretations and believed that the narration of the Holy Prophet (PBUH) that the Qur'an has a noon and a womb was fabricated by the Shiites. It has not been narrated by any trusted narrator in narrative societies; Accordingly, in order to answer this doubt, by descriptive-analytical method by explaining the correct concept of ventricle and interpretation, proving ventricle and interpretation from the perspective of verses and analysis of narrations about the ventricle and interpretation of the Qur'an from a different perspective has not been done. The findings of the research show that the clarification of the narrations in the books of the two sects has proved the existence of esoteric layers for the verses of the Qur'an, and the difference of attitudes in explaining the nature of the ventricles and interpretation has caused differences of views.

    Keywords: Ibn Taymiyyah, Ta'wilat of the Qur'an, Fabrication of Hadith, Narations ofAl-Fariqain (Two Sects of Siit, Sunni), Theory of Butoun (meaning layers)}
  • روح الله محمدی

    روایات معصومان(ع) از منابع مهم فهم دین است که متاسفانه برخی از آنها در طول تاریخ از سوی دشمنان و نیز دوستان ناآگاه مورد تحریف قرار گرفته و دانشمندان و حدیث پژوهان شیعه و سنی، به منظور جلوگیری از اشاعه دروغ و خرافه در مجموعه های حدیثی به بررسی و شناسایی احادیث موضوع پرداخته و راه های شناخت و مصادیق آن را بیان کرده اند. از جمله دانشمندانی که در این عرصه تلاش نموده، علامه امینی است که حدود 200 صفحه از جلد پنجم کتاب گرانسنگ الغدیر را به این موضوع اختصاص داده است. این نوشتار به روش تحلیل محتوا و با استفاده از منابع کتابخانه ای، به معیارهای وضع شناسی از نظرگاه علامه امینی در سه بخش معیارهای مصدری، سند و محتوایی می پردازد. براین اساس، از مهمترین معیارهای ساختگی بودن حدیث در حوزه مصدری، اخذ حدیث از آثار وضاعین، اخذ حدیث از قصاص و عدم نقل حدیث در کتب معتبر است و در حوزه سندی، جعلی بودن اصل سند، محرف و مصحف بودن راوی، شهرت داشتن راوی به فسق، وضع، جعل و کذب، نقل مناکیر و غرایب، مجهول بودن راوی از مهمترین معیارهای شناخت حدیث جعلی است و مخالفت محتوای حدیث با آیات قرآن، سنت، تاریخ قطعی، موازین عقل، واقعیات خارجی، نظر مشهور، مسلمات مذهب و تعارض محتوای حدیث با دیدگاه راوی، از مهمترین معیارهای محتوایی در شناخت احادیث ساختگی، به شمار می روند.

    کلید واژگان: حدیث موضوع, جعل حدیث, نقد الحدیث, عیارهای وضع حدیث, علامه امینی}
    rouhollah mohammadi*

    The narrations of the Infallibles (AS) are important sources of understanding religion, some of which, unfortunately, have been distorted by enemies and ignorant friends throughout history, and Shiite and Sunni scholars and hadith experts, to prevent the propagate of lies and superstitions in collections of ahadith have studied and identified the hadiths of the subject and have stated the ways of knowing and its instances. Among the scholars who have worked in this field is Allama Amini, who has dedicated about 200 pages of the fifth volume of Al-Ghadir's precious book to this subject. This article deals with forged-hadih studies from the point of view of Allama Amini in the three sections of source, document and content criteria by using the content analysis method and using library resources. Accordingly, one of the most important criteria for a hadith to be fabricated in the sourcebook is to take the hadith from the works of the hadith fabricator, to obtain the hadith from the tale-narrators and not to narrate the hadith in authentic books. The falsity of the original document, the narrator's misrepresentation, the narrator's reputation for immorality, forgery and lies, quoting lie and strange ahadith, the narrator's unpopularity are among the most important criteria for recognizing a fake hadith in the field of the chain of ahadith. The opposition of the content of the hadith with the verses of the Quran, Sunnah, definite history, rational criteria, objective facts, popular opinion, religious beliefs and the conflict of the content of the hadith with the narrator's point of view are among the most important content criteria in recognizing fabricated hadiths.

    Keywords: Fabricated, Fake Hadith, Hadith Forgery, hadith criticism, Hadith Criteria, Allama Amini}
  • علی ثامنی، مجتبی مصلحی*
    یکی از تالیفات مهم در زمینه موضوع نگاری، کتاب «الاسرار المرفوعه فی الاخبار الموضوعه»اثر ملاعلی قاری است. اهمیت این کتاب در جمع آوری مختصرگونه از کتب پیشینی است که در این زمینه نگاشته شده است. ملاعلی در این کتاب تعداد زیادی از روایات مربوط به فضایل امام علی (ع) را که برخی از علمای اهل سنت حکم به صحت آن ها داده اند، موضوع شمرده است. ایشان در ذیل این احادیث و در تایید موضوع بودن آن ها گاهی بدون بهره گیری از قواعد علمی نقد حدیث با عبارتی مانند: «من مفتریات الشیعه»، احادیث را موضوع شمرده و گاه با استفاده از قواعد حدیث شناسی مانند: کتمان صحابه از نقل روایاتی که در جمع آن ها اتفاق افتاده و یا ذکر عنوان «لا اصل له» برای حدیث، به نقد آن روایات اهتمام داشته است. در پژوهش حاضر، این قواعد و دلایل مطرح شده از سوی ملاعلی، به روش توصیفی-تحلیلی، با گرایش انتقادی و با اتکا به نظرات سایر حدیث شناسان اهل سنت، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. بررسی ها نشان داد که آن دلایل یا اصلا بر احادیث فضایل امام علی (ع) قابل صدق نیست و از اساس باطل است و یا مورد پذیرش جمعی از محدثان اهل سنت نیست.
    کلید واژگان: امام علی (ع), اسرار المرفوعه, ملاعلی قاری, علمای اهل سنت, جعل حدیث, احادیث فضائل}
    Ali Sameni, Mojtaba Moslehi *
    One of the important books in the field of false hadiths is the book "Al-Asrar al-Marfu'a fi al-Akhbar al-Mawdu'a" by Mulla Ali Qari. The importance of this book is in the brief collection of previous books that have been written in this field. In this book, Mulla Ali has considered a large number of narrations related to the virtues of Imam Ali (AS) to be false, while some Sunni scholars have considered them to be true. he Under these hadiths and in confirming that they are fabricated, sometimes without using the scientific rules of hadith, with words such as: "One of the Shiite lies" considered the hadiths to be false, and sometimes using rules of hadith such as: " Hiding the companions from telling the narrations that happened between them" or mentioning the title "without document" for the hadith, has criticized them. In the present study, these rules and reasons proposed by Mulla Ali, in a descriptive-analytical method, with a critical tendency and relying on the opinions of other Sunni hadith scholars, were examined and evaluated. Studies have shown that those reasons are either not applicable to the hadiths of the virtues of Imam Ali (as) at all and are fundamentally false or are not accepted by a group of Sunni narrators.
    Keywords: Imam Ali (AS), Asrar al-Marfu'a, Mulla Ali Qari, Sunni scholars, Fabrication of hadith, Virtues Hadiths}
  • محسن کریمی*

    ابن ابی الحدید معاویه را به کفر و الحاد متهم کرده و با ذکر شواهدی نشان می دهد که او به نبوت پیامبر اسلام(ص) هیچ باوری نداشته است و معتقد است که او با استخدام گروهی از منافقین و دین به دنیا فروشان، دست به جعل حدیث زده و چنان در این میدان اسب تاخته که دوران خود را به دوران اوج جعل حدیث تبدیل کرده است این دیدگاه او نسبت به معاویه، حق طلبی و کمتر بودن تعصب او نسبت به اکثریت علمای اهل سنت را نشان می دهد معاویه با صدور نامه های پی در پی به کارگزارانش و در یک سیاست چهارمرحله ای و با کمک گرفتن از برخی صحابه و تابعین، ابتدا مردم را از نقل فضایل اهلبیت(ع) بازداشت و مردم را از معاشرت با آنها نهی کرد، سپس سعی کرد شیعیان آنها را در انزوا قرار دهد، لذا دستور داد در مجامع عمومی آنها را راه ندهند و حتی شهادت آنها را نپذیرند. در مرحله سوم دشمنا

    کلید واژگان: جعل حدیث, معاویه, بنی امیه, ابن ابی الحدید, صحابه, امیر مومنان(ع)}
    Mohsen Karimi *

    Ibn Abi al-Hidad accused Mu'awiya of blasphemy and atheism, indicating with evidence that he had no belief in the prophet of the Prophet (pbuh) and believed that he was forging a group of hypocrites and religion to sellers, Hadith and so on in this field of horse racing, which has turned itself into the height of the forge of hadith. This view of Muawiya shows his rightfulness and less of his bias towards the majority of Sunni scholars. Issue Subsequent letters to his agents, in a four-stage policy, with the help of some Companions and followers, first left the people touched by the virtues of Ahlulbayt (AS), and Forbade them from communicating with them, then tried to isolate them from the Shiites, so they ordered not to let them go public and even deny their testimony. In the third stage, the enemies of Ahlul-Bayt (as) and the Umayyad were dominated by sensitive executive and promotional posts, and ordered the curse of Ahlul-Bayt (AS), and in the fourth stage prepared the conditions for killing and killing Shiites. Could completely deprive Ahlulbayt of the achievement of the government and completely fix it in the Umayyad. The most motivated motivation of Mu'awiyyah in forging the hadith from Ibn'Abi al-Haidan's point of view was to gain religious legitimacy, and to do this, hadiths in virtue Himself, the Umayyad, Uthman and Sham, the other important motive has been to weaken the opponents, especially the Imam Ali (AS), and have forged some traditions in defaming them and their great father. Is.

  • محسن دیمه کار گراب*، زهرا خراسانی

    درمصادرروایی اهل سنت از «احنف بن قیس» چنین گزارش شده است که در امر نبرد برای کمک کردن به امام علی (علیه ‎السلام) روانه شد؛ در میانه راه، «ابوبکره» وی را از این کار منصرف نموده و دلیل خود را مبتنی بر روایت نبوی «إذا التقی المسلمان بسیفیهما فالقاتل و المقتول فی النار» دانست. بازنشر حدیث نبوی در ماجرای یادشده به جنگ های امام علی (علیه ‎السلام) و سیره تابناک و عصمت ایشان خدشه وارد کرده است، لذا بررسی و اعتبارسنجی این روایت امری  ضروری به نظرمی رسد. بررسی ها نشان می دهد حدیث نبوی «مقاتله میان دو مسلمان» در مصادر اهل سنت به صورت دقیق ضبط نشده، چه اینکه حذف قید «علی غیر سنه» سبب تعارض با آیه «وإن طایفتان من المومنین اقتتلوا..» و نیز تعارض با روایات تایید نبوی بر جنگ های امام علی (علیه ‎السلام) و روایات «فیه الباغیه» شده است. همچنین تطبیق غیرعالمانه آن بر امیرمومنان از ناحیه افرادی چون ابوبکره که تحت تاثیر فضای گفتمانی موسوم به فتنه همزمان با قتل خلیفه سوم و دوران امامت ایشان قرار گرفتند، دیده می شود که از این طریق می توانستند حدیث نبوی مذکور را بهانه عدم بیعت و عدم یاری امیرمومنان در جنگ های ایشان وانمود کنند. هم چنان که این نقل تحریف یافته از حدیث نبوی و بازنشر آن در دوران امامت امام علی (علیه ‎السلام) در فضای گفتمانی بنی‎ امیه در کنار روایات برساخته مشابه، می توانست سیره آن امام همام را مخدوش جلوه دهد؛ بازنشر آن در سده های سوم هجری به بعد به ویژه در مصادر اهل سنت جای سوال دارد.

    کلید واژگان: روایات نبرد میان دو مسلمان, فئه باغیه, تحلیل گفتمان, نقد سندی و محتوایی, جعل حدیث}
    Mohsen Deymekar Garab *, Zahra Khorasani

    In the sources of Ahl al-Sunnah narration, it is narrated from "Ahnaf ibn Qays" that he was going to help "Imam Ali (as)" in the battle, in the middle of the way, "Abu Bakrah" dissuaded him from doing so and based his reason on the Prophetic narration (hadith) said, " When the Muslims meet their swords, then the murderer and the dead one in the fire.” The republishing of the Prophetic narration in the mentioned incident has damaged the wars of Imam Ali (as) and the radiant manners and infallibility of this Great Imam, so it seems necessary to examine and validate this narration. Studies show that the prophetic narration of the conflict between two Muslims in Sunni sources has not been accurately recorded, because the omission of the provision "on non-tradition of Prophet (‘ala qayr al-sunnah)" - intentionally or inadvertently - causes a conflict with the verse "Whenever two factions of believers fall out with one another", its cause of the descent ('asbab al-nozul), and the conflict with the prophetic narrations that has been confirmed by the wars of Imam Ali (AS) and the narrations of "aggressor army (Fe’at Baqiah)". Also, its unscientific application to Amir al-Mu'minin by people such as Abu Bakrah, who were influenced by the discourse space called Fitnah (sedition) at the same time as the assassination of the third caliph and his Imamate, can be seen as an excuse for not believing in Amir al-Mu'minin. In this way, they could pretend that the above-mentioned prophetic narration was an excuse for the non-allegiance and lack of help of the Amir al-Mu'minin in their wars. Also, this distorted narration from the prophetic narration and its republishing during the Imamate of Imam Ali (as) in the discourse space of Bani Umayya along with similar narrations could have distorted the manners of that Great Imam, that republishing of this narration in the third centuries (AH) and after that especially in Sunni sources is questionable.

    Keywords: narrations of battle between two Muslims, aggressor army (fe'at baqiah), Discourse Analysis, criticism of document, content, falsification of hadith}
  • محمدحسن احمدی *

    یکی از پدیده های مهم در تاریخ حدیث، مسئله جعل است. اگرچه مسئله جعل، ناظر به حدیث مطرح می شود، اما واقعیت عینی جعل مورد ادعا در حدیث، در عمل ناظر به گزارش های تاریخی است. ادعای «جعل حدیث» نیز همواره راه حلی در تحلیل گزارش های تاریخ حدیثی به شمار می رود. از سویی دیگر مسئله «جعل»، موضوعی مشترک بین محافل بومی و خاورشناسی است. خاورشناسان بر مبنای عدم توجه به ساختار حدیث و با تاکید بر شفاهی بودن بنیاد احادیث، به اصالت جعل متمایل شده اند. سوال این است که چه تفاوتی بین برداشت از جعل در فضاهای بومی و خاورشناسی وجود دارد؟ واقعیت آن است که شناخت جعل، بدون شناخت ساختاری که جعل در آن واقع شده، امکان ندارد. برداشت واقع بینانه، معتقد به جعل در ساختار است و برداشت ساده انگارانه، آن را خارج از ساختار تحلیل می کند. ساختار حدیثی، به طور کلی مبتنی بر ویژگی هایی چون: اختصاص به دوران متقدم، اصالت نقل شفاهی، محوریت سند، تمایز ارزش گذاری از نقل و تمایز سطوح مختلف متن است. توجه به دو مغالطه رایج ساختاری شامل: مغالطه تلازم «جعل» و «نقل شفاهی» و مغالطه تلازم «ضعف» و «جعل» ازآن روست که به این نتیجه برسیم که به طور کلی، تلاش برای انتساب یک گزارش تاریخی به «جعل»، به عنوان اولین و آخرین راه حل و مبتنی بر رویکرد حذفی، قابل قبول نیست.

    کلید واژگان: تاریخ حدیث, جعل حدیث, حدیث ضعیف, نقل شفاهی}
  • محمدحسین شیرافکن*

    از جمله پژوهش های مهم در روزگار معاصر، بررسی جریان وضع و جعل است. از آنجایی که حدیث در شکل گیری و جهت دهی به زندگی افراد ریشه دوانده است و نقش مهمی را ایفا می کند، احادیث موضوع نیز نقش مخربی داشته و انسان را از هدف معین خویش دور می سازد. در همین راستا بازشناسی احادیث موضوع و آگاهی بخشی نسبت به آن امری لازم است. در این مقاله، سعی در واکاوی گونه های وضع و تبیین قالب هایی است که واضعان حدیث اهداف خود را در آن پیاده کرده اند. گونه هایی که واضع با استمداد از آن خواسته است ذهن مخاطب را به هدف ناصحیح خویش سوق دهد. در این نگاشته که با روش تحلیل و رویکردی ذهنی به احادیث پرداخته شده است به هشت مورد از گونه های وضع اشاره می شود. این موارد عبارت اند از: وضع در قالب استتار، وضع در قالب حکم شرعی، وضع در قالب جهت دهی، وضع در قالب رفع ابهام، وضع در قالب ترکیب، وضع در قالب سبب نزول، وضع در قالب تقلید و وضع در قالب تبیین مراد آیه.

    کلید واژگان: گونه شناسی, وضع حدیث, قالب وضع, جعل حدیث}
    MohammadHosayn Shirafkan *

    One of the most important contemporary research is the study of Hadith Fabrication. Since the hadiths are rooted in the formation and direction of an human's life and play an important role in it, the fabricated hadiths also have a destructive role and diverting people from their divine intended purpose. In this regard, it is necessary to recognize fabricated hadiths and raise awareness about them. In this article, we try to analyze its types and explain the templates in which fabricators have implemented their goals. The genres that the fabricator has sought to direct the audience's mind to its incorrect goal.In this article, which deals with hadiths by the method of analysis and mental approach, eight types of fabrications are mentioned. These cases are: fabrication in the form of camouflage, fabrication in the form of religious ruling, fabrication in the form of direction, fabrication in the form of ambiguity, fabrication in the form of composition, fabrication in the form of occasion of revelation, fabrication in the form of imitation and fabrication in the form of explaining the meaning of the verse.

    Keywords: Typology, Fabrication of Hadith, Template of Fabrication}
  • محمدتقی دیاری بیدگلی *، مریم سادات سجادی
    مسئله مهدویت و ظهور منجی به عنوان اصلی مسلم در اسلام، از ابعادی متفاوت مورد توجه و بررسی بسیاری از اندیشمندان قرار گرفته است. این مقاله درصدد بررسی مباحث مهدویت با رویکردی بر آثار علامه شهید مرتضی مطهری است؛ ایشان به مسئله مهدویت از بعد تاریخی نگریسته و در بخشی از آثار خود، به مدعیان مهدویت از جمله به قیام مختار و محمد بن حنفیه، نفس زکیه و مهدی عباسی اشاره کرده اند. در راستای ادعای مهدویت، برخی از این جریان ها چون «حسنیان و عباسیان» برای جلب توده های مردمی و مشروعیت بخشی قیام خود، اقدام به جعل و تحریف احادیث در حوزه مهدویت کردند.
    اقدامات عباسیان در این زمینه به دلیل تدوین کتب حدیثی هم زمان با خلافت عباسیان، از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ عملکرد آنان در سه بخش قابل بررسی است: الف. مهدی سازی به شکل حمایت از مهدویت محمد بن عبدالله محض (نفس زکیه) و ادعای مهدویت برخی خلفای عباسی چون مهدی عباسی؛ ب. جعل و تحریف احادیث مهدوی در زمینه نسب و ویژگی های امام زمانZ؛ ج. مصادره به مطلوب احادیث مهدوی همچون روایات رایات سود (خروج پرچم‏های سیاه).
    کلید واژگان: تحریف, جعل حدیث, مهدویت, عباسیان, روایات رایات سود}
  • سیدمحسن کاظمی *
    با ارتحال پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و صدور بخشنامه «منع نقل و نگارش و تدوین حدیث» تا زمانی که این بخشنامه رسما در عصر امام باقر علیه السلام لغو گردید، دستگاه حکومت به سیاست ممانعت از نقل احادیث نبوی می پرداخت. جریان تفسیری عامه در واکنش به این سیاست، ضمن پرهیز از تدوین و یا نقل احادیث نبوی صلی الله علیه و آله و سلم، به توقف در تفسیر، تفسیر برای و گرایش به روایات اسرائیلی روی آورد. این در حالی بود که اهل بیت علیهم السلام به فراخور اقتضای زمان، به مبارزه با سنت ستیزی ها و بدعت گذاری ها پرداختند. رویارویی سنت جهادگونه ائمه اطهار علیهم السلام با بدعت های زمان، به شکل گیری سلسله ای از ادوار تفسیری در تاریخ تفسیر انجامید که از نهضت تفسیری در عصر علوی گرفته تا خفقان تفسیری در عصر حسنین علی ها السلام و احیاگری تفسیری در عصر امام سجاد علیه السلام و تعمیق و ترویج تفسیر در عصر امام باقر علیه السلام را شامل می شوند.
    کلید واژگان: تاریخ تفسیر امامیه, ادوار تفسیری, منع تدوین حدیث, اسرائیلیات, جعل حدیث}
    Seyyed Mohsen Kazemi *
    After the demise of the Prophet (P.B.U.H.), the government prohibited quoting, writing and compiling prophetic traditions by issuing a circular, until it was formally abolished in the era of Imam Baqir (P.B.U.H.). Facing this phenomenon, the Sunni interpretation flow, while refraining from compiling or transcribing prophetic traditions, they followed eisegesis (tafsīr bir-raʾy), the personal judgments about the verses of the Qur'an, and isra'iliyyat, the body of narratives originating from Jewish and Christian traditions, rather than from other well-accepted Islamic sources. At the same time, the Ahl al-Bayt (P.B.U.T.) started fighting anti-traditionalism and heresy according to the requirements of their time. Confronting the Jihadi tradition of the Imams (P.B.U.T.) with the heresies of the time, led to the formation of a series of interpretative periods in the history of interpretation, which includes the movement of interpretation in Imam Ali (P.B.U.H.)'s era, the interpretational repression in Hasanayn (P.B.U.T.)'s era, the revival of interpretation in Imam Sajjad (P.B.U.H.)'s era, and its depth and promotion in Imam Baqir (P.B.U.H.)'s era.
    Keywords: Imami's history of interpretation, courses of interpretation, prohibition of collecting tradition, Isra'iliyyat, forging tradition}
  • علیرضا طبیبی*، محمد تیموری
    یکی از مسائل مهم اعتقادی میان فریقین، مسئله خلافت رسول الله (ص) است؛ شیعه بر این باور است که وصایت پیامبر اکرم (ص) امری منصوص و نشئت گرفته از آیات و روایات نبوی (ص) است؛ لکن قاطبه اهل سنت بر غیرمنصوص بودن این امر خطیر متفق اند. ابوزهو، نویسنده مصری، از جمله کسانی است که چنین ادعایی را مطرح کرده است و حتی پا را از این هم فراتر نهاده و قائل است احادیث وصایت امیرالمومنین (ع) ساخته و بافته شیعه است. مهم ترین دلیل وی بر این پندار آن است که خود امام علی (ع) این احادیث را نفی کرده است. این پژوهش بر آن است تا با روش توصیفی- تحلیلی دیدگاه ابوزهو را در بوته سنجش قرار دهد. نتیجه آن است که آیات متعددی، همچون آیه ولایت و روایات متواتر و معتبر بسیاری، مانند حدیث غدیر و حدیث ثقلین و ده ها ادله و شواهد تاریخی و ادبی دیگر بر انتصاب امیرالمومنین (ع) از سوی خدا و پیامبر اکرم (ص) برای وصایت و جانشینی، دلالت تام دارند
    کلید واژگان: ابوزهو, الحدیث و المحدثون, احادیث وصایت امام علی (ع), شیعه, جعل حدیث}
    Alireza Tabibi*, Mohammad Teymoori
    One of the important faith issues between the two main Islamic sects is Caliphate of the Prophet. The Shiites believe that inheritor of the holy prophet is a strict matter and it comes from the verses and prophecy traditions. But the majority of the Sunnis disagree with it.Abozahav, the Egyptian writer, is one of figures that has such an idea. In addition of that, he has expressed that the traditions of Imam Ali inheritor has made by the Shiites. His most important reason is that Imam Ali himself has denied them. This study wants to evaluate Abuzahav viewpoint by descriptive – analytical method. According to it, there are multiple verses such as the Velayat verse and repeatedly stated traditions like, the Ghadir and Thaghalayn traditions, and many historicalandliterary evidences and reasons all of which fully confirm Ali's appointment from the God and the Prophet for the inheritor and subrogation
  • سید رضا مودب، محسن دلیر*
    در گذر زمان، برخی از احادیث، دچار آسیب هایی شده اند که از جمله آنها، نقل به معنا بدون رعایت شرایط آن، تحریف و نیز تطبیق غیر دقیق با آیات قرآن است. این آسیب ها مانع از فهم صحیح و پذیرش بدون بررسی احادیث می شوند. بنابر این لازم است برای پذیرش یک حدیث یا نفی صدور آن و در صورت پذیرش، دست یابی به فهم صحیح از آن، نخست به کنکاش از مصدر و اعتبار آن پرداخت. از جمله احادیثی که بعضی از مفسران ادعا کرده اند جعلی است، حدیث بعوضه در تفسیر قمی از امام صادق (ع) است که در آن گفته شده مراد از بعوضه در آیه 26 سوره بقره، امیرالمومنین است. حدیث دیگری در تفسیر امام عسکری (ع) نقل شده که برخی آن را نشان جعلی بودن حدیث بعوضه دانسته اند، در برابر برخی تلاش کرده اند تا راه حلی برای جمع میان این دو حدیث بیابند. در این مقاله با بررسی علمی و روشمند سند و متن روایت بعوضه و نقد فنی آن، از جمله تشکیل خانواده حدیثی و تحلیل متنی احادیث مرتبط، بررسی امکان جمع دلالی یا ترجیح هر یک از احادیث، مشخص شده که حدیث بعوضه دچار آسیب نقل به معنای بدون رعایت شرایط شده که زمینه ساز آسیب فهم نادرست از تفسیر آیه است و نیز آسیب های تحریف در متن و تدلیس در سند روایت بعوضه قابل ریشه یابی است و نیز ثابت شده که تطبیق واژه «بعوضه» بر امام (ع) به عنوان بطن آیه 26 سوره بقره نادرست می باشد.
    کلید واژگان: حدیث بعوضه, تفسیر قمی, تفسیر امام عسکری(ع), جعل حدیث, تحریف}
    Reza Moaddab, Mohsen Dallir *
    In time lapse, some hadises effected by many damages like: paraphrasing without mentioning its qualifications, sophistication and inaccurate adjustment to the verses of Quran. these damages are prohibiting the true intellection and cause without enquire acceptance of some hadises. Therefore it is required to acceptance or rejection of the credit of it or if a hadis accepted, to get logical understanding, must research about it source and credit of it. among the hadises that some interpreters claimed that theyre fake, is the hadis of baooza in qomi's interpretation that say the purpose of baooza in verse(Bagharah/26) is Imam Ali. another hadis which is said in Imam Askari's interpretation, some people define it as the sign of baooza's fiction. in opposition, some people has been efforted to discover a relationship between these two hadises. In this article we seek for taking reasons or possibility of these hadises preferences with logical and practical documentary and the text of baooza with its technical research among that creation of hadises group and textual analysis of related hadises and it is clarified that baooza's hadis has been harmed from paraphrasing without mentioning its qualifications, and it caused false understanding from explanation of verse. in addition, destroying sophistication in text and dissemble in baooza hadis's document are traceable and it is agumented that "baooza" word adjustment to Imam as the heart of 26th verse of bagharah is incorrect and true hadis is accessible.
    Keywords: Quote, paraphrase, heart of verse, distortion, inaccurate Adaptation on the Quranic verses}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال