به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سیاحت » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «سیاحت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فضه جوادی، مریم برقعی*

    از جمله مسایل حایز اهمیت در فقه، مساله گردشگری است. در آیات قرآن کریم تشویق به سیاحت و گردشگری شده است: «فسیروا فی الارض»(رم/9). در پی همین سفارش های قرآن مجید، از اهل بیت علیهم السلام نیز احادیث بسیاری راجع به سیر و سفر روایت شده که نشان دهنده مطلوبیت گردشگری از نظر فقهی است. مردم نیز به فراخور توانایی ها و ابزاری که در اختیار داشته اند به انگیزه های گوناگون به گردشگری در زمین می پرداخته اند.در حالی که گردشگری در دهه های گذشته بیشتر به انگیزه تفریح و تفرج مطمح نظر گردشگران بوده، امروزه در کنار این هدف، انگیزه های اقتصادی و تجاری نیز به عنوان یک هدف مهم، برجسته و نمایان است. به گواهی تاریخ نیز، انسان، همواره در پی تامین نیازهای زندگی، برای مبادله کالا، راهی شهرها و کشورهای دیگر می شده است. امروزه صنعت گردشگری در دنیا به عنوان صنعتی بسیار درآمدزا، اشتغال آفرین و مولد، در ردیف اولین منابع درآمدی بسیاری از کشورها ازجمله کشورهای اسلامی قرار گرفته است. در این کشورها، معاملات انجام شده در قالب گردشگری، گاه در داخل کشور با افراد مسلمان و گاه خارج از آن با افراد کافر صورت می گیرد؛ کافر حربی و غیرحربی. داد و ستد در هر دو قسم دارای اشکال و احکام مختص به خود بوده که در فقه به آن پرداخته شده است. حاصل این نوشتار پس از بررسی منابع فقهی این است که اصل اولی در معاملات با کفار حربی عدم جواز و با کفار غیرحربی جواز است. اما در برخی موارد حکم حرمت بر آن بار می شود همانند معاملاتی که باعث ضرر بر مسلمین و تقویت یا تسلط کفار بر مال و جان آنان شود، همچنین معاملاتی که سبب ترویج فرهنگ کفار یا تشبه به آنان گردد و مواردی از این قبیل. در اینجا به جواز معامله ربوی با کفار نیز پرداخته شده است. این مقاله درصدد آن است تا با بررسی مبانی معاملات در اسلام، حکم و محدوده معاملاتی که از طریق گردشگری با افراد مسلمان و کافر صورت می پذیرد را از منظر فقه مورد پژوهش قرار دهد. در این نوشتار با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی با رویکرد فقهی به بررسی مطالب پرداخته شده است.

    کلید واژگان: درآمدزایی, معاملات, فقه, گردشگری, سیاحت}
  • سید محمدعلی حسینی زهرایی

    در جهان امروز، گردشگری از زاویه های مختلف به عنوان یک صنعت مهم مطرح است؛ اما در آموزه های اسلامی مشروط به این است که ملاک های دینی و ارزشی در آن کاملا رعایت گردیده و اهداف آن الهی باشد؛ در این مقاله که با عنوان:(مولفه های تربیتی گردشگری مطلوب از دیدگاه قرآن کریم) تدوین گردیده، نویسنده در پی طرح برخی از مولفه های مهم تربیتی گردشگری از دیدگاه قرآن کریم است که یافته های تحقیق را تشکیل می دهد و روش تحقیق از نوع اسنادی_ کتاب خانه ای و تحلیل محتواست تا نوعی گردشگری گردشگران، منطبق بر ارزش ها و ملاک های ارزنده قرآنی انجام گردیده و سیاحت سیاحان، اهداف بلند و عالی ای را تعقیب نماید.اهم مولفه های تربیتی از منظرگاه کلام وحی در این تحقیق؛ حصول بصیرت، پذیرش رسالت انبیای الهی، پند و عبرت پذیری، مشاهده آثار باستانی و تاریخی، معرفت و شناخت عمیق از پدیده ها و پیامدهای ناگوار طغیانگری و آثار ارزشمند سلوک طریق الهی، معتقد شدن به رستاخیز و معاد، پذیرش اسلام، پی بردن به نشانه های قدرت الهی، مانع تکذیب حقایق هستی، هدایت یافتگی، توحید پرستی، هستند که در رشد روحی و معنوی انسان آثاری ارزشمندی را پی ریزی خواهند کرد.

    کلید واژگان: مولفه های تربیتی, تربیت, هدایت, گردشگری, جهانگردی, سیر, سفر, سیاحت}
  • یوسف نوری*، حمید ضرغام بروجنی، مهدی کروبی، سید مجتبی محمودزاده

    آموزه های قرآن و سیره معصومین (ع) درباره ی حقوق و رشد کودک، همواره به تعلیم و تربیت او همگرا شده است. در قرآن کریم و احادیث، به استفاده از گردشگری با عناوینی چون؛ سیر و سفر، سیاحت، برای اهداف فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، به ویژه تقویت بعد عبادی سفارش شده است، و مصادیقی بر استفاده از گردشگری در جریان تربیت کودکان مشاهده می شود. هدف این پژوهش بررسی" نقش گردشگری بر پرورش کودک در ساحت های تربیتی از دیدگاه قرآن و حدیث"، است. در این پژوهش، از راهبرد استدلال منطقی در تحقیقات کیفی استفاده شد. یافته های این بررسی نشان می دهد؛ که مکتب تربیتی اسلام؛ قرآن و حدیث، بر به کارگیری روش های جذاب و فعال یادگیری در تربیت متربیان، متناسب با ویژگی ها و نیازهای آنان، تاکید دارند.همچنین گردشگری و سفرهای میدانی مدرسه موجب تقویت؛ مهارت های فردی و اجتماعی دانش آموزان می شود. در نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران، به استفاده از این روش ها به ویژه گردشگری در برنامه ی درسی دوره ی ابتدایی توجه چندانی نمی شود. این بررسی به معرفی برخی از روش های موثر یادگیری مستند به آموزه های دینی، پرداخته است.همچنین برای نقش آفرینی گردشگری در برنامه درسی دانش آموزان ابتدایی، چارچوبی را برای نیل به ساحت های تربیتی مبتنی بر قرآن و حدیث پیشنهاد نموده است.

    کلید واژگان: قرآن و حدیث, سیاحت, گردشگری, ساحت های تربیت, دوره ابتدائی}
    Yousef Noori *, Hamid Zargham Brojeni, Mehdi Karoubi, Sayed Mojtaba Mahmoudzadeh

    The teachings of the Holy Qur'an and the infallibility of the infallibles (AS) about the rights and development of a child have always been converged with his education. In the Holy Qur'an and hadiths, the use of tourism with titles such as travel, travel, tourism, for personal, social, political and economic purposes, in particular to strengthen the worship dimension, has been recommended, and examples of the use of tourism in the education of children are observed. To be. The purpose of this study was to investigate " The role of tourism in child rearing in educational aspects from the perspective of Quran and Hadith". In this study, logical reasoning strategy was used in qualitative research. Findings of this study show; Which emphasize the use of attractive and active learning methods in the training of translators, tailored to their characteristics and needs. Also, school tourism and field trips enhance students' personal and social skills. In the educational system of the Islamic Republic of Iran, the use of these methods, especially tourism, in the elementary curriculum This study introduces some of the most effective methods of documented learning to religious doctrine. It also proposes a framework for attaining Quranic and Hadith-based educational areas for the role of tourism in the curriculum for elementary students, a framework for achieving the, aspects of education based on the Quran and the Hadith has proposed.

    Keywords: Quran, Hadith, Tourism, aspects of education, Elementary}
  • بنفشه محمدی *، کاظم قاضی زاده
    امروزه نقش گردشگری و جهانگردی بر اقتصاد و فرهنگ کشورها غیر قابل انکار است. گردشگری در دنیای امروز با اهداف گوناگونی صورت می پذیرد. در فرهنگ اسلامی، انجام بعضی از اعمال و مناسک عبادی مانند حج و عمره و نیز زیارت مکان هایی که دارای ارزش معنوی هستند، به عنوان اهداف گردشگری مطرح می شوند. همچنین،وظایفی چون هجرت وجهاد را نیز می توان از اهداف گردشگری برشمرد و یا صله رحم که گاهی مستلزم انجام گردشگری است. تفریح و تفرج، تجارت و کسب علم و دانش نیز از موضوعاتی است که به عنوان اهداف گردشگری، در فرهنگ اسلامی بدان سفارش شده است. گردشگری و جهانگردی بخش جدایی ناپذیر در فرهنگ و تمدن اسلامی به شمار می روند که باید در تبیین سبک زندگی و برنامه ریزی های کلان و راهبردی در حکومت اسلامی لحاظ گردند. بدیهی است که مطالعه اهداف گردشگری موضوعی بنیادین درمطالعات گردشگری و جهانگردی به شمار می رود.
    کلید واژگان: قرآن, حدیث, گردشگری, سیر و سفر, سیاحت}
    Banafsheh Mohamadi*, Kazem Ghazi Zade
    These days, travel and tourism has a significant cultural and economic effect on various countries around the World. For this reason, different goals arises in tourism. Some Islamic practices like Hajj, Umrah (lesser hajj) or Pilgrimage has links to tourism. Also Jihad and Hegira (migration) are duties in Islamic culture requires traveling and tourism or Sele Rahem (visiting families) are sometimes linked to the tourism. Pleasure, fun, trade and gaining knowledge are goals recommended in Islamic tourism. So as tourism is an integral part of Islamic culture, it should be considered in policies and strategies within an Islamic government planning. It is obvious that the study of the goals of tourism, is a fundamental issue in the studies of tourism and traveling.
    Keywords: Quran, Hadith, Tourism, Journey, Trip}
  • ابراهیم ابراهیمی*، محترم صالحی، فرشته صالحی
    این مقاله بر آن است که به معنا شناسی سیاحت و گردشگری در قرآن کریم بپردازد تا با کشف معارف جدید از قرآن اندیشه نظام دار بودن آن معارف روشن شود. زیرا واژگان مترادف با گردشگری گاهی در بافت زبانی آیات ذکر شده است و گاهی براساس سیاق آیات و تفاسیر مربوط به آن، روشن می شود. این مقاله به شرح و تبیین واژه سیاحت و سپس واژگان دیگری که به این مهم در ارتباط است در حوزه های لغت، تفسیر و سیاق آیات می پردازد.
    از آنچه در متن مقاله بیان شد می توان گفت، گردشگری نقل مکان از جایی به جای دیگر برای تامین نیازهای مادی و معنوی است،که به طور مستقیم و غیر مستقیم بر زندگی انسان اثر می گذارد و آدمیان را به اهداف گردشگری که همان سیر الی الله است رهنمون می سازد.
    کلید واژگان: سیاحت, سیر, سفر, هجرت, معناشناسی}
    Ebrahim Ebrahimi, Mohtaram Salehi, Fereshte Salehi
    Tourism is a general term in the holy Quran and includes some words like “Seyr”, “Safar”, “Siahaht”, “Nafr”, “Shoqah”, “Hijrah” and etc. This research attempts to clarify those terms that are related to tourism. The lexical and Quranic usage of the term tourism is studied first, and then the related words are evaluated in lexical, exegetical and Quranic domains. This approach, through finding the new teachings of the Quran, results in recognition of the fact that its teachings are systematic.
    Keywords: Seyr, Safar, Siahah, Hijrah, semantic}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال