به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « لغویان » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «لغویان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حیدر پاسنگ، علی اکبر ربیع نتاج، محسن نورائی*، حبیب الله حلیمی جلودار

    شناسایی قواعد تفسیر لغوی به معنای راهکارهای ضابطه مند در معناشناسی واژه های قرآن کریم، ضرورتی است که با توجه به پیش فرض های مفسر و برخی نقایص در عملکرد لغویان، در نظر داشتن آن در فرایند تفسیر نتایج شگرفی به دنبال دارد. در این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی، قواعد از کتب تفسیری و لغوی استخراج و بررسی شده اند. مهم ترین این قواعد عبارتند از: کاربرد غالب ، تقدیم معنای شرعی بر عرفی و لغوی، عدم اعتماد به مجرد لغت، تقدم اقوال مفسران متقدم بر لغویان. یافته ها نشان می دهد که توجه به همه قواعد، منابع و قراین در تفسیر لغوی تاثیرگذار هستند و مجرد لغت کارآیی ندارد. این قواعد با اصول ادبی و واژه شناسی منطبق بوده و با اجرای آن، مفاهیم و مدالیل قرآنی همیشه قابل استفاده خواهند بود. به منظور شناسایی قواعد تفسیر لغوی از نتایج به دست آمده در این پژوهش استفاده شود.

    کلید واژگان: قواعد, تفسیر لغوی, واژه های قرآن, لغویان}
    Heidar Pasang, AliAkbar Rabi Nataj, Mohsen Nouraei *, Habibollah Halimi Jelodar

    The verbal interpretation rules are disciplined solutions in the semantics of the Holy Quran, and identifying them is a necessity. Due to the interpreter's assumptions and some shortcomings in the performance of the philologists, considering these rules in the process of interpretation will lead to amazing results. So, in this study, by using a descriptive-analytical method, these rules have been extracted from the interpretive and lexical books and examined. The most important of them are; using of the famous and dominant meaning, preferring the religious meaning to the customary and lexical ones, non-relying on the word alone, and priority of the sayings of the earlier interpreters over the philologists. The findings show that considering all the rules, sources, and evidence instead of the word alone, is effective in verbal interpretation. These rules conform with the literary principles and philology, and by their implementation, Quranic concepts and meanings will be usable forever. In order to identify the rules of verbal interpretation, the findings of this writing could be used.

    Keywords: The rules, Verbal interpretation, The words of the Quran, Philologists}
  • علی غضنفری*، جبار شیراوند، سیدمجید نبوی

    از جمله مسایلی که در گذشته و امروزه بین لغویان و مفسران مطرح و مورد اختلاف است، وجود یا عدم وجود واژگان مترادف در قرآن کریم می باشد. گفتنی است که پیشینیان بسیاری از واژگان قرآن را با واژگان دیگری معنا و تفسیر می کردند که این می تواند بر وجود ترادف در نظر آنان دلالت کند. اما از حدود قرن سوم در میان برخی از علمای لغت، تلقی دیگری پدید آمد، مبنی بر اینکه هر واژه ای برای معنایی خاص وضع شده است و از این رو هیچ دو واژه ای مترادف نیستند. ابوهلال عسکری نیز قایل به این نظر بوده و در این زمینه کتابی با عنوان «الفروق اللغویه» نگاشته است که در آن به فرق بین کلمات مترادف پرداخته اما در این راه از اشتباه مصون نمانده است. در این تحقیق، قوت و ضعف نظرات ایشان را طبق نظر تعدادی از لغویان و مفسران و به دور از هر گونه غرض شخصی مورد نقد و بررسی قرار داده ایم. در مورد وجود یا عدم وجود واژگان مترادف در قرآن کریم باید گفت، الفاظ مترادف در آن بکار نرفته است و هر لفظی معنای ویژه خود را دارد و کلمات تنها از جوانبی با هم مترادفند. حتی لغویان و مفسرین هم قایل به ترادف نبوده و برای هر واژه، معانی متفاوتی ذکر می کنند. گفتنی است تاکنون کسی واژگان مترادف را طبق نظر ابوهلال در کتاب «الفروق اللغویه» و با توجه به نگاه لغویان، مفسران بررسی نکرده، و این تحقیق در نوع خود بی سابقه است.

    کلید واژگان: ابوهلال, فرق, لغویان, مفسرین, قرآن}
    Ali Ghazanfari, Jabbar Shiravand, S. Majid Nabav

    Among the issues that have arisen in the past and today between lexicographers and commentators is the existence or absence of synonyms in the Holy Qur’an. It should be noted that scholars in the past interpreted most of the Quranic words with other words, which could imply the existence of synonyms in their view. However, from the middle of the third century, some lexicographers came up with a different view that each term was formed for a particular meaning; hence no two terms are synonyms. Abuhlal Askari also commented on this point and wrote a book titled “Al-Furuk al-Lukhwai”, in which he distinguished between synonymous words, but in this way he had not been immune to mistake. In this research, we have criticized the strength and weakness of their opinions according to a number of lexicographers and commentators; regardless of representing any personal interest. In the case of the existence or absence of synonyms in the Holy Qur’an, it should be said that synonyms are not used in it, and each word has its own special meaning; and words are only partially synonymous with each other. Even lexicographers and commentators have not believed in synonymy for each word, and they have considered different meanings for each word. It is worth mentioning that so far, nobody has looked at the synonyms according to Abohelal in the book “Al-Frouh Al-Lughoyeh”, and based on commentators’ views; thus this research is unprecedented in its field.

    Keywords: Abohelalm, Sects, Lexicographers, Commentators, Qur’an}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال