به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « coexistence » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • مهدی عمانی*، پری باباکشی زاده عوری، فرزانه صبوری، ندا محمد اوغلی حیقی، حورا عطایی فر، زهرا بوداقی النی

    انقلاب جنسی، نوعی جنبش اجتماعی بوده که نظام سنتی غربی را به چالش کشیده، در اروپا و کشورهای آمریکایی جریان داشته و به لحاظ عملی دارای پشتوانه های متفاوتی بوده است. در دهه های اخیر، متاسفانه این موضوع با افت وخیز ادامه یافته و بسیاری از تغییرات حاصله در آن دوره، جریانات امروزه را در کل جهان غالب شده است. این نوشته با استفاده از شیوه پژوهشی توصیفی-تحلیلی و جمع آوری اطلاعات با استفاده از کتب، مقاله ها و پایگاه های اینترنتی انجام گرفته و سعی بر آن دارد تا با بررسی و تبیین انقلاب جنسی، به ارائه راهبردهایی مبنی بر کنترل و پیشگیری از این انقلاب با استفاده از مبانی بیانیه گام دوم انقلاب بپردازد. نتایج تحقیق، حاکی از این مطلب است که انقلاب جنسی به عنوان مخرب ترین جنبش اجتماعی تاریخ بشریت بوده و از آن به عنوان آزادی جنسی یاد شده است. این انقلاب آسیب هایی نظیر پارافیلیک، وصلت آزاد، هم باشی و دگرباشی را سبب خواهد شد. با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب، مهم ترین راهبرد مقابله با انقلاب جنسی را می توان برپایی تمدن نوین اسلامی، شبکه سازی، ایجاد گفتمان، جهاد تبیین و تعمیق معنویت دانست.

    کلید واژگان: انقلاب جنسی, راهبرد, بیانیه گام دوم انقلاب, هم باشی, وصلت آزاد}
    Mehdi Omani*, Pari Babakeshizadeh, Farzaneh Saboori, Neda Mohammad Oghli, Hora Ataei Far, Zahra Boodagi Aleni

    The sexual revolution is a kind of social movement that has challenged the traditional Western system and has been going on in Europe and American countries, which has had different supports in practice. Unfortunately, in recent decades, this issue has continued with ups and downs, and many of the changes resulting from that period have prevailed today in the whole world. This writing is done by using the descriptive, analytical research method and collecting information using books, articles and internet sites, and it tries to provide strategies based on control and prevention of sexual revolution by examining and explaining it. This revolution will take the second step of the revolution by using the principles of the statement. The results of the research indicate that the sexual revolution was the most destructive social movement in the history of mankind, which was interpreted as sexual freedom. This revolution will cause damages such as paraphilias, free association, coexistence and otherness. According to the statement of the second step of the revolution, the most important strategy to deal with the sexual revolution can be considered to be the establishment of a new Islamic civilization, networking, creating a discourse, explaining jihad and deepening spirituality.

    Keywords: Sexual Revolution, Strategy, Declaration Of The Second Step Of The Revolution, Coexistence, Free Association}
  • مریم خسروآبادی*، میلاد عجمی

    مهمترین ویژگی نهضت اسماعیلی، دیرپایی و طول عمر آن بوده است. نهضتی که از نیمه‎های سده ی دوم هجری شروع شد و تا سقوط قلعه‎های اسماعیلی توسط مغولان (سده ی هفتم هجری) ادامه یافت. در تمام این مدت، «اسماعیلی بودن» به مفهوم چالش با جهان اسلام بود و از جانب دولت‎های سنی و نیز سایر گروه های شیعه، فرقه‎ای ضاله، ملحد، بی‎دین و نامسلمان خوانده می شد. باقی مانده ی جوامع اسماعیلی از عصر مغول تا صفوی هم، رستاخیز خود را در چالش با دولت‎های بعدی آغاز نمودند. پس از سقوط الموت در کرمان شاهد همزیستی مسالمت آمیز میان جامعه ی اسماعیلی با دولت‎های پس از صفوی هستیم که به عقیده ی برخی، دولت‎های مزبور، خود، علاقه‎ای به درگیری با بازماندگان اسماعیلی نداشتند. از منظر این نوشتار ائمه ی اسماعیلی، ابتدا خود مروج همزیستی و مسالمت با جامعه ی مسلمان ایرانی در کرمان شدند و آنگاه دولت‎های مزبور، مجبور به مصالحه جویی با آنها گردیدند. سئوال اصلی پژوهش این است که این همزیستی به چه شکل صورت گرفت و زمینه ها و عوامل آن چه بود؟ نتایج نشان می‎دهد که شرایط جغرافیایی، اقتصادی و سیاسی کرمان، بستری بوجود آورد که بتدریج رهبران اسماعیلی با درک شرایط مکانی و زمانی، بدون اشاعه ی مذهب، بتوانند به عنوان سادات حسینی و  اولاد پیامبر (ص)، مورد پذیرش اهالی کرمان قرار گیرند و حکومت های زند و قاجار را موظف به رعایت حال آنان کنند. سادات حسینی و اولاد پیامبر (ص)، واژه ی اسماعیلی بودن را در خود هضم کرد و گفتمان مسالمت و همزیستی را جایگزین آن نمود. پژوهش حاضر می کوشد کرمان را بسترساز حیات مجدد اسماعیلیان پس از زوال دوره ی الموت برای راه یافتن به جهان امروزی معرفی نماید.

    کلید واژگان: اسماعیلیان, کرمان, الموت, همزیستی}
    Maryam Khosroabadi *, Milad Ajami

    The most important feature of the Ismaili movement was its longevity. This movement started in the middle of the second century of Hijri and continued until the fall of the Ismaili castles by the Mongols (7th century of Hijri). During all this time, "being an Ismaili" meant a challenge to the Islamic world and was called a deviant sect, atheist, irreligious and non-Muslim by the Sunni governments as well as other Shiite groups. The remnants of the Ismaili communities from the Mongol to the Safavid era began their resurrection ina challenge to the subsequent governments. After the fall of Alamut in Kerman, we witness a peaceful coexistence between the Ismaili community and the post-Safawi governments, which, according to some opinions, were not interested in conflict with the Ismaili survivors. From the point of view of this writing, the Ismaili imams first promoted peaceful coexistence with the Iranian Muslim community in Kerman, and then the aforementioned governments were forced to compromise with them. The main question of the research is how this coexistence took place and what were its reasons and factors? The results showed that the geographical, economic and political conditions of Kerman created a platform where the Ismaili leaders, by understanding the spatial and temporal conditions, without spreading the religion, could be accepted by the people of Kerman as Sadat Hosseini and the descendants of the Prophet, and made the governments of Zand and Qajar obliged to respect their situation. Hosseini Sadat and the descendants of the Prophet accepted the word of being Ismaili and replaced it with the discourse of peace and coexistence. The present study tries to introduce Kerman as a platform for the revival of the Ismailis after the decline of the death period in order to enter the modern world.

    Keywords: Ismailian, Kerman, Alamut, Coexistence}
  • ابراهیم مقیمی*

    دانشمندان زمین شناس در مقیاس جهانی، دوره چهارم زمین شناسی را دوره کواترنر نامیده اند. مرحوم دکتر احمد معتمد (1395-1314) استاد ممتاز دانشگاه تهران از جمله دانشمندانی است که درباره تغییر فرایندهای کواترنر در ایران تحقیق و مطالعه کرده اند. در بسیاری از نوشته های ایشان، همزیستی با کواترنر به دانشجویان و مخاطبان ایشان توصیه شده است. تلاش علمی و نظریه ایشان می تواند یک جنبه خاص با مخاطبان نخبه گرا داشته باشد و عصاره ای از علم معلوم و شهودی ایشان است. فوت ایشان، امکان به نتیجه رسیدن تفکر طبیعت گرایانه همسو با انسان گرایی و فضیلت اندیشی و جامعه مداری ایشان را با تاخیر همراه کرد. نقد تفکر و ایده، نقد معرفت شناختی و نقد اقدامی و کیفیت استفاده از محیط طبیعی توسط جوامع ، ایشان را در پیوند کواترنر با سیاست ها و فعالیت های سیاسیون و مهندسان عمران مستحکم تر می کرد. از این رو وی تلاش می کرد که نظریه ای مبتنی بر یک مکتب، مبتنی بر یک آرمان، مبتنی بر یک ارزش و مبتنی بر یک علم به نام «کواترنر» را تبیین کند. وی نیازهای واقعی بشر و علم کواترنر را حلقه هایی متصل و مرتبط به هم می دید. دیدگاه سیستماتیک وی آغازی بر نوآوری علمی در دانش کواترنر ایران است. وی تلاش نمود تا جامعه را با کواترنر اشنا کند و روابط اجتماعی مسالمت امیز کواترنری را بنیان نهد.

    کلید واژگان: تئوری, کواترنر, روابط اجتماعی مسالمت امیز}
    Ebrahim Moghimi *

    Geologists on a global scale have called the fourth geological period the Quaternary period. The late Dr. Ahmad Motamed (1935-2016), a distinguished professor of Tehran University, is one of the scientists who have researched and studied the change of Quaternary processes in Iran. In many of his writings, coexistence with Quaternary has been recommended to his students and audiences. His scientific effort and theory can have a special aspect with elitist audiences and it is an extract of his known and intuitive knowledge. His death delayed the possibility of reaching the conclusion of his naturalistic thinking aligned with humanism and his virtuous thinking and social orientation. Criticism of thinking and ideas, epistemological criticism and practical criticism and the quality of the use of the natural environment by societies made them stronger in the Quaternary link with the policies and activities of politicians and civil engineers. Therefore, he tried to explain a theory based on a school, based on an ideal, based on a value and based on a science called "Quaternary". He saw the real needs of mankind and quaternary science as connected and related links. His systematic view is the beginning of scientific innovation in Iran's Quaternary knowledge. He tried to establish peaceful social relations of Quaternary.

    Keywords: Ahmad Motamed Emoli, Theory, Quaternary, Coexistence, World peace}
  • بهرام بیات

    قومیت، سازه های نظری در علوم انسانی و اجتماعی است که همواره در رشته های این علوم مورد تحقیق و واکاوی قرارگرفته است. باوجود انباشت قابل توجه تاملات نظری و تحقیقات علمی و عملی در این حوزه ها، همچنان تبیین گران و اندیشه ورزان با مسایل و مجهولات زیادی مواجه هستند. یکی از حوزه های انباشتی، سوال از چگونگی و نحوه تبیین نظری قومیت است که درمقاله حاضر موردتوجه قرارگرفته است. برای پاسخ به دغدغه مقاله، محقق ضمن توجه به نظریه های مطرح و با قابلیت بازگفت مناسب شامل نظریه های کلاسیک، نظریه های مدرن و نظریه های پست مدرن، نقاط قوت و ضعف آن ها را استخراج و با عطف توجه به ماهیت و خاصیت جامعه ایرانی، با تاکید بر رویکرد «اصل گرایی» نسبت به اقوام ایرانی، نظریه خود را با عنوان «برخال قومیت» ارایه نموده است. دال مرکزی نظریه برخال قومیت، بر این گزاره بنا شده است که «اقوام ایرانی از حیث درون گفتمانی ماهیتی برخالی و خاصیتی وحدت گون و از حیث ساختار و شکل نمایه ای خاصیتی کثرت گون دارند.» ازاین رو در نظریه برخال قومیت به ده اصل به عنوان شاکله و محورهای اصلی مورد بحث شامل: «وحدت درکثرت»، «خودهمانندی»، «هم زمانی تکامل»، «خودمانایی»، «جایگزینی»، «قوانین ساده بنیاد»، «تداوم و استمرار»، «پویایی و تاریخ مندی»، «حافظه مندی» و «همزیستی» پرداخته شده است.

    کلید واژگان: قومیت, برخال, فراکتال, خودهمانندی و همزیستی}
    Bahram Bayat

    Ethnicity is a theoretical construct in humanities and social sciences, which has always been researched and analyzed in these sciences. Despite the significant accumulation of theoretical reflections and scientific and practical researches in these areas, commentators and thinkers are still facing many issues and unknowns. One of the areas of accumulation is the question of how and how to explain the theory of ethnicity, which is considered in this article. In order to answer the concern of the article, the researcher while paying attention to the proposed theories with appropriate retelling capabilities, including classical theories, modern theories and postmodern theories, extract their strengths and weaknesses and pay attention to the nature and characteristics of the Iranian society, emphasizing the approach " "Fundamentalism" has presented its theory with the title of "Barkhal Qoumit" in relation to Iranian ethnic groups. The central sign of the empty ethnicity theory is based on the proposition that "Iranian ethnic groups have an empty nature and a unitary nature in terms of internal discourse, and a pluralistic nature in terms of structure and profile." Therefore, in Barkhal's theory, ethnicity is divided into ten principles as the structure and the main axes discussed include: "unity in plurality", "self-similarity", "simultaneity of evolution", "identity", "substitution", "simple foundational rules", "continuity and continuity", "dynamics". and historicity", "memory" and "coexistence" have been discussed.

    Keywords: Ethnicity, Barkhal, fractal, self-similarity, coexistence}
  • مهدی عمانی *، پری باباکشی زاده عوری، فزرانه صبوری، ندا محمد اوغلی حیقی، حورا عطایی فر، زهرا بوداقی النی

    انقلاب جنسی به نوعی جنبش اجتماعی می باشد که نظام سنتی غربی را به چالش کشیده و در اروپا و کشورهای آمریکایی جریان داشته است که به لحاظ عملی دارای پشتوانه های متفاوتی بوده است. متاسفانه در دهه های اخیر این موضوع با افت وخیز ادامه یافته و بسیاری از تغییرات حاصله در آن دوره، جریانات امروزه را در کل جهان غالب شده است. این نوشته با استفاده از شیوه پژوهشی توصیفی، تحلیلی و جمع آوری اطلاعات با استفاده از کتب، مقاله ها و پایگاه های اینترنتی، انجام گرفته و سعی بر آن دارد تا با بررسی و تبیین انقلاب جنسی، به ارایه راهبردهایی مبنی بر کنترل و پیشگیری از این انقلاب با استفاده از مبانی بیانیه گام دوم انقلاب بپردازد. نتایج تحقیق حاکی از این مطلب است که انقلاب جنسی به عنوان مخرب ترین جنبش اجتماعی تاریخ بشریت بوده که از آن به عنوان آزادی جنسی تعبیر شده است. این انقلاب آسیب هایی نظیر، وصلت آزاد، هم باشی و دگرباشی را سبب خواهد شد. با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب، مهم ترین راهبرد مقابله با انقلاب جنسی را می توان برپایی تمدن نوین اسلامی، شبکه سازی، ایجاد گفتمان، جهاد تبیین و تعمیق معنویت دانست.

    کلید واژگان: انقلاب جنسی, راهبرد, بیانیه گام دوم انقلاب, همباشی, وصلت آزاد}
    mehdi omani *, pari babakeshizadeh oori, farzaneh saboori, neda mohammadooghli, hoora ataeifar, zahra boodagi aleni

    The aim of the present research was to explain the relationship between rumination and perceived stress with life satisfaction in married women in Shiraz. The research method was a descriptive and survey-based. The statistical population included all the women of Shiraz city, and 210 individuals were selected as the statistical sample size using a convenience sampling. Data were collected using the Hoeksma and Maro's Rumination Questionnaire (1991), Cohen et al.'s Perceived Stress Questionnaire (1983) and Diener Ammons Larsen and Griffin's Life Satisfaction Questionnaire (1985). The findings revealed that among the dimensions of rumination, the two components of preoccupation and depression had a negative and significant relationship with life satisfaction. However, there was no significant relationship between reflection and life satisfaction. In conclusion, the overall score of rumination was negatively and significantly related to life satisfaction, and ultimately, perceived stress is not a significant predictor of life satisfaction.

    Keywords: Sexual revolution, Strategy, Declaration of the second step of the revolution, Coexistence, Free association}
  • مصطفی غفوری*
    تعامل و گفتگو با دیگران، جزء لاینفک زندگی انسان محسوب می شود. این مسیله در قرآن کریم و سیره پیامبر اکرم6 و ایمه اطهار:، مورد توجه قرار گرفته و علاوه بر سفارش به تعامل، راه و روش تعامل با دیگران نیز، بیان شده است. خط اصیل وهابیت، از ابتدای پیدایش تاکنون، نسبت به شیعه دیدگاه منفی و تقابلی داشته و حکم کفر و خروج از اسلام را برای شیعیان صادر نموده و هنوز نیز، بر آن نظر است؛ اما این، تمام واقعیت نبوده و علمای وهابی، از یک طیف و گروه نیستند؛ امروزه برخی از وهابیان از رویکرد خط اصیل وهابیت فاصله گرفته و بر این باور شده اند که باید راه تعامل و گفتگو با شیعه را در پیش گرفت، اینان در عمل نیز، به این ایده پایبند بوده اند که گزارشات علمای شیعه ای که با آنان تعامل داشتند، بر این مطلب گواهی می دهد. هر یک از این وهابیان برای تعامل با شیعه، دلایل خاص خود را دارند که ایده قرآنی بودن تعامل، تاکید روایات بر تعامل، تعامل بر اساس اخوت و برادری دینی، تعامل بر اساس زندگی مسالمت آمیز، وجود دشمن مشترک، تعامل بر اساس وحدت و گفتگوی ملی، از دلایل این طیف محسوب می شود.
    کلید واژگان: وهابیت, تعامل, شیعه, تقریب بین مذاهب}
    Mostafa Ghafoori *
    Interaction and conversation with others is an integral part of human life. This subject has been taken into consideration in the Holy Qur'an and the Prophet's tradition and the infallible Imams. The original version of Wahhabism, from the beginning of its existence until now, has had a negative and aggressive view towards Shia. They maintain that Shia people are not real Muslims. but care must be taken that the Wahhabis are not the same spectrum. Some of them distanced themselves from the original version of Wahhabism and call for dialogue and peace with Shia. Some Shia scholars have participated in the dialogues with some Wahhabis. This group of Wahhabis have their own reasons for dialogue with the Shia. Some of these reasons are as the following: the dialogue is a qur'anic principle, the Narrations also emphasize on the dialogue, fraternity and religious brotherhood, peaceful coexistence, common enemy, reaching unity and national dialogue.
    Keywords: Wahhabism, Coexistence, Shia, Rapprochement Between Religions}
  • فرامرز جلالت، ابراهیم دانش*
    تحلیل روابط بینامتنی متون ادبی ژانرهای مختلف، یکی از راهکارهای عملی بررسی آمیختگی یا «همزیستی» انواع ادبی است. قابوس نامه و آثار نظامی به عنوان متونی کانونی در ادب فارسی، نقش رسانه ای در دادوستد فرهنگی، ادبی و تمدنی ایران داشته اند. تاثیرپذیری نظامی از قابوس نامه با شواهد چشمگیر بینامتنی قابل اثبات است. از نشانه های مهم این تاثیرپذیری، رسوخ اندیشگانی و زبانی قابوس نامه در آثار اوست. بررسی آثار نظامی و قابوس نامه، اهمیت تعاملات بینامتنی را در همزیستی انواع ادبی نشان می دهد. این مقاله به روش توصیفی-تحلیلی، بینامتنیت قابوس نامه و آثار نظامی را با ارایه شواهد، بررسی-کرده، به این نتیجه رسیده است که تعاملات بینامتنی، آشکارا نشان دهنده دادوستد انواع مختلف ادبی است. عنصرالمعالی و نظامی هر دو به همزیستی انواع ادبی اشراف داشته ، از این طریق گفتگویی بین انواع و آثار ادبی برقرارکرده اند. در قابوس نامه علاوه بر اختصاص باب هایی به غنا و حماسه، در مطاوی مطالب تعلیمی نیز عناصر غنایی و حماسی به کار رفته است. نظامی نیز به فراخور بافت متنی و موقعیتی آثار غیرتعلیمی خود، از عناصر تعلیمی به عنوان اجزایی جدایی ناپذیر، استفاده کرده است که از نمونه های بارز آن درج «اندرزنامه» در آثار غنایی و حماسی خود، بویژه در ادامه «ساقی نامه»هاست. فراوانی بینامتنیت ضمنی(تلمیح و اشاره) و صریح(عقد) نشان گر نبوغ و خلاقیت نظامی در استفاده از میراث منثور پیش از خود بویژه قابوس نامه است. وی به این میراث گران قدر جامه وزن، قافیه وتصاویر ادبی پوشانده، تا به آثار خود غنای محتوایی، اتساع معنایی، انسجام متنی و جذابیت هنری بخشد.
    کلید واژگان: همزیستی, انواع ادبی, بینامتنیت, نظامی, قابوس نامه}
    Faramarz Jalalat, Ebrahim Danesh *
    Analysis of intertextual relationships of literary texts of different genres is a practical way of investigating the fusion or “coexistence” of literary types. Qaboosnameh and Nizami’s works as focal texts in Persian literature played a media role in transferring Iran's culture, literature, and civilization. There is numerous intertextual evidence proving Qaboosnameh's influence on Nizami. One of the crucial signs of this influence is the intellectual and linguistic intrusion of Qaboosnameh in his works. The study of Nizami’s works and Qaboosnameh shows the importance of intertextual interactions in the coexistence of literary genres. This paper in a descriptive-analytical way has studied the intertextuality of Qaboosnameh and Nizami’s works offering evidence and concluding that intertextual interactions indicate the coexistence of different literary types clearly. Both Onsorolma?ali and Nizami were aware of the coexistence of literary genres and established a dialogue between literary genres and works in this way. In Qaboosnameh, in addition to some lyric and epic chapters, there are lyric and epic elements within didactic materials. Nizami has benefited from didactic elements as an inseparable part of his non-didactic works based on the text and situation. One of its prominent examples is the insertion of "Andarznameh" in lyric and epic works, especially in the continuation of "Saghinameh". The high frequency of implicit and explicit intertextuality indicates Nizami’s genius and creativity in applying former prose heritage, especially Qaboosnameh. He has covered this precious heritage of rhythm, rhyme, and imagery to enrich his works' content, semantic dilation, textual cohesion, and artistic appeal.
    Keywords: Coexistence, Literary Genres, Intertextuality, nizami, Qaboosnameh}
  • خدیجه مسرور*، سعدالله همایونی

    تحلیل ساختگرا با ارزیابی سطوح درون ماندگار متن امکان دستیابی به برداشتی جدید را بر اساس نظام حاکم بر متن فراهم می کند این شاخه از تحلیل می تواند در کنار دانش های دیگر زبان شناسی جایگاه ویژه ای برای مطالعات قرآنی به خود اختصاص دهد. بررسی ساختاری سوره های قرآن و تبیین آن بر اساس دوگانگی های ساختی از روابط هم نشینی و جانشینی مسیله پژوهش حاضر است. ازاین رو نگارندگان درصددند تا با روش توصیفی- تحلیلی و بر اساس مفاهیم نظری فردیناند د سوسور به کشف تقابل های معنایی در متن و مناسبات آن درآیات بر محور جانشینی و هم نشینی بپردازند. بررسی ها نشان می دهد در این سوره مولفه های زبانی- معنایی در زنجیره ای خطی و جایگزین شده سبب پیوستگی، تداوم، تنوع و گسترش معنا در محورهای مختلف سوره «الملک» شده است. تقابل میان خالق قادر و مخلوقی مملوک تقابل کلان این سوره است که در زیرمجموعه آن تقابل های دیگری از قبیل تقابل میان آفریدگان متمرد/کافر و آفریدگان فرمان بردار/ مومن و ویژگی ها و اوصاف هرکدام، تقابل میان معبود توانا و معبود ناتوان و نیز تقابل های فرعی مانند تقابل میان مرگ و زندگی، آسمان و زمین در سطوح پایین تر یافت می شود. محورهای چهارگانه معنایی سوره در قالب ها و سطوح زبانی متعدد از قبیل، استمرار معنا، تجدد و تجسم تصویری، اسلوب حصر، استفهام انکاری، تکرار و... بازنمایی شده است.

    کلید واژگان: ساختگرایی, سوره الملک, تقابل های دو گانه, هم نشینی, جانشینی, تحلیل واژگانی}
    Khadija Masroor, Sa'dollah Homayoni

    A structural analysis, along with an assessment of the inherent levels of textual permanence, enables the possibility of attaining a new interpretation based on the system governing the text. This branch of analysis can provide a special position for Quranic studies alongside other linguistic knowledge. The structural examination of the chapters of the Quran and its explanation based on structural dualities of co-occurrence and substitution is the subject of the present research. Therefore, the authors seek to uncover the semantic conflicts in the text and its relationships in the verses based on substitution and co-occurrence using a descriptive-analytical method and theoretical concepts of Ferdinand de Saussure. The investigations indicate that in this chapter, linguistic and semantic elements have been interconnected in a linear chain and replaced, leading to coherence, continuity, diversity, and expansion of meaning in various dimensions of the chapter "Al-Mulk." The major conflict in this chapter is between the omnipotent creator and the owned creation, within which other conflicts such as between rebellious disbelievers and obedient believers, and the characteristics and attributes of each, the conflict between the powerful deity and the powerless deity, and also subsidiary conflicts such as the conflict between death and life, heaven and earth are found at lower levels. The fourfold semantic axes of the chapter are represented in various linguistic forms and levels, including continuity of meaning, novelty and imagery, the style of restriction, rhetorical interrogation, repetition, and so on.

    Keywords: structuralism, Surah Al-Mulk, binary oppositions, coexistence, succession, lexical analysis}
  • خدیجه افشین*، محمدرضا کیخا
    تعامل و ارتباط لازمه طبع و سرشت مدنی آدمی است که باوجود تمایز در دین، مذهب، قومیت،نژاد و... اما گرایش ذاتی به زندگی جمعی دارد لذا تحقیق پیش رو به روش توصیفی- تحلیلی به دنبال پاسخگویی به این سوال است که؛ نصوص دینی به چه راهبردهای معرفتی و اخلاقی جهت زیست مسالمت آمیز با پیروان سایر ادیان انسان را سفارش و تاکید نموده است؟یافته ها نشان می دهد که نفس الامر نصوص طرفی به دین، مذهب، مسلک و... نمی بندد و عناوین از این قسم ملاک سنجش ارزش گذاری آدمی بشمار نمی آید بلکه مبنای اصیل کرامت از منظر نصوص دینی اسلام، ذات انسان است که بما هو انسان موضوعیت داشته و برخوردار از جایگاه رفیع و فخیم است که عمل به دستورات دینی تحت عنوان راهبرد لااقل دو ثمره کلی و مهم دارد: الف) انس و الفت میان قلبهای عموم مردم که باوجود عدم اتحاد در قومیت،دین،مذهب و... اما به عنوان شهروند، تحت حاکمیت اسلامی زندگی می کنند. ب) در سطح ملی و از جهت سیاسی و اجتماعی رفتار مطابق با توصیه های دینی با صرفنظر از مذهب، دین، قومیت و... به تحکیم و حفظ کیان حکومت و تقویت بنیان های نظام اسلامی می انجامد بنابراین رفتار همراه با عطوفت اسلامی و فارغ از عناوین ثانویه در راستای دستیابی به ثمرات اجتماعی، سیاسی، ملی و جهانی شایسته توجه است.
    کلید واژگان: همزیستی, مسالمت آمیز, صلح, راهبرد}
    Khadigh Afshin *, Mmm Mmm
    Interaction and communication is necessary for the civil nature of a person who, despite differences in religion, religion, ethnicity, race, etc., but has an inherent tendency towards collective life, therefore, the upcoming research seeks to answer the question that; What cognitive and moral strategies have religious texts ordered and emphasized for peaceful living with the followers of other religions?Rather, the original basis of dignity from the point of view of the religious texts of Islam is the nature of man, which is objective and has a lofty and noble position, and following religious orders under the title of strategy has at least two general and important
    results
    a) humanity and love between hearts The general public, despite differences in ethnicity, religion, religion, etc., but as citizens, live under Islamic rule. b) At the national level, from a political and social point of view, behavior in accordance with religious recommendations, despite differences in religion, religion, ethnicity, etc., leads to the consolidation and preservation of the government and the strengthening of the foundations of the Islamic system. Secondary is important in order to achieve social, political, national and global results.religion, etc., but as citizens, live under Islamic rule. b) At the national level, from a political and social point of view, behavior in accordance with religious recommendations, despite differences in religion, religion, ethnicity, etc., leads to the consolidation and preservation of the government and the strengthening of the foundations of the Islamic system. Secondary is important in order to achieve social, political, national and global results
    Keywords: coexistence, peaceful, peace, Strategy}
  • احسان سامانی

    وحدت و همدلی میان مسلمانان و زندگی مسالمت آمیز آنان در کنار یکدیگر، دغدغه همه صاحب نظران دلسوز مسلمان بوده و است اما بحث های مطرح شده درباره وحدت از سوی  اندیشمندان اثر گذار و بلکه حتی فقهاء و علمای دینی در بسیاری از موارد، در فضایی غیرفقهی و با ادبیاتی صرفا اصلاحی- اجتماعی، شکل گرفته است. نگاه به این مساله و ضرورت آن از منظر فقهی - برخلاف نگاه اجتماعی غیرفقهی که برای آن افقی فراتر از توصیه و تحسین وحدت و تبیین ضرورت آن متصور نیست- این ظرفیت را دارد که مساله وحدت و هم زیستی مسالمت آمیز را در سطحی بالاتر از توصیه و تحسین در جوامع اسلامی مطرح نماید. خصوصا برخورداری مساله وحدت گریزی -که پیوسته از شکاف های میان فرق اسلامی، قوت می گیرد- از هویت فقهی در کنار ماهیت اعتقادی، این ضرورت را ایجاب می نماید که مساله وحدت و همزیستی مسالمت آمیز در فضایی قدرتمندتر و موثرتر مطرح شود تا توان کنار زدن دیدگاه های وحدت گریزانه را داشته باشد و به نظر تحلیل و واکاوی مساله وحدت از منظر فقه و کنکاش برای یافتن حکم فقهی آن (وجوب، حرمت و...) بر اساس قاعده احترام مسلمان، از این جایگاه و توان برخوردار است.

    کلید واژگان: وحدت, هم زیستی, مسالمت آمیز, مذاهب اسلامی}
    Ehsan Samani

    Unity and empathy among Muslims and their peaceful life together has been and is the concern of all sympathetic Muslim experts, but the debates raised about unity by influential thinkers and even jurists and religious scholars in many cases, in a space Non-jurisprudence and has been formed with a purely social-corrective literature. Looking at this issue and its necessity from a jurisprudential point of view - as opposed to a non-jurisprudential social view for which there is no horizon beyond recommending and praising unity and explaining its necessity - has the capacity to raise the issue of unity and peaceful coexistence at a higher level than recommending and praise in Islamic societies. Especially, the fact that the issue of unification - which is continuously strengthened by the divisions between Islamic sects - has a jurisprudential identity in addition to its religious nature, requires that the issue of unity and peaceful coexistence be raised in a more powerful and effective atmosphere so that it can be ignored. has the views of unification, and according to the analysis and analysis of the issue of unity from the point of view of jurisprudence and exploration to find its jurisprudential ruling (obligation, sanctity, etc.) based on the rule of Muslim respect, he has this position and power.

    Keywords: Unity, coexistence, peaceful, Islamic religions}
  • محمدجواد چیت ساز

    انقلاب جنسی اواخر دهه 1960به تغییر گفتمان جنسی و تغییر اساسی در نگرش ها، اخلاق و رفتار جنسی در بسیاری از کشورهای غربی منجر شد. یکی از مهم ترین پیامدهای آن گسترش روابط جنسی پیش از ازدواج در این کشورها بوده است. این الگوی روابط جنسی پیش از ازدواج به تدریج نقاط دیگر جهان را نیز فراگرفت. این دگرگونی از رابطه جنسی اسطوره زدایی کرد و علاوه بر افزایش سن ازدواج، زمینه های پیدایی همباشی را به وجود آورد. ایران اسلامی نیز از تحولات در امان نمانده است و نزدیک دو دهه است که زمزمه هایی از رواج این الگوی ازدواج در ایران شنیده می شود و پژوهش هایی را که عمدتا به روش کیفی انجام شده است، برانگیخته است. این مطالعه قصد دارد با ترکیب یافته های این پژوهش ها به درک بهتر این پدیده و ارایه تصویری کلی از وضعیت همباشی در ایران اقدام کند. این مطالعه با روش فراترکیب انجام شده است. جست وجو در مهم ترین پایگاه های اطلاعات فارسی با کلیدواژه همباشی، هم خانگی، هم بالینی و ازدواج سفید در محدوده زمانی بین سال های1380 الی 1400 انجام شد. از مجموع مقالات به دست آمده نهایتا 14 مقاله با توجه به معیارهای ورود و خروج تحقیقات انتخاب شد. همباشی در ایران در میان طبقات متوسط شهری، گروه های سنی جوان و تحصیل کردگان دانشگاهی رواج یافته است. تجربیات جهانی از روند افزایشی آن حکایت دارد. در ایران اسلامی به دلیل غیرقانونی بودن و مجازات شدید در صورت افشای آن، از میزان آن اطلاعی در دست نیست ولی بررسی داده های نگرش سنجی حاصل از پیمایش های ملی در دهه نود نشان از افزایش موافقت با این پدیده در سطح نگرشی دارد. در تحلیل این پدیده بایستی به سنخ های متفاوت همباشی توجه کرد. حداقل با دو سنخ از همباشی در ایران روبه رو هستیم؛ سنخ اول بیشتر در قالب یک نوع الگوی روابط پیش از ازدواج قابل طبقه بندی است و سنخ دوم همباشی به عنوان بدیل ازدواج محسوب می شود.

    کلید واژگان: همباشی, هم خانگی, هم بالینی, ازدواج سفید}
    Mohammadjavad Chitsaz

    The sexual revolution of the late 1960s led to a change in sexual discourse and a fundamental change in sexual attitudes, ethics and behavior in many western countries. One of the most important consequences has been the expansion of premarital sexual relations in these countries. This pattern of premarital sexual relations gradually spread to other parts of the world. This transformation demythologized sexual relations and, in addition to increasing the age of marriage, created the grounds for the emergence of cohabitation. Islamic Iran has not been spared from these changes and nearly in the two decades, there have been whispers of the prevalence of this marriage model in Iran that result provoked researches with qualitative method in general. The present article aimed to better understand this phenomenon and illustrate a general picture of cohabitation status in Iran by combining the studies with qualitative method. Ultra-combination method applied in this study. In most important Persian database during years 2001-2021 limit searched key words cohabitation, housemate, coexistence, and white marriage. Out of collection of articles, only 14 papers were found that matched to entrance criterion. Cohabitation in Iran popularized among urban middle classes, young age groups and university graduates. World experiences indicates increase the phenomenon. Due to illegal and severe punishment in Iran,, there is not information about of its amount; But survey attitude data obtained by national survey in 2011th decade indicate there is an increase compliance with phenomenon at the attitude level. In the analysis of this phenomenon, it is necessary to pay attention to different types of coexistence. We are faced with at least two types of cohabitation; first type can be classified mostly in the form of a type of premarital relationship model, and in the second type, cohabitation is considered as an alternative to marriage.

    Keywords: Cohabitation, housemate, coexistence, white marriage}
  • زهرا ایازی، طیبه مصباح زاده*، حسین آذرنیوند، محمد جوان نیکخواه، ابراهیم صداقتی

    یکی از مهمترین چالشهای زیست محیطی به وجود آمده در منطقه خاورمیانه و ایران پدیده گرد و غبار می باشد. همزیستی بین گیاهان و قارچهای میکوریز می تواند نتایج مثبتی بر استقرار پو شش گیاهی داشته باشد. این پژوهش با هدف بهبود در توسعه گیاهان در کاهش فرسایش بادی انجام شد. پس از نمونه برداری از ریشه و خاک ریزوسفری، نهال های تاغ و گز و قره داغ در دو سطح تلقیح با قارچ میکوریزا و بدون تلقیح ، سه سطح بدون تنش آبی ، تنش آبی متوسط و تنش آبی شدید و سه نوع خاک استاندارد، خاک شماره با 5/0EC= و خاک شماره با 6EC= در قالب طرح فاکتوریل به صورت کشت گلخانه ای انجام شد و سپس آزمایشات مربوط به تونل باد، بررسی خصوصیات مرفولوژیکی گیاهان و آزمایشات مربوط به کلونیزاسیون قارچ میکوریزا بر روی ریشه گیاهان مورد مطالعه قرارگرفت . تلقیح قارچ میکوریزا به طور معنی داری باعث افزایش وزن تر و خشک اندام هوایی و ریشه ، سطح ریشه ، حجم ریشه ، طول اندام هوایی و ریشه و همچنین کاهش هدر رفت خاک شد. نتایج مقایسه میانگین گیاه تاغ(افزایش 18تا40، کاهش10درصدی) و گز (افزایش 28 تا 35درصد و افزایش 34تا 57درصدی) و  قره داغ (افزایش 21تا 35 درصدی و کاهش 10درصدی) حاکی از اثر قارچ میکوریزا بر روی صفات رویشی گیاه و میزان هدررفت خاک بوده است. اثر متقابل گونه گیاهی و تنش آبی درگیاه تاغ نیز کاهش حدود 35 درصدی در صفات رویشی نسبت به تنش آبی نرمال و 15 درصدی نسبت به تنش آبی متوسط داشت و در مورد  اثر متقابل گونه گیاهی و تنش آبی درگیاه گز نیز کاهش حدود 18تا 35درصدی در صفات رویشی نسبت به تنش آبی نرمال و 9تا20 درصدی نسبت به تنش آبی داشت.گیاه قره داغ در اثر متقابل گونه گیاهی و تنش آبی نیز کاهش حدود 25 درصدی در صفات رویشی نسبت به تنش آبی نرمال و 38درصدی نسبت به تنش آبی متوسط داشت .

    کلید واژگان: تنش های آبی, گرد وغبار, قارچهای میکوریزا, همزیستی}
    Zahra Ayazi, Tayyebe Mesbahzadeh*, Hosein Azarnivand, Ebrahim Sedaghati

    One of the most important environmental challenges in the Middle East and Iran is the phenomenon of dust Coexistence between plants and mycorrhizal fungi can have positive results on vegetation establishment.The aim of this study was to improve plant development in reducing wind erosion. after sampling of rhizosphere soil of Rhizosphere, Haloxylon, Tamarix and Nitraria seedlings in two levels of inoculation with and without mycorrhizal fungi, three levels without water stress, moderate water stress and severe water stress and three standard soil types, Soil No. 1, EC=0.5 and soil No. 2, EC=6 were conducted as a greenhouse in a factorial design.wind tunnel tests, morphological characterization of plants and mycorrhiza colonization experiments on the roots of plants were studied. Mycorrhiza inoculation significantly increased shoot and root fresh and dry weight, root area, root volume, shoot and root length, and decreased soil loss. The results of comparing the mean of Haloxylon (increase of 18 to 40, decrease of 10%) and Tamarix (increase of 1to3% and increase of 1to3%) and Nitraria (increase of 1 to3% and decrease of 1%) indicate the effect of fungus Mycorrhiza has been based on the vegetative traits of the plant and the amount of soil wasted. e interaction of plant species and water stress in Haloxylon plant also had a reduction of about 35% in vegetative traits relative to normal water stress and 15% relative to moderate water stress .Regarding the interaction of plant species and water stress Tamarix, there was a decrease of about 18 to 35% in vegetative traits compared to normal water stress and 9 to 20% relative to water stress. Due to the interaction of plant species and water stress, Nitraria plant also had a reduction of about 25% in vegetative traits relative to normal water stress and 38% relative to moderate water stress.

    Keywords: water stress, dust, mycorrhiza fungi, coexistence}
  • مریم قبادی*، لیلا مبشر

    قرآن کریم در راستای هدایت، انسان را گاه، به صراحت، گاه به کنایه و اشاره؛ گاه، با انذار و گاه با تبشیر، به اموری ترغیب و از مسایلی باز می دارد و او را به انتخاب آگاهانه ی بهترین و پر ثمرترین راه کمال فرامی خواند. از جمله اموری که قرآن مخاطبان خود را به طور غیرمستقیم نسبت بدان هشدار داده و از آن بازداشته، «لعب» است. لازمه ی دوری جستن و پرهیز از درافتادن به دام لعب، شناخت این پدیده است. این که لعب در قرآن به چه معناست؟ چه مولفه ها و شاخصه هایی دارد؟ چه مصادیقی دارد؟ چرا از آن نهی شده است؟ این نوشتار برای یافتن پاسخ این پرسش ها با تکیه بر روش معناشناختی ساختگرا کوشیده است مولفه های معنایی لعب را در سطح همنشینی به دست دهد. حاصل آنکه، هرچند لعب، در کودکی اثربخش ترین راه بالندگی و رشد فکری و جسمی و بعدها بهترین وسیله برای تمدید قوا و زدودن آثار خستگی و ایجاد نشاط در تمام دوران حیات است و جسم انسان نیازمند بدان، در قرآن کریم، ضمن اشاره ای گذرا به این بعد «لعب»، صورت بندی دیگری از لعب دارد و آن را در دو سطح به کار می برد. نخست، معنایی که برای مخاطبان اولیه آشنا است. دوم معنای بازتولید شده ی قرآن. «بطلان کاری»، «ضد حق بودن»، «ضد عقلانیت»، «سرخوشی»، «ضد جدیت»، مولفه های کاربست نخست لعب است.«ناپایداری/گذرایی»، «عدم قطعیت»، «غفلت زایی»، «بی ثمری / بی حاصلی»، «فرصت سوزی»، «مواجهه معرضانه» و... مهم ترین مولفه ها در معنای نوپدید قرآنی است. این مولفه ها می توانند به عنوان شاخص هایی برای شناخت مصادیق روزآمد لعب مورد استفاده قرار گیرند.

    کلید واژگان: لعب, معناشناسی ساختگرا, مولفه معنایی, هم نشینی}
  • محبوبه البرزی*، فریبا خوشبخت، مریم شفیعی سروستانی، مهدی محمدی، رضا ناصری جهرمی، پریسا معارف، فاطمه میرغفاری

    هدف پژوهش حاضر شناخت شایستگی های شهروند جهانی هم زیست با کرونا در نظام آموزش و پرورش است. بدین منظور پژوهشی کیفی به شیوه فراترکیب با استفاده از روش شش مرحله ای ساندلوسکی و باروسو (2007) انجام شد. به منظور انجام مرور نظام مند پنج پایگاه داده به زبان انگلیسی «اسکوپوس»، «امرالد»، «ساینس دایرکت»، «اشپرینگر» و «پروکویست» برای مطالعات خارجی و دو پایگاه داده به زبان فارسی «پایگاه نشریات کشور» و «پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی» انتخاب شدند و مقالات مرتبط در بازه زمانی سال های 2019 تا 2020 جمع آوری شد (31 مقاله). در تجزیه و تحلیل به شیوه شبکه مضامین با واژه های کلیدی مرتبط با هدف پژوهش 23 مضمون پایه (یادگیری مجازی، آموزش مجازی، یادگیری از راه دور، ارزیابی الکترونیکی،...)، پنج مضمون سازمان دهنده (آموزش مجازی، حوزه های تفکر، آگاهی های بهداشتی، راهبردهای خودحفاظتی، مسیولیت پذیری) و سه مضمون فراگیر (دانش، مهارت، و نگرش) به دست آمد. .

    کلید واژگان: فراترکیب, شهروند جهانی, همزیست, کرونا, اموزش وپرورش}
    Mahboobeh Alborzi *, Fariba Khoshbakht, Maryam Shafiei, Mehdi Mohammadi, Reza Naseri Jahromi, Parisa Maaref, Fateme Mirqafari

    Paying attention to educational contents that are limited to educating responsible citizens and global citizens in society, especially in crises, is one of the main goals of educational systems. Therefore, the aim of the present study is to combine the competencies of the global citizen to coexist with Corona in the education system. For this purpose, a qualitative research was conducted in a meta-combined manner using the six-step method of Sandlowski and Barroso (2007). In order to systematically review five English language databases including Scopus, Emerald, Science Direct, Springer and ProQuest for foreign studies and two Persian language databases including National Database and "Academic Jihad Scientific Database" were selected. And related articles were collected in the period of 2019 to 2020 (31 articles). In the network analysis of topics with keywords related to the research goal of 28 basic themes (virtual learning, virtual education, distance learning, electronic evaluation, virtual education media, technological intelligence, economic intelligence, social intelligence, Cultural intelligence, underlying disease, adherence to health advice, periodic examinations, social distance, usability and mobile phone, use of distance learning, sense of social belonging, respect for collective needs, underlying diseases, health advice, examinations Periodic, practice of bio-ethical-personal norms, attention to environmental conditions, change), 6 organizing themes (virtual education, multiple intelligences, health awareness, self-protection strategies, skills of working with virtual education tools, responsibility) And three comprehensive themes (knowledge, skills, attitude) were obtained.

    Keywords: Meta- Analysis, Global citizen, coexistence, corona, Education}
  • علی مریدیان، علی سایه میری*، فاطمه هواس بیگی

    طی چند دهه اخیر رابطه بین رشد اقتصادی و مخارج دولت توجه پژوهشگران زیادی را به خود جلب نموده تا جایی که منجر به انجام مطالعات تجربی بسیاری در این زمینه در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه شده است. روند افزایشی مخارج دولت همراه با نوسانات زیاد رشد اقتصادی طی سال های پس از انقلاب اسلامی در ایران، شرایط قابل توجهی را به وجود آورده که بر ضرورت بررسی این موضوع می افزاید. پژوهش حاضر کوششی در جهت بررسی رابطه رشد اقتصادی بر مخارج دولت در ایران می باشد. در این راستا به بررسی تجربی روابط بلندمدت و کوتاه مدت بین متغیرهای مورد بررسی طی دوره زمانی 1357-1397 و با استفاده از مدل ARDL غیرخطی در اقتصاد ایران پرداخته شده است. یافته های این مطالعه نشان داد که عدم تقارن در بررسی رابطه بین رشد اقتصادی و مخارج دولت وجود دارد،  به طوری که اثر شوک های مثبت و منفی رشد اقتصادی بر مخارج دولت در کوتاه مدت و بلندمدت، نامتقارن است. همچنین نتایج آزمون علیت گرنجری نشان داد که یک رابطه یک طرفه از سمت رشد اقتصادی به مخارج دولت وجود دارد؛ درحالی که این رابطه در جهت عکس وجود ندارد. به عبارت دیگر، نتایج این آزمون تاییدکننده رویکرد واگنر و نشان دهنده عدم تایید قانون کینزی برای اقتصاد ایران است.

    کلید واژگان: هزینه های دولت, رشد اقتصادی, غیر خطی, هم انباشتگی, NARDL}
    Ali Moridian, Ali Sayehmiri*, Fatemeh Havasbeigi

    In recent decades, the relationship between economic growth and government spending has attracted the attention of many researchers to the point that it has led to many experimental studies in this field in developed and developing countries. The rising trend of government expenditure with high volatility in economic growth during the years after Islamic Revolution in Iran has created significant conditions that add to the need for a detailed study of this issue. This research is an attempt to study relation between the economic growth and government expenditure in Iran. In this regard, the empirical investigation of long-term and short-run relationships between the variables studied during the period 1969-2018 and using the nonlinear ARDL model in Iranian economy has been studied. The findings of this study showed that asymmetry was considered when examining the relationship between economic growth and government expenditures, so that the effect of negative and negative shocks of economic growth on government expenditures in the short and long run is asymmetrical. Results of the Granger's causality test showed that there is a one-way relationship from the side of economic growth to government expenditures, while this relationship is not in reversed. In other words, the results of this test confirm the Wagnerian approach and indicate that Keynesian law is not approved for the Iranian economy.

    Keywords: Government Expenditure, Economic Growth, Nonlinearity, Coexistence, NARDL}
  • ناهید حسینی، سید محمد سیدمیرزایی*، باقر ساروخانی

    همزیستی های نوپدید یا همباشی، شیوه ای از زندگی مشترک بدون عقد و پیوند رسمی ازدواج است و در سال های اخیر در ایران مطرح شده و پژوهش های پراکنده ای در مورد آن صورت گرفته است. این تحقیق با هدف واکاوی رویکرد معنایی جوانان نسبت به همباشی و با روش کیفی از نوع تحلیل تماتیک انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته به صورت فردی و گروه های کانونی است. نمونه گیری هدفمند با حداکثر تنوع تا اشباع داده به تعداد 28 نفر دختر و پسر ساکن در مناطق مختلف شهر تهران بوده است. تجزیه و تحلیل داده های متنی با تکنیک کدگذاری روش های کیفی انجام و اعتبار تحقیق با مثلث توافق کدگذاران و بر پایه رویه تحقیق برلکات مورد دقت قرار گرفت. دو رویکرد اصلی خوش بینانه و منفی نگر حاصل این واکاوی است که هر دو مبتنی بر نوعی از عقلانیت وبری است. به این معنا که افراد با رویکرد منفی نگر این پدیده را به دلیل مغایرت مذهبی، فرهنگی، قانونی، هنجاری و در نهایت غیرعقلانی بودن آن، بر اساس عقلانیت معطوف به ارزش، رد و کنش ناظر به ارزش ها را برمی گزینند. دسته دوم اگرچه بر اساس دلایلی همچون بازی نقش و گریز از مواجهه با مشکلات ازدواج و احتمالا تجربه تلخ طلاق آن را انتخابی عقلانی می دانند. منتهی عقلانیتی صوری  و ناظر به جنسیت است. اما استراتژی این گروه هوشمندانه و کنش موکول به بازتولید فرهنگی پدیده و فرهنگ سازی آن در جامعه است.

    کلید واژگان: همباشی, عقلانیت, همزیستی, جوانان, ازدواج}
    Nahid Hosseini, Seyed Mohamad Seyed Mirzaei *, Bagher Saokhani

    Emerging cohabitation or cohabitation is a way of life without marriage and formal marriage, and in recent years in Iran and scattered research has been done about it. The aim of this study was to investigate the semantic approach of young people towards companionship and  is done with a qualitative method of thematic analysis. Data collection tools are semi-structured interviews with individuals and focus groups. The analysis of textual data was performed by the technique of coding qualitative methods and the validity of the research was examined in accordance with the agreement of the coders and based on the Berlakat research procedure. The two main approaches, positive and negative, are the result of this analysis, both of which are based on a kind of Weberian rationality. In other words, people with a negative approach to this phenomenon due to religious, cultural, legal, normative and ultimately irrational contradictions, based on value-oriented rationality, choose the rejection and action of values. The second group, however, considers it a rational choice for reasons such as role-playing and avoiding the problems of marriage and possibly the bitter experience of divorce. It is the culmination of a formal and gender-oriented rationality. But the strategy of this intelligent group and action depends on the cultural reproduction of the phenomenon and its culture in society.

    Keywords: cohabitation, Rationality, Coexistence, Youth, marriage}
  • عیسی پیری*، مینا شیرمحمدی

    هدف کلان و مهم تحقیق عبارت از مفهومینه کردن اولویت امر اجتماعی و ظرفیت سازی رشد اجتماعی در فرایند توسعه پایدار شهری است.  تحقیق حاضر از نوع توصیفی - تحلیلی و روش اجرای آن پیمایش میدانی است. متغیرهای وابسته تحقیق از طریق یک پرسشنامه بسته و در طیف لیکرت مورد سنجش آماری قرار گرفته است. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه سرپرستان خانوار در دو محله ی شهر، کارمندان و اسلام آباد بوده است که  جمعیت شهرک کارمندان 13368 نفر و جمعیت اسلام آباد 35820 نفر بوده است. این دو محله دارای زمینه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و کالبدی و محیطی متفاوتی هستند. آزمون T تک نمونه ای بر رابطه معنی داری بین توسعه پایدار و ظرفیت سازی توسعه اجتماع محلی تاکید می کند و همچنین در تحلیل عاملی برای فرضیه دوم محققان متوجه شدند که عامل اقتصادی با میانگین700/0 و عامل نهادی با 736/0 بیشترین تاثیر را در بستر فضایی و مکانی ظرفیت سازی اجتماع محلی در دو محله گذاشته است. همچنین آزمون T این فرضیه نیز بر رابطه معنی داری بین متغیر های عوامل هشتگانه موثر در زمینه ظرفیت سازی تاکید می کند. برنامه ریزی فضایی - مکانی خرد محلات شهری با توجه به زمینه های متنوع فرهنگی و اجتماعی - اقتصادی و بهبود مکانی محلات فقیر و تجمیع قطعات خرد برای بازآفرینی محلات به عنوان پیشنهادات مقاله مطرح هستند.

    کلید واژگان: اجتماع محلی, توسعه پایدار, زنجان, ظرفیت سازی, همبودی}
    Isa Piri *, Mina Shirmohammadi

    Coexistence of poverty and geographical space is a conceptual formation implying the importance of capacity building in producing space for sustainable development. Capacity building is a procedural concept. Practice of democracy and production of civil living space for participation and transition to the social development are more important in contemporary modern urban planning. Now we know communities and civil societies are the main factors making democratic space to growing actors and private sector institutions. This study aimed at conceptualizing social matter priority and social development capacity building in the sustainable urban development process. The approach is descriptive-analytic and the method is survey. The independent variables of the study were tested through a close-ended questionnaire on a Likert scale. The population consisted of all households in Karmandan and Islamabad neighborhoods of Zanjan city with a population of 13368 and 35820, respectively. These two neighborhoods are of different social, economic, cultural, physical, and environmental backgrounds. Results of one sample T-test shows significant relationship between sustainable development and the local community development capacity building. The factorial analysis addressing the second hypothesis indicates that the economic factor with an average of 0.700 and institutional factor with 0.736 have the highest impact on the spatio-locational context of the community capacity building. Second hypothesis T-test also signals a significant relationship among the variables of eightfold factors affecting capacity building background. The findings suggest micro spatio-locational planning of the urban neighborhoods with special emphasis on cultural, social, and economic backgrounds, locationally improving poverty-stricken neighborhoods, and collecting micro-components to regenerate the neighborhoods.

    Keywords: local community, Sustainable development, Zanjan, capacity building, coexistence}
  • راضیه نظری*
    یکی از موضوعات مهم در این بحث بوده که در زبانشناسی برگرفته از مکتب پراگ است. نشانداری از حوزه واج-شناسی آغاز شده است؛ لیکن در بررسیهای زبانشناختی از یک سو به سایر حوزه ها همچون ساخت واژه، نحو و معنیشناسی گسترش یافت و از سوی دیگر در چارچوبهای عام نظری مختلف، همچون رویکرد اصول و معیارها و دستور همگانی زایشی از تعاریف متنوع برخوردار گردید. بر اساس نظر پالمر، هرگاه مولفه های معنایی یک واژه در کنار یکدیگرمبین یک مفهو کلی باشند که با خصیصه «عمومیت » همراه باشد، آن واژه از نظر معنایی، یک واژه «بینشان » خواهد بود؛ اما چنانچه واژهای دارای آحاد و مولفه هایی اخص و جزییتر و منحصربه فرد باشد، به گونهای که بتوان آن واژه را زیرمجموعه واژه «بینشان» قلمداد نمود، در اینجا، خصیصه «نشانداری» را میتوان برای چنین واژهای درنظرگرفت. اقسام نشانداری عبارت است از معنایی، صوری و ردهشناختی. مولفه های معنایی ویژگیهای مفهوم واژه ها را تشکیل داده و وجوه اشتراک و افتراق آنها را معین میکنند. بررسی نهجالبلاغه که در آن انبوهی از واژگان متنوع در حوزه های متعدد به کار رفته است، میتواند جنبه های بسیاری را از اغراض صاحب این اثر ارزشمند آشکار سازد. مفهوم مکان و بویژه طبیعت از جمله واژگان پرکاربرد در نهج البلاغه به شمار می رود؛ فراوانی واژه های متنوع حوزه طبیعت در کتاب نهج-البلاغه نشاندهنده اهمیت مکان در باور امام علی(ع) است. در این پژوهش که با هدف کشف و تبیین جنبه های نشانداری واژه های مورد تحقیق، به رشته نگارش درآمده و مبتنی بر شیوه توصیفی- تحلیلی است، مشخص شد، در کلام امام علی(ع) واژه های نشاندار حوزه طبیعت در محورهای جانشینی و همنشینی به صورت برابر به کار رفته است و هریک، نقشی یگانه در ایراد غرض معنایی برعهده دارند.
    کلید واژگان: نهج البلاغه, محور های معنایی, جامعه اسلامی, نشان داری, طبیعت}
    Razyeh Nazari *
    Semantic components are of the important topics derived from the Prague school in linguistics. Markedness has begun from phonology; However, in linguistic studies, on the one hand, it expands to other areas such as word construction, syntax and semantics, and on the other hand, it has different definitions in different general theoretical frameworks, such as the approach of principles and criteria and the general generative grammar. According to Palmer, whenever the semantic components of a word express a general concept associated with the attribute of "generality," that word will be semantically a "unmarked" word; But if a word has special, more detailed and unique units and components, so that it can be considered as a subset of the word "unmarked", here, the attribute "Marking" can be applied for Such a word was considered. Types of marking are semantic, formal and categorical. The semantic components constitute the characteristics of the meaning of words and determine their commonalities and differences. A study of Nahj al-Balaghah, in which a multitude of various words has been used in various fields, can reveal many aspects of the intentions of the owner of this valuable work. The concept of place and especially nature is one of the most widely used words in Nahj al-Balaghah; The abundance of various words in the field of nature in the book Nahj al-Balaghah shows the importance of place in the belief of Imam Ali (AS). In this study, which was written with the aim of discovering and explaining the symptomatic aspects of the studied words and is based on a descriptive-analytical method, it was found that in the words of Imam Ali (AS) The field of nature has been used equally in the axes of succession and companionship, and each has a unique role in expressing the semantic purpose.
    Keywords: Nahj al-Balaghah, Semantic Axes, Substitution, Coexistence, Markedness Theory, Words Marking Nature}
  • عباس کاظمی *، معصومه احمدی

    در این نوشتار سعی کرده ایم به بررسی این موضوع بپردازیم که در خاورمیانه و به طور مشخص تر در ایران، بازارها و مال ها چه نوع نسبت و رابطه ای با یکدیگر برقرار می کنند. روش ما اسنادی یا کتابخانه ای است و از یک سو، از پژوهش های انجام گرفته در خصوص فضاهای تجاری کشورهای خاورمیانه و هند و از سوی دیگر از پژوهش های انجام گرفته در ایران بهره گرفته ایم. درواقع، تمرکز اصلی ما بر ایران است و هدف از مرور وضعیت چندین کشور و نیز هند در این زمینه، جای دادن وضعیت فضاهای تجاری ایران در چارچوب و بافت وسیع تر منطقه ای و فراهم آوردن امکان مقایسه ای بین المللی با کشورهای قابل قیاس است. هند به این دلیل که یکی از مراکز اصلی رشد مال ها در آسیا و مورد توجه ویژه پژوهشگران این حوزه است، به طور هدفمند به خاورمیانه افزوده شده است. در این مقاله به این نتیجه رسیده ایم که علی رغم گسترش مراکز تجاری جدید، بازارهای سنتی از طریق ایجاد تعدیلاتی در خود به حیات در فضای تجاری شده جدید ادامه خواهند داد و هر یک از دو فضای مال و بازار، حوزه زیستی و کارکردهای خاص خود را خلق خواهند کرد.

    کلید واژگان: بازارهای سنتی, مراکز خرید, خاورمیانه, همزیستی, فضاهای تجاری}
    abbas Kazemi *, masumeh ahmadi

    In this article, we have attempted to examine the relationship between Bazar and shopping centers in the Middle East and, more specifically, in Iran. Our approach is documentary and library-based, and we have, on the one hand, used literature review on Middle Eastern countries' commercial spaces, and on the other, the litrature in Iran. In fact, our main focus is on Iran, with the aim of reviewing the status of several countries in this regard, incorporating the status of Iranian commercial spaces within the broader regional context and context, and providing international comparability with key countries. In this article, we conclude that, despite the expansion of shopping malls, Bazar will continue to survive in the new commercialized space by modifying themselves and each of them will create its own niche and functional space.

    Keywords: Traditional Bazaars, Shopping Centers, Middle East, Coexistence, Commercial Centers}
  • محمدحسین سرایی*، شهاب الدین حج فروش
    با توجه به تاکید روزافزون رویه و عمل برنامه ریزی در سطح بین المللی به توسعه اجتماعات محلی به منظور کاهش فقر، در نظام برنامه ریزی کشور ، نه تنها به توسعه اجتماعات محلی توجهی نشده است، بلکه برنامه ریزان و تصمیم سازان نیز درباره نوع و ویژگی های محلاتی که علاقه بیشتری در توسعه فعالیت های اجتماع محور دارند، اطلاعات کمتری دارند. بنابراین، می توان بیان کرد که مشارکت اهالی محلات شهر یزد درگذشته در امور مرتبط با محیط سکونت آن ها، نوعی توانمندسازی آنها در قالب یک مهارت به منظور بر عهده گرفتن مسئولیت بیشتر بوده که این امر، زمینه ای برای تقویت حیات اجتماعی و تقویت عملکردهای محله ای بوده است؛ اما به دلیل مشکلات ناشی از توسعه فیزیکی شهر یزد در چهل سال اخیر و درپی آن مهاجرت ساکنان بومی از محلات بافت قدیم طبیعتا تعاملات قوی اجتماعی گذشته و حس همبستگی آن زمان به هیچ وجه نمی تواند ضمانت اجرایی برای زمان های آتی باشد. بنابراین، درک درست این مفهوم در ارتباط با توسعه محله ای شهر یزد می تواند بسیار مهم تلقی شود. این پژوهش باهدف ظرفیت سازی بر زمینه ها و بنیادهای توسعه پایدار و همچنین ارزیابی ابزار موثر یا مانع موثر ظرفیت سازی در شهر یزد با توجه به دو معرف کلان و عمومی فقر و فضا- مکان جغرافیایی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه سرپرستان خانوار شهر یزد است و نمونه گیری به روش تصادفی ساده و با حجم نمونه 500 نفر صورت گرفته است. نتایج پژوهش استنباط شده از آزمون تی تک نمونه ای، نشان داده است که در هر چهار ظرفیت پژوهش (ظرفیت سازی کالبدی- محیطی، ظرفیت سازی اقتصادی، ظرفیت سازی اجتماعی- فرهنگی، ظرفیت سازی سیاسی)، با توجه به سطح معناداری به دست آمده که کوچک تر از 05/0 است و میانگین ظرفیت سازی ها در شهر یزد با میانگین متفاوت است زیرا سطوح بالا و پایین اختلاف ها کمتر از صفر است. بنابراین، میانگین ظرفیت سازی ها در توسعه پایدار شهر یزد و ابعاد آن تاثیر مثبت و معنی داری دارند. درمجموع نتیجه گرفته شد که بین مکانیسم ایجاد و برنامه ریزی توسعه پایدار شهری و ظرفیت های محله ای در شهر یزد رابطه معناداری وجود دارد. در ادامه، راهکارهایی جهت گرایش شهروندان به توسعه محله ای در دستیابی به توسعه پایدار شهری راهبری شده است.
    کلید واژگان: ظرفیت, محله, توسعه پایدار, همبودگی, شهر یزد}
    Mohammad Hossein Saraei *, Shahabadin Hajforoush
    Despite the increasing internationally emphasis on planning and practice in developing local communities for poverty alleviation, the planning system of Iran has not only paied enough attention to the development of local communities and the mechanisms that such communities can deal with poverty, but also planners and decision makers have little information about the types and characteristics of those neighborhoods that are more interested in developing community-based activities. The participation of Yazd city folks in improving their residential environment in the past was a kind of empowerment in form of a skill by which they were prepared to take some greater social responsibilities. It was a ground for strengthening social life and strengthening local functions. But due to the problems caused by physical expansion of Yazd city in the last 40 years and migration of indigenous inhabitants from the old texture neighborhoods of city, there is no way to apply the past social interactions and the sense of previous solidarity in the future. Therefore, the proper understanding of this concept in relation to the development of Yazd city can be considered very important. The present study aims to build a capacity on the bases of sustainable development and to assess the effective factors or effective barriers of building capacity in Yazd city regarding two reagents of general poverty and space-location geographic. The statistical population of the present study includes all household heads of Yazd city, of them 500 people were selected as a sample using a simple random method. The inferential results derived from one-sample T-test indicated that in all four research capacity elements (physical-environmental, economic, socio-cultural, and political) with a significance level less than 0.05, the mean figure of capacity building in Yazd city was different from the expected one. It means that the upper and lower levels of the differences are less than zero. Therefore, it was showed that the average capacity building in sustainable development of Yazd city and its dimensions has a positive and significant effect. As a conclusion, it was confirmed that there is a meaningful relationship between the mechanism of establishment and planning of urban sustainable development and local capacities in Yazd city. Finally, some strategies are proposed to encourage the residents towards the local development of neighborhoods in order to approach the urban sustainable development.
    Keywords: Capacity Building, Local, Sustainable Development, Coexistence, Yazd City}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال