مطالعه تطبیقی وضعیت زنان سرپرست خانوار در حقوق کار و تامین اجتماعی جمهوری اسلامی ایران و نظام بین الملل حقوق بشر

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

قانونگذار با توجه به اصل حفظ نهاد خانواده ، اصل برقراری عدالت اجتماعی ، اصل پیشگیری از مفاسد اجتماعی، اصل رعایت حقوق شهروندی و... مکلف بوده است، تا حقوق زنان سرپرست خانوار را زیر چتر حمایتی خود قرار دهد. زنان سرپرست خانوار مسیولیت تامین تمام یا بخشی از هزینه های زندگی یا نحوه هزینه کردن درآمدهای زندگی را بر عهده دارد. بر این اساس دولت مکلف است در جهت اعطای حقوق این زنان تدابیری بیاندیشد که از جمله آن ها می توان به پرداخت مستمری، ودیعه مسکن، بهبود تغذیه، خدمات درمانی و تسهیلات اشتغال زایی اشاره کرد که صراحتا می توان گفت بسیاری از زنان از این حمایت های قانونی بی بهره اند. آمارها حکایت از آن دارد که حدود چهارده درصد از خانوارهای ایرانی را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند که این افراد دارای مسایل و مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بوده و این امر پیامدهای منفی برای جامعه در پی دارد. در این راستا به نظر می رسد وضعیت زنان سرپرست خانوار در حقوق کار و تامین اجتماعی آنچنان که شایسته است مورد توجه ویژه قرار نگرفته و به دلیل ناکارآمدی قوانین و عدم کفایت آن ها در حمایت از این قشر، مطالعه وضعیت این زنان، مشکلات و مسایل آنان و تدقیق در مبانی فقهی و اصول حمایتی از آنان و تحلیل و ارزیابی قوانین موجود، جهت حمایت هرچه بیشتر از این قشر از زنان لازم و ضروری به نظر می رسد. نتایج این پژوهش، بیانگر این است که در بالاترین سند حقوقی نظام توسعه اسلامی یعنی قانون اساسی صراحتا جایگاه و شانی مستقل و مجزا از بانوان اعلام شده و حقوق زن و مرد فارغ از جنسیت و قومیت همه در برابر قانون مساوی هستند و یکسان از قانون بهرهمند میشوند. این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده و شیوه جمع آوری و تدوین آن به روش تحقیق کتابخانه ای است که با استفاده از اسناد و مدارک قوانین ملی، سازمان ملل متحد، سازمان بین المللی کار، کتب، مقالات و... است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2637186 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!