به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سیاست فرهنگی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «سیاست فرهنگی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمود حاجیلویی*، حسن دانایی فرد
    فرهنگ رکن رکین یک جامعه است و حاکمیت نمی تواند نسبت به ان بی تفاوت باشد. چگونگی مداخله دولت ها در فرهنگ، عرصه ای است که در سیاستگذاری فرهنگی به ان پرداخته می شود. در واقع سیاستگذاری فرهنگی را اعمال قدرت حاکمیت در عرصه فرهنگ تعریف می کنند. جمهوری اسلامی ایران به واسطه هویت فرهنگی توجه ویژه به این حوزه سیاستگذاری داشته و به شکل های مختلف سعی در بهینه سازی و رشد در این عرصه را دارد. این پژوهش در پی بررسی فرایند سیاستگذاری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با هدف احصاء مسایل اصلی، به عنوان نقطه عزیمت اقدامات بهینه سازی و رشد این فرایند است. بدین منظور ضمن مصاحبه کیفی عمیق و نیمه ساختاریافته با 13 نفز از نخبگان و خبرگان سیاستگذاری فرهنگی، متن مصاحبه ها با استفاده از روش قالب مضامین در تحلیل مضمون، در سه مرحله کدگذاری و تحلیل شدند و در مجموع275 مضمون کلیدی،65مضمون یکپارچه کننده و 20 مضمون کلان تولید گردید. بدین ترتیب مسایل بیست گانه فرایند سیاستگذاری فرهنگی کشور در سه حوزه؛ مسایل معرفتی، مسایل زمینه ای و مسایل مدیریتی ظهور پیدا کردند. به گونه ای که در حوزه های معرفتی و زمینه ای هر کدام 5 مساله و در حوزه مدیریتی 10 مساله استخراج شده است. این مسایل بیست گانه، دارای 65 ریز مساله در مراحل سه گانه فرایند سیاستگذاری فرهنگی، تدوین و اجرا و ارزیابی هستند که در تعامل با یکدیگر و ناظر به مراحل فرایند سیاستگذاری فرهنگی کشور می باشند.
    کلید واژگان: خط مشی عمومی, سیاست فرهنگی, سیاستگذاری فرهنگی, فرایند}
  • فرشاد مهدی پور*
    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیرات پیشران های نوین بر حوزه فرهنگ و سیاست گذاری فرهنگی در ایران است. این پژوهش صرفا بر پیشران های فن آورانه متمرکز بوده و متکی به طبقه بندی چهارگانه از فن آوری های نوین شامل نانو، زیست فناروی، علوم شناختی و فضای مجازی است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و از سیاست پژوهی، مطابق الگوی خط مشی گذاری عمومی بهره گرفته شده، سپس با الهام از تحلیل محتوای کیفی که به دنبال ردیابی میان معنا و پیرامون آن می باشد و با استفاده از ارزیابی های نخبگانی نتیجه نهایی بدست آمده است. نتایج نشان داد که علوم شناختی با نمره 7 بالاترین ارتباط را با دیگر فن آوری ها دارد و فضای مجازی در رتبه دوم و نانو و فن آوری زیستی در رتبه‎ های بعدی قرار دارند.
    کلید واژگان: سیاست فرهنگی, نانو, زیست فن آوری, فضای مجازی, علوم شناختی, پیشران ها}
    Farshad Mahdipour *
    The purpose of the present research is to study the effect of modern driving forces on the realm of culture and policy-making in Iran. This research is merely focused on technological driving forces and relies on a four-type classification of modern technologies including nano, biotechnology, cognitive sciences, and cyberspace. The method of study is descriptive analysis and it has applied policy studies according to the model of public policy-making. The final results were achieved by the analysis of qualitative data aiming to make a correlation between meaning and the surrounding environment as well as the evaluation of the elites. The results showed that cognitive sciences with the score 7 had the highest relationship to other technologies, and cyberspace, nano, and biotechnology were in the 2nd, 3rd, and 4th places respectively.
    Keywords: cultural politics, Nano, biotechnology, Cyberspace, cognitive sciences, driving forces}
  • مریم اسعدی*، مهدیه سادات مستقیمی

    سیاستگذاری فرهنگی در ترویج مسایل اخلاقی در امتداد اندیشه های بنیادین فلسفی امری ضروری است این مقاله ضمن ارایه تبیینی از این مدعی درمطالعه موردی مسئله توبه نشان می دهد که چگونه مباحث انتزاعی فلسفه صدرایی از طریق حکمت مدنی می تواند کاربردی شده و به پیشنهاد هایی در زمینه خط مشی گذاری در فرهنگ توبه بر اساس دیدگاه های علم النفسی و معرفت شناسی صدرایی با روش توصیفی- تحلیلی- استنباطی دست یابد .توبه از دیدگاه صدرا دارای سه مولفه معرفت، ندامت و اراده است. پس از تبیین فلسفی این موارد ثابت شده معرفت به ضرر گناه و نفع توبه که از آن تعبیر به انگاره می شود به عنوان اصلی ترین مولفه توبه تلقی می شود. تحلیل های فلسفی صدرایی می تواند نشان دهد که مراتب ندامت و اراده در توبه تابعی از مراتب معرفت است و معرفت شهودی مبتنی بر فطرت می تواند در سطح کمی و کیفی بیشترین تاثیر را در انگیزش افراد به سوی توبه داشته باشد و از این جهت در راستای شکوفایی معرفت شهودی برنامه ریزی های فرهنگی باید منعطف بر تکوین و تکامل معرفت شهودی باشد.با توجه به اهمیت انگاره هایی که افراد در جوامع نسبت به ضررهای گناهان و منفعت توبه دارند باید علاوه بر راه های ایجاد "معرفت یقینی" و علاوه بر در نظر گرفتن مسئله "احتمال معرفت شناختی" باید به انگاره های مربوط به صور خیال توجه ویژه ای نمود و برای گسترش و تعمیق معرفت شهودی فطری تلاش کرد

    کلید واژگان: توبه, اخلاق انگاره, معرفت, ملاصدرا, سیاست فرهنگی}
  • سید ناصر موسوی*، محمدعلی چلونگر، شکوه سادات اعرابی
    فاطمیان (297-567ق) از همان سال ورود به مصر362ق به برگزاری آیین های مختلف دینی و قومی توجه جدی داشتند. در این میان آیین های شیعی به ویژه جشنواره غدیر و سوگواره عاشورا به جهت ارتباط وثیق با هویت دولت شیعی فاطمیان و مشروعیت مورد ادعای این دولت در مقابل عباسیان، اهمیت ویژه یافت. مطابق گزارش های منابع، جشنواره عید غدیر همه ساله در مصر فاطمی برگزار می شد. رقابت با تسنن رسمی عباسیان، تقویت هویت شیعی فاطمیان و مشروعیت دولت اسماعیلیان و نیز تلاش در جهت تغییر رفتار مصریان به عنوان مقدمه تغییر ساختار ارزشی و اعتقادی ایشان، موجب اهمیت دادن به برپاداشت غدیریه و استمرار برپایی جشن غدیر گردید. این جشنواره همواره از جهت عظمت، ابهت وگستردگی در طول دو قرن مذکور یکسان نبود و بارها متناسب با سیاست فرهنگی دولت فاطمیان دچار تغییرات و تحولات قابل توجهی شد. اینکه این جشن چه تحولاتی به خود دید و هر مرحله چه ویژگی هایی داشت، اصلی ترین سوال این تحقیق است که با روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد تاریخی بررسی خواهد شد. یافته های این تحقیق نشان می دهد این مراسم در ابتدا ساده وگسترده بود؛ ولی پس از تثبیت دولت فاطمی در مصر تحولات عظیمی را از سرگذراند. چنان که عمده محققان این جشن مهم و باشکوه را که در طول یک دهه برپا می شد و کارناوال های شادی همراه با نمادهای شیعی را گزارش کرده اند. راه اندازی موکب عظیم امام - خلیفه فاطمی در این دوره ضمن شادی بخشی به جشن غدیر، در اشاعه فرهنگ شیعی بسیار موثر بود. به دلیل هزینه بر بودن این موکب، در دوره پایانی دولت فاطمیان این جشن محدود به داخل قصر و به صورت ساده و یک روزه برگزار می شد.
    کلید واژگان: غدیرخم, فاطمیان, مشروعیت, سیاست فرهنگی, جامعه پذیری}
    SEYAD NASER MOSAVI *, Mohammad Ali Chelongar, Shokuh Al-Sadat A&#, Arabi Hashemi
    People in the Fatimid era (910-1172) paid serious attention to holding different religious and ethnic ceremonies since their arrival in Egypt (973). Among the ceremonies, the Shia rituals especially Ghadir Festival and Ashura Mourning Ceremony had been especially important due to the deep relationship with identity of Shia Fatimid Government and its claimed legitimacy against Abbasid. According to the reports of resources, Ghadir Festival was held annually in Fatimid Egypt. Competition with Abbasid formal Sunnism, strengthening the Fatimid Shia Identity and legitimacy of Islam'illian government as well as the efforts made to change the behavior of Egyptians as an introduction for changing their value and belief structure, were all the reasons to consider holding Ghadir Festival and its continuity to organize as important. This festival has not always been the same in terms of grandeur, magnificence and expansion during the mentioned two centuries, and it has undergone significant changes and developments many times in accordance with the cultural policy of the Fatimid government. What are the developments of this celebration and what are the characteristics of each stage are the main questions of this study that will be examined through an analytical descriptive method and with a historical approach. The findings of this study show that the ceremony was initially simple and extensive; but after the establishment of the Fatimid government in Egypt, it underwent great changes. As most researchers have reported this important and glorious celebration that took place over a decade as well as carnivals of joy with Shiite symbols. Organizing the great Moukeb of Imam-Caliph Fatemi during this period, while giving joy to the celebration of Ghadir, was very effective in spreading Shiite culture. In the last period of the Fatimid government, due to the cost of this Moukeb, the celebration of Ghadir was limited to the inside of the palace and was held in a simple and one-day manner
    Keywords: Ghadir Khom, Fatimid, legitimacy, Cultural Policy, sociability}
  • عبدالرحمن افشاری، مجید توسلی رکن آبادی*، سعید شریفی
    پژوهش حاضر با هدف بازشناسی موانع سیاسی تحقق اهداف سیاست گذاری فرهنگی در ایران انجام گرفت. روش تحقیق آمیخته اکتشافی متوالی بود. جامعه پژوهش در دو سطح نخبگان و کارشناسان سیاست فرهنگی و به تعداد 396 نفر بوده و ابزار گردآوری اطلاعات در سطح اول مصاحبه نیمه ساختاریافته و در سطح دوم پرسشنامه در 7 بعد و 40 گویه براساس داده های استخراج شده از طریق کدگذاری باز و محوری در بخش اول بود. نتایج نشان داد اگرچه از بین موانع شناسایی شده فقدان مدیریت یکپارچه دارای میانگین و میانگین رتبه ای بالاتری نسبت به سایر موانع است، درحالی که سهم تاثیر و اهمیت آن در مدل هم خطی پائین ترین میزان است. همچنین عامل حمایت سیاسی نقش تعیین کننده تری به عنوان یک مانع برای تحقق اهداف سیاست گذاری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مدل پیش بینی کننده ایفا می کند. فقدان نظریه فرهنگی مشخص در سیاست گذاری فرهنگی از دیدگاه متخصصان مانع مهمی در تحقق اهداف سیاست گذاری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است، درحالی که میزان تمایل به مقاومت از طریق مناسک در بین اعضای جامعه می تواند پیش بینی کننده تحقق اهداف سیاست گذاری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران باشد.
    کلید واژگان: سیاست گذاری فرهنگی, سیاست فرهنگی, نظریه فرهنگی, مهندسی فرهنگی, مدیریت فرهنگی}
    Abdul Rahman Afshari, Majid Majid Tavassoli Roknabadi *, Saeed Sharifi
    This article is aimed at identifying political barriers in the way of cultural policy making in Iran. For this research a mixed successive discovery method is employed. The research community includes 369 cultural policy experts and elites. Besides, semi-systematic interviews as the first phase and 7 dimensional questionnaires based on collected data through open and axial coding method alongside with 40 testimonies as the second phase played the role of data collection tools. Results indicate that while among all recognized barriers the lack of integrated management system scored the both higher average and higher rating average, the impact portion of such obstacle according to the linear model perspective tends to remain the least. Moreover, the political support factor represents a more serious obstacle to achieving cultural policy making in Islamic republic of Iran. Meanwhile, the community tendency to resistance can predict the cultural policy making achievements in Iran.
    Keywords: Cultural Policy Making, Cultural Policy, Cultural Theory, cultural engineering, cultural management}
  • روح الله دهقانی
    ائمه طاهرین (ع) رهبران برگزیده الهی برای جامعه بشری و تبیین گر پیام رسولان الهی و هادیان مردم بوده اند. بخش عمده ای از تلاش ایشان معطوف به توسعه فرهنگی عصر خود بوده است. با عبور جریان امامت از فراز و نشیب هایی که پس از رحلت رسول خاتم (ص) بر ایشان تحمیل شد، پس از ولایت عهدی امام رضا (ع) در عهد مامون و شهادت ایشان تا دوره غیبت حضرت حجت (عج)، امامان نهم، دهم و یازدهم در فاصله بیش از نیم قرن عهده دار این منصب خطیر بودند. در این مقاله به بررسی سیاست های فرهنگی امامان (ع) در این دوره پرداخته شده است. در این مقاله با استفاده از روش اسنادی و کتابخانه ای اطلاعات مورد نیاز جمع آوری و در چارچوب مدل چرخه ای سیاست گذاری تحلیل شده است. بر اساس مدل چرخه ای برای تحلیل سیاست های فرهنگی ابتدا «مسئله شناسی» و در ادامه «طراحی و انتخاب» سیاست و پس از آن «اجرا» و در نهایت «ارزیابی» سیاست صورت خواهد گرفت. مسائل فرهنگی این عصر در سه دسته: مسائل دستگاه خلافت، مسائل فرهنگ عمومی و مسائل فرهنگ شیعی تحلیل شده اند و سپس سیاست های فرهنگی امامان این عصر (ع) بررسی و تحلیل شده است؛ سیاست هایی که از لایه های بنیادین فرهنگ (اعتقادات و ارزش ها) تا لایه های رفتاری را مورد تاثیر قرار داده اند.
    کلید واژگان: فرهنگ, سیاست فرهنگی, امام نهم, دهم و یازدهم (ع)}
    Roohollah Dehghani *
    The infallible Imams have been selected religious leaders for the human society, who explained the message of the divine prophets and were guides for people. A large of part of their efforts has been devoted to the cultural development of their own era. After Imams passed the ups and downs of the aftermath of the death of Prophet Muhammad, and after Imam Reza accepted the role of the Crown Prince of Al-Ma’mun and Imam’s martyrdom until the absence of Imam Mahdi, the ninth, tenth, and eleventh imams played this important role. The present article purports to examine the cultural polices of these Imams in this period. This research has collected the necessary information based on documentary and library methods, and has analyzed it in accordance with the cyclic model of policymaking. According to this model, analyzing the cultural policies involves identifying the problem, designing and selecting the ploy, and finally evaluating that policy. The cultural issues of this era have been classified in three groups: the issues of caliphate, the issues of public culture, and the issues of Shiite culture. Then, the cultural policies of the Imams of this era have been analyzed. These policies have influenced the fundamental layers of culture (beliefs and values) as well as the behavioral layers.
    Keywords: Culture, Cultural policy, The ninth, tenth, eleventh Imams (A.S.)}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال