جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "وحدت ادیان" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «وحدت ادیان» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
فصلنامه مطالعات تفسیری، پیاپی 48 (زمستان 1400)، صص 221 -242
آیه نوزدهم سوره آل عمران، حقیقت دین را تعبد و تسلیم دانسته، اختلافات را از خودخواهی و ستمگری ناشی می داند. بنابراین اگر چه شرایع در فروع دارای تفاوت هایی هستند، اما دین چیزی جز تسلیم در برابر حق نیست. نگارش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی، با استناد به آراء مفسرین به بررسی آیه نوزدهم سوره آل عمران پرداخته است. نتایج نشان می دهد که سه محور توحید، معاد و عدل می تواند پیروان ادیان آسمانی را در کنار هم قرار داده، راه تفرقه و تشطط اجتماعی را مسدود نماید. از این رو قرآن کریم در شیوه تربیتی خود از باورهای اعتقادی استفاده کرده است. در نتیجه دین در سه قسم اساسی دسته بندی شده است که عبارتند از دین حق، دین باطل و دین ثابت. با مبنا قرار گرفتن دین ثابت، وحدت اجتماعی می تواند نتیجه وحدت اعتقادی -در میان پیروان ادیان توحیدی- باشد.
کلید واژگان: آراء مفسرین, تربیت, وحدت ادیان, آیه نوزدهم آل عمرانThe nineteenth verse of Surah Al-Imran considers the truth of religion as worship and submission, and distinguishes differences from selfishness and oppression. God has said that although there are differences in the Sharichr('39')a, the religion is nothing but submission to the truth. The present article has studied the content of the nineteenth verse of Surah Al-Imran by descriptive-analytical method, citing the opinions of the commentators. The results show that the three axes of monotheism, resurrection and justice can bring the followers of the heavenly religions together and block the path of division and social confusion. Hence, the Holy Qurchr('39')an has used beliefs in its educational method. As a result, religion is divided into three basic categories, which are true religion, false religion and fixed religion. Based on a fixed religion, social unity can be the result of religious unity among the followers of monotheistic religions.
-
حکمت خالده جایگاهی پررنگ در سنتگرایی دارد و درک درست آن، وابسته به درک دقیق سنتگرایی است. سنتگرایی بهعنوان جریانی پویا در دنیای مدرن غربی، برداشتی متفاوت از سنت ارایه مینماید و در بستری نو به ایضاح مفهوم سنت میپردازد. در این میان، حکمت خالده، بهعنوان محوریترین مولفه در قوام سنتگرایی، از ارزش ذاتی و معرفتشناسی ویژهای برخوردار است. پرداختن به ابعاد معرفتی و همچنین ارتباط آن با دین و متافیزیک، جز در بستر درک مضامین اصلی این مکتب، ممکن نیست. در این نوشتار با تکیه بر آراء سنتگرایان و شارحان معاصر آن، بهموازات ارجاع به سیر تاریخی این مفهوم، به خوانش جدید آنها از سنت میپردازیم و از این مسیر، زمینه درک روشنتری از مفهوم محوری حکمت خالده و ابعاد معرفتی و نسبت آن با سنت، دین و متافیزیک را فراهم میکنیم.
کلید واژگان: سنت گرایی, حکمت خالده, وحدت ادیان, شواین, گنون, سید حسین نصرPerennial philosophy has an outstanding status in traditionalism and its proper understanding is dependent upon accurate understanding of traditionalism. The latter, as a dynamic trend in the Western modern world, provides a different impression of tradition and undertakes to clarify tradition on a novel ground. In the meantime, perennial philosophy, as the most pivotal component in the consistency of traditionalism, enjoys a specific essential and epistemological value. Dealing with its epistemic dimensions as well as its relation to religion and metaphysics would not be possible except through understanding the main contents of this school. In this paper, with reliance on the opinions of contemporary traditionalists and commentators as well as reference to the historical development of this concept, we would address their new perusal of tradition and thereby provide the ground for a clearer understanding of the pivotal concept of perennial philosophy, its epistemic dimensions, and its relation to tradition, religion, and metaphysics.
Keywords: Traditionalism, perennial philosophy, unity of religions, Schuon, Guénon, Seyyed Hossein Nasr -
از جمله مهمترین مسایل فکری مطرح در دنیای معاصر، بررسی مناسبات میان ادیان است. قرآن کریم دارای ایدهای متفاوت در این زمینه بوده و دارای ظرفیتی است که میتواند ارایه دهنده راهکارهای تحقق وحدت فراگیر ادیان را ارایه نموده، بدینوسیله در پیشرفت و تکامل جوامع انسانی نقشی بهسزایی را ایفا نماید. هدف این مقاله بررسی راهکار اسلام جهت همزیستی مسالمتآمیز و تعامل با پیروان سایر ادیان است. در همین راستا سوال اصلی تحقیق این است که: اسلام که بهعنوان دین خاتم معرفی شده است در میانه تضارب عقاید مختلف ادیان معاصر، چه راهی را برای ایجاد روابط صحیح و هدایت کننده میان ادیان معرفی میکند. میتوان وحدت ادیان را، با محوریت اسلام حقیقی انتظار داشت به شرطی که اقدامات ذیل در نظر گرفته شوند: مبارزه با انحصارگرایی افراطی، لزوم تعالی مسلمانان در راستای وحدت ادیان، تبیین نقش شیعه در تحقق وحدت ادیان؛ پیروی از آیین ابراهیم (ع)، و سرانجام تکیه بر راهکارهای تحقق عملی این نظریه (عوامل وحدت بخش ادیان). این راهکارها به طور خلاصه عبارتند از: 1. تکیه بر اصل توحید 2. پیروی از آیین ابراهیم (ع) 3. تکیه بر اصول و مبانی مشترک.
کلید واژگان: توحید, اسلام, وحدت ادیان -
نشریه هفت آسمان، پیاپی 48 (زمستان 1389)، صص 75 -101علی رغم نزاع هایی که بین پیروان ادیان مختلف در طول اعصار مشاهده می شود، نه تنها آموزه های این ادیان حاوی چنین روحی نیستند، بلکه به عکس دینداران را به دوستی و صمیمیتی نزدیک و معنوی فرامی خوانند. فریدریش هایلر در این زمینه موارد بسیاری را از پیروان ادیان مختلف ذکر می کند که همگی دال بر این روح معنوی و همدلانه اند. هایلر معتقد است امروزه در سایه مطالعات ادیان، گنجینه ای ارزشمند فراهم آمده است که بر اساس آن راه دوستی و صمیمیت بین این پیروان، هموارتر از سابق گشته است. او در ادامه به هفت محور که می توان در آنها ادیان را هم نوا دید اشاره می کند و بر آن است که از مهم ترین وظایف رشته ادیان تطبیقی آشکار نمودن این اشتراکات است. رشته ادیان تطبیقی به این معنا می تواند تمهیدی باشد برای تعاملی دوستانه میان پیروان ادیان.کلید واژگان: مطالعات ادیان, وحدت ادیان, تعامل دینداران, صلح جهانیHaft Asman, Volume:12 Issue: 48, 2011, PP 75 -101In spite of the fact that there has been conflict among the adherents of different religions, their teachings, far from being hostile, call upon the believers to form a deep and lasting friendship; and Friedrich Heiler, provides the ample evidence in favor of this claim. Heiler maintains that the comparative study of religions has paved, more than ever, the way for friendship among the adherents of different religions. He then proceeds to mention seven respects in which religions are in agreement; he holds that to highlight these shared aspects is one of the tasks of the comparative religion. The comparative religion as such may be a preparation for the mutual cooperation of religions.Keywords: Religious studies, unity of religions, cooperation of believers, global peace
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.