به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "کثرت گرایی دینی" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «کثرت گرایی دینی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی کثرت گرایی دینی در مقالات مجلات علمی
  • ابوالفضل صادقی*، محمد علی رضایی اصفهانی

    یکی از موضوعات کلامی که همواره مورد توجه قرآن پژوهان مسلمان بوده و در سال های اخیر، به طور ویژه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است، پلورالیسم یا همان کثرت گرایی دینی است. برخی از نو اندیشان معاصر همانند عبدالکریم سروش با استناد به برخی از آیات قرآن کریم که در آن ها، صراط مستقیم به صورت نکره ذکر گردیده است، آن را دلیل بر تعدد صراط مستقیم پنداشته و ادعای کثرت گرایی دینی نموده اند. از جمله آیاتی که بدان استناد جسته اند، عبارتند از : «إنک علی‏ صراط مستقیم» (زخرف: 43)؛ «علی‏ صراط مستقیم» (یس: 4)؛ «و یهدیک صراطا مستقیما» (فتح: 2)؛ «و هداه إلی‏ صراط مستقیم» (نحل: 121) که در سه آیه ی نخست، هدایت بر صراط مستقیم، مرتبط با پیامبر اکرم (ص) و در آیه ی چهارم، مرتبط با حضرت ابراهیم (ع) می باشد. رهیافت مقاله ی حاضر، با روش توصیفی- تحلیلی و با بهره گیری از آراء مفسران و اندیشمندان قرآنی به ویژه علامه طباطبایی، آیات یاد شده را دلیل بر تفخیم، مبالغه و تعظیم صراط مستقیم دانسته و استناد این آیات، بر پلورالیسم دینی را مردود نموده و یگانه راه سعادت و آیین حق را دین مبین اسلام دانسته که صراط مستقیم در انحصار آن است.

    کلید واژگان: کثرت گرایی دینی, علامه طباطبایی, عبدالکریم سروش, تنکیر صراط مستقیم, مدعای قرآنی
    Abolfazl Sadeghi *, Mohammadali Rezaee Esfehani

    One of the theological topics that has always been of interest to Muslim Quran scholars and has been specially analyzed and studied in recent years is "pluralism" or "religious pluralism". Some contemporary religious modernists, such as Abdul Karim Soroush, have cited some verses of the Holy Qur'an in which the straight path is mentioned in indefinite form, and have considered it as a reason for the multiplicity of the straight path and have claimed religious pluralism. Among the verses that have been cited are: “Indeed, you are on a straight path” (Zukhruf / 43), ”on a straight path” (Yasin / 4), “and guided him to a straight path” (Fath / 2), “and guides you to a straight path” (Nahl / 121) which in the first three verses, guidance on the straight path, is related to the Holy Prophet (PBUH) and in the fourth verse, is related to the prophet Ibrahim (AS).The approach of the present article, which is organized by descriptive-analytical method, using the opinions of Quranic commentators and thinkers, especially Allameh Tabatabai, considers the mentioned verses as a reason for regarding, valuing and respecting to the straight path and rejects the citation of these verses on religious pluralism. The path to happiness and the religion of truth is considered to be the religion of Islam, which solely contains the Straight Path.

    Keywords: Direct Straightening, Religious Pluralism, Allameh Tabatabai: Abdolkarim Soroush: Quranic Claim
  • میثم فروغی

    کثرت‌گرایی دینی نظریه‌ای متاخر است برای تفسیر و تبیین کثرت و تنوع ادیان گوناگونی که در طول تاریخ بشریت به ظهور رسیده است. کثرت‌گرایان بر این باورند که حقانیت و به تبع آن، ‌نجات و رستگاری، ‌منحصر در یک دین نیست؛ بلکه همه ادیان در عرض هم، ‌دارای حقانیت و موجب نجات پیروانشان هستند. یکی از منابعی که آنها برای اثبات مدعای خود به آن استناد کرده‌اند، ‌قرآن‌ است. آیاتی که حقیقت دین را تسلیم در برابر خداوند می‌داند، ایمان و عمل صالح را موجب رستگاری معرفی کرده، به وجود شرایع مختلف برای امت‌های مختلف اشاره کرده و برخی دیگر از آیات، ‌مورد استناد قرار گرفته است. در این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی باتوجه به قواعد کلی تفسیر، ‌مانند توجه به پیوستگی و ارتباط معنایی آیات قرآن با یکدیگر، ‌توجه به شان‌نزول آیات، ‌توجه به روایات معتبر در تفسیر و عدم‌مخالفت تفسیر با مطالب عقلی قطعی و همچنین دقت در مفاد آیات مورد اشاره، ‌ضعف استناد کثرت‌گرایان و عدم‌دلالت این آیات بر مدعای آنها تبیین گردیده است.

    کلید واژگان: کثرت گرایی دینی, حقانیت, نجات, رستگاری, پلورالیسم دینی
    Meysam Foroughi

    Religious pluralism is a theory that seeks to interpret and explain the plurality and diversity of different religions. Pluralists believe that legitimacy, and consequently salvation, is not limited to one religion, rather, all religions may have legitimacy and save their followers. One of the sources they have cited to prove their claim is the some verses of the Holy Qur'an. They are verses that consider the truth of religion as submission to God, introduce the faith and righteous deeds as the cause of salvation, point to the existence of different laws for different nations, and seem to have somehow accepted their existence or legitimacy. In this study, with a descriptive-analytical method and according to the general rules of interpretation of texts, the weakness of the citation of pluralists and the lack of implication of these verses on their claim have been explained. These rules include paying attention to the continuity and semantic connection of the verses of the Holy Quran with each other, paying attention to their status, paying attention to the authentic narrations in the commentary, and not objecting to the interpretation of the text with definite rational principles.

    Keywords: Religious Pluralism, righteousness, salvation, redemption
  • حسن معلمی
    مسئله کثرت‏گرایی دینی و حقانیت ادیان (پلورالیسم دینی) از مباحث مهم حوزه دین‏شناسی و فلسفه دین بوده، بحث های فراوانی درباره آن شده است. آنچه در این مقاله مدنظر است، نگاهی عقلانی و قرآنی برای تکمیل بحث، و نگاه واحد از نظر عقل و نقل به این مقوله است. حاصل نوشتار حاضر آن است که اولا، از منظر عقلی محال نیست که یک دین حق باشد و ادیان دیگر مورد قبول نباشند، ولی نجات و رستگاری در دین حق منحصر باشد. همچنین باید دانست که رفتار مسالمت آمیز با حقانیت دین خاص منافاتی ندارد و ثانیا، این امر ممکن با نگاهی قرآنی تثبیت می گردد.
    کلید واژگان: قرآن, کثرت گرایی دینی, حقانیت ادیان, پلورالیسم دینی
    Hasan Moallemi
    Religious pluralism and trueness of religions has been known as one important problem in the fields of religious studies and philosophy of religion. What meant here lies in a reasonable and Quranic consideration toward completion of the discussion and agreement between reason and religion. The study has been followed by the conclusion that it is not impossible for a religion to be true and other religions be false and salvation and happiness be limited in the true religion. And it should be, finally, stated that in spite of limitation of trueness in one religion, the followers of all religions may live in peace as explained by the language of the holy Quran.
    Keywords: Religious Pluralism, Trueness of Religions, Peaceful Relation
  • محمد صافحیان*
    مساله «حقانیت» ادیان و «نجات» پیروان آن سابقه بس طولانی دارد. اما تدوین این بحث به قرن بیستم برمی گردد که توسط جان هیک و شاگردان او پایه گذاری شد. در پاسخ به این مساله رویکردهای مختلف پدید آمده که در این نوشتار به بررسی آنها پرداخته می شود.کثرت انگاران معتقدند تمامی ادیان و مذاهبی که در جهان وجود دارند، می توانند انسان را به حقیقت و نجات برسانند و موجب سعادت و رستگاری او شوند، هر چند که این ادیان، ادعاهای متفاوت و متعارضی نسبت به یک حقیقت داشته باشند. در این رابطه، دیدگاه جان هیک دربارهکثرت گرایی دینی حقیقت شناختی، مورد نقد و بررسی قرار گرفته و در ادامه بحث دیدگاه قرآن و استاد مطهری در خصوص حقانیت ادیان تبیین شده است. به نظر ایشان، نگاهی وحدت گرایانه به ادیان وشرایع الهی وجود دارد و اسلام (تسلیم شدن) را تنها دین خدا ازآدم تاخاتم معرفی می کند،اما معتقد است که دین اسلام درطول تاریخ ودر زمان های مختلف باجلوه های متنوعی (شرایع) بروزکرده وآخرین وکامل ترین جلوهآن باظهورحضرت محمد(ص)،پیامبرخاتم،به بشرابلاغ گردیده است.
    کلید واژگان: انحصارگرایی دینی, شمول گرایی, کثرت گرایی دینی, حقیقت شناختی, وصف ناپذیری, حقیقت غایی
    Mohammad Safehian*
    The question of “authenticity” of religions and “salvation” of their respective adherents is a long-standing one. However, it was only in the 20th century that it was formulated into a discipline by John Hick and his predecessors. The question has been addressed with a number of different approaches, and this paper intends to have a look on them. Advocates of pluralism argue that all religions of the world, despite their different and conflicting claims about a single Reality, are capable of leading their adherents to salvation and to the Real, and bringing them happiness and virtue. This is the view of John Hick on epistemological religious pluralism, and is explained and criticized in this paper. This paper then discusses the views of the Quran and Mutahhari on authenticity of religions. Mutahhari believes there is a unity in all divine religions and that “Islam” [lit. surrender to the truth] is the only religion sent by God to his prophets, from Adam to Muhammad. He further believes that “Islam” has had different manifestations throughout history and in different periods of time, and that the last and most perfect manifestation of it was sent down to Muhammad, the Prophet of Islam and the last prophet of God.
    Keywords: religious exclusivism, inclusivism, religious pluralism, epistemological, ineffability, Ultimate Reality
  • دکترمحمد بیدهندی، ابوذر نوروزی
    جان هیک(1922م) نماینده برجسته فرضیه کثرت گرایی دینی بر این باور است که حقیقیت و رستگاری منحصر به دین خاصی نیست وپیروی ازهمه ی ادیان باعث رستگاری دینداران خواهد شد. فضای دینی، فکری و اجتماعی نقش چشمگیری در شکل گیری این فرضیه داشته اند. این پژوهش به روش توصیفی _تحلیلی درصدد است پس از بیان وبررسی دیدگاه هیک در مورد ادیان دیگر،چشم انداز قرآن کریم را درباره ماهیت پدیده وحی ومساله ی سایر ادیان ترسیم کند.
    از نگاه این پژوهش کثرت گرایی دینی دارای زمینه های مخصوص به خود ومبانی آن محل مناقشه است. از منظر قرآن کریم وحی تشریعی نوع خاصی از معرفت است که به صورت علم حضوری مقرون به حفظ وصیانت الهی برای انسان های خاص وبا شرایط ویژه حاصل می شود و رمز و راز آن برای دیگران پنهان است اما علائم وشواهد لازم برای اثبات آن وجود دارد. از دیدگاه قرآن کریم کثرت گرایی دینی مردود ورویکرد قرآن کریم به مساله سایر ادیان ناظر به جنبه های گوناگون آن است: از جنبه حقانیت، سایر ادیان منسوخ و آمیزه ای از حق وباطل اند و تنها اسلام حق مطلق است؛ از جهت نجات کسانی که آگاهانه از اسلام پیروی نکنند عذاب خواهند شد ومسلمانان نسبت به پیروان سایر ادیان توحیدی و کفار غیر معارض، با مدارا، احترام و سعه صدر رفتار خواهندکرد و رعایت حقوق آن ها را وظیفه خود می دانند.
    کلید واژگان: قرآن کریم, کثرت گرایی دینی, جان هیک, حقانیت, نجات
  • ولی الله عباسی
    کثرت گرایی دینی یکی از مباحث مهمی است که نخست در متون فلسفه دین و الهیات مسیحی مطرح شد، اما چند سالی است که نظر برخی از مسلمانان نیز بدان معطوف شده و دغدغه هایی را در حوزه اندیشه دینی پدید آورده است. افزون بر این، برخی از کثرت گرایان مانند جان هیک معتقدند عارفانی همچون ابن عربی، مولوی و غیره رویکردی کثرت گرایانه به دین دارند و چندین قرن پیش، این نظریه را تعلیم داده اند. به همین سبب، در این نوشتار می کوشیم نخست دیدگاه جان هیک و مستندات عرفانی آن (مانند وصف ناپذیری واقعیت مطلق و ساخت گرایی عرفانی) را طرح کرده و سپس آن را با تکیه بر مبانی و دیدگاه های عرفانی بررسی و نقد کنیم. در این مقاله استدلال شده است که کثرت گرایی دینی هیک با آموزه های اسلامی و دیدگاه عرفا سازگار نیست. اشکال اساسی برنامه کثرت گرایی هیک، در نوع نگرش وی به ادیان نهفته است. هیک دین را یک واکنش انسانی صرف نسبت به خدا یا واقعیت غایی تعبیر می کند؛ در حالی که از دیدگاه عرفا، دین از وحی الهی سر چشمه می گیرد و از این رو، تنوع ادیان نه به دلیل تجربه های مختلف از حقیقت مطلق و نسبی گرایی فرهنگی، بلکه برآمده از مشیت خداوندی است.
    کلید واژگان: کثرت گرایی دینی, انحصار دینی, شمول گرایی, تجربه دینی و عرفانی, واقعیت غایی, وصف ناپذیری, ساخت گرایی عرفانی
  • اکرم نامور
    نوشتار حاضر به شرح و بررسی مبنای نظریه قرائت پذیری متون دینی می پردازد. از آنجا که نظریه مذکور از رویکردهای ویژه ای در باب تفسیر متون نشئت می گیرد، نگاهی به رویکردهای مربوط به تفسیر متون لازم است. بر این اساس، پس از تعریف و توضیح معنای هرمنوتیک، سیر تاریخی هرمنوتیک و پیشینه آن بحث شده و در ادامه، هرمنوتیک فلسفی و اهم ویژگی آن نقد و بررسی شده است. پس از آن نظریه قرائت پذیری دین به عنوان یکی از لوازم و نتایج هرمنوتیک فلسفی، توضیح داده شده و سپس نقد...
    کلید واژگان: هرمنوتیک, هرمنوتیک فلسفی, گادامر, قرائت پذیری دین, نسبی گرایی, شکاکیت, کثرت گرایی دینی
  • زینب برخورداری
    پلورالیسم یا کثرت گرایی دینی، موضوع مباحث و چالش های فراوانی شده و این مباحث، کمتر مورد ارزیابی روش شناختی قرار گرتفه است. یکی از مواضع ابهام در این باره، اخذ پاسخ در صورت مسئله است که سبب القا کننده بودن آن می شود. جهانی شدن، معضل «ما و دیگر ادیان» را بیش از پیش فراروی دینداری و عالمان دین قرار داده است. این معضل، متضمن مسائل فراوانی است که عدم توجه به تمایز هر یک از مسائل، سبب خطای جمع مسائل در مسئله واحد می گردد. مسائل یاد شده از حیث مبانی، روش و پاسخ هم سرنوشت نیست، از این رو، محقق می تواند در قبال یکی از مسائل این معضل، موضع کثرت گرایانه و در قبال دیگری، موضع حصر گرایانه اخذ کند و به مسئله ای دیگر، پاسخ شمول گرایانه دهد...
    کلید واژگان: کثرت گرایی دینی, جمع مسائل در مسئله واحد, القا کننده, نجات بخشی ادیان, تجارب ادیان, حقانیت آموزه های ادیان
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال