به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "allameh tabatabaee" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «allameh tabatabaee» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی allameh tabatabaee در مقالات مجلات علمی
  • مهدی زندیه، صدیقه رضایی*

    حیات طیبه در راستای مراحل زندگی و برخاسته از مراتب روح انسانی است. انسان مومن در سیر متعالی و تعالی معنوی خویش که تولدی بعد از تولد می یابد، به افاضه الهی موید به روحی می شود که حیات طیبه ثمره آن است. اگر حیات طیبه حیاتی جدید و برتر از حیات معمولی و منشا آثاری بس ارزشمند برای انسان مومن است، در حقیقت مومن حائز مرتبه جدیدی از روح شده که از پرتو آن روح، این حیات و آثارش پدیدار شده است. البته این مرتبه فائقه روح که استعداد ویژه ای بوده و اکنون فعلیت یافته است ظهور و شکوفایی اش را از ایمان و عمل صالح می گیرد.
    در حقیقت، مراحل و عوامل دست یابی به حیات طیبه از منظر علامه طباطبایی(ره) محور اصلی بحث و جستجو در این نوشتار قرارگرفته است. این مقاله به روش تبیینی تحلیلی با استفاده از آثار علامه طباطبایی(ره) و با تاکید بر تفسیر گران سنگ المیزان انجام گرفته است. در این راستا حقیقت مراحل و موانع وصول به حیات طیبه از منظر علامه و همچنین موانع وصول به حیات طیبه مورد واکاوی و مداقه قرار گرفته است. با بررسی های انجام گرفته دریافت شد که: حقیقت حیات طیبه از دیدگاه مرحوم علامه، کمال حیات موجود نیست؛ بلکه اعطای زندگی جدید است، در حقیقت پیدایش حیاتی جدید و فوق حیات معمولی و ظاهری است، حیاتی که برخوردار از نورانیت است. این حیات، به معنای جان انداختن در چیزی و افاضه حیات به آن است. از راه های وصول به این حیات معنوی می توان به داشتن ایمان و عمل صالح، صبر، توکل و شکوفاکردن عقل نام برد که همه این عوامل تحت ولایت الهی و در عالم عندیت مقدور و میسور می گردد.

    کلید واژگان: قرآن, حیات طیبه, ایمان, عمل صالح, افاضه حیات, علامه طباطبایی(ره)
    Mahdi Zandieh, Seddigheh Rezaee *

    Pure life is gained in different stages of life and it is originated from levels of human spirit.
    A believer in his supreme travel and spiritual elevation that is a renaissance after another birth, under God grace, takes a kind of heart which pure life is the result of it. If pure life is a new life and better than a normal one and it is the origin of so valuable effects for a believer, actually a believer has gained a new level of soul that in its light, this life and its effects are appeared.
    Of course this high level of soul which has been a special potentiality that now is materialized and its appearance and prosperity is due to belief and true acts. Actually stages and factors of reaching pure life from Allameh Tabatabaee’s point of view are the main pivot of research and discussion in this article.
    This article is done descriptively-analytically, using Allameh’s works and emphasizing on precious Almizan interpretation.
    To this end, the reality of the stages and factors of reaching pure life from Allameh’s point of view and also obstacles of reaching It have beeb scrutinized. By these investigations it is clarified that the reality of pure life from Allameh’s point of view is not the perfection of this existent life but it is bestowing a new life. Actually it is the appearance of a new and higher life than that of normal and superficial. It is a kind of life full of light. He thinks this life is vivifying something and bestowing life to that. From the ways of reaching this spiritual life, we can name belief, true act, patience, relying on God, and flourishing wisdom all of which are under divine management and can be reached if we get close to God

    Keywords: Quran, Pure Life, Belief, True Act, Bestowing Life, Allameh Tabatabaee
  • زهرا محمودی*، محمد رنجبرحسینی
    دیدگاه علامه طباطبایی (ره) پیرامون احادیث طینت در تبیین سعادت و شقاوت انسان چکیده بین احادیث طینت و سعادت و شقاوت انسان، ارتباط وجود دارد و در تفسیر و چگونگی این ارتباط آراء متعددی مطرح شده است. دیدگاه علامه طباطبایی (ره) در تفسیر و برداشت از احادیث طینت و ارتباط آن با سعادت و شقاوت انسان در ذیل آیات قرآن قابل توجه است؛ لذا این نوشتار با روش توصیفی – تحلیلی، به استخراج دیدگاه علامه طباطبایی، با تاکید بر تفسیر المیزان در باب ارتباط احادیث طینت با سعادت و شقاوت پرداخته که حاصل این کنکاش چنین شد: علامه طباطبایی مدلول احادیث طینت ر با لحاظ ضعف های سندی بعضی روایات، با توجه به کثرت روایات وارده اجمالا می پذیرد و معتقد است هیچ گونه تعارضی بین پذیرش اجمالی طینت و اختیار انسان وجود ندارد. طینت در حد زمینه و علت ناقصه می باشد و نهایتا سعادت و شقاوت انسان با اعمال اختیاری او رقم می خورد. کلیدواژه ها: علامه طباطبایی، احادیث طینت، سعادت و شقاوت.
    کلید واژگان: علامه طباطبایی, احادیث طینت, سعادت و شقاوت
    Zahra Mahmoodi *, Mohammad Ranjbar Hosseini
    The Viewpoint of Allameh Tabatabaee on Traditions of Nature to Explain the Happiness and Misery of Man Regarding different views about the relation between the traditions of nature and the traditions of human happiness and misery, the view of Allamah Tabatabee in interpreting the traditions of nature and its relation to the happiness and misery of man is considerable; Therefore, this study using descriptive-analysis aimed to analyse the viewpoint of Allameh Tabatabaee in this field and resulted to: Allameh Tabatabaee accepts the concept of the traditions of nature ignoring the weakness of its documents by its multiplicity and believes that there is no contradiction between acceptance of nature and man free will. Nature is only a background and incomplete cause and finally man will build his happiness and misery by his voluntary acts. Keywords: Allameh Tabatabaee, Traditions of Nature, Happiness and Misery.
    Keywords: Allameh Tabatabaee, Traditions of Nature, Happiness, Misery
  • حسن و قبح عقلایی و اعتباری / (بررسی مقایسه ای حسن وقبح از دیدگاه متکلمان و حکمای مسلمان به ویژه علا مه طباطبایی)
    عبدالرضا باقی
    این نوشتار عهده دار تبیین حسن وقبح از دیدگاه متکلمان و حکمای مسلمان به طور عام، و بیان دیدگاه علامه طباطبایی در این راستا به نحو خاص می باشد. از این رو ضمن تحلیل و نقد دیدگاه متکلمان، حسن و قبح عقلایی و اعتباری از دیدگاه حکمای مسلمان مورد توجه و تاکید قرار گرفته است. از آن رو که برای این موضوع در آثار حکمای قبل از علامه بابی مستقل باز نشده است و آنچه در این زمینه از آن ها بر جای مانده است، نکاتی اجمالی است که این اجمال را نیز بیشتر باید در لابه لای آثار منطقی ایشان، جستجو و اصطیاد نمود. از این رو بجاست این موضوع را در آثار علامه طباطبایی بکاویم چه اینکه ایشان ضمن پایبندی فی الجمله به همان موضع حکما در این باب ورود جدی و جدیدی نموده اند، و موضوع رامورد تامل و دقت و بازنگری قرار داده اند، از این رو ایشان در آثار خود بحثی تحت عنوان ادراکات حقیقی و اعتباری طرح نموده اند و امور اعتباری را به اعتباریات قبل الاجتماع و بعد الاجتماع تقسیم نموده اند و پس از نقد تلقی متکلمان اشعری و معتزلی از حسن و قبح، حسن و قبح عقلایی و اعتباری را در قالب اعتباریات بعد الاجتماع، تشریح، تحلیل و مورد تاکید قرار داده اند و در مواضع مختلف به زوایای گوناگون این دیدگاه پرداخته اند. نگاه علامه در این باب از ابعاد مختلف مانند بعد معرفتی، دینی، فلسفی،اخلاقی،اصولی و کلامی می تواند مورد توجه قرار گیرد که در این نوشتار به برخی از این ابعاد پرداخته شده است. ضمن اینکه از بیان برخی دیدگاه های مغایر و مخالف با علامه نیز غفلت نشده است.
    کلید واژگان: متکلمان, حکما, علامه طباطبایی, اشاعره و معتزله, عقلایی, اعتباری
    Rational and Hypothetical Goodness and Baseness / (A Comparative Study of Goodness and Baseness from the Perspective of Muslim Theologians and Theosophists, Especially Allameh Tabatabaee)
    Dr. Abdorreza Baqi
    This article explicates goodness and baseness from the viewpoint of Muslim theologians and theosophists in general، and Allameh Tabatabaee in particular. Hence، after analyzing the views of theologians، rational and hypothetical goodness and baseness from the perspective of Muslim theosophists are considered. The theosophists before Allameh Tabatabaee had not tackled this issue in depth and what they have left behind on this subject is a brief collection of ideas which need to be extracted and sought out from their works of logics. Therefore، this issue needs to be inquired about in Allameh Tabatabaee’s works as he has tackled this issue in a new way and with a higher degree of seriousness while being faithful to the position of the early theosophists in general. Hence، he has put forward a discussion under the title of real and hypothetical perceptions in his works and has categorized hypothetical affairs into pre-community and post-community hypothetical matters. Criticizing Ash''arite and Mu''tazilite theologians’ conception of goodness and baseness، he has explained and highlighted rational and hypothetical goodness and baseness within the framework of post-community hypothetical matters and has explored this perspective from different angles. Allameh Tabatabaee’s view on this issue can be considered from gnostic، religious، philosophical، ethical، and theological perspectives and the present article looks into some of these dimensions. An attempt has also been made not to neglect some of the views which oppose Allameh Tabatabaee.
    Keywords: theologians, theosophists, Allameh Tabatabaee, Mutazilites, Asharites, rational, hypothetical
  • رقیه صادقی نیری، مهین حاجی زاده
    تبلیغات از ابزارهای رایج در انتقال فکر، فرهنگ و هر گونه پیامی به دیگران است. مکاتب مختلف فکری، فرهنگ ها و تمدنهای مختلف از دیر باز کوشیده اند با بهره گیری از شیوه های گوناگون، پیام های مورد نظر خویش را به مخاطبان انتقال دهند. در این میان، بهترین و کامل ترین منبع برای تبلیغ، قرآن کریم است که خود به بهترین شکل شیوه های تبلیغی را طرح کرده است. البته بهره گیری از سنت و سیره نیز می تواند برای اکمال این مهم مفید و موثر باشد. در تبلیغ قرآنی، اصولی چون: تعهد به اخلاق و ارزش ها، پیش آهنگی اسوه ها، مطابقت کردار با گفتار، بهرهگیری از شیوه های غیر مستقیم و عملی، توجه به شرایط و مقتضیات زمان که موجب می شود در شرایط فعلی بتوان از فیلم، داستان، رمان و رسانه های گوناگون به عنوان ابزارهای تبلیغ بهره گرفت، برانگیختن عقل و دعوت به تفکر، ساده گویی، شناخت استعداد و قابلیت مخاطبان و برخورد متناسب با آنان، صراحت و شفاف سازی، نگرش یکسان و پرهیز از تبعیض و تفاوت و... بر تمام شیوه های تبلیغی سایه افکنده است. مقاله حاضر در صدد است تا شیوه های مذکور و امتیازات تبلیغ قرآنی را خصوصا با توجه به دیدگاه های علامه طباطبایی مورد بررسی قرار دهد.
    کلید واژگان: قرآن کریم, علامه طباطبائی, روش های تبلیغ, اصول تبلیغ, دعوت
    Dr. Roqayeh Sadeqi Niri, Dr. Mahin Hajizadeh
    Propagation is a common tool used to transmit one’s ideas، culture and messages to others. Using various methods، different schools of thought، cultures and civilizations have long attempted to transmit their desired messages to their audiences. It is obvious that the best and most complete source for propagation is the Holy Quran which introduces the best preaching and propagation practices. Of course، benefitting from the sunnah (customary practice) and sirah (the life stories of the infallibles) can also contribute to the effective accomplishment of this end. In Quranic type of propagation، such principles as commitment to ethics and values، guidance of model figures، and correspondence between words and deeds، utilization of indirect and practical techniques، consideration of the requirements and circumstances of the time which makes it possible to utilize movies، stories، novels and various media as propagation tools under certain conditions، stimulation of the intellect and preaching contemplation، making use of plain talk، knowing the talent and capacity of the audience and acting accordingly، openness and transparency، avoiding discrimination، etc. govern all forms of propagation. The present article seeks to examine these methods and the propagation privileges of the Quran.
    Keywords: the Holy Quran, Allameh Tabatabaee, propagation methods, propagation principles, preaching
  • محمد اکوان
    تبیین پیوند دین واخلاق درفلسفه اخلاق دارای اهمیت ویژه ای است که بایستی بادقت وظرافت لازم مورد بررسی قرار گیرد. آراء ونظریات متنوعی پیرامون این مساله بیان شده است برخی به تقابل دین واخلاق وبرخی دیگر به تقدم اخلاق بر دین باور دارند. دراین مقاله به دیدگاه علامه طباطبایی درخصوص پیوند دین واخلاق پرداخته می شود وی به وحدت دین واخلاق معتقد است وآن راازطریق فطرت توحیدی وفطرت اخلاقی تبیین می نماید.
    کلید واژگان: دین, اخلاق, فطرت, حسن وقبح, علامه طباطبایی, توحید
    Dr. Mohammad Akvan
    Explication of the connection between religion and ethics is particularly important in the philosophy of ethics and it should be done with enough care and precision. A variety of views and opinions has been expressed on this issue; some scholars believe that religion and ethics oppose each other and some others believe that ethics has priority over religion. This article deals with the connection between religion and ethics from the viewpoint of Allameh Tabatabaee. He believes in the unity of religion and ethics and explicates this issue through monotheistic nature and ethical nature.
    Keywords: religion, ethics, nature, goodness, baseness, Allameh Tabatabaee, Devine Unity
  • عبدالمجید طالب تاش
    در اروپا، پیرامون گونه ارتباط میان علم و دین و به تبع آن چگونگی ارتباط علم با اخلاق و خاستگاه باید و نبایدهای اخلاقی گرایشی به وجود آمد که از هیوم فیلسوف اسکاتلندی آغاز شد. جدا انگاری حوزه های علم و اخلاق بسامد داعیه هایی بازنگرانه نسبت به رابطه خداوند با جهان است که گزاره های دینی و اخلاقی را برخاسته از احساسات درونی انسان به شمار می آورد و جدا افکنی آن از واقعیات عینی و خارجی را پی گیری می کند. از این نظرگاه عقل در کشف گزاره های اخلاقی ورود ندارد. زیرا منطقی نبوده و مسئول صحیح و غلط نیستند. هر چند این گرایش مورد پذیرش اندکی از اندیشمندان مسلمان نیز واقع شده است، اغلب نزدیک به اتفاق اندیشمندان مسلمان با این تفکر مخالفت ورزیده اند و در نادرستی آن به استدلال پرداخته اند. این گروه بر این باورند که هر چند اخلاق از علم و فلسفه زایش منطقی نمی یابد. اما اصولا ارائه یک گزاره اخلاقی بدون پشتوانه حقیقت عینی امکان پذیر نیست. از نظر اندیشمندان مسلمان میان بایدهای اخلاقی و هست های علمی و فلسفی ارتباط تقدمی و تاخری وجود دارد؛ به این معنا که انسان پس از آگاهی نسبت به حقیقت علمی و نفس الامری به کمک عقل نظری، راه رسیدن به آن حقیقت عینی را در عالم واقع با استمداد از عقل عملی کشف می کند. آن گاه در قالب گزاره های توصیه ای و بایدهای اخلاقی بیان می کند. این گروه در حقیقت تولید ارزش از دانش را نه به معنای تولید منطقی که مبتنی بر دو گزاره ی یکی علمی و دیگری اخلاقی دانسته اند. از منظر آنها عقل عملی به عنوان یک ابزار پسینی از نیروی عقل نظری به عنوان ابزار پیشینی استمداد می جوید و به توصیه های اخلاقی دست می یابد و در قالب بایدها و نبایدها ارائه می دهد و این همان ارتباطی است که میان علم و فلسفه با اخلاق وجود دارد. چرا که عقل عملی بدون علم و اندیشه نمی تواند حکمی را اعتبار و صادرنماید.
    کلید واژگان: استی های حقیقی, بایدهای اعتباری, اندیشمندان مسلمان, گرایش های اروپایی, استنتاج منطقی, ارتباط, علامه طباطبایی
    Dr. Abdulmajid Taleb Tash
    In Europe, a school of thought was formed by Hume, the Scottish philosopher, on the subject of the nature of the relationship between science and religion and following this on the nature of the relationship between science and ethics and the standing of ‘ought and ought not’ in ethics. Considering science and ethics separate is the outcome of the attempts of those who reconsidered the relationship between God and the world. They regarded religious and ethical propositions as the product of man’s internal sentiments and insisted on separating it from objective realities. From this perspective, human intellect has no role to play in discovering ethical propositions because logic doesn’t apply to them and they cannot be verified. Although this point of view has been accepted by a small number of Muslim scholars, almost all Muslim scholars disagree with it and have rejected it on the basis of logical reasoning. This group of scholars believe that although ethics is not logically generated from science and philosophy, it is not essentially possible to offer an ethical proposition without depending on objective reality. Islamic scholars believe that there is a priority and posteriority relationship between ‘ought and ought not’ in ethics and ‘is and isn’t’ in science and philosophy; that is, after being informed about a scientific reality by means of theoretical intellect, man finds out the way to achieve that objective reality in the real world aided by practical intellect. Then, he expresses that in the form of recommendatory propositions and ethical ‘oughts’. In fact, these scholars do not consider the generation of value from knowledge a logical process; rather, they believe that it is based on two propositions: one scientific and the other ethical. They hold that practical intellect as a posterior instrument makes use of the power of the theoretical intellect as an anterior instrument, gains access to ethical recommendations and offers them in the form of ‘ought and ought not’. This is the same kind of relationship that exists between science and philosophy, on the one hand, and ethics, on the other, since practical intellect cannot stipulate anything without knowledge and deliberation.
    Keywords: real “is, isnt”, arbitrary ought, ought not', Muslim scholars, European trends, logical inference, relationship, Allameh Tabatabaee
  • قدرت حاجی رستملو
    ترجمه به عنوان یکی از ابزارهای اصلی گسترش علم و فرهنگ همواره مورد توجه ملت ها بوده است. نقد ترجمه یکی از سازوکارهایی است که می تواند کیفیت ترجمه را به طرز چشمگیری ارتقاء بخشد. در همین راستا، مقاله حاضر به بررسی و ارزیابی ترجمه انگلیسی کتاب شیعه در اسلام نوشته مرحوم علامه طباطبایی (قدس سره) می پردازد. برای نیل به این هدف ابتدا ماهیت نقد مورد بررسی قرار گرفت و سپس ملاک ها و موازینی برای انجام نقد معرفی گردید. در نهایت بر اساس یکی از چهارچوب های معرفی شده ترجمه فوق مورد ارزیابی قرار گرفت. بر اساس بررسی ها و ارزیابی های ارائه شده، این کتاب با موفقیت قابل توجهی ترجمه شده است گرچه خالی از اشکالات اندک نمی باشد.
    کلید واژگان: ترجمه, نقد ترجمه, کتاب شیه در اسلام, علامه طباطبایی, حسین نصر
    Qodrat Haji Rostamlou
    As a major instrument for development of science and culture، translation has always been under the consideration of world nations. Translation criticism is one of the mechanisms which can dramatically promote the quality of translation. In line with this issue، the present paper attempts to evaluate the English translation of Shia in Islam authored by the late Allameh Tabatabaee. To fulfill this objective، first، the nature of translation criticism is evaluated and، then، the criteria and standards required for criticism are introduced. Finally، the translation is evaluated and criticized on the basis of one of the criticism models introduced in this paper. According to the evaluation carried out here، Shia in Islam has been translated with a considerable degree of success although it is not devoid of some defects.
    Keywords: translation, translation criticism, Shia in Islam, Allameh Tabatabaee, Hosein Nasr
  • عبدالجبار زرگوش نسب، سیدمحمدباقر هاشمی
    سیاق مهم ترین قرینه در فهم و تفسیر آیات به شمار می رود. علامه طباطبایی در تفسیر خود به این روش اهتمام بسیاری ورزیده است. برخی از مهم ترین مواردی که وی در آنها به سیاق تکیه کرده، به این قرار است: کشف معانی و مفاهیم واژه ها و محتوای آیات، شناخت ترتیب آیات، پذیرفتن یا رد روایات مربوط به تفسیر آیات، نقد و یا تایید آراء مفسران، شناخت و تشخیص آیات و سوره های مکی و مدنی، بیان احکام شرعی، و تفسیر آیات قبل به وسیله آیات بعد یا برعکس، تفسیرجمله ای با جمله ای دیگر در یک آیه، فهمیدن و کشف غرض و هدف آیات.
    کلید واژگان: روش تفسیری, سیاق, المیزان, طباطبایی
    Abdoljabbar Zarqoosh Nasab, Seyyed Mohammad Baqer H., Auml, Shemi
    Context is considered the most important factor in understanding and interpretation of the Quranic verses. Allameh Tabätabäee has recurrently utilized this technique in his interpretations. Some of the most important cases in which he has utilized context are: exploration of the meanings of the vocabulary items and the purport the verses, recognition of the arrangement of the verses, acceptance or denial of the narrations related to the interpretation of verses, criticism and/or verification of the opinions of interpreters, identification of the Meccan and Medinite verses and chapters, giving legal judgments, interpretation of the preceding verses on the basis of the following verses or vice versa, interpretation of one statement on the basis of another statement in a given verse, and understanding and exploration of the motive and purpose of verses.
    Keywords: interpretation technique, context, Ketäb al Mizän, Allameh Tabätabäee
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال