به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "رشد" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «رشد» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • پرویز آزادی *

    ماده قرآنی رشد از جمله واژگانی است که در تفسیر قرآن کریم محل اختلاف نظرات مفسران است. مفهوم رشد و مشتقات آن در تعلیم و تربیت اسلامی و همچنین در موضوعات روانشناسی کاربرد دارد. مفسران برای این واژه معانی هدایت، ایمان، خیر، حق، صلاح دیدن، علم، عقل، دلایل و بینات و پایداری دردین را مطرح کرده اند. از سوی دیگر در معاجم لغوی معانی مقابل غی و ضلال، هدایت، ارشاد، راهنمایی، پایداری در راه حق، و صلاح را بیان کرده اند. روشن شدن معنای دقیق این ماده هم تفاسیر دقیق تری از آیات قرآن کریم ارائه می کند و هم موجب فهم بهتر برخی موضوعات مطرح شده در سنت و فرهنگ اسلامی می شود. رشد از جمله ریشه هایی است که در زبان های نیای زبان عربی سابقه دارد و نحوه شکل گیری آن به ریشه ثنایی در زبان های آفروآسیایی و سامی بازمی گردد. در این نوشتار ابتدا تاریخ واژه نگاری بررسی و تحلیل می شود سپس اختلافات تفسیری به صورت دسته بندی شده ارائه می شود. در ادامه با پیجویی ریشه های ثنایی در دو ریشه رش و شد سه روش ساخت واژه (پیش سازی، پس سازی و تلفیقی) معانی متعدد آن بررسی شد. در انتها مسیر ساخت واژه از دو طریق بیان شد که در نتیجه دو دسته معنای هدایت مستمر و تثبیت شدن به دست آمد.

    کلید واژگان: معنا شناسی تاریخی, ریشه شناسی, رشد, تاریخ واژه نگاری, تثبیت شدن, هدایت مستمر.
    Parviz Azadi *

    The Qur'anic word of growth (rashad) is one of the words that are the source of disagreement among the commentators in the interpretation of the Holy Qur'an. The concept of growth and its derivatives are used in Islamic education as well as in psychology. For this word, commentators have proposed the meanings of guidance, faith, good, right, seeing the good, knowledge, reason, insight and persistence in religion. On the other hand, in the dictionaries, they have stated the opposite meanings of astray and aberration (ghay va ḍalᾱl), the guidance, steadfastness in the right path, and good. Clarifying the exact meaning of this article provides more accurate interpretations of the verses of the Holy Qur’an and leads to a better understanding of some issues raised in Islamic tradition and culture. Rashad is one of the roots that has a history in the ancestral languages of the Arabic language, and the way it is formed goes back to the root of thanᾱῑ in Afro-Asiatic and Semitic languages. In this article, first, the history of lexicography is examined and analyzed, then the interpretive differences are presented in a categorized form. In the following, by looking for dichotomous roots in the two roots rash and shad, three methods of word formation (pre-formation, post-formation and fusion) and its multiple meanings were investigated.

    Keywords: Semantics, Etymology, Rashad, History Of Lexicography, Stabilization, Continuous Guidance
  • فرح آقامحسنی، سعید شفیعی خوزانی*، منصور پهلوان، اعظم پویازاده
    مفهوم اصلاح و افساد از مفاهیم ارزشی هستند که حکم افراد به لحاظ مبانی نظری و دیدگاه های متفاوت در باره آن ها مختلف خواهد بود. از یک نگاه «حاکمیت دین الهی» به رضایت مردم، معیاری برای اصلاح فرد و جامعه می باشد و از نگاهی دیگر رضایت اکثریت مردم معیار است گرچه به رضای خدا و موافق دین او نباشد. از این رو لازم است معیارهای اصلاح از منظر متون دینی و عقل ناب مورد بحث و بررسی قرار گیرند. این جستار در صدد بررسی این پرسش است که در فرض اذعان به ثبوت وظیفه اصلاح اجتماع بر پیامبران و به لحاظ اهداف اعلامی آنان، معیار یا معیارهای تحقق اصلاحات آن ها کدامند؟ با استفاده از آیات قرآن و دریافت های عقل می توان به معیار هایی مانند رشد علمی، عقلی، اخلاقی و معنوی، آزادی، حاکمیت دین الهی، التزام به قانون عدل و گسترش حق و عدالت در حوزه فردی و اجتماعی که در نهایت به رفاه، سربلندی، عزت، امنیت، سعادت جامعه و حیات طیبه منتهی می شوند، اشاره نمود. با ارزیابی عملکرد اصلاحی پیامبران در جوامعی که ایشان حضور داشتند، به منظور تحقق این معیارها می توان بر موفقیت یا عدم موفقیت هر یک از آنان حکم نمود. بدیهی است که تحقق معیارها در زمان حیات هر پیامبر شاخص موفقیت وی محسوب می شود و فقدان معیارها و وضعیت نابسامان جوامع منتسب به آنان در زمان های بعد ملاک عدم موفقیت پیامبران نمی باشد.
    کلید واژگان: اصلاح, جامعه, رشد, عدالت, معیار
    Farah Aghamohseni, Saeid Shafiei Khoozani *, Mansour Pahlevan, Aazam Puyazade
    The concepts of reform and corruption are ethical values that individuals' judgment on them will differ based on theoretical foundations and different perspectives. From one perspective, "divine governance" based on the satisfaction of the people is a criterion for individual and social reform, while in another perspective, the satisfaction of the majority of people is the criterion, even if it is not consistent with God's satisfaction. Therefore, it is necessary to discuss the criteria of reform according to the religious texts and pure reason. This research aims to explore the question, "In case of acknowledging the Prophets' duty to reform the society in terms of their declared goals, which criteria lead to the realization of their reforms?" According to the Quran and reason, the following criteria may be inferred: scientific, intellectual, ethical, and spiritual growth, freedom, divine governance, commitment to justice law, and the expansion of rights and justice in the personal and social sphere, which ultimately lead to the welfare, prosperity, dignity, security, happiness of society, and pure life. To judge them that to some extent they could reach these goals, their reformative actions in the societies must be evaluated. Fulfilling these criteria during the lifetime of each prophet is considered an indicator of his success, and the absence of them and the unstable situation of a prophet's society could not be considered as the criteria for later times during other prophets.
    Keywords: Reform, Society, Growth, Justice, Criterion
  • حمید مرادی *، یدالله ملکی

    خداوند متعال برنامه هدایت گری و هدایت پذیری موجودات را از آغاز هبوط آدم (ع) بر روی زمین بخصوص انسان ها به دو طریق تکوینی و تشریعی قرار داده است. با مطالعه قرآن این موضوع برای ما روشن می شود. از دیدگاه قرآن هدایت انسانها سنت حتمی الهی است که قرآن در آیات متعدد به این امر اشاره فرموده است. و هم چنین خداوند متعال در قرآن بهره مند ساختن امت ها از هدایت و هادی را جز سنت های حتمی خود می داند که در قرآن به این امر اشاره شده است. خداوند بحث ناتوانی بشر برای هدایت بدون وحی و استمداد الهی را امری غیر ممکن می داند و در این زمینه به ناتوانی معبودان باطل مشرکان از هدایت انسانها و همچنین ناتوانی پیامبر (ص) بر هدایت گمراهان در صورت عدم تعلق مشیت و اراده خداوند بر آن هدایت،اشاره کرده است. در اینجا به مباحث زمینه های هدایت پذیری ونشانه های هدایت پذیری از دیدگاه قرآن پرداخته می شود.

    کلید واژگان: هدایت, رشد, انسان, قرآن
  • علی نقی فقیهی*

    از منظر اسلامی تبلیغ و تربیت دینی از اهمیت فوق العاده برخوردار است و آیات و روایات بسیار زیاد به آن اختصاص یافته است. در این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی، آیات و روایات در زمینه تبلیغ و تربیت دینی و واژه های مرتبط، بررسی و یگانگی تبلیغ و تربیت دینی و تمایز آن دو تبیین شده است. یافته های تحقیق عبارتند از: 1-کاربرد واژه های تبلیغ، دعوت، تربیت، تزکیه و تعلیم، هدایت، ادب و رشد در قرآن و متون روائی تربیت دینی است.2- تبلیغ و تربیت دینی، هر دو، بر مبانی فطری و اصول تربیتی استنباط شده از آنها، استوارند و در هردو، آموزش و شکوفا سازی توانمندیهای فطری  و جلا دادن قلب، وجود دارد. 3- از وجوه مشترک تبلیغ و تربیت دینی، زمینه سازی برای تغییر و تحول در فکر، اعتقاد، میل، گزینش، انتخاب و تصمیم گیری و عمل است. بنابراین، دامنه تاثیرگذاری هردو، ابعاد شناختی، عاطفی و  عملکردی آدمی است. 4- در تبلیغ و تربیت دینی، هر دو، از سه روش حکمت، موعظه حسنه و جدال احسن استفاده می شود و میزان بکارگیری هریک از این روش ها، به پیشینه و شرایط فکری روانی و عاطفی و موقعیت های متفاوت مخاطب و متربی بستگی دارد.

    کلید واژگان: تبلیغ, دعوت, تزکیه, تربیت, رشد, هدایت, ادب
    Ali Naqi Faghihi*

    From an Islamic perspective, religious propagation and education hold extraordinary significance, with numerous Quranic verses and narrations dedicated to them. Using a descriptive-analytical method, this research explores the unity of religious propagation. and religious education, along with the distinction between the two and related terms. The findings of the study include: 1. The use of words such as preaching, invitation, education, purification, guidance, etiquette, and growth in the Quran and narrative texts is related to religious education. 2. Both preaching and religious education are founded on innate principles of education, emphasizing the development and blossoming of natural capabilities and illuminating the heart's essence. 3. Common aspects of religious propagation and religious education create a foundation for change and transformation in thinking, belief, inclination, selection, decision-making, and action, which means both influence cognitive, emotional, and behavioral dimensions. 4. In both religious propagation and religious education, three methods – wisdom(Hikmah), good advice(Mau’izah hasanah), and the best argument(Jidal ahsan) – are employed. The choice of each method depends on the background, psychological and emotional conditions, and different circumstances of the audience and learners.

    Keywords: Religious propagation, Invitation, Purification, Education, Growth, Guidance, Etiquette
  • اصغر اخوی، جواد علی محمدی

    انسان موجودی تربیت پذیر و قابل تغییر است. تربیت عبارت است از هدایت و رشد همه جانبه ی شخصیت فرد که شامل ابعاد مختلف جسمانی، شناختی، عاطفی، رفتار فردی و رفتار اجتماعی می شود. در این مقاله نقش خانواده در شکل گیری بعد رفتاری شخصیت کودک و نوجوان و برخی عوامل دخیل در آن از جمله دوستان، هم سالان و انتخاب دوست مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. همچنین اهمیت و جایگاه خانواده و نیز ارتباط متقابل کودک و نوجوان با آن تحلیل، بررسی و توصیف شده است. از دیدگاه اسلام (آیات و روایات) علاوه بر مهم شمردن نقش خانواده و سایر عوامل، نقش هم سالان و دوستان ازجایگاه ویژه ای برخوردار است. نوع دوستان و هم سالان و نوع اعتقاد، فرهنگ و رفتار آن‏ها در سعادت و شقاوت کودک و نوجوان موثر هستند.

    کلید واژگان: نقش, خانواده, رشد, شخصیت, کودک, نوجوان, رفتار

    Humans are educable and changeable beings. Education is a matter of guidance and all-sided development of the personality including physical, cognitive, emotional dimensions as well as of individual and social behavior. This article examines the role of family in formation of the behavioral dimension of children and teenagers and some factors at play, friends and selection thereof, and peers included. The significance and status of family and children’s and teenagers’ mutual relationship with it are also studied and described. From an Islamic point of view (i.e. in terms of Koranic verses and hadiths), in addition to family and other factors, peers and friends play a special role. The type of friends and peers as well as of their beliefs, culture and behavior affect children’s and teenagers’ happiness or villainy.

    Keywords: role, Family, Development, personality, child, teenager, Behavior
  • فاطمه زنداقطاعی، ناظره موسوی *

    یکی از مسایل مهم و مبنایی در قانون‌گذاری برای کودک و نوجوان مساله رشد است. در این پژوهش با روش تحلیل و بررسی منابع فقهی به ملاک‌ها و معیارهای مساله رشد در فقه امامیه پرداخته شده‌ و مصادیق آن را در حقوق پاکستان مورد بررسی قرار گرفته ‌است.
     «رشد» به معنی هدایت و اصلاح است و در اصطلاح ملکه نفسانی است که فرد توانایی درک و قدرت فکری در امور مالی و... را دارد.
    اتفاق فقها بر شرط رشد در اصلاح و تدبیر مال است. اما در بازخوانی این مساله طبق ادله مطرح شده در پژوهش، منحصر در امور مالی نیست بلکه به امور کیفری نیز سرایت دارد. چگونگی احراز رشد نیز با آزمودن شخص یا شهادت شاهدان اثبات می‌شود.
    در حقوق اساسی پاکستان از آنجا که بر تطابق قوانین بر فقه اسلامی تاکید دارد، مساله رشد نیز در قانون گذاری برای کودکان مد نظر قرارگرفته است و در قانون حقوق و تادیب اطفال این امر در امور مالی و کیفری لحاظ شده‌است. ولی در اموری مانند ازدواج و کار کودک اشاره نشده و قوانین فقط برای این دو موضوع میزان سن را تعیین کرده‌است.
    حقوق پاکستان درباره کودک با این که تاکید بر مبانی اسلامی دارد، ولی از لحاظ اجرایی بر مبنای کنوانسیون حقوق کودک عمل می‌کند. از این رو بر حقوقدان‌های مسلمان لازم است بار دیگر به مبانی و ملاک‌های شریعت در قانون‌گذاری توجه لازم را بنمایند.

    کلید واژگان: رشد, تدبیر مالی, مسئولیت کیفری, کودک, فقه امامیه, حقوق پاکستان
  • محمد مهدی کریمی نیا *، طاهره فریدونی، سید محمد هاشمی نیا، مجتبی انصاری مقدم

    در صدر آیه 256 سوره بقره، عبارت شریفه «لا اکراه فی الدین» قرار دارد، که وجود هرنوع اکراهی را از ساحت دین نفی نموده است. مفهوم و مدلول آیه فوق از گذشته محل مناقشه اهل تفسیر بوده است.عموم مفسران شیعه براین عقیده اند که آیه ناظر به نفی اجبار در پذیرش اصول و عقاید دین است. ولی از فروع و احکام و قوانین دین منصرف است. وجود برخی ابهامات و نکات تامل برانگیز در این نظر، تبیین و بازنگری آن را، به منظور دفع شبهات و اصلاح برداشت های ناصحیح از آیه، ضروری ساخته است. در پژوهش حاضر با روش تحلیلی و رویکردی نقادانه و با تکیه و تاکید بر «مفهوم واژگان» به نقد وبررسی تفسیر مذکور پرداخته ایم. تمایز بین اصول و فروع دین در مساله اجبار، بدون داشتن ادله کافی، یکسان دانستن مفهوم اکراه و اجبار و همچنین استناد به عبارت«قد تبین الرشد من الغی» برای نفی اکراه از دین، از مسایلی هستند که در پژوهش حاضر مورد نقد قرار گرفته اند. بنظر می رسد رفع ابهامات و شبهات و تبیین مفاهیم بلند آیه شریفه، تنها با ارایه تفسیری عرفانی نظیر قول ملاصدرا میسر است که برپایه آن، آیه درصدد توصیف دینداری و بندگی مطلوب است که در آن خداوند با رضایت و محبت اطاعت می شود نه با اجبار و اکراه.

    کلید واژگان: اکراه, اجبار, دین, مقام رضا, رشد
  • محسن خوشفر، راحله رحمانی حسین آبادی *

    یکی‌ از وجوه اعجاز قرآن که‌ در‌ دوره های اخیر مورد توجه قرآن پژوهان معاصر قرار گرفته اعجاز روانشناختی قرآن کریم است،قرآن به‌عنوان کتاب هدایت در حوزه علوم انسانی به فراوانی سخن گفته است از اینرو ضرورت بحث پیرامون رابطه قرآن وعلوم انسانی بیشتر احساس می شود،این نوشتار به‌ روش کتابخانه‌ای و با بهره گیری از یافته های روانشناسی به‌صورت توصیفی پس‌از تبیین روانشناسی رشد و بیان نظرات مختلف پیرامون این موضوع به تبیین مراحل رشد انسان پرداخته و مراد از‌ رشد دراین آیه را رشد روحی وروانی انسان بیان می کند،در مجموع می‌توان گفت:با توجه به اینکه یکی از کارایی های معجزه آنست که فرد منکر با دیدن آن معجزه مومن شود،به نظر می رسد این آیه یکی از گزاره های شگفت انگیز قرآن است نه معجزه علمی وبا توجه به این که هرچند علوم طبیعی و انسانی هر دو در حوزه علوم تجربی قرار دارند ولی به خاطر ویژگی های علوم انسانی ازجمله نسبی بودن ادعاهای مطرح شده در این علم،دلیل قاطعی بر انطباق آن نظریه با حقیقت وجود ندارد و مشکل است که اخبار غیبی قرآن با نظریه‌های علوم انسانی تطبیق داده شود،از اینرو اثبات اعجاز دراین حوزه و بررسی و نقد آن دشوار است.از اینرو می‌توان این آیه را به عنوان یکی از شگفتیهای بی‌ نظیر قرآن پذیرفت نه به عنوان معجزه علمی.

    کلید واژگان: قرآن, رشد, اعجاز, اعجاز علمی, آیه 20 حدید
  • The issue of ethics and self-perfection is very important in Islam, which is one of the goals of the Quran's descent, moral education, human refinement, and the development and guidance of society, and considers ethical qualities as the criterion of human value. Hazrat Abbas ibn Ali (P.B.U.H) has grown up among the climax of my honor and majesty and among the shrines that glorify the first and last words in greatness, perfection, splendor and glory. The story of sacrifice and dedication to Muqtada and Muhammad is ultimately a matter of modesty. The value and majesty of Aqa'Abf al-Fazl (P.B.U.H) is not merely related to their descent, but to his politeness, insight, humility, obedience and pure obedience to the ruler and Imam of his time. In this research, we intend to use the analytical-descriptive method to express the high qualities of professional ethics in the light of Alavi's school, based on the ethical teachings of Saira Abu al-Fazl al-Abbas (P.B.U.H). At the end of this study, modules such as literacy, trusteeship, accountability, provincial orthodoxy, and ultimatum are best suited for human learning.

    Keywords: professional ethics, insight, intuition, growth, guidance
  • بهزاد بسطامی، زینب سادات حسینی*، حبیب الله حلیمی جلودار، حیدر جانعلی زاده

    نخبه شناسی یکی از موضوعات راهبردی جهت رشد و توسعه هر جامعه ای است. قرآن کریم بنا به قاعده جهان شمولی، ویژگی هدایتی و تبیین موضوعات کلیدی، دارای سازوکاری جهت بیان مولفه های نخبگی می باشد. دستیابی به تعریفی جامع و کامل از نخبه بر مبنای توانمندی ها و اثربخشی آن در جامعه و شاخصه های نخبگی بر اساس آموزه های وحیانی مورد نظر می باشد. این پژوهش از روش توصیفی تحلیلی و با مطالعه متون دینی و جامعه شناسی انجام شده است. نخبگی در قرآن کریم بر خلاف فرهنگ غربی که بر پایه تفکر «اومانیستی» استوار شده، بر مبنای انتخاب بهتر «به گزینی» از هر حیث، در سایه «مدیریت توحیدی» و «اثربخشی» در جامعه پی ریزی شده است. بر اساس مولفه های فوق، سه سطح نازل، میانی و عالی برای نخبگان در قرآن کریم قابل تصور می باشد و طبق این شاخصه ها می توان بازتعریف «نخبه» را از منظر قرآن تبیین نمود.

    کلید واژگان: نخبه, به گزینی, رشد, اثربخشی
    Behzad Bastami, Zeinab al-Sadat Hosseini *, Habibollah Halimi Jelodar, Haidar Janalizadeh

    Elite studies are one of the strategic issues for the growth and development of any society. According to the universal rule, the Holy Quran has a guiding feature and explanation of vital issues, and has a mechanism for expressing the components of the elite. Achieving a comprehensive and complete definition of the elite based on its capabilities and effectiveness in society and the characteristics of the elite are based on the revealed revelatory teachings. This research has been done by descriptive-analytical method and by studying religious and sociological texts. Contrary to Western culture, which is based on “humanist” thought, elitism in the Holy Qur'an is based on a better choice in every way, in the shadow of “monotheistic management” and “effectiveness” in society and based on the above components, three levels of descending, middle and excellent for the elite in the Holy Quran can be imagined and according to these characteristics, the redefinition of “elite” from the perspective of the Qur'an can be explained.

    Keywords: Elite, Better selection, Growth, Effectiveness
  • طیبه دهقانپورفراشاه*، ابراهیم فتحی

    مقاله حاضر به بررسی دو مفهوم سرمایه فرهنگی بوردیو و رشد در تعالیم دینی و رابطه میان آن دو می پردازد. ازاین رو چیستی مفاهیم مذکور، باهدف درک ارتباط معانی دو اصطلاح سرمایه فرهنگی و رشد در پژوهش حاضر مدنظر می باشد.لذا در یک مطالعه اسنادی پس از مرور و تفکیک رویکردهای مختلف مفهومی در بسط نظری سرمایه فرهنگی و دسته بندی و تشریح آن ها، اصطلاح سرمایه فرهنگی و ابعاد آن در آثار بوردیو تبیین، و سپس به تبیین مفهوم رشد و تحلیل آن مبتنی بر سیاق مفهوم، و مفهوم متضاد از نگاه آموزه های دینی، و درنهایت درک رابطه معنایی آن ها پرداخته می شود. مرور پژوهش های خارجی نشان داده که مفهوم سرمایه فرهنگی در هر دوره ای، با توجه به شرایط زمانی و مکانی هر جامعه، توسط محققان بازنگری شده، درحالی که در پژوهش‏های داخلی، مفهوم سرمایه فرهنگی در قالبی مشابه با تقسیم بندی بوردیویی به طور یکسان (بدون بازنگری) وبی توجه به معرفت فرهنگی مورداستفاده قرارگرفته است. درواقع، سرمایه یا رشد فرهنگی (در یک نگاه ترجمه ای) دارا بودن سرمایه انسانی الهی است؛ مسئله ای که در ادبیات بوردیو وجود نداشته، بلکه نگاه انتقادی بدان است. اما در تعالیم دینی، سرمایه فرهنگی دارایی و ظرفیت وجودی و کشش درونی به سوی رشد با دو شاخصه عام معرفت و شریعت (دین) مدنظر است.

    کلید واژگان: سرمایه فرهنگی, بوردیو, ابعاد سرمایه فرهنگی, رشد, شاخصه های رشد
  • جمیله علم الهدی، عاتکه قاسم زاده*، هاجر مهاجر دارابی

    نکته مهم و اساسی در مورد انسان و حرکتش در مسیر تربیت و رشد این است که آنچه در رابطه با او مدنظر قرار می گیرد، باید با توجه به حقیقت وجودی و با لحاظ تمام ابعاد وجودی اش باشد تا مسیر صحیحی برای رسیدن به غایت حقیقی وی ترسیم گردد. یکی از ابعاد وجودی انسان استعداد اوست. از این رو در این تحقیق به دنبال تبیین کامل و دقیق از مفهوم «استعداد» به عنوان یکی از مفاهیم اساسی تعلیم و تربیت هستیم. این تبیین بر اساس آیات قرآن کریم، تفسیر المیزان، تفسیر صدرا و اتکا به مبانی و اصول حکمت متعالیه به ویژه اصالت وجود، حرکت جوهری و وحدت تشکیکی است. روش این پژوهش تحلیل مفهومی و تحلیل محتوای کیفی است. بنا بر یافته های پژوهش، استعدادهای آدمی اموری مجزا از یکدیگر نیستند و تفکیک ذاتی و ماهوی ندارند، بلکه آن ها در واقع یک حقیقت تدریجی هستند که با پیدایش هر مرتبه از این حقیقت، زمینه برای ظهور برخی مراتب دیگر فراهم می شود و زمینه ظهور برخی دیگر از میان می رود. به این ترتیب، استعداد از یک جهت علت رشد و از جهتی دیگر معلول رشد محسوب می گردد. یک مرتبه از هر استعداد، ذاتی و مراتب بعدی آن اکتسابی و افاضه ای است. استعدادها بنا بر نیاز و حال انسان ها به آن ها داده می شود و در نهایت کمال استعدادهای خیر است که کمال رشد انسان محسوب می گردد.

    کلید واژگان: استعداد ذاتی, استعداد اکتسابی و تدریجی, استعداد افاضه ای, رشد, تعلیم و تربیت
  • محمدرضا شاهرودی، علی اکبر امیر احمدی *، منصور پهلوان
    بر پایه فلسفه مند بودن احکام شرعی، هدف از وضع و جعل شرایع و قوانین الهی، هموار ساختن مسیر رشد و کمال انسان هاست. از دیدگاه قرآن و اهل بیتعلیهم السلام، جهاد نیز به عنوان یکی از احکام اصلی دین و دفاعی همه جانبه از کیان آن، دفع حملات دشمنان و رفع موانع هدایت، دارای فلسفه و حکمت خاصی است و بر این مبنا، به هیچ وجه حکم جهاد را نمی توان امری ضد بشری دانست. به همین ترتیب، اسیرکردن دشمن حربی نیز که به تبع جنگ رخ می دهد، از منظر قرآن و سیره اهل بیتعلیهم السلام، برخاسته از اهداف دنیایی نیست بلکه با اهدافی چون رفع موانع رشد انسان ها، شکستن شوکت دشمنان، عزت بخشیدن به مسلمانان، عبرت آموختن به معاندان و حامیان آنان، فرصت یافتن اسیر، همراه با امکان حضور او در فضای جامعه اسلامی به جهت آشنایی با معارف اسلام و قوانین آن، مبادله اسرای دشمن با اسیران مسلمان و دیگر انگیزه های الهی صورت می گیرد.
    کلید واژگان: اسارت, جهاد, حکمت, رشد
    Mohammad Reza Shahroodi, Ali Akbar Amir Ahmadi *, Mansour Pahlevan
    The purpose of codification of divine rules and religious laws, based on the philosophy of religious law, is to pave the way for the growth and perfection of human beings. From the point of view of the Holy Quran and Ahl al-Bait (PBUH), jihad, considered as one of the main principles of religion, a defense against enemies, and an idea overcoming the obstacles of guidance, has a certain philosophy. According to these issues, the decree of Jihad is by no means an anti-human issue. Similarly, from the point of view of the Holy Quran and Ahlul-Bayt, the capturing of the enemies, occurring as a result of the war, does not have its roots in the worldly goals, but it is along with such goals as: "overcoming the obstacles of human growth", "destroying the glory of enemies", "glorifying of Muslims", and so on.
    Keywords: Ahl al-Bait, Jihad, Capturing of Enemies, Human growth
  • عباسعلی محبی فر

    هدف نهایی نزول قرآن، انسان سازی و تربیت بشر است. اندیشمندان در مورد اعجاز قرآن بحث های دامنه ‏داری کرده و در این زمینه ابعاد گوناگونی را مطرح نموده اند البته در این موضوع برخی اختلاف نظرها ‏نیز وجود دارد و بعضی نیز نظر داده اند که همه این وجوه یک دهم وجوه اعجاز قرآن کریم نیست وهمه ‏آنها صحیح است و محدود کردن وجوه اعجاز صحیح نیست . از جمله وجوهی که برای آن قایل شده اند ‏اعجاز معنوی آن است با مطالعه سیر تاریخ قبل و بعد اسلام متوجه می شویم که قرآن بنیانگذار یک نقطه ‏عطف تاریخی است و فرهنگ و تمدنی را در حاشیه و ذیل خودش شکل داده است. واین تمدن مدیون ‏افرادی است که در دامان این کتاب الهی به شاگردی نشستند و قرآن کریم نیز آنچنان آنها را پروراند که ‏قرنها است جامعه جهانی از برکات آنها استفاده می کنند این پرورش را اگر فقط در جنبه هدایتی قرآن ‏دیده شود نمی تواند دیدگاه صحیحی باشد چرا که سایر کتب آسمانی نیز همین هدایت را دارا بودند ولی ‏این چنین تاثیر گذار نبودند در قرآن کریم این پرورش استعداد را رشد نام گزاری شده که معنی آن اعم ‏از هدایت است دراین تحقیق به طور خلاصه به زندگی نامه چند تن از مشهورترین دانشمندان دوره ‏اسلامی پرداخته شد و مشاهده گردید که همه آنها به نوعی شروع تحصیل خود را با فراگیری قرآن پیوند ‏زده اند و البته این آمیخته بودن را تا آخر عمر نگه داشتند و قرآن هم آنها را چنان پرورش داد که منشاء ‏اثرات بزرگی در زمان خودشان شدند و هنوز هم هستند واین از اعجاز رشد و پرورش افکار قرآن کریم ‏است چرا که قبل از نزول قرآن کریم به زحمت می توان دانشمند بزرگی را در خطه سرزمینهای اسلامی ‏یافت و نام برد در حالی که بعد از اسلام در همه زمینه های علمی دانشمندان زیادی را می توان نام برد .‏

    کلید واژگان: وجوه اعجاز قرآن, پرورش, رشد, دانشمند اسلامی, تاریخ اسلام ‏

    The ultimate goal of the revelation of the Qur'an is humanization and human education. Scholars have been discussing the miracle of the Qur'an and discussed various aspects in this regard. However, there are some disagreements on this subject and some have commented that not all of these aspects are one tenth of the miraculous aspects of the Quran. All of them are correct and limiting miracle funds is not correct. One of the aspects that they believe in is its spiritual miracle. By studying the history of pre and post Islamic history, we can see that the Qur'an is the founder of a historical turning point and has shaped culture and civilization in and around itself. And this civilization is indebted to the people who came to this divine book, and the Holy Qur'an has nurtured them so well that for centuries the world community has been using their blessings, if not only in the guiding aspect of the Qur'an. It may be the correct view, as other scriptures also had the same guidance, but they were not so effective. In the Holy Quran, this nurturing of talent has been named growth which means guidance in this research. One of the most famous scholars of the Islamic period was examined and it was found that all of them were somehow starting their education. They have been linked to learning the Qur'an and of course kept this blend for the rest of their lives, and the Qur'an has nurtured them so much that they are still the source of great effects in their time, and this is the miracle of the growth of the Qur'an's thoughts. It is holy because before the fall of the Holy Quran one can hardly find a great scientist in the field of Islamic lands and after Islam many scholars can be named in all fields of science.

  • ابراهیم ابراهیمی
    رحمت دو جریان دائمی دارد که همواره بر همه ی هستی روان است : رحمت رحمانی و رحمت رحیمی . با رحمت رحمانی خلقت شکل گرفته است و با رحمت رحیمیه هستی به نهایت رشد خویش دست می یابد .
    خداوند انسان را آفرید تا رشد کند و او را از رحمت رحمانیه خود به رحمت رحیمیه برساند. رحیمیت خداوند بازگشت به ربوبیت او دارد. عالم پرورشگاه است. او رب همه موجودات است که زمینه رشد وشکوفائی استعدادها و به فعلیت رساندن آن استعدادها را فراهم می کند و انسان است که باید برای رسیدن به رحمت الهی در خود ظرفیت ایجاد کند تا مشمول رحمت رحمانیه و رحیمیه خداوند در دنیا و آخرت شود.
    آنچه این مقاله بدان اهتمام می ورزد بررسی تطبیقی رحمت الهی از دیدگاه مفسران شیعه و سنی است . نگارنده در ابتدا به بررسی معنای لغوی و اصطلاحی رحمت پرداخته، سپس جایگاه رحمت الهی را در قرآن و روایات با توجه به نظر فریقین بررسی نموده است. در ادامه به بیان تفاوت میان رحمت رحیمیه و رحمانیه پرداخته شده و مشخص شد که لعنت که مقابل رحمت می باشد از مقوله گفتار نیست و به معنای دوری از رحمت است. و در رحمت الهی تبعیضی نیست بلکه هر کس بر اساس قابلیتی که کسب می کند میتواند از رحمت خداوند بهره مند گردد .
    کلید واژگان: رشد, پرورش, رحمن, رحیم, غضب, فریقین
  • قدرت الله نیازی*
    رشد جزایی به معنای تشخیص حسن و قبح اعمال، در امر قضا، اهمیت فراوانی دارد زیرا چنانچه لزوم احراز آن ثابت شود فرد مجرم فاقد رشد، مجازات نمی گردد یا مجازات آن تخفیف پیدا می کند.
    این موضوع در منابع فقهی به صورت صریح مطرح نشده است و در قانون مجازات اسلامی جمهوری اسلامی ایران که بر مبنای احکام فقهی تدوین شده نیز موردتوجه قرار نگرفته است؛ لذا برخی از حقوقدانان معاصر معتقد ند لازم است در قانون مذکور به ویژه ماده ی 49 آن تجدیدنظر شود.
    نگارنده در این مقاله سعی کرده است با تتبع در متون فقهی و بازخوانی آراء فقهای اسلام و اماره قرار دادن عقل و بلوغ برای رشد جزایی، راه حل مناسبی پیشنهاد نماید.
    کلید واژگان: رشد, رشد جزایی, بلوغ, کمال عقل, درء
    Ghodratollah Niazi*
    Criminal maturity، meaning the recognition of goodness and evilness of deeds، is of utmost importance in judgement because if the need for establishment is proved، the person immature in this regard will not be punished، neither will his/her punishement be mitigated. This has not been clearly stated in the criminal code of the Islamic Republic of Iran which itself has been designed on the basis of Islamic Jurisprudence. Hence، some contemporary lawyers believe that the Act، particlularly its Article No. 49، needs reconsideration. The present author has tried to suggest an appropriate solution by carefully studying juristic texts، rereading the views of Islamic juristprudents، and considering the intellectual maturity needed for a person to be consdered criminally mature.
    Keywords: Growth, Criminal maturity, Maturity, Intellectual perfection, Hindrance
  • محمود قیوم زاده*، حسین شاه بازپور

    الگوی قرآن شناخت پیشرفت انسان در بعد فردی، ایده و چشم انداز سامان مند کلی رشد و پیشرفت فرد انسانی مبتنی بر مبانی نظری برگزیده قرآنی و اندیشه قرآن شناخت رشد است.
    هدف رشد انسان، منطبق بر هدف آفرینش انسان است. در واقع، این مساله از خصوصیات قرآن کریم است که هدف تربیت و رشد انسان را عبارت از همان هدفی می د اند که انسان برای آن آفریده شده است.
    اندیشه رشد و پیشرفت در نظام جامع آموزه های قرآن کریم، ایده و چشم انداز کلی رشد در نظام جامع آموزه های قرآنی است که جهت گیری رشد فرد انسانی را در دو بعد مادی و معنوی، به سمت غایت رشد؛ یعنی «قرب الاهی»، در بستر جریانی به نام عبودیت و با تصویر سطوح جریان رشد؛ یعنی اسلام، ایمان، تقوا، ایمان، اخبات و اعتصام و توسل شکل می د هد، به گونه ای که همه افراد جامعه بشری می توانند مخاطب آن قرار گیرند و رشد یابند.

    کلید واژگان: الگو, رشد, پیشرفت, عبودیت, قرب الاهی, مبانی, اندیشه, شاخص
    Dr. Mahmoud Gayumzadeh, Hossein Shahbaz Pour

    Quranic development pattern with emphasis on individualism is an efficient idea and outlook of individuals based on Quranic theories and its thoughts. The aim of human growth is based on his creation. In fact, this is one of Quran’s criteria in which introduce the aim of human being’s growth as an aim of his creation.
    Quran’s thought in its general system have its idea and thought to leads human being growth in two material and spiritual aspects to its end which is “God’s Satisfaction” on the road of worship and its level: Islam, Faith, Virtue, AKBAT& ETESAM& TAVASSOL, for all human being.

    Keywords: Pattern, Growth, Development, Worship, God's satisfaction, Basics, Thoughts, Indicator
  • جمال فرزندوحی، طاهره حیدر نژاد
    تربیت یکی از مقاصد وجودی انسان و امری ضروری برای حیات جامعه است که درجه رشد و تحول هر جامعه را نشان می دهد؛ اما از آنجایی که شرایط و ویژگی های تربیتی در مراحل مختلف زندگی کاملا متفاوت است و به میزان رشد و کیفیت هر مرحله بستگی دارد از این جهت بحث از مراحل تربیت از اهمیت خاصی برخوردار است.
    در نگارش این مقاله، سعی شده است ابتدا مقدمات لازم یعنی، تعریف دو مفهوم اساسی مقاله، مرحله و تربیت فراهم گردد، آنگاه بر پایه این مقدمات مراحل تربیت را از دو نظر که یکی مربوط به قبل از تولد (مرحله جنینی) و دیگری مربوط به بعد از تولد (مراحل کودکی، نوجوانی و...) است به تصویر کشانده شود. ضمن بررسی مراحل گوناگون تربیت، این نتیجه حاصل شد که اگر به فرایند تربیت که امری پیوسته و همیشگی است، از دوران کودکی و حتی پیش از آن توجه شود، بر سایر مراحل تربیت اثر می گذارد و تاکید آموزه های دینی و روان شناسی بر دوران کودکی، به این معنا نیست که جریان تربیت انسان، تنها محدود به این دوره است، بلکه پرورش و تربیت انسان در سراسر عمر او تداوم دارد و امکان تحول و سازندگی نیز همواره وجود دارد. این مقاله به روش کتابخانه ای با رویکرد تحلیلی و با بهره گیری از کتب تفسیری، تربیتی و روان شناسی ارائه شده است
    کلید واژگان: مرحله, تربیت, رشد, کودکی, جوانی
  • صاحبعلی اکبری
    مفهوم و معنای واژه ی رشد در قصص قرآن کریم در ضمن نوزده آیه بیان شده است که می توان آن را از نظر موضوعی به سه بخش عمده تقسیم کرد: آیات متعلق به پیامبر گرامی اسلام(ص)وامت آن حضرت-که صفات و افعال راشدین را دارا هستند-، آیات متعلق به انبیای الهی مانند: ابراهیم، لوط، شعیب وموسی- علیهم السلام- وآیات مربوط به قصص مؤمنان که شامل: مؤمن آل فرعون، اصحاب کهف ومؤمنان انس وجن می گردد. در این پژوهش ابتدا آیات مربوط به رشد در قرآن کریم استخراج سپس براساس موضوع طبقه بندی گردیده است. درآیات مربوط به قصص انبیاء نیز ترتیب زمانی رعایت گردیده وبرای روشن شدن مفهوم آیات، از دیگر آیات قرآن نیز بهره گرفته شده است. پس از طبقه بندی به بررسی مفهوم ومعنا وکاربردهای گونه گون این واژه پرداخته شده است. استفاده از تفاسیر مختلف اهل سنت و شیعه در کنار یکدیگر موجب غنای این نوشتار گردیده است.
    کلید واژگان: رشد, قصص قرآن کریم, انبیاء, مومنان, انس و جن
    ṢāḤib AlĪ AkbarĪ
    The meaning and concept of the word rushd (= maturity, probity, certitude) in the stories of the Holy Qur'ān has been stated within nineteen verses which can be thematically divided into three major parts: the verses concerning the holy prophet of Islam (S.A.W.) and his umma (community of followers) – who possess the attributes and deeds of the rāshidūn (guided ones) –; the verses concerning the Divine Prophets such as Abraham, Lot, Jethro and Moses (A.S.); and the verses concerning the stories of the believers including the believers among the people of Pharaoh, Men of the Cave, and the believers among mankind and the jinn. In this research, first the verses concerning rushd in the Holy Quran are extracted and then thematically categorized. In the verses chronological order has been observed concerning the stories of the Prophets; and in order to clarify the concept of these verses, other verses are also employed. After categorizing, the meaning and concept as well as various applications of this word is examined. Making use of different Sunnite and Shī‘ite interpretations together has enriched this research.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال