به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حقوق بشر » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «حقوق بشر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سودابه شمع زاده *

    منازعات و جنگ های مسلحانه، واقعیتی انکارناپذیر و دردناک است که برخی از جوامع از جمله افغانستان را گرفتار مشکلات و چالش های متعدد ساخته است. جنگ و تداوم ناامنی ها، تبعات ناگوار اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله نقض حقوق بشری شهروندان خصوصا زنان دارد. در جریان جنگ سایر حقوق بشری مانند حق رهایی از توقیف خودسرانه، حق رهایی از شکنجه و بدرفتاری و... نیز در معرض آسیب جدی قرار می گیرد و در این میان علیه زنان به عنوان قشری آسیب پذیر جرایمی واقع می شود که انکارناپذیر است. هدف از تحقیق پیش رو تبیین وضعیت اعمال ارتکابی علیه زنان افغان از منظر حقوق بشر است. روش پژوهش حاضر، تحلیلی- توصیفی از نوع کاربردی و با استفاده از قوانین و مقررات و منابع کتابخانه ای صورت پذیرفته است. نتایج پژوهش نشان داد زنان به طور قابع توجه ای تحت تاثیر افراط گرایی خشونت آمیز در سال های جنگ قرار گرفته و اغلب قربانی جنسی اقدامات صاحبان جنگ و یا حملات انتحاری بوده اند. فلذا حمایت از جنایات جنگی علیه زنان افغان در مقررات بین المللی حقوق بشر به جهت رعایت کرامت انسانی و حفظ حقوق بین المللی بشر دوستانه امری ضروری به نظر می رسد.

    کلید واژگان: جنگ, جنایات جنگی, زنان, حقوق بشر, افغانستان}
  • افشین مردانی، منوچهر توسلی نائینی*، علیرضا آرش پور
    هدف پژوهش حاضر بررسی دکترین امنیت انسانی و تضمین حقوق بنیادین کارگران مهاجر است. در این راستا، در پاسخ به این سوال که امنیت انسانی چگونه می تواند موجب حمایت از حقوق بنیادین کارگران مهاجر شود؟ تحقق امنیت انسانی چگونه می تواند حقوق بنیادین کارگران مهاجر را ارتقاء و تضمین کند؟ نسبت به تاثیر دکترین امنیت انسانی بر ارتقاء و تضمین حقوق بنیادین کارگران مهاجر، در قالب هفت مولفه تشکیلدهنده مفهوم امنیت انسانی، با استفاده از ظرفیت های هنجاری و قانونی نظام حقوق بشر پرداخته شده است. همچنین از اعلامیه هزاره ملل متحد که به عنوان نقشه راه هزاره سوم محسوب می شود و دارای ظرفیت بالقوه ای به منظور تبدیل شدن به عرف بین المللی می باشد، استفاده گردید. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که امنیت انسانی به عنوان دکترینی که از حقوق بنیادین بشر حمایت می کند، می تواند موجب تضمین و ارتقاء حقوق کارگران مهاجر به عنوان قشری از جامعه جهانی که با چالش ها و مشکلات مختلفی روبرو هستند، گردد. در واقع، امنیت انسانی، تضمین کننده حقوق سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی، غذایی، زیست محیطی و شخصی کارگران مهاجر در کشورهای مبدا و مقصد می باشد. همانطور که در این تحقیق بیان گردید، اسناد و معاهدات مختلف جهانی به صورت صریح و ضمنی، بر حقوق بنیادین کارگران مهاجر تاکید کرده اند، اما در عمل شاهد نقض این حقوق توسط دولت ها هستیم.
    کلید واژگان: کارگران مهاجر, دکترین امنیت انسانی, حقوق بشر, امنیت اقتصادی, امنیت سیاسی, امنیت شخصی}
    Afshin Mardani, Manochehr Tavasoli *, Alireza Arashpoor
    This research aims to examine the doctrine of human security and the guarantee of fundamental rights for migrant workers. In response to the question of how human security can support and guarantee the fundamental rights of migrant workers, human security is explored in promoting and ensuring the rights of migrant workers, particularly in the context of global challenges and various difficulties they face. The research utilizes a descriptive-analytical method, and the results indicate that human security, as a doctrine supporting fundamental human rights, can lead to the assurance and improvement of the rights of migrant workers, who constitute a segment of the global community facing various challenges and issues. Human security guarantees the political, economic, social, health, food, environmental, and personal rights of migrant workers in both origin and destination countries. As outlined in this study, various international documents and treaties explicitly and implicitly emphasize the fundamental rights of migrant workers, yet in practice, we witness the violation of these rights by governments.
    Keywords: Migrant Workers, Doctrine of Human Security, human rights, economic security, Political Security, Personal Security}
  • حمید بذرپاچ *، محسن بزرگی

    اعلامیه های حقوق بشر کاملا مربوط به جنبه های مادی حیات بشربوده و درقلمرو حقوق اخلاقی ومعنوی بشر دچارنقصان مشهودی است. بشر مطلوب تمدن مذکور درانسان محوری و هم عرض باخدا و حق مدار دربرابر الله تعریف شده و ازآن تعبیر به آزادی می شود. این بستر، حق و نظریه های مرتبط با آن تغییرات بنیادینی در بستر دینی پیدا کرده است. اما مکتب اسلام هویت اجتماعی بشررا در اخلاق واعتقادات او دانسته ومعتقد است که اگرقواعد اخلاقی و معنوی بعنوان حقوق حیات روحی درانسان تثبیت شود،حقوق مادی او را نیز به نحومطلوبی حفظ میگردد. اومانیسم(انسان مداری)، هویت فرهنگی عصر جدید غرب است. انسان مدار و محورهمه اشیا وخالق ارزشها و ملاک تشخیص خیرو شر و در جای خدا می نشیند وقادر است بدون ارتباط با ماورای طبیعت و دین، مشکلات زندگی خود راحل وفصل کند. دیگر انسان با دو اهرم عقل و علم نیازی به دین ندارد و آنچه اصالت دارد، انسان است و خداوند صرفا در جهت رفع آلام روحی می تواند مورد توجه قرار گیرد و از اصالت برخوردار نیست. درجهان کنونی، بنیان اومانیستی باشعار ارج نهادن به بشر،خودرا مبدا حقوقی-انسانی وتنها مرجع آن می داند و در جهان بینی اسلامی، منابع قانون جهانی بشر مبداییت آن کاملا تعیین شده است. لذا جهان بینی، مبداییت انسان هم عرض ربوبی قابل پذیرش نیست؛زیرا انسان برای اثبات علوم امروز محدود در زمان،قدرت و علم است و بسیاری از راه های درمانی او برای جوامع بشری در مسیر روحانی انسانی کارآیی ندارد.

    کلید واژگان: انسان مداری, حقوق بشر, اومانیسم غربی, متفکران اسلامی, منظر اسلام}
    Hamid Bazrpach *, Mohsen Bozorgi

    The Universal Declaration of Human Rights is entirely concerned with the material aspects of human life and is clearly flawed in the realm of human moral and spiritual rights. Human beings are defined as desirable in human beings, centered and opposite to God, and right-oriented before God, and it is called "freedom". However, the school of Islam recognizes the social identity of human beings in their morals and beliefs and believes that if moral and spiritual rules are established as the rights of spiritual life in human beings, their material rights will also be preserved in a desirable way. "Humanism is the cultural identity of the new age of the West. Man-centered and the axis of all things and the criterion for distinguishing well from evil, he sits in the place of God and is able to solve his life problems without any connection with the supernatural and religion. "What is original is human, and God can be considered only for the relief of spiritual pain, and it does not have originality." In the present world, the humanist foundation, with the slogan of respecting human beings, considers itself the legal-human source and its only reference, and in the Islamic worldview, the sources of the universal human law, its origin is completely determined. Man is limited in time, power, and science to prove science today, and many of his therapies for human societies are ineffective in the human spiritual path.

    Keywords: Islamic thinkers, Humanism, Western humanism, Islamic perspective}
  • بررسی موضوع بحران یمن در برابر رویکرد حقوق بشری شورا
    مریم اکبری

    ایتلاف کشورهای عربی منطقه به رهبری عربستان سعودی در 25 مارس 2015 برابر با 6 آوریل 2014 پروازهای خود را علیه یمن تحت عنوان عملیات طوفان قاطع آغاز کرد. هواپیماهایی از عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت، بحرین، مراکش، مصر، اردن و سودان در این عملیات شرکت کردند و سومالی نیز اجازه استفاده از پایگاه های نظامی خود را داد. از زمان شروع جنگ در سال 2015، ما وارد سال 2021 شده ایم. بحران و جنگ در یمن ادامه دارد و وضعیت امنیت انسانی این کشور بدتر شده است. بسیاری از مردم یمن در این جنگ جان خود را از دست داده اند و در حال حاضر اکثر مردم این کشور برای زنده ماندن و ادامه زندگی خود به کمک های اولیه نیاز دارند. بنابراین سوال تحقیق این است که عملکرد شورای حقوق بشر در رابطه با بحران یمن چگونه بوده است؟ نتایج نشان می دهد که شورای حقوق بشر نه تنها در زمینه وظایف خود در رابطه با نقض حقوق بشر در جنگ یمن خوب عمل نکرده است، بلکه به دلیل وضعیت و تهدیدات عربستان سعودی عملکرد ضعیفی نیز داشته است.

    کلید واژگان: یمن, بحران, حقوق بشر, شورای حقوق بشر}
  • محمدامین شهیدی

     در سال های اخیر مهاجرت و تغییر در زندگی به هدف اقشار مختلف مردم در جوامع مختلف به ویژه کشورهای کمتر توسعه یافته تبدیل شده است. در این میان افرادی هستند که به دلایل مختلف به فکر پناه بردن به طرق مختلف می افتند و در این راه خطرات زیادی را متحمل می شوند. رد شدن از مرزهای صعب العبور، خطر امواج خروشان دریا و افتادن در چنگال پلیس های مرزی از جمله مواردی هستند که مهاجرین غیر قانونی را در مسیر رسیدن به آرمان های مورد نظر تهدید می کند و در برخی موارد به قیمت جان افراد تمام می شود. مهم ترین سند بین المللی تصویب شده درباره پناهندگان کنوانسیون1951 ژنو می باشد که در آن حق پناهندگی را برای هر کس که به دلیل ترس از آزار و اذیت به خاطر نژاد، مذهب، ملیت، عقاید سیاسی و مذهبی سرزمین خود را ترک کرده و ساکن کشور دیگری هستند و به دلیل این ترس نمی تواند یا نمی خواهد به کشور خود برگردد به رسمیت می شناسد. همچنین بیان می دارد که دولت های عضو به هیچ وجه حق اخراج پناهنده به کشور خود را ندارند. با این شرایط سوال این است که مسیولیت بین المللی دولت ها در قبال نقض حقوق قربانیان مهاجرت غیرقانونی در حقوق بین الملل چگونه می باشد؟ یافته ها نشاندهنده آن است که حمایت های مقرر در حقوق بین الملل در وضعیت کنونی برای حقوق مهاجرین غیر قانونی موثر بوده و کفایت می کند.

    کلید واژگان: مهاجرت غیر قانونی, حقوق بشر, قاچاق مهاجر, حقوق بین الملل, مسئولیت دولت ها}
    MohammadAmin Shahidi

    In recent years, migration and change in life has become the goal of different classes of people in different societies, especially less developed countries. Among them, there are people who think of seeking refuge in different ways for various reasons and in this way they bear many risks. Crossing the impassable borders, the danger of raging sea waves and falling into the clutches of the border police are among the things that It threatens illegal immigrants on the way to reach their goals and in some cases it costs people's lives. The most important international document on refugees is the Geneva Convention of 1951, in which the right to asylum is granted to anyone who has left their country and resides in the country due to fear of persecution due to race, religion, nationality, political and religious beliefs. There are others and because of this fear, he cannot or does not want to return to his country. It also states that member states have no right to deport refugees to their country. With these conditions, the question is, what is the international responsibility of governments for violating the rights of victims of illegal immigration in international law? The findings indicate that the protections stipulated in international law are effective and sufficient for the rights of illegal immigrants in the current situation.

    Keywords: illegal immigration, human rights, migrant smuggling, international law, governmentresponsibility}
  • اقدامات دولت ایالات متحده آمریکا در نقض برجام از منظر حقوق بشر
    مریم مرادی *، محمدامین شهیدی

    ایالات متحده آمریکا در مورخ 18 اردیبهشت 1397 با اعلام رسمی ترامپ، از «توافق هسته ای کشورهای عضو گروه 1+5 با ایران» موسوم به «برنامه جامع اقدامات مشترک» خارج شد. در پی این امر وزارت خزانه داری آمریکا نیز نسبت به بازگرداندن تحریم های هسته ای ایران اقدام نمود. تحریم های یکجانبه از مصادیق اقدامات قهری یکجانبه هستند که در اسناد بین المللی متعددی به دلیل آثار گسترده شان بر حقوق بشر مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی در صدد تبیین این نکته است که دولت آمریکا در برخی شرایط به علت تحریم های یکجانبه و فراسرزمینی علیه دولت ایران و اشخاص از جهت نقض حقوق بشر و نقض تعهدات معاهداتی و عرفی مسیولیت بین المللی دارد. با این شرایط سوال این است که تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران پس از خروج از برجام در سال 2018 تا چه حد با منشور حقوق بشر ملل متحد تناسب داشته و دارای مشروعیت می باشد؟ و یافته ها نشاندهنده آن است که با توجه به اینکه تحریم های یکجانبه آمریکا مواد متعددی از منشور ملل متحد را نقض می کند، این تحریم ها اساسا فاقد مشروعیت بر اساس منشور مذکور می باشد.

    کلید واژگان: برجام, حقوق بشر, ایلات متحده آمریکا, کنوانسیون های بین المللی, شورای امنیت}
  • معصومه حیدری *

    قانونگذار با توجه به اصل حفظ نهاد خانواده ، اصل برقراری عدالت اجتماعی ، اصل پیشگیری از مفاسد اجتماعی، اصل رعایت حقوق شهروندی و... مکلف بوده است، تا حقوق زنان سرپرست خانوار را زیر چتر حمایتی خود قرار دهد. زنان سرپرست خانوار مسیولیت تامین تمام یا بخشی از هزینه های زندگی یا نحوه هزینه کردن درآمدهای زندگی را بر عهده دارد. بر این اساس دولت مکلف است در جهت اعطای حقوق این زنان تدابیری بیاندیشد که از جمله آن ها می توان به پرداخت مستمری، ودیعه مسکن، بهبود تغذیه، خدمات درمانی و تسهیلات اشتغال زایی اشاره کرد که صراحتا می توان گفت بسیاری از زنان از این حمایت های قانونی بی بهره اند. آمارها حکایت از آن دارد که حدود چهارده درصد از خانوارهای ایرانی را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند که این افراد دارای مسایل و مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بوده و این امر پیامدهای منفی برای جامعه در پی دارد. در این راستا به نظر می رسد وضعیت زنان سرپرست خانوار در حقوق کار و تامین اجتماعی آنچنان که شایسته است مورد توجه ویژه قرار نگرفته و به دلیل ناکارآمدی قوانین و عدم کفایت آن ها در حمایت از این قشر، مطالعه وضعیت این زنان، مشکلات و مسایل آنان و تدقیق در مبانی فقهی و اصول حمایتی از آنان و تحلیل و ارزیابی قوانین موجود، جهت حمایت هرچه بیشتر از این قشر از زنان لازم و ضروری به نظر می رسد. نتایج این پژوهش، بیانگر این است که در بالاترین سند حقوقی نظام توسعه اسلامی یعنی قانون اساسی صراحتا جایگاه و شانی مستقل و مجزا از بانوان اعلام شده و حقوق زن و مرد فارغ از جنسیت و قومیت همه در برابر قانون مساوی هستند و یکسان از قانون بهرهمند میشوند. این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده و شیوه جمع آوری و تدوین آن به روش تحقیق کتابخانه ای است که با استفاده از اسناد و مدارک قوانین ملی، سازمان ملل متحد، سازمان بین المللی کار، کتب، مقالات و... است.

    کلید واژگان: حقوق زنان, سرپرست خانوار, حقوق کار, تامین اجتماعی, حقوق بشر}
  • سید محمد پدرام بطحائی *

    معاهده «حمایت از حقوق همه کارگران مهاجر و خانواده های آن ها» نقطه عطفی در زمینه توسعه حمایت های تامین اجتماعی به کارگران مهاجر است. این معاهده در رابطه با شمول مقررات حمایتی تامین اجتماعی به کارگران مهاجر معیار رفتار برابر و همچنین عدم استناد دولت های عضو معاهده به اصل رفتار متقابل (که در حقوق بین الملل خصوصی رایج است) را مقرر می دارد. در اسناد سازمان بین المللی کار نیز مقررات مشابهی وضع گردیده است. با این حال در رابطه با انتقال مزایای تامین اجتماعی این اسناد بین المللی مرتبط فاقد مقررات تفضیلی هستند و این امر یکی از نقاط ضعف معاهدات چندجانبه بین المللی در زمینه تامین اجتماعی کارگران مهاجر است. در فقدان جامعیت اسناد بین المللی در خصوص انتقال مزایای تامین اجتماعی نقش موافقت نامه های دوجانبه و چندجانبه بین کشورها کاملا آشکار می گردد. سازمان بین المللی کار نیز انعقاد موافقت نامه های دوجانبه و چندجانبه را جهت هماهنگ سازی مقررات تامین اجتماعی کشورها توصیه نموده است. همچنین، این معاهده حمایت های مشابهی را از کارگران مهاجر قانونی و غیرقانونی مقرر داشته است.

    کلید واژگان: کارگران مهاجر, سازمان بین المللی کار, حقوق کار, حقوق بشر, معاهده}
  • فضل الله رنجبر، کاظم قاضی زاده*، محمدکاظم رحمان ستایش

    اعمال مجازات های بدنی همچون رجم، تازیانه، قطع عضو و اعدام، مغایر تعهدات حقوق بشری نظام جمهوری اسلامی ایران دانسته شده و واکنش های داخلی و بین المللی را در پی داشته است.از جمله موضوعات بحث برانگیز در محافل علمی که محل استفتاء از مراجع عظام تقلید نیز شده، این است که آیا به رغم منصوص بودن مجازات های بدنی، از نظر شرعی این امکان وجود دارد که با توجه به قاعده فقهی« تقیه » در برهه ایی خاص حکم به تحدید مجازات های بدنی داد؟حاصل این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی نگاشته شده، بیانگر آن است که نظر به دلالت صریح و ضمنی آیات قرآنی و روایات معتبر، تقیه، به مثابه قاعده ای فقهی است. به موجب این قاعده، در صورتی که کیان و اساس نظام و حاکمیت اسلامی به مخاطره بیفتد، می توان به طور موقت، مجازات های بدنی را تعدیل، تبدیل یا اسقاط نمود. هدف از تقیه، همیشه حفظ جان، دوری از خطر و ضرر نیست، بلکه می توان هدف مهم تر از آن را حفظ دین، مذهب و جلوگیری از زوال آن دانست.

    کلید واژگان: حکم ثانوی, حدود, حفظ مذهب, دفع ضرر, حقوق بشر}
    Fazlullah Ranjbar, Kazem Ghazizadeh *, MohammadKazem Rahman Setayesh

    The use of corporal punishment, such as stoning, flogging, amputation and execution, is considered contrary to the human rights obligations of the Islamic Republic of Iran and has provoked domestic and international reactions.One of the controversial issues in scientific circles, which has also become a place of inquiry from the great authorities of imitation, is whether, despite the provision of corporal punishment, it is legally possible that according to the jurisprudential rule of "taqiyyah" at certain times Granted corporal punishment?The result of this research, which has been written in a descriptive-analytical method, indicates that according to the explicit and implicit meaning of Quranic verses and authentic narrations, taqiyyah is a jurisprudential rule. According to this rule, corporal punishment can be temporarily modified, changed or abolished if the integrity of the Islamic system and government is endangered. The purpose of taqiyyah is not always to save lives, to avoid danger and harm, but it can be considered the more important purpose of preserving religion and preventing its decline.

    Keywords: Secondary sentence, limits, preservation of religion, repulsion of harm, Human Rights}
  • محمد ناطقی

    نوشتار حاضر به این پرسش پاسخ داده است که نسبت عدالت و حقوق بشر در مکاتب فلسفه حقوق چیست؟ در مقام پاسخ؛ دیدگاه های مکاتب مهم حقوقی-که در فلسفه حقوق مورد بحث هستند-را در نسبت سنجی عدالت و حقوق بشر بررسی نموده و به این نتیجه دست یافته است که: دیدگاه کسانی که اساسا نقش عدالت را انکار، یا کسانی که عدالت را هدف عالی و ارزش نخستین می پندارند، قابل دفاع نیست، بلکه دیدگاه سومی وجود دارد که با توجه به معیارهای که در منشا الزام آوری، مبنا و هدف حقوق بشر دارند، قابل دفاع تر به نظر می رسد. طبق این دیدگاه، ریشه الزام آوری و مشروعیت قوانین حقوق بشر، در انطباق با اراده تشریعی الهی و در راستای تامین اهداف مطلوب است. در این میان عدالت در عین حال که هدف حقوق بشر است، نقش ارزشی متوسط دارد که در راستای ارزش های عالی؛ یعنی سعادت جاودان انسان و تقرب وی به خداوند متعال مفهوم واقعی پیدا می کند. با این منظور، مقاله حاضر با روش توصیفی تحلیلی و با هدف بررسی نسبت عدالت و حقوق بشر در «منشا الزام آوری»، «مبنا»، «هدف»، «وضع و کشف قوانین» از دیدگاه مکاتب حقوقی، تدوین شده و چیستی نسبت بین عدالت و حقوق بشر در مکاتب حقوقی را دریافته و تبیین کرده است.

    کلید واژگان: عدالت, حقوق بشر, مکاتب فلسفه حقوق, قانون}
  • سیده لطیفه حسینی*، زینب عصمتی

    همه انسان ها صرف نظر از هر نوع قید، نژاد و تابعیت حق دارند از حداقل امکانات زیستی برخوردار باشند و در برابر خطرات و آسیب های اجتماعی حمایت شوند. حج از جمله مناسک واجب است که مسلمانان برای انجام دادن آن میل و اشتیاق دارند. دولت عربستان به عنوان دولت میزبان ملزم به رعایت و تضمین حقوق همه حاجیان است، حقوق حاجیان در مناسک حج وجوه مختلفی دارد که مهم ترین آنها حق بیمه درمان است؛ زیرا در انجام مناسک حج ممکن است حوادث غیر قابل پیش بینی رخ دهد که در نتیجه آن حاجیان دچار آسیب های بدنی، از کارافتادگی یا حتی منجربه فوت زایر شود؛ در این صورت ضمن از دست رفتن آداب معنوی مناسک، هزینه های گزافی بر زایر خانه خدا تحمیل می شود. به منظور جلوگیری از بروز چنین حوادثی هر چند در وهله اول دولت عربستان ملزم به پیش بینی امکانات بهداشتی و سلامتی برای حاجیان است اما در کنار آن فراهم نمودن امکان استفاده از بیمه درمان از دیگر اقداماتی است که دولت عربستان متعهد به تضمین آن در حین انجام مناسک حج است.در این تحقیق از روش توصیفی تحلیلی استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که حق بر بیمه درمان به عنوان یکی از مصادیق مهم تامین اجتماعی از حقوق اولیه و مهم حاجیان است که دولت ها، اعم از دولت متبوع و دولت عربستان به عنوان دولت میزبان، باید در اجرای آن پایبند به اصل برابری و توزیع عادلانه باشند؛ با این حال در اجرای آن کاستی ها و موانعی موجود است.

    کلید واژگان: حج, حقوق بشر, بیمه درمان, تامین اجتماعی}
    Latifeh Hosseini *, Zainab Esmati

    All human beings, irrespective of any restriction, race, and nationality, have the right to enjoy minimum living facilities and be protected against social dangers and harm. Hajj is one of the obligatory religious rites that Muslims are eager to perform. The Saudi government, as the host, is obliged to respect and guarantee all pilgrims’ rights. The rights of pilgrims in the Hajj rituals have different aspects; one of the most important rights is the right to medical insurance, because unpredictable events may occur while performing the Hajj rituals, as a result, pilgrims’ bodies and souls may get hurt and may even lead to their disability or death; in which case, while losing the spiritual etiquette of the rituals, exorbitant costs are imposed on the Hajj pilgrims. To prevent such incidents, although, the Saudi government is required, in the first place, to provide health facilities for the pilgrims; the realization of using health insurance is another measure that the Saudi government is committed to guarantee during the Hajj rites. The results of this descriptive-analytical research show that the right to health insurance, as one of the important examples of social security, is one of the basic and important rights of pilgrims; and governments, including the government of Saudi Arabia, as the host government, must adhere to the principle of equality and equitable distribution in exercising the pilgrims’ rights to health insurance. However, there are shortcomings and obstacles in the implementation of this right.

    Keywords: hajj, human rights, health insurance, Social Security}
  • سید محمد حسینی*، محمد ترابی، سید محمد رضوی، صابر حبیبی سوادکوهی

    امروزه جامعه جهانی به منظور حفظ و ارزش نهادن به حقوق بنیادی افراد، دست به دامان توافقات بین المللی شده که اکثرا، اصل کلی منع تبعیض در اعلامیه جهانی حقوق بشر را منعکس می کنند. هر چند مکاتب غربی به وضع و ترویج اصطلاح حقوق بشر پرداخته اند، اما پیشینه حقوق بشر را می توان در ادیان الهی جستجو نمود. هدف از نگارش این مقاله بررسی چگونگی حمایت از اقشار آسیب پذیر و تبیین حقوقی و ضرورت رسیدگی به آن ها و تطبیق آن با آموزه های امام علی (ع) است. این پژوهش توصیفی- تحلیلی بیان گر نقاط ضعف بسیاری از اندیشه های انسانی است که با آزمون و خطا، سعی در اصلاح آن داشته اند در حالیکه در خطبه ها و نامه ها و بیانات امام (ع) اقشار آسیب پذیر همواره موردتوجه بوده و امام (ع) به واسطه تربیت و آموزش حقوق انسانی شان مانع تبعیض بین افراد شده اند.

    کلید واژگان: اقشار آسیب پذیر, حقوق بشر, حقوق بین الملل, آموزه های امام علی (ع)}
    Seyed Mohammad Hosseini *, Mohammad Torabi, Seyed Mohammad Razavi, Saber Habibi Savadkouhi

    In order to preserve and value the fundamental rights of individuals, and to reduce the burden of oppression on vulnerable groups, the international community today has taken over the international agreements that often reflect the general principle of non-discrimination in the Universal Declaration of Human Rights. Many scholars believe that although Western schools have often addressed the status and promotion of the term human rights, they are not the main originators of it. The history of human rights well be traced back in the divine religions, especially in the religion of Islam.The purpose of this paper is to investigate how to support vulnerable groups in the international community in compliance with the international law, explain them legally, and the dire necessity of addressing them to adapt to the views of Islam and the teachings of Imam Ali (AS). This descriptive-analytical study shows the weaknesses of many human thoughts that have tried to correct it by trial and error, while in the sermons, letters and statements of the revered Imam, vulnerable groups have always been taken into consideration and the Imam has prevented discrimination among individuals through education in their human rights.

    Keywords: vulnerable groups, Human Rights, International Law, Teachings of Imam Ali (AS)}
  • علیرضا تقی پور

    حقوق بشر از جمله مفاهیمی است که به‌رغم ذاتی بودن آن، پس از جنگ جهانی دوم و تصویب اعلامیه حقوق بشر، مورد توجه جهانیان قرار گرفت. حقوقی که به دلیل ذاتی بودن آن، به افراد خاصی تعلق نداشته و همه بشریت از آن برخوردار هستند. به همین دلیل، دولت‌های جهان ملزم هستند آن را مورد رعایت و احترام قرار دهند. علت برقراری این حقوق نیز بی تردید شخصیت و کرامت ذاتی بشر است. مقاله حاضر به این نتیجه دست یافته است که هر چند پیشرفت های اخیر جامعه جهانی، تاثیر شگرف بر حقوق بشر و تحول آن داشته است، اما بررسی بیانات به جای مانده از امام سجاد (ع) نشان می دهد که برخی از جنبه‌های این مفاهیم، قرن‌ها قبل مد نظر آن حضرت قرار داشته است.

    کلید واژگان: امام سجاد(ع), حقوق بشر, اسلام, کرامت}
    alireza taghipour

    It does not expire many years from the genesis concept of citizenship rights. The rights that for the reason of being natural it does not allocated and its belong to all of the humanity or for the reason of relationship called subject, the government must consider for its citizens. any of these concepts are possessing numerous instanced. So that not doing of any of them terminate the violations of human rights and citizenship. The reason of establishment of these rights is not thing except natural personality and generosity of humans. This article is written as descriptive and analysis have reached to this conclusion that however the recent headways of global society had wonderful trace but studing written by imam sajad shows that some of these aspects of these concepts before century is paid attention by that imam.

    Keywords: imam sajjad, human rights, islam, generosity}
  • محمد ناطقی*، علیجان حیدری

    نوشتار حاضر با رویکرد اسنادی-تحلیلی «نسبت مفهوم کرامت انسانی و حقوق بشر در اسلام و غرب» را به هدف آشنایی بیشتر با نقص ها و چالش های اندیشه غربی در خصوص برخورداری انسان ها از حق «کرامت انسانی» خویش، بررسی نموده است. کرامت (dignity) مفهوم کانونی حقوق بشر است و در میان مفاهیم مختلف حقوق بشر در اندیشه اسلامی و غربی، از نقش محوری برخوردار است و اشاره به مبنای تیوریک هویت، حیثیت و شرافت انسانی دارد. برآیند تحقیق این است که هرچند کرامت انسانی در هر دو اندیشه، به عنوان مفهوم بنیادین حقوق بشر مطرح است، اما اندیشه غربی با توجه به ملاک های که اندیشه اسلامی در خصوص خاستگاه کرامت انسانی، تکامل و سعادت انسانی، معیارهای خانواده بشری، شناسایی قلمرو و مراحل تحقق حقوق بشر ارایه داده است، با چالش های جدی روبه رو است. در این پژوهش تطبیقی پس از مفهوم شناسی، نسبت کرامت انسانی و حقوق بشر را در غرب، سپس در اسلام بررسی نموده و در نهایت وجوه اشتراک و افتراق دو اندیشه را استخراج نموده و نقص ها و چالش های اندیشه غربی را نشان داده ایم.

    کلید واژگان: کرامت, کرامت انسانی, حقوق بشر, اسلام و غرب}
  • نجیب الله حکیمی*، سید حمید جزائری، حمیدرضا طوسی

    جوامع بشری از آغاز تاکنون، هیچ گاه با نظام حقوقی واحدی اداره نشده اند، بلکه نظام های حقوقی متعدد و دارای نقاط اشتراک و افتراق در جوامع بشری حاکمیت داشته است. یکی از نظام های حاکم، نظام حقوقی قرآن کریم است. در این نوشتار تلاش شده است، به این سوال پاسخ داده شود که امتیاز نظام حقوقی قرآن در مقایسه با نظام های رقیب چیست؟ برای دستیابی به مسئله موردنظر و شناخت بهتر نظام حقوقی قرآن، ابتدا مهم ترین نظام های حقوقی معاصر و ویژگی های هریک به بحث گرفته شده است، سپس به تبیین ویژگی ها و امتیازهای نظام حقوقی قرآن کریم در مقایسه با نظام های رقیب پرداخته شده است. برآیند تحقیق نشان می دهد که نظام حقوقی قرآن کریم در مقایسه با نظام های حقوق بشری از ویژگی ها و امتیازاتی ذیل برخوردار است: الهی و وحیانی بودن، جامع، کامل و چندبعدی، هماهنگی با طبیعت و فطرت سالم، دوری از خطا و انحراف های فردی، توجه به جنبه های مختلف انسان، نظام مند بودن مکتب حقوقی قرآن، ضمانت اجرایی ایمانی، آسان گرایی، ثبات، استمرار و جاودانگی از ویژگی ها و امتیازات نظام حقوقی قرآن است. درحالی که دیگر نظام های حقوقی با توجه به محدود بودن علمشان، عدم صلاحیت علمی، اخلاقی و روان شناسی، گرایش به منافع شخصی، فاقد ویژگی های فوق است.

    کلید واژگان: قرآن کریم, حقوق, نظام حقوقی, حقوق بشر, نظام حقوقی قرآن, نظام های سکولار}
    Najibullah Hakimi *, Sayed Hamid Jazayeri, Hamidreza Toosi

    Human societies, from the beginning until now, have never been governed by a single legal system.  Rather, there are numerous legal systems with commonalities and differences in human societies, and one of these ruling systems is the legal system of the Holy Quran.  In this article, an attempt has been made to answer the question: what are the advantages of the legal system of the Quran in comparison with rival systems?  To achieve the desired issue and better understand the legal system of the Quran, first, the most important contemporary legal systems and the characteristics of each are discussed, then the features and advantages of the legal system of the Holy Quran in comparison with competing systems are explained.  The results of the research show that the legal system of the Holy Quran has the following characteristics and advantages in comparison with human rights systems: being divine and revelatory, comprehensive, complete and multidimensional, harmony with nature and healthy nature, avoidance of personal errors and deviations,  Attention to various aspects of human beings, the systematic nature of the Quranic legal school, the executive guarantee of faith, simplification, stability and permanence, and immortality are among the characteristics and advantages of the Quranic legal system. At the same time, the other legal systems, due to the limitation of their knowledge, scientific, moral and psychological incompetence, and tendency to self-interest, lack the above characteristics.

    Keywords: Holy Quran, law, Legal System, Human Rights, Quranic Legal System, Secular Systems}
  • علی پور قصاب امیری *، محمدمهدی علی نژاد دارسرا
  • نجیب الله حکیمی*، محمد مهدی کریمی نیا، مجتبی انصاری مقدم

    یکی از حقوق اساسی و بنیادین بشر که در منابع اسلامی و قوانین کشورها و اعلامیه جهانی حقوق بشر مورد توجه قرار گرفته است حق برخورداری اشخاص از مصونیت و حرمت حریم خصوصی است. نیاز به حریم خصوصی، امری بسیار ریشه‌دار و فطری است که با کرامت انسانی ارتباط وثیق دارد و هدف از آن تکریم تمامیت مادی معنوی انسان و تعالی شخصیت او می‌باشد و رعایت این حق فضای لازم برای رشد و تکامل شخصی افراد را فر اهم ساخته و از تنزل انسان‌ها در حد یک ابزار جلوگیری می‌کند. نوشتار پیش‌رو با درک ضرورت تحلیل این موضوع، می‌کوشد به این سوال پاسخ داده شود که قلمرو و مصادیق این حق برای افراد مخصوصا اعضای خانواده تا کجاست و چه بخش‌هایی را شامل می‌شود؟ تا افراد با شناخت حریم شخصی دیگران از هر دخالتی که موجب نقض آن حریم می‌شود اجتناب کنند. برآیند این تحقیق نشان می‌دهد که: از منظر قرآن‌کریم و نگاه‌های حقوقی، مرزها و محتوای آنچه به‌عنوان حریم خصوصی تلقی می‌گردد عبارتند از: محدوده‌ای از عقاید، احساسات، رفتارها و ویژگی‌های هر عضو خانواده که برای دیگر اعضاء آشکار نباشد یا علی‌رغم آشکار بودن، از افشای آن راضی نباشد و در مقابل ورود و نظارت دیگر اعضاء واکنش نشان دهد؛ مانند حریم خصوصی جسمانی و جنسی، داشتن خلوت و تنهایی در منزل خصوصی و اتاق شخصی، کنترل بر اطلاعات شخصی و ارتباطات خصوصی، حریم شخصیت، رهایی از نظارت‌های سمعی و بصری، حمایت در برابر تفتیش‌ها، تجسس‌ها و رهگیری‌ها و نهایتا حق تعیین سرنوشت برای خود.

    کلید واژگان: حریم, حرین خصوصی, خانواده, قرآن, حقوق بشر, حقوق و آزادی های فردی}
  • مهدی صالحی، محمد جعفری هرندی*

    نظام بین المللی حقوق بشر، در پرتو اسناد مربوط به ممنوعیت شکنجه و دیگر مجازات ها و رفتارهای غیر انسانی، ظالمانه و تحقیرآمیز تلاش نموده است تا اعمال مجازات های بدنی را منع نماید. در این مقاله برای روشن ساختن چگونگی این تعارضات و ارائه راه حل و رفع آن تلاش شده است. بدین منظور نخست به تبیین چالش موجود، به صورت تطبیقی اقدام شده، و به همین جهت مساله اصلی مجازات های بدنی در اسلام و چالش های حقوق بشر مطرح شده است. برای حل مساله با کمک سوالات فرعی نویسنده سعی کرده است که پاسخ مساله مزبور را به صورت تفصیلی با اتکا بر فرضیه های مطروحه بیان نماید. روش انجام پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع به صورت تطبیقی، توصیفی و تحلیلی می باشد.

    کلید واژگان: مجازات های بدنی, شکنجه, حقوق بشر, مجازات در اسلام}
    Mahdi Salehi, Mohammad Jafari Harandi

    International system of human right has attempted to ban physical punishment thanks to the documents relating torture prohibition and other punishments or inhuman, humiliating and oppressive behaviors. This article tries to clarify the oppositions and offer solutions. Therefore it initially expresses the existing challenge comparatively; consequently physical punishment in Islam and challenges of human rights. In order to solve the problem, author tries to answer the mentioned issue in details and by answering minor questions focusing mentioned assumptions. The method is comparative, descriptive and analytical according to the issue’s nature.

    Keywords: physical punishment, torture, human rights, punishment in Islam}
  • سیدجواد حسینی خواه*

    هدف پژوهش حاضر واکاوی ابعاد سیاسی امنیت انسانی از دیدگاه فقه امامیه و نظام بینالملل حقوق بشر بود. روش تحقیق استنباطی استنتاجی بوده و در این راستا، پس از تبیین اجمالی محل بحث در مطالعات امنیتی، سه هنجار و مولفه اساسی به عنوان ابعاد اصلی امنیت سیاسی با عناوین »حق انتخاب شدن«، »آزادی رای« و »حق بر مشارکت فعال سیاسی« در دو دیدگاه فقه امامیه و نظام بین الملل حقوق بشر مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج نشان داد هر دو دیدگاه در اصل پذیرش »حق به کارگیری و ابراز عقیده سیاسی، حق انتخاب کردن و حق انتخاب شدن« به عنوان مهمترین گزاره ها در امنیت سیاسی افراد و جامع دیگر حقوق و آزادی های سیاسی اشتراک و در محدودیت های وارد بر این حق اختالف دارند.

    کلید واژگان: امنیت انسانی, امنیت سیاسی, حقوق بشر, مشارکت سیاسی, حق انتخاب, آزادی عقیده, فقه امامیه}
    S.Javad Hoseini *

    This project was aimed at analyzing political aspects of human security from Ja'fari jurisprudence versus international human rights. The research method was inferential. With this regard, primarily the issue in the context of security studies was briefly argued. Afterwards, three substantial norms and components including the right of being chosen, freedom of opinion and right of active political participation as the major aspects of the political security have been debated. The results show that both views differ on the principle of acceptance of "the right to exercise and express political opinion, the right to choose and the right to be elected" as the most important propositions in the political security of individuals and other societies of political rights and freedoms.

    Keywords: Human Security, Political Security, human rights, Political Participation, right to choose, Freedom of Opinion, Ja'fari jurisprudence}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال