به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « دفاع مقدس » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «دفاع مقدس» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • میرنجف موسوی *، خدیجه جوان، عوض شهابی فر، بهروز خشت زر

    نهاد بسیج با توجه به عرصه های فعالیت گوناگون و گستردگی ان در سراسر کشور و همچنین مراکز ان در کلیه محلات، بخش ها، شهرها و شهرستان های گوناگون و برخورداری از حمایت های مردمی، دولتی و امکانات مناسبی که در اختیار دارد، می تواند بهترین گزینه برای اشاعه ی فرهنگ دفاع مقدس و نهادینه کردن ارزش های ان در سراسر کشور باشد. نهاد بسیج با توجه به گستردگی و مردمی بودن ان اگر مورد حمایت بیشتر دولت در زمینه های معنوی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی قرار گیرد، با توجه به ویژگی ها و گستردگی های ان و داشتن پایگاه های متعدد و تعاملات گوناگون و عرصه فعالیت متنوع می تواند در نهادینه کردن ارزش های دفاع مقدس در سطوح مختلف کارایی و عملکرد مفیدی برای اگاه سازی مردم و نسل جوان داشته باشد. بنابراین یکی از وظایف نهاد های واسط اجتماعی، اماده کردن مردم برای پذیرش نقش های متفاوت و ورود به عرصه های ارزشی و انقلابی است .در کشور ایران، بسیج یکی از مهمترین و کارآمد ترین نهاد های اجتماعی واسط است، که در دوران های مختلف انقلاب کارایی خود را ثابت کرده است. سرمایه های انسانی، اجتماعی و معنوی بالای بسیج از این مجموعه، نهادی باتوان، با درایت و تیز هوش ساخته است. بسیج بعنوان یکی از منابع موثر در قدرت ملی با بهره گیری از هویت و ویژگی های خاص خود توان بازدارندگی در مقابل انواع تهدیدات از جمله تهدیدهای نرم را داراست. بنابراین بسیج و بسیجی نمی تواند نسبت به شناخت و مدیریت انواع تهدیدهای نرم فرهنگی بی تفاوت باشد. در این مقاله سعی شده است مفاهیم نظری و مولفه های ارزشی دفاع مقدس تبیین و در ادامه بر چگونگی عملکرد بسیج در پنج حوزه فعالیتی شامل :فعالیت های (نظامی، امنیتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی) و زمینه های بروز ارزش های دفاع مقدس پرداخته شده است.

    کلید واژگان: بسیج, دفاع مقدس, ارزش ها, فرهنگ اسلامی, مردمی بودن}
  • محمدباقر نادم*

    مهم ترین نوع یادگیری انسان از نظر واضعان «نظریه یادگیری اجتماعی»،[1] یادگیری مشاهده ای است. بر همین اساس یکی از روش های تربیت، تربیت به وسیله الگوست که می توان آن را «روش الگویی» نامید. یکی از نیازهای جدی و واقعی انسان از بعد روحی روانی، حس الگوطلبی و اسوه خواهی است. بشر همواره کوشیده است که در زندگی خود، الگو و معیاری برگزیند تا کردار و گفتارش را در همه شیون و زمینه ها بر اساس آن تنظیم کند. این روش در ابعاد مختلف زندگی کاربرد دارد و از آنجا که محتوای تربیت را به صورت عینی و عملی ارایه می دهد، در انتقال مفاهیم و آموزش برنامه های تربیتی بسیار موثر است. بی شک اگر ما قادر نبودیم که در محیط اجتماعی از طریق مشاهده رفتار و اعمال دیگران به یادگیری بپردازیم، زندگی ما مختل می شد. انسان مقدار زیادی از دانش ها، مهارت ها و سایر یادگیری ها را از راه مشاهده رفتار والدین، دیگران و نیز از طریق مشاهده پیامدهای رفتار آنان کسب می کند. یادگیری مشاهده ای، در واقع همان سرمشق گیری است که در آن فرد با انتخاب یک سرمشق یا الگو به تقلید از رفتار آن می پردازد؛ چراکه تقلید یکی از فرایندهای روانی به شمار می رود که پایه و اساس بسیاری از یادگیری های انسان است. گرایش به تقلید به قدری در وجود انسان شایع است که برخی روانشناسان آن را غریزه دانسته اند.[2] در این نوشتار با نگاهی گذرا به تاریخ و معارف دفاع مقدس، به تبیین الگوهای فردی و عبادی رزمندگان و شهیدان می پردازدیم.
    [1] ر.ک: علی اکبر سیف، روان شناسی پرورشی، ص 212.
    [2]. اتو کلاین برگ، روان شناسی اجتماعی، ترجمه علی محمد کاردان، ج 2، ص 494.

    کلید واژگان: شهید, دفاع مقدس, الگوی فردی و عبادی}
  • رضا آبیار*
    امروزه جوامع غربی با هدف حفظ فرهنگ و برنامه های خود از سویی و نفوذ و سلطه فرهنگی بر دیگر جوامع به دنبال انتقال مفاهیم تربیتی خود به خانواده ها از طریق الگوسازی هستند و برای دستیابی به این هدف، تاریخ خود را می کاوند تا اسطوره های ساختگی خود را به ملل مختلف دنیا معرفی و دیکته کنند. این در حالی است که جامعه ما با وجود انسان هایی که با تاسی از آموزه های انسان ساز اسلام تا نزدیکی های قله انسان کامل رفتند، نیازمند کاوش در تاریخ نیست. سیره خانوادگی فرماندهان شهید دفاع مقدس در حوزه ارتباط با والدین، همسرداری و رفتار با فرزندان می تواند مصباح المنیری برای مسیر زندگی نسل امروز جامعه باشد تا از این رهگذر به آرامش و سعادت برسند. نگارنده در بخش نخست این نوشتار به جلوه هایی از سیره فرماندهان شهید در حوزه اصول خانوادگی می پردازد. دو اصل پیشگیری از وقوع گناه در خانه و روابط خانوادگی در کنار اصل مهم ساده زیستی و دوری از تجمل گرایی مورد توجه قرار گرفته است.
    کلید واژگان: سیره, خانوادگی, فرماندهان شهید, دفاع مقدس}
  • رضا بنی اسد*، مجتبی جعفرزاده

    فرماندهی و مدیریت در دوران دفاع مقدس، گنجینه ای ارزشمند و مملو از دانش ها، تجربه ها و نوآوری ها بوده که حفظ، نگهداری و اشاعه آن، امری مهم و ضروری است. از جمله بخش های مهم این گنجینه ی گران بها، تجربه های حاصل از مدیریت موفق و اثربخش فرماندهان شهید دفاع مقدس است که در صورت استخراج و بهره برداری صحیح از آن ها، می توان به الگوهای ارزش محور و بومی برای اداره سطح خرد و کلان کشور دست یافت. به منظور مستند سازی تجربه ها و کشف اصول مدیریتی حاکم، مشکلاتی همچون نبود روش های شناخته شده مستند سازی، تجربه نگاری ناقص، عدم شناخت از فرآیند تبدیل دانش ضمنی به دانش آشکار و حتی عدم اطلاع از نحوه مستند سازی وجود دارد؛ مسئله اصلی این پژوهش، عدم وجود الگوی روش شناختی برای مستند سازی دانش و تجربه فرماندهی و مدیریت شهدای دفاع مقدس است. پژوهش حاضر از حیث هدف کلان بنیادی، از نظر منطق استقرایی، از نظر رویکرد کیفی و از نظر گردآوری داده ها به صورت چند روشی انجام شد. به منظور طراحی الگوی روش شناختی مستند سازی، 20 مصاحبه کیفی و 25 گروه کانونی با اعضای 5 تا 8 نفر انجام شد. نمونه گیری این پژوهش به صورت هدفمند بوده و تحلیل داده ها با روش تحلیل مضمون صورت می گیرد. سرانجام، با تجزیه وتحلیل یافته های حاصل از پژوهش، ابعاد الگوی روش شناختی برای مستند سازی دانش و تجربه های مدیریت و فرماندهی شهیدان دفاع مقدس شناسایی شد؛ این ابعاد شامل بعد فرآیندی، بعد اجرایی، بعد نظارتی و بعد زمینه ای (محیطی) است.

    کلید واژگان: مستند سازی تجربه ها, مدیریت دانش, شهدا, دفاع مقدس, روش شناسی مستندسازی}
  • سیدعلی سراج *، علی رجبی
    پیروزی انقلاب اسلامی و حماسه دفاع مقدس، تحولاتی ژرف در ساختار و محتوای شعر فارسی ایجاد کرد. شور شهادت طلبی، نگاه فراروایی به امور دنیوی و کمال جویی از طریق قربانی کردن نفس و حس نوستالژیک شاعران در این دوره نسبت به تحولات جنگ، باعث شد مضامین عرفانی که پس از مشروطه و قبل از انقلاب اسلامی کمتر در شعر فارسی مورد توجه بود، در ساختاری نو و در ارتباط با مضامین دینی و حماسی، بازسازی و بازآفرینی شود. بهترین شیوه استفاده از این مضامین در قالب غزل است که ابیات در آن از وحدت ارگانیک و انسجام طولی و عمودی برخوردار است.
    پژوهش حاضر با روش توصیفی – تحلیلی در پی بررسی عناصر ادب عرفانی موجود در غزل روایی دفاع مقدس است. اجمالا یافته های پژوهش نشان می دهد که شعر دفاع مقدس در زمینه های مختلفی ورود و حضور داشته که عمده ترین آنها، مضامین عرفانی و پرداختن به این جنبه برجسته از شعر فارسی است.
    کلید واژگان: دفاع مقدس, شعر دفاع مقدس, عرفان, اشعار حماسی, عرفانی}
    Seyyed Ali Seraj *, Ali Rajabi
    Triumph of Islamic revolution and rivalry in sacred resistance shifted basically the structure and content of Persian poetry. There are some tendencies as the desire for martyrdom, meta-fiction view to the secular affairs, perfectionism by sacrificing the self, and the poets’ nostalgia regarding to wartime. It also caused the mystical motifs- which neglected in recent poetry of Constitutional Revolution and Pre-Islamic Revolution periods- to be renewed in new structure relating to religious and epic themes. The best usage of such motifs is illustrated in Ghazals in which its couplets have an organic unity in vertical and horizontal sides. This research is to analyze the literary mystical elements which cited in the narrative Ghazals on sacred resistance. It also caused the mystical motifs- which neglected in recent poetry of Constitutional Revolution and Pre-Islamic Revolution periods- to be renewed in new structure relating to religious and epic themes.
    Keywords: Sacred Resistance, Analysis, epic- Mystical Elements, Narration, Ghazal}
  • محمدمحسن حیدری*

    دفاع ملت ایران در جنگ تحمیلی، از نمونه های جهاد دفاعی است. امام خمینی 6 به عنوان فقیه و مرجع دینی، دفاع مقدس را رهبری کردند. این پژوهش تلاش دارد تا آراء فقهی امام خمینی 6 نسبت به دفاع مقدس را تحلیل و تبیین کند، بر این اساس، احکام و مسایل جهاد دفاعی از دیدگاه فقها بررسی شده است و در ذیل هر یک از مسایل و احکام، آراء فقهی امام خمینی 6 در دفاع مقدس تحلیل و واکاوی شده است.مسایلی نظیر تقدم دفاعبر سایر واجبات و وجوب دفاع بر همه مسلمانان،ازمباحث مطرح شده است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی است و در یافته این پژوهش می توان گفت: امام خمینی 6 مباحث فقه الجهاد را عملیاتی کرده اند و آراء ایشان در دفاع مقدس کاملا متقن و مستند است و بر پایه فقه جواهری است و از جهت نظری با آراء مشهور فقهای امامیه تطابق دارد.

    کلید واژگان: جهاد, جهاد دفاعی, دفاع مقدس, جنگ تحمیلی, امام خمینی(ره)}
    MohammadMohsen Haydari *

    Defensive of Iranian nation in the Imposed war is an instance of defensive Jihad. Imam Khomeini as a jurist and religious authority managed the holy defense. This research is an attempt to analyze and explain the views of Imam Khomeini concerning holy war. accordingly, issues and rules of defensive law is investigated in the views of jurists while delved into those of Imam Khomeini concerning the holy defense and issues such as priority of defense over other religious obligatory duties is discussed. This research has used a descriptive-analytic method and concluded that Imam Khomeini has put issues related to defense jurisprudence into practice and his views concerning holy defense which are on the bases of Javaheri jurisprudence and in line with other jurists, are religiously robust and valid.

    Keywords: Jihad, Defensive Jihad, the Holy Defense, the Imposed War, Imam Khomeini}
  • امید درویشی

    فرهنگ مهدویت، فرهنگی است بسیار غنی که از دیرباز تاکنون در حوادث مختلفی خودنمایی کرده است. یکی از حوادثی که فرهنگ مهدویت در آن نقش اساسی داشتند، قیام ملت ایران به رهبری امام خمینی رحمه الله علیه می باشد. در پی این قیام، ملت ایران، وارد جنگی شد که براو تحمیل کردند.
    بی شک، فرهنگ مهدویت تاثیراتی بر دفاع مقدس داشته است. در این مقاله، به برخی از این تاثیرها اشاره شده است، از جمله تبعیت از نایب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، افتخار سربازی برای امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و ایجاد ارتباط معنوی با امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف که باعث شد حضور مردم در جبهه ها بیشتر گردد. در ادامه، به برخی از تاثیرات دفاع مقدس بر فرهنگ مهدویت اشاره شده است و در پایان، به برخی از صفات یاران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که شهدای ما در عمل این صفات را تفسیر کرده اند، اشاره شده است.

    کلید واژگان: فرهنگ مهدویت, دفاع مقدس, امام خمینی قدس سره, جنگ, شهدا, نایب امام زمان علیه السلام, ارتباط با امام زمان علیه السلام}
    Omid Darvishi

    The culture of Mahdaviat is one of the strong culture that has been shown it self in different wents for many years ago, one of them that the culture of Mahdaviat has had a major function on it is the movement of Iran under the leadership of Imam Khomeini (H.S.S). In the follow of this movement, Iranian nation went into the war which was imposed upon.
    In doubtless, the culture of Mahdaviat has had effects on the holyway. In this paper, I point out some effects; to follow the way successor of Imam Zaman, the honor of being a soldier of Imam of the Age, and to make a spiritual relation with Him that caused people to be attended in fronts. In folloving, I would depict some effects of the holy our on the culture of Mahdaviat. In the end some characteristics of the Imam Zamans followers which our martyrs are such examples are illustrated.

    Keywords: The culture of Mahdaviat – Holy defense – Imam Khomeini (H.S.S.) – war – Martyrs – The successor of Imam Zaman (A.S.) – Relation with Imam Zaman (A.S.)}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال