به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سیاق » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه « سیاق » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • اباذر کافی موسوی*
    برخی مفسران برای وجود عالم ذر به آیه 172 سوره اعراف استناد کرده اند؛ ولی برخی، معنای واژگان و ظهور آیه را مخالف این ادعا می دانند. پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و با هدف یافتن ترجمه صحیح و مطابق با شواهد سیاقی است تا پاسخی برای این پرسش بیابد که مناسب ترین ترجمه آیه 172 سوره اعراف بر پایه ساختار و انسجام متنی سوره اعراف چیست؟ بر این اساس، با اصل قرار دادن معنای ظاهری واژگان آیه، به تبیین انسجام و ارتباط آیات سوره اعراف پرداخته و به این نتیجه می رسد که محور اصلی این سوره، دعوت به تبعیت از قرآن کریم و انذار مخالفان این دعوت است و به همین منظور، عاقبت انکار دعوت حق را از حضرت آدم تا نبی خاتم بیان نموده و در آیه 172 به یک جمع بندی می رسد و می فرماید: (ما فرزندان حضرت آدم را نسل به نسل پدید آوردیم و آنان را (پس از ارسال رسولان و بینات و اتمام حجت) شاهد خودشان قرار دادیم بر اینکه آیا من خدایتان نیستم؟ و آنان گفتند بله ما شهادت می دهیم. این اقرار به خاطر این است که در قیامت نگویند ما جاهل به آن بودیم). این ترجمه، نه بر عالم ذر دلالت دارد و نه بر ندای فطری؛ بلکه اقراری عقلی است که بر اساس مشاهدات آیات و بینات انبیاء الهی شکل گرفته است.
    کلید واژگان: آیه 172 سوره اعراف, عالم ذر, بنی آدم, سیاق}
    Abazar Kafimosavi *
    Some commentators have referred to verse 172 of Surah Al-Araf for the existence of the universe. But some consider the meaning of the words and the appearance of the verse to be against this claim. The current research is descriptive-analytical with the aim of finding the correct translation and in accordance with the contextual evidence to find an answer to the question that what is the most appropriate translation Based on this, by putting the apparent meaning of the words of the verse as the principle, he explained the coherence and connection of the verses of Surah A'raf and came to the conclusion that the main focus of this surah is a call to obey the Holy Quran and a warning to those who oppose this call, and for this purpose, He states the consequences of denying the call of truth from Hazrat Adam to the last prophet and reaches a conclusion in verse 172 and says: (We created the children of Hazrat Adam generation after generation and made them witnesses We decided on our own: Am I not your God? And they said yes, we testify. This confession is for the sake of not saying on the Day of Judgment that we were ignorant of it). This translation does not refer to the subterranean world, nor to the natural call; Rather, it is an intellectual confession that was formed based on the observations of the verses and visions of the divine prophets.
    Keywords: Verse 172 Of Surah A', Raf, Alam Zar, Bani Adam, Zoriyeh, Siyaq}
  • نیلوفر حسینی ترکانی، سیده فاطمه هاشمی*، احمدرضا غایی

     پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش و کارکرد مولفه سیاق در تحلیل معنایی پنج سوره اذائیه اخروی «الواقعه، التکویر، الانفطار، الانشقاق، الزلزال» به منظور شناخت بیشتر فهم آیات و هشدارهای الهی در آیات این سور در موضوع قطعیت وقوع قیامت و حقانیت حسابرسی اخروی تنظیم شد ه است.بررسی اجمالی از حیث ابعاد معنایی و محتوایی سور مذکور معلوم می دارد که هر پنج سوره، دارای ساختار مشترک در مطلع آیه آغازین با اذای ظرفیه شرطیه، ذکر جواب شرط قطعی الوقوع (به صیغه ماضی) مطابقت مفهومی و مصداقی برخی واژگان مشترک، هماهنگی مضامین هر سوره با اهداف آن، و مشتمل بودن توصیفات مربوط به متعلقات اذا و جزای شرط در این سور، غالبا از حیث مضمون مشابهت دارند. این امر علاوه بر دلالت تناسب آیات این سوره ها، به نوعی ارتباط معنادار محتوایی آنها را دربر میگیرد.نقش سیاق با توجه به دلالت معنایی الفاظ و تعابیر خاص آیات این سوره ها(با تطبیق بر آراء تفسیری علامه طباطبایی و سید قطب)، عموما مشتمل بر توبیخ و تهدید و انذار منکران قیامت و حسابرسی روز جزاست که گاه با لحن تهدید و انذار و گاه همزمان با لحن تنبه و تاکید و استعمال تعابیر خاص و استفهامات و سوگندهای متناسب و در همراهی با استدلالات محکم در قالب برهان مطرح شده تا هدف مهم معرفتی برگرفته از نزول این دسته از سور که همانا ارشاد الهی در اثبات حقانیت وقوع قیامت و بازگشت منکران بعث و حسابرسی به سوی حق و نیز هشدار نسبت به کیفر و پاداش اخروی است، به طور ثمربخشی متجلی گردد.

    کلید واژگان: تحلیل معنایی, سیاق, سور اذائیه اخروی, تفسیر المیزان, تفسیر فی ظلال القرآن}
    Niloofar Hoseini Torkani, Seyedeh Fatemeh Hashemi *, Ahmadreza Ghaee

     The aim of this study is the part of Siyaq in content analysis of otherworldly Ezaieyeh five Surahs (Al-Waqi’ah, At-Takwir, Al-Infitar, Al-Inshiqaq- Az-Zalzalah) which is arranged to learn more about understanding the verses, divine warnings in the verses of these Surahs in the matter of the resurrection, and the judgement day.The overview, In terms of content of these Surahs, defines all of them have similarity and common structure in the first verse with conditional Eza, mention of definitive condition answer, concept coincidence of some shared words, and the meaning and aim of each Surah, containing of belong description of Eza, condition answer of the Surahs, and in terms of subject.The part of Siyaq, considering the content signification of words, and special paraphrase of verses, generally is included the threat of Doomsday denier which is mentioned as threat, and emphasis and use of special paraphrases, questions, proper oaths with strong reasons, to emerge the important aim of Surahs revelation, which is divine guidance in proof of Doomsday, and returning of deniers to Almighty God, and punishment notice

    Keywords: Content Analysis, Siyaq, Otherworldly Ezaieyeh Surahs, Tafsir Al-Mizant, Tafsir Fi Zilal Al-Quran}
  • زهرا محب پورحقیقی*، محمد شریفانی

    همواره روش تطبیق در حصول به میزان حقیقت در اغلب موضوعات از موثرترین روش هاست.در عصر حاضر کتاب تفسیر مواهب الرحمن و المیزان از جمله تفاسیر فاخر عصر ماست که در نگاه کلی روش اجتهادی قرآن به قرآن شاخصه هردو تفسیر است.مقاله حاضر پس از تبیین ساختار کلی این دو تفسیر و اشاره به ویژگی های هر کدام در مقام تطبیق و مقایسه با به کارگیری روش قرآن به قرآن، تبیین مفردات واژگان و مساله مهم سیاق در هردو تفسیر پرداخته شده است.لکن در مقام مقایسه پرداختن به تبیین دقیق و جامع و گسترده معنای واژگان لغات از مولفه های شاخص تفسیر مواهب است که بحق از سبک نوینی برخوردار است. همانگونه که پرداختن بهمساله سیاق بعنوان یک نوآوری فاخر از خصوصیات بسیار مهم تفسیر المیزان است و در نهایت باید اعتراف کرد بهره گیری از هردو تفسیر میتواند مارا به فهم عمیق و جامع قرآن رهنمون کرد که این هنر مقاله حاضر است.

    کلید واژگان: مواهب الرحمن, المیزان, روش قرآن به قرآن, معناشناسی واژگان, سیاق}
    Zahra Mohebpoor Haghighi *, Mohammad Sharifani

    The method of adaptation is always one of the most effective methods in obtaining the truth in most subjects. In the present era, the book of Tafsir Al-Rahman Al-Rahman and Al-Mizan is one of the great interpretations of our era, which in general view the method of ijtihad of the Qur'an to the Qur'an is a characteristic of both interpretations.After explaining the general structure of these two interpretations and referring to the characteristics of each in the position of comparison and application of the method of the Qur'an to the Qur'an, the present article explains the vocabulary and the important issue of the context in both interpretations. The detailed, comprehensive and extensive explanation of the meaning of words is one of the key components of the interpretation of blessings, which truly has a new style. As dealing with the issue of context as a noble innovation is one of the very important characteristics of al-Mizan's interpretation, and finally, it must be admitted that the use of both interpretations can lead us to a deep and comprehensive understanding of the Qur'an, which is the art of this article.

    Keywords: Muhabeh Al-Rahman, Al-Mizan, The Method Of The Qur&#039, An To The Qur&#039, An, Semantics Of Words, Context}
  • عبدالله میراحمدی*، شهلا حقی
    سوره های قرآن از مجموعه هایی از آیات به هم پیوسته و منسجم تشکیل شده و این پیوستگی ناشی از انواع ارتباطی است که بین آن ها وجود دارد و شامل ارتباط های لغوی و دستوری و منطقی می گردد. انسجام به سازوکار درون متنی زبان گفته می شود که سخنور را در ایجاد و برقراری ارتباط در هر جمله یا بین جملات یاری می دهد؛ به بیان دیگر، انسجام به روابط ساختاری-واژگانی متن اطلاق می گردد..به این منظور در پژوهش حاضرنخست دیدگاه شاخص ترین مفسران درباره مکی و مدنی بودن این سوره تحلیل می شود وبه طور ویژه نیز سه تفسیری که به روش ترتیب نزول نگارش یافته، مفصل تر بررسی و دیدگاه مفسران این تفاسیر درباره مکی یا مدنی بودن سوره مزمل وچگونگی ارتباط میان بخش های این سوره وهم چنین میزان کارآیی تفاسیر تنزیلی در شیوهمواجهه با آیات استثنا شده و این امکان که پیوستگی متنی میان سوره دلیلی بر مکی یا بودن سوره ای به طور کامل باشد، تبیین می گردد.در ادامه با درنظر گرفتن زبان شناسی نقش گراونظریه انسجام متن با توجه به بافت وسیاق تا آن جاکه قابل انطباق بر محتوای قرآن باشد، عوامل پیوستگی ساختاری و متنی سوره مزمل بررسی ودر پایان، نمونه هاومصادیق مورد نظر در دو جدول ارایه می شود.
    کلید واژگان: سوره مزمل, پیوستگی متنی, پیوستگی لغوی, سیاق, بافت}
    Abdollah Mirahmadi *, Shahla Haghi
    he chapters of the Quran are composed of interconnected and cohesive verses, and this cohesion stems from the various types of relationships between them, including lexical, syntactic, and logical connections. Coherence refers to the intra-textual mechanism of language that assists the speaker in creating and maintaining communication within each sentence or between sentences; in other words, coherence refers to the structural-lexical relations of the text. Therefore, in this research, first, the perspective of the most prominent interpreters regarding the Meccan and Medinan nature of this chapter is analyzed. Specifically, three interpretations written in the order of revelation are examined in detail, along with the interpreters' views on the Meccan or Medinan nature of Surah Al-Muzzammil and how the sections of this chapter relate to each other, as well as the effectiveness of the interpretations in dealing with exceptional verses and the possibility that the textual coherence between chapters as a possible evidence of the chapter as being entirely Meccan is speculated. Furthermore, considering the linguistic role and the theory of textual coherence in relation to the context and structure, the factors of structural and textual coherence in Surah Al-Muzzammil are investigated, and finally, examples and relevant instances are presented in two tables.
    Keywords: Quran, Al-Muzzammil, structural, textual coherence, context, coherence of text}
  • مینا شمخی، حمید ایماندار، جواد شکور*

    سیاق از مهمترین قراین در فهم مراد الهی است که در تفاسیر ساختارنگر از ابزارهای اصلی مفسر محسوب می گردد. با توجه به اهمیت تفسیر الاساس سعید حوی در میان این تفاسیر، ضرورت دارد تا تعداد دفعات به کارگیری سیاق ذیل هر کارکرد، احصاء و برداشت هایش نیز در بوته نقد قرار گیرد تا دقت مفسر در بهره مندی از سیاق در حل اختلافات تفسیری روشن شود. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای صورت گرفته است که براساس یافته های این پژوهه، حوی از سیاق در 357 مورد که مشتمل بر 12 کارکرد از جمله توسعه و تحدید گستره دلالت الفاظ، اثبات پیوستگی آیات به ظاهر گسسته، فهم نوع ادوات و... می شود، بهره برده است که تعدد کارکردها به معنای توجه مفسر به موضوعات مختلف است. حوی هر چند به کاربست های متعدد سیاق توجه داشته اما در کارکردهایی همچون فهم آیات و سور مکی و مدنی، کشف واحد نزول، اختیار قرایت و...  که در زمره کاربردهای سیاق محسوب می شوند، توجهی نداشته است همچنین عدم توجه کافی به انواع سیاق، برتری دادن عقاید خویش و آراء دیگران بر آن، سبب ضعف در برداشت هایش شده است.

    کلید واژگان: سیاق, تفسیر, تفسیر ساختارنگر, تفسیر الاساس, سعید حوی, آیات ادبی}
    Mina Shamkhi, Hamid Imandar, Jawad Shakour*

    Context is one of the most important signs in understanding the divine meaning, which is considered one of the main tools of the interpreter in structuralist interpretations. Considering the importance of Saeed Hawwā's Tafsir al-Asās among these interpretations, it is necessary to count the number of times the context is used under each function, and its interpretations are also criticized so that the interpreter's precision has been revealed in using the context in solving interpretive disputes. The research was done with descriptive-analytical method and using library resources, based on the findings of this research, Saeed Hawwā has used from the context in 357 cases, which includes 12 functions, including the development and limitation of the meaning of words, proving the continuity of the verses, which apparently seems to be incoherent, and understanding the type of tools and etc. The multiplicity of functions means the commentator's attention to different subjects. Although Saeed Hawwā has paid attention to the many applications of context, he has not paid attention to functions such as understanding Meccan and Madani verses and surahs, discovering the descent unit, choosing readings, etc., which are among the uses of context. Also, has not paid enough attention to various contexts, and giving priority to one's own opinions and the opinions of others over them, has caused weakness in his perceptions.

    Keywords: Context, Interpretation, Structuralist Interpretation, Tafsir al-Asās, Saeed Hawwā, Literary Verses}
  • حمید رضا طوسی، نوشین علیپور*، احمد خالدی
    قرآن منبع اصلی دین، ایمان و فرهنگ معنی بخش زندگی مادی و معنوی انسان است. آنچه اهمیت دارد فهمیدن معنای آیات آن در همه ادوار و مخصوصا در عصر امروزی است؛ هرچقدر انسان در عصر امروزی از مفهوم و ترجمه قرآن آگاهی بیشتری یابد از آثار و برکات آن و به ویژه از فهم بیشتر بهره مند می شود و برعکس اگر کسی از قرآن چیزی نفهمد به همان اندازه نیز از هدایت و آثار و برکات قرآن بی بهره می ماند. قرآن کریم جامع‏ترین و ارزنده‏ترین منبع ناب اسلامی در جهت هدایت و سعادت انسان است که از دیدگاه دانشمندان ترجمه در فهم و درک قرآن حایز اهمیت است. قرآن کریم پس از خدای سبحان از هر چیزی برتر است. نقش ترجمه در فهم قرآن از منظر اندیشمندان پژوهش انجام گیرد؛ به روش توصیفی تحلیلی پژوهشی در خصوص نقش ترجمه در فهم قرآن از منظر اندیشمندان با تاکید بر دیدگاه امام خامنه ای انجام گرفته است. یافته ها نشان می دهدکه «ترجمه» ناظر بر توجه به سیاق و قرایت آموزه های وحیانی موجب تاثیرگذاری در حوزه فهم کتاب آسمانی، انس با کتاب خدا، درک موعظه الهی و توجه خاص به معانی بنیادین در قالب کلمات کلیدی و محوری قرآن از دیدگاه مقام معظم رهبری و پاره ای از اندیشمندان اسلامی می گردد.
    کلید واژگان: ترجمه, فهم قرآن, قرائت, سیاق, امام خامنه ای, اندیشمندان اسلامی}
    Hamidreza Tousi, Noushin Alipour *, Ahmad Khdiale
    The Quran represents the primary source of religion, faith, and the essence of both material and spiritual life for humanity. Understanding the meaning of its verses holds paramount importance, especially in contemporary times. The more one comprehends the concepts and translations of the Quran in the modern era, the more they benefit from its effects, blessings, and particularly, a deeper understanding. Conversely, a lack of understanding of the Quran leaves one devoid of its guidance, blessings, and impacts. From the perspective of scholars, translation plays a crucial role in comprehending and understanding the Quran. The Quran is the most comprehensive and valuable Islamic source for guiding humanity, second only to Allah. This research focuses on the role of translation in understanding the Quran based on scholars' perspectives, particularly emphasizing Imam Khamenei's viewpoint. Employing a descriptive-analytical research method, this study delves into the significance of translation in understanding the Quran, emphasizing scholars' views and Imam Khamenei's perspective. The findings highlight that "translation" encompasses attention to context, recitations, divine teachings' comprehension, and a particular focus on fundamental meanings using Quranic keywords and core concepts according to the viewpoint of Ayatollah Khamenei and a segment of Islamic scholars.
    Keywords: Translation, Understanding Quran, Recitations, context, Imam Khamenei, Islamic Scholars}
  • علی اصغر آخوندی*، محمدحسین مدنی

    شبکه های به هم پیوسته مفهومی بسیاری در قرآن کریم وجود دارد که با دقت و بررسی می توان از آنان پرده برداری کرد. «فاصله» نیز که در بخش انتهایی ساختار برخی آیات قرار دارد با آیات نزدیک به هم، دیگر آیات سوره و به ویژه با مفاد و محتوای همان آیه پیوند معنایی محکمی دارد. اما سوال اساسی آن است که ارتباط معنایی فواصل با یکدیگر و با محتوای آیه چگونه است؟ آیا می توان ارتباط و پیوند معنایی را در انواع و گونه های خاصی دسته بندی کرد؟ قرآن پژوهان و مفسران، ابعاد محدودی از این ارتباط را بازگو کرده اند، اما پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی بر محور معرفی اهتمام المیزان و نوآوری های آن در تبیین ارتباط فواصل با محتوای آیات، شکل گرفته است. تلاش علامه طباطبایی در این عرصه، علاوه بر کمک به تفسیر آیات، اعجاز و زیبایی های بیانی قرآن کریم را نیز بیشتر نمایان می سازد. این تحقیق با استخراج نمونه های تفسیری از المیزان، گونه های متعددی از ارتباط معنایی فواصل با محتوای آیات را ارائه داده و نوآوری علامه طباطبایی در این زمینه را منعکس ساخته است. بر پایه نتایج این پژوهش، در تفسیر المیزان سیزده گونه پیوند معنایی فاصله با محتوای آیه از حیث موضوع و چهار گونه از حیث مخاطب بازیابی شده است که شواهد متعددی آن ها را همراهی می کند.

    کلید واژگان: فاصله (فواصل), المیزان, علامه طباطبایی, ارتباط معنایی, تفسیر قرآن به قرآن, سیاق}
    Aliasghar Akhondi *, Mohammadhossein Madani

    There are many interconnected conceptual networks in the Holy Qur'an, which can be uncovered with careful investigation. "Fasilah" which is located at the end of the structure of some verses has a close semantic connection with the verses that are close to each other, other verses of the Surah and especially with the contents of the same verse. The main question is that how is the semantic connection between the endings of the verses with each other and with the body of that verse? and could we categorize that connections? Quranic scholars and commentators have recounted limited aspects of this relationship, but the present research is based on the introduction of al-Mizan's effort and its innovations in explaining the relationship between intervals and the content of the verses. Al-Mizan's effort in this field, in addition to helping to interpret the verses, also reveals the wonders and expressive beauties of the Holy Quran. By extracting examples of interpretation from al-Mizan, this research has presented several types of semantic connection between intervals and the content of verses and has reflected Allameh Tabatabai's innovation in this field. Based on the results of this research, in the interpretation of al-Mizan, thirteen types of semantic connection between the distance and the content of the verse can be identified in terms of subject and four types in terms of audience, which are accompanied by numerous evidences from al-Mizan.

    Keywords: Fasilah (Favasel), Al-Mizan, Allameh Tabatabaei, Semantic Connection, Qur'an-To-Qur'an Interpretation, Context}
  • عاطفه زرسازان*

    قرآن کریم، معجزه پیامبر اسلام (ص) و تحدی به آن در آیات متعددی آمده است؛ لکن اندیشمندان در وجوه کیفی و کمی تحدی دچار اختلاف گشته اند. پژوهش حاضر در پاسخ به پرسش حکمت موجود در تفاوت مضمون آیات تحدی، با روش توصیفی - تحلیلی به نگارش درآمده است. بعد از نقل و تحلیل انگار ه های موجود، با بازخوانی آیات تحدی و با تاکید بر سیاق که از ابزارهای شناخته شده درک معنا در فهم قرآن است، مشخص گردید: 1. در سوره  اسراء تحدی صورت نگرفته است؛ 2. تحدی در سوره یونس با یک سوره از حیث تبیین مجملات کتب آسمانی دیگر است؛ 3. تحدی در سوره هود تکرار بدون اختلاف اخبار گذشتگان در سبک ها و سور مختلف است ؛ 4. تحدی در سوره طور تکرار مطالبی است که تلاوت آن نه تنها ملالت نیاورده، بلکه هم سبب لرزش قلوب و هم آرامش دلهای اهل ایمان گردد؛ 5. تحدی در سوره بقره با سوره ای است که در عین انزال تدریجی آن، مطالب آن موید یکدیگر و بدون هیچ تناقضی است؛ آن هم از فردی امی و بالآخره 6. تحدی در سوره قصص تحدی با کتابی مشتمل بر عقاید، احکام و اخلاقیاتی است که موجب هدایت بشر در دنیا و آخرت گردد. نظر مختار افزون بر آنکه با سیاق آیات هماهنگ است، چالش های موجود منطق تنزلی را نداشته و با روایات ترتیب نزول نیز قابل جمع می باشد.

    کلید واژگان: تحدی, آیات تحدی, سیاق, قرآن کریم}
    Atefeh Zarsazan *

    The Holy Qur'an is the miracle of the Prophet of Islam (PBUH), in which challenges (tahaddῑ) to it are mentioned in several verses; however, thinkers have had differences in the qualitative and quantitative aspects of this challenge. Using the descriptive-analytical method, this research, which was written in response to the question of wisdom in the difference in the content of Tahaddῑ verses, after quoting and analyzing the existing concepts, by re-reading the verses of the challenge and emphasizing the context, which is one of the most well-known means of understanding the meanings of the Qur'an, proves that challenges are as follows: in Surah Al-'Isrᾱ' the challenge has not been done while a challenge in Surah Yunus with one Surah in terms of explaining the summaries of other holy books, a challenge in Surah Hud repeating the news of the past in different styles and chapters without differences, a challenge in Surah Toor in the way of repeating the contents which not only does not cause boredom but also cause simultaneous in the hearts to tremble and the hearts of the believers to calm down, and a challenge in Surah Al-Baqarah with a surah whose contents are mutually supportive and without any contradictions, even though it was revealed gradually, also from an 'Ummῑ person (as a person who did not go to school), and finally, the challenge in Surah Al-Qasas with a book containing beliefs, rules and morals that guides people in this world and the hereafter.

    Keywords: challenge, verses of challenge, context, Holy Qur'an}
  • فاطمه دست رنج*، نوال حزباوی

    گفتمان کاوی از جمله روش های جدیدی است که به کشف معنای متن و لایه های زیرین آن می پردازد. آیه 25 سوره انفال از جمله آیاتی است که نظرات تفسیری گوناگونی پیرامون واژه «فتنه» و مفهوم آن مطرح شده است. در رابطه با مفهوم واژه «فتنه» و روش تفسیری فریقین در این آیه پژوهش هایی انجام شده، اما از دریچه نظریه تحلیل گفتمان به طور جامع مورد بررسی قرار نگرفته است. نوشتار حاضر به دنبال پاسخ به این مساله است که محور اصلی گفتمان آیه 25 سوره انفال چیست، در پژوهش حاضر که به روش توصیفی-تحلیلی و با عنایت به گزاره های تحلیل گفتمان انجام پذیرفت، با توجه به ساختارهای اجتماعی، فرهنگی و ارزشی که متن در بستر آن به وجود آمده و نیز مفهوم شناسی واژگان و ساختار زبانی و دستوری آیه، این نتیجه حاصل آمد که دال مرکزی گفتمان مورد نظر، مفهوم ولایت است و سیاق و قراین داخلی و بیرونی، حاکی از آن است د که رسالت پیامبر اکرم (ص) و دین اسلام جریانی ولایت محور است و راه مقابله با فتنه ها، تمسک به کتاب خدا، سنت پیامبر (ص) وولایت می باشد. گفتمان آیه 25 سوره انفال گفتمان تحذیری و آگاهانه است که روابط اجتماعی گروه های مختلف را تنظیم می کند. از این رو، فتنه در نظام مفهومی قرآن جایگاه ویژه ای می یابد و ساختارهای ارزشی و ضد ارزشی حول دال مرکزی گفتمان که ولایت مداری است، شکل می گیرد.

    کلید واژگان: سیاق, قرآن کریم, ولایت, 25 انفال, گفتمان کاوی}
    Fatemeh Dastranj *, Naval Hazbavi

     Discourse mining is one of the new methods that explore the meaning of the text and its underlying layers. One of the important verses of the Qur'an, which is a great discourse in the social arena, is verse 25 of Surah Anfal. This verse is one of the verses cited by Muslim scholars, and there have been various interpretations of the word "sedition" and its correct reading. Therefore, discourse analysis is important in examining this verse. In the present research, using the descriptive-analytical method, verse 25 of Surah Anfal was examined and analyzed by the discourse analysis method, and its main axes were determined. And it was explained that according to the context and internal and external evidence, this verse talks about an important matter such as Wilayat, and Wilayat as the central sign of this discourse indicates that the mission of the Holy Prophet of Islam (PBUH) and the religion of Islam is the flow of Wilayat. It is axis, not sharia axis. And the way to deal with temptations is to adhere to the Book of God and the Sunnah of the Prophet (PBUH).

    Keywords: context, Holy Quran, wilayat, 25 Anfal, discourse analysi}
  • محمد جوادی*، محمد قربان زاده

    یکی از مباحث مهم در تفسیر قرآن، شناخت معنای دقیق و صحیح مفردات قرآنی است. مفردات قرآنی کلید واژه های فهم آیات قرآن به شمار می رود. دستیابی به معنای دقیق و جامع آیات قرآن بستگی به فهم مفردات آن دارد. مفسران برای فهم و تفسیر صحیح مفرد قرآنی «ضحکت» در داستان حضرت ابراهیم، راهکارهای متعدد و مختلفی را ارایه کرده اند که هر یک از این راهکارها، با ایرادها و اشکال های زیادی مواجه است. تحقیق پیش رو که با هدف استفاده از قاعده سیاق در فهم و تفسیر مفرد مذکور تدوین شده است، پس از گردآوری اطلاعات از منابع موجود و با روش تحلیلی، توصیفی بدین نتیجه منتهی شده است که از کنارهم قرار دادن آیاتی هم داستان در سوره های مختلف قرآن، سیاقی پدیدار می شود که به عنوان یکی از شیوه های تفسیر صحیح قرآن، نقش بنیادی و اصلی در فهم این واژه در داستان حضرت ابراهیم دارد و برحسب این سیاق، واژه ضحکت به معنای خندیدن و سبب آن بشارت دادن به فرزند است.

    کلید واژگان: سیاق, تفسیر, ضحکت, مفردات قرآنی, داستان ابراهیم(ع)}
    Muhammad Javadi *, Muhammad Ghorbanzadeh

    One of the important issues in the interpretation of the Quran is to know the precise and correct meaning of the Quranic terms. Quranic vocabulary is the key words for understanding Quranic verses. Achieving the precise and comprehensive meaning of the Qur'anic verses depends on understanding its vocabulary. Exegetists have presented many different solutions to understand and correctly interpret the Qur'anic word “Dhahekat” (laughed) in the story of Prophet Abraham, but each of these solutions faces many problems. The present research, which was compiled with the aim of using the rule of context in understanding and interpreting the mentioned word, after collecting information from the available sources and using the analytical-descriptive method, came to the following conclusion By juxtaposing verses and stories in different surahs of the Qur'an, a context emerges that, as one of the methods of correct interpretation of the Qur'an, plays a fundamental and main role in understanding this word in the story of Prophet Abraham, and according to this context, the word "Dhahekat" means laughing and its cause was giving the good news of a child.

    Keywords: context, exegesis, Dhahekat, Quranic vocabulary, Ibrahim's story}
  • زینب ایزدخواستی *

    ازجمله پیش نیازهای تفسیر قرآن، در اختیار داشتن قرایت ابلاغ شده از سوی پیغمبر (ص) است، با توجه به اهمیت موضوع، اساس این پژوهش، جمع آوری قرایات در آیات جزء بیست و یکم از قرآن براساس تفسیر طبری است؛ ابن-جریرطبری صاحب تفسیر جامع البیان عن آی القرآن در تفسیر آیات به مسیله اختلاف قرایات توجه داشته است،آنچه در این نوشتار بدان پرداخته شده است، مقایسه این قرایات با قرایات موجود در تفاسیر مختلف از امامیه و اهل تسنن و دریافت این مطلب که آیا صاحب نظران دیگر، قرایت ترجیحی طبری را تایید می کنند یا خیر و این که توجیهات طبری در پذیرش قرایت خاص خود برچه معیارهایی استوار است. تامل درتفسیرطبری ما را به ضوابط و معیارهای ترجیح قرایات نزد ایشان می رساند؛ از مهم ترین این معیارها عبارتند از: 1. موافقت با رسم الخط مصحف؛ 2. موافقت با ادبیات عرب؛ 3. اجماع قراء؛ 4. هماهنگی قرایت با سیاق؛ 5. افصیحیت و اقواییت قرایت؛ 6. مطابقت قرایت با روایت.

    کلید واژگان: اختیار, سیاق, طبری, وجوه قرایات و ترجیح قرایت}
    zeynab izadkhasti *

    AbstractZainab Izadakhasi،Assistant Professor of Shushtar Branch of Azad University.One of the prerequisites for the interpretation of the Qur'an is to have the recitations communicated by the Prophet, considering the importance of the subject, the basis of this research is to collect the recitations in the verses of the twenty-first part of the Qur'an based on the interpretation of Tabari; Ibn Jarirtbari, author of the commentary "Jami al-Bayan an Ai al-Qur'an" has paid attention to the issue of different readings in the interpretation of the verses, what is discussed in this article is to compare these readings with the readings found in different interpretations of the Imamiyyah and the Sunnis and to understand this matter. Whether other experts confirm Tabari's preferred reading or not, and what criteria Tabari's justifications for accepting his own reading are based on. Reflecting on Tabari's interpretation brings us to the criteria and criteria for the preference of recitations according to him. The most important of these criteria are: 1. Agreeing with the script of the Mushaf; 2. agreement with Arabic literature; 3. Reader consensus; 4. Coordination of reading with the context; 5. The eloquence and eloquence of recitation; 6. Matching the reading with the narration.

    Keywords: Authority, Context, Tabari, aspects of recitation, preference of recitation}
  • زکیه زارع، محمدحسین برومند، امیر جودوی، محمدعلی حیدری مزرعه آخوند*

    روایات تفسیری ذیل آیات قرآن کریم، روشن کننده معنا و مصداق برخی آیات درباره ایمه معصومین (ع) هستند. یکی از اوصاف مطرح شده در روایات برای اهل بیت (ع)، «اهل ذکر» است که در آیات 43 سوره نحل و 7 سوره انبیاء با عباراتی مشابه بیان شده است: ﴿و ما ارسلنا من قبلک إلا رجالا نوحی إلیهم فسیلوا اهل الذکر إن کنتم لا تعلمون﴾. آنچه در ایجاد اختلاف در تفسیر و تعیین مصداق برای این آیات قابل ملاحظه است، تقابلی ظاهری است که میان برخی روایات وارده در این موضوع با سیاق این دو آیه جلب نظر می کند. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی پس از ارایه گونه شناسی و دسته بندی آراء مفسران، روایات تفسیرگر مربوط به آیات را ارایه نموده و با تبیین قراینی از سیاق آیات، سعی در روشن ساختن هماهنگی موجود میان روایات و فحوای آیات دارد. از پژوهش حاضر این نتیجه به دست آمد که علاوه بر اثبات عدم وجود تعارض میان روایات و سیاق آیه، در سوره انبیاء مفهوم اهل بیت به عنوان مصداق اهل ذکر در قالبی دوپهلو و در لفافه و پوسته اهل کتاب بیان شده است؛ اما در سوره نحل، مصداق اهل ذکر با تعریف ذکر به قرآن، جز اهل قرآن به شکل اعم و اهل بیت (ع) به شکل اخص نخواهد بود.

    کلید واژگان: اهل ذکر, اهل بیت (ع), اهل کتاب, روایات تفسیری, سیاق}
    Zakieh Zare, MohammadHoseyn Baroomand, Amir Joudavi, MohammadAli Heydari Mazrae Akhound *

    Interpretive narrations following the verses of the Holy Quran clarify the meaning and application of some verses about the Imams (AS). One of the attributes mentioned in the narrations for Ahl al-Bayt (AS) is "Ahl al-Zikr" which is expressed in verses 43 of Surah An-Nahl and 7 of Surah Anbiya with completely similar phrases. What is significant in creating a difference in interpretation and determination of the examples for these verses is the apparent confrontation that has taken place between the narrations in this regard with the context of these two verses. This article, after presenting the typology and classification of the commentators' opinions and a brief review of it, presents the narrations expressing this meaning and tries to clarify the existing harmony between the narrations and the context of the verses by explaining the context of the verses of these two suras separately.

    Keywords: Ahl al-Zikr, Ahl al-Bayt, Ahl al-Kitab, Interpretive narrations, Context}
  • میراحمد میرهاشمی*، منصور پهلوان

    در میان اندیشه های نوظهور که بی ارتباط با گسترش فعالیت های اقتصادی و اجتماعی عصر جدید نیست، ظهور اندیشه ها و تفاسیر جدید در خصوص ربا را می توان نام برد. عمده تلاش های صورت گرفته در این زمینه شامل ارائه تعاریف جدید از مسائل پولی از جمله نرخ بهره و منحصر دانستن ربا در قرض های مصرفی یا ضروری است. با این حال این آرا و تفاسیر جدید از مفاهیم ربا، بی شباهت به تلاش های پیشینیان در مورد این مسئله خطیر نیست: توسل به حیله های قابل پذیرش در شرع و یافتن موارد استثناء جهت فعالیت های اقتصادی معمول. در تمسک یا رد هر یک از این موارد، مفاهیم قرآنی و اصول تفسیر از جمله سیاق آیات ربا به همراه مستندات تاریخی که گویای نوع فعالیت های عصر نزول قرآن هستند، نباید مورد غفلت قرار گیرد. در این تحقیق، ضمن بررسی سیاق و فضای کلی آیات مربوط به ربا (مجموعه آیاتی که احتمالا فضای معنایی مشترکی دارند)، بیشتر به سیاق درون آیه ای اشاره شده است؛ در نتیجه چنین دیدگاهی، بررسی آیات ربا در کنار هم (و نه آیات ماقبل و مابعد در یک سوره) می تواند پاسخ گوی بسیاری از نظریات معاصر و رویه های اجرایی در سیستم های مالی از جمله صنعت بانکداری باشد.

    کلید واژگان: آیات ربا, ارتباط موضوعی, حیل ربا, سیاق, عصر نزول}
    Mira Ahmad Mirhashmi *

    Among the emerging ideas that are not unrelated to the expansion of economic and social activities of the new age, the emergence of new ideas and interpretations about usury can be mentioned. Major efforts in this area include introducing new definitions of monetary issues, including interest rates and limiting usury to consumer or necessary loans. However, these new views and interpretations of the concepts of usury are not unlike the efforts of their predecessors on this serious issue: resorting to acceptable tricks in the Shari'a and finding exceptions to the usual economic activities. In adhering to or rejecting any of these cases, the Quranic concepts and principles of interpretation, including the context of the verses of usury along with the historical documents that indicate the type of activities of the era of the revelation of the Qur'an, should not be neglected. In this study, while examining the context and general atmosphere of the verses related to usury (a collection of verses that probably have a common semantic space), More is mentioned in the inner context of the verse; As a result of such a view, examining the verses of usury together (rather than the verses before and after in a surah) can answer many contemporary theories and practices in financial systems, including the banking industry.

    Keywords: Verses of usury, thematic relationship, tricks of Usury, the context, the era of the revelation of the Quran}
  • محمدصادق یوسفی مقدم*

    قرایات تاثیر مستقیم در تفسیر قرآن داشته و مفسران بر اساس آن به تفسیر پرداخته اند . برخی از میان قرایات به قرایت ساید بسنده کرده، برخی قرایت خاصی را برگزیده و بر اساس آن تفسیر کرده و برخی به همه قرایات پرداخته است . علامه طباطبایی با فرض عدم تواتر قرایات و با عنایت به معیارهای قرایت صحیح که عبارت است از صحت سند، مطابقت با قواعد عربی و رسم الخط مصحف و معیارهایی که خود برای گزینش قرایت مطرح کرده، روش نقد و گزینش را از میان قرایات برگزیده است . از این رو برخی قرایات را نقد کرده و برخی را به دلیل برخورداری از شرایط قبول، یا مطابقت با سیاق و یا برخورداری از موید روایی ترجیح داده است . نیز در برخی موارد قرایت همسو با دیدگاه تفسیری خود را بر گزیده است . هر چند در مواردی از معیارهای پذیرفته خود خارج شده و بدون دلیل قرایتی را ترجیح داده و یا بدون ترجیح، قرایات را نقل و بدون بررسی وامی گذارد . این مقاله با روش کتابخانه ای و تحلیلی دیدگاه علامه طباطبایی را درباره معیارهای انتخاب قرایت بررسی و نقد کرده است.

    کلید واژگان: معیار قرائت, اختلاف قرائات, روایات, سیاق, علامه طباطبایی}
    MohammadSadegh Yusofi Moghaddam *

    Undoubtedly, the science of recitation has a direct impact on the interpretation of the Holy Qur'an, and commentators have interpreted it based on recitations. As some commentators, facing different recitation, have settled on the common recitation, and some have chosen a specific recitation and interpreted based on it. And some have read all the recitation. Allameh Tabataba'i has chosen the method of criticism and selection of readings by assuming the non-frequency of recitations and taking into account the criteria of correct recitation in the science of recitation, which is the authenticity of the document of the narration of the recitation, its conformity with the Arabic rules and the script of the Mushaf. And in addition to the correct reading criteria, he has put forward some criteria for choosing the recitation. He criticizes some of the readings according to his desired criteria in facing different readings and prefers and selects some of the readings with reasoning, having the conditions of acceptance of the reading, conformity of the reading with the context of the verse or by means of narrative evidence. In some cases, he cites the reading in support of his interpretative point of view. However, in some cases he prefers a reading without mentioning the reason, and in some cases he states different readings and leaves them unexamined without preferring any of the readings. This article has analyzed and criticized Allameh Tabataba'i's view on correct reading with an analytical method.

    Keywords: recitation criteria, Hadiths, context, Tafsir alMizan, Allameh Tabatabai, differences in recitations}
  • محمد جوادی*، محمد قربان زاده

    یکی از مباحث مهم در تفسیر قرآن، شناخت معنای دقیق و صحیح مفردات قرآنی است. مفردات قرآنی کلید واژه های فهم آیات قرآن به شمار می رود. دستیابی به معنای دقیق و جامع آیات قرآن بستگی به فهم مفردات آن دارد. مفسران برای فهم و تفسیر صحیح مفرد قرآنی «ضحکت» در داستان حضرت ابراهیم، راهکارهای متعدد و مختلفی را ارایه کرده اند که هر یک از این راهکارها، با ایرادها و اشکال های زیادی مواجه است. تحقیق پیش رو که با هدف استفاده از قاعده سیاق در فهم و تفسیر مفرد مذکور تدوین شده است، پس از گردآوری اطلاعات از منابع موجود و با روش تحلیلی، توصیفی بدین نتیجه منتهی شده است که از کنارهم قرار دادن آیاتی هم داستان در سوره های مختلف قرآن، سیاقی پدیدار می شود که به عنوان یکی از شیوه های تفسیر صحیح قرآن، نقش بنیادی و اصلی در فهم این واژه در داستان حضرت ابراهیم دارد و برحسب این سیاق، واژه ضحکت به معنای خندیدن و سبب آن بشارت دادن به فرزند است.

    کلید واژگان: سیاق, تفسیر, ضحکت, مفردات قرآنی, داستان ابراهیم(ع)}
  • هادی حجت*، محمدرضا غریبی
    در بین کتب قرایات و علوم قرآن و تفاسیر، شاخص های مختلفی در تشخیص رجحان قرایت های مشهور بر یکدیگر وجود دارد؛ شاخص هایی که عالمان این فن در طول تاریخ این علم همواره بدان ها استدلال کرده اند. عربیت قرایت، از مهم ترین این شاخص هاست. همراهی با قواعد مشهور صرف و نحو، افصح بودن و بلاغت که ذیل مباحث ادبی قرار می گیرد، از ملاک های تشخیص عربیت به حساب می آید.در شمارش وجوه رجحان قرایات بر قرایت حفص، بیش ترین وجه از حیث آماری، متعلق به رجحان ادبی بر اساس قواعد مسلم عربی است؛ به این معنا که در موارد متعددی، قرایت دیگری نسبت به حفص از حیث عربیت، رجحان دارد. همچنین بررسی سیاق آیات نیز در مواردی، بیانگر رجحان قرایات دیگر بر قرایت حفص است. این ترجیحات، سبب تفاوت در انظار تفسیری مفسران نیز شده است. بررسی این وجه رجحان و تحلیل برخی از موارد بر اساس دیدگاه امین الاسلام طبرسی و فراء با نگاهی به برخی دیگر از مفسران فریقین، محور این مقاله است. حل برخی معضلات در توجیه وجه ادبی آیات در تفسیر با توجه به قرایات مشهور دیگر، بیان وجه معنایی روشن تر در تفسیر، همراهی علمی فریقین در این جهت و... از نتایج این تحقیق است.
    کلید واژگان: قرائات, قرائت حفص, رجحان ادبی, رجحان قرائت, سیاق}
    Hadi Hojjat *, Muḥammad Reḍā Gharībī
    Among the books of Quranic readings and Quranic sciences and exegesis, there are different indicators to determine the preference of popular readings over each other; indicators that the scholars of this field have always used in reasoning throughout the history of this science. One of the most important indicators is that the readings are inArabic. Adhering to the common laws of Arabic usage and syntax, eloquence and rhetoric are counted as some of the criteria for deciding Arabicness.When counting the aspects of the preference of readings over the Hafs Reading, the aspect that is most statistically preferred is the one related to literary preference based on indisputable Arabic laws, in the sense that in numerous instances, another reading in terms of Arabicness is preferred over the Haf reading. Similarly, a study of the context of verses in some instances expresses the preference of other readings over the Hafs one. These preferences have also led to differences in the exegetic views of interpreters. The focus of this article is to study these aspects of preference and analysis of some of the instances based on the views of Tabarsi and Farra in comparison to other Sunni and Shiite exegetes. Some of the results of this research include: resolving some of the problems in justifying the literary aspect of verses in exegesis considering other popular readings, explaining the semantic aspect more clearly in exegesis, the academic acceptance of both the Sunnis and Shias in this aspect, etc.
    Keywords: Readings, Hafs reading, literary preference, reading preference, context}
  • مرضیه رنجبر*، محسن برقی کار

    قاعده سیاق یکی از قواعد عرفی زبان و در زمره قراین پیوسته لفظی بوده که حجیت آن امری عقلایی است. استفاده از این قاعده در علومی چون فقه و اصول، بلاغت، تفسیر و علوم قرآن متداول است. نادیده گرفتن این قرینه در تفسیر قرآن و جدا نمودن آیات از سیاق آن ها، منجر به بروز خطا در کشف مراد خداوند و ابتلا به تفسیر به رای می گردد. با توجه به اینکه حضرت ابراهیم (ع) نقش مهمی در شکل گیری جامعه توحیدی داشته و داستان زندگی آن حضرت، آموزنده و پرفراز و نشیب است، داشتن تحلیل صحیح از آن ضروری می نماید. در آیات مربوط به این داستان برخی مفسران بر اثر نادیده گرفتن سیاق دچار آسیب گشته اند. به همین دلیل بررسی سیاق این آیات حایز اهمیت است. پژوهش پیش رو بر آن است تا با روش تحلیلی توصیفی و شیوه کتابخانه ای، گونه های استفاده از این قرینه را در آیات مورد بررسی قرار داده و بدین پرسش پاسخ دهد که گونه های کاربرد سیاق در کشف مراد الهی از آیات داستان حضرت ابراهیم (ع) چیست؟ در این راستا با بهره گیری از برخی تفاسیر فریقین کشف گردید که سیاق منجر به تضییق معنای"آل ابراهیم" و"تطهیر"و توسعه معنای امتنان می گردد؛ معنای واژه"صره"و مفهوم برخی عبارت ها از جهت خبری یا انشایی بودن توسط سیاق مشخص می شود. همچنین تعیین مرجع ضمیر در واژه های"الیه"،"شیعته"و "اذن"، و مصداق یابی کلماتی مانند ناس، بشری، بلد، والد و ولد از کاربردهای سیاق است. تفسیر صحیح استغفار حضرت ابراهیم (ع) و محدوده علم آن حضرت نیز با بهره گیری از این قاعده تبیین می گردد.

    کلید واژگان: سیاق, کارکرد, گونه ها, حضرت ابراهیم(ع), قراین پیوسته}
  • محمدعلی کاظمی تبار*، حسین بازودار قوی سفلایی، حجت احمد زاده عطائی

    بر اساس نظریات معناشناختی، یکی از بهترین روش های فهم معنای واژگان، در کنار استفاده از منابع لغت و... ، بهره بردن از ویژگی تقابل است. پژوهش حاضر به بررسی معناشناختی تقابل واژگان «یمین» و «شمال» در قرآن کریم می پردازد، ضمن اینکه در این تقابل، تقدیم یمین بر شمال نیز مورد توجه قرار دارد و علاوه بر تقابل، استفاده از سیاق آیات قبل و بعد نیز مد نظر است. گاه از روی سیاق یا معنای واژه مقابل، برخی معانی فهمیده می شود که در هیچ کتاب لغتی به چشم نمی خورد. ضمن اینکه بین معنای فهمیده شده و اصل واژه، قرابت معنایی وجود دارد. بر مبنای یافته های این پژوهش، واژه های یمین و شمال به طور عام به معنای «راست» و «چپ» هستند، اما معانی فرعی دیگری دارند که با معنای اصلی مرتبط است. از دیگر معانی واژه یمین، قدرت، خیر، مالکیت، پیمان و سوگند است که همگی با دست راست ارتباط دارد. واژه شمال نیز علاوه بر دست چپ و سمت چپ، معنای شقاوت و ضعف (معنوی) را می رساند که با معنای اصلی مرتبط است. اما زمانی که واژه اصحاب به این دو کلمه اضافه گردد، دیگر به معنای جهات نیستند و این امر از نگاه بیشتر مترجمان مغفول مانده، حق معنا ادا نشده است.

    کلید واژگان: قرآن, روایت, معناشناختی, تقابل, یمین, شمال, سیاق}
    Mohammad Ali Kazemitabar *, Hosain Bazowdar Ghavisoflayi, Hojat Ahmadzade Atayi

    According to semantic theories, one of the best ways to understand the meaning of words, along with the use of vocabulary resources and etc., is to use the feature of contrast. The present study deals with the semantic analysis of the opposition of the words “Yamin” and “Shemal” in the Holy Quran, while in this opposition, “Yamin” is presented to “Shemal”, and in addition to the opposition, the use of the context of the preceding and following verses is also considered. . Sometimes, from the context or the meaning of the opposite word, some meanings are understood that cannot be seen in any dictionary. Besides, there is a semantic affinity between the understood meaning and the original word. Based on the findings of this research, the words yamin and north generally mean "right" and "left", but they have other secondary meanings that are related to the main meaning. Other meanings of the word Yamin are power, goodness, ownership, agreement and oath, all of which are related to the right hand. The word north, in addition to left hand and left side, conveys the meaning of weakness and (spiritual) weakness, which is related to the original meaning. But when the word ashab is added to these two words, they no longer mean directions, and this matter has been overlooked by most translators, and the meaning has not been fulfilled.

    Keywords: Qur'an, Narration, Semantics, Opposition, Yamin, Shemal, Context}
  • سید جعفر صادقی*
    مفسران در تفسیر آیه 106 سوره بقره - مشهور به آیه نسخ- اختلاف نظر دارند. غالبا از این آیه نسخ احکام شرعی یا نسخ شرایع و یا تغییر قبله مسلمانان برداشت شده است. اما این موارد تنها می تواند مستند به عموم آیه باشد و مدلول مستقیم آیه نخواهد بود. با تکیه بر قرینه های درون متنی (سیاق و آیات هم موضوع در سوره های دیگر) می توان به خوانشی دیگر از آین آیه رسید. در این تحقیق، با توجه به غرض اصلی ملحوظ در سیاق این آیه، مفاهیم اصلی همسو با آن به دست می آید. با رهگیری آنها در سراسر قرآن، روشن می شود که چنین مفاهیمی در دو بافت هم مضمون در سوره های نساء و جمعه نیز وجود دارد. در نهایت با مقایسه داده ها و تحلیل آنها، مدلول مستقیم آیه نسخ دریافت می شود که با دیدگاه های رایج کاملا متفاوت است.
    کلید واژگان: آیه نسخ, یهودیان, اعراب, قرینه, سیاق, قرآن به قرآن}
    Sayyid Ja’Far Sadeqi *
    The commentators differ in the interpretation of the verse 106 of Sūrat al-Baqara - known as the abrogation verse. This verse often implies the abrogation of legal rulings or the revocation of Sharī‘a laws or the change of Muslims’ Qibla. But these cases can only be documented for the generality of the verse and will not be the direct referent of the verse. With reliance on intratextual evidences (context and verses of similar subject in other sūras), we can reach another perusal of this verse. In this research, according to the main purpose included in the context of this verse, the main concepts aligned with it are obtained. By tracking them throughout the Qur’an, it becomes clear that such concepts exist in two contexts with the same theme in Sūrat al-Nisā and al-Jum‘a. Finally, by comparing the data and analyzing them, the direct referent of the abrogation verse is obtained, which is completely different from the common views.
    Keywords: abrogation verse, Jews, Arabs, evidence, context, Qur’an to Qur’an}
  • مجید شمس کلاهی

    آگاهی تفصیلی از چیستی «سیاق» در تفسیر متن و در مقام سنجش اعتبار تفسیرهایی که مفسران متن با استناد به سیاق ارایه داده اند، ضرورتی آشکار است؛ اما آنچه با عنوان تعریف «سیاق» در حوزه دانش تفسیر متن ارایه شده از جهاتی محل نقد و نظر است. در این نوشتار به روش توصیفی تحلیلی تعریف برخی محققان از «سیاق» ارایه و بررسی گردیده و چیستی سیاق، به مثابه نوعی دلالت کننده متمایز از سایر دلالت کننده های لفظی روشن می شود. نتایج این بررسی نشان می دهد که «ساختار کلی کلمات یا جملات» که در اصطلاح دانش اصول، واجد وضع نوعی است، نمی تواند بیانگر چیستی سیاق باشد، بلکه «سیاق» عبارت است از: «روابط دلالتگر فاقد وضع نوعی که متکلم میان اجزای دلالتگر کلامش ایجاد می کند». کارآمدی این تعریف در عرصه فهم و نقد استنادات مفسران به سیاق برای نمونه، در استظهار متعلق تفکر در آیه 44 سوره نحل در پرتو طرح و نقد دیدگاه علامه طباطبایی و دفاع از صحت دیدگاه مشهور تطیبق و اثبات می شود.

    کلید واژگان: سیاق, چیستی سیاق, قراین کلام, قرینه پیوسته لفظی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال