بررسی ادله مالیات عرفی بودن زکات
زکات در آیه 103 سوره توبه واجب شد و مصارف آن نیز در آیه 60 سوره توبه بیان شده است. ولی قرآن سخنی در باره متعلقات زکات بیان نکرده و بنابر روایات وارده، تعیین متعلقات زکات توسط پیامبر انجام شده است. این متن در مقام پاسخگویی به این سوال است که آیا پیامبر در مقام تعیین متعلقات زکات، به عنوان یک مالیات عرفی بوده و یا مالیاتی شرعی بوده است؟ منظور از مالیات عرفی، منبع درآمدی ثابت برای دولت بوده تا هزینه های انجام تعهدات خود را بپردازد. پایه های این نوع مالیات ها، قابلیت تغییر در طول زمان را داشته و بر اساس مصلحت عمومی در مورد اصل، کیفیت و نرخ آن تصمیم گیری می شود. و منظور از مالیات شرعی، مالیاتی است که از طرف خداوند تعیین شده است و ثابت بوده و برای هر زمان و مکانی جاری است. روش بررسی، تحلیلی توصیفی و تحلیل محتوا بوده است. نتایج به دست آمده بیان می کند که زکات امری تعبدی نبوده و مناطات آن قابل کشف است. بر این اساس با تکیه بر 9 دلیل، تلقی مالیات از زکات نتیجه گرفته شده است.
زکات ، نصاب ، نرخ ، مالیات ، متعلقات زکات
-
سازوکار انتقال سیاست مالی در اقتصاد: شواهدی از رفتار نامتقارن ضریب فزاینده مخارج مالی طی ادوار تجاری
امیرحسین نجف زاده، اسدالله فرزین وش*، ، ناصر الهی
نشریه مطالعات و سیاستهای اقتصادی، پاییز و زمستان 1402 -
معیارهای ارزیابی فهم ادله لفظی در فقه معاملات (مطالعه موردی: تعلق زکات بر پول های اعتباری)
مهدی مظهر قراملکی*، ، ناصر الهی
نشریه فقه و اجتهاد، بهار و تابستان 1402