به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « cultural policy » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «cultural policy» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • الهام ستاری، ارسلان قربانی شیخ نشین*، رضا سیمبر

    هدف پژوهش حاضر واکاوی سیاستگذاری فرهنگی در مساله آسیب های اجتماعی، با مطالعه عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت حسن روحانی است. بدین منظور با طرح این سوال اصلی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت حسن روحانی با برخورداری از مولفه هایی مانند فرهنگ، هنر، دین و رسانه برای مساله آسیب های اولویت دار (اعتیاد، فضای مجازی و فساد اخلاقی، طلاق، حاشیه نشینی و نقاط بحرانی شهری) چگونه عمل کرده است؟ از طریق نمونه گیری هدفمند، اطلاعات 17 نفر از افراد صاحب منصب در حوزه های فرهنگی و اجتماعی با مصاحبه های نیمه ساختاریافته گردآوری و تجزیه و تحلیل شد. همچنین با استفاده از روش نظریه برخاسته از داده، مدل صحیح سیاست گذاری فرهنگی در مساله آسیب های اجتماعی طراحی گردید. در تحقیق حاضر، مقوله های تضادهای قومی و مذهبی، توسعه فعالیت های قرآنی، ظرفیت ها و قابلیت های فرهنگی و سرزمینی، توسعه نهاد خانواده، جایگزینی ارزش های انقلابی به جای ارزش های لیبرالی و سکولار و فقدان شناخت منظومه فکری امام و رهبری در متولیان فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج نشان داد که مدل سیاستگذاری فرهنگی از سوی خبرگان باید مطابق با راهبردهای مبتنی بر پاسخ به نیاز مخاطب صورت گیرد، تا ضمن کمک به مساله آسیب های اجتماعی، به افزایش سرمایه و اعتماد اجتماعی، نشاط و امید اجتماعی، بهبود حکمرانی خوب در حوزه های فرهنگی، هنری، رسانه ای، توسعه فرهنگ دینی و دستیابی به جامعه ای اخلاقی و دیندار منجر شود.

    کلید واژگان: سیاستگذاری فرهنگی, آسیب های اجتماعی, وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, دولت دوازدهم, دولت اصلاحات, حسن روحانی}
    Elham Sattary, Arsalan Ghorbani Sheikh Neshin *, Reza Simbar

    The aim of the present research is to explore cultural policy in the issue of social harms by studying the performance of the Ministry of Culture and Islamic Guidance during Hassan Rouhani's government. To this end, the main question posed is how the Ministry of Culture and Islamic Guidance, under Hassan Rouhani's government, has operated with components such as culture, art, religion, and media to address prioritized social harms (addiction, virtual space and moral corruption, divorce, marginalization, and urban crisis areas). Through purposive sampling, data from 17 individuals holding positions in cultural and social fields were collected and analyzed through semi-structured interviews. Furthermore, using the data-driven theory approach, a proper model of cultural policy in addressing social harms was designed. In the present study, issues such as ethnic and religious contradictions, development of Quranic activities, cultural and indigenous capacities and capabilities, development of the family institution, substitution of revolutionary values for liberal and secular values, and the lack of understanding of the intellectual framework of the Imam and leadership in cultural officials were examined. The results showed that the cultural policy model by the experts should be aligned with strategies based on responding to the needs of the audience to not only help address social harms but also lead to an increase in social capital and trust, vitality, and social hope, improvement of good governance in cultural, artistic, and media fields, development of religious culture, and achieving an ethical and religious society.

    Keywords: Cultural Policy, Social Harms, Ministry of Culture, Islamic Guidance, Twelfth Government, Reformist Government, Hassan Rouhani}
  • محمدمهدی محققی*

    جریان تبلیغی فتح الله گولن یکی از جریان های فکری فرهنگی در سراسر جهان و دارای میلیون ها مسلمان ترک پیرو است. گولن در تبلیغات مذهبی خود با تفسیر مدرن اسلام، نسخه اسلام اجتماعی را از طریق سخنرانی ها، شبکه مدارس و خدمات عمومی ترویج می کند. این تحقیق در پی ترسیم وضعیت گذشته، حال و آینده این جریان تبلیغی و نیز سیاست گذاری فرهنگی تعامل حوزه علمیه قم با جریان تبلیغی گولن است. پیشینه گولنیسم وامدار اندیشه های سعید نورسی با دغدغه جبران جهل و عقب ماندگی جهان اسلام است. این جریان تبلیغی در حال حاضر دارای نسلی از تحصیل کردگان مدارس گولن، بانک آسیا، رسانه و شبکه خدمات اجتماعی بیمارستان و خیریه است. در سالیان اخیر گولن به خاطر اتهام طراحی کودتا مطرود دولت ترکیه و محل زندگی او در آمریکا است. چهار پیشران تغییر برای تاثیر بر آینده این جریان تبلیغی تشخیص داده شد: تحول و نوسازی راهبردی (درونی)، اسلام گرائی (ملی)، تقویت جنبش ضد امپریالیسم (منطقه ای)، جهانی شدن (بین المللی). پیامدهای هر پیشران تا سه لایه بعدی بررسی شد. دال مرکزی گفتمان تبلیغی گولن «اسلام اجتماعی» و عناصر دیگر آن شامل جدائی دین از سیاست، جمع بین اسلام و مدرنیته، ملی گرایی، اخوت اسلامی، تمرکز بر تعلیم و تربیت نسل جوان، تقدم مدرسه بر مسجد، رعایت حقوق فردی، نقد انحطاط غرب، تساهل دینی و اسلام رحمانی معرفی شد. در مقام خط مشی گذاری تبلیغی حوزه های علمیه، پیشنهادهایی مانند تاسیس اندیشکده، تقویت مناسبات حوزوی - تبلیغی، برگزاری جشنواره، جایزه منطقه ای، همایش، نمایشگاه و ظهور مرجعیت اسلامی ترک های جهان ارائه شد.

    کلید واژگان: فتح الله گولن, چرخ آینده, جنبش هیزمت, سیاستگذاری فرهنگی, جریان تبلیغی, مسلمانان ترکیه}
    MohammadMehdi Mohagheghi*

    Fethullah Gulen's tabligh flow is one of the cultural currents of thought around the world and has millions of Turkish Muslims. In his religious tabligh , Gulen promotes the version of social Islam through lectures, school networks, and public services through modern interpretations of Islam. This research seeks to outline the past, present and future status of this tabligh movement as well as the cultural policy-making of Qom seminary's interaction with the Gulen tabligh movement. The history of Gulenism owes much to the thoughts of Saeed Nursi with the concern of compensating for the ignorance and backwardness of the Islamic world. The campaign now has a generation of graduates from Gulen schools, the Bank of Asia, the media and the hospital and charity social network. In recent years, Gulen has been ousted by the Turkish government and living in the United States on charges of plotting a coup. Four drivers of change were identified to influence the future of this tabligh movement: strategic (internal) transformation and modernization, Islamism (national), strengthening the anti-imperialist movement (regional), and globalization (international). The consequences of each propellant up to the next three layers were investigated. The central signifier of Gulen's tabligh discourse is "social Islam" and its other elements, including the separation of religion from politics, the :union: between Islam and modernity, nationalism, Islamic brotherhood, the focus on educating the younger generation, school precedence over mosque, respect for individual rights, and critique of degeneration. The West, religious tolerance and Islam Rahmani were introduced. In the position of tabligh policy of seminaries, proposals such as the establishment of a think tank, strengthening seminary-tabligh relations, holding festivals, regional awards, conferences, exhibitions and the emergence of Islamic authority in the Turks of the world were presented.

    Keywords: Fethullah Gulen, The Wheel of the Future, The Hizmet Movement, Cultural Policy, tabligh movement, Muslims of Turkey}
  • سید مهدی سیدمحسنی یاغسنگانی*

    موضوع زیارت باوجود اهمیت و جایگاه فوق العاده در مبانی دینی و مکتبی، کمتر مورد توجه عالمانه از منظر دانش سیاست گذاری قرار گرفته است. از سوی دیگر، استفاده از روش های آینده‎نگارانه در پیش‎ارزیابی سیاست های عمومی به‎دلیل برخورد پیش دستانه با عوامل محیط، به تدریج مورد توجه و اقبال دانشمندان حوزه سیاست گذاری قرار گرفته است. این تحقیق درصدد است تا با تکیه بر ترکیب فرایند تحلیل سلسله‎مراتبی و دلفی و بر مبنای مدل شوارتز، مهم ترین پیشران های اثرگذار بر آینده را شناسایی، اولویت بندی و در نهایت چهارچوب سناریوهای سیاستی آینده زیارت در مشهد مقدس در افق 1404 را طراحی کند. برای این‎کار، با به کارگیری مطالعه اسنادی و پرسش نامه باز و مصاحبه، دیدگاه 15 صاحب نظر شناسایی شد و با تحلیل مضمون فهرست پیشران ها استخراج و با تکیه به روش دلفی 8 پیشران اصلی مورد اجماع خبرگان شناسایی و با اجرای فن تصمیم گیری چندمتغیره دو پیشران که بیشترین اهمیت و عدم قطعیت را داشتند، شناسایی و بر اساس آن چارچوب سناریوها طراحی شد.

    کلید واژگان: زیارت, سیاست گذاری فرهنگی, سیاست گذاری زیارت, سناریوپردازی, مشهدمقدس}
    Seyed Mahdi Seyed Mohseni Bagh Sangani*

    The subject of pilgrimage, despite its great importance and place in religious and scholastic foundations, has received less scholarly attention from the perspective of policy-making knowledge. On the other hand, the use of futuristic methods in the pre-evaluation of public policies due to the pre-emptive approach to environmental factors has gradually attracted the attention of policy makers. Relying on a combination of hierarchical and Delphi analysis process and based on the Schwartz model, this research seeks to identify, prioritize, and ultimately design the most important future policy scenarios for pilgrimage in Mashhad in 1404. To do this, using expert documentation and open-ended questionnaires and interviews, the views of 15 experts were identified, and by analyzing the content, the list of models was extracted and based on Delphi method, 8 main models were identified by experts, and by implementing a multi-variable decision-making technique, the two models that were most important and uncertain were identified, and the scenario framework was designed based on that.

    Keywords: Pilgrimage, Cultural Policy, Pilgrimage Policy, Scenario Making, Holy Mashhad}
  • سید ناصر موسوی*، محمدعلی چلونگر، شکوه سادات اعرابی
    فاطمیان (297-567ق) از همان سال ورود به مصر362ق به برگزاری آیین های مختلف دینی و قومی توجه جدی داشتند. در این میان آیین های شیعی به ویژه جشنواره غدیر و سوگواره عاشورا به جهت ارتباط وثیق با هویت دولت شیعی فاطمیان و مشروعیت مورد ادعای این دولت در مقابل عباسیان، اهمیت ویژه یافت. مطابق گزارش های منابع، جشنواره عید غدیر همه ساله در مصر فاطمی برگزار می شد. رقابت با تسنن رسمی عباسیان، تقویت هویت شیعی فاطمیان و مشروعیت دولت اسماعیلیان و نیز تلاش در جهت تغییر رفتار مصریان به عنوان مقدمه تغییر ساختار ارزشی و اعتقادی ایشان، موجب اهمیت دادن به برپاداشت غدیریه و استمرار برپایی جشن غدیر گردید. این جشنواره همواره از جهت عظمت، ابهت وگستردگی در طول دو قرن مذکور یکسان نبود و بارها متناسب با سیاست فرهنگی دولت فاطمیان دچار تغییرات و تحولات قابل توجهی شد. اینکه این جشن چه تحولاتی به خود دید و هر مرحله چه ویژگی هایی داشت، اصلی ترین سوال این تحقیق است که با روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد تاریخی بررسی خواهد شد. یافته های این تحقیق نشان می دهد این مراسم در ابتدا ساده وگسترده بود؛ ولی پس از تثبیت دولت فاطمی در مصر تحولات عظیمی را از سرگذراند. چنان که عمده محققان این جشن مهم و باشکوه را که در طول یک دهه برپا می شد و کارناوال های شادی همراه با نمادهای شیعی را گزارش کرده اند. راه اندازی موکب عظیم امام - خلیفه فاطمی در این دوره ضمن شادی بخشی به جشن غدیر، در اشاعه فرهنگ شیعی بسیار موثر بود. به دلیل هزینه بر بودن این موکب، در دوره پایانی دولت فاطمیان این جشن محدود به داخل قصر و به صورت ساده و یک روزه برگزار می شد.
    کلید واژگان: غدیرخم, فاطمیان, مشروعیت, سیاست فرهنگی, جامعه پذیری}
    SEYAD NASER MOSAVI *, Mohammad Ali Chelongar, Shokuh Al-Sadat A&#, Arabi Hashemi
    People in the Fatimid era (910-1172) paid serious attention to holding different religious and ethnic ceremonies since their arrival in Egypt (973). Among the ceremonies, the Shia rituals especially Ghadir Festival and Ashura Mourning Ceremony had been especially important due to the deep relationship with identity of Shia Fatimid Government and its claimed legitimacy against Abbasid. According to the reports of resources, Ghadir Festival was held annually in Fatimid Egypt. Competition with Abbasid formal Sunnism, strengthening the Fatimid Shia Identity and legitimacy of Islam'illian government as well as the efforts made to change the behavior of Egyptians as an introduction for changing their value and belief structure, were all the reasons to consider holding Ghadir Festival and its continuity to organize as important. This festival has not always been the same in terms of grandeur, magnificence and expansion during the mentioned two centuries, and it has undergone significant changes and developments many times in accordance with the cultural policy of the Fatimid government. What are the developments of this celebration and what are the characteristics of each stage are the main questions of this study that will be examined through an analytical descriptive method and with a historical approach. The findings of this study show that the ceremony was initially simple and extensive; but after the establishment of the Fatimid government in Egypt, it underwent great changes. As most researchers have reported this important and glorious celebration that took place over a decade as well as carnivals of joy with Shiite symbols. Organizing the great Moukeb of Imam-Caliph Fatemi during this period, while giving joy to the celebration of Ghadir, was very effective in spreading Shiite culture. In the last period of the Fatimid government, due to the cost of this Moukeb, the celebration of Ghadir was limited to the inside of the palace and was held in a simple and one-day manner
    Keywords: Ghadir Khom, Fatimid, legitimacy, Cultural Policy, sociability}
  • عبدالرحمن افشاری، مجید توسلی رکن آبادی*، سعید شریفی
    پژوهش حاضر با هدف بازشناسی موانع سیاسی تحقق اهداف سیاست گذاری فرهنگی در ایران انجام گرفت. روش تحقیق آمیخته اکتشافی متوالی بود. جامعه پژوهش در دو سطح نخبگان و کارشناسان سیاست فرهنگی و به تعداد 396 نفر بوده و ابزار گردآوری اطلاعات در سطح اول مصاحبه نیمه ساختاریافته و در سطح دوم پرسشنامه در 7 بعد و 40 گویه براساس داده های استخراج شده از طریق کدگذاری باز و محوری در بخش اول بود. نتایج نشان داد اگرچه از بین موانع شناسایی شده فقدان مدیریت یکپارچه دارای میانگین و میانگین رتبه ای بالاتری نسبت به سایر موانع است، درحالی که سهم تاثیر و اهمیت آن در مدل هم خطی پائین ترین میزان است. همچنین عامل حمایت سیاسی نقش تعیین کننده تری به عنوان یک مانع برای تحقق اهداف سیاست گذاری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مدل پیش بینی کننده ایفا می کند. فقدان نظریه فرهنگی مشخص در سیاست گذاری فرهنگی از دیدگاه متخصصان مانع مهمی در تحقق اهداف سیاست گذاری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است، درحالی که میزان تمایل به مقاومت از طریق مناسک در بین اعضای جامعه می تواند پیش بینی کننده تحقق اهداف سیاست گذاری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران باشد.
    کلید واژگان: سیاست گذاری فرهنگی, سیاست فرهنگی, نظریه فرهنگی, مهندسی فرهنگی, مدیریت فرهنگی}
    Abdul Rahman Afshari, Majid Majid Tavassoli Roknabadi *, Saeed Sharifi
    This article is aimed at identifying political barriers in the way of cultural policy making in Iran. For this research a mixed successive discovery method is employed. The research community includes 369 cultural policy experts and elites. Besides, semi-systematic interviews as the first phase and 7 dimensional questionnaires based on collected data through open and axial coding method alongside with 40 testimonies as the second phase played the role of data collection tools. Results indicate that while among all recognized barriers the lack of integrated management system scored the both higher average and higher rating average, the impact portion of such obstacle according to the linear model perspective tends to remain the least. Moreover, the political support factor represents a more serious obstacle to achieving cultural policy making in Islamic republic of Iran. Meanwhile, the community tendency to resistance can predict the cultural policy making achievements in Iran.
    Keywords: Cultural Policy Making, Cultural Policy, Cultural Theory, cultural engineering, cultural management}
  • روح الله دهقانی
    ائمه طاهرین (ع) رهبران برگزیده الهی برای جامعه بشری و تبیین گر پیام رسولان الهی و هادیان مردم بوده اند. بخش عمده ای از تلاش ایشان معطوف به توسعه فرهنگی عصر خود بوده است. با عبور جریان امامت از فراز و نشیب هایی که پس از رحلت رسول خاتم (ص) بر ایشان تحمیل شد، پس از ولایت عهدی امام رضا (ع) در عهد مامون و شهادت ایشان تا دوره غیبت حضرت حجت (عج)، امامان نهم، دهم و یازدهم در فاصله بیش از نیم قرن عهده دار این منصب خطیر بودند. در این مقاله به بررسی سیاست های فرهنگی امامان (ع) در این دوره پرداخته شده است. در این مقاله با استفاده از روش اسنادی و کتابخانه ای اطلاعات مورد نیاز جمع آوری و در چارچوب مدل چرخه ای سیاست گذاری تحلیل شده است. بر اساس مدل چرخه ای برای تحلیل سیاست های فرهنگی ابتدا «مسئله شناسی» و در ادامه «طراحی و انتخاب» سیاست و پس از آن «اجرا» و در نهایت «ارزیابی» سیاست صورت خواهد گرفت. مسائل فرهنگی این عصر در سه دسته: مسائل دستگاه خلافت، مسائل فرهنگ عمومی و مسائل فرهنگ شیعی تحلیل شده اند و سپس سیاست های فرهنگی امامان این عصر (ع) بررسی و تحلیل شده است؛ سیاست هایی که از لایه های بنیادین فرهنگ (اعتقادات و ارزش ها) تا لایه های رفتاری را مورد تاثیر قرار داده اند.
    کلید واژگان: فرهنگ, سیاست فرهنگی, امام نهم, دهم و یازدهم (ع)}
    Roohollah Dehghani *
    The infallible Imams have been selected religious leaders for the human society, who explained the message of the divine prophets and were guides for people. A large of part of their efforts has been devoted to the cultural development of their own era. After Imams passed the ups and downs of the aftermath of the death of Prophet Muhammad, and after Imam Reza accepted the role of the Crown Prince of Al-Ma’mun and Imam’s martyrdom until the absence of Imam Mahdi, the ninth, tenth, and eleventh imams played this important role. The present article purports to examine the cultural polices of these Imams in this period. This research has collected the necessary information based on documentary and library methods, and has analyzed it in accordance with the cyclic model of policymaking. According to this model, analyzing the cultural policies involves identifying the problem, designing and selecting the ploy, and finally evaluating that policy. The cultural issues of this era have been classified in three groups: the issues of caliphate, the issues of public culture, and the issues of Shiite culture. Then, the cultural policies of the Imams of this era have been analyzed. These policies have influenced the fundamental layers of culture (beliefs and values) as well as the behavioral layers.
    Keywords: Culture, Cultural policy, The ninth, tenth, eleventh Imams (A.S.)}
  • سهیلا صادقی فسایی*، قاسم زائری
    آنچه «گفتمان تهاجم فرهنگی غرب» نامیده می شود از ابتدای دهه هفتاد شمسی به گفتار غالب در سیاست گذاری فرهنگی جمهوری اسلامی بدل شد و هدف از آن مقابله با تاثیرات فرهنگ مهاجم غرب و برنامه ریزی برای حفظ و تعمیق فرهنگ دینی و ارزش های اسلامی بود. هدف این مقاله بررسی «گفتمان تهاجم فرهنگی» بر اساس منطق «نقد درونی» است. مقاله نشان می دهد که به واسطه برخی تغییرات گسترده عینی و شناختی در دو دهه اخیر و پیدایی روندهای فرهنگی دائما تحول یابنده جهانی، برخی ناسازه ها و عدم توافق ها در این گفتمان پیدا شده اند: عدم توافق بر سر مقابله با امر «مدرن» یا «غربی»، «هنجاری» یا «غیرهنجاری» بودن فرهنگ، تاثیر «اسطوره ژاپن» بر ذهن سیاست گذاران فرهنگی، مناقشه بر سر «تاریخ تهاجم فرهنگی»، معضله «تعریف فرهنگ»، مسئله تعیین مصادیق «فرهنگ مهاجم»، گذار از «تهاجم فرهنگی» به «جنگ نرم» و «تحولات حوزه سیاست گذاری» از جمله دشواری های اصلی در گفتمان تهاجم فرهنگی غرب هستند که باید بر اساس اهداف نخستین این گفتمان و نیز تغییرات کنونی مورد بازنظریه پردازی قرار گیرند.
    کلید واژگان: تهاجم فرهنگی غرب, انقلاب اسلامی, فرهنگ مهاجم, سیاست گذاری فرهنگی}
    Soheila Sadeqi Fasaei*, Qasem Zaeri
    The discourse of western cultural invasion has been the dominant discussion in the Islamic Republic of Iran’s policy-making in order to resist the effects of western invading culture first and plan for preserving and strengthening religious culture and Islamic values then. The aim of this paper is to review “the discourse of cultural invasion” based on the logic of “internal criticism”. This study demonstrates that due to some real and cognitive widespread changes in the last two decades and the emergence of universal ever-changing cultural trends, there has appeared some inconsistencies and disagreements in the discourse: disagreement on fighting ‘modern’ or ‘western’ issue, ‘normality’ or ‘abnormality’ of culture, the effect of ‘Japanese Myth’ on the mind of cultural policy-makers, negotiations on the ‘history of cultural invasion’, the problem of ‘the definition of culture’, the referents of ‘the invading culture’, transition from ‘cultural invasion’ to ‘soft war’, and the developments in the field of ‘policy-making’ are of major difficulties in the discourse of western cultural invasion, which must be re-theorized according to its initial aims and current changes.
    Keywords: Western cultural invasion, Islamic Revolution, invading culture, cultural policy, making}
  • محمدرضا بهمنی*
    میان نظریه و روش، یک بار در مقام تولید نظریه و بار دیگر در مقام کاربست آن، دو نقطه تماس متصور است. در مقام کاربست نظریه، یعنی شناخت و چاره جویی برای مسائل فرهنگی و اجتماعی جوامع (که تحت عنوان کارویژه سیاست گذاری فرهنگی معنا می یابد)، مراجعه به نظریه های علوم اجتماعی (به عنوان ظرفیت حوزه نظر) انکارناپذیر است. ترجمه و تدریس این نظریه ها در مراکز دانشگاهی کشور و به تبع آن کاربست آن ها در فرآیند مسئله شناسی، تصمیم گیری و اجرا، از واقعیت های امروز جامعه ما نیز هست. اما در این رهگذر، مسئله این است که نظریه های علوم اجتماعی برون زا، غالبا برای حل مسائل جوامع مبدا عرضه شده اند که با مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه ما ناهمگونی های (معرفتی و غیرمعرفتی) بسیاری دارند. بنابراین شایسته است شیوه برخورد و مواجهه با این نظریه ها، هوشمندانه باشد. مقاله حاضر، «شناخت چالش های مکاتب روشی موجود»، «اتکا به مبانی معرفتی درون زا» و «لحاظ نیازها و زمینه های فرهنگی و اجتماعی درونی» را از الزامات این هوشمندی دانسته و تلاش کرده تا با بازخوانی اصول و مبانی اندیشهٔ صدرایی، خطوط راهنمایی را برای استفاده ازاین گونه نظریه ها در عرصه سیاست گذاری فرهنگی پیشنهاد نماید.
    کلید واژگان: سیاست گذاری فرهنگی, نظریه های علوم اجتماعی, روش, روش شناسی, حکمت صدرایی, کاربست نظریه}
    Mohammad Reza Bahmani*
    There are two contact points envisaged between theory and method; one in the theorizing and the other one in the applying of that theory. For applying the theories, meaning understanding and solving social and cultural issues of societies (entitled cultural policy making), referring to theories of social sciences (as theoretical capacity) is undeniable. Translating and teaching these western theoriesin our country’s academic centers followed by applying them in the processes of problem recognition, decision making, and execution is one of the realities of our today’s society. But the issue in hand is that outside social sciences theories, are often presented for solving their own local problems and have much discrepancy (both cognitive and none cognitive) with our society’s cultural and social problems. So the method of facing these theories should be intelligent. This article explained three necessities of this intelligence including: “identifying the challenges of the present methodological schools”, “relying on theintrinsic cognitive foundations”, and “considering the local fields of cultural and social needs”. It also tries to reexamine the principles and foundations of MollaSadra’s thoughts and proposes some guidelines to utilize such theories in the realm of cultural policy making.
    Keywords: cultural policy, making, social sciences theories, method, Methodology, MollaSadra wisdom, applying of theories}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال