به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « جعل حدیث » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • رسول چگینی*، فاطمه شکری، محمدمهدی میرعلی

    یکی از اتهامات تاریخی که از سده های نخستین تا کنون علیه شیعه مطرح شده است، مسئله «خان الامین» است. برخی منابع تاریخی و فرقه نگاری گفته اند که شیعیان یا دست کم گروهی از آنان به نام «غرابیه»، عقیده دارند که جبرئیل در حق امیرالمومنین% خیانت کرده است و به جای اینکه وحی را به ایشان برساند، به پیامبر اکرم$ رسانده است. ناسازگاری این عقیده با فقه و عقاید شیعه و عدم ذکر چنین عقیده و یا فرقه ای در منابع فرقه نگاری و تاریخی شیعیان و منابع فرقه نگاری متقدم اهل سنت، بر اتهام بودگی این عقیده گواهی می دهند. این پژوهش به دنبال دستیابی به فرآیند انتساب این عقیده به شیعیان است. برای این منظور پس از بررسی پیشینه کاربست این اتهام، جریان ها و افرادی که در شکل گیری و گسترش این اتهام نقش داشته اند، مورد تدقیق قرار گرفته و سرمنشا اصلی این اتهام، بنی امیه و برخی عالمان درباری مانند شعبی (م 104ق) معرفی شده است.

    کلید واژگان: خان الامین, غرابیه, غالیان, شعبی, بنی امیه, جعل حدیث}
    Rasool CHEGINI *, Fateme Shokri, Mohammad Mehdi Mir Ali

    One of the historical accusations that have been raised against Shia since the first centuries is the "Khan Al-Amin" issue. Some historical and sectarian sources have said that the Shiites, or at least a group of them called "Ghorabiyyah", believe that Gabriel betrayed the Commander of the Faithful (AS) and instead of conveying the revelation to him, he conveyed it to the Holy Prophet (PBUH). . The inconsistency of this belief with Shia jurisprudence and beliefs and the lack of mention of such belief or sect in the historical and sectarian sources of Shias and the ancient sources of Sunni sectarianism testify to the falsity of this accusation. This research seeks to achieve the process of attributing this belief to Shiites. For this purpose, after examining the history of the use of this accusation, the currents and people who played a role in the formation and spread of this accusation have been scrutinized, and the main source of this accusation has been introduced, the Umayyad Umayyads and some court scholars such as Shaabi (104 AH).

    Keywords: : Khan El-Amin, Gharabia, Ghalian, Shabi, Umayyad, Falsification Of Hadith}
  • علی عادل زاده*

    کتاب اربعین اسعد بن ابراهیم اربلی درباره فضایل امیر المومنین (ع) دست کم از قرن هشتم در میان نویسندگان شیعه شهرت یافته است. ناشناخته بودن اربلی در میان شیعیان متاخر و رخ دادن تصحیفاتی در نام او کتاب شناسان شیعه را در شناخت او دچار سرگردانی کرده و باعث پدید آمدن دو شخصیت «اسعد بن ابراهیم الحلی» و «سعد الإربلی» شده است. مقایسه داده های درون متنی کتاب اربعین با اطلاعات تاریخی نشان می دهد که مقصود از اسعد بن ابراهیم اربلی، کسی جز ابو المجد النشابی، شاعر، نویسنده و دیوان سالار برجسته قرن هفتم نیست. از سوی دیگر با مقایسه اربعین اربلی با اربعین محمد بن ابی مسلم بن ابی الفوارس می توان دریافت که اربعین اربلی در واقع تحریری تحریف شده از اربعین ابن ابی الفوارس است. حتی مقدمه اربعین اربلی ساختگی است و بر اساس مقدمه اربعین ابن ابی الفوارس تنظیم شده است. تغییرات تحریر اربلی بسیار گسترده است و از الگوهای نسبتا روشنی پیروی می کند. در نهایت با توجه به گرایش مذهبی و سیاسی اسعد بن ابراهیم و ویژگی های شخصی، اجتماعی و ادبی او به نظر می رسد که انتساب این کتاب به او نادرست است. احتمالا جاعلی متمایل به غلو در قرن هفتم با دست برد در اربعین ابن ابی الفوارس، تحریری جدید از آن را به اسعد بن ابراهیم نسبت داده است.

    کلید واژگان: اربعین, اسعد بن ابراهیم اربلی, محمد بن ابی مسلم بن ابی الفوارس, جعل حدیث}
    Ali Adelzadeh *

    The book “Arba’īn”  by by As'ad ibn Ibrāhim Irbalī has gained recognition among Shiite writers, at least from the eighth century, and discusses the virtues of Amir al-Mu'minin (peace be upon him). Irbalī 's obscurity among later Shiites, coupled with occurrence of changes in recording his names, has led Shiite bibliographers to confusion, resulting in the emergence of two personalities: "As'ad ibn Ibrāhīm al-Ḥillī" and "Sa'd al-Irbalī." A textual analysis of the book Arba’īn, in comparison with historical information, indicates that As'ad ibn Ibrahim Irbalī refers to none other than Abu al-Majd al-Nashābī, a prominent poet, writer, and influential figure of the seventh century. Moreover, by comparing Arba’īn  by Irbalī with Arba’īn  by Muhammad ibn Abi Muslim ibn Abi al-Fawāris, it becomes evident that Irbalī ‘s Arba’īn  is, in fact, a manipulated version of Ibn Abi al-Fawāris’s work. Even the introduction to Irbalī ‘s Arba’īn is fabricated and is based on the introduction of Ibn Abi al-Fawāris’s Arba’īn. The alterations in Irbalī's writing are extensive and follow relatively clear patterns. Finally, considering As'ad ibn Ibrahim's religious and political inclinations, as well as his personal, social, and literary characteristics, it seems inappropriate to attribute this book to him. It is likely that a forger with a penchant for (Ghuluv) exaggeration in the seventh century, by applying changes in Abi al-Fawāris’s Arba’īn, ascribed a new composition to As'ad ibn Ibrahim.

    Keywords: Arba’īn, As'ad ibn Ibrāhim Irbalī, Muhammad ibn Abi Muslim ibn Abi al-Fawāris, fabrication of hadith}
  • سید مرتضی حسینی شیرگ*، حسن نقی زاده، محمدحسن رستمی

    روایات فراوانی در حوزه مهدویت پیرامون مدح و ذم بلاد و نقش آفرینی پررنگ برخی سرزمین ها در آخرالزمان یافت می شود. به نظر می رسد مدح و ذم بلاد از مهمترین مواضع اهل سیاست در القای برتری خویش و مذمت پایگاه رقیب بوده است. ارایه نقش آخرالزمانی پررنگ از مناطق تحت سلطه خویش، اثرات روانی دارد و سبب حس افتخار و برتری نسبت به سایر مناطق و به ویژه مناطق رقیب می شود. نوشتار حاضر با اتخاذ روش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر منابع حدیثی و تاریخی به دنبال یافتن منشا پیدایش منقولات فراوان در مدح و ذم بلاد در روایات مهدویت است. یافته های پژوهش بیانگر آن است که روایات فراوانی در مدح یا ذم مناطقی مانند شام، بیت المقدس، انطاکیه، طور، طالقان، مشرق و مغرب در روایات مهدوی ظهور کرده اند و مهمترین نقش در پیدایش این دست منقولات، انگیزه ها و اهداف سیاسی است. این دست منقولات ازنظر سندی و متنی رد می شود و نشانه هایی از جعل و تحریف در آن آشکار است.

    کلید واژگان: مهدویت, جعل حدیث, سیاست, فقه الحدیث, روایات مدح و ذم بلاد}
    Sayyid Morteza Hoseini Shirag *, Hasan Naghizadeh, MohammadHasan Rostami

    In the field of Mahdism, there are a lot of narrations about praising and blaming some territories and their prominent role in the apocalypse. It seems that praising and blaming the territories has been one of the most important tools for the politicians to instill their superiority as well as their rival's contempt. Presenting an active apocalyptic role of the regions under one's control has psychological effects. Also, it causes a sense of pride and superiority over other territories, especially rival regions. Using a descriptive-analytical method as well as narrative and historical sources, this writing tries to find the origin of many narrations about praising and blaming some regions in the field of Mahdism. According to the results, in the collections of Mahdism hadiths, many narrations appeared which are about praising or blaming regions such as Shām, Jerusalem, Antioch, Sinai (Ṭūr), Ṭāliqān, the East, and the West. Political motives and goals play the most important role in the emergence of these hadiths. They not only are invalid in terms of their isnad and text, but also, have obvious signs of falsification and fabrication.

    Keywords: Mahdism, Falsification of the hadith, politics, The science of hadith comprehension, Narrations about praising, blaming territories}
  • فهیمه کلباسی*

    پس از کلام الله مجید، حدیث مهم ترین منبع شناخت مقاصد آیات قرآن است و لذا تشخیص احادیث صحیح بسیار حایز اهمیت است. پدیده جعل حدیث از صدر اسلام توسط معاندین و منافقین، سبقه ای دیرینه داشته و به عنوان حربه استفاده شده است. پیامبر اکرم (ص) و ایمه اطهار (ع) و به تبع آنان علماء و دانشمندان دین اسلام با به کار گیری روش های معین، زمینه شناسایی اسناد روایات را برای مسلمانان فراهم نموده و با راهنمایی های خاص این توطیه عظیم را خنثی نموده اند مانند رواج علم رجال به منظور شناسایی راویان راستگو و مورد اطمینان و طرد راویان ضعیف و در زمینه صیانت متن احادیث، روش هایی مانند عرضه حدیث بر امامان و عالمان، مقابله نسخه ها، اجازه نقل حدیث، روش فهرستی و... . لذا از مسایل مهم علوم اسلامی در حوزه تفسیر قرآن، مسیله تفاسیر روایی یا ماثور است که از پیامبر اکرم (ص) یا ایمه اطهار (ع) صادر شده و این تفاسیر منقول از به هم ریختگی های زیادی برخوردار بوده و برخی از آنها روایات جعلی یا اسراییلیات هستند و برخی دیگر از باب تطبیق بوده نه آنکه تفسیر آیه باشند؛ لذا با توجه به این ناهمسانی هایی که در تفاسیر اثری و منقول وجود دارد، می بایست روایات ذیل هر آیه با بررسی دقیق و بر اساس رهنمود معصومین (ع) و پیروان حقیقی ایشان، به راهکارهای همسان سازی، جدا سازی و طبقه بندی روایات در تفاسیر اثری پرداخت و این مقاله تلاشی در این راستا می باشد که با روش توصیفی-تحلیلی به این مهم می پردازد.

    کلید واژگان: روایت تفسیری, جعل حدیث, دقت سندی, دقت متنی, تطبیق}
    Fahimeh Kalbasi *

    After the holy Qur'an, hadith is the most important source of knowing the intentions of the verses of the Qur'an, and therefore the recognition of authentic hadiths is very important. From the beginning of Islam, the phenomenon of fabricating hadith by dissidents and hypocrites has a long history and has been used as a weapon. The Holy Prophet (PBUH) and the Imams (AS) and consequently the scholars and scientists of the Islamic religion, by using certain methods, have provided the ground for Muslims to identify the Sanad of the narrations and have thwarted this great conspiracy with special instructions. They used instructions such as the spread of the science of rijāl in order to identify truthful and reliable narrators and reject weak narrators. And in the field of protecting the text of hadiths, they used methods such as presenting hadiths to imams and scholars, comparing manuscripts, allowing the narration of hadiths, listing methods, etc. Therefore, one of the important issues of Islamic sciences in the field of Qur'anic interpretation is the issue of narrative interpretations issued by the Holy Prophet (PBUH) or the Imams (AS).And these interpretations have a lot of confusion and some of them are fake narrations or Isra’iliyyat, and some others are for adaptation rather than interpretation of the verse. Therefore, according to these inconsistencies that exist in the narrative interpretations, the following narrations should be carefully studied based on the guidance of the Infallibles (AS) and their true followers. So by studying the narrative interpretation, we can find some strategies including assimilation, separation and classification of narrations in narrative interpretations. This article is an attempt in this direction that deals with this issue through a descriptive-analytical method.

    Keywords: Interpretive narration, hadith forgery, Sanadī Accuracy, textual accuracy, Taṭbīq}
  • مجتبی نوروزی*، زهرا خراسانی

    در مصادر روایی اهل سنت روایتی از پیامبر اکرم (ص) به نقل از ابوهریره گزارش شده است. روایت مزبور، با ملامت حضرت موسی (ع) نسبت به حضرت آدم (ع) مبنی بر علت خروجش از بهشت آغاز و با پاسخ حضرت آدم (ع) و غلبه ایشان برحضرت موسی (ع) به پایان می رسد. این پژوهش به روش تحلیلی و تاریخی به دنبال پاسخ به این سوال است که آیا روایت «احتجاج حضرت موسی (ع) و حضرت آدم (ع)» به لحاظ سندی و دلالی دارای اعتبار است؟ این روایت که به طور گسترده در منابع مختلف اهل سنت گزارش شده است، به جهت سند و محتوا دارای اشکالات متعدد می باشد. نوشتار پیش رو در صدد اعتبارسنجی روایت مزبور بوده و آن را از جهت سند و محتوا مورد نقد و بررسی قرار می دهد. تفرد ابوهریره در نقل روایت، اضطراب در متن آن، القای اندیشه جبر گرایی، تجسیم خداوند متعال، تعارض با عصمت پیامبران و تبعیض میان آنان، واکنش علمای فریقین نسبت آن و چگونگی دیدار این دو پیامبر (ص)، از جمله عواملی هستند که احتمال جعلی و ساختگی بودن آن را تقویت می کند.

    کلید واژگان: احتجاج, حضرت موسی(ع), حضرت آدم(ع), ابوهریره, نقد سندی و محتوایی, جعل حدیث}
  • سید مسعود پورسیدآقایی، سید محمد فهیمی اصفهانی*

    اندیشه مهدویت از مسایل مهم و اساسی اسلام و بلکه اعتقاد به منجی آخرالزمان، وجه اشتراک تمام ادیان الهی است. جایگاه و اهمیت این اعتقاد و ظرفیت های بالای آن در حوزه فردی و اجتماعی، باعث شده تا این اندیشه در طول تاریخ، همواره مورد هجمه و شبهات و سوءاستفاده دشمنان تشیع و افراد سودجو و حکومت های جایر قرار گیرد. برای دفاع از این عقیده و پاسخ دقیق و مناسب به شبهات مهدویت؛ آشنایی با شگردها و ترفندهای شبهه گری توسط مخالفان و مدعیان دروغین مهدویت، لازم و ضروری است. در این پژوهش، با روش توصیفی _ کتابخانه ای و با رویکردی تحلیلی، آثار شبهه گران مشهور مهدویت، از میرزا غلام احمد قادیانی و علی محمد باب گرفته تا شبهه گران معاصر مانند ناصر قفاری، عثمان الخمیس، احمد کاتب و احمد اسماعیل بصری و نقدها و ردیه های نوشته شده بر آنها مورد بررسی قرار گرفته و 30 مورد از ترفندها و روش های القاء شبهه در مباحث مهدویت، شناسایی و همراه با نمونه هایی مستند، معرفی گردیده است. جعل، تحریف و تقطیع روایات، مغالطه، تاویل بدون دلیل، استناد به نقل های شاذ، ترور شخصیت، استناد به رویا و استخاره و استفاده از علوم غریبه و نیروهای ماورایی از جمله شیوه هایی هستند که توسط شبهه گران عرصه مهدویت، برای ایجاد شبهه و فریب افراد و تحریف و تخریب اندیشه مهدویت به کار گرفته می شوند.

    کلید واژگان: مهدویت, شبهات مهدویت, القاء شبهه, روش شناسی, مدعیان دروغین, مغالطه, تحریف, تقطیع, جعل حدیث, تاویل}
    Seyed Masoud Pour Seyed Aghaei, Seyed Mohammad Fahimi Isfahani *

    The idea of Mahdaviat and belief in the savior of the apocalypse is the common denominator of all divine religions. The position and importance of this belief and its high capacities in the individual and social spheres have caused this idea to be constantly abused by profiteers and neighboring governments throughout history. Therefore, it is necessary to be acquainted with the tricks and tricks of skepticism by the false opponents and claimants of Mahdaviat. In this research, with a descriptive-library method and with an analytical approach, the works of famous skeptics of Mahdaviat, from Mirza Gholam Ahmad Ghadiani and Ali Mohammad Bab to contemporary skeptics such as Nasser Ghefari, Osman Al-Khamis, Ahmad Kateb and Ahmad Ismail Basri and written criticisms and denials, Have been examined on them and 30 cases of tricks and methods of inducing doubt in the topics of Mahdaviat have been identified and introduced along with documented examples. Falsification, distortion and fragmentation of narrations, fallacies, unreasonable interpretations, quoting rare narrations, assassination of personalities, invoking dreams and divination and the use of alien sciences and transcendental forces are among the methods used by skeptics in the field of Mahdaviat to create suspicion and deception, and distortion and destruction of the idea of Mahdaviat are used.

    Keywords: Mahdaviat, induction of doubt, methodology, false claimants, fallacy, Distortion, interpretation}
  • قاسم بستانی*، مینا شمخی، مهدی اکبرنژاد، عبادالله جولایی

    اسحاق بن محمد نخعی احمر (م 284ق)، محدث شیعی سده ی سوم هجری، جایگاه ویژه ای در انتقال میراث حدیثی امامیه دارد. او در شمار اصحاب امام هادی (ع) و امام عسکری (ع) و جزو شاگردان امام جواد (ع) معرفی شده است. برای او کتاب هایی برشمرده اند؛ از جمله: کتاب «مجالس هشام» و کتاب «اخبار السید» که کتاب اخیر یکی از منابع شیخ کلینی در تدوین کتاب کافی است. اسحاق بن محمد از سوی برخی از رجالیان متقدم، به وضع حدیث، کذب، فساد در مذهب و غلو متهم شده است. این امر در حالی است که او از توثیق برخی از رجال شناسان، به ویژه معاصرینی مانند ابطحی صاحب تهذیب المقال، بهبهانی و زنجانی بهره مند است. همین تشتت آراء درباره ی او، اهمیت شناخت دقیق تر شخصیت او را ضرورت می بخشد. ناتمامی قریب به اتفاق ادله ی توثیق او، در کنار شواهد در دسترس از فساد مذهب و تضعیف وی، قول به توثیق او را با انصراف جدی روبرو می کند. این پژوهش به نقل و بررسی گفتار عالمان رجالی پرداخته و کوشیده است شناخت دقیق تری از وی به دست دهد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است.

    کلید واژگان: اسحاق بن محمد, وضاع, راوی حدیث, جعل حدیث}
    Qasem Bostani *, Mina Shamkhi, Mahadi Akbarnezhad, Ebadolah Jolaei

    Ishaq Ibn Nakhai Ahmar (AD 284 AH), a Shiite muhaddith of the third century AH, has a special place in the transmission of the Imami hadith heritage. He has been introduced among the companions of Imam Hadi (AS) and Imam Askari (AS) and also among the students of Imam Javad (AS). Some specific books has been enumerated for him; Including, Majalis Hisham and Akhbar al-Sayyid, the latest one has been among Sheikh Kulini›s sources in compiling his book (Kafi). Ishaq Ibn Muhammad has been accused by some of the early Rijals of fabricating hadiths, lying, corruption in religion, and exaggeration. This is despite the fact that he has benefited from the authenticity of some scholars, especially his contemporaries such as Abtahi, the author of Tahzib al-Maqal, Behbahani and Zanjani. This divergence of opinion about him necessitates a more accurate understanding of his character. The near-incompleteness of the evidence for his attestation, along with the available evidence of his corruption and undermining, leads to a serious rejection of his promise to authenticate. This study has quoted the speech of Rajali scholars and has tried to get a more accurate knowledge of him. The research method is descriptive-analytical.

    Keywords: Ishaq Ibn Muhammad, Narrator of Hadith, Fabrication of hadith}
  • حسین مرادی نسب *

    یکی از راه های شناخت قطعیت و یا چگونگی صدور روایات، تشکیل خانواده حدیثی پیرامون آن و سنجش روایت در پرتو آن است. این روش که بیشتر در علم حدیث از آن بهره برده می شود، می تواند در نفی و اثبات وجود یک گزارش تاریخی، برای مورخان و سیره نگاران هم کاربرد داشته باشد. به نظر می رسد، پذیرش اخبار مطلاق بودن امام حسن(ع) در منابع اسلامی، ریشه در همین امر، یعنی تشکیل خانواده حدیثی داشته است. نوشتار پیش رو، با آسیب شناسی این شیوه و با استناد به متون کهن و روش وصفی و تحلیلی، در پی پاسخ به چرایی پذیرش اخبار مطلاق بودن امام حسن(ع) از سوی برخی اندیشمندان اسلامی، به ویژه امامیه است. یافته های این پژوهش، نشان می دهد که تشکیل خانواده حدیثی، ناتوان از تشخیص گزارش های جعلی هدفمند است و این آسیب، در اخبار مطلاق بودن امام حسن(ع) به چشم می خورد؛ به این معنا که جاعلان، با اخبار متنوع و متعدد پیرامون طلاق های امام حسن(ع)، این گزارش غیرقابل اعتماد را صحیح و موجه جلوه داده اند.

    کلید واژگان: امام حسن(ع), خانواده حدیث, پیوند تاریخ و حدیث, روش نقد گزاره های تاریخی, جعل حدیث}
    Hossien Moradi Nasab *

    One of ways of identifying the absoluteness or the way of issuing narrations is the development of hadith family and the validation of narrations through which. The science of hadith mostly takes advantage of this method and it can be appropriate for the denial and approval of the existence of a historical report by the historians and biographers as well. It seems that the report of repeated divorces performed by Imam Hassan (PBUH) in the Islamic sources is originated from the development of hadith family. Through the pathology of this method by referring to the ancient texts and taking advantage of the descriptive-analytical method of research, the present writing is to answer the why of accepting the report of repeated divorces performed by that holiness by some of the Islamic scholars particularly the Twelvers. The findings of this research illuminate that hadith family is not capable of identifying the intentionally fake reports and this disadvantage is observed in the reports of repeated divorces performed by Imam Hassan (PBUH); so that the fabricators have declared this unreliable report factual and justifiable through the various and numerous reports regarding this issue.

    Keywords: Imam Hassan (PBUH), hadith family, unity between history, hadith, the way of criticizing the historical propositions, fabrication of hadith}
  • مصطفی ورمزیار *

    یکی از روایاتی که دستاویز منکران مهدویت قرار گرفته حدیث جعلی «لا مهدی الا عیسی بن مریم» است، این روایت علاوه بر نقدهای جدی سندی و محتوایی، دارای خاستگاه جعل نیز هست، این مفهوم اولین بار توسط معاویه در هنگام گفتگو با بنی هاشم و در توجیه حکومت خود و خاندانش مطرح گردید و با اثرگذاری باند اموی بر مکاتب حدیثی، و براساس این تفکر، حدیثی جعل گردیده و به منابع روایی راه یافت؛ مقاله حاضر در پی اثبات جعلی بودن روایت و بررسی زمینه ها و انگیزه های جعل آن است و با روش کتابخانه ای در گردآوری مطالب و با شیوه تحلیل محتوا، در پی انجام این مهم است؛ و با بررسی خاستگاه جعل، مجعول بودن این حدیث را به اثبات رساند و همچنین به این نتیجه رسید که عداوت با راه حق و خط ولایت، جلوگیری از قیام های آزادی خواهانه، تعصب جاهلی و قومیت گرایی و از بین بردن افتخارات قوم بنی هاشم، و تقرب به مسیحیت و روم، از زمینه ها و انگیزه های جعل این حدیث هستند.

    کلید واژگان: مهدویت, عیسی بن مریم, جعل حدیث, معاویه, لا مهدی الا عیسی}
    Mustafa Varmazyar *

    One of the narrations that has been used as a pretext for the deniers of Mahdaviat is the false hadith " There is no Mahdi except Jesus son of Mary ". This narration, in addition to serious critiques of documents and content, also has the origin of forgery. This concept was first introduced by Mu'awiyah during a conversation with Bani Hashim to justify his rule and that of his family And with the influence of the Umayyad gang on hadith schools, and based on this thinking, a hadith was forged and found its way to narrative sources. The present article seeks to prove the falsity of the narrative and to examine the grounds and motives for its falsification and it seeks to do this with the library collection method and the content analysis method and by examining the origin of forgery, he proved the falsity of this hadith. It was also concluded that enmity with the right path of the province, prevention of liberation uprisings, ignorance and ethnocentrism and destroying the honors of the Bani Hashim people, and rapprochement with Christianity and Rome, are among the grounds and motives. are the forgeries of this hadith.

    Keywords: Mahdaviat, Jesus son of Mary, fabrication of hadith, Mu'awiyah, There is no Mahdi except Jesus son of Mary}
  • محمدتقی دیاری بیدگلی، مرضیه قنبری

    ابن تیمیه (م 728 ق) دانشمند اثر گذار مذهب سلفیه ، از منتقدان نظریه بطن و تاویل ، تاویلات شیعیان را مردود دانسته و قایل است که روایت پیامبر اکرم (ص) مبنی بر این که قرآن دارای ظهر و بطن است ، مجعول از سوی شیعیان است که از هیچ راوی مورد اعتمادی در جوامع روایی روایت نشده است ؛ بر این اساس در راستای پاسخ به این شبهه ، با روش توصیفی - تحلیلی با تبیین مفهوم صحیح بطن و تاویل، به اثبات بطن و تاویل از دیدگاه آیات و تحلیل روایات دال بر بطن و تاویل قرآن از دیدگاه فریقی نپرداخته شده است . یافته های پژوهش حاصل از این است که تصریح روایات وارده در کتب فریقین ، وجود لایه های باطنی برای آیات قرآن را به اثبات رسانده ، و تفاوت نگرش در تبیین ماهیت بطن و تاویل موجب اختلاف دیدگاه ها شده است .

    کلید واژگان: ابن تیمیه, تاویلات قرآن, جعل حدیث, روایات فریقین, نظریه بطون}
    MuhammadTaghi Diari Bidgoli, Marziyeh Ghanbari

    Ibn Taymiyyah (d. 728 AH), an influential scholar of the Salafi religion, one of the critics of the theory of the womb and interpretation, rejected the Shiite interpretations and believed that the narration of the Holy Prophet (PBUH) that the Qur'an has a noon and a womb was fabricated by the Shiites. It has not been narrated by any trusted narrator in narrative societies; Accordingly, in order to answer this doubt, by descriptive-analytical method by explaining the correct concept of ventricle and interpretation, proving ventricle and interpretation from the perspective of verses and analysis of narrations about the ventricle and interpretation of the Qur'an from a different perspective has not been done. The findings of the research show that the clarification of the narrations in the books of the two sects has proved the existence of esoteric layers for the verses of the Qur'an, and the difference of attitudes in explaining the nature of the ventricles and interpretation has caused differences of views.

    Keywords: Ibn Taymiyyah, Ta'wilat of the Qur'an, Fabrication of Hadith, Narations ofAl-Fariqain (Two Sects of Siit, Sunni), Theory of Butoun (meaning layers)}
  • روح الله محمدی

    روایات معصومان(ع) از منابع مهم فهم دین است که متاسفانه برخی از آنها در طول تاریخ از سوی دشمنان و نیز دوستان ناآگاه مورد تحریف قرار گرفته و دانشمندان و حدیث پژوهان شیعه و سنی، به منظور جلوگیری از اشاعه دروغ و خرافه در مجموعه های حدیثی به بررسی و شناسایی احادیث موضوع پرداخته و راه های شناخت و مصادیق آن را بیان کرده اند. از جمله دانشمندانی که در این عرصه تلاش نموده، علامه امینی است که حدود 200 صفحه از جلد پنجم کتاب گرانسنگ الغدیر را به این موضوع اختصاص داده است. این نوشتار به روش تحلیل محتوا و با استفاده از منابع کتابخانه ای، به معیارهای وضع شناسی از نظرگاه علامه امینی در سه بخش معیارهای مصدری، سند و محتوایی می پردازد. براین اساس، از مهمترین معیارهای ساختگی بودن حدیث در حوزه مصدری، اخذ حدیث از آثار وضاعین، اخذ حدیث از قصاص و عدم نقل حدیث در کتب معتبر است و در حوزه سندی، جعلی بودن اصل سند، محرف و مصحف بودن راوی، شهرت داشتن راوی به فسق، وضع، جعل و کذب، نقل مناکیر و غرایب، مجهول بودن راوی از مهمترین معیارهای شناخت حدیث جعلی است و مخالفت محتوای حدیث با آیات قرآن، سنت، تاریخ قطعی، موازین عقل، واقعیات خارجی، نظر مشهور، مسلمات مذهب و تعارض محتوای حدیث با دیدگاه راوی، از مهمترین معیارهای محتوایی در شناخت احادیث ساختگی، به شمار می روند.

    کلید واژگان: حدیث موضوع, جعل حدیث, نقد الحدیث, عیارهای وضع حدیث, علامه امینی}
    rouhollah mohammadi*

    The narrations of the Infallibles (AS) are important sources of understanding religion, some of which, unfortunately, have been distorted by enemies and ignorant friends throughout history, and Shiite and Sunni scholars and hadith experts, to prevent the propagate of lies and superstitions in collections of ahadith have studied and identified the hadiths of the subject and have stated the ways of knowing and its instances. Among the scholars who have worked in this field is Allama Amini, who has dedicated about 200 pages of the fifth volume of Al-Ghadir's precious book to this subject. This article deals with forged-hadih studies from the point of view of Allama Amini in the three sections of source, document and content criteria by using the content analysis method and using library resources. Accordingly, one of the most important criteria for a hadith to be fabricated in the sourcebook is to take the hadith from the works of the hadith fabricator, to obtain the hadith from the tale-narrators and not to narrate the hadith in authentic books. The falsity of the original document, the narrator's misrepresentation, the narrator's reputation for immorality, forgery and lies, quoting lie and strange ahadith, the narrator's unpopularity are among the most important criteria for recognizing a fake hadith in the field of the chain of ahadith. The opposition of the content of the hadith with the verses of the Quran, Sunnah, definite history, rational criteria, objective facts, popular opinion, religious beliefs and the conflict of the content of the hadith with the narrator's point of view are among the most important content criteria in recognizing fabricated hadiths.

    Keywords: Fabricated, Fake Hadith, Hadith Forgery, hadith criticism, Hadith Criteria, Allama Amini}
  • علی ثامنی، مجتبی مصلحی*
    یکی از تالیفات مهم در زمینه موضوع نگاری، کتاب «الاسرار المرفوعه فی الاخبار الموضوعه»اثر ملاعلی قاری است. اهمیت این کتاب در جمع آوری مختصرگونه از کتب پیشینی است که در این زمینه نگاشته شده است. ملاعلی در این کتاب تعداد زیادی از روایات مربوط به فضایل امام علی (ع) را که برخی از علمای اهل سنت حکم به صحت آن ها داده اند، موضوع شمرده است. ایشان در ذیل این احادیث و در تایید موضوع بودن آن ها گاهی بدون بهره گیری از قواعد علمی نقد حدیث با عبارتی مانند: «من مفتریات الشیعه»، احادیث را موضوع شمرده و گاه با استفاده از قواعد حدیث شناسی مانند: کتمان صحابه از نقل روایاتی که در جمع آن ها اتفاق افتاده و یا ذکر عنوان «لا اصل له» برای حدیث، به نقد آن روایات اهتمام داشته است. در پژوهش حاضر، این قواعد و دلایل مطرح شده از سوی ملاعلی، به روش توصیفی-تحلیلی، با گرایش انتقادی و با اتکا به نظرات سایر حدیث شناسان اهل سنت، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. بررسی ها نشان داد که آن دلایل یا اصلا بر احادیث فضایل امام علی (ع) قابل صدق نیست و از اساس باطل است و یا مورد پذیرش جمعی از محدثان اهل سنت نیست.
    کلید واژگان: امام علی (ع), اسرار المرفوعه, ملاعلی قاری, علمای اهل سنت, جعل حدیث, احادیث فضائل}
    Ali Sameni, Mojtaba Moslehi *
    One of the important books in the field of false hadiths is the book "Al-Asrar al-Marfu'a fi al-Akhbar al-Mawdu'a" by Mulla Ali Qari. The importance of this book is in the brief collection of previous books that have been written in this field. In this book, Mulla Ali has considered a large number of narrations related to the virtues of Imam Ali (AS) to be false, while some Sunni scholars have considered them to be true. he Under these hadiths and in confirming that they are fabricated, sometimes without using the scientific rules of hadith, with words such as: "One of the Shiite lies" considered the hadiths to be false, and sometimes using rules of hadith such as: " Hiding the companions from telling the narrations that happened between them" or mentioning the title "without document" for the hadith, has criticized them. In the present study, these rules and reasons proposed by Mulla Ali, in a descriptive-analytical method, with a critical tendency and relying on the opinions of other Sunni hadith scholars, were examined and evaluated. Studies have shown that those reasons are either not applicable to the hadiths of the virtues of Imam Ali (as) at all and are fundamentally false or are not accepted by a group of Sunni narrators.
    Keywords: Imam Ali (AS), Asrar al-Marfu'a, Mulla Ali Qari, Sunni scholars, Fabrication of hadith, Virtues Hadiths}
  • خدامراد سلیمیان*

    از برجسته‌ترین آسیب‌ها در حوزه نقل روایات، ورود روایات برساخته و نیز دستبرد در روایات صادر از معصومین است. و این، البته یکی از جبران‌ناپذیرترین آسیب‌های ممکن در تاریخ اسلام، است که خود سبب شده تا سند و متن برخی روایات از جایگاه بلند اعتماد به زیر آمده، همواره با نگاه تردیدآلود، دیده شوند. یکی از عرصه‌هایی که با ورود این آفت، آسیب‌های جدی دیده، روایات و بحث مهدویت است. اگرچه همواره معصومین تلاش‌های وافری در زمینه پرهیز مردم از این آسیب از خود نشان دادند، اما ورود این معضل برخی از گستره‌های معارف مهدوی را دستخوش دگرگونی‌هایی اگرچه اندک ساخته است. این پژوهش در بازنمایی میزان این تاثیر در برخی از این گستره‌ها سامان گرفته و پس از بررسی برخی شواهد روایی به تحلیل سند و محتوای آنها پرداخته است. یافته‌های پژوهش؛ حاکی از آن است که در مواردی که قطع به صدور روایت از معصوم حاصل نمی‌شود، و احتمال وضع و تحریف به میان می‌آید، دقت و تامل در منبع، سند و محتوای روایت امری بایسته‌تر می‌نماید، چرا که بیشتر آسیب‌هایی که آموزه‌های مهدویت را در بر گرفته است، معلول همین جعل و تحریف در روایات مزبور است. و این آسیب‌ها، بر کارایی آموزه‌های یادشده تاثیر منفی و معناداری دارد.

    کلید واژگان: وضع حدیث, جعل حدیث, مهدویت, آموزه های مهدویت}
    Khodamorad Salimian *

    One of the most prominent challanges in the field of narration is the entry of fake narrations and also plagiarising narrations issued by the Infallibles (as),and this is one of the most irreparable challenges in the history of Islam, which has caused distrust in the document and text of some narrations and a doubtful view of them. One of the areas that has been seriously damaged by the arrival of this pestilence is the narrations and the subject of Mahdaviat. Although many efforts have been made by the Infallibles (as) to keep people away from this harm, but the entry of this problem has changed some areas of Mahdavi education, albeit slightly. This research has been done in order to represent the extent of this effect in some of these areas and after reviewing some narrative data, has analyzed the document and their content. Findings show that in cases where the narration of the Infallible (as) is not certain, and there is a possibility of falsification and distortion, accuracy and reflection on the source, document and content of the narration seems more necessary. Because most of the harms that have befallen the teachings of Mahdaviat arise from the same counterfeiting and distortion in these narrations. And these harms have a negative and significant effect on the efficiency of the mentioned teachings.

    Keywords: Forgery of Hadith, fake narration, Mahadaviat Teachings}
  • محمدحسن احمدی*

    مسئله جعل، از پدیده ها و آسیب های مورد بحث در تاریخ حدیث و به طورکلی تاریخ اسلام است. نوع نگاه به پدیده جعل در تقریر سنتی از آن، از پیش فرض هایی چون «تلقی بسیط» ، «ماهیت راه حلی» و «عدم تمایز سنت واقعه و محکیه»، در امان نمانده است.  واقعیت آن است که شناخت جعل، بدون شناخت ساختاری که جعل در آن واقع می شود؛ امکان ندارد. «انظباط ساختار حدیثی»، مبتنی بر عناصری چون «شمول تاریخی»، «محوریت سند» و «ماهیت گفتاری-نوشتاری» است. در رویکردی انتقادی به تقریر سنتی و در تبیین ضوابط تحلیل جعل در ساختار حدیثی می توان قواعدی چون «عدم تلازم جعل و نقل شفاهی»، «عدم تلازم ضعف و جعل» ، «تمایز ارزش گذاری از نقل» و «ادعای جعل به عنوان آخرین راه حل» را تقریر کرد. به طورکلی، تلاش برای انتساب یک گزارش تاریخی به «جعل» ، به عنوان اولین راه حل و مبتنی بر رویکرد حذفی، قابل قبول نیست.

    کلید واژگان: تاریخ اسلام, جعل حدیث, تاریخ حدیث, حدیث ضعیف, نقل شفاهی}
    MohammadHasan Ahmadi*

    The issue of forgery is one of the phenomena and damages discussed in the history of hadith and in the history of Islam in general. The view of the phenomenon of forgery in the traditional interpretation of it has not been spared from presuppositions such as "simple perception", "nature of solution" and "lack of distinction between the tradition of the event and the test". The fact is that the knowledge of forgery, without knowing the structure in which forgery occurs; It is not possible. "Discipline of hadith structure" is based on elements such as "historical inclusion", "document centrality" and "spoken-written nature". In a critical approach to traditional narration and in explaining the criteria of falsification analysis in the structure of hadith, rules such as "no connection between falsification and oral narration", "no connection between weakness and falsification", "differentiation of evaluation from quotation" and "claim of falsification as a last resort" He solved the problem. In general, it is not acceptable to try to attribute a historical report to "forgery" as the first solution and based on the elimination approach.

    Keywords: History of Islam, forgery of hadith, Hadith history, Hadith weak, oral translation}
  • محسن کریمی*

    ابن ابی الحدید معاویه را به کفر و الحاد متهم کرده و با ذکر شواهدی نشان می دهد که او به نبوت پیامبر اسلام(ص) هیچ باوری نداشته است و معتقد است که او با استخدام گروهی از منافقین و دین به دنیا فروشان، دست به جعل حدیث زده و چنان در این میدان اسب تاخته که دوران خود را به دوران اوج جعل حدیث تبدیل کرده است این دیدگاه او نسبت به معاویه، حق طلبی و کمتر بودن تعصب او نسبت به اکثریت علمای اهل سنت را نشان می دهد معاویه با صدور نامه های پی در پی به کارگزارانش و در یک سیاست چهارمرحله ای و با کمک گرفتن از برخی صحابه و تابعین، ابتدا مردم را از نقل فضایل اهلبیت(ع) بازداشت و مردم را از معاشرت با آنها نهی کرد، سپس سعی کرد شیعیان آنها را در انزوا قرار دهد، لذا دستور داد در مجامع عمومی آنها را راه ندهند و حتی شهادت آنها را نپذیرند. در مرحله سوم دشمنا

    کلید واژگان: جعل حدیث, معاویه, بنی امیه, ابن ابی الحدید, صحابه, امیر مومنان(ع)}
    Mohsen Karimi *

    Ibn Abi al-Hidad accused Mu'awiya of blasphemy and atheism, indicating with evidence that he had no belief in the prophet of the Prophet (pbuh) and believed that he was forging a group of hypocrites and religion to sellers, Hadith and so on in this field of horse racing, which has turned itself into the height of the forge of hadith. This view of Muawiya shows his rightfulness and less of his bias towards the majority of Sunni scholars. Issue Subsequent letters to his agents, in a four-stage policy, with the help of some Companions and followers, first left the people touched by the virtues of Ahlulbayt (AS), and Forbade them from communicating with them, then tried to isolate them from the Shiites, so they ordered not to let them go public and even deny their testimony. In the third stage, the enemies of Ahlul-Bayt (as) and the Umayyad were dominated by sensitive executive and promotional posts, and ordered the curse of Ahlul-Bayt (AS), and in the fourth stage prepared the conditions for killing and killing Shiites. Could completely deprive Ahlulbayt of the achievement of the government and completely fix it in the Umayyad. The most motivated motivation of Mu'awiyyah in forging the hadith from Ibn'Abi al-Haidan's point of view was to gain religious legitimacy, and to do this, hadiths in virtue Himself, the Umayyad, Uthman and Sham, the other important motive has been to weaken the opponents, especially the Imam Ali (AS), and have forged some traditions in defaming them and their great father. Is.

  • محسن دیمه کار گراب*، زهرا خراسانی

    درمصادرروایی اهل سنت از «احنف بن قیس» چنین گزارش شده است که در امر نبرد برای کمک کردن به امام علی (علیه ‎السلام) روانه شد؛ در میانه راه، «ابوبکره» وی را از این کار منصرف نموده و دلیل خود را مبتنی بر روایت نبوی «إذا التقی المسلمان بسیفیهما فالقاتل و المقتول فی النار» دانست. بازنشر حدیث نبوی در ماجرای یادشده به جنگ های امام علی (علیه ‎السلام) و سیره تابناک و عصمت ایشان خدشه وارد کرده است، لذا بررسی و اعتبارسنجی این روایت امری  ضروری به نظرمی رسد. بررسی ها نشان می دهد حدیث نبوی «مقاتله میان دو مسلمان» در مصادر اهل سنت به صورت دقیق ضبط نشده، چه اینکه حذف قید «علی غیر سنه» سبب تعارض با آیه «وإن طایفتان من المومنین اقتتلوا..» و نیز تعارض با روایات تایید نبوی بر جنگ های امام علی (علیه ‎السلام) و روایات «فیه الباغیه» شده است. همچنین تطبیق غیرعالمانه آن بر امیرمومنان از ناحیه افرادی چون ابوبکره که تحت تاثیر فضای گفتمانی موسوم به فتنه همزمان با قتل خلیفه سوم و دوران امامت ایشان قرار گرفتند، دیده می شود که از این طریق می توانستند حدیث نبوی مذکور را بهانه عدم بیعت و عدم یاری امیرمومنان در جنگ های ایشان وانمود کنند. هم چنان که این نقل تحریف یافته از حدیث نبوی و بازنشر آن در دوران امامت امام علی (علیه ‎السلام) در فضای گفتمانی بنی‎ امیه در کنار روایات برساخته مشابه، می توانست سیره آن امام همام را مخدوش جلوه دهد؛ بازنشر آن در سده های سوم هجری به بعد به ویژه در مصادر اهل سنت جای سوال دارد.

    کلید واژگان: روایات نبرد میان دو مسلمان, فئه باغیه, تحلیل گفتمان, نقد سندی و محتوایی, جعل حدیث}
    Mohsen Deymekar Garab *, Zahra Khorasani

    In the sources of Ahl al-Sunnah narration, it is narrated from "Ahnaf ibn Qays" that he was going to help "Imam Ali (as)" in the battle, in the middle of the way, "Abu Bakrah" dissuaded him from doing so and based his reason on the Prophetic narration (hadith) said, " When the Muslims meet their swords, then the murderer and the dead one in the fire.” The republishing of the Prophetic narration in the mentioned incident has damaged the wars of Imam Ali (as) and the radiant manners and infallibility of this Great Imam, so it seems necessary to examine and validate this narration. Studies show that the prophetic narration of the conflict between two Muslims in Sunni sources has not been accurately recorded, because the omission of the provision "on non-tradition of Prophet (‘ala qayr al-sunnah)" - intentionally or inadvertently - causes a conflict with the verse "Whenever two factions of believers fall out with one another", its cause of the descent ('asbab al-nozul), and the conflict with the prophetic narrations that has been confirmed by the wars of Imam Ali (AS) and the narrations of "aggressor army (Fe’at Baqiah)". Also, its unscientific application to Amir al-Mu'minin by people such as Abu Bakrah, who were influenced by the discourse space called Fitnah (sedition) at the same time as the assassination of the third caliph and his Imamate, can be seen as an excuse for not believing in Amir al-Mu'minin. In this way, they could pretend that the above-mentioned prophetic narration was an excuse for the non-allegiance and lack of help of the Amir al-Mu'minin in their wars. Also, this distorted narration from the prophetic narration and its republishing during the Imamate of Imam Ali (as) in the discourse space of Bani Umayya along with similar narrations could have distorted the manners of that Great Imam, that republishing of this narration in the third centuries (AH) and after that especially in Sunni sources is questionable.

    Keywords: narrations of battle between two Muslims, aggressor army (fe'at baqiah), Discourse Analysis, criticism of document, content, falsification of hadith}
  • محمدحسن احمدی *

    یکی از پدیده های مهم در تاریخ حدیث، مسئله جعل است. اگرچه مسئله جعل، ناظر به حدیث مطرح می شود، اما واقعیت عینی جعل مورد ادعا در حدیث، در عمل ناظر به گزارش های تاریخی است. ادعای «جعل حدیث» نیز همواره راه حلی در تحلیل گزارش های تاریخ حدیثی به شمار می رود. از سویی دیگر مسئله «جعل»، موضوعی مشترک بین محافل بومی و خاورشناسی است. خاورشناسان بر مبنای عدم توجه به ساختار حدیث و با تاکید بر شفاهی بودن بنیاد احادیث، به اصالت جعل متمایل شده اند. سوال این است که چه تفاوتی بین برداشت از جعل در فضاهای بومی و خاورشناسی وجود دارد؟ واقعیت آن است که شناخت جعل، بدون شناخت ساختاری که جعل در آن واقع شده، امکان ندارد. برداشت واقع بینانه، معتقد به جعل در ساختار است و برداشت ساده انگارانه، آن را خارج از ساختار تحلیل می کند. ساختار حدیثی، به طور کلی مبتنی بر ویژگی هایی چون: اختصاص به دوران متقدم، اصالت نقل شفاهی، محوریت سند، تمایز ارزش گذاری از نقل و تمایز سطوح مختلف متن است. توجه به دو مغالطه رایج ساختاری شامل: مغالطه تلازم «جعل» و «نقل شفاهی» و مغالطه تلازم «ضعف» و «جعل» ازآن روست که به این نتیجه برسیم که به طور کلی، تلاش برای انتساب یک گزارش تاریخی به «جعل»، به عنوان اولین و آخرین راه حل و مبتنی بر رویکرد حذفی، قابل قبول نیست.

    کلید واژگان: تاریخ حدیث, جعل حدیث, حدیث ضعیف, نقل شفاهی}
  • اکرم جعفری*، مهین شریفی اصفهانی، علیرضا دل افکار، محمد صدری

    تاریخ نگاری اسلامی جزیی از حدیث نگاری بوده است. حدیث براساس قواعد سنجش حدیث در طول تاریخ، توسط محدثان ضبط و تدوین شده است. از نظر متن و سند، روایات به دو دسته صحیح و ضعیف تقسیم می شوند، از این رو برای کشف حقایق تاریخ روایی تنها باید از گزاره های معتبر استفاده کرد. تاسیس قاعده تسامح در ادله سنن بر مبنای حذف شرایط حجیت خبر واحد و تسری آن در روایات غیرفقهی از جمله تاریخی، موجب آسیب هایی در تاریخ نگاری شده است. این نوشتار برای بررسی آسیب های کاربست قاعده تسامح در روایات تاریخی، با روش توصیفی- تحلیلی و با نقد درونی و بیرونی برخی روایات تاریخی، نشان داده است که به سبب کاربست قاعده تسامح، جعل، دخل و تصرف، تردید و وهن به روایات تاریخی و به تبع آن در پژوهش های تاریخی راه یافته است.

    کلید واژگان: آسیب شناسی تاریخ نگاری, تاریخ نگاری روایی, جعل حدیث, حدیث و تاریخ, قاعده تسامح}
    Akram Jafari*, Mahin Sharifi Esfahani, Alireza Delafkar

    Islamic historiography had been a part of writing hadith. Hadith has been recorded by narrators during history based on the rules of measuring hadith. Narrations are divided into two categories of correct and weak in terms of text and document. Therefore, only valid propositions should be used to discover the facts of the history of narration. The establishment of the rule of tolerance in the arguments of the Sunnah based on the elimination of the conditions of the authority of the single news and by extending to non-jurisprudential narrations, including historical ones, has caused damages in historiography. To consider damages of applying the rule of tolerance in historical narrations, this article with a descriptive-analytical method and by internal and external criticism of some historical narrations, indicated that application of the rule of tolerance caused forgery, manipulation, and doubt in historical narrations and, consequently, in historical researches.

    Keywords: Pathology of historiography, Narrative historiography, Hadith forgery, Hadith, history, The tolerance Rule}
  • محمدحسین شیرافکن*

    از جمله پژوهش های مهم در روزگار معاصر، بررسی جریان وضع و جعل است. از آنجایی که حدیث در شکل گیری و جهت دهی به زندگی افراد ریشه دوانده است و نقش مهمی را ایفا می کند، احادیث موضوع نیز نقش مخربی داشته و انسان را از هدف معین خویش دور می سازد. در همین راستا بازشناسی احادیث موضوع و آگاهی بخشی نسبت به آن امری لازم است. در این مقاله، سعی در واکاوی گونه های وضع و تبیین قالب هایی است که واضعان حدیث اهداف خود را در آن پیاده کرده اند. گونه هایی که واضع با استمداد از آن خواسته است ذهن مخاطب را به هدف ناصحیح خویش سوق دهد. در این نگاشته که با روش تحلیل و رویکردی ذهنی به احادیث پرداخته شده است به هشت مورد از گونه های وضع اشاره می شود. این موارد عبارت اند از: وضع در قالب استتار، وضع در قالب حکم شرعی، وضع در قالب جهت دهی، وضع در قالب رفع ابهام، وضع در قالب ترکیب، وضع در قالب سبب نزول، وضع در قالب تقلید و وضع در قالب تبیین مراد آیه.

    کلید واژگان: گونه شناسی, وضع حدیث, قالب وضع, جعل حدیث}
    MohammadHosayn Shirafkan *

    One of the most important contemporary research is the study of Hadith Fabrication. Since the hadiths are rooted in the formation and direction of an human's life and play an important role in it, the fabricated hadiths also have a destructive role and diverting people from their divine intended purpose. In this regard, it is necessary to recognize fabricated hadiths and raise awareness about them. In this article, we try to analyze its types and explain the templates in which fabricators have implemented their goals. The genres that the fabricator has sought to direct the audience's mind to its incorrect goal.In this article, which deals with hadiths by the method of analysis and mental approach, eight types of fabrications are mentioned. These cases are: fabrication in the form of camouflage, fabrication in the form of religious ruling, fabrication in the form of direction, fabrication in the form of ambiguity, fabrication in the form of composition, fabrication in the form of occasion of revelation, fabrication in the form of imitation and fabrication in the form of explaining the meaning of the verse.

    Keywords: Typology, Fabrication of Hadith, Template of Fabrication}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال