به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « coexistence » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «coexistence» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مصطفی غفوری*
    تعامل و گفتگو با دیگران، جزء لاینفک زندگی انسان محسوب می شود. این مسیله در قرآن کریم و سیره پیامبر اکرم6 و ایمه اطهار:، مورد توجه قرار گرفته و علاوه بر سفارش به تعامل، راه و روش تعامل با دیگران نیز، بیان شده است. خط اصیل وهابیت، از ابتدای پیدایش تاکنون، نسبت به شیعه دیدگاه منفی و تقابلی داشته و حکم کفر و خروج از اسلام را برای شیعیان صادر نموده و هنوز نیز، بر آن نظر است؛ اما این، تمام واقعیت نبوده و علمای وهابی، از یک طیف و گروه نیستند؛ امروزه برخی از وهابیان از رویکرد خط اصیل وهابیت فاصله گرفته و بر این باور شده اند که باید راه تعامل و گفتگو با شیعه را در پیش گرفت، اینان در عمل نیز، به این ایده پایبند بوده اند که گزارشات علمای شیعه ای که با آنان تعامل داشتند، بر این مطلب گواهی می دهد. هر یک از این وهابیان برای تعامل با شیعه، دلایل خاص خود را دارند که ایده قرآنی بودن تعامل، تاکید روایات بر تعامل، تعامل بر اساس اخوت و برادری دینی، تعامل بر اساس زندگی مسالمت آمیز، وجود دشمن مشترک، تعامل بر اساس وحدت و گفتگوی ملی، از دلایل این طیف محسوب می شود.
    کلید واژگان: وهابیت, تعامل, شیعه, تقریب بین مذاهب}
    Mostafa Ghafoori *
    Interaction and conversation with others is an integral part of human life. This subject has been taken into consideration in the Holy Qur'an and the Prophet's tradition and the infallible Imams. The original version of Wahhabism, from the beginning of its existence until now, has had a negative and aggressive view towards Shia. They maintain that Shia people are not real Muslims. but care must be taken that the Wahhabis are not the same spectrum. Some of them distanced themselves from the original version of Wahhabism and call for dialogue and peace with Shia. Some Shia scholars have participated in the dialogues with some Wahhabis. This group of Wahhabis have their own reasons for dialogue with the Shia. Some of these reasons are as the following: the dialogue is a qur'anic principle, the Narrations also emphasize on the dialogue, fraternity and religious brotherhood, peaceful coexistence, common enemy, reaching unity and national dialogue.
    Keywords: Wahhabism, Coexistence, Shia, Rapprochement Between Religions}
  • مریم قبادی*، لیلا مبشر

    قرآن کریم در راستای هدایت، انسان را گاه، به صراحت، گاه به کنایه و اشاره؛ گاه، با انذار و گاه با تبشیر، به اموری ترغیب و از مسایلی باز می دارد و او را به انتخاب آگاهانه ی بهترین و پر ثمرترین راه کمال فرامی خواند. از جمله اموری که قرآن مخاطبان خود را به طور غیرمستقیم نسبت بدان هشدار داده و از آن بازداشته، «لعب» است. لازمه ی دوری جستن و پرهیز از درافتادن به دام لعب، شناخت این پدیده است. این که لعب در قرآن به چه معناست؟ چه مولفه ها و شاخصه هایی دارد؟ چه مصادیقی دارد؟ چرا از آن نهی شده است؟ این نوشتار برای یافتن پاسخ این پرسش ها با تکیه بر روش معناشناختی ساختگرا کوشیده است مولفه های معنایی لعب را در سطح همنشینی به دست دهد. حاصل آنکه، هرچند لعب، در کودکی اثربخش ترین راه بالندگی و رشد فکری و جسمی و بعدها بهترین وسیله برای تمدید قوا و زدودن آثار خستگی و ایجاد نشاط در تمام دوران حیات است و جسم انسان نیازمند بدان، در قرآن کریم، ضمن اشاره ای گذرا به این بعد «لعب»، صورت بندی دیگری از لعب دارد و آن را در دو سطح به کار می برد. نخست، معنایی که برای مخاطبان اولیه آشنا است. دوم معنای بازتولید شده ی قرآن. «بطلان کاری»، «ضد حق بودن»، «ضد عقلانیت»، «سرخوشی»، «ضد جدیت»، مولفه های کاربست نخست لعب است.«ناپایداری/گذرایی»، «عدم قطعیت»، «غفلت زایی»، «بی ثمری / بی حاصلی»، «فرصت سوزی»، «مواجهه معرضانه» و... مهم ترین مولفه ها در معنای نوپدید قرآنی است. این مولفه ها می توانند به عنوان شاخص هایی برای شناخت مصادیق روزآمد لعب مورد استفاده قرار گیرند.

    کلید واژگان: لعب, معناشناسی ساختگرا, مولفه معنایی, هم نشینی}
  • حبیب الله حلیمی جلودار، سمیه کلیجی کردکلایی *، محمد جواد هراتی
    منازعات مذهبی امری است مورد اهتمام صاحبان اندیشه و حکمت تا جایی که تلاش آنان را در جهت حل وفصل مسالمت آمیز آن برمی انگیزد. در این راستا، انسان‏های بزرگ با رفتار عدالت گونه خود و به دور از هرگونه افراط و تفریط، به واسطه رعایت حقوق دیگران و برخورد منصفانه، جامعه انسانی را در مسیر ترقی و تکامل مادی و معنوی، هدایت خواهند کرد. پژوهش حاضر با بهره گیری از منابع معتبر تاریخی و به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده و به این پرسش پاسخ داده است که «امام رضا (علیه ا لسلام) از چه روشی برای حل منازعات مذهبی استفاده می کرده اند؟». حضرت برای حل منازعات مذهبی و فرقه ای، رویکرد تکثرگرایی (پلورالیسمی) نداشته اند که باعث شود جامعه انسانی در سردرگمی فکری و اعتقادی رها شود، بلکه ایشان در عین اثبات حقانیت اعتقادات صحیح و نیز تبیین و تشریح اشکال های وارده بر غیر آن، با تاکید بر اصل مخاطب شناسی و موضوع شناسی و با رعایت عدالت، انصاف و احترام نسبت به همگان و بدون ایجاد اختلاف، با آگاهی کامل از تمام جوانب امور و مباحث، در گفتگوهایی هدفمند و هدایت کننده در قالب مناظرات، بحث های علمی و منازعات مذهبی را پاسخ داده و آن ها را حل وفصل می کرده اند.
    کلید واژگان: روش شناسی, منازعات مذهبی, آموزه هایرضوی, گفتگو, مناظرات}
    Habibullah Halimi Jelodar, Somayeh Kalligi Kard Kalaei *, Mohammad Javad Harati
    Religious disputes have always been a challenge for thinkers and theologians to the extent that they have had an attempt to settle them peacefully. In this regard, by fair behavior, avoiding the extremes of excess and deficiency and observing human rights conventions, great men will lead human society toward progress, materially and spiritually.
    Using a descriptive -analytical method and authentic historical sources, the present study attempts to investigate what strategies were used by Imam Reza (A.S) to settle the religious disputes. Imam Reza avoided to use pluralistic approaches for settling religious and sectarian disputes, since they result in confusion of human faith and intellectuality. Rather, in the form of guiding and purposeful debates, he used to provide answers to scientific questions and settle religious disputes by proving the legitimacy of valid beliefs and explaining false ones, emphasizing the principles of audience analysis and thematic analysis, observing justice, fairness and respecting others without any bias, as well as being fully aware of all aspects of discussions.
    Keywords: Methodology, religious conflicts, Imam Reza (A.S)'s doctrine, discussion, debates, coexistence}
  • Mansooreh Shahsavan
    theoretical foundations of coexistence pious morality is the subject of this paper, which aims to explain the criteria and the social ethics and providing examples of social behavior based Brkramt and human rights, has been written. The behavior of Imams (peace be upon them), based on monotheistic vision, it is important that their actions as well as words and their signature is valid and everybody should obey them in the light of human relations based on the divine and human dignity set and community and protected from adverse effects of humiliation and frustration.
    Keywords: Quran, infallibles, coexistence, faithfully, human dignity}
  • محمد مهدی مشکاتی

    صلح و همزیستی در پناه امنیت، از بنیان های اصلی هر تمدن و ملتی است و از دیرباز تئوری پردازان به عنوان یکی از آرمانی ترین شاخصه های «مدینه فاضله» به آن پرداخته اند. امروز نیز آنچنان مورد توجه است که حقوق دانان و سیاستمداران را، در حیطه بین المللی یا منطقه ای، برانگیخته تا به لوازم قانونی و اجرایی آن بیاندیشند و راه کارهایی را جهت تحقق آن ارایه کنند. اما باید دانست که آنچه در این تلاش ها مغفول مانده، توجه به تعالیم وحیانی است. در وضع موجود جهانی، رویکرد منفی به اندیشه دینی، در هر دو گستره روابط فردی و تعاملات اجتماعی، حس های نازل بشری را بر حس های متعال او چیره کرده و اعمال انگیزه های طبیعی نظیر: حب ذات، استخدام منافع دیگران در خدمت نفع خود و میل عبور از محدودیت ها را لجام گسیخته کرده است؛ در صورتی که اگر باور دینی در نخبگان حقوقی و سیاسی نهادینه بود، آثار فراوانی در تمام زمینه ها را به مثابه یک پیکر واحد به همراه داشت، چیزی که اکنون چون حلقه مفقوده ای است.

    کلید واژگان: قرآن کریم, همزیستی, صلح, امنیت, دیدگاه جامع نگر, نظریه استخدام, حب ذات}
    Mohammad Mehdi Meshkati

    Coexist in peace and security protection is of the core foundation of any civilized nation. And from a long time theorists have dealt with it as one of the most ideal indicators "utopia". Today also, it is such an attractive matter that excites the lawyers and politicians in the international or regional area to think about its legal and administrative instruments and to present strategies for realizing it. But it is to be known what has been neglected in these efforts, is considering the revealed teachings. In the current global situation, negative approach to religious thought, both in the range of interpersonal relationships and social interaction, has made the human cheap senses overcome his eminent senses, and has caused unbridled status in natural impulses such as individualism, exploiting the others’ interests in the service of one’s benefits and the desire to exceed the restrictions. If the belief was institutionalized in law and political elite, it would lead to numerous works in all areas as a unit something that is now as a missing loop.

    Keywords: The Holy Quran, Coexistence, peace, security, Holistic Perspective, The notion of exploiting, individualism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال