به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "قرائت العامه" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «قرائت العامه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی قرائت العامه در مقالات مجلات علمی
  • سید محمدحسن جواهری *

    یکی از نظریات مهم و تاثیرگذار در حوزه قرائات «این همانی قرائات واحده، عامه و حفص از عاصم» است. بر اساس این نظریه قرائتی که جبرئیل بر پیامبر اکرم| نازل کرد، تنها یک قرائت بوده و آن قرائتی است که در گذر زمان تا صدها سال بی نام و نشان باقی ماند و با عناوینی همچون «قرائه العامه» و «قرائه الناس» شناخته می شد. از سوی دیگر، از میان قراء سبعه، تنها «عاصم» و از بین راویان او، تنها «حفص» تلاش کرده اند مانند قرائه العامه قرآن را قرائت کنند و با آن زاویه ای نداشته باشند. همین امر موجب شد طی فرایندی و با دخالت اسبابی، قرائه العامه به نام حفص از عاصم نام برده شود. در برابر این نظریه، نظریات دیگری وجود دارد که «قرائه العامه» را قرائت عموم مردم در هر زمان و هر مکان دانسته و یا بر افراد خاصی مانند قراء سبعه حمل می کنند. نظریه « این همانی...» در برابر نظریه های رقیب با ابهامات و شبهاتی رو به رو است که لازم است دفع و رفع شوند؛ از این رو مقاله حاضر می کوشد ضمن برطرف کردن آسیب ها و پاسخ به شبهات، آن را با بیان تازه ای بازخوانی و اثبات کرده و عوامل دخیل در آن را واکاوی کند. نگارنده در تحریر این مقاله از روش متناسب با پژوهش در منابع تاریخی که عمدتا مبتنی بر جمع آوری قرائن و شواهد و مطالعه یک گزاره تاریخی در بستر و فضای تحقق آن است، بهره برده و افزون بر آن، به مطالعه میدانی برخی آثار برجای مانده از نسخ خطی قرآن نیز روی آورده است.

    کلید واژگان: تحریف قرائی, قرائت العامه, قرائت ناس, روایت حفص از عاصم
    Seyyed Mohammad Hassan Javaheri

    One of the important and influential theories in the field of readings (qirā’āt) is "the same the single reading (vāhedeh), common (āme) and Ḥafṣ' from ‘Āṣim. Based on this reading theory, that Gabriel come down to the Prophet, it was only one reading, and it is a reading that remained nameless for hundreds of years and was known by titles such as “the general reading” (qirā’āt l āme) and “the people’s reading” (qirā’āt l nās). On the other hand, among the seven reciters (qurrā), only Āṣim and among his narrators only Ḥafṣ' have tried to reading the Qur'an like the general reading and they had no problem with it. This caused in a process and due to some factors, the general reading, which for hundreds of years was the common reading of the people without a name or sign, ‘Āṣim should be named after Ḥafṣ'. Against this theory, there are other theories that consider “the general reading) to be the reading of the general public at any time and in any place, or they refer to specific people such as the seven reciters. The theory of "This is the same..." - which is one of the important foundations of interpretation and is effective in some jurisprudential issues (such as reciting prayers) as well as the criticism of the suspicion of reading distortion is works well - is faced with ambiguities and doubts in front of competing theories, which are necessary to be disposed; Therefore, this article tries to correct the damage and answer the doubts, reread and prove it with a new expression and analyze the factors involved in it. In writing this article, the author used the method appropriate to the research in historical sources, which is mainly based on the collection of evidences and the study of a historical statement in the context and space of its realization, and in addition, to the field study of some remaining works of manuscripts of Qur'an has also turned.

    Keywords: Reading Distortion, General Reading, People’S Reading, Single Reading, Narration Of Ḥafṣ' From ‘Āṣim
  • بی بی زینب حسینی*، مرتضی ایروانی نجفی، ابوالفضل علیشاهی قلعه جوقی، راضیه خورشیدی

    قرایت معتبر قرآن کریم، به معنای مصطلح یعنی کیفیت اداء حروف و کلمات قرآن کریم یکی از مهم-ترین و بنیادی ترین پرسش ها در مورد خوانش متن قرآن کریم است. راه کارهای متفاوتی برای پاسخ به این پرسش، از جانب علماء شیعه داده شده است. قرایت مشهور، به عنوان قرایت معتبر راه کار فقهاء و اصولیون متاخر در انتخاب قرایت صحیح است، مفهوم شناسی قرایت مشهور و ارتباط آن با روایت حفص از عاصم یکی از پرسش های این مقاله است. این پژوهش با روش مطالعه تاریخی اسناد و شواهد، تلاش در جهت دستیابی به قرایت معتبر در نزد اهل بیت (ع) دارد و از روایات به عنوان شاهد تاریخی، برای شناخت قرایت معتبر، نزد اهل بیت (ع) استفاده می کند. بررسی شواهد روایی نشان می-دهد، قرایتی که اهل بیت (ع)، در تفسیر ملاک قرار داده اند، با قرایتی که با عنوان روایت حفص از عاصم شناخته شده و قرایت مشهور در جهان اسلام است انطباق دارد.در تفسیر ملاک قرار داده اند، با قرایتی که با عنوان روایت حفص از عاصم شناخته شده و قرایت مشهور در جهان اسلام است انطباق دارد.در تفسیر ملاک قرار داده اند، با قرایتی که با عنوان روایت حفص از عاصم شناخته شده و قرایت مشهور در جهان اسلام است انطباق دارد.در تفسیر ملاک قرار داده اند، با قرایتی که با عنوان روایت حفص از عاصم شناخته شده و قرایت مشهور در جهان اسلام است انطباق دارد.

    کلید واژگان: شواهد روایی, اختلاف قراءات, قرائت العامه, نسبت مقلوب, روایت حفص از عاصم
    Bibi Zeinab Hosseini *, Morteza Iravani Nagafi, Abolfazl Slishihi Ghaleh Joughi, Razeeyeh Khorshidi

    Authentic recitation of the Holy Quran, in the literal sense, the quality of the letters and words of the Holy Quran is one of the most important and fundamental questions about reading the text of the Holy Quran. Different solutions to answer this question have been given by Shiite scholars. The famous recitation, as a valid recitation, is the solution of the jurists and the late fundamentalists in choosing the correct recitation. This research tries to achieve a valid reading in the eyes of the Ahl al-Bayt (AS) by using the method of historical study of documents and evidences and uses narrations as a historical evidence to recognize the authentic reading in the eyes of the Ahl al-Bayt (AS). Examination of the narrative evidence shows that the reading that the Ahl al-Bayt (AS) have used as a criterion in interpretation is consistent with the reading known as the narration of Hafs from Asim and which is famous in the Islamic worldevidence to recognize the authentic reading in the eyes of the Ahl al-Bayt (AS). Examination of the narrative evidence shows that the reading that the Ahl al-Bayt (AS) have used as a criterion in interpretation is consistent with the reading known as the narration of Hafs from Asim and which is famous in the Islamic world

    Keywords: Narrative evidences, differences in readings, public recitation, inverted ratio, Hafs narration from Asim
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال