به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "شفقت" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «شفقت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سهیلا اسحاقی*

    این مقاله به بررسی تطبیقی مفاهیم رحمت و شفقت در قرآن و روانشناسی مثبت گرا می پردازد. در بخش اول، مفهوم رحمت در قرآن به عنوان یکی از صفات الهی و ابزارهای هدایت و بخشش الهی بررسی شده است. همچنین، شفقت به عنوان یکی از صفات پسندیده انسانی و نشانه ای از ایمان معرفی گردیده است. در بخش دوم، مفهوم رحمت در روانشناسی مثبت گرا به عنوان یک ویژگی مثبت که به بهبود روابط اجتماعی و سلامت روانی کمک می کند، تحلیل شده است. شفقت نیز به عنوان یک ویژگی که شامل احساس همدردی و دلسوزی نسبت به دیگران است، مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش سوم، مقایسه تطبیقی این مفاهیم انجام شده و شباهت ها و تفاوت های موجود بین تعاریف و کاربردهای این مفاهیم در قرآن و روانشناسی مثبت گرا تحلیل گردیده است. نتایج نشان می دهد که هر دو دیدگاه بر اهمیت همدلی و دلسوزی تاکید دارند، اما تفاوت های مفهومی و کاربردی نیز وجود دارد. در پایان، پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده ارائه شده است که شامل مطالعات مقایسه ای بیشتر، بررسی تجربی تاثیرات رحمت و شفقت، توسعه برنامه های آموزشی و درمانی و بررسی تاثیرات فرهنگی می باشد.

    کلید واژگان: رحمت, شفقت, قرآن, روانشناسی مثبت گرا, سلامت روانی, همدلی, دلسوزی
    Soheila Eshaghi*

    This article provides a comparative study of the concepts of mercy and compassion in the Quran and positive psychology. The first section examines the concept of mercy in the Quran as a divine attribute and a means of divine guidance and forgiveness. Compassion is also introduced as a praiseworthy human trait and a sign of faith. The second section analyzes the concept of mercy in positive psychology as a positive trait that helps improve social relationships and mental health. Compassion, defined as the feeling of empathy and sympathy towards others, is also examined. The third section conducts a comparative analysis of these concepts, highlighting the similarities and differences in their definitions and applications in the Quran and positive psychology. The findings indicate that both perspectives emphasize the importance of empathy and compassion, although there are conceptual and practical differences. Finally, suggestions for future research are provided, including further comparative studies, experimental investigations of the effects of mercy and compassion, development of educational and therapeutic programs, and examination of cultural influences.

    Keywords: Mercy, Compassion, Quran, Positive Psychology, Mental Health, Empathy, Sympathy
  • مهدی احمدی*، سید اکبر حسینی قلعه بهمن

    «محبت» یکی از مهم ترین مقامات معنوی چهارگانه بودیسم است که در این نوشتار و به روش کتابخانه ای، تحت عنوان «کد اخلاقی محبت» مورد توصیف و تحلیل قرار گرفته است. محبت، آموزه ای است که از ابتدای روشن شدگی بودا در رفتارش دیده می شود. مراد از آن، محبتی جهان شمول و بدون چشم داشت است. محبت به خدا در آن مطرح نیست و محبت به خود از طریق محبت به دیگران و کسب نجات قابل تصور است، اما محبت به دیگر موجودات امری لازم است. مشوق های آن رسیدن به نیروانا، آرامش درونی و رهایی از رنج و مهم ترین ضمانت اجرایی آن عدم این موارد است، از آنجا که اخلاق بودایی نسبی گراست از این رو، این قاعده ممکن است در شرایطی متزلزل شود، پس در چنین شرایطی - به رغم قابلیت تعلیم - عمومیت، شمولیت و کلیت ندارد. چالش های آن عدم تعادل، خشم، بدخواهی، خودخواهی، محبت احساسی، محال بودن و دشوار شدن زندگی عادی و راهکارهای کسب آن، عمل به راه میانه، کسب مقامات معنوی و صبر مستمر است. به نظر می رسد به سبب تعریف خاص از محبت در این آیین، عملا پایبندی به این قاعده برای اکثریت افراد محال بوده و سهولت در دستیابی ندارد و از همین رو، برای عامل اخلاقی نوعی ناامیدی نسبت به نجات در پی دارد.

    کلید واژگان: بودیسم, اخلاق بودایی, کد اخلاقی محبت, محبت, مهر, مهربانی, شفقت
    Mahdi Ahmadi *, Seyed Akbar Hosseini Ghalee Bahman

    The common currency is changing into a new form called “crypto-currency”. Thegovernment and bank systems have no access to this kind of money, andeveryone can extract and exchange it in cyberspace. Although the moderntechnology of crypto-currency provides opportunities, it nevertheless createschallenges for nations. If these challenges are overcome, then this technology canturn into a lucky chance. In view of the growing use of crypto-currency, ethicistsneed to carefully identify its nature and moral positive function and clarify itsmoral challenges. While this study introduces the subject of crypto-currency, andexamines its moral functions such as moderation, equality, justice, commongoods, and the supplement of people’s needs, it considers some moral challengeslike providing the ground for moral vices, damaging the environment, threateningthe security of users and the country. Finally certain solutions and suggestions areput forward to reduce these challenges and to turn them into chances.

    Keywords: Ethics, ethics of information technology, moral challenges, double functions, crypto-currency
  • صدیقه احمدی

    افزایش استفاده نادرست از اینترنت و فضای مجازی که موجب افزایش آسیب های اجتماعی مربوط به فضای مجازی در بین دانش آموزان شده است اگر به موقع به آن توجه نگردد و اقدامات پیشگیرانه در این خصوص صورت نگیرد خسارات روحی و روانی جبران ناپذیری بوقوع خواهد پیوست، در این راستا هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی شفقت به خود مبتنی بر ذهن آگاهی بر میزان کاهش آسیب های اجتماعی نوظهور مرتبط با فضای مجازی در دانش آموزان می باشد. این پژوهش از نوع آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون می باشد، جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان بوشهر می باشد و نمونه مورد مطالعه شامل 60 نفر می باشند که بصورت تصادفی و مساوی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند، در ابتدا از هر دو گروه بعنوان پیش آزمون خواسته شد تا آزمون اعتیاد به اینترنت را تکمیل نمایند سپس بسته آموزشی شفقت به خود مبتنی بر ذهن آگاهی در هشت جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفته شد و مجددا از هر دو گروه بعنوان پس آزمون خواسته شد تا آزمون اعتیاد به اینترنت را تکمیل نمایند، داده های بدست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و بوسیله نرم افزار SPSS 22 مورد تجزیه و تحلیل گردید. نتایج بدست آمده نشان می دهد که میزان اعتیاد به اینترنت در دو گروه آزمایش و کنترل پس از آموزش شفقت مبتنی بر ذهن آگاهی تفاوت معناداری وجود دارد. (P.<05) با توجه به یافته های بدست آمده می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت های شفقت مبتنی بر ذهن اگاهی موجب کاهش اعتیاد به اینترنت به عنوان یک آسیب اجتماعی نوظهور در دانش آموزان می شود.

    کلید واژگان: شفقت, ذهن آگاهی, آسیب اجتماعی نوظهور, فضای مجازی, دانش آموزان
    Sedigheh Ahmadi

    The inappropriate use of the Internet and virtual space has increased social harm related to virtual space among students. If it is not paid attention to in time and preventive measures are not taken in this regard, irreparable mental and psychological damage will occur. This research aims to evaluate mindfulness-based self-compassion in reducing emerging social harms related to virtual space in students. This research is the experimental type with pre-test and post-test. The statistical population included all elementary students of Bushehr city, and the study sample consisted of 60 people who were assigned randomly and equally in two experimental and control groups. At first, the researcher asked both groups to complete the internet addiction test as a pre-test. The mindfulness-based self-compassion package was taught to the experimental group in eight sessions. The control group has been placed on the waiting list; Again, both groups were asked to complete the internet addiction test as a post-test. The data were analyzed using the covariance analysis test and SPSS 22 software. The results show a significant difference in internet addiction in the experimental and control groups after mindfulness-based selfcompassion training (P˂05). According to the findings, it can be concluded that teaching mindfulness-based self-compassion skills decrease Internet addiction as emerging social harm in students.

    Keywords: compassion, mindfulness, emerging social harm, virtual space, students
  • ناهید غیاثی *

    در آثار دینی و در دیدگاه صاحب نظران مفاهیم اخلاقی مورد توجه قرار گرفته اند. اما آنچه در اینجا مورد بحث می باشد، اخلاق حداکثری است. اخلاق در نگاه اول می تواند به حوزه عدالت خلاصه شود، اما در اخلاق حداکثری آنچه مورد توجه قرار می گیرد، انجام امر اخلاقی بیش تر از حد وظیفه است، یکی از مراحل اخلاق حداکثری، اخلاق شفقت است. به این معنا که آدمیان بر اساس این اخلاق نیاز دیگران را بدون اظهار آنان معنی می کنند. \"شفقت\" به مفهوم، \"غم‌خواری\" است. شکی نیست که توجه به اخلاق شفقت می تواند ضامن قطعی برای استمرار اخلاق حداقلی باشد.

    کلید واژگان: اخلاق, شفقت, اخلاق حداکثری, اخلاق شفقت
  • ماریه سید قریشی*، عبدالله عمادی

    هدایتگر یا راهنمای اخلاق ، کسی است که دیگران را به انجام کار خوب / درست و ترک کار بد   /  نادرست راهنمایی می کند. هدف پژوهش حاضر ، تحلیل نقش شفقت و دلسوزی به مثابه منش و رفتار هدایتگر اخلاق در متقاعدسازی مخاطب است. روش پژوهش از نوع تحلیل داده بنیاد و تحلیل منطقی است. جامعه آماری ، دانشجویان کلاس معارف ، متربیان و مخاطبان امر به معروف و نهی از منکر هستند و نمونه تحقیق شامل 55 نفر از آنها به صورت هدفمند است. از کدگذاری و تحلیل منطقی داده ها، این نتایج بدست آمد که دلسوزی هدایتگر با پنج گونه رفتار متمایز می شود و از دو مسیر مرکزی و پیرامونی ، به متقاعدسازی مخاطب می انجامد؛ مسیر مرکزی ، با نشانگری اهمیت بالای پیام و آگاهی بخشی به مخاطب نسبت به ناگواری وضعیتش ، توجه او را به محتوای پیام معطوف می کند. مسیر پیرامونی با ایجاد احساس مثبت مخاطب نسبت به خود ، ایجاد احساس محبوبیت نسبت به هدایتگر و قابل اعتماد بودن وی ، برانگیختن حس جبران لطف ، توجه مخاطب را به شخص پیام فرست معطوف می کند.

    کلید واژگان: هدایتگری, راهنمای اخلاق, منش اخلاقی, دلسوزی, شفقت, متقاعدسازی
    Mariyih Siyyidqurayshi*, abdollah emadi

    A moral guide is someone who instructs others to do good/right things and abandon bad/wrong things. The present research aims at providing an analysis of compassion as a guiding character which convinces the audience. The method of the research is analysis of data and logical analysis. The statistical population consists of students of Islamic doctrines and audiences of enjoining the right and forbidding the wrong. The sample consists of 55 people purposefully selected. Coding and logical analysis of the data show that compassion is distinguished by five behaviors, leading to the persuasion of the audience in central and peripheral ways. The central way points to the great importance of the message and informs the audience of his undesirable condition, directing his attention to the content of the message. The peripheral way gives the audience a good sense of himself, creates a pleasant feeling toward the guide and trust in him, and encourages a sense of compensation, thus directing the audience's attention to the person who sends the message.

    Keywords: Guide, moral guide, moral character, compassion, persuasion
  • زهرا خواجه، محسن عزیزی ابرقوئی*
    هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش شفقت با رویکرد درمان یکپارچه توحیدی بر کاهش افسردگی زنان خانه دار بود. این مطالعه با رویکرد کمی و به روش نیمه آزمایشی و با به کارگیری طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه زنان خانه دار شهرستان کرمان بود. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، 30 نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری (آزمایش و کنترل) جایگزین شد. شرکت کنندگان به پرسشنامه های استاندارد افسردگی بک، در مراحل پیش آزمون و پس آزمون پاسخ دادند. آموزش شفقت با رویکرد یکپارچه توحیدی در 10 جلسه 90 دقیقه ای به اعضای گروه آزمایش ارایه شد ولی گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای را در طول مدت آزمایش دریافت نکرد. در پایان نیز داده های پژوهش با روش تحلیل کوواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش شفقت با رویکرد درمان یکپارچه توحیدی بر افسردگی زنان خانه دار موثر بوده و باعث کاهش افسردگی در زنان شده است.
    کلید واژگان: شفقت, درمان یکپارچه توحیدی, افسردگی, زنان خانه دار
    Zahra Khajeh, Mohsen Azizi Abarghuei *
    The aim of the present study was to investigate the effectiveness of compassion education with a monotheistic integrated treatment approach on reducing depression in housekeeper women. This study was conducted with a quantitative approach and a quasi-experimental method using a pre-test-post-test design and a control group. The statistical population consisted of all housekeeper women in Kerman. Using the convenience sampling method, 30 people were selected and randomly assigned to two groups of 15 people (experimental and control). Participants filled out Beck Depression Inventory (1993) in pre-, post-tests. Compassion training with an integrated monotheistic approach was presented to the members of the experimental group in 10 sessions of 90 minutes. The control group did not receive any intervention during the experiment. At the end, the research data were analyzed by analysis of covariance. Results showed that compassion education with a monotheistic integrated treatment approach was effective on depression in housekeeper women and reduced depression in women.
    Keywords: compassion, monotheistic integrated treatment, depression, housekeeper women
  • علیرضا جابرورزنه*، علی محمد میرجلیلی، محمدحسین فلاح
    شفقت از موضوعات مهم در حوزه تربیتی، شامل مهارت ها و ویژگی هایی است که نقش مهمی در روابط فردی و اجتماعی بر پایه مهربانی، و توجه به نیاز و مشکلات افراد دارد و موجب همبستگی و مسئولیت پذیری افراد جامعه می شود. هرچند در عصر حاضر نقش شفقت به عنوان الگوی تربیتی موثر در جامعه، مغفول مانده است، ولی قرآن و روایات به عنوان منابع هدایت و تربیت انسان به آن پرداخته اند. نوشتار پیش رو، با روش توصیفی تحلیلی به بررسی مفهوم شفقت و آثار تربیتی آن از دیدگاه قرآن و روایات می پردازد تا ویژگی و مهارت های شفقت و آثار تربیتی آن در ساحت های اعتقادی، احساسی، عاطفی و اخلاقی، در دو حوزه فردی و اجتماعی را بیان نماید و فرهنگ شفقت ورزی در جامعه رشد یابد و بر آن متمرکز شود. نتایج تحقیق بیانگر آن است که: الف) شفقت از صفات مثبت «فردی» و «اجتماعی» است که موجب تاثیر متقابل افراد بر یکدیگر در جهت بهزیستی و التیام روحی است. ب) شفقت مجموعه ای از صفات و مهارت هاست و مفهومی بیش از مهربانی و دلسوزی دارد. ج) شفقت رابطه فرد با «خدا» و «خود» و سپس، با «افراد جامعه و مردم» را برپایه اعتقاد توحیدی، محبت، مسئولیت پذیری، همدردی و همدلی قرار می دهد. بر این اساس شفقت چند نقش اساسی تربیتی دارد: 1- خدا را حاضر و ناظر دانستن در تمام مراحل زندگی، و او را عامل دریافت رحمت و هدایت دانستن؛ 2- کنترل احساس و مدیریت رفتار؛ 3- حفظ و تسکین انسان در برابر رنج-های مادی و معنوی؛ و 4- بسترسازی برای ایجاد محبت متقابل و بهزیستی.
    کلید واژگان: شفقت, تربیت, رنج, بهزیستی, قرآن و روایات
    Alireza Jaber Varzaneh *, Ali Mohammad Mirjalili, Mohammad Hosein Fallah
    As a significant issue in the field of discipline and education, compassion plays a key role in interpersonal and social relationships, serves to meet certain needs,and causes responsiveness of individuals and solidarity among them. Nowadays,compassion is somehow ignored as an influential social factor,but it has been paid attention by the Quran and Hadiths as the two major sources of guidance. Using a descriptive-analytical method, this study aims at the concept of compassion and its disciplinary effects as stated in the Quran and Hadiths.The concept is evaluated at both individual and social levels so as to detect its features as well as the corresponding skills practiced in ideological, emotive, affective and ethical domains and to grow a culture of compassion in the community and focus on it. According to the results of the study,compassion is a positive individual and social attribute which leads to mutual effects and, thus, well-being and tranquility. It is an intertwined set of attributes and skills which means something beyond kindness or sympathy. It is also found as a parameter that bases a person’s relations with ‘God’,‘oneself’,and ‘others’ upon divine faith, kindness, responsiveness, sympathy,and unanimity.In this regard, one can recount a few basic educational functions for compassion.They include a)giving a sense of God’s presence in all aspects of life and that He is the sole source of bounties, b)controlling emotions and managing behaviors, c)soothing those in misery and corroborating them in the face of material and spiritual sufferings, and d)setting the ground for mutual affection and well-being.
    Keywords: the Quran, Hadith, Compassion, education, suffering, well-being
  • مهدی زمانی، منا مرادی *
    اخلاق و زیبایی شناسی مهم ترین ارزش های حیات آدمی هستند که نسبت میان آن ها از دیر باز مورد پرسش اندیشمندان بوده است. در این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی به تبیین ماهیت و نحوه ارتباط این دو حوزه در فلسفه آرتور شوپنهاور می پردازیم. شوپنهاور اخلاق و زیبایی شناسی را دو راه رهایی از اراده پدیداری و خودخواهی می داند. ماهیت اخلاق، شفقت و نیکوکاری است که از طریق فرا روی از خود پدیداری حاصل می شود و با عدالت، یعنی یکسان دیدن خود و دیگران همراه است. درک زیباشناسانه و نبوغ هنری نیز با نفی خودبینی و فرا رفتن از نگاه سود گرایانه و منفعت طلبانه میسر است که به گشودگی قلب و شناخت مثال مطلق می انجامد. بدین سان، آدمی هم در هنر و هم در اخلاق به نظاره حقیقت خود و هستی نائل شده و با نفی اراده، خود درونی اش را با واقعیت فی نفسه یکی می یابد. بسیاری از صورت های هنری مانند تراژدی می توانند به نفی اراده خودخواهانه و اخلاق مدد رسانند. اخلاق نیز با فرا بردن نگرش آدمی از خود پرستی و سود جویی زمینه درک و نگرش زیباشناسانه را فراهم می کند.
    کلید واژگان: اخلاق, زیبایی شناسی, هنر, اراده, ارزش, شفقت, شر, آرتور شوپنهاور
    Mahdi Zamani, Mona Moradi *
    Ethics and aesthetics are the most important values in human life, and they have since a long time ago been subject to inquiries by intellectuals. In this paper, we will be concerned with an account of the nature and manner of the relationship between the two values in Schopenhauer’s philosophy with a descriptive-analytic method. Schopenhauer takes ethics and aesthetics to be two ways of emancipation from the phenomenal will and selfishness. The nature of ethics is compassion and beneficence, which is obtained through transcending the phenomenal self and is accompanied with justice; that is, seeing oneself and others to be equal. An aesthetic understanding and artistic ingenuity are possible if one negates selfishness and transcends the utilitarian self-interested outlook, leading to the openness of one’s heart and knowledge of the absolute example. Thus, in both art and ethics, one comes to observe the reality of himself and the being, and by negating the will, one comes to see his internal self as equal with the reality in itself. Many artistic forms, such as tragedy, can help in the negation of selfish will and ethics. And ethics paves the path for aesthetic understanding by helping one transcend selfishness and self-interestedness.
    Keywords: Ethics, aesthetics, art, will, evil, value, compassion, world, Schopenhauer
  • روح الله زینلی*
    شفقت بر خود، مفهومی اخلاقی به معنای خیرخواهی و مهربانی با خویشتن است. وجود برخی از آموزه های دینی به ویژه در عرصه اخلاق، شبهه ناسازگاری بخشی از دین را با این اصل اخلاقی قوت می‏بخشد. با تحلیل این آموزه ها و از گذر ارائه تعریف کاربردی برای شفقت بر خود می‏توان گفت که در تمام آموزه های اسلامی این اصل اخلاقی مورد توجه بوده‏است. در تعریف کاربردی، شفقت بر خود دارای دو سطح حداقلی و حداکثری (کف و سقف) است. در سطح حداقلی، شفقت بر خود به معنای ضرر نرساندن به خویشتن است و در تعریف حداکثری به معنای فایده‬رسانی به خود می‏باشد. نفس نیز دارای مراتب مختلفی از بدن مادی تا حقیقت ملکوتی غیر مادی را دربر می‏گیرد. با توجه به این معنا و اعمال اصل ترجیح اهم بر مهم و قاعده لاضرر، می‏توان ناسازگاری ظاهری تمام موارد ادعایی را برطرف نمود.
    کلید واژگان: شفقت, خود (نفس), مراتب نفس, شفقت برخود, ضرر نزدن به خود, سود رسانی به خود, کرامت نفس, جهاد با نفس
    Ruhollah Zainali *
    Self-compassion is an ethical concept meaning benevolence and kindness to oneself. The existence of certain religious doctrines, especially in the realm of ethics, reinforces the misconception of the incompatibility of some part of religion with this ethical principle. By analyzing these doctrines and through presenting an applied definition for compassion to one’s self, it can be said that this ethical principle has been of concern in all Islamic doctrines. In a practical definition, self-compassion has two minimal and maximal (bottom and top) levels. In minimal level, selfcompassion means not to sustain a loss to oneself and in maximal level, it means to benefit oneself. Inner self ( nafs ) contains different degrees from the physical body to the non-material celestial truth. With respect to this notion and by applying the ‚principle of preferring the most important to the important‛ and the ‚principle of no harm‛, the apparent incompatibility of all the claimed instances can be resolved.
    Keywords: compassion, inner self (nafs), degrees of nafs, selfcompassion, not sustaining loss to oneself, benefitting oneself, selfdignity, combat with one's inner self
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال