جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "نصاب" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «نصاب» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
زکات در آیه 103 سوره توبه واجب شد و مصارف آن نیز در آیه 60 سوره توبه بیان شده است. ولی قرآن سخنی در باره متعلقات زکات بیان نکرده و بنابر روایات وارده، تعیین متعلقات زکات توسط پیامبر انجام شده است. این متن در مقام پاسخگویی به این سوال است که آیا پیامبر در مقام تعیین متعلقات زکات، به عنوان یک مالیات عرفی بوده و یا مالیاتی شرعی بوده است؟ منظور از مالیات عرفی، منبع درآمدی ثابت برای دولت بوده تا هزینه های انجام تعهدات خود را بپردازد. پایه های این نوع مالیات ها، قابلیت تغییر در طول زمان را داشته و بر اساس مصلحت عمومی در مورد اصل، کیفیت و نرخ آن تصمیم گیری می شود. و منظور از مالیات شرعی، مالیاتی است که از طرف خداوند تعیین شده است و ثابت بوده و برای هر زمان و مکانی جاری است. روش بررسی، تحلیلی توصیفی و تحلیل محتوا بوده است. نتایج به دست آمده بیان می کند که زکات امری تعبدی نبوده و مناطات آن قابل کشف است. بر این اساس با تکیه بر 9 دلیل، تلقی مالیات از زکات نتیجه گرفته شده است.
کلید واژگان: زکات, نصاب, نرخ, مالیات, متعلقات زکاتAccording to verse 103 of Surah At-Tawbah, zakat is mandatory for all Muslims and the Quran in verse 60 of Surah At-Tawbah specifies how zakat is to be distributed precisely. However, the Qur'an has not mentioned zakatable items, and according to Islamic traditions, the Prophet has specified zakatable items. This article is to answer the question whether the purpose of the Prophet to determine categories for zakat disbursement as a form of taxation or was it a Sharia tax? Tax is a fixed source of income for the government in order to meet the expenses of fulfilling its obligations. The bases of these forms of taxation are flexible and have the potential to change over time, and based on public interest, decisions are made regarding its principle, quality, and rate. And what is meant by Sharia tax is a tax that has been determined by God and is fixed and valid for any time and place.The research method is analytical-descriptive and content analysis. The results state that zakat is not a matter of worship and its causes and philosophy of the decrees can be discovered. Based on this and relying on nine reasons, it has been concluded that zakat is a kind of taxation.
Keywords: Zakat, nisab, Rate, tax, Zakatable Items -
به نظر اندیشمندان مسلمان تفاوت اصلی مالیات زکات با مالیات های متعارف در نحوه محاسبه آنها است، زیرا مبلغ مالیات در زکات بر اساس ثروت انباشته سالیانه پرداخت کننده زکات تعیین می شود اما در مالیات های متعارف مبلغ مالیات بر مبنای درآمد مودی وضع می گردد و این تفاوت در مالیات های اسلامی منجر به مالیات بیشتر برای افراد ثروتمند و مالیات کمتر برای افراد فقیر گردیده و عدالت اجتماعی بیشتری را به دنبال دارد. اگرچه، صاحبنظران غربی معتقدند که مالیات های متعارف باید بر عواید سرمایه وضع گردد و نیاز به همبستگی مشخصی با دارایی های منقول و غیر منقول نداشته و یا مالیات بر ارث و مسکن که در برخی از کشور ها وضع گردیده و پایه های مالیاتی گسترده تری برای وصول مالیات نسبت به زکات دارند. از سوی دیگر، موضوع عدالت مالیاتی از دیدگاه صاحبنظران مسلمان بر این موضوع تاکید می نماید که مالیات های اسلامی نظیر زکات یک فریضه دینی مقدس و پسندیده بوده و امکان تغییر یا اصلاح در پایه های وصول مالیات زکات (که بر انواع مشخصی از ثروت افراد وضع می گردد) و یا حد نصاب (حداقل ثروت لازم مشمول مالیات زکات) و یا افراد مشمول پرداخت یا دریافت زکات وجود ندارد. علیرغم اینکه ممکن است این ویژگی صرفا مختص زکات باشد، اما به نظر برخی موجب عدم انعطاف پذیری و انطباق پذیری گردیده و دیدگاه عدالت اجتماعی را دچار خدشه می نماید. این مقاله به دنبال مقایسه مالیات زکات و مالیات های متعارف بوده و مزایا و محدودیت های ابزارهای توزیع مجدد ثروت در هریک از آنها را برجسته می نماید.
کلید واژگان: زکات, نصاب, توزیع مجدد, عدالت اجتماعیAccording to Muslim scholars, the main difference between the Zakat tax and the ordinary tax is how to calculate it, since the amount of tax on zakat is based on the accumulated wealth of the person paying the zakat, but in ordinary taxes the amount is based on income tax. The difference in Islamic taxes has led to higher taxes for the rich and lower taxes for the poor and to greater social justice. However, Western scholars believe that standard taxation should be imposed on capital gains and that it does not require a clear correlation with movable and immovable property or inheritance and housing taxes in some countries and broader tax bases for Taxes against zakat. On the other hand, the issue of tax justice, from the point of view of Muslim scholars, emphasizes that Islamic taxes such as zakat are a sacred religious practice and the possibility of modification or modification of the zakat tax bases (which impose certain types of wealth on individuals). Or there is no Nasab (minimum required taxable wealth) or taxpayers. While this feature may be purely Zakat, it seems to some that it is inflexible and adaptable and undermines the perspective of social justice. This article seeks to compare zakat and conventional taxes and highlights the advantages and limitations of each of the wealth redistribution tools.
-
هدف از این مقاله، تبیین جزئیات منبع عظیم خمس است که از آن غفلت شده است. خمس معدن، با توجه به فراوانی و تنوع معادن، می تواند پشتوانه محکمی برای ترویج و تبلیغ دین و مذهب باشد. ما در این مقاله اثبات کرده ایم که حتی خمس معادن دولتی هم باید پرداخت شود و زیر نظر ولی فقیه به موارد مصرف خمس برسد. همچنین به مباحثی درباره مقدار نصاب معدن و اینکه نصاب معدن قبل از کم کردن هزینه های استخراج لحاظ می شود، پرداخته ایم. در ادامه، اشاره کرده ایم که انفال بودن معادن با وجوب خمس در معادن منافاتی ندارد و خمس معادن، چه در زمین شخصی و چه در اراضی انفال استخراج گردد، باید پرداخت شود. همچنین تفاوت خمس معدن را با خمس ارباح مکاسب توضیح داده ایم و اثبات کرده ایم که اگر خمس معدن داده شود، در پایان سال، دادن خمس دیگری در معدن به عنوان ارباح مکاسب لازم نیست.
کلید واژگان: خمس, معدن, نصاب, غنیمت, انفال
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.