به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "سوره انعام" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «سوره انعام» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید عبدالرسول حسینی زاده، سید فضل الله میرزینلی*

    یکی از سوره هایی که در مورد نزول دفعی یا تدریجی آن اختلاف شده، سوره مبارکه انعام است. در این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی دیدگاه نزول دفعی سوره انعام بر پایه دلایل متقن به اثبات رسیده است. اثبات نزول دفعی این سوره از دو راه میسر است؛ تکیه بر سیاق واحد و انسجام درونی سوره و استناد به روایات دال بر نزول دفعی سوره. دیدگاه نزول دفعی سوره انعام با روایات مستثنیات که بر مدنی بودن برخی از آیات سوره دلالت دارد و همچنین روایات سبب نزول که در صورت دارا بودن شرایط صحت نشان دهنده نزول تدریجی سوره بوده و نظریه عدم انسجام سوره که از سوی نولدکه در تاریخ قرآن مطرح شده مورد تشکیک واقع شده است. در این جستار ادله ناظر بر نزول دفعی و تدریجی مورد ارزیابی قرارگرفته و دیدگاه نزول دفعی سوره به اثبات می رسد. بر اساس یافته های این پژوهش می توان گفت شواهد روایی ناظر بر نزول تدریجی سوره انعام به دلیل ضعف سند و متن و دیدگاه نولدکه مبنی بر عدم انسجام سوره به دلیل عدم اتقان، نظریه نزول تدریجی سوره انعام را به اثبات نمی رسانند. در مقابل، ادله نزول دفعی سوره به جهت دارا بودن شرایط صحت و استحکام موردپذیرش بوده و بنابراین دیدگاه نزول دفعی سوره مبارکه انعام به اثبات می رسد.

    کلید واژگان: سوره انعام, ادله نزول دفعی, ادله نزول تدریجی, انسجام سوره, نولدکه
    AbdulRasoul Hosseinizadeh, Seyyed Fazlollah Mirzeinali *

    One of the surahs that have been disputed about its revelation or gradual revelation is Surah An'am. In this research, the descriptive-analytic view of Surah An'am has been proved by a descriptive-analytical method based on solid reasons. Proof of the repulsive descent of this surah is possible in two ways; relying on the single context and internal coherence of the surah and quoting the narrations indicating the revelation of the surah. The view of the repulsive revelation of Surah An'am with the narrations of exceptions indicates that some verses of the Surah are civil and also the narrations causing the revelation which if it has the correct conditions indicate the gradual revelation of the Surah and the theory of incoherence of the Surah which has been proposed by Nold is in doubt. In this article, the pieces of evidence of repulsive and gradual descent are evaluated and the view of the repulsive descent of the surah is proved. Based on the findings of this study, it can be said that the narrative evidence of the gradual revelation of Surah An'am due to the weakness of the document and the text, and Noldek's view that the surah is inconsistent due to lack of conviction do not prove the theory of gradual revelation of Surah An'am. On the contrary, the reasons for the repulsive descent of the surah are accepted due to its conditions of accuracy and strength, and therefore the view of the repulsive descent of the blessed surah of An'am is proved.

    Keywords: Surah An'am, proofs of repulsive descent, evidences of gradual descent, coherence of Surah, Noldeke
  • محسن فاضل بخشایش*، محمدهادی منصوری

    مطالعات نشان می دهد طیف قابل توجهی از مردم جامعه، نسبت به رخدادهای مهم دینی و غیردینی، خاکستری اند و همواره رهبران حق و باطل در جذب آن ها تلاش ویژه ای داشته اند. قرآن کریم در آیاتی نظیر آیات 68 تا 93 سوره انعام، پس از تبیین تمرکز اتاق فکر جبهه باطل بر بدگویی از امامت و حاکمیت جامعه حق، اهل ایمان را به واکنشی فعال در جهت اخلال در تمرکز جبهه باطل دعوت می نماید و وظیفه خاصی با عنوان اعراض، بر عهده آن ها قرار می دهد. پژوهش حاضر بر آن است ضمن تبیین یکسانی سیاق آیات یاد شده، تحلیلی از این واکنش فعال بر پایه روش تفسیر قرآن با قرآن و توجه به تناسب آیات سوره انعام ارائه نماید. یافته های پژوهش حاکی است، جبهه حق، موظف است با به کارگیری روش های مختلف نظیر ایجاد صمیمت، ممنوعیت توهین و تحریک تعصبات و بهره گیری از روش گام به گام در جذب قشر خاکستری جامعه همت بگمارد.

    کلید واژگان: سوره انعام, خوض, قشر خاکستری, حیران, اعراض از کافران
    Mohsen Fazel Bakhshayeshi, Mohammadhadi Mansouri*

    Studies reveal that a sizable portion of society is apathetic toward significant religious and nonreligious events, and leaders of "truth" and "falsehood" make special efforts to win them over. God invites the faithful to an "active response" in order to jeopardize the concentration of "falsehood front" in the Holy Quran, Surah Al-An'am, Ayahs 68 to 93, after elaborating on the concentration of think tanks of "falsehood front" on talking negatively about the imamate and the government of the "society of truth". and assigns them a unique responsibility known as "E'rāz" (to leave). This essay attempts to analyze this active response using the "interpreting Quran by Quran" method, in addition to demonstrating that these Ayahs have the same premise. According to the paper's findings, "the truth front" should put forth more effort to win over the more conservative members of society. This can be done by employing a variety of strategies, including fostering amity, banning offense and the arousal of prejudice, and using a "step by step" approach.

    Keywords: Surah An'am, Dive, Graystratum, Confused, Turning Away From Theunbelievers
  • محمدحسین برومند*، محمدعلی حیدری مزرعه آخوند، سامیه شهبازی

    در خصوص ارتباط میان آیات یک سوره میان محققان اختلاف نظر است. از یک سو مفسرانی همچون سعید حوی آن را اساس کار تفسیری خود قرار داده و از سوی دیگر برخی محققان این ارتباط را رد کرده و با مستشرقانی که آیات درون سوره را گسسته می دانند، هم صدا شده اند. تحقیق حاضر به بررسی ارتباط میان آیات سوره انعام پرداخته تا ارتباط و انسجام میان تمامی آیات این سوره را نشان دهد. در این راستا ابتدا موضوعات مطرح در هر آیه را استخراج و دسته بندی می کند، با دسته بندی آنها، خطوط اصلی موضوعی مطرح در سوره را نشان داده و سپس با بیان ارتباط میان خطوط، ارتباط کل آیات سوره روشن می شود. خطوط ارتباطی در این مقاله به اختصار مطرح می شوند و بیشتر به اصل موضوع که همان ارتباط میان موضوعات و آیات سوره است پرداخته شده و از این رهگذر نشان داده می شود برخلاف نظر برخی محققان و مستشرقان که قایل به ارتباط میان تمام آیات یک سوره نیستند، ارتباط میان آیات سوره انعام از طریق استخراج خطوط ارتباطی (7 خط ارتباطی اصلی) قابل بررسی و اثبات است و انسجام این آیات در این بررسی نشان داده می شود. . روشن شدن این ارتباط علاوه بر کمک به فهم بهتر سوره، در تعیین رای قابل قبول در بررسی تطبیقی مواضع مورد اختلاف مفسران نیز، به کمک مفسر می آید.

    کلید واژگان: سوره انعام, خطوط ارتباطی, تبیین ارتباط آیات, انسجام و تناسب آیات
    MuḥammadḤusayn Barūmand *, Muḥammadalī Ḥeydarī Mazrʿaih Ākhund, Samiyeh Shahbazi

    There is disagreement among scholars about the relation between the verses of a surah. On the one hand, commentators such as Saʿīd Ḥawwā have used it as the basis of their interpretive work, and on the other, some have rejected this connection and so have joined to those orientalists who consider the verses in a surah disconnected. The latter confirmed the maximum connection between some verses. The present study examines the relation between the verses of Sūrat al-Anʿām to show the relation and coherence between all the verses of this Surah. In this regard, first the topics in each verse are extracted and categorized, by classifying them. Secondly, the main lines of the topic in the surah are shown and thirdly by stating the relation between the lines, the relation of all the verses of the surah is clarified. Thus, in contrary to the opinion of some scholars and orientalists who do not believe in the relation between all the verses of a surah, the relation between verses of Sūrah al-Anʿām can be proved by extracting relation lines (7 main lines) and the coherence of these verses is shown in this study.

    Keywords: Sūrat l-Anʿām, Relational lines, Explaining the Relation of Verses, Coherence, Proportion of verses
  • محمدهادی قهاری کرمانی*

    یکی از آموزه های اهل بیت (ع) در بیان معارف قرآن کریم، گشودن دریچه ای نو و هماهنگ با زمان به نام تاویل است. آیات قرآن افزون بر آنچه از ظاهر آن ها استفاده می شود، دارای تاویل اند و بهترین راه دست یافتن به تاویل قرآن از طریق اهل بیت (ع) است، زیرا طبق حدیث ثقلین، اهل بیت (ع) به عنوان همتای قرآن به شمار می روند. در بسیاری از روایات اهل بیت (ع) به تاویل آیات قرآن پرداخته شده، اما در تفاسیر روایی، روایات تاویلی از روایات تفسیری تفکیک نشده است؛ بنابراین جداسازی روایات تاویلی از روایات تفسیری و تعیین نوع تاویل آن ها اهمیت و ضرورت می یابد. این پژوهش در پی یافتن پاسخ این سوال است که در روایات تاویلی سوره انعام چه نوع تاویلاتی درباره امیر مومنان (ع) شده است؟ در این زمینه، بر اساس معنای اصطلاحی تاویل قرآن در آیات و روایات، روایات تاویلی مرتبط با امام علی (ع) از بین روایات تفسیری سوره انعام استخراج و به روش توصیفی تحلیلی مشخص شد که چهار نوع تاویل در این روایات درباره آن حضرت وجود دارد که عبارت است از: معنای باطنی آیه، مصداق باطنی آیه، مصداق اطلاق یا عموم آیه و تحقق مفاد آیه.

    کلید واژگان: تاویل قرآن, روایت تاویلی, علی(ع), سوره انعام
    MohammadHadi Ghahari Kermani *

    One of the teachings of the Ahl al-Bayt (as) in expressing the teachings of the Holy Quran is to open a new window in harmony with time called Taʾwīl. Quranic verses have taʾwīl (esoteric interpretation) in addition to what is used in their appearance. And the best way to achieve the taʾwīl of the Qur'an is through the Ahl al-Bayt (as), because according to the hadith of Thaqalayn, the Ahl al-Bayt (as) are considered as the counterpart of the Qur'an. In many narrations of the Ahl al-Bayt (as), the verses of the Qur'an have been interpreted in accordance with taʾwīl, but in the narrative interpretations, the interpretive narrations have not been separated from the taʾwīl; therefore, separating esoteric narrations from interpretive narrations and determining the type of their taʾwīl becomes important and necessary. This research seeks to find the answer to the question of what type of taʾwīl have been made about the Amīr al-Muminīn (as) in the esoteric narrations of Surah Anʿām? In this regard, based on the idiomatic meaning of taʾwīl of the Qur'an in verses and narrations, esoteric narrations related to Imam Ali (as) were extracted from the interpretive narrations of Surah Anʿām; and by descriptive-analytical method, it was found that there are four types of taʾwīl in these narrations about that Imam, which are: the esoteric meaning of the verse, the esoteric example of the verse, the example or generality of the verse and the fulfillment of the contents of the verse.

    Keywords: Taʾwīl of the Qur'an, Esoteric Narration, Imam Ali (AS), Surah Anʿām
  • محمدحسین برومند*، امیر جودوی، سامیه شهبازی

    در تفسیر عبارت «هذا ربی» در آیات 76 تا 79 سوره انعام، اغلب مفسران حمل آن بر معنای ظاهری آیه را مجاز ندانسته و حضرت ابراهیم(ع) را به عنوان پیامبر الهی، منزه از آن می دانند که غیر خدا را پرستیده باشد. اما برخی مفسران، بیان این کلمات را به همان معنای ظاهر از حضرت دانسته، ولی آن را به دوران طفولیت ارجاع می دهند و در نتیجه ایشان را منزه از شرک می دانند.  مفسران مخالف این نظر، تفاسیر متعددی در توضیح این آیات آورده اند که در هشت دسته قابل بررسی است: دسته اول، این آیات را به نوعی محاجه از طرف حضرت ابراهیم(ع) برای هدایت قومشان می دانند؛ دسته دوم حضرت ابراهیم(ع) را در ابتدای بلوغ و در حال استدلال برای یافتن خدایش می دانند؛ و دسته های سوم تا هشتم نیز به ذکر دلایلی دیگر پرداخته اند. اختلاف آراء مفسران و حتی مفسران معاصر، ضرورت این بررسی را نشان می دهد. این پژوهش ابتدا به استخراج و دسته بندی آراء موجود درباره این آیه پرداخته، سپس با ارزیابی دلایل هر رای و بررسی ارتباط آیات، نشان می دهد رای دسته اول به حقیقت نزدیک تر است و قابلیت دفاع بیش تری دارد. در این مقاله هم چنین به تاثیر بررسی ارتباط آیات در تشخیص رای صحیح در تفسیر تطبیقی، توجه شده است.

    کلید واژگان: سوره انعام, «قال هذا ربی» (انعام:76), حضرت ابراهیم(ع), آیات مشکله قرآن, توحید, عصمت انبیا
    Mohammad Hossayn Boroumand *, Amir Joudavi, Sāmīyeh Shahbāzī

    In the exegesis of the phrase "This is my Lord" in the 76th to the 79th of Surah al-An'am, many commentators do not permit a verbatim interpretation of the verse and they think Prophet Ibrāhim as a divine prophet is immune from having worshipped anyone other than God. On the other hand, some commentators perceive a word for word meaning of this verse but they relate it to the childhood period of his highness and a result, regard him to be purified from Sherk (polytheism). Other commentators who do not accept this belief have presented various exegeses for the explanation of these verses that can be reviewed within 8 categories: For instance, the first group recognize these verses as a sort of pleading by Prophet Ibrāhim (PBUH) for the guidance of his tribe, the second one regard him at the beginning of his puberty in the course of reasoning to find his God; and the third to the eighth groups have mentioned some other reasons. The difference between the ideas of commentators, even contemporary ones, shows the necessity of this analysis. This research first extracts and classifies the presented views regarding these verses and then by the analysis of the arguments for each of them and the relationship of the verses, displays that the first group is closer to the truth and more defendable. Besides, the effect of surveying the relationship of the verses on the recognition of the appropriate view in the comparative exegesis is studied in this article.

    Keywords: Surah al-An'ām, He Said: This Is My Lord (al-An'ām: 76), Prophet Ibrāhim (PBUH), Difficult Verses of the Qur'an, Tawhid (Monotheism), Infallibility of the prophets
  • حسن خرقانی*
    ویژگی اصلی متن انسجام است و از پیوندهایی که اجزاء یک متن را به هم مرتبط می سازد، انسجام واژگانی شامل «تکرار» و «هم آیی» است که مبتنی بر رابطه معنایی واژگان با یکدیگر است. «مراعات نظیر»، مصداق «هم آیی» است و در آن واژه هایی در سخن به کاربرده می شوند که همه، داخل در یک مجموعه و زمینه معنایی قرار دارند. در «تضاد» نیز «هم آیی» وجود دارد؛ زیرا در آن تداعی معانی صورت می گیرد. این مقاله به شیوه تحلیل ادبی، تناسب های معنایی واژگان را در سوره انعام دنبال می کند. انعام که پیام اصلی آیات آن، مبارزه با شرک و دعوت به توحید است؛ از آفرینش، گسترده سخن می گوید و تصاویر طبیعت در آن نمودی بارز دارد. همچنین درباره انسان و  اعضای بدن، کارکردها و فعالیت های جسمانی و زندگی اجتماعی او، مجموعه های گوناگون واژگانی یافت می شود. افعال و صفات الهی نیز سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده اند. با بررسی سوره انعام به خوبی روشن می شود که نمونه های «مراعات نظیر» در آن فراوان است و با «تضاد» در هم تنیده اند و تصویرهایی می سازند که هماهنگ و همسو با اهداف و محور سوره است و همبستگی موضوعی آن را اثبات می کند.
    کلید واژگان: انسجام, سوره انعام, مراعات نظیر
    Hasan Kharaghani *
    The main characteristic of the text is consistency. Among the connections which link the elements of a text is lexical consistency, including "reiteration" and "collocation", which is based on the semantic relationship between words. “Congruence” or murā'āt al-naẓīr is an instance of collocation, in which a collection of words exists that all are within a set and one semantic field. There is also collocation in opposition (taḍād), for it forms the association of meanings. This paper, based on the literary analytical method, aims at presenting the semantic harmonies of the words of Surah al-An'ām. The significant point of the verses of al-An'ām is fighting idolatry and calling for Monotheism. The issue of creation is broadly described by this Surah and the images of nature are reflected in it. Various lexical collections are also found about man and his organs, physical functions and activities, and man’s social life. Attributes and actions of God allocate a considerable share as well. It is proved through examining this surah that examples of congruence are much and are intertwined with oppositions. They produce images in harmony with the aims and pivot of the surah and prove its thematic correlation.
    Keywords: congruence, cohesion, Surah al-An'ām
  • راضیه صدری خانلو*، احمد پاشازانوس
    متن قرآن کریم حاوی ارزش های زیبایی شناختی پیشرفته ای در فرم خود است و کشف ظرافت های آن به کمک روش های نظام مند نظریه های زبانشناختی معاصر، موید وجوه اعجازی برتر آن است. فرمالیست های روس با تمرکز بر مقوله «ادبیت» در صدد شناخت معیارهای زیبایی آفرینی در متن برآمدند و تکنیک های چندی از جمله هنجارگریزی را موجد آن دانستند. نمودهای هنجارگریزی به شکل گسترده در متن قرآن و در سطوح مختلف صرفی، نحوی، بلاغی، آوایی و غیر آن به کار رفته و جلوه های بیانی شگفتی خلق نموده است. زبانشناسان مسلمان، هر یک به گوشه ای از این وجوه اشاره کرده اند، اما بررسی متن قرآن از منظر هنجارگریزی، می تواند شکوه ادبیت متن قرآنی را به شیوه ای منسجم تر آشکار گرداند. در این مقاله به شیوه توصیفی-تحلیلی و ضمن طرح تئوری موضوع، به بررسی ابعاد معنایی پدیده هنجارگریزی صرفی در متن دو سوره انعام و اعراف می پردازیم. به این ترتیب که با مقایسه نمونه های عدول یافته از هنجار با معیارهای زبان معمول یا هنجاری، تلاش می کنیم تا این مطلب را دریابیم که چگونه عبارت قرآنی، به کمک هنجارگریزی صرفی به عنوان یک ابزار ادبی جهت داده افزایی معنایی، دامنه ای گسترده از ظرایف و لطایف معنایی را به متن افزوده که ساختارهای کهنه خودکارشده، قادر به خلق آن نبوده اند. از جمله دستاوردهای این پژوهش آن است که هنجارگریزی صرفی، نکته هایی نهفته از متن قرآن را آشکار می کند که مفسران قدیم به دلیل توجیه آن ذیل عناوینی چون تقدیرات نحوی و حمل بر معنا، آن را تببین نکرده اند.
    کلید واژگان: سوره انعام, سوره اعراف, فرمالیسم, ادبیت متن, هنجارگریزی صرفی
    Razieh Sadri Khanlou *, Ahmad Pasha Zanous
    The Holy Qur’anic text contains advanced aesthetic values and discovering its subtleties by means of systemic methods of modern linguistic theories confirms its superior miraculous aspects. Focusing on "literariness", Russian formalists sought to recognize the criteria for beautifying texts and found a number of techniques such as deviation as its creator. Deviation has extensively been used in the Qur’anic text at various morphological, syntactic, rhetorical, phonological levels, creating magnificent expressional manifestations. Muslim linguists have each pointed to an aspect of these deviations. Nevertheless, studying the Qur’anic text from the perspective of deviation can more consistently reveal the glory of the literariness of the Qur’anic text. The present descriptive-analytical paper thus, besides presenting a theoretical account of the topic, explored the semantic dimension of morphological deviation in the texts of Surah al-Anām and Surah al-A'raf. Through comparing deviated instances, the authors tried to find out how the given Qur’anic expressions, via morphological deviation as a literary device for adding to the semantic content, have put on a wide range of semantic elegances to the text that could not be automatically created by the old structures. The results of this study includes the fact that morphological deviation unveils hidden points in the Qur’anic text that have been left unexplained by old exegetes because they justified them under titles such as syntactic fate and giving attention to the indirect meaning (haml bar ma'na).
    Keywords: Surah al-Anām, Surah al-A'raf, formalism, literariness of text, morphological deviation
  • زیور کریمی، محمد علی حیدری مزرعه آخوند*
    به وجود آیات مدنی در سوره های مکی و آیات مکی در سوره های مدنی آیات مستثنیات گفنه می شود. ده آیه از آیات سوره انعام در ردیف آیات مستثنیات قرار گرفته است اما بر اساس روایات ترتیب نزول می دانیم که سوره انعام مکی است و روایتی مبنی بر نزول پیوسته آیات وجود ندارد. در این تحقیق آیات مستثنیات سوره انعام بررسی و ریشه یابی شده و به این نتیجه رسیده است که از اسباب نزول های جعلی و خلط میان ملاک های مکی و مدنی و معنای لغوی و اصطلاحی برخی فقرات آیات و نیز بعضا بر اساس ذوق و سلیقه شخصی، مسئله آیات مستثنیات این سوره زاده شده است. در ادامه با استفاده از ارتباط ظاهری و محتوایی بین آیات و نقد روایات اسباب نزول و بررسی مفهوم حقیقی فقرات آیات این نتیجه به دست آمده است که سوره انعام یکپارچه در مکه نازل شده و آیات مستثنیات در این سوره جایگاهی نداشته و در طول تاریخ تفسیر با اجتهاد نادرست مفسران به وجود آمده اند.
    کلید واژگان: سوره انعام, آیات مستثنیات, اسباب نزول, مکی و مدنی, ارتباط آیات
    Zivar Karimi, Mu?Ammad Ali ?Aydari Mazraih ?Khund*
    Exceptional verse is a term used to refer to the existence of the Medinan verses in Meccan sūras and vice versa. Ten of the verses in sūrat l-anʿām are enumerated as exceptional. Although sūrat l-anʿām is considered Meccan based on the narratives indicating the revelation order of the sūras, the Medinan nature of these ten verses cannot be ensured based on certain other narratives indicating the continuous revelation of the verses in the Holy Quran. The present study tries running a root-finding research on the exceptional verses in sūrat l-anʿām and concludes that these exceptional verses have come to existence based on some fake revelation means and blending of the Meccan and Medinan verses’ criteria and the literal and common meaning of some examples of the verses and considering the personal taste of the verses. Next, the apparent and contextual relationships of the verses are used and the narratives indicating the revelation means are criticized and the real meaning of the case verses will be investigated to come to the result that the whole sūrat l-anʿām has been revealed in Mecca hence the statements about the exceptional verses therein are revoked. It will be also figured out that these exceptional verses in sūrat l-anʿām have come about in the course of interpretation history through incorrect exegesis of the interpreters.
    Keywords: exceptional verses, s?rat l-an??m, revelation means, Meccan, Medinan, verses? interrelationships
  • محمدهادی یدالله پور، سمیه شوشتری
    بی تردید پیامبران و رهبران الهی به ویژه پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله در تلاشی گسترده به تعمیق و تصحیح باورها و اعتقادات امت ها پرداخته و با بیانی روشن به مبارزه با باورها و عقاید خرافی، تعصبات کور قبیله ای و فسادها و کژی ها همت گماشته اند. تحلیل ادعاهای مخالفان و تبیین دقیق و عمیق دعوت خویش و استدلال منطقی و عقلانی بر باورها و ارزش های توحیدی در طول تاریخ پیامبران در مواجهه با مخالفان و موافقان به روشنی قابل مشاهده است. شناخت و بررسی احتجاجات بیان شده در کلام الله مجید، موجب رشد و قوام ادله عملی خواهد شد و در این راه ژرف کاوی مبانی و روش های احتجاجات ارائه شده در سوره مبارکه انعام ضروری می نماید. پژوهش حاضر با عنوان « روش های احتجاج در سوره انعام» به روش تحقیق تحلیلی- توصیفی انجام پذیرفته است. که به این حقیقت دست یافته است که احتجاجات عقلی متعددی در سوره مبارکه انعام ارائه شده است وپیامبران هیچ گاه با استفاده ابزاری از خرافات و تعصبات جاهلانه، دعوت خویش به حقیقت را نیالوده اند و یا به تطمیع و تزویر برای فزونی پیروان روی نیاورده اند؛ بلکه همواره با بهره گیری از استدلال و احتجاج ، نسبت به تغییر نگرش ها اقدام کنند ، همانگونه که خداوند سبحان با ادله عقلی در ارائه معارف اعتقادی سخن گفته است.
    کلید واژگان: قرآن, سوره انعام, احتجاجات, روش ها
    Mohammad Hadiyadollahpour, Somayyeh Shoshtari
    Prophets and divine leaders, especially the Prophet of Islam (PBUH), have undoubtedly devoted themselves to correcting and deepening the beliefs of nations, and struggled with a clear statement against the superstitious beliefs, tribal blind prejudice, corruptions and deviations. The analysis of opponent's claims and detailed and deep explanation of his invitation and logical and rational reasoning for the monotheistic beliefs and values throughout the history of prophets facing opponents and supporters are clearly visible. Knowing and examination of the argumentations expressed in the Word of Allah will lead to the growth and consistency of practical proofs, and so analyzing the foundations and methods of the argumentation presented in the Al-Anam Surah seems to be necessary. The present research, entitled "Methods of argumentation in the Al-Anam Surah", has been carried out by descriptive-analytic method and has come to the conclusion that numerous rational argumentations have been presented in the Al-Anam Surah and prophets have never contaminated their invitation to the Truth by using the tools of superstition and ignorant prejudice or they have not been tricky in order to increase their followers. They have always used the arguments to change the attitudes. Therefore, the method of categorization, questioning, and the third method of appeasement to the hostile were used in this Surah -as God has spoken with rational reasons in offering religious education.
    Keywords: Quran, the Al-Anam Surah, argumentation, Methods
  • زهرا کلباسی، امیر احمدنژاد
    مخاطب شناسی و تاریخ گذاری آیه 91 انعام یکی از اختلافات تفسیری مسلمانان از قرون ابتدایی تاکنون بوده که همواره مناقشاتی را ذیل این آیه برانگیخته است. برخی برخلاف قراین صریح این آیه عتاب آمیز، مخاطب آن را مشرکان پنداشته و در اثبات دعاوی خود، به عدم تعامل پیامبر با اهل کتاب در مکه استناد ورزیده اند. در حالی که برخی دیگر با عنایت به قراین متنی آیه، مخاطب آن را یهودیان دانسته اند، لیکن با تکیه بر پیش فرض مذکور، نزول این آیه را در مدینه تصور کرده اند. گروه سوم نیز مخاطب آن را یهودیان و نزول آیه را همزمان با دیگر فقرات سوره، در مکه دانسته اند؛ اما در جمع میان این پیش فرض تاریخی و چگونگی عتاب یهودیان در مکه به تکلف افتاده اند. این نوشتار پس از بررسی دیدگاه ها، مخاطب بودن یهودیان ذیل این آیه را پذیرفته و سپس در پرتو سایر آیات مکی، به ادعای عدم ارتباط پیامبر با اهل کتاب در این برهه پرداخته و ضمن رد آن، مکی بودن این آیه و امکان عتاب یهودیان در این دوران را اثبات نموده است.
    کلید واژگان: سوره انعام, یهودیان, مشرکان, مکی, مخاطب شناسی, تاریخ گذاری
    Audience-study and dating the āya 91 of Sūrat al-An‘ām has been one of the exegetical controversies among the Muslims since early centuries up to the present, which has always incited some disputes under this āya. Some have, contrary to the obvious evidences of this admonitory āya, assumed the addressees to be the polytheists and have made reference to the Prophet’s non-interaction with the People of Scripture in Mecca for proving their claim. Whereas, some others have, with reliance on the textual evidences of the āya, assumed its addressees to be the Jews; however, given the above presupposition, they have assumed the Revelation of this āya to have been in Medina. The third group have also regarded the āya’s addressees to be the Jews and its Revelation simultaneous with other parts of the sūra in Mecca, but have got into trouble in reconciling between this historical presupposition and the quality of admonishing the Jews in Mecca. Upon examining the viewpoints, this writing has accepted the Jews as being the addressees of this āya and then, in light of other Meccan āyas, has dealt with the claim of the Prophet’s non-interaction with the People of Scripture in this juncture and while rejecting it, has proved the āya’s being Meccan and the likelihood of admonishing the Jews in this period.
    Keywords: Sura Anaam, Jews, pagans, Maki, dated
  • مینا شمخی، قاسم بستانی، نصره باجی
    به آیات مدنی در سور مکی و آیات مکی در سور مدنی اصطلاحا «آیات مستثنی» گفته می شود. از جمله سوره های قرآنی که گفته شده دارای آیات مستثنی هستند، سوره های مکی انعام و اسراء. اما این سخن تا چه اندازه ای صحیح است؟ برخی با توجه به روایات ضعیف و نادرستی این آیات را استثنا کرده اند که در این تحقیق سعی می شود این روایات بررسی شوند.
    در این مقاله با استفاده از ادله و شواهد درون متنی و برون متنی، ابتدا یکپارچگی نزول این دو سوره، سپس با اقامه دلایلی تاریخی وتطبیق آنها با محتوا و سیاق آیات و روایات ترتیب نزول، زمان و مکان نزول سوره ها در مکه اثبات می شود.
    کلید واژگان: سوره انعام, سوره اسراء, مکی و مدنی, اسباب نزول, ترتیب نزول
    Mina Shamakhi, Ghasem Bostani, Nosre Baji
    Medina verses in Mecca Surahs and Mecca verses in Medina Surahs are so-called exceptional verses. Surahs the Cattle and the Israelites are surahs in which there are some exceptional verses. But to what extent this is right? Someone with respect to inaccurate traditions has called this verse exception. These traditions will be studied in this research.Initially the unity of descent of these two surahs, and then, by virtue of some historical reasons and their correspondence with the content and the style of verses and traditions related to the order of descent, the place and the time of descending of these surahs in Mecca will be proved in this paper by using some intra and extra textual evident.
    Keywords: surah the Cattle, surah the Israelites, Mecca, Medina, the reason of descend, the order of descend
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال