جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "عمل گرایی" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «عمل گرایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
نهج البلاغه کتاب سیاست، برهان، بصیرت و نماد ناب تفکر اسلامی و راهبر شیونات اخلاقی، دینی و اجتماعی مسلمانان است. این اثر سترگ در دوره معاصر از جهت شکل و محتوا در پرتو نظریات متعددی مورد بررسی قرارگرفته که نشان از وسعت جهان بینی نهج البلاغه و همگرایی با جدیدترین مکاتب و رویکردهای فکری از جمله پراگماتیسم یا مکتب اصالت عمل است. این جریان، نگرشی فلسفی با سنگ بنای تجربه و عمل گرایی است و در پاره ای موارد به سمت مصلحت گرایی و ابزارانگاری پیش می رود. بدون شک نهج البلاغه از جهات زیادی با یک اثر سیاسی هم ترازی می کند؛ زیرا در بسیاری از خطبه ها و نامه ها، امام علیه السلام در نقش یک حاکم و آمر، اندیشه های سیاسی خود را به مردم و امیران ابلاغ می نماید که قابلیت بررسی در پرتو مولفه های سیاسی مکتب پراگماتیسم را دارد، و عهد نامه امام علیه السلام به مالک اشتر یکی از آنهاست. این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی بر آن است تا با جهت گیری علمی به جستجوی پارادایم فکری پراگماتیسم سیاسی در نامه امام علیه السلام به مالک اشتر در نهج البلاغه پرداخته و میزان تطابق و همخوانی و تحلیل مولفه های این جریان را مورد سنجش قرار دهد. نتایج پژوهش نشان می دهد که گزاره های ارزشی پراگماتیسم سیاسی نظیر واقع بینی، عمل گرایی و نتیجه گرایی در این عهدنامه به عنوان سه محور مهم پراگماتیسم که متناسب با مبانی نظری و تعالیم اسلام و عدل الهی است، با جلوه های مختلفی توسط امام علیه السلام به کار گرفته شده است.کلید واژگان: نهج البلاغه, پراگماتیسم سیاسی, نامه مالک اشتر, عمل گرایی, واقع بینیNahj al-Balaghah is a book of policies, proofs, and insights. It is the pure symbol of Islamic thinking and a guide to the moral, religious, and social affairs of all Muslims. In the contemporary era, in the light of several theories, the form and content of this extraordinary work have been examined, which indicates the breadth of Nahj al-Balaghah's worldview and its convergence with the latest schools and intellectual approaches, such as pragmatism or the school of action's authenticity. This approach is a philosophical attitude based on experience and pragmatism, and in some cases, it moves towards expediency and instrumentalism. In many ways, undoubtedly, Nahj al-Balaghah is similar to political manuscripts, because in many sermons and letters, the Imam, in the role of a ruler and commander, communicates his political thoughts to the people and emirs, which can be examined in the light of the political components of the school of pragmatism, and the letter of Imam Ali to Malik Ashtar is one of them. This research, through a descriptive-analytical method and scientific approach, aims to investigate the intellectual paradigm of political pragmatism in the Imam's letter to Malik Ashtar, analyze its components, and measure its compatibility. The results of the research show that Imam (AS) has used the value propositions of political pragmatism such as realism, pragmatism, and consequentialism in this treaty as the three essential axes of pragmatism, which are in accordance with the theoretical foundations and teachings of Islam and divine justice.Keywords: Nahj al-Balaghah, political pragmatism, Malik Ashtar's letter, Pragmatism, Realism
-
نگاه عمل گرایانه و توجه به کارکردهای دین، یکی از روش هایی است که در حوزه دین پژوهی و عرصه تبلیغ دین مورد استفاده قرار می گیرد. در نصوص دینی نیز استفاده از این روش قابل مشاهده است؛ ولی نکته مهم در استفاده از این روش اینکه استفاده از این روش با چه ضوابط و معیار هایی باید انجام پذیرد؟ استفاده صحیح و منطبق با ضوابط از این روش می تواند باعث موفقیت بیشتری در فهم دین، بهره مندی از دین و نشر دین شود؛ همان گونه که استفاده بدون ضابطه و نادرست از این روش، فهم نادرست از آموزه های دینی و انحرافات علمی و عملی در مسایل دینی را می تواند به دنبال داشته باشد. در این تحقیق با تامل در آیات و روایاتی که به بیان کارکردهای آموزه های دینی پرداخته اند و همچنین تاملات عقلی به این نتیجه می رسیم که برای استفاده از این روش، لازم است معیار ها و ضوابطی را مورد لحاظ قرار دهیم؛ از جمله توجه همزمان به کارکردهای دنیوی و اخروی، توجه به اصیل بودن کارکردهای اخروی و تبعی بودن کارکردهای دنیایی و عدم استفاده از روش کارکردگرایی در حوزه های کاملا نظری دین.کلید واژگان: دین, عمل گرایی, کارکرد, کارکردگراییThe functionalist approach to religion is among the approaches employed in the study and propagation of religion. The use of this approach can also be noted in religious sources. The important point, however, is what rules and criteria should govern this approach.The proper use of this method can be instrumental in understanding religion and benefiting from, and propagating, religious teachings, whereas the arbitrary and improper use of this method can lead to misunderstanding religious teachings as well doctrinal and practical deviations in religiousmatters.By reflecting on the verses and narrations that allude to the functions of religious teachings and by rational contemplation, we conclude in this study that employing the functionalist approach requires taking certain rules and criteria into consideration, which include simultaneous consideration of worldly and otherworldly functions, paying attention to the primacy of otherworldly functions and the marginality of worldly functions, and eschewing functionalism in the purely theoretical realms of religion.Keywords: religion, pragmatism, function, functionalism
-
در این پژوهش می کوشیم با هدف ارتقای کیفی رویکرد فرهنگی به قرآن کریم، الگوی گرایشی رشد فرهنگی انسان از دیدگاه قرآن را بیان کنیم. این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی سامان یافته، و بر حسب دستاورد یا نتیجه تحقیق، از نوع توسعه ای - کاربردی، و از لحاظ هدف تحقیق، از نوع اکتشافی، و به لحاظ نوع داده های مورد استفاده، یک تحقیق کیفی است. این نوشتار «ضرورت شناسی قرآن پژوهی فرهنگی» را آغازگاهی برای تبیین هر چه بهتر مساله می داند. «نقش ریشه ای قرآن کریم در اصلاح فرهنگی»، «حاکمیت رویکرد سکولار در فرهنگ پژوهی»، «ایجاد درک مشترک از دیدگاه فرهنگی قرآن» و «خلق تصویری ذهنی از آینده مطلوب فرهنگی از دیدگاه قرآن»، از مهم ترین ضرورت ها در این زمینه است. نتایج حاصل از تحلیل و ترکیب داده های جمع آوری شده نشان می دهد که «معنویت گرایی»، «خردگرایی»، «عمل گرایی» و «علم گرایی»، اضلاع چهارگانه رشد فرهنگی انسان در بعد گرایشی از دید قرآن است که پیوست فرهنگی هر کدام از آن اضلاع، تمام عرصه های فرهنگی را پوشش می دهد.کلید واژگان: قرآن و فرهنگ, رشد فرهنگی, الگوی گرایشی, معنویت گرایی, خردگرایی, علم گرایی, عمل گراییAiming at upgrading the cultural approach to the Holy Qu’ran, we try in this research to state the desirable model for human cultural growth from the viewpoint of the Holy Qur’an. This article has been arranged with the descriptive-analytical method and is a quality research due to the data employed. This writing regards “knowledge of the necessities of cultural Qur’an studies” as a starting point for a more desirable explanation of the issue. “The basic role of the Holy Qur’an in cultural reform”, “sovereignty of secular approach in cultural studies”, “creating common understanding from cultural viewpoint of the Qur’an”, and “creating a mental image of a desirable cultural future from the viewpoint of the Qur’an” are among the most significant necessities in this respect. The results yielded by analysis of the collected data indicates that “spiritualism”, “rationalism”, pragmatism”, and “scientism” are the four sides of human cultural growth from the viewpoint of the Qur’an, which covers all aspects of culture, and of course, each is organized by “cultural association” originated form the Revealed Verses of the Holy Qur’an.Keywords: the Qur’an, cultural growth, Spirituality, Wisdom, Science, practice
-
جورج هربرت مید بنیان گذار پراگماتیسم و عمل گرایی اجتماعی است که بعدها توسط بلومر و دیگر شاگردان وی توسعه پیدا کرد. این رویکرد نوهگلی، به اعتراف مید، مبانی و پیش فرض هایی را به لحاظ هستی شناختی؛ یعنی درون ذات بودگی وجود، حرکت جوهری، «خود»، زبان و امثال آن ها دارد. هستی و نیز «خود» در فرآیند و پویا لحاظ می شود که در کنش اجتماعی، «خود» شکل می گیرد. در پژوهش حاضر این مبانی و نحوه ی ارتباط آن ها صورت بندی مفهومی شده و در گام بعد، بر مبنای حکمت متعالیه مورد نقد و ارزیابی انتقادی قرار گرفته است. حکمت متعالیه درون ذات بودگی وجود را برنتافته و در حرکت جوهری، محرک و متحرک را قابل جمع نمی داند، لذا در مناسبات ماده و صورت، ماده را معد برای افاضه صورت می داند؛ نه اینکه علت و مقتضی آن باشد. «خود» نیز جوهری است که در نوع نسبت با وجود شکل می گیرد و کنش اجتماعی نیز اعدادی برای این نسبت ایجاد می کند؛ ولکن صورت از محرک غیرمتحرک افاضه می شود و عینیت خویش را از آن طلب می کند و نه از زبان. «خود» واقعی انسان دارای مراتب مختلفی است؛ یعنی «خود» نباتی، «خود» حیوانی و «خود» انسانی است که از زبان به عنوان وجود اعتباری برای مفاهمه و مقصود خویش سود می جوید. روش پژوهش در این مقاله، تحلیلی - انتقادی است.کلید واژگان: مید, عمل گرایی, اجتماع, خود, حکمت متعالیه
-
نظام جمهوری اسلامی جهت استمرار حیات و بسط گفتمان کلان خود، نیازمند بازخوانی روزآمد اندیشه و سیره سیاسی بنیان گذار خود از یک سو و اصلاح مسیر طی شده ازجمله توسط دولت ها براساس این گفتمان از سوی دیگر است. این مقاله، گفتمان دولت سازندگی را موضوع خود قرار داده است. هرچند خرده گفتمان دولت سازندگی همچون دیگر دولت ها ناشی از تحول «در» گفتمان کلان جمهوری اسلامی است، اما به نظر می رسد در مواردی نیز دارای تفاوت های قابل تاملی با گفتمان سیاسی امام خمینی (ره) می باشد. براساس این پژوهش، تفاوت های عمده دو گفتمان را می توان در این موارد جستجو کرد: تقلیل و تاسیس غیریت ها، چالش عمل گرایی و تکنوکراسی، توسعه متوازن و الگوی توسعه، نوع نگرش و گرایش به مقولاتی مانند کارآمدی و عدالت و به نسبت دوگانه هایی چون عدالت و توسعه، آزادی و توسعه،استقلال و توسعه، نوع اعتبار از آموزه هایی چون نسبت دین و نظامات اجتماعی.
کلید واژگان: اندیشه سیاسی امام خمینی(ره), دولت سازندگی, توسعه, عدالت, آزادی, منافع ملی, عمل گراییIn order to continue its life as well as expand its great discourse, Islamic Republic of Iran needs to reread political thought and method of its founder and rectify the its passed ways based on this very discourse. This paper has focused on Sazandegi state`s discourse. In spite of the fact that the sub-discourse of this state, like other states, had been the result of changes in the great discourse of Islamic Republic, one may claim its considerable differences with the political discourse of Imam Khomeini. This paper refers to main differences of these two discourses as: decreasing and setting up the otherness, challenging of pragmatism and technocracy, balanced development and development pattern, different viewpoints and tendency to such categories like efficiency and justice, development and justice, freedom and development, independency and development, and type of validity of some teachings like religion and social systems.
Keywords: Political Thoughts of Imam Khomeini, Sazandegi State, development, Freedom, National Interest, Pragmatism -
رفتارشناسی مومن کامل در کلام پیامبر اعظم (ص) / تحلیل موردی یک حدیثپیوستگی ایمان و عمل، از آموزه های اساسی قرآن و روایات است.خاستگاه این مهم دو چیز است:1. پیشگیری از به وجود آمدن برداشت های انحرافی در ماهیت ایمان؛ 2. تثبیت و ترویج فرهنگ عمل گرایی. جدای از مباحث کلامی در معرفت شناسی ایمان، در فضای روایات پیامبر اعظم و امامان معصوم، ایمان با عمل تلازم جدی دارد و اینکه عمل، بستر کمال یافتگی ایمان و افزایش تاثیر گذاری آن است. مورد نمونه در این خصوص، روایتی نقل شده از حضرت رسول درباره نشانه های ایمان کامل است. همه این نشانه ها، مبنای فرضیه این نوشتار است که: ایمان در ساحت عمل (اعم از عمل ذهنی و اقدام به انجام یک کار) کمال می یابد و انسان مومن در همه ابعاد،به یک اعتدال منطقی و رفتاری دست پیدا می کند؛ به گونه ای که تمام حرکات و اندیشه های او حکمت آمیز جلوه می کند. روش پژوهش از نوع تحلیل محتوا و توصیف گزاره های روایت است.
کلید واژگان: ایمان و عمل, ایمان کامل, عمل گرایی, مومن کامل, رفتارشناسی مومن, نشانه های مومنThe interrelation of faith and action is one of the emphatic and principal doctrines of the Qur’ān and traditions. There may have been two origins for this crucial aspect: 1. Prevention of the creation of deviated impressions in the nature of faith; 2. Establishment and preference of culture of pragmatism. Apart from theological discourses in the epistemology of faith, in the atmosphere of the traditions of the Holy Prophet (S.A.W.) and the Infallible Imams (A.S.), faith is seriously correlated with action, and this action is the foundation for perfection of faith and increased efficacy. An example in this regard is a tradition related from the Holy Prophet (S.A.W.) about the signs of perfect faith. All these signs are the basis for the hypothesis of the following writing, “Faith becomes perfect in the presence of action (whether a mental action or performance of an action) and the faithful person achieves a logical and behavioral moderation in all dimension; so that all his movements and thoughts appear to be wisely. The research method employed in this article is of content-analysis type and description of the propositions of the tradition.Keywords: faith_action_perfect faith_pragmatism_a perfect believer_signs of a believer
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.