به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مرد » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مرد» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فاطمه گونه مقدم*، حسام الدین ربانی

    در خصوص مرجعیت یکی از شرایطی که برای تصدی مقام افتاء و مرجعیت در نظر گرفته شده است شرط رجولیت است از آن جایی که در احکام فقهی زن و مرد تفاوت هایی وجود دارد این امرباعث شده است که درباره این شرط نظرات متفاوتی مطرح بشود از این رو عده ای رجولیت را برای تصدی این مقام شرط می دانند و عده ای دیگر رجولیت را شرط نمی دانند به عنوان نمونه موافقین وجود شرط رجولیت به آیه 34 سوره نساء خداوند مردان را قیم زنان قرار داده که لازمه ی این قیمومت تبعیت زن از مرد می باشد از این رو می توان گفت آیه مذکور به زندگی مشترک زن و شوهر و حقوق هر یک از آن دو نسبت بر دیگری مربوط است اشاره دارد و روایاتی نظیر صحیحه ابی خدیجه که دلالت بر پرهیز از امر داوری نزد حکام جور دارد که در این خصوص به مردی از میان خودشان رجوع کننداز این رو می توان گفت تمسک به مفهوم رجل در این روایت در نزد اصولیین حجیت ندارد استناد کردند که این آیات و روایات به عنوان ادله مطرح شده از سوی آنان نا تمام است .روش تحقیق در این پژوهش به صورت کتابخانه ای بوده است.

    کلید واژگان: شرط رجولیت, افتاء, مرجعیت زن, مرد, زن}
  • زهرا گونه مقدم *، حسام الدین ربانی

    قضاوت زن از دیرباز در فقه امامیه مطرح بوده است فقها در مورد پذیرش یا عدم پذیرش قضاوت زنان به ادله لفظی و غیر لفظی استناد کرده‌اند که از جمله این ادله روایات می‌باشد که این روایات شامل: روایت ابی خدیجه، لن یفلح قوم ولوا امرهم امراه و... است. از این رو بر اساس این روایات عده‌ای از فقها با قضاوت زنان مخالفت کرده‌اند و برداشت آنان از بعضی روایات این گونه بوده است که به دلیل ذکر واژه «رجل» در روایات زنان مجاز به عهده‌دار شدن منصب قضاوت نیستند و عده‌ای دیگر با خدشه وارد کردن به دلیل آنان بیان می‌کنند: که ذکر واژه«رجل» یا هر نوع لفظی که دلالت بر مردان نماید به تنهایی نمی‌تواند دلیل بر انحصار جواز قضا برای مردان باشد چرا که ممکن است استعمال لفظ«رجل» از باب غلبه بوده و به همین دلیل قضاوت زنان را پذیرفته‌اند و همچنین این گروه با وارد کردن خدشه در ادله روایی مخالفان، آن را قابل پذیرش ندانسته‌اند.

    کلید واژگان: قضاء, قضاوت زن, زن, رجل, مرد}
  • زهرا بختیاری*، علی شریفی، محمد شعبانپور
    آیه 34 سوره نساء، یکی از بحث برانگیزترین آیات قرآن است که فقها و حقوق دانان برای تشریع بعضی از احکام مربوط به زنان و تدوین برخی از قوانین مدنی، به آن استناد می کنند. از این رو، تفسیر و تبیین این آیه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در همین راستا، پژوهش حاضر به مطالعه این آیه در تفاسیر و کتاب های فقهی و تاریخی پرداخته، سیر تحول معنای قوامیت نزد متقدمان، متاخران و معاصران به دست آمده است. در تفاسیر متقدم و متاخر به معانی تسلط، ریاست و قیمومیت اشاره شده، اما برداشت های معاصر بیشتر حول محور مدیریت و مسئولیت می چرخد. همچنین در این زمانه، واژه «فضل» مندرج در آیه، به فزونی قدرت بدنی و ثروت تفسیر شده و تنبیه زنان به دو مورد از عادات عرب جاهلی پیوند داده شده است. نتیجه جنبی این پژوهش آن است که شرایط فرهنگی و اجتماعی مفسران در شکل گیری نگاه سنتی آنان به زنان، بسیار اثرگذار است.
    کلید واژگان: زن, مرد, قوامیت, تفسیر, تحول معنایی}
  • زن در اسلام، رکن هسته خانوادهی توحیدی
    اسماء حمیدان پور*، طاهره سادات طباطبایی امین

    حق تعالی جلوه ای از جمال خود را در زن به تجلی آورده است. او در تعیین سرنوشت جامعه، نقش اساسی دارد و هرگونه منشی که داشته باشد، تاثیر ماندگار بر فرزندان و همسرش خواهد گذاشت. برخلاف تعریفی که فرهنگ ظلمانی مدرنیته از زن و نقش او ارایه کرده و اینکه جایگاه مهمی را که زن باید در نظام هستی باید داشته باشد نادیده گرفته، زن مسلمان خود را فانی در هسته توحیدی خانواده می بیند و با انجام تکالیف و از خودگذشتگی و پاسخ به تمنیات همسر و فرزندان، هویت خود را در آن جست و جو می نماید. محجوب شدن خدمت زن به خانواده در برابر کسب درآمد اقتصادی از شاخصه ی فرهنگ غربی است. گمشده ی جهان معاصر خانواد ه ی توحیدی است و عامل برپاداشتن آن، داشتن روح بندگی است. در خانواده ی توحیدی خداست که حاکم است و این رمز سکنی یافتن اعضای آن است.

    کلید واژگان: زن, مرد, خانواده ی توحیدی, قدرت, مدرنیته, سرمایه داری}
  • فرج الله هدایت نیا *
    درباره آفرینش انسان، آدم و حوا و به طور کلی، درباره آفرینش دو صنف مرد و زن میان مفسران اتفاق نظر وجود ندارد. دیدگاه های آنان درباره این موضوع به دو نظریه کلی بازمی گردد. بسیاری از مفسران، آفرینش مرد و زن را از منشی متفاوت و برای اهداف متفاوت می دانند و معتقدند که خدای سبحان حوا را از قسمتی از بدن حضرت آدم آفریده است. همچنین، معتقدند خدای متعال زن را برای آرامش شوهر خلق کرده است. نتیجه این نظریه، فرادستی و سروری مرد بر زن و آفرینش تبعی زن در نظام ارزشی اسلام می باشد. گروهی دیگر از آنان، منشا و هدف آفرینش آدم و حوا را مشترک می دانند و معتقدند که مردان و زنان در آفرینش و به لحاظ شرافت و ارزش یکسان و همسان هستند. مطابق این نظریه، خدای متعال زن و شوهر را برای آفرینش یکدیگر آفریده است. با توجه به تاثیر این نظریات در نظام فقهی حقوقی و فرهنگی اجتماعی، در این جستار تلاش شده ادله نظریه آفرینش تبعی زن بررسی و ارزیابی شود و نشان داده شود که آدم و حوا و به طور کلی، مرد و زن از منشاء مشترک و برای هدف یکسان آفریده شده اند و هیچ یک بر دیگری شرافت و سروری ندارد.
    کلید واژگان: آفرینش تبعی, آدم, حوا, مرد, زن}
    Farajolah Hedayatnia *
    There is no consensus among the commentators on the creation of male and female two men. Their views on this subject go back to two general theories. A large number of commentators in the creation of men and women are from different sources for different purposes, and they believe: God has created Eve from the body of Adam. They also believe that the Almighty God created the woman to calm her husband. The result of this superstitious theory of male dominance on women and the consequent creation of women in the value system of Islam has Islamic values in Islam. Another group of them shared the origin and purpose of the creation of Adam and Eve and believed: Men and women are equal in creation and in respect of dignity and worth. According to this theory, the Almighty God created the husband and wife to create each other. Considering the influence of these views on the jurisprudential, legal and cultural-social system, this paper attempts to examine and evaluate the reasons for the female adolescent creation and to show that Adam and Eve and, in general, men and women have been created from the same source for the same purpose. And nobody else has any honor and nobody.
    Keywords: Creation, Adam, Eve, Woman}
  • اردشیر محمدی*، مریم مدملی
    بررسی گستره تفاوت های تکوینی موجود بین زن و مرد، بحثی مهم و پردامنه خصوصا در قرون اخیر بوده که طیف وسیعی از نظریات را به خود اختصاص داده است. در یک سر طیف، دیدگاه هایی قرار دارند که نه تنها تفاوت های بین زن و مرد را بنیادین و عمیق می دانند، بلکه به برتری ذات زنانه یا ذات مردانه نیز معنقد هستند. در سر دیگر طیف، نیز کسانی هستند که تفاوت های تکوینی را تا حد ممکن نادیده گرفته و آن را محصول تحولات تاریخی قلمداد می کنند. در میان این تفاوت ها آن چه بیش از دیگر تفاوت ها مورد اهتمام قرار گرفته است تفاوت در عقل است که در منابع دینی نیز بدان اشاره که تصریح شده است. کانون اصلی گفتمان در این مقاله، بررسی این تفاوت میان زن و مرد با استناد به آیات و روایات و همچنین بهره گیری از نتیجه مطالعات علمی اندیشوران در حوزه اختلاف یا عدم آن در حوزه عقل است.
    کلید واژگان: تفاوت, تکوین, عقل, مرد, زن}
    A. Mohamadi *, M. Modmoli
    The genetic differences between men and women have been hotly debated and widely investigated, especially in recent centuries; and it has received a wide range of ideas. On the one extreme, it is not only believed that men and women are fundamentally and deeply different, but also masculine or feminine essence is superior. On the other extreme, genetic differences are neglected as much as possible and it is believed that these differences have been made due to historical evolutions. Above all, the difference in thought which is explicitly documented in religious resources has been studied more than others. The current study mainly focused on this type of difference between men and women with regard to Islamic verses and narratives as well as the use made of findings of scientific studies both in the extreme belief in difference and belief in lack of difference.
    Keywords: difference, genesis, thought, men, women}
  • مهوش کهریزی
    پدیده فمینیسم در اوایل قرن هفدهم به عنوان جنبش استیفای حقوق زنان ظهور کرد و به جای دفاع از حقوق واقعی زنان، به استفاده ابزاری از آنان می پردازد و دارای پیش فرض های ناصوابی -همچون پست انگاشتن نقش های زنانه، اعتقاد به مردواره بودن زنان (مردانگی زن)، حذف مردان از جامعه و انتقال اختیار امور به دست زنان و در واقع زن گرایی شورشی- می باشد که جامعه زنان را تهدید می کند. در این مقاله، تا حد امکان، به بررسی این پدیده و بیان ضعف های آن پرداخته شده است. همچنین این مقاله به بررسی مساله جایگاه حقیقی زن و حقوق واقعی او در دین پرداخته است که لازمه آن بررسی فضای نامناسب فرهنگی، تبعیض مرد سالارانه و برخورد ارباب-رعیتی و مالکانه با زنان است که بر بخش بزرگی از قلمروهای عشایری و روستایی و حتی شهری ما حاکم است و موجب نادیده گرفته شدن حقوق مشروع و مسلم زنان می شود. این بی عدالتی ها که بعضا به دین نسبت داده می شود و باعث پیدایش پنداری نادرست در خصوص محدودیت زنان در دین می شود به شبهاتی در مورد احکام حقوقی آنان -از جمله ارث، حضانت، شهادت، دیه و...- دامن می زند. در این مقاله این حقوق به اختصار مورد بررسی قرار گرفته است تا از یک سو زن مسلمان با فهم دقیق از فلسفه وجودی این احکام با استیفای حقوق الهی اش در آرامش و احترام و کرامت به سر برد و بازیچه هواها و هوس های ناپرهیزکاران قرار نگیرد و از سوی دیگر به دام افکار فمینیستی گرفتار نیاید.
    کلید واژگان: زن, فمینیسم, دین, اسلام, مرد, نفقه}
    Mahvash Kahrizi
    Feminism emerged in the beginning of the seventeenth century as a movement to vindicate the women's rights. However, instead of defending the women's real rights, misused them as a means and had ungracious presuppositions like belittling the essence of women’s characters, believing in women's manhood, eliminating men from the society and transferring their affairs to women which all revealed a state of radical feminism that has threatened the women’s community. This study is to examine the abovementioned viewpoints and determine their possible weaknesses. In addition, it reviews the status of women and their real rights in religion in order to present the dominant situations in a large part of our rural and urban areas with an inappropriate culture of gender discrimination exerting the men’s dominance and treating women with a lot of authority and dominance. Meanwhile, many of the women’s legal and absolute rights are neglected.Demonstrating innumerable injustices against the religion and creating an improper image of women’s restrictions in religion have aroused serious doubts as to their legal laws or injunctions, including inheritance, legal custody, testimony, blood-money, and etc. This study sets out to briefly examine the aforementioned rights so that the Muslim women can precisely figure out the philosophy of these rights, regarding their spiritual rights to achieve their relief and respects, and maintain their dignity. More importantly, they can emancipate from the wrongdoers’ carnal desires and feministic thoughts.
  • سید موسی صدر
    این نوشتار در پی طرح و اثبات این مسئله است که حجب و حیا نقش اصلی در حفظ و صیانت از فضای عفت عمومی دارد و باید به موازات سرمایه گذاری در ترویج حجاب به زمینه سازی برای تقویت حیا و آزرم پرداخت.
    نویسنده نخست از فطری بودن پدیده حیا یاد می کند. آنگاه از نخستین اقداماتی که باعث در خطر قرار گرفتن این پدیده می شود سخن می گوید و بر این باور است که این اقدام نخست از سوی زن صورت می گیرد و سپس توسط مردم تقویت می شود.
    در ادامه به عوامل انگیزش پرداخته و در پایان راهکارهای جلوگیری از لغزشها و خنثی سازی تاثیر عوامل یاد شده سخن گفته است.
    کلید واژگان: حجاب, حیا, زن, مرد, خودنمایی, عشق, فطریات}
    Sayyid MŪsā Ṣadr
    This article attempts to prove that modesty has an essential role in preserving and safeguarding the public chastity and that the ground should be laid for the reinforcement of modesty and decency along with the investment in the promotion of ḥijāb.First, the writer points out the notion of modesty as an innate disposition. Then, he goes on to talk about the first steps that endanger this virtue, believing that this first step is taken by the women and then strengthened by the men.Furthermore, he addresses the causes of motivation, and in the end discusses the approaches for preventing from perversions and nullifying the impacts of the above-mentioned causes.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال