فهرست مطالب

نشریه شبهه پژوهی مطالعات قرآنی
سال چهارم شماره 2 (پیاپی 7، پاییز و زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/10/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حسین علوی مهر* صفحات 7-30

    وحی موضوعی کلامی، تفسیری و فلسفی است و یکی از بنیادی ترین معارف دینی به حساب می آید ، پژوهش حاضر با روشی تحلیلی و انتقادی به نقد مبانی شناخت ماهیت وحی از دیدگاه نصرحامدابوزید به عنوان نماینده جریان روشنفکری می پردازد.مهمترین مبانی ابوزید درباره ماهیت وحی قرآنی،نبوی دانستن الفاظ قرآن کریم، تاریخمند دانستن وحی قرآنی و تجربه دینی انگاری آن است، مبنای نبوی دانستن الفاظ قرآن به استناد آیات، دلایل عقلی، اختلاف قرایات و ناسخ و منسوخ، مبنای تاریخمند دانستن وحی قرآنی به استناد تلازم حدوث قرآن و تلازم نزول تدریجی آن با تاریخمندی وحی و مبنای تجربه دینی دانستن وحی قرآنی به استناد شواهدی تاریخی شکل گرفته که جملگی آنها براساس ادله عقلی و قرآنی مبتنی بر مبانی و آراء اندیشمندان قرآنی، نقد و ماهیت الهی الفاظ و معانی وحی قرآنی، محصور نبودن آن در زمان و مکان عصر نزول وعدم دخالت بشر در فرایند وحی اثبات می گردد.تحدی قرآن و اعجاز در فصاحت و بلاغت، امی بودن پیامبر و آیاتی که نزول قرآن را با زبان عربی از جانب خداوند می داند وحیانی بودن الفاظ قرآن را ثابت می کند.

    کلیدواژگان: ماهیت وحی قرآنی، نصر حامد ابوزید، مبانی وحی شناسی ابوزید، نبوی دانستن الفاظ قرآن، تاریخمندی وحی
  • جعفر انواری* صفحات 37-61

    از آیات پرشماری در قرآن فضیلت اهل بیت: برداشت می گردد، از آن جمله آیه هشتم سوره انسان است. که جمهور مفسران شیعه سبب نزول آن را در مورد اهل بیت : می دانند، اما مفسران اهل سنت در این موضوع هم داستان نیستند، برخی هم آوا با مفسران شیعه سبب نزول آن را می پذیرند، اما برخی دیگر مانند فخر رازی با پذیرش آن، اختصاص آیه به اهل بیت : را برنمی تابند و برخی نیز با دیده انکار بدان می نگرند. قرطبی از جمله آن منکران است که انکار خود را برپایه شبهه پراکنی ترمذی استوار ساخته است . این مقال درحد مجال شبهات ترمذی وفخررازی را درقالب دوگونه نقضی و حلی و شبهه مکی ومدنی بودن سوره را در بوته نقد نهاده است. در نتیجه شبهات یاد شده در آیه شریفه، مردود و راه اثبات سبب نزول آن هموار گردیده است.

    کلیدواژگان: آیه هشتم سوره انسان، سبب نزول، فضیلت اهل بیت:، مفسران اهل سنت، ترمذی و فخررازی
  • ابوالفضل صادقی*، محمد علی رضایی اصفهانی صفحات 63-83

    یکی از موضوعات کلامی که همواره مورد توجه قرآن پژوهان مسلمان بوده و در سال های اخیر، به طور ویژه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است، پلورالیسم یا همان کثرت گرایی دینی است. برخی از نو اندیشان معاصر همانند عبدالکریم سروش با استناد به برخی از آیات قرآن کریم که در آن ها، صراط مستقیم به صورت نکره ذکر گردیده است، آن را دلیل بر تعدد صراط مستقیم پنداشته و ادعای کثرت گرایی دینی نموده اند. از جمله آیاتی که بدان استناد جسته اند، عبارتند از : «إنک علی‏ صراط مستقیم» (زخرف: 43)؛ «علی‏ صراط مستقیم» (یس: 4)؛ «و یهدیک صراطا مستقیما» (فتح: 2)؛ «و هداه إلی‏ صراط مستقیم» (نحل: 121) که در سه آیه ی نخست، هدایت بر صراط مستقیم، مرتبط با پیامبر اکرم (ص) و در آیه ی چهارم، مرتبط با حضرت ابراهیم (ع) می باشد. رهیافت مقاله ی حاضر، با روش توصیفی- تحلیلی و با بهره گیری از آراء مفسران و اندیشمندان قرآنی به ویژه علامه طباطبایی، آیات یاد شده را دلیل بر تفخیم، مبالغه و تعظیم صراط مستقیم دانسته و استناد این آیات، بر پلورالیسم دینی را مردود نموده و یگانه راه سعادت و آیین حق را دین مبین اسلام دانسته که صراط مستقیم در انحصار آن است.

    کلیدواژگان: کثرت گرایی دینی، علامه طباطبایی، عبدالکریم سروش، تنکیر صراط مستقیم، مدعای قرآنی
  • فریده پیشوایی*، محمد عرب صالحی صفحات 85-113
    کتاب «نقد قرآن» نوشته دکتر سهاست که در سال های اخیر در فضای مجازی منتشر شده است. نه نویسنده کتاب شناخته شده است و نه معلوم است که یک شخص است یا یک لجنه و مسلمان است یا غیرمسلمان. به هر روی به زعم نگارنده یا نگارندگان شبهاتی به قرآن وارد است. این مساله ضرورت توجه به نقد این کتاب را روشن می سازد. در این میان بیش از پاسخ موردی به شبهات، شناسایی مبانی فکری نگارنده یا نگارندگان این کتاب که بنیان های شبهات را شکل می دهند و نقد آنها ضروری می نماید. در این پژوهش به روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد عرفی، تم ها یا همان مضامین نهفته و ناپیدای دال بر مبانی فکری شکل دهنده شبهات، آشکار می شود. یافته های تحقیق نشان می دهد 7 مقوله بهره گیری از منابع غیر معتبر، تحمیل دیدگاه های شخصی، طرح اعتقادات کفر آمیز، نفی اصول اعتقادی، علم زدگی و ساینتیزم، عدم ارائه مستندات علمی و متقن و عدم آشنایی با قواعد علوم قرآن و تفسیر، حاصل ترکیب مفاهیمی14گانه است. این مفاهیم از نشانه ها منتج شدند. از پیوند نشانه ها، مفاهیم و مقولات، تم های اصلی یعنی تفسیر به رای، ارتداد، عقلانیت صوری دنیای مدرن و فقدان استانداردهای علمی تفسیر بدست می آید. با استناد به مقولات و تم های بدست آمده می-توان به صورت مشترک به بسیاری از شبهات پاسخ داد.
    کلیدواژگان: نقدقرآن، سها، تحلیل محتوا، مبانی، شبهه
  • محمدهادی فرقانی*، محمد عباس زاده جهرمی صفحات 115-151

    قرآن کریم ضمن آیات متعددی، از مصونیت انبیا علیهم السلام و بویژه رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله، از ارتکاب معاصی، خطا، لغزش و نسیان سخن گفته و به اطاعت مطلق از ایشان، امر نموده است؛ همان اطاعتی که با قید اطلاقش از عصمت انبیای عظام علیهم السلام، پرده برداشته و ساحت مقدسشان را منزه از هر گونه رجس و پلیدی می داند. با این حال از جستاری در میراث مکتوب روایی، تاریخی و تفسیری اهل سنت، به روایاتی پیرامون شخصیت، شئون و مقامات انبیای الهی علیهم السلام برمی خوریم که محتوا و ماهیتشان، تضاد و تناقضی آشکار با نصوص قرآن کریم دارد. این اخبار که اتهامات سخیف و ناروایی را به ساحت مقدس آن حضرات علیهم السلام، منتسب می کنند، مع الاسف مستند آراء و عقائد کلامی اهل سنت نیز قرار گرفته و نگرش و باور ایشان را نسبت به ابعاد مختلف شخصیت و مقامات انبیا علیهم السلام و از جمله رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله، تا حد زیادی تغییر داده است. انگاره عالمان غیر شیعی در باب عصمت انبیا علیهم السلام نیز در شمار مقاماتی است که از این مساله مستثنی نبوده است.بر این اساس نگارنده در این نوشتار با عنایت به اهمیت مساله عصمت انبیا علیهم السلام و تبیین حقیقت و گستره آن، ضمن تطبیق آراء و نظریات پیروان مذاهب مختلف اهل سنت پیرامون عصمت انبیا علیهم السلام به صورت کلی و عصمت رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به صورت ویژه بر نصوص قرآن کریم، به نقد و بررسی آنها پرداخته است.

    کلیدواژگان: عصمت انبیاء، عصمت پیامبراکرم، عصمت در قرآن، ادله عصمت، اهل سنت
  • حسنعلی نوروزی*، سید رضا مودب صفحات 153-184
    عبودیت خدا فلسفه اصلی زندگی بشر بوده و دعوت به توحید و عبادت خدای یکتا که از نیازهای غریزی و فطری انسان است، همواره سر لوحه رسالت تمام پیامبران و منادیان الهی بوده است و همه مذاهب و فرق اسلامی در این که عبادت مخصوص خداوند است، اتقاق نظر دارند؛ لیکن رفتار توسل گونه برخی مسلمانان، همانند شیعیان که پیامبراکرمJ و یا اولیای الهی را می خوانند و در برابر قبور آنان اظهار تذلل و خضوع می کنند، مورد نقد جدی محمد رشیدرضا در تفسیر المنار قرار گرفته است؛ درحالی که عموم مسلمانان همواره در طول تاریخ، نه تنها در اعتقاد که در سلوک رفتاری خود، بدان عمل کرده اند؛ مساله اصلی این است که آیا چنانکه رشیدرضا می گوید، دعا و درخواست از غیر خدا و امامان معصومA، با توحید منافات دارد و عملی شرک آمیز است؟ این پژوهش با روش کتابخانه ای و رویکردی تحلیلی و تطبیقی دیدگاه علامه طباطبایی و رشیدرضا، با هدف دست یابی به دیدگاه صحیح از منظر قرآن و رفع اتهام از شیعیان در عبادت اولیاء و شرک در توحید عبادی، انجام گرفت که با بررسی مفاهیم اساسی به ویژه مفهوم عبادت، دعا در کتب لغت و کاربردهای قرآنی آن معلوم شدکه مصادیقی از دعا و درخواست از غیر خدا، که مورد نقد رشید رضا بوده است، نه تنها شرک نبوده که در راستای توحید و عبادت خدا می باشد.
    کلیدواژگان: توحید، دعا، الوهیت، عبادت حقیقی، رویکرد مقارنه ای، علامه طباطبایی، رشیدرضا
|
  • Hossein Alavi Mehr * Pages 7-30

    revelation is a theological , interpretive , and philosophical subject and one of the most fundamental religious teachings is considered . ~~~ the present study criticizes the principles of knowledge of revelation as an agent of intellectual flow .the teachings of the qur ' an on the nature of the quranic revelation , the wisdom of knowing the quranic revelation and its religious experience , based on the qur ' anic revelation and its gradual decay with the historicity of revelation and its continuation with the historicity of quranic scholars , criticism and the nature of quranic revelation , the absence of it in the time and place of the revelation and the knowledge of the quranic revelation , is proved .in the quran and the miracle in eloquence and eloquence , the existence of the prophet and those verses that reveal the revelation of the quran by god revealed that the words of the quran be revealed .

    Keywords: nature of quranic revelation, nasr hamed abu - abu - zeid, principles of quranic revelation, knowledge of the words of quran, historicity of revelation
  • Jafar Anwari * Pages 37-61

    The virtue of the Ahl al-Bayt is taken from numerous verses in the Qur'an, including the eighth verse of Surah Al-Insan. The Republic of Shiite commentators knows the reason for its revelation about the Ahl al-Bayt: but the Sunni commentators are not in agreement on this issue, some agree with the Shiite commentators on the reason for its revelation, They do not reject the verse and some of them look at it with denial. Qurtubi is one of those deniers who has based his denial on the suspicion of Tirmidhi. This article has criticized the suspicions of al-Tirmidhi and his arrogance in the form of two kinds of violations and dissent, and the suspicion of Mecca and civilization of the surah. As a result, the doubts mentioned in the holy verse have been rejected and the way of proof has caused its revelation. 

    Keywords: The eighth verse of Surah Al-Insan, the cause of revelation, the virtue of the Ahl al-Bayt: Sunni commentators
  • Abolfazl Sadeghi *, Mohammadali Rezaee Esfehani Pages 63-83

    One of the theological topics that has always been of interest to Muslim Quran scholars and has been specially analyzed and studied in recent years is "pluralism" or "religious pluralism". Some contemporary religious modernists, such as Abdul Karim Soroush, have cited some verses of the Holy Qur'an in which the straight path is mentioned in indefinite form, and have considered it as a reason for the multiplicity of the straight path and have claimed religious pluralism. Among the verses that have been cited are: “Indeed, you are on a straight path” (Zukhruf / 43), ”on a straight path” (Yasin / 4), “and guided him to a straight path” (Fath / 2), “and guides you to a straight path” (Nahl / 121) which in the first three verses, guidance on the straight path, is related to the Holy Prophet (PBUH) and in the fourth verse, is related to the prophet Ibrahim (AS).The approach of the present article, which is organized by descriptive-analytical method, using the opinions of Quranic commentators and thinkers, especially Allameh Tabatabai, considers the mentioned verses as a reason for regarding, valuing and respecting to the straight path and rejects the citation of these verses on religious pluralism. The path to happiness and the religion of truth is considered to be the religion of Islam, which solely contains the Straight Path.

    Keywords: Direct Straightening, Religious Pluralism, Allameh Tabatabai: Abdolkarim Soroush: Quranic Claim
  • Farideh Pishvaei *, Mohamad Arab Salehi Pages 85-113
    The book "Critique of the Quran" written by Dr. Soha has been published in cyberspace in recent years. The author of the book is unknown, then again it’s unknown whether he is a person or a group, Muslim or non-Muslim. In any case, according to the author or authors, there are certain doubts in the Qur'an. This highlights the need to pay attention to the critique of this book. In the meantime, more than a case-by-case response to doubts, it is necessary to identify and critique the intellectual foundations of the author or authors of this book that form the foundations of doubts. In this research, by the method of qualitative content analysis with a conventional approach, the hidden or invisible themes indicating the intellectual foundations that form doubts are revealed. The research findings show7  categories of using unreliable sources, imposing personal views, proposing blasphemous beliefs, denying the principles of belief, scientism and scientific expansionism, not providing scientific and sound documents and not being familiar with the rules of the Qur'anic sciences and its interpretation are the result of a combination of 14 concepts. These concepts resulted from signs. Then from the connection of signs, concepts and categories, the main themes, ie interpretation by personal opinion, the apostasy of the author, the formal rationality of the modern world and the lack of scientific standards of interpretation are obtained. Many doubts can be answered jointly by referring to the obtained categories and themes.
    Keywords: Quran Criticism, Soha, Content Analysis, Basics, Doubt
  • Mohammadhadi Forghani *, Mohammadabas Zadeh Jahromi Pages 115-151

    The Holy Qur'an, in addition to several verses, speaks of the immunity of the Prophets (peace be upon them) and especially the Holy Prophet of Islam (peace be upon him), of committing sins, mistakes, slips and forgetfulness, and commands absolute obedience to them; The same obedience that exposes the infallibility of the great prophets (peace be upon them) and considers their sacred status free from any immorality and impureness. However, from the research on the written heritage of Sunni narrators, historians and commentators, we come across narrations about the personality, affairs and authorities of the divine prophets (peace be upon them) whose content and nature are in clear contradiction with the texts of the Holy Quran. This hadiths, which attribute ridiculous and indecent accusations to the holy site of those Imams, unfortunately, is also documented by Sunni theological views and beliefs, thus have changed their attitudes and beliefs towards the various dimensions of the personality and characteristics of the Prophets, including the dear Prophet of Islam (peace be upon him and his family). The idea of ​​non-Shiite scholars about the infallibility of the prophets (peace be upon them) is also among the feathers who have been no exception to this issue; Accordingly, the author in this article, considering the importance of the issue of infallibility of the prophets and explaining the truth and its scope, while applying the views and opinions of followers of different Sunni sects about the infallibility of the prophets in general and the infallibility of the Holy Prophet of Islam and his pure progeny which has specifically criticized the texts of the Holy Quran.

    Keywords: Immunity From Sin, Infallibility Of The Prophets, Infallibility Of The Holy Prophet, Infallibility In The Qur'an, Evidence Of Infallibility, Sunnis
  • Hasanali Noroozi *, Sayed Reza Moadab Pages 153-184
    Worship of God is the main philosophy of human life and the call to monotheism and worship of Allah, which is one of the instinctual and natural needs of man, has always been the headline of the mission of all prophets and preachers of God and all religions and Islamic sects agree that worship is only for God. However, the Begging-like behavior of some Muslims, such as the Shiites who call upon the Holy Prophet (PBUH) and other saints, or humiliate and humble themselves in front of their graves, has been severely criticized by Mohammad Rashid Rida in his commentary of Al-Manar. While the general Muslims have always acted in this way throughout history, not only in belief, but in their behavior. This research was conducted with the library method and analytical and comparative approach of Allameh Tabatabai and Rashid Rida, with the aim of achieving the correct point of view from the Quran’s perspective and removing the accusation against Shiites in worshiping saints and polytheism in worshiping the one God. By examining the basic concepts, especially the concept of worship and prayer in dictionaries and their Qur'anic applications, it became clear that the examples of supplication and worship to non-Allah, which have been criticized by Rashid Rida, are not only away from polytheism but in the direction of monotheism and worship of Allah.
    Keywords: Monotheism, Prayer, Divinity, True Worship, Comparative Approach, Allameh Tabatabai, Rashid Rida