به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "an to the qur" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «an to the qur» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی گل بخش منشادی*، غلامحسین اعرابی
    هر نظریه پردازی علمی بدون شک متاثر از مسائل محیطی و پیرامونی علم یا همان الگوواره ها است. اگر بخواهیم به مسائل اعجاز قرآن و ریشه شناسی نظریات مربوط به آن ژرف تر بنگریم، می توانیم از حوزه های بین رشته ای مانند تاریخ و فلسفه علم مدد گرفته و با استفاده از مبانی و روش های آن به تحلیلی جدید از نظریات اعجاز قرآن دست پیدا کنیم. در این تحقیق، از روش تحلیل تاریخی از مسیر تحلیل الگواره ای (پارادایمی) استفاده شده و یافته های آن حاکی از آن است که دو الگوواره تفسیری و فلسفه افلاطونی، زمینه ساز طرح نخستین نظریه جدی در باب اعجاز قرآن، یعنی نظریه نظام معتزلی شد. این در حالی است که الگوواره تفسیری در سطح متعادل تر آن، با کمک الگوواره های شعر جاهلی و پارادایم علم موسیقی به نظریه نظم القرآن جاحظ بدل شدند. در قرن چهارم و تغییر تقابل گفتمانی به مواجهات درون دینی، اشعری نظریه کلام نفسی را از طریق تقسیم کلام به دو جنبه دال و مدلول و تحت تاثیر و هدایت الگواره های کلام مسیحی و فلسفه ارسطویی صادر کرد و همچنین، اندیشمندان شیعی قرن پنجم با تاثیرپذیری از الگوواره تفسیر اعتزالی به احیاء نظریات صرفه نظام و همفکرانش پرداختند. آنچه در تداوم نظریات اعجاز درون متنی در قرن های پنجم تا دوره معاصر دنبال شد، تکمله ای بود بر نظریه پردازی و ایده های جدیدی که عبدالقاهر جرجانی در قرن پنجم ارائه کرده بود.
    کلید واژگان: اعجاز قرآن, وجوه اعجاز, الگوواره شناسی, معتزله, اشاعره
    Mahdi Golbakhsh *, Golamhosein Arabi
    Every scientific theorizing is undoubtedly influenced by the environmental issues surrounding science or the same paradigms.If we want to look deeper into the issues of the miracle of the Qur'an and the etymology of theories related to it, we can get help from interdisciplinary fields such as history and philosophy of science.And using its principles and methods to achieve a new analysis of theories of the miracle of the Qur'an.In this research, historical analysis method from paradigm analysis is usedAnd its findings suggest that two interpretive paradigms and Platonic philosophyThe groundwork was laid for the first serious theory about the miracle of the Qur'an, the Mu'tazilite theoryHowever, the interpretive paradigm at its more balanced level, with the help of the paradigms of ignorant poetry and the paradigm of musicology, became, in our opinion, the order of the Qur'an.In the fourth century and the change of discourse confrontation to intra-religious encounters, Ash'ari developed the theory of psychic theology by dividing theology into two aspects, signified and signified, and influenced and guided by the paradigms of Christian theology and Aristotelian philosophy.Also, the Shiite thinkers of the fifth century, under the influence of the paradigm of Etzali's interpretation, revived the economical theories of the system and its like-minded people.What followed in the continuation of in-text miracle theories in the fifth century to the contemporary period was a complement to the new theories and ideas proposed by Abdul Qahir Jorjani in the fifth century.
    Keywords: Miracles Of The Qur', An, Aspects Of Miracles, Paradigm, Mu', Tazilites, Ash', Arites
  • حسن اصغرپور*، نجیبه قدیانی
    دانش مفردات، با هدف خدمت به فهم واژگان و عبارات دشواریاب قرآنی بنیان نهاده شد. پیشینه بنیان گذاری این دانش، به سده دوم هجری بازمی گردد. نخستین آثار تفسیری نگاشته شده در جهان اسلام، به واقع کتابهایی در جهت تفسیر و تبیین مفردات دشوار قرآنی بوده اند که در قالب غریب القرآن ها، معانی القرآن ها و مجاز القرآن، پا به عرصه نشر نهادند. دانش مفردات خود از زیرشاخه هایی تشکیل شده است؛ «وجوه القرآن» یکی از کهن ترین و مهم ترین شاخه های دانش مفردات به شمار می رود. «وجوه قرآنی» به معانی مختلف واژگان یا عباراتی از قرآن اطلاق می گردد که در سیاق های مختلف قرآن معانی مختلفی دارند. بی شک بدون توجه بدین مهم، دست یابی به فهم درست واژگان و عبارات قرآنی فراهم نخواهد بود. نگاهی به میراث روای اهل بیت (ع) نشان می دهد که حجم گسترده ای از «وجوه قرآنی» در دو سطح مفردات (420 واژه) و عبارات (60 عبارت) تبیین و تفسیر گشته است. نظر به جایگاه الهی خاندان وحی، و پیشوایی ایشان در عرصه سخن دانی، بهره گیری از نظرات صائب این پیشوایان، نقش موثری در مقابله با کژفهمی ها در فهم واژگان قرآن و تاویلات ناروا از عبارات قرآنی دارد. در گذار تاریخ اسلام، عالمان بسیاری در این موضوع، آثاری نگاشته اند، اما با وجود تنوع و تعدد آثار موجود در این زمینه، در هیچ یک از آن ها دیدگاه های خاندان وحی که نقش مهمی در دست یابی به فهم صحیح از قرآن دارند، انعکاس نیافته است...
    کلید واژگان: اهل بیت (ع), روایات تفسیری, دانش مفردات, وجوه القرآن, ترجمه قرآن
    Hasan Asgharpour *, Najibeh Ghadyani
    Vocabulary knowledge was established with the aim of serving to understand the difficult words and expressions of the Qur'an. The history of the foundation of this knowledge goes back to the second century of Hijri. The first exegetical works written in the Islamic world were actually books aimed at interpreting and explaining difficult Qur'anic vocabulary, which were published in the form of Gharib al-Qur'an, Ma'ani al-Qur'an and Majaz al-Qur'an. Vocabulary knowledge itself consists of sub-branches; "Al-Qur'an Forms" is considered one of the oldest and most important branches of vocabulary knowledge. "Qur'anic forms" refers to the different meanings of words or phrases from the Qur'an that have different meanings in different contexts of the Qur'an. Undoubtedly, without paying attention to this importance, it will not be possible to achieve a correct understanding of Quranic words and expressions.A look at the narrative heritage of Ahl al-Bayt (PBUH) shows that a large amount of "Qur'anic aspects" have been explained and interpreted at the two levels of nouns (420 words) and phrases (60 phrases). Considering the divine position of the family of Revelation, and their leadership in the field of speech, taking advantage of the correct opinions of these leaders has an effective role in dealing with misunderstandings in understanding the words of the Quran and wrong interpretations of the Quranic phrases. In the transition of Islamic history, many scholars have written works on this subject, but despite the variety and number of works available in this field, none of them ...
    Keywords: Ahl Al-Bayt (Pbuh), Explanatory Narrations, Knowledge Of Vocabulary, Aspects Of The Qur', An, Translation Of The Qur', An
  • سیده سمانه میرمرادی، علیرضا نوبری*

    از آنجایی که بعد اجتماعی قرآن، یکی از ابعاد مهم و تاثیرگذار قرآن در جامعه اسلامی است، در این مقاله، مدخل «علوم اجتماعی و قرآن» دایره المعارف قرآن (EQ) مورد بررسی قرار گرفته است. نگارندگان در دو بخش ذکر ادعاهای نویسنده در پنج محور اصلی و بررسی و نقد آن ها، به نقد روشی، نقد محتوایی و در انتها مغفولات نویسنده پرداخته اند. در نقد روشی، پراکندگی مباحث و بی انسجام بودن بحث ها، بی ارتباطی برخی بخش ها به عنوان مدخل و استناد به برخی آراء و غفلت از برخی دیگر، در نقد محتوایی ضمن انتقاد از ضعف محتوای مدخل، سه محور اصلی «بافتار وحی قرآنی»، «قرآن و زبان شناسی اجتماعی» و «مطالعات موردی معاصر» مورد ارزیابی قرار گرفته اند و در قسمت مغفولات نویسنده، دو محور برون قرآنی «بینش جامعه شناختی درباره قرآن» و درون قرآنی «مضامین اجتماعی قرآن» مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شد که نویسنده به بعد اول بسیار ضعیف پرداخته و از بعد دوم کاملا غفلت ورزیده است. علت سطحی بودن مقاله نیز همین مسئله است. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و کتابخانه ای انجام شده و از نرم افزار ایکس مایند برای گردآوری و تقسیم بندی هر چه بهتر داده ها بهره برده است.

    کلید واژگان: دایره المعارف قرآن, دیل آیلکمن, علوم اجتماعی, قرآن
    Samaneh Mirmoradi, Alireza Nobari *

    Since the social dimension of the Qur'an is one of the most important and influential aspects of the Qur'an in Islamic society, in this article, the entry "Social Sciences and the Qur'an" of the Encyclopedia of the Qur'an (EQ) is examined. In the two parts of mentioning the author's claims in five main axes and examining and criticizing them, the authors have dealt with methodological criticism, content criticism, and finally the author's omissions. In methodological criticism, the dispersal of discussions and the incoherence of discussions, the irrelevance of some parts as entries and the citation of some opinions and the neglect of others, in the content criticism while criticizing the weakness of the entry's content, the three main axes of " Context of Qur'anic Revelation", "Quran and Social Linguistics" and "Contemporary Case Studies" have been evaluated, and in the author's omissions section, two extra-Qur'anic axes of "Sociological Insights about the Qur'an" and intra-Qur'an "Social Topics of the Qur'an" have been evaluated. It was examined and it was found that the author addressed the first dimension very poorly and completely neglected the second dimension. The reason for the superficiality of the article is also the same issue. This research was carried out in a descriptive-analytical and library method and XMind software was used to collect and divide the data as best as possible.

    Keywords: Social, Sciences, Qur', Encyclopedia Of The Qur', An, Dale Eilkeman
  • محمد عرب صالحی، فریده پیشوایی*
    توحید اجتماعی به لحاظ هویت اعتقادی- اجتماعی اش، کارکردهای مهمی در فلسفه های مضاف به علوم و در نتیجه تحول آنها دارد که فلسفه دانش تفسیر از زمره آنهاست. اهمیت بحث از فلسفه دانش تفسیر، در ضرورت پاسخ گویی به شبهات نوپدید اجتماعی و نارسایی توحید اعتقادی با مفهوم رایج آن در قبال این شبهات، بسامد آیات اجتماعی و حاکمیت روح توحید بر قرآن است. مقاله حاضر که با هدف تبیین کارکرد توحید اجتماعی بر فلسفه این دانش با رویکرد تحلیلی-استدلالی سامان یافته، نشان می دهد برآیند خوانش اجتماعی از توحید در شناسایی بهتر خداوند به عنوان مصدر قرآن موثر است و با القاء رویکرد اجتماعی به صفات خداوند ازجمله علم، حکمت، خالقیت و ناظر بودن او، به تفسیر آیات مرتبط با اسما و صفات خداوند جهت جدید اجتماعی خواهد داد. شناخت درست ساختار جامعه و فضای زمان نزول و فهم صحیح آیات ناظر به آن زمان مانند مفهوم عبادت و تفسیر آیات مرتبط با آن، کارکرد توحید اجتماعی در مبادی دانش تفسیر است. با خوانش اجتماعی از توحید، منطق جدیدی در فهم آیات تولید شده و قلمرو دلالی آیات قرآن توسعه می یابد و ظرفیت این دانش در مرجعیت علوم انسانی و ضعف تفاسیر صوفیانه یا لیبرال آشکار می شود. براین اساس می توان پیشنهاد گرایش تفسیر اجتماعی با محوریت توحید اجتماعی را داد. به صحنه اجتماع آوردن قرآن و تفسیر آن همسو با نیازهای عینی زندگی اجتماعی زمانه و زمینه سازی برای گسترش مفهوم متعالی توحید قرآنی در بدنه زندگی و تبدیل قرآن به روش زندگی اجتماعی براساس آیات توحیدی تغییراتی است که در نهایت دانش تفسیر ایجاد می شود
    کلید واژگان: توحید اجتماعی, دانش تفسیر, فلسفه دانش تفسیر, کارکرد, قرآن
    Mohammad Arabsalehi, Farideh Pishvaei *
    Social monotheism, in terms of its belief-social identity, has important functions in the philosophies of Mozaf to the sciences and as a result of their transformation, of which the philosophy of interpretation is one of them. The importance of discussing philosophy of interpretation is in the necessity of responding to newly emerging social doubts and the inadequacy of religious monotheism with its common concept in relation to these doubts, the frequency of social verses and the rule of the spirit of monotheism over the Qur'an. The present article, which aims to explain the function of social monotheism on the philosophy of this science with an analytical-argumentative approach, shows that the result of the social examination of monotheism is effective in better identifying God as the source of the Qur'an, and by inducing a social approach to God's attributes, including his knowledge, wisdom, creativity, and supervision, it will give a new social direction to the interpretation of the verses related to God's names and attributes. The correct understanding of the structure of society and the space of the time of revelation and the correct understanding of the verses related to that time, such as the concept of worship and the interpretation of the verses related to it, is the function of social monotheism in the foundations of the science of interpretation. Via the social examination of monotheism, a new logic is developed in the understanding of the produced verses and the realm of mediation of the Qur'anic verses, and the potential of this science is revealed in the authority of human sciences and the weakness of Sufi or liberal interpretations. Therefore, it is possible to suggest the trend of social interpretation focusing on social monotheism. Bringing the Qur'an to the public scene and interpreting it in line with the objective needs of the social life of the time and laying the groundwork for expanding the transcendental concept of Qur'anic monotheism in the body of life and turning the Qur'an into a way of social life based on the monotheistic verses are the changes that are created in interpretation
    Keywords: social monotheism, Science of interpretation, Philosophy, philosophy of interpretation, function, The Qur'
  • سید رضا مودب*، محمدتقی دیاری، جواد جمشیدی حسن ابادی

    اعجاز قرآن از مهم ترین مبانی تفسیری علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی است. علامه طباطبایی اعجاز قرآن را بر دو اصل می داند: قطعا معجزه وجود دارد و قرآن از مصادیق آن معجزات است. در مقابل، جوادی آملی اعجاز قرآن را با استفاده از قیاسی منطقی نتیجه گیری کرده است. همچنین جوادی آملی معتقد است که هیچ زبانی توان ترجمه قرآن را ندارد و ترجمه قرآن را باعث سقوط و کاهش لطافت های آن دانسته؛ ازاین رو، برگزیده تفسیر را جایگزین ترجمه آیات کرده است. وجه افتراق دیگر دو مفسر این است که علامه طباطبایی فصاحت را تنها به لفظ نمی داند، بلکه به لفظ و معنا می داند. اما جوادی آملی به نوعی تنها بر معنا تاکید دارد و اذعان می کند که عرب ها الفاظ را داشته، ولی الفاظ دارای این معانی والا را نداشته اند. مقایسه مبانی دو مفسر نشان می دهد که این دو مفسر در اصل اعجاز قرآن با یکدیگر اشتراک نظر دارند، اما، در تبیین و جزییات این مبنای تفسیری، میان استاد و شاگرد اختلاف نظرهایی وجود دارد. مهم ترین هدف این مقاله واکاوی و تحلیل این موضوع است که خاستگاه این اختلاف دیدگاه کجاست. در این مقاله، با روش تطبیقی، دیدگاه دو مفسر یادشده درباره مبنای اعجاز قرآن بررسی شده است.

    کلید واژگان: اعجاز قرآن, المیزان, تسنیم, جوادی آملی, علامه طباطبایی, مبانی تفسیری
    Reza Moaddab *, MuhammadTaqi Diari Bidgoli, Javad Jamshidi Hasanabadi

    The miraculousness of the Quran is one of the most important exegetic foundations of Allamah Tabatabai and Ayatollah Javadi Amoli. Allamah Tabatabai considers the miraculousness of the Quran to be based on two principles: miraculousness certainly exists and the Quran is one of the instances of miracles. In contrast, Javadi Amoli derives the miraculousness of the Quran through syllogism. Similarly, Javadi Amoli believes that no language can translate the Quran and translation ruins and reduces its subtleties. Thus, he has replaced the translation of the verses with selected exegesis. The other difference between the two exegetes is that Allamah Tabatabai does not consider eloquence to be limited merely to words; rather, it includes both words and meanings. However, Javadi Amoli in a way emphasizes only the meaning and acknowledges that the Arabs had words but the words did not have these exalted meanings. Comparing the foundations of these two exegetes shows that they share a common view regarding the miraculous nature of the Quran; however, there is a difference in the explanation and details of these exegetic foundations between the student and teacher. The most important goal of this article is to probe and analyze the source of this difference in opinion. In this paper, the views of the abovementioned exegetes regarding the basis of the miraculousness of the Quran have been studied using a comparative method.

    Keywords: Basics of Tafsir, Miracles of the Qur', an, Allameh Tabatbai, Ayatollah Javadi Amoli, Al Mizan, Tasnim
  • محسن گلپایگانی*، سعید جازاری معمویی

    سوال اصلی پژوهش این است که از دیدگاه اسلام و مسیحیت و بر اساس قرآن و عهدین، ماهیت مرگ و نقش مرگ اندیشی در حیات انسان، چه شباهت ها و تفاوت هایی باهم دارند؟ بر این اساس، با استفاده از روش کیفی توصیفی و با رویکرد تحلیل محتوای کیفی و با جمع آوری، کدگذاری و تحلیل داده های قرآن و عهدین به این نتیجه رسیدیم که مرگ در قرآن و عهد قدیم به معنای مرگ جسمانی است و تقدیر عمومی و حتمی خداوندی است. مرگ در قرآن اثر گناه نخستین نیست و نسل بشر در اثر گناه نخستین آلوده نشده اند. نقش مرگ اندیشی نیز در قرآن و عهد قدیم تا حدی شبیه به هم و بازدارندگی از خطا و گناهان از کارکردهای مهم آن در این دو منبع است؛ اما در عهد جدید این نگاه به مرگ به کلی دگرگون شده است. عهد جدید در کنار مرگ جسمانی، مرگ روحانی را به تصویر می کشد که پیامد گناه نخستین است. بر اساس این دیدگاه، همه محکوم به مرگ اند مگر کسانی که به مسیح ایمان بیاورند. بر این مبنا نقش بازدارندگی مرگ اندیشی نیز در این الهیات کمتر متصور است.

    کلید واژگان: مرگ, مرگ اندیشی, قرآن, عهدین, بازدارندگی
    Mohsen Golpayegani *, Saeed Jazari Mamoui

    The main question of the research is that from the point of view of Islam and Christianity and based on the Qur'an and the Testaments, what are the similarities and differences between the nature of death and the role of death thinking in human life? Based on this, by using the descriptive qualitative method and qualitative content analysis approach and by collecting, coding and analyzing the data of the Qur'an and the Testaments, we came to the conclusion that death in the Qur'an and the Old Testament means physical death. Death in the Qur'an is not the result of original sin, and the human race is not contaminated by original sin. The role of thinking about death in the Qur'an and the Old Testament is somewhat similar, and deterring from mistakes and sins is one of its important functions in these two sources; But in the New Testament, In addition to physical death, the New Testament depicts spiritual death, which is the result of original sin. According to this view, everyone is condemned to death except those who believe in Christ. On this basis, the deterrent role of death thinking is less imagined in this theology

    Keywords: Death, Death Thinking, Qur, an, Bible, Deterrence
  • عصمت کاظمی، مرتضی ایروانی نجفی، بی بی زینب حسینی*، علیه رضاداد

    شناخت مفهوم دقیق و علمی اصطلاح «جمع قرآن» در سده نخست هجری، یکی از موضوعاتی است که با وجود گستردگی مطالعات تاریخ قرآن، همچنان نیازمند واکاوی و بررسی است. این اصطلاح در یک بازه زمانی پس از رحلت رسول اکرم (ص) برای اقدامی درباره قرآن کریم، توسط امام علی (ع) و ابوبکر و عمر به کار رفته است. بی شک، اقدام ایشان در جمع قرآن کریم، یکسان نبوده و مساله تفاوت این دو مصحف تا قرن پنجم هجری، همچنان محل منازعات کلامی و مذهبی بین شیعه و اهل سنت بوده است. شناسایی دقیق مفهوم جمع قرآن در سده نخست هجری در متون حدیثی، راه گشا و تعیین کننده مسیر صحیح برای مطالعات تاریخ قرآن است. در این پژوهش تلاش می شود با روش کاربردشناسی که روشی علمی و اطمینان آور در تعیین مدلول واژگان است، مدلول اصطلاح جمع قرآن در سده نخست هجری تبیین گردد. مولفه های کاربردشناسی به ویژه، شخصیت عمر بن خطاب و امام علی (ع)، نشان گر تفاوت نگرش ایشان درباره تجانس وحی با سنت نبوی یا عدم تجانس آن است. این تفاوت در نگرش، در نهایت، به تفاوت در ماهیت جمعی که از قرآن صورت گرفته، منجر شده است.

    کلید واژگان: جمع قرآن, تجانس, کاربردشناسی, تجرید القرآن, حجیت سنت نبوی
    Esmat Kazemo, Morteza Iravani Nagafi, Bibi Zeinab Hosseini *, Eleyeh Rezadad

    Knowing the precise and scientific meaning of the term "Collection of the Qur'an" in the first century of the Hijri is one of the topics that, despite the extensive studies of the history of the Qur'an, still needs to be analyzed and investigated. The term "collecting the Qur'an" was used by Imam Ali (a.s.), Abu Bakr and Umar in a period of time after the death of the Holy Prophet (pbuh) for an action about the Holy Qur'an. Undoubtedly, his action in gathering the Holy Qur'an was not the same, and the issue of the difference between these two Mushafs continued to be the site of theological and religious conflicts between Shiites and Sunnis until the fifth century of Hijri. The accurate identification of the concept of the plural of the Qur'an in the first century of Hijri in the hadith texts is a way-opener and determines the correct path for the study of the history of the Qur'an. In this research, an attempt is made to explain the meaning of the plural term of the Qur'an in the first century of Hijri with the method of pragmatics, which is a scientific and reliable method in determining the meaning of words. The components of utilitarianism, especially the character of Omar Ibn Khattab and Imam Ali (AS), show the difference in their attitude about the compatibility of revelation with the prophetic tradition or its incompatibility. This difference in attitude has finally led to the difference in the collective nature of the

    Keywords: The plural of the Qur', Homogeneity, Usage, abstraction of the Qur', an, the authority of the Prophet', s Sunnah
  • محمد دانش نهاد*، محمدحسن وکیلی

    عصمت حضرت آدم (ع) یکی از موضوعات چالشی در علوم تفسیر و کلام است به گونه ای که ظاهر آیات و روایات برای برخی موجب این تصور گردیده که حضرت آدم (ع) در زمان بی توجهی به نهی از شجره، معصیت کرده و از عصمت برخوردار نبوده است. این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی و با جمع آوری اطلاعات همراه با مقارنه آراء، در پی اثبات عصمت حضرت آدم (ع) از طریق روش تفسیر قرآن به قرآن است. بر این اساس، ابتدا آیات عام دال بر عصمت حضرت آدم (ع) بیان می شود و آنگاه، ادله ارشادی بودن نهی از شجره که منافاتی با عصمت ندارد، بر مبنای روش تفسیر آیه به آیه تحلیل می گردد. در گام نهایی، واژگان موهم عدم عصمت حضرت آدم (ع) نیز، بر مبنای روش تفسیری گفته شده تحلیل می شوند. از جمله نتایج تحقیق اینکه اولا، آیات ﴿لا ینال عهدی الظالمین﴾ و ﴿فینسخ الله ما یلقی الشیطان﴾ به طور عام، دال بر عصمت حضرت آدم (ع) هستند، ثانیا، از میان دلایل ارشادی بودن نهی از شجره، تنها یک دلیل بر ارشادی بودن نهی دلالت ندارد و مابقی ادله، دلالتشان تام است و ثالثا، بر اساس روش تفسیر قرآن به قرآن، هیچ یک از واژگان «ظلم»، «عصیان»، «غوایت»، «توبه» و «خسارت» منافاتی با عصمت حضرت آدم (ع) ندارد.

    کلید واژگان: تفسیر قرآن به قرآن, حکم ارشادی, عصمت حضرت آدم(ع), ظلم, ترک اولی, توبه, شیطان
    MOHAMMAD DANESHNAHAD *, Mohammadhasan Vakili

    The infallibility of Prophet Adam (pbuh) is one of the challenging topics in the sciences of interpretation and theology in such a way that the appearance of verses and narrations has caused some people to think that Prophet Adam (pbuh) disobeyed the prohibition of genealogy and did not have infallibility. . This research, with the method of collecting and analyzing information along with the comparison of votes, seeks to prove the infallibility of Hazrat Adam (pbuh) through the method of interpreting the Qur'an to the Qur'an. Based on this, first the general verses indicating the infallibility of Prophet Adam (pbuh) will be stated, and then the evidence of the prohibition of genealogy, which does not contradict with infallibility, will be analyzed based on the method of verse-by-verse interpretation. In the final step, the important words of the infallibility of Hazrat Adam (pbuh) are also analyzed based on the mentioned interpretation method. Among the results of its research that: 1- The verses "La Yanala Ahdi Al-Zalamiin" and "Fiansakhu Allah Ma Yulqi Al-Shaitan" generally indicate the infallibility of Prophet Adam (pbuh). 2- Among the reasons for the prohibition of genealogy, only one reason does not imply that the prohibition is directive, and the rest of the reasons are complete. 3- According to the method of interpretation of the Qur'an, none of the words oppression, rebellion, rebellion, repentance, and damage contradicts the infallibility of Adam (pbuh).

    Keywords: Interpretation of the Qur', an to the Qur', an, Instructive order, Infallibility of Hazrat Adam (pbuh), Oppression, Abandoning the first, Repentance, Satan
  • زهره اخوان مقدم*، ربابه عزیزی
    موضوع مالکیت و حکمرانی در قرآن برای خداوند و انسان به کار رفته و ممکن است این تصور پدید آید که «مالکیت الهی و انسانی از قدرت و تسلط یکسانی برخوردار هستند». این مهم، موجب شد تا مقاله حاضر به روش توصیفی تحلیلی به معناشناسی واژه «ملک» بر اساس روابط همنشینی در آیات قرآن کریم بپردازد. بررسی تمام آیات ملک الهی و ملک انسانی (48 مورد) نشانگر امور ذیل است: الف) ملک الهی در نقش مبتدای موخر بیشتر با ریشه های «س/ ب/ ح»، (ح/ م/ د)، (ب/ ر/ک)، (خ/ ل/ ق) و... و در نقش مبتدا با موضوع ای قیامت، برپایی حکومت الهی در آن و إعطای جزای مومنان و کافران با ریشه های (ب/ غ/ ت)، (ع/ ق/ م) و... روابط همنشینی دارد، ب) ملک انسانی در غالب موارد با نقش مفعول به با ریشه های (ا/ ت / ی)، (ش/ ی/ ا)، (ن/ ز/ ع)، (ش/ د/ د) و (ص/ ف/ و) همنشین است، ج) خداوند مالک حقیقی جهان است و ملک را به هر کسی که بخواهد، می دهد و از هر کسی که بخواهد، می گیرد و إیتاء ملک به هر دو انسان مومن یا کافر بستگی به مشیت الهی دارد، د) تمام آیات ملک الهی به بیان ویژگی های یک مالک مطلق از جمله دارا بودن قدرت بی نهایت، آفرینش موجودات، ربوبیت الهی، فرمان پذیری مطلق موجودات، اجرای شفاعت، عدالت و برپایی روز جزا در جهانی دیگر می پردازد؛ اما در آیات ملک انسانی به این موضوع که فرمانروای زمینی چه ویژگی ها و اختیاراتی دارد، اشاره ای نمی کند بلکه مهم ترین موضوع، دادن و پس گرفتن قدرت فرمانروایی از انسان، انتخاب فرمانروا براساس شایستگی ها (انسان مومن) و تفویض اختیاراتی همچون علم، قدرت و حکمت می باشد. بنابراین مهمترین مساله در آیات ملک انسانی این است که ملک انسانی نیز در طول ملک الهی قرار دارد و فرمانروایی انسان و تفویض اختیار فرمانروایی به انسان، جزیی از مدیریت جهان توسط خداوند است.
    کلید واژگان: قرآن, ملک الهی, ملک انسانی, معناشناسی, زبان شناسی, ادبیات عرب
    Zohre Akhavanmoghaddam *, Robabe Azizi
    The issue of ownership and governance in the Qur'an is used for God and man, and it may be assumed that "divine and human ownership have the same power and control". This importance made the present article deal with the semantics of the word "property" based on the relationship of cohabitation in the verses of the Qur'an in a descriptive-analytical way. The examination of all the verses of divine property and human property (48 cases) showed; A) God's property in the role of a late beginner with the roots of "SABH", "HAMD", "Barak", "Khalaq" and... and in the role of a beginner with the topics of the resurrection, the establishment of the divine government in it and the giving of punishment to believers and unbelievers with the roots "Baghat", "Aqm" and... have cohabitation relationships. b) In most cases, the human property is accompanied by the passive voice with the roots "at-y", "shiy", "naza", "shadd" and "saf" and c) according to the reviewed verses, the human property is located along with the divine property and In all cases (the ruler of a believer and the ruler of a polytheist), the surrender of property is dependent on God's will and providence.
    Keywords: Governance in the Qur', an, divine property, human property, semantics, providence
  • محسن قاسم پور، سید محمد موسوی*
    ظهور مفسران نواندیش در مسیر تفسیر قرآن تغییرات شگرفی بر تفسیر قرآن عصر حاضر گذاشت. نواندیشی بین مفسران قرن حاضر و تاثیر موقعیت های فرهنگی واجتماعی بر موضوع تفسیر در ایران معاصر غیر قابل انکار است. علی صفایی حائری از مفسرانی است که در عصر حاضر با نگاشتن آثار همچون تطهیر با جاری قرآن و روش برداشت از قرآن از مفسران پیشینی فاصله گرفت و با اعلام خطی جدید به عنوان «احساس انس عمیق با قرآن و درک ضرورت آن»، « تلاوت قرآن در موضوع و جایگاه آیات» و «جریان یافتن انسان» در مواجهه با قرآن ظرفیت تفسیر قرآن را رمقی تازه بخشید. به عقیده وی توجه به طرز برخورد رسول اکرم با قرآن و انسان ها مسیر تفسیر را دگرگون می سازد. رسول اکرم با ارائه تلاوت قرآن و به دست دادن معیار انتخاب به تفسیر می پرداخت. بی تردید آنچه وی را به این نگاه ومسیر تفسیری ترغیب ساخت شرایط اجتماعی وفرهنگی عصر حاضر بود . شعار بازگشت به قرآن از جنبه های گونه گون مطرح شد لکن به نظر این مفسر برجسته ساختن ویژگی های تربیتی وهدایتی در این شیوه تفسیر مهم می نمود. این جستار به روش توصیفی- تحلیلی و با مرور آثار علی صفایی حائری به بررسی شیوه تفسیری وی پرداخته و به این نتیجه رسیده است که از منظر صفائی حائری تاکید بر مباحث تربیتی و هدایت آفرین قرآن مهمترین رسالت یک مفسر قرآن بوده که درک شرایط خاص فراهم آمده از موقعیت فرهنگی و اجتماعی آن را الزام آور نموده است .
    کلید واژگان: علی صفایی حائری, تفسیر اجتماعی, رویکرد تربیتی &ndash, اجتماعی, بازگشت به قرآن, شرایط و موقعیت فرهنگی - اجتماعی مفسر
    Mohsen Qasempour, Seyyed Mohammad Mousavi *
    The emergence of modernist commentators in the course of interpreting the Qur'an made tremendous changes in the interpretation of the Qur'an in the present era. New thinking among commentators of the current century and the impact of cultural and social situations on the subject of interpretation in contemporary Iran is undeniable. Ali Safai Ha'eri is one of the commentators who, in the present era, distanced himself from previous commentators by writing works such as purification with the flow of the Qur'an and the method of understanding the Qur'an, and by announcing a new line as "feeling a deep connection with the Qur'an and understanding its necessity", "reciting the Qur'an" In the topic and position of the verses" and "finding the flow of man" in the face of the Qur'an, it gave a new perspective to the interpretation of the Qur'an. In his opinion, paying attention to the way the Holy Prophet deals with the Qur'an and people changes the way of interpretation. The Holy Prophet used to interpret the Qur'an by reciting it and handing out the selection criteria. Undoubtedly, what inspired him to this way of interpretation was the social and cultural conditions of the present era. The slogan of returning to the Qur'an was raised from various aspects, but in the opinion of this commentator, it was important to highlight the educational and guiding features in this interpretation method. This essay has analyzed the interpretive method of Ali Safai Haeri by descriptive-analytical method and has come to the conclusion that from Safai Haeri's point of view, emphasis on educational and guiding issues of the Qur'an is the most important mission of a Qur'an exegete, who provides understanding of special conditions. Coming from the cultural and social situation has made it mandatory.
    Keywords: Ali Safai Haeri, social interpretation, social-educational approach, return to the Qur', an, social-cultural conditions, position of the interpreter
  • مصطفی کمالجو، مهدی شاهرخ*

    قرآن کریم کتابی برای هدایت بشر به زبان عربی است که فهم آن برای کسانی که عرب زبان نیستند تنها از طریق ترجمه میسر است. با این که هیچ کدام از ترجمه های قرآن با اصل عربی آن برابری نمی کند و تنها ابزاری برای درک بهتر قرآن است، اما از آن جا که زبان عربی از جمله کامل ترین زبان ها و شامل دقایق فراوانی است، لذا ترجمه قرآن امری خطیر و پیچیده است که اگر مترجم در ظرایف های قرآن دقت لازم را نداشته باشد، ترجمه او ترجمه ای نارسا خواهد بود. این پژوهش درصدد آن است با تکیه بر شیوه وصفی تحلیلی، به بررسی نقش و تاثیر ترادف/هم معنایی در بروز ناهمسانی ها و نسبت آن ها در دوازده ترجمه قرآنی بپردازد، که به این منظور، ترجمه دو سوره کوتاه شمس و بلد را میان ترجمه های معاصر: انصاریان، آیتی، بهرام پور، خرم دل، خرمشاهی، صادقی تهرانی، فولادوند، قرایتی، مجتبوی، معزی، مکارم شیرازی، و الهی قمشه ای بررسی و مقایسه می کند. نتایج این پژوهش نشان می دهد که نسبت شباهت ها با تفاوت ها در معادل یابی واژگان فارسی این ترجمه ها تفاوت معناداری دارد، به طوری که درصد تفاوت ها بسیار بالاتر از شباهت هاست. بالاترین نسبت تفاوت ها میان خرم دل و معزی و کمترین تفاوت ها بین فولادوند و صادقی تهرانی است که شاید به ترتیب نشان از کمترین و بالاترین تاثیر و تاثر میان این مترجمان قرآنی داشته باشد و البته تنها ابزار آن ها در این ناهمسانی سازی ها، پدیده ترادف/هم معنایی در زبان فارسی است.

    کلید واژگان: ترجمه قرآن, بررسی مقابله ای, ترادف, هم معنایی, کلمات مترادف, واژگان برابرنهاده
    Mostafa Kamaljoo, Mehdi Shahrokh *

    The Holy Quran is a book for human guidance in Arabic, whose understanding is only available through translation to those who do not know Arabic. None of the translations of the Qur'an can ever compare with its Arabic origin and they serve only as a means for a better understanding of the Qur'an. However, since Arabic is one of the most complete languages and it involves many fine details, this makes the translation of the Qur'an a very challenging job. Therefore, unless the translator has a competent knowledge and command of the fine details of the Arabic language, his translation would be a flawed one. This research aims to study the role and the effect of synonymy on inconsistencies and their frequencies in translation based on the analytical descriptive method. For this purpose, the translations of two short Suras of Ash-Shams and Al-Balad by the following contemporary translators have been selected for comparison: Ansariyan, Ayati, Bahrampour, Khorramdel, Khorramshahi, Sadeghi Tehrani, Fooladvand, Qaraati, Mojtabavi, Mo'ezi, Makarem Shirazi, and Elahi Qomsheie. The results of this study show a significant ratio of differences in finding the Farsi equivalents among these translators, Such that the percentage of differences is much higher than that of the similarities. the highest ratio was seen between Khorramdel and Mo'ezi and the least ratio was seen between Fooladvand and Sadeghi Tehrani. This probably represents the least and highest amount of influence among these translators, and of course their only instrument in producing these inconsistencies is the synonymy phenomenon in

    Keywords: Translation of the Qur', an, comparative study, Synonymy, synonyms, Equivalents
  • الهه هادیان رسنانی*
    قوت تفاسیر و ترجمه های قرآن را باید در ترجمه آیات متشابه و نیز آیات مشکل قرآن جستجو کرد.ازجمله این آیات، آیات موهم تبعیض و تفضیل مردان بر زنان است که مهم ترین آن ها ذیل آیات 34 سوره نساء (آیه قوامیت و تفضیل مردان و ضرب زنان)، آیه 32 سوره نساء (آیه تمنی)، آیه 228 سوره بقره (آیه درجه) و نیز آیه 36 سوره نساء (درباره ولادت حضرت مریم (س)) در تفاسیر و ترجمه ها مطرح شده است. نگاهی به تفاسیر و ترجمه های قرآن کریم ذیل این آیات نشان می دهد که مفسران و مترجمان قرآن با چالش های فراوانی در تفسیر و ترجمه این آیات مواجه شده اند.در این مقاله تلاش شده است به روش تحلیلی - توصیفی و نوآورانه، با مراجعه به ریشه واژگان و مسائل دقیق نحوی اعرابی و نیز با توجه به فضای سیاق و با نگاهی فراجنسیتی به این دست آیات، ضمن نقد چالش های تفاسیر و ترجمه های قرآن، ترجمه ای دقیق از این آیات ارائه گردد.
    کلید واژگان: آیات موهم تبعیض جنسیت, زن در قرآن, تفاسیر, ترجمه های قرآن
    Elahe Hadian Rasanani *
    Among these verses, there are verses that seem to show the discrimination and favoring of men over women, the most important of which are under verses 34 of Surah Nisa (verse of the strength and superiority of men and beating women), verse 32 of Surah Nisa (verse of desire), verse 228 of Surah Al-Baqarah. (Verse of Degree) and also verse 36 of Surah Nisa (about the birth of Hazrat Maryam (PBUH)) has been discussed in interpretations and translations. A look at the interpretations and translations of the Holy Quran under these verses shows that the commentators and translators of the Quran have faced many challenges in the interpretation and translation of these verses.In this article, an attempt has been made in an analytical-descriptive and innovative method, by referring to the roots of words and precise Arabic syntactical issues, as well as taking into account the context and a trans-gender view of such verses, while criticizing the challenges of Quran translations. Provide an accurate translation of these verses.
    Keywords: Verses with the appearance of discrimination, gender preference, women in the Qur', interpretations, translations of the Qur', an
  • زهره اخوان مقدم*، فاطمه حسینی فهرجی

    قرآن، راهنمای بشر در طول تاریخ بوده و خواهدبود. آن چه که این کارآمدی را تضمین می کند، وجوه اعجاز قرآن است که همه ابعاد و جنبه های قرآن را شامل می شود و برآیند کلی این مولفه ها، معجزه بودن و کارآمدی قرآن کریم در طول تاریخ را تامین می نماید. این پژوهش، در دو تفسیر «الکاشف» اثر محمدجواد مغنیه و «فی ظلال القرآن» اثر سید قطب، وجوه اعجاز قرآن را با روش تطبیقی مورد تاکید قرارداده است. پس از توجه به زمینه های اهتمام به نگارش دو تفسیر و رویکرد حاکم بر آن ها، ابعاد و مولفه های مختلف اعجاز قرآن از منظر هر دو مفسر تحلیل شد. نتایج حاکی از آن است که هر دو اعجاز بیانی را ذیل حروف مقطعه مطرح کرده و هر دو به تصویرپردازی قرآن معتقدند اگر چه این امر در فی ظلال، اساس کار است؛ در وجه عدم اختلاف و خبرهای غیبی و اعجاز تشریعی هم یکسانند ولی مغنیه ویژگی های اعجاز تشریعی را صریح تر بیان نموده است. در موضوع اعجاز علمی هر دو مفسر معتقدند نباید علوم بشری بر قرآن تحمیل گردد. اگرچه دو مفسر در مذهب و مبانی تفسیر مختلفند، اما به جهت آن که هر دو رویکرد تربیتی_اجتماعی دارند، با هدف اقناع نسل جدید، از اسراییلیات دوری نموده و از ذکر مسایل اختلافی پرهیز کرده اند.

    کلید واژگان: اعجاز قرآن, مغنیه, سید قطب, تصویرپردازی, حروف مقطعه, تربیت
    Zohreh Akhavanmoghadam *, Fateme Hossini

    Quran has been and will be the guide of mankind throughout history. What guarantees this efficiency is the miraculous aspects of the Qur'an, which includes all dimensions and aspects of the Qur'an, and the overall outcome of these components ensures the miracle and effectiveness of the Holy Qur'an throughout history. This research has emphasized the miracles of the Qur'an in the two interpretations of "Al-Kashif" by Mohammad Javad Mughniyeh and "Fi Zhalal al-Qur'an" by Seyyed Qutb with a comparative method. After paying attention to the fields of interest in writing the two commentaries and the approach governing them, the different aspects and components of the miracles of the Qur'an were analyzed from the perspective of both commentators. The results indicate that both of them presented the miracles of expression under the cut letters and both believe in the illustration of the Qur'an, although this is the basis of the work in Faizal; At The aspect of non-discord and occult news and legal miracle are the same, but Mughniyeh has expressed the characteristics of legal miracle more clearly. In the issue of scientific miracles, both commentators believe that human sciences should not be imposed on the Qur'an. Although the two commentators are different in religion and the foundations of interpretation, but because they both have a social-educational approach, with the aim of persuading the new generation, they have stayed away from Israel and avoided mentioning controversial issues.

    Keywords: Miracles of the Qur', an, Mughniyeh, seyyed Qutb, Illustration, cut letters, Education
  • محمدتقی دیاری بیدگلی*، مرضیه قنبری، سید معصوم حسینی

    قرآن کریم به عنوان آخرین کتاب آسمانی و کامل ترین منبع در تبیین حقایق دین اسلام، دارای لایه های باطنی متعددی است که موجب جاودانگی و جهان شمولی آن است. روایات وارده در کتب فریقین بیانگر لایه های باطنی برای قرآن است و خداوند متعال در آیه هفتم سوره آل عمران، راه دست یابی به تاویل و معانی باطنی قرآن را مراجعه به راسخان در علم بیان نموده، اما اختلاف دیدگاه در میان اندیشمندان علوم قرآنی در آگاهی راسخان در علم به تاویل قرآن و نیز اختلاف در مصادیق راسخان در علم، منجر به شبهاتی شده است. ذهبی از نویسندگان معاصر اهل سنت بر دیدگاه شیعه مبنی بر علم تمام قرآن بر امامان (ع) و تاویل آیات بر اهل بیت (ع) انتقاد نموده است؛ در این راستا، این پژوهش در جهت اثبات علم معصومان (ع) به تاویل قرآن به روش توصیفی-تحلیلی، دلالت آیه هفتم سوره آل عمران و روایات فریقین در باب راسخان در علم و مصادیق آن را بررسی و اثبات نموده است. یافته های حاصل پژوهش بیانگر این است که طبق تصریح روایات صحیح فریقین، تنها پیامبراکرم (ص) و ایمه اطهار (ع) عالمان به تاویل قرآن و راسخان حقیقی قرآن هستند؛ اما این به معنای نفی علم غیر معصومان نیست، بلکه رسوخ در علم مراتبی دارد و مرتبه عالیه آن در رسول خدا (ص) و ایمه هدی (ع) تحقق یافته است.

    کلید واژگان: آیه هفتم سوره آل عمران, ذهبی, بطن و تاویل قرآن, راسخان در علم, روایات فریقین
    MohammadTaqi Diari Bidgoli *, Marziyeh Ghanbari, Hosseini Seyyed Maasum

    The Holy Quran as the last divine book and the most complete reference in expressing the truth of the religion of Islam, which has different layers of meaning that has caused its immortality. The narrations in the books of the sects indicate different layers of meaning in the Qur'an, and God Almighty in the seventh verse of Surah Al-Imran, the method and method of achieving the interpretation and esoteric meanings of the Qur'an has been referred to firmly in science, but the difference of opinion in Doubts have arisen among Qur'anic thinkers about the firm knowledge of the interpretation of the Qur'an, as well as the differences between scholars in the firm examples of science. And has interpreted the verses on the Ahl al-Bayt (AS); For this reason, in order to prove the knowledge of the Infallibles (AS) to interpret the Qur'an by descriptive-analytical method, the seventh verse of Surah Al-Imran and the narrations of the sects on the firmament in science and its examples have been studied and proved. The data of the research indicate that according to the authentic narrations of the two sects, only the Holy Prophet (PBUH) and the Imams (AS) are the scholars who interpret the Qur'an, and they are the only firm believers in the Qur'an; But this does not mean denying the knowledge of non-infallibles, but it has a penetration in hierarchical knowledge and its highest level has been realized in the Messenger of God (PBUH) and the Imams of Huda (AS(.

    Keywords: verse seven of Surah Al-Imran, Dhahabi, the womb, interpretation of the Qur', an, firm in knowledge, narrations of the two parties
  • کیوان احسانی*

    سید رضی(ره)، دانشمند مبرز قرن چهارم و مولف «حقایق التاویل فی متشابه التنزیل» از تفاسیر مهم شیعه است. او در تفسیر خود به تبیین متشابهات قرآن از نظرگاه خویش پرداخته، اما تعریف او از متشابه دارای حوزه معنایی و مصداقی گسترده ای است؛ تا جایی که آیات مبهم، مجمل و نیز آیاتی که در معرض سوال و یا اشکالی واقع می شوند، همه را نوعی متشابه دانسته و به پاسخگویی پرداخته است. این نوشتار، به شیوه کتابخانه ای و با روش تحلیلی توصیفی، پس از معرفی کوتاهی از کتاب اخیر و مولف آن، به واکاوی مراد مفسر از متشابه پرداخته و ضمن ارایه نمونه هایی از این تفسیر نشان داده که در حقیقت سید رضی تحت عنوان ارجاع متشابهات قرآن به محکمات آن، کاربست های متنوعی از تفسیر قرآن به قرآن، همچون حمل مجمل بر مبین، استشهاد به دیگر آیات قرآن در تبیین معانی واژگان و مفردات قرآن، رفع ابهام از آیه توسط آیات دیگر، تفسیر آیات با تکیه بر سیاق و... را ارایه نموده است.

    کلید واژگان: سید رضی, حقایق التاویل, شیوه تفسیری قرآن به قرآن, متشابهات
    Keyvan Ehsani*

     Sayyid Razi (RA), a prominent scholar of the fourth century and the author of "The Truths of Interpretation in the Similarity of Discounting" is one of the important Shiite commentaries. In his commentary, he has explained the similarities of the Qur'an from his point of view, but his definition of similarities has a wide range of semantics and examples; To the extent that the ambiguous, concise verses, as well as the verses that are exposed to questions or problems, all of them are considered as similar and have been answered. This article, in a library style and with a descriptive analytical method, after a brief introduction of the recent book and its author, analyzes the meaning of the commentator from the analogy and while providing examples of this interpretation, shows that in fact Seyyed Razi referred to the Qur'an as analogies. To its courts, various applications of the interpretation of the Qur'an to the Qur'an, such as carrying a summary on the narrator, quoting other verses of the Qur'an in explaining the meanings of words and contents of the Qur'an, removing ambiguity from the verse by other verses, interpreting verses based on context and ... Has provided.

    Keywords: Sayyid Razi, The Facts of Interpretation, The Interpretive Method of the Qur', an to the Qur', an, similarities
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال