بررسی و نقد دیدگاه ذهبی پیرامون راسخان در علم تاویل قرآن
قرآن کریم به عنوان آخرین کتاب آسمانی و کامل ترین منبع در تبیین حقایق دین اسلام، دارای لایه های باطنی متعددی است که موجب جاودانگی و جهان شمولی آن است. روایات وارده در کتب فریقین بیانگر لایه های باطنی برای قرآن است و خداوند متعال در آیه هفتم سوره آل عمران، راه دست یابی به تاویل و معانی باطنی قرآن را مراجعه به راسخان در علم بیان نموده، اما اختلاف دیدگاه در میان اندیشمندان علوم قرآنی در آگاهی راسخان در علم به تاویل قرآن و نیز اختلاف در مصادیق راسخان در علم، منجر به شبهاتی شده است. ذهبی از نویسندگان معاصر اهل سنت بر دیدگاه شیعه مبنی بر علم تمام قرآن بر امامان (ع) و تاویل آیات بر اهل بیت (ع) انتقاد نموده است؛ در این راستا، این پژوهش در جهت اثبات علم معصومان (ع) به تاویل قرآن به روش توصیفی-تحلیلی، دلالت آیه هفتم سوره آل عمران و روایات فریقین در باب راسخان در علم و مصادیق آن را بررسی و اثبات نموده است. یافته های حاصل پژوهش بیانگر این است که طبق تصریح روایات صحیح فریقین، تنها پیامبراکرم (ص) و ایمه اطهار (ع) عالمان به تاویل قرآن و راسخان حقیقی قرآن هستند؛ اما این به معنای نفی علم غیر معصومان نیست، بلکه رسوخ در علم مراتبی دارد و مرتبه عالیه آن در رسول خدا (ص) و ایمه هدی (ع) تحقق یافته است.
-
بازشناسی و طبقه بندی جنس زبانی در قرآن مجید
بتول سادات بنیادی*، ، طلعت حسنی بافرانی
نشریه دین و دنیای معاصر، پاییز و زمستان 1402 -
بازخوانی و ارزیابی روایات «من کذب علی متعمدا...» از منظر محمود ابوریه
، محمدالله مرادی قویدلان*
پژوهش نامه قرآن و حدیث، پاییز و زمستان 1402 -
تبیین عفو و گذشت در نهضت امام حسین علیه السلام
*
نشریه ره توشه، تابستان 1403 -
بررسی آسیب های تبلیغ سنتی
*
نشریه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی، پاییز و زمستان 1401 -
بررسی و تبیین مفهوم تاویل در قرآن از منظر فریقین
سیده فرناز اتحاد، *
نشریه مطالعات تاویلی قرآن، بهار و تابستان 1401 -
آثار رفاه خواهی از منظر قرآن
*، حسن رنجبر
نشریه مطالعات تاویلی قرآن، بهار و تابستان 1400