به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « یهودیان » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «یهودیان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی آهنگ*، مهدی آریان فر

    آیه 41 سوره مایده که با هدف تسلی دادن به پیامبر (ص) نازل شده، کنش مزورانه تعدادی از منافقان و یهودیان را به تصویر می کشد که به منظور جاسوسی و به تحریک عده ای دیگر نزد آن حضرت می آمدند با این پیش فرض که اگر پیامبر (ص) به نفع آنها داوری کرد بپذیرند و گرنه روی برگردانند (یقولون إن اوتیتم هذا فخذوه و إن لم توتوه فاحذروا). ابهام موجود در مشارالیه «هذا» مفسران را بر آن داشته تا برای آن در قالب سبب نزول مصداق یابی نمایند. در این میان مهمترین و مشهورترین روایتی که در سبب نزول بدان پرداخته اند موضوع رجم دو یهودی به خاطر ارتکاب زنای محصنه است. از اینجا سوال اصلی پژوهش رخ می نماید که سبب نزول مشهور تا چه میزان از قراین صحت برخوردار بوده و آیا می توان اندیشه تفسیری را بر آن بنا نهاد؟ با توجه به اهمیت موضوع رجم و پیامدهای فقهی آن؛ پژوهش حاضر با تکیه بر روش کتابخانه ای، به تحلیل و بررسی روایت مزبور در منابع روایی و تفسیری فریقین پرداخته و چالش های آن را برشمرده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که جزء نگری برخی مفسران، مجال را از سایر ساختارهای تفسیری همسو و کاملا مرتبط با محتوای آیه، گرفته است. این در حالی است که روایت مزبور به دلیل اضطراب در متن؛ اختلاف با دیگر روایات سبب نزول آیه؛ تعارض با قرآن ؛ تنافی با تاریخ مسلم و عدم هماهنگی کامل با سیاق، نمی تواند سبب نزول قطعی آیه باشد. در مقابل روایتی که سبب نزول آیه را موضوع قصاص و دیه می داند از جهاتی ترجیح می یابد که به عنوان سبب نزول واقعی تر نتیجه گیری شده است.

    کلید واژگان: آیه 41 المائده, روایات سبب نزول, رجم, یهودیان, قصاص}
    Ali Ahang *, Mahdi Arianfar

    Verse 41 of Surah Mᾱ'idah (5), which was revealed with the purpose of comforting the Prophet (PBUH), depicts the devious actions of a number of hypocrites and Jews who were motivated by others to come to the Holy Prophet (PBUH) for the purpose of spying him. The presumption of these people was that if the Prophet (PBUH) ruled in their favor, they would accept, otherwise they would turn away: "They pervert words from their meanings, [and] say, ‘If you are given this, take it, but if you are not given this, beware!". The ambiguity about the reference of "this (هذا)" in this verse has prompted the commentators to find an example for it in the form of "the cause of revelation". Among them, the most important and famous narrative that has been discussed about the occasion of revelation is the issue of stoning two Jews for committing adultery (of a married woman). The questions of the research are as follows: "To what extent does the famous occasion of revelation of this verse have reliable evidence?" and "Is it possible to base an interpretive thought on this occasion?" Considering the importance of the issue of stoning and its jurisprudential consequences, this research analyzes and examines this exegetical hadith in Shiite and Sunni narrative and interpretive sources and presents its challenges, through the library method. Findings show that the partiality of some commentators has prevented them from other interpretative structures that are aligned and completely related to the content of the verse. In other words, this narration cannot be the definitive reason for descending the verse due to anxiety in the text, disagreement with other narrations, conflict with the Qur'an, conflict with real history, and lack of complete harmony with the context. On the other hand, the narration that considers the cause of the revelation of the verse to be a matter of retribution and ransom is preferred because it is concluded as the realer occasion of the revelation.

    Keywords: Verse 41 of Mᾱ'idah, Narrations about Occasion of Revelation, Stoning, Jews, Retribution}
  • سید جعفر صادقی*
    مفسران در تفسیر آیه 106 سوره بقره - مشهور به آیه نسخ- اختلاف نظر دارند. غالبا از این آیه نسخ احکام شرعی یا نسخ شرایع و یا تغییر قبله مسلمانان برداشت شده است. اما این موارد تنها می تواند مستند به عموم آیه باشد و مدلول مستقیم آیه نخواهد بود. با تکیه بر قرینه های درون متنی (سیاق و آیات هم موضوع در سوره های دیگر) می توان به خوانشی دیگر از آین آیه رسید. در این تحقیق، با توجه به غرض اصلی ملحوظ در سیاق این آیه، مفاهیم اصلی همسو با آن به دست می آید. با رهگیری آنها در سراسر قرآن، روشن می شود که چنین مفاهیمی در دو بافت هم مضمون در سوره های نساء و جمعه نیز وجود دارد. در نهایت با مقایسه داده ها و تحلیل آنها، مدلول مستقیم آیه نسخ دریافت می شود که با دیدگاه های رایج کاملا متفاوت است.
    کلید واژگان: آیه نسخ, یهودیان, اعراب, قرینه, سیاق, قرآن به قرآن}
    Sayyid Ja’Far Sadeqi *
    The commentators differ in the interpretation of the verse 106 of Sūrat al-Baqara - known as the abrogation verse. This verse often implies the abrogation of legal rulings or the revocation of Sharī‘a laws or the change of Muslims’ Qibla. But these cases can only be documented for the generality of the verse and will not be the direct referent of the verse. With reliance on intratextual evidences (context and verses of similar subject in other sūras), we can reach another perusal of this verse. In this research, according to the main purpose included in the context of this verse, the main concepts aligned with it are obtained. By tracking them throughout the Qur’an, it becomes clear that such concepts exist in two contexts with the same theme in Sūrat al-Nisā and al-Jum‘a. Finally, by comparing the data and analyzing them, the direct referent of the abrogation verse is obtained, which is completely different from the common views.
    Keywords: abrogation verse, Jews, Arabs, evidence, context, Qur’an to Qur’an}
  • حسین الهی نژاد

    سیره و روش زندگی معصومان (علیهم السلام) و نوع تعامل و معاشرت آنان با افراد و گروه های مختلف برای همه مسلمانان به خصوص شیعیان مهم و قابل توجه است. بر اساس آموزه های اسلامی، سامان بخشی زندگی مسلمانان اعم از فردی و اجتماعی، و دینی و دنیایی در گرو تبعیت و پیروی کردن از سیره و روش معصومان است. الگوگیری و تاسی به زندگی معصومان (علیهم السلام)  به خصوص امام زمان (علیه السلام)   که دوران غیبت، دوران امامت و ولایت ایشان است، متفرع بر شناخت زندگی و نوع تعامل و معاشرت آنان با اقشار مختلف مردم و مذاهب و فرهنگ های گوناگون است. این تحقیق که تحقیقی کیفی است در جمع آوری اطلاعات به شیوه اسنادی و کتابخانه ای و داده پردازی اطلاعات به روش توصیفی و تحلیلی عمل کرده و به دنبال شناخت زندگی امام زمان (علیه السلام)  در دوران ظهور و حکومت جهانی و نوع تعامل و برخورد ایشان با گروه ها و افراد مختلف در فرهنگ ها و باورهای متنوع نظیر باورمندی به ادیان یهودیت و مسیحیت است تا زمینه الگوگیری شیعیان و منتظران واقعی امام زمان (علیه السلام)  ، جهت فرهنگ سازی و اجرای آن متناسب با الزامات عصر غیبت در فضای حکومت اسلامی به سرپرستی ولی فقیه فراهم شود. در این راستا اندیشمندان اسلامی بر اساس داده های قرآنی، روایی و عقلی نوع تعامل و برخورد امام زمان (علیه السلام)   با اهل کتاب در دو مقطع ظهور و حکومت جهانی را در قالب نگرش سه گانه مطرح کرده اند: «نگرش مدارایی و تعاملی مطلق»، «نگرش قهری و حذفی مطلق» و «نگرش تلفیقی و تفصیلی» که درواقع تلفیقی از نگرش اول و دوم، یعنی مدارا و تعامل در عصر ظهور، و قهر و حذف در عصر حکومت جهانی است که نظریه مختار براساس نگرش سوم شکل گرفته است و نوشتار حاضر با ارایه دلایل عقلی و نقلی به تفسیر و توجیه این مدعا می پردازد.

    کلید واژگان: امام مهدی(علیه السلام), سیره اجتماعی امام مهدی(علیه السلام), یهودیان, مسیحیان, اهل کتاب, مخالفان امام مهدی(علیه السلام)}
    Hossein Elahinejad

    Based on Quranic, intellectual and narrative data with descriptive and analytical style, Imam Zaman (AS)'s treatment of the People of the Book can be justified with three views. 1- Absolute tolerance attitude; In this view, Imam al-Zaman (as) treats the People of the Book equally in the two stages of "emergence" and "world government", and the People of the Book, as citizens of the Mahdavi world system, live a peaceful life alongside Muslims. have. 2- Absolute coercive attitude; In this view, Imam al-Zaman (as) after giving knowledge and comprehensive guidance that provides the basis for further guidance of the People of the Book, with a few people who have a spirit of stubbornness and prejudice and did not accept the guidance of the Imam and still insist on stubbornness They do, it has a coercive approach, and this coercive approach is absolute and does not belong to a specific time, and includes both the time of emergence and world rule. 3- Integrated attitude (tolerance and coercion); In this view, Imam al-Zaman (as) does not follow the same procedure in dealing with the People of the Book for the two periods of "emergence" and "world government"

    Keywords: Imam Mahdi, Imam Mahdi's social lifestyle, Jews, Christians, People ofthe Book, Opponents of Imam Mahdi}
  • یدالله حاجی زاده

    نوع برخورد رسول‎خداJ با یهودیان بنی‌نضیر، بدان جهت که با قطع تعدادی از درختان آنان و تصاحب بخشی از اموال ایشان همراه شده، از منظر برخی از مخالفان، نوعی راهزنی و دزدی به شمار رفته و این شبهه مطرح شده که چون مسلمانان در فقر و تنگدستی بودند، پیامبر با بهانه‌ای واهی سراغ آنان رفته و اموال آنان را تصاحب کرده است. واکاوی موضوع با استفاده از منابع متقدم به خصوص منابع تاریخی و تفسیری و بهره‌گیری از شیوه توصیفی و تحلیلی نشان می‌دهد، یهودیان بنی‌نضیر همانند سایر یهودیان مدینه، با ‎رسول‎خداJ پیمان بسته بودند و بر اساس این پیمان نمی‌توانستند علیه پیامبرJ و مسلمانان توطیه کرده و دست به اقدامی بزنند، اما آنان پیمان خویش با ‎رسول‎خداJ را نادیده گرفته و با کفار قریش همدست شده و آنان را علیه مسلمانان تحریک کردند. علاوه بر این ترتیبی دادند که پیامبرJ ترور شود. پیامبراکرمJ با اینکه قدرت داشت و می‌توانست آنان را به شدت مجازات کند، اما تنها از آنان خواست شهر را ترک کنند و به جای دیگری کوچ کنند.

    کلید واژگان: پیامبر (ص), بنی نضیر, اموال, درختان, پیمان, یهودیان}
    Yadollah Hajizadeh

    The way the Messenger of Allah (s) treated the Jews of Banu Naḍir has been viewed by some of his opponents as a form of banditry and robbery as it led to the felling of a number of their trees and the confiscation of a portion of their property, casting the doubt that because the Muslims lived in poverty, the Prophet invaded them with a delusive excuse, thereby seizing their property. The exploration of this issue by drawing upon early sources, particularly historical and exegetical sources as well as applying the descriptive-analytical method indicates that the Jews of Banu Naḍir, just like other Jews of Medina, had signed a pact with the Messenger of Allah (s), based on which they could not conspire to take action against the Prophet (s); however, they turned a blind eye to their treaty and allied with the pagans of Quraysh, urging them to confront Muslims. They also made arrangements to assassinate the Prophet (s). Even though the Holy Prophet (s) had the power and he could have severely punished them, he only asked them to leave the city and emigrate to some other place.

    Keywords: The Prophet (s), Banu Naḍir, property, trees, treaty, Jews}
  • سیدجواد ورعی*، سید امین ورعی
    هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه علامه محمدحسین کاشف الغطاء پیرامون ابعاد گوناگون مسئله فلسطین و راهکارهای حل آن بود. نتایج این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی و با تاکید بر تحلیل گفتمان انجام شد حاکی از آن است که کاشف الغطاء از ابتدا به عمق فاجعه در موضوع فلسطین پی برده و با ایراد سخنرانی تاریخی در قدس، شرکت در کنفرانس ها، نگارش مقالات و صدور فتوای تحریم فروش اراضی به یهودیان ایفای نقش کرد. از دیدگاه وی مسئله فلسطین، دارای ابعاد تاریخی، دینی و مذهبی، سیاسی اجتماعی و بین المللی است. فلسطین، سرزمین تاریخی اعراب بوده، و دفاع فلسطینیان، دفاع از سرزمین اجدادی است. کاشف الغطاء در جغرافیای دینی، فلسطین را قلب جهان اسلام و قدس را امانت خدا در دستان مسلمانان می دانست که باید حفظ شود. از نگاه وی صهیونیسم زاییده استعمار است. او حل مسئله فلسطین را در گرو توجه حقوق بشری و جهانی به موضوع فلسطین، بیداری امت اسلامی، بازگشت به هویت اسلامی، بسیج امت اسلامی و اتحاد دولت های عربی و اسلامی و دوری از استعمارگران می دانست.
    کلید واژگان: کاشف الغطاء, فلسطین, صهیونیسم, قدس, بیداری اسلامی, یهودیان, کشورهای عربی}
    Seyyed Javad Varaei *, Seyyed Amin Varaei
    The purpose of the present study is to survey the ideas of Allameh Muhammad Hussein Kashif al-Ghita’ about various aspects of the subject of Palestine and guidelines to resolve that issue. The results of the research conducted by descriptive-analytical method based on discourse analysis reveals that Kashif al-Ghita’ had delved deep into the catastrophe in Palestine by giving his historical speech in Jerusalem, participation in conferences, writing articles, and giving fatwa about putting a ban on selling lands to the Jews. In his view, the issue of Palestine has historical, religious, social, and international aspects and it has been a historical land for the Arabs so they defend it as their ancestral homeland. In religious geography, Kashif al-Ghita’ considered Palestine as the heart of Muslim world, and Jerusalem as the trust of God in the hand of Muslims which should be maintained. In his opinion, Zionism is the result of colonialism. He held that the resolution to the issue of Palestine depends on international attention to human right in that country, Islamic revival. Return to Islamic identity, Islamic unity, coalition among Arabic-Islamic governments, and rejecting colonialism.
    Keywords: Kashif al-Ghita’, Palestine, Zionism, Jerusalem (Quds), Islamic Revival, Jews, Arabic Countries}
  • محمدحسین واثقی راد *
    از دیر باز درباره شان نزول آیه 108 سوره توبه اختلاف نظر بوده که درباره مسجد قبا یا مسجد پیامبر نازل شده است. درمیان اهل سنت دو دیدگاه و دو دسته روایات وجود دارد. گروهی به استناد روایات و برخی قراین دیگر گفته اند منظور مسجد قباست. این روایات از نظر سند ضعیف و از نظر محتوی قابل تردید است راویان اصلی این روایات کعب الاحبار ، عبدالله بن سلام، وابو هریره بوده اند وتوسط شرحبیل وشهر بن حوشب رواج یافته است. دسته دوم روایاتی که گویند منظور مسجدپیامبر است. این روایات از نظر سند صحیحه می باشند تعدادی از دانشمندان اهل سنت همین دیدگاه را ترجیح داده داند. در کتابهای روایی شیعه نیز چند روایت رسیده که منظور مسجد قباست این روایات نیز از نظر سند ضعیف هستند. مفسران شیعه به استناد این روایات و روایات اهل سنت گفته اند منظور مسجد قباست. براساس روایات صحیحه تردیدی نیست که منظور مسجد پیامبر است وبراساس شواهد وقراینی که وجود دارد قوی به نظر می رسد که منظور از فیه رجال اهل بیت پیامبر باشند.
    کلید واژگان: مسجد پیامبر, قبا, تطهیر, منافقان, یهودیان, اهل بیت}
    mohammad hosain vatheghyrad *
    Has long been disagreement among commentators that verse 108 of Sura Tawbah, was revealed about which mosque?. Most commentators of Sunnis, according to the traditions and views of some of the "Sahabah" and "Tabeaan" have said that the Mosque, is Quba osque and the meaning of "men" is residents of Quba and meaning of quot;purification" is also washing the private parts. This, in interpreting texts and history, is known. This view,according to the document, is weak and according to the content, can not be argued. The proper view is that this verse was revealed about the Mosque of the Prophet. Authentic hadiths was narrated by some "Sahabah" and the verse of "purification" and other evidences, are the reason of this. The meaning of "men" is the Messenger of Allah and Ahl al-Bayt and the meaning of "purification" is spiritual purity and infallibility. Reports that say the mosque, is Masjid Quba, have been fabricated by the Jews, to prove the superiority of Jews over the Muslim community and then, deprive the society from interpretation of the verse to the Prophet and Ahlul-Bayt. The result is that obviously this verse was revealed concerning the Prophet's Mosque.
    Keywords: the Prophet's Mosque, Quba, purification, hypocrites, Jews, Ahl al-Bayt}
  • زهرا کلباسی، امیر احمدنژاد
    مخاطب شناسی و تاریخ گذاری آیه 91 انعام یکی از اختلافات تفسیری مسلمانان از قرون ابتدایی تاکنون بوده که همواره مناقشاتی را ذیل این آیه برانگیخته است. برخی برخلاف قراین صریح این آیه عتاب آمیز، مخاطب آن را مشرکان پنداشته و در اثبات دعاوی خود، به عدم تعامل پیامبر با اهل کتاب در مکه استناد ورزیده اند. در حالی که برخی دیگر با عنایت به قراین متنی آیه، مخاطب آن را یهودیان دانسته اند، لیکن با تکیه بر پیش فرض مذکور، نزول این آیه را در مدینه تصور کرده اند. گروه سوم نیز مخاطب آن را یهودیان و نزول آیه را همزمان با دیگر فقرات سوره، در مکه دانسته اند؛ اما در جمع میان این پیش فرض تاریخی و چگونگی عتاب یهودیان در مکه به تکلف افتاده اند. این نوشتار پس از بررسی دیدگاه ها، مخاطب بودن یهودیان ذیل این آیه را پذیرفته و سپس در پرتو سایر آیات مکی، به ادعای عدم ارتباط پیامبر با اهل کتاب در این برهه پرداخته و ضمن رد آن، مکی بودن این آیه و امکان عتاب یهودیان در این دوران را اثبات نموده است.
    کلید واژگان: سوره انعام, یهودیان, مشرکان, مکی, مخاطب شناسی, تاریخ گذاری}
    Audience-study and dating the āya 91 of Sūrat al-An‘ām has been one of the exegetical controversies among the Muslims since early centuries up to the present, which has always incited some disputes under this āya. Some have, contrary to the obvious evidences of this admonitory āya, assumed the addressees to be the polytheists and have made reference to the Prophet’s non-interaction with the People of Scripture in Mecca for proving their claim. Whereas, some others have, with reliance on the textual evidences of the āya, assumed its addressees to be the Jews; however, given the above presupposition, they have assumed the Revelation of this āya to have been in Medina. The third group have also regarded the āya’s addressees to be the Jews and its Revelation simultaneous with other parts of the sūra in Mecca, but have got into trouble in reconciling between this historical presupposition and the quality of admonishing the Jews in Mecca. Upon examining the viewpoints, this writing has accepted the Jews as being the addressees of this āya and then, in light of other Meccan āyas, has dealt with the claim of the Prophet’s non-interaction with the People of Scripture in this juncture and while rejecting it, has proved the āya’s being Meccan and the likelihood of admonishing the Jews in this period.
    Keywords: Sura Anaam, Jews, pagans, Maki, dated}
  • آسیب شناسی جامعه منتظر در مواجهه با موعود / (مقایسه موردی تعامل یهودیان با دو پیامبر موعود خود)
    پرویز آزادی*، صغری رضوانی
    جامعه منتظر در کنار سایر جوامع بشری، آسیب های ویژه خود را دارد. شناسایی این آسیب ها سبب آشنایی منتظران با نقاط ضعف خود می شود که در هنگام ابتلا، از آن سربلند بیرون آیند. چگونگی رویارو شدن با موعودی انکارناپذیر، یکی از این ابتلاهاست. این رویارویی می تواند آسیب هایی جبران ناپذیر برای جامعه منتظران به بار آورد. در این نوشتار، تلاش می شود علل عدم پذیرش موعود منتظر _ آن هم موعودی که آن را کاملا پذیرفته اند _ بررسی می شود.
    در این پژوهش، یک جامعه در دو موقعیت مشابه از نظر موضوع، ولی متفاوت از نظر زمانی و مکانی مورد مطالعه قرار می گیرد. یهودیان از جوامعی هستند که پیامبران بسیاری برای آن ها ارسال شده است. در این میان، دو مورد از پیامبران یهودیان، حضرت مسیح(ع) و حضرت محمد(ص) بسیار دارای اهمیت اند؛ چرا که همواره وعده آمدن آن دو پیامبر در آموزه های یهود وجود داشته و یهودیان، منتظر ظهورشان بوده اند. در این نوشتار، چگونگی رویارو شدن یهودیان با این دو پیامبر (ع) که نشانه هایشان را داشتند، انتظارشان را می کشیدند و هنگام ظهور نیز آنان را به خوبی شناختند _ بررسی می شود.
    کلید واژگان: جامعه منتظر, موعود, یهودیان, عیسی(ع), حضرت محمد(ص), قرآن, تورات}
  • سیدمهدی لطفی، اکرم حیدری
    یهودیان یکی از مهمترین جوامع نژادپرست هستند، که در طول تاریخ با تمسک به مبانی و اصول نادرست به روند نژادپرستی خود جلوهای قانونی دادهاند، و گاه با ادعای برتری نژاد و مذهب خود قوانین خداوند را نادیده گرفتهاند . قرآن از جمله علل و عوامل نژادپرستی یهودیان را برتری طلبی ، انحصارطلبی بیجا، حسادت، پیروی کورکورانه، گریز از واقعیات، داشتن عقاید اغراق آمیز و انعطاف ناپذیری ایشان در مقابل حق و حقیقت دانسته، و در بسیاری موارد نیرنگ و تعصب آنان را به مسلمانان یادآور شده است . در این مقاله ضمن بررسی مبانی نژادپرستی یهودیان در تورات به نقد قرآنی این موضوع پرداخته شده است.
    کلید واژگان: قرآن, تورات, نژادپرستی, یهودیان}
    Seyyed Mehdi Lotfi, Akram Heydari
    Jewish people are one of the most important racist communities who,throughout the history, have clung to the untrue basics have given to their racisma legal appearance.And sometimes by claiming supremacy of their race and religion have ignored God's laws.Quran has mentioned the following matters among the causes of racism and supremacy of Jews: monopoly, jealousy, blind obedience, to escape from reality, having an exaggerated opinionsandtheir intransigence in the face of truth and knowledge, and has notedin many cases their deceit and prejudice toward Muslims.In this paper, we have investigate the foundations of the Jewish racism in torah and have criticized them from the viewpoint of the Quran.
    Keywords: Quran, Torah, racism, Jews}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال