به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « هنجارگریزی معنایی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «هنجارگریزی معنایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عسکر میثاقیان، کبری خسروی*، علی اکبر مرادیان قبادی، روح الله مهدیان طرقبه

    علوم بلاغت و نحو در ترجمه و تفسیر دقیق قرآن نقش بسزایی دارد؛ هنجارگریزی به عنوان یکی از یافته های علم بلاغت از این تاثیر مستثنی نیست؛ از این رو برای دسترسی به مدلول دقیق آیات، ناگزیر از بررسی اسلوب هنجارگریزی یا إنزیاح هستیم. گریز از اصول زبان هنجار، دارای اهدافی است که مخاطب را برای دست یابی به مفاهیم و معانی جدید به فکر فرو می برد؛ خاصه اگر این فرآیند در متن قرآن کریم باشد. در این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی صورت پذیرفته، عوامل هنجارگریز مفعول ها در جزءهای اول تا سوم قرآن کریم بر اساس نظریه جان کوهن از دو وجه ساختاری و معنایی مورد تحلیل قرار گرفته است. هنجارگریزی معنایی شامل صنایع بیانی یعنی استعاره، مجاز، کنایه و تشبیه است و هنجارگریزی ساختاری در تقدیم، تاخیر، حذف، التفات و اطناب صورت می گیرد. نتایج برآمده از پژوهش نشان می دهد که هنجارگریز بودن کلمات و جملات دارای اعراب منصوب، به چه میزانی در زیبایی لفظی و معنایی سه جزء اول قرآن کریم اثرگذار است و از طرفی با بررسی نمونه هایی از آیات در این اجزاء نشان داده شد که با تمرکز بر روی هنجارگریزی چطور می توان به مفاهیم جدیدی از معانی مفعول ها در قرآن کریم دست یافت.

    کلید واژگان: قرآن کریم, مفعول ها, هنجارگریزی ساختاری, هنجارگریزی معنایی, جان کوهن}
    Askar Misaghian, Kobra Khosravi *, Ali Akbar Moradian Ghobadi, Rouhollah Mahdian Torghabeh

    Rhetoric and syntax play a significant role in the accurate translation and interpretation of the Qurʾān, and deviation as one of the findings of the science of rhetoric is not excluded from this influence. Therefore, in order to access the exact meanings of the ayahs, we are forced to examine the style of deviation from norms or enziyah. Deviating from the rules of the standard language aims to make readers contemplate new concepts and meanings especially if this process is in the text of the Holy Qurʾān. While identifying the factors in the first to third ajza of the Qurʾān, their deviating factors are analyzed based on Jonathan Cohen's theory and from two structural and semantic perspectives. Semantic deviation includes the literary devices of expression, i.e., metaphor, metonymy, irony, and simile, while structural deviation is expressed in fronting, tailing, omission, iltifat, and prolixity. In this research, which was carried out using a descriptive and analytical method, the extent of the effect of words and sentences having the fatḥah on the lexical and semantic beauty of the first three ajza of the Holy Qurʾān was determined, and on the other hand, by examining examples of ayahs, it was shown how one can find the new meanings of objects through focusing on deviation.

    Keywords: the Holy Qurʾān, objects, structural deviation, semantic deviation, Jonathan Cohen}
  • ابراهیم اناری بزچلویی*، سمیرا فراهانی
    تجسم گرایی یکی از زیر شاخه های اصلی هنجارگریزی معنایی است. این نوع از هنجارگریزی به بررسی شاخصه ها و عناصر زیبایی شناسانه در متون ادبی می پردازد و ارتباط ناگسستنی با علم بلاغت و آرایه های ادبی به کار رفته در آن دارد. تجسم گرایی عمدتا برای بیان مفاهیم مجرد و عقلی به کار می رود تا با به تصویر کشیدن این دسته از مفاهیم در قالب صورت های مجسم، حسی و ملموس زمینه ساز پویایی و تحرک تصاویر در متون ادبی گردد. تجسم گرایی به زیر شاخه های فرعی دیگری همچون جاندارپنداری، سیال پنداری و جسم پنداری تقسیم می شود که با توجه به ماهیت و ویژگی های هر یک از آنها، کارکردشان در متون مختلف از بسامد متفاوتی برخوردار است. نهج البلاغه در ابعاد متعدد خود، چه از نظر صورت و چه از لحاظ محتوا و مضمون پیوند مستحکمی با قرآن کریم دارد؛ از این رو نوع بیان حضرت در بازگو کردن مفاهیم معرفتی و یا اندیشه های شخصی ایشان، انعکاسی از بیان ادیبانه و هنرمندانه ی قرآن کریم است؛ به همین جهت بسیاری از تصاویر ادبی قرآن در متن نهج البلاغه نمود بارزی یافته است. حضرت علی(ع) در بیان ادیبانه خود، تا آن جا پیش می رود که پیوستگی و درهم تنیدگی کلام ایشان با کلام وحی یکی می شود و این درهم تنیدگی به گونه ای است که متن و بینامتن در کلام حضرت یک هویت واحد می یابد. آن چه در این مقاله بدان پرداخته می شود، بررسی تصاویر تجسمی قرآن کریم در نهج البلاغه از منظر روابط هنجارگریزی معنایی است. بر این اساس در پژوهش حاضر، کارکرد تصاویر تجسمی قرآن که در قالب صورت های انسان پنداری، حیوان پنداری، جسم پنداری و... نمود می یابد، در نهج البلاغه بررسی و ارزیابی می گردد تا چگونگی کارکرد هر یک از انواع یاد شده در بافت کلام حضرت(ع) تحلیل و تبیین شود. نتایج پژوهش نشان می دهد که از میان تصاویر تجسمی، جاندارپنداری در نهج البلاغه نسبت به سایر انواع تجسم گرایی از بسامد بالاتری برخوردار باشد.
    کلید واژگان: تصاویر تجسمی قرآن, نهج البلاغه, هنجارگریزی معنایی}
    Ebrahim Anari Bozchallouei*, Samira Farahani
    As one of the sub-branches of the semantic deviation, visualization tries to examine the aesthetic features and elements of literary texts, and has an inextricable relation with rhetoric and the literary figures of those texts. As a way to express the abstract and the mental concepts, visualization tries to portray these concepts as the concert and tangible images in literary texts to make them appear dynamic and alive. Concerning different dimensions, either its form or content, Nahj-al-Balaghe has got a tight connection with the Quran. It means that Imam Ali(AS) has taken into account the aesthetic and the elevated language of the Quran to express his own thoughts and his epistemological concepts. It is why much of the Quranic literary images have been overtly reflected in Nahj-al-Balaghe. In his elevated use of speech, Imam Ali goes so far as his coherent and interwoven speech becomes identical with divine speech so that in his speech the texts and the inter-texts become identical. This paper aims to study the Quranic visual images in Nahj-al-Balaghe in the light of the semantic relations of deviation. In this sense, the Quranic visual images that are portrayed in the forms of anthropomorphism, animism and physicality, are analysed and evaluated in Nahj-al-Balaghe to show that how these kinds of visualization become functional in the context of Imam Ali’s speech. It seems that animism in comparison to other kinds of visualization has got a higher frequency.
    Keywords: QuranicVisual Images, Nahj, al, Balaghe, Semantic Deviation}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال