به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « dialogue » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «dialogue» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عزت ملاابراهیمی*، پرستو قیاسوند

    در عصری که ادبیات عربی و غیر عربی فاقد داستان به معنای نوین آن بود، ناگاه قرآن کریم، داستان هایی را در قالب و ساختاری نوین عرضه کرد. قصص قرآن بسیار نمایشی و محسوس هستند و از عواملی که به این مساله کمک می کند، عناصر مختلف داستانی است. از مهم ترین و تصویرسازترین عناصر داستانی در قصص قرآنی، می توان به دو عنصر گفتگو و شخصیت اشاره کرد که در نمایش حوادث داستان بسیار موثربه شمار می روند، آن گونه که حادثه را بدون شخصیت و شخصیت را بدون گفتگو نمی توان تصور کرد و در هیچ دوره ای جدال بین انبیا و کفار و گفتمان ایشان با مردم عادی از این عناصر خالی نبوده است. از این رو نگارنده در این مقاله کوشیده است تا با روشی توصیفی - تحلیلی به بررسی دو عنصر گفتگو و شخصیت در داستان حضرت موسی7 بپردازد و ابعاد زیباشناختی آن را تبیین کند. از یافته های چنین تحقیق برمی آید که یکی از مظاهر اعجاز قرآن کریم، از وحدت و انسجام بین آیات نشات می گیرد و این تناسب و هماهنگی در بین عناصر متعدد داستانی به وضوح قابل مشاهده است. این اتحاد به منظور تحقق اهداف دینی در سراسر داستان های قرآنی است؛ به گونه ای که همه اجزادر کنار هم یک ساختار منسجم و هماهنگی را تشکیل داده اند

    کلید واژگان: کلیدواژه ها: قرآن کریم, حضرت موسی(ع), عناصر داستانی, گفتگو, شخصیت}
    Ezzat Molla Ebrahimi *, Parasto Ghiasvand

    In an era when both Arabic and non-Arabic literature lacked narratives in their modern sense, the Holy Quran suddenly introduced stories in a novel format and structure. The narratives in the Quran are highly vivid and tangible, and one of the most important and imagery-evoking narrative elements in Quranic stories is the dialogue and character elements. These elements play a significant role in depicting the events of the story, as the narrative cannot be imagined without characters, and characters cannot be fully understood without dialogue. Throughout history, there has always been interaction between prophets and disbelievers, and their discourse with ordinary people has never been devoid of these elements. Therefore, in this article, the author endeavors to examine the two elements of dialogue and character in the story of Prophet Moses using a descriptive-analytical method and elucidate its aesthetic dimensions. The findings of such research reveal that one of the manifestations of the miraculous nature of the Holy Quran stems from the unity and coherence among its verses, and this harmony among various narrative elements is clearly observable. This unity is aimed at achieving religious objectives throughout the Quranic stories, so much so that all elements together form a cohesive and harmonious structure

    Keywords: Holy Quran, Prophet Moses, narrative elements, dialogue, character}
  • ابوالفضل خوش منش، رامین طیاری نژاد*
    اعجاز قرآن از کهن ترین و پربسامدترین مسئله ها در مطالعات قرآنی و کلامی است. در این میان، وجه شناسی اعجاز بیش از سایر ابعاد مورد توجه قرار داشته و درک آن علی الاغلب به مخاطب خاص نخبگانی محدود شده است. این پژوهش درصدد است با روش تحلیل محتوای کیفی مجموعه ای از آیات حاوی دیالوگ میان دو دیدگاه مخالف و موافق درباره آیت مندی قرآن، با رویکردی نو به واکاوی کیفیت درک اعجاز قرآن ناظر به مخاطب عام بپردازد. یافته های تحقیق حاکی از تکیه ویژه قرآن بر اسلوب دیالوگ در بیان مسئله آیت مندی قرآن و دلالت های ویژه ای در این زمینه است. «هدایت» کانونی ترین مشخصه این اعجاز است. هدایت خاص قرآن دانایی صرف نیست که از ایمان و عقیده منفک باشد، بلکه نوعی برانگیختگی درونی است که فرد را به حقیقتی باورمند و مشتاق می کند؛ ماهیت این هدایت به گونه ای است که تحقق آن، مستلزم و توام با درک آیت مندی قرآن نیز می باشد. آیت مندی (اعجاز) قرآن کریم را می توان با «اعجاز دفعی» و «اعجاز تدریجی» صورت بندی کرد. نمود اعجاز دفعی قرآن در «لینت قلب» است و این پدیده در «ساحت فردی» رخ می دهد و نمود اعجاز تدریجی در «الفت قلوب» است و این پدیده طی فرایندی معین در «ساحت اجتماعی» رخ می دهد که می توان از آن به جلوه اجتماعی اعجاز قرآن تعبیر نمود. عامل اصلی در این رخداد، تاکید بر «هویت زبانی» قرآن از طریق «تلاوت و استماع» است. «دیالوگ با قرآن» مهارتی است که به کارگیری آن در موقعیت مناسب، می تواند اسلوب موثری در ظهور اعجاز دفعی قرآن نزد مخاطب عام و زمینه ساز اعجاز تدریجی آن باشد.
    کلید واژگان: قرآن کریم, اعجاز قرآن, زبان قرآن, دیالوگ, هدایت, تحلیل محتوا}
    Abolfazl Khoshmanesh, Ramin Tayyarinejhad *
    The miracle of the Quran is one of the oldest and most frequent issues in Quranic and theological studies. In the meantime, the morphology of Ejaz has received more attention than other dimensions and its understanding is mostly limited to a specific elite audience. This research aims to analyze the qualitative content of a collection of verses containing a dialogue between two opposing and agreeing points of view about the verses of the Qur'an, with a new approach to analyze the quality of the understanding of the miracles of the Qur'an for the general audience. The findings of the research show that the Qur'an relies on the dialogue style in expressing the issue of the verses of the Qur'an and special implications in this context. "Guidance" is the most central feature of this miracle. The specific guidance of the Qur'an is not mere knowledge that is separated from faith and belief, but it is a kind of inner arousal that makes a person believe and yearn for a truth; The nature of this guidance is such that its realization requires and is accompanied by the understanding of the verses of the Qur'an. The verses (miracles) of the Holy Qur'an can be formulated as "repulsive miracles" and "gradual miracles". The manifestation of the repulsive miracle of the Qur'an is in the "lint of the heart" and this phenomenon occurs in the "individual field" and the manifestation of the gradual miracle is in the "distraction of hearts" and this phenomenon occurs during a certain process in the "social field" which can be transformed into a social manifestation. He explained the miracles of the Qur'an. The main factor in this event is emphasizing the "linguistic identity" of the Qur'an through "recitation and listening". "Dialogue with the Qur'an" is a skill that, using it in the right situation, can be an effective method in the appearance of the repulsive miracle of the Qur'an to the general audience and the foundation of its gradual miracle.
    Keywords: Holy Qur'an, miracles of the Qur'an, language of the Qur'an, Dialogue, content analysis}
  • قاسم درزی*
    مطالعه میان رشته ای صحیح ملازم با آگاهی و تسلط بر سه سطح از الزامات است: الزامات معرفت شناختی، روش شناختی، و زبان شناختی. ساحت زبانی یکی از مهمترین ساحت های علوم است که در ارتباط بیناعلومی لازم است مورد نظر قرار بگیرد. زبان قرآن و زبان علم نیز در زمره مهمترین بخش ها در ساحت زبانی است. تاکنون دو رویکرد عمده پیرامون زبان قرآن در میان قرآن پژوهان مورد نظر بوده است: رویکرد فلسفی-هرمنوتیکی و رویکرد متنی. قرآن پژوهان مسلمان عمدتا به رویکرد اول و خاورشناسان غالبا به رویکرد دوم تمایل داشته اند. در این میان نسبت زبان قرآن و زبان علم آنهم با رویکرد متن محور کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش با مد نظر قرار دادن همین رویکرد به اهم تمایزات زبان قرآن با زبان علم پرداخته و این تمایزات را در قالب 5 قسمت مورد نظر قرار داده است: 1- کاربست ابهام و ایهام زبانی؛ 2- کاربست تشبیه، استعاره، و مجاز؛ 3- کل نگری و چندمعنایی؛ 4- کاربست زبان خطابه و دیالوگ؛ و 5- کاربست تعقید لفظی. کاربست این 5 زبان در قرآن تمایز واضحی با علم دارد و همین امر نیز موجب می شود ارتباط قرآن با علوم انسانی و تجربی بسیار پیچیده گردد.
    کلید واژگان: زبان قرآن, زبان علم, ابهام و ایهام, کل نگری و چند معنایی, خطابه و دیالوگ, تعقید لفظی}
    Ghasem Darzi *
    The true interdisciplinary study needs knowledge and mastery in three levels of epistemological, methodological and linguistic requisites. The linguistic level is one of the most important fundamental levels in science, which needs to be considered in interdisciplinary communication. Two major approaches about the language of the Qur’an are considered by researchers till now: philosophichermeneutics and textual. Muslim researchers are interested in the former approach and orientalists frequently incline to the latter. Although the relation between the language of the Qur’an and the language of science with text-oriented approach is less frequently taken into account. Considering the foresaid approach in this article, the author studies the differences between the language of the Qur’an and the language of science and classifies them into five categories: 1. The use of ambiguity and linguistic amphibology; 2. The use of analogy, metaphor and metonymy; 3. Holism and polysemy; 4. The application of the language of sermon and dialogue; 5. The application of verbal complexity. The use of these five linguistic features of the Qur’an is to a large extent different from their use in science. It thus causes complexity in the relation between the Qur’an and humanism on the one hand and experimental sciences on the other.
    Keywords: The language of the Qur’an, the language of science, ambiguity, amphibology, holism, polysemy, sermon, dialogue, verbal complexity}
  • امید قربانخانی*

    «گفتگو با متن» الگوی مشترکی است که هم شهید صدر در تفسیر موضوعی و هم گادامر در هرمنوتیک فلسفی به عنوان عامل تحقق فهم، بر آن تاکید کرده اند. از آنجا که رویکرد شهید صدر به «فهم متن قرآن» توصیه ای و رویکرد گادامر به «فهم متن» توصیفی است، پژوهش حاضر از رهگذر مطالعه تطبیقی این دو رویکرد، میزان روایی دیدگاه روش شناختی شهید صدر را مبتنی بر دیدگاه پدیدارشناختی گادامر مورد بررسی قرار داده و به پی جویی این پرسش پرداخته است که بایدها و نبایدها در روش تفسیری شهید صدر تا چه اندازه منطبق بر هست ها و نیست ها در هرمنوتیک گادامر است؟ به جهت آن که الگوی مذکور در اندیشه این دو متفکر خاستگاه یکسانی ندارد و تشابه دو نظریه ساختاری است، پژوهش حاضر از نوع «مطالعات تطبیقی کلان مبتنی بر همسانی ساختاری» به شمار می آید. بررسی عناصر گفتگو در هر دو نظریه مشروعیت هستی شناختی الگوی «گفتگو با متن» در تفسیر موضوعی را به اثبات رسانده و نشان می دهد که تفاوت های دو نظریه ریشه در اموری خارج از ماهیت و فرآیند فهم دارند و از این رو به اعتبار هستی شناختی روش تفسیر موضوعی خللی وارد نمی کنند.

    کلید واژگان: تفسیر موضوعی, هرمنوتیک فلسفی, شهید صدر, گادامر, گفتگو, فهم متن}
    Omid Qorbankhani*

    As a factor for realizing the phenomenon of understanding, “dialogue with the text” is a common paradigm has been greatly emphasized by both Muḥammad-Bāqir al-Ṣadr (1935-1980) in his thematic interpretation of the Qur’an and Hans-Georg Gadamer (1900- 2002) in his philosophical hermeneutics. Of course, the former’s approach to understanding the Qur’anic text seems normative, while the latter’s approach to understanding the text per se is descriptive. Through a comparative study of these two different approaches, the present study has examined the validity of al-Ṣadr’s methodological viewpoint according to Gadamer’s phenomenological perspective. In addition, it has endeavored to pursue this crucial question to what extent do’s and don’ts in al-Ṣadr’s interpretive method correspond to the is and isn’t of Gadamer’s hermeneutics. However, the suggested model does not have the same origin in the thought of these two leading thinkers. The similarity of their theories seems structural, hence, the present study can evidently be categorized as an example of macro-comparative studies based on structural similarities. Investigating the elements of conversation in both theories has convincingly proved the legitimacy of “dialogue with the text” as a model for the thematic interpretation of the Qur’an. It shows as well that the differences between the two theories stem from some issues outside the essence and process of understanding and therefore do not methodologically undermine the ontological validity of the thematic interpretation.

    Keywords: Qur’an, thematic interpretation, philosophical hermeneutics, understandingthe text, dialogue, Muḥammad-Bāqir al-Ṣadr, Hans-Georg Gadamer}
  • Sayyed Mohammad Reza Hejazi*

    There are two stages of interreligious dialogue, that is, political and academic, each of which has its own goals and requirements. The Holy Qurân presents an exclusive proposal of an interreligious dialogue that might be successfully fulfilled in the context of its methodological elements and prerequisite assumptions. The exploration of certain academic goals of interreligious dialogue according to the verses of the Holy Qurân is one of the preliminary aims of this paper. In addition, the Quranic prerequisite assumptions for an academic interreligious dialogue will be elucidated and analyzed in this research.

    Keywords: Dialogue, Interreligious Discourse, Mutual Understanding, Methodology of Dialogue}
  • روح الله صفریان گرمه خانی*، سید جواد امام جمعه زاده، امیرمسعود شهرام نیا

    امام رضا (ع) در دوره خاصی از نظر فکری و اجتماعی به سر می بردند. ایشان تحت شرایطی پیشنهاد منصب ولایت عهدی از طرف مامون را می پذیرند و سعی دارند جامعه را با راهبردهایی منطقی در مسیر حقیقی دین اسلام هدایت کنند. هدف اصلی این مقاله این است که چهارچوب تحلیلی چهارمرحله ای اسپرینگز بر راهبردهای امام رضا (ع) در آن دوره برای هدایت مردم و تمشیت امور را بازسازی کند. بر این اساس، ابتدا به ارزیابی و چشم انداز ایشان از مشکلات و وضعیت آن روز جامعه اسلامی می پردازد. سپس بی نظمی و ناهنجاری های جامعه را از نظر آن امام ریشه یابی می کند. همچنین جامعه مطلوب و راه حل امام رضا (ع) برای رسیدن به آن را مطالعه می کند. از نظر امام رضا (ع) مهم ترین مشکل و بی نظمی آن روز جامعه اسلامی، انحراف در وجوه گوناگون از دین اسلام است. ایشان راه حل مشکلات را پیاده کردن یک ساختار اجتماعی و سیاسی خاص در چهارچوب اسلام می داند که در قالب امروزی آن ایجاد نوعی حکمرانی مطلوب است. البته ایشان قبل از ولایت عهدی، بیشتر حوزه اجتماعی حکمرانی را دنبال و پس از آن به تمام ابعاد توجه می کند. تحقق این حکمرانی هم در قالب گفت وگو در تمام ارکان اجتماعی است. آن امام بزرگوار از این طریق و با اعتماد، همبستگی و مشارکت اجتماعی و به عبارتی با ایجاد سرمایه اجتماعی بسیاری از اهداف خود را تحقق می بخشد

    کلید واژگان: حکمرانی, گفت وگو, سرمایه اجتماعی, سیاسی}
    Ruhollah Safarian *, Seyyed Javad Emamjomezadeh, AmirMassoud Shahram Nia

    Imam Riḍā (as) lived in a special period in terms of intellectual and social. Under certain conditions, he accepted the offer of a guardianship position from Maʾmūn and tried to lead the society with logical strategies in the true path of Islam. The main purpose of this article is to reconstruct the four-stage analytical framework of Springs on the strategies of Imam Riḍā (as) in that period to guide the people and manage affairs. Accordingly, this study first evaluates and perspectives on the problems and situation of the Islamic society at that time then finds the irregularities and anomalies of the society from the Imam's point of view. It also studies the desired society and the solution of Imam Riḍā (as) to achieve it. According to Imam Riḍā (as), the most important problem and disorder of that period of the Islamic society is the deviation from the Islamic religion in various aspects. He considers the solution to the problems to be the implementation of a special social and political structure within the framework of Islam, which in its current form is the creation of a kind of desirable governance. Of course, before accepting the governorship, he follows up most of the social spheres of governance and then pays attention to all aspects. The realization of this governance is also in the form of dialogue in all social pillars. In this way, the great Imam achieves many of his goals through trust, solidarity and social participation, in other words, by creating social capital.

    Keywords: Governance, Dialogue, Social Capital, Politics}
  • Syafaatun Almirzanah *
    A Sufi or Mystic is someone who has an opportunity  or has access to download more meanings. Using  the interpretation, which is adapted by those  most stepped in the spiritual tradition of Islam, i.e.,  Sufism, does not mean that it denies the importance  of the other exegetical genres—linguistic, legal,  philosophical or theological; each has its place in  the overall matrix of interpretation and application.  But today we are more urgently in need of a return  to the spiritual source of Islam than ever before; thus,  special attention should be paid to mystical, spiritual  and metaphysical dimensions of the revelation, and  to those authorities within the tradition who probe  and disclose the depths of meaning within the  Scripture. Ibn al-‘Arabī is acclaimed to be one of the  greatest Sufi masters of all the time. With respect to  scriptural hermeneutics, he appears to be convinced  in the infinite potential for meaning inherent in the  nature of divine revelation, especially in the form of  sacred scripture. Such an understanding of the nature  of scripture can be invaluable in dialogue to create  a peaceful coexistence because it demands that the  person of faith not only take a stance of conviction  within the teachings of his or her sacred texts, but also  that they realize that this conviction—however deep it  may be—does not restrict or exhaust in any way the  potential meaning of these texts.
    Keywords: Sufism, Ibn al-‘Arabī, Hermeneutics, religious diversity, Dialogue}
  • محدثه قادری *، حسین خاک پور
    روش امام صادق(ع) در گفتگو، سبک و روشی جامع است، ایشان در مواجهه با هر فردی، ضمن توجه به شرایط روحی و فکری او، به سبکی خاص،گاه چند روش را به صورت ترکیبی به کار می برد. هدف نوشتار حاضر، بررسی و تحلیل سبک بحث و گفتگوی امام صادق(ع) با مراجعین به ایشان، ذیل دو عنوان کلی "اصول حاکم بر ساختار بحث و گفتگوی امام" و "اصول حاکم بر محتوای بحث و گفتگوی امام صادق(ع)" می باشد. این تحقیق با روش توصیفی-تحلیلی و با رویکرد روایی و مطالعه ی تاریخی انجام شده و نتایج نشان می دهد، سبک گفتگوی امام صادق(ع) جامع بوده؛ از این رو گاهی یک گفتگو، هم استدلالی، هم عقلی و هم تمثیلی است و در عین پایبندی به اصول و ارزش های اخلاقی، توکل به خدا و برهان گرایی، سبک های متفاوتی را نیز در مکالمات شان به کار گرفته اند؛ گفتگوی قرآن محور وگفتگوی تعلیمی از جمله ی سبک های ایشان به شمار می آید. آنچه در تمامی مکالمات و گفتگوهای امام(ع) یکسان و مورد توجه است، رعایت حال مخاطب و اصول اخلاقی، سپس به کارگیری سبک های مختلف در گفتگو با وی می باشد.
    کلید واژگان: امام صادق(ع), گفتگو, سیره اجتماعی}
    mohaddeseh ghaderi *, hossain khakpour
    Imam Sadiq's method in dialogue is a comprehensive style and method. In dealing with each individual, he often applies a number of combined methods with his particular style, while simultaneously paying attention to his mental and psychological conditions. This paper aims to examine and analyze the style of discussion and dialogue of Imam Sadiq (AS) with his visitors, under two general titles of "Principles Governing the structure of the Imam's discussion and dialogue" and "Principles governing the content of the Imam's discussion and dialogue". This research has been done by descriptive-analytical method and with the approach of narrative and historical study. The results show that the style of dialogue of Imam Sadiq (AS) is comprehensive; therefore, sometimes a dialogue is argumentative, intellectual and allegorical, and he has applied different styles in his conversations while he has been principled to the ethical values, trust in God and rationalism. Qur'an based dialogue and educational dialogue is one of his styles. What is considered to be the samein all the dialogues and conversations of Imam (AS) is the observance of the visitors’ conditions and ethical principles, and then using different styles when having a conversation with him.
    Keywords: Imam Sadeq (AS), Dialogue, Social Biography}
  • عماد افروغ *
    این مقاله می کوشد تا با الهام از عام گرایی توحیدی ادیان ابراهیمی، نگاهی فرادینی (فرااسلامی و فرامسیحی) به پدیده ها داشته باشد. نگاهی که مرزهای دینی، نژادی- قومی، جغرافیایی- تاریخی، طبقاتی، جنسیتی و فرهنگی را در می نوردد و ضمن توجه به تفاوت ها و کثرت ها، اسیر تفاوت گرایی و دوگانه نگری نمی شود. باور به توحید، می تواند زیرساحت استواری برای نگرش ناثنوی یا غیر دوگانه باشد.
    متاثر از این نگاه و با باور به حقایق وجودی عالم، به حقوق هستی شناسانه انسانی در ابعاد فردی و اجتماعی و بازتابش بر نیازهای ثابت و منبسط او دست می یابیم. از این منظر، پیش شرط های یک حیات مسالمت آمیز و به دور از خشونت و افراطی گری در عوامل یازده گانه ذات مشترک و طبعا حق یکسان در برابر انسان ها، توجه به جهت و غایت آفرینش، دیگرگرایی، عشق و محبت، شکیبایی و گذشت، توجه به تفاوت ها و کثرت ها، همکاری متقابل، مسئولیت پذیری و وحدت در عین کثرت، منطق احتجاج و فرهنگ گفت وگو، عدالت اجتماعی و رفع نیازمندی ها، دولت وحدت گرا، جهان نگری و عام گرایی و نهادهای بین المللیرا بررسی و در نهایت، موضع ادیان مورد نظر به اختصار معلوم شده است.
    کلید واژگان: عام گرايي, ناثنويت گرايي, گفت وگو, حقايق وجودي, ديالکتيک, افراط گرايي}
    Emad Afrough*
    This article, inspired by monotheistic generalism of the Abrahamic religions, tries to have a trans-religious (trans-Islamic and trans-Christian) look at the phenomena. A look that transcends the religious, racial-ethnic, geographic-historical, class, gender, and cultural boundaries, and while considering differences and pluralities, is not captivated by differentialism and dualism. Belief in monotheism can be a solid foundation for a non-dualist view.
    Affected by this view and by believing in the existential truths of the universe, we reach the ontological human rights in individual and social dimensions and their reflection on its fixed and expanding needs. From this perspective, the preconditions for a peaceful life, away from violence and extremism, are examined based on the eleven elements of common nature and, naturally, the same right to human beings, attention to the direction and the ultimate purpose of the Creation, altruism, love and affection, patience and forgiveness, attention to differences and pluralities, mutual cooperation, responsibility and unity at the same time plurality, the logic of reasoning and culture of dialogue, social justice and satisfying needs, the unifying government, universalism and generalism, and international institutions, and finally, the position of the above religions has been briefly outlined.
    Keywords: generalism, non-dualism, dialogue, existential truths, dialectics, extremism}
  • Zahra Sadat Hashimi
    The Khawarij were an extremist group that were apparently pious individuals. However¡ due to their fanaticism and ignorance they were not able to comprehend the reality of Islam. The roots of this movement go back to the beginning of Islam. However¡ this movement actually appeared in the event of Siffin¡ after the treachery of Umar ibn Aas. The Commander of the Faithful (a) was the ruler of Islamic society at that time. In order to combat this movement he utilized many different methods. The main goal of the Commander of the Faithful (a) was the prevention of corruption in the nation of the Prophet of Islam (s) and the guidance of Khawarij. He also wanted to make the Muslim nation aware of what this movement would lead to. Because of this the Commander of the Faithful (a) tried to be tolerant towards the Khawarij and overlooked many of their faults. He attempted to have dialogue with them. In the end¡ when all else failed¡ he fought with them as they did with him.
    Keywords: Khawarij, Imam Ali (a), the methodology of tolerance, dialogue, an eye for an eye}
  • سیدابوالقاسم حسینی زیدی، حسن نقی زاده*، سید مرتضی حسینی شاهرودی
    طبق گزارش قرآن کریم، بعد از صدور محکومیت مجرمان در قیامت، از جهنم پرسیده می شود که آیا باز هم برای سکونت کفار و بیگانگان مکانی باقی است؟ دوزخ پاسخ می دهد: آیا مجرمی باقی مانده است؟ در این باره سه تفسیر ارائه شده است: برخی از مفسران این آیه شریفه را نوعی تمثیل و بیان زبان حال دانسته اند که خداوند به لسان تکوین از جهنم می پرسد و دوزخ هم به زبان حال پاسخ می گوید. جمع دیگری بر این باورند که آخرت سرای حیات و زندگی واقعی است و جهنم هم از حیات و شعوری برخوردار بوده و سخن از پاسخ است. در کنار این دیدگاه ها، اندکی از مفسران در این باره به حذف مضاف قائل اند و می گویند: خطاب خداوند به موکلان جهنم است و خداوند می خواهد که از آنان اقرار بگیرد.
    این نوشتار پس از بیان مستندات و دلایل هر یک از این دیدگاه ها و بررسی آن ها، به این نتیجه دست یافته است که باید دیدگاه دوم را ترجیح داد و به کارکردهای نظریه اول هم پایبند بود زیرا آیه با ایراد این پرسش و پاسخ می خواهد به این امر اشاره کند که قهر و عذاب خداوند از اینکه همه مجرمان را احاطه کند، قاصر نیست و با حقیقی دانستن مفاد آیه هم می شود آنچه را که مدعیان تمثیلی بودن آیه در پی آن هستند، تامین شود. از این رو تا زمانی که دلیلی متقن و قابل قبول برای روی گرداندن و انصراف از ظاهر آیه به دست نیاید، نباید از آن رویگردان بود.
    کلید واژگان: جهنم, گفتگو, زبان تمثیلی, زبان نمادین, زبان حال}
    Seyyed Abolghasem Hosseini Zaidi, Hasan Naghizadeh*, Seyyed Murteza Hosseini Shahrudi
    According to the Holy Quran, after sentencing the guilty on Day of Judgment, Hell is asked whether it still remains a place to settle infidels and aliens. Hell answers: does it remain any guilty? Three comments have been presented in this case: Some commentators have seen this verse as a kind of metaphor and non-verbal language that God asks from Hell in the language of Genesis and Hell answers in that language; some others believe that the hereafter is the abode of life and a real life and Hell also has of life and intelligence and the problem is the answer. In addition to these ideas, some commentators believe in removing the determining noun in this regard and say that God addresses the clients of Hell and God wants them to admit. Expressing the documents and the reasons of these ideas of and reviewing them, this article has concluded that the second view has to be preferred and must be committed to the functions of the first theory, because the verse with this FAQ wants to point out that surrounding of God’s anger and punishment to all the criminals do not fall short and believing in actuality of the verse also provides the allegorical claims. Therefore, as long as there is not any acceptable and strong reason for disregarding the literary meaning of the verse, it should not be turned away.
    Keywords: Hell, Dialogue, Figurative language, Symbolic language, Non, verbal language}
  • سید محمدرضی آصف آگاه
    در این مورد که آیا زمینه سازی برای ظهور و حکومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف لازم است، یا بالعکس، این که وظیفه ما زمینه سازی نیست و از ما فقط عمل به دستورات دینی را خواسته اند؛ دو دیدگاه وجود دارد. بررسی این دو دیدگاه به طور مبسوط، مجالی وسیع می طلبد. نیز زمینه سازی را از ادله و راه های گوناگونی می توان اثبات کرد. در این مقاله، به اثبات ضرورت زمینه سازی با استفاده ازآیات و روایات و همچنین نصرت و یاری امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می پردازیم و شاخصه های نصرت الاهی را بیان می کنیم.
    در این نوشتار، پس از معنا کردن واژه «نصرت» و واژه های همگون با آن؛ و نیز تعریف زمینه سازی و مراتب آن؛ به بیان ارتباط نصرت با زمینه سازی (به سه بیان) و ضرورت زمینه سازی می پردازیم. سپس به اثبات ضرورت زمینه سازی با استفاده از روایات نصرت خواهیم پرداخت.
    کلید واژگان: روایات, زمینه سازی ظهور, نصرت, عون, صحبت}
    Aasefagah, Seyyed Mohammad Razee
    The present research is about whether it is needed to pave the ground for the Appearance of Imam Mahdi (A.S) or not. About whether it is our duty to pave the ground (prepare) or we are just ordered to act upon the religious practices, there are two views. Studying these two views in detail takes an expanded opportunity. Also, preparation can be proved by different evidences and ways. In this article, we prove the need for preparation using verses and narratives and also assistance and help of Imam Mahdi (A.S) and state the characteristics of Divine help. In this paper, after defining the word “victory” and similar terms; and also defining preparation and its different levels, we state the relation between victory and preparation (in three expressions) and the need for preparation. Then, we prove the preparation using triumphal (victory) narratives.
    Keywords: narratives, preparation for Parousia, victory, help, dialogue}
  • حسین ایمانیان، زهره نادری

    نویسندگان این جستار، بر این باورند که اسلوب «امر و نهی» و سخن گفتن از بالا که مهم ترین سبک رایج در سروده های زهد به شمار می آید، تا اندازه زیادی متاثر از خود محیط عرب زبان و متون دینی آن به ویژه کتاب آسمانی قرآن بوده که پیش از ظهور در شعر زهد، در گفتار واعظان و خطیبان سده نخستین اسلامی، نمود یافته است. این تاثیر را هم در رو ساخت سروده های زهدی می بینیم و هم در ژرف ساخت آن.
    به نظر می رسد نوع گفتمان حاکم در جامعه عباسی که مورد مطالعه ما در این جستار است، بیش ترین تاثیر را در شکل گیری چنین شیوه گفتمانی (امر و نهی از بالا و کوچک پنداشتن مخاطب) در متون زهدی آن عصر داشته است. به دیگر سخن سبک گفتمان چنین متونی، شخصیت، نگرش و ذهنیت و خرد مردمان آن عصر را آینگی می کند. خود شیفتگی و خود کامگی گوینده و هیچ انگاری مخاطب، چکیده «امر و نهی» های موجود در متون زهدی است.

    کلید واژگان: شعر زهد, امر و نهی, قرآن, تک گویی, دیالوگ, گفتمان}
    Hossain Imanian, Zohreh Naderi

    The authors of this article believe that the style of "Commands and Prohibitions" is largely influenced by Arabic environment, and religious texts, especially the holy book the Quran. This effect is observed on the surface and in the infrastructure of the ascetic songs.
    It seems that the kind of discourse in the Abbasids society that is studied in this paper has the most influence in forming such a discursive practice in the literature of the age of that era. In other words, the discourse style of these texts shows personality, attitude, mentality and the wisdom of the people of that age. The speaker’s self-fascination and egoism and inattention towards the audience, are the abstract of the commands and prohibitions in the ascetic texts.

    Keywords: Poetry of Piety, The Quran, Monologue, Dialogue, Discourse}
  • بهناز پیامنی*
    سخن گفتن فرایندی ارتباطی است که طی آن پیامی از گوینده به مخاطب منتقل می شود و با توجه به چگونگی مخاطب و نحوه ی بیان پیام، گفتگو (= Dialogue) یا تک گویی (= Monologue) نام می گیرد. دیالوگ از لغت یونانی دیالوگوس (= Dialogos) گرفته شده که مرکب از «logos» به معنی کلمه و «dia» به مفهوم «میان و درون» است که ممکن است در برخی مواقع فاقد مخاطب خارجی باشد، به این معنی که شخص ممکن است اندیشه هایش را برای خود بیان کند یا برای مخاطبی که هیچ گونه پاسخ و عکس العمل آنی در برابر گفتار وی ندارد. بنابراین همه ی دعاها و اشعار غنایی را می توان به نوعی تک گویی محسوب داشت. بر این اساس، در این مقاله به بررسی گفتگو (دیالوگ) در برخی از داستاهای قرآن کریم، هم از دیدگاه گوینده و مخاطب و هم موضوع پرداخته شده است و از آنجا که هدف اصلی آن، بحث درباره ی گفتگوست، به صورت گذرا به برخی از تک گوئی ها در داستان های مورد بررسی اشاره شده است.
    کلید واژگان: قرآن کریم, داستان, گفتگو, تک گویی, گوینده, مخاطب}
    Behnaz Payamani*
    The speech exchange is an act of communication through which a message is transferred from the speaker to the hearer and so depending on the audience and the message being expressed, it takes the name of dialogue or monologue. Having been taken from the Greek word dialogos, dialogue consists of two parts: logos meaning “word” and dia meaning “within”. In some cases, dialogue lacks a external audience, i.e. the person tells his thoughts to himself or tells his thoughts to a person who does not show an immediate reaction or response towards his speech. Thus, we can regard all prayers and lyric poems as different kinds of monologue. Accordingly, this paper investigates the “dialogue” in some of the stories of the Holy Quran both from the view point of the speaker and the hearer as well as the subject matter. Although the main goal of this paper is to discuss the role of dialogue, some monologues are also examined in these stories.
    Keywords: The Holy Quran, Story, Dialogue, Monologue, Speaker, Audience}
  • یونس دهقانی فارسانی، سید کاظم طباطبایی
    تحول در فهم برخی روایات برجای مانده از پیشوایان دین، مسئله ای است که از دیرباز مورد توجه دانشمندان مسلمان بوده، و روش هایی نیز برای تحلیل این مسئله از سوی آن ها ابداع شده است. در کنار آن روش ها به کارگیری برخی مفاهیم پرکاربرد در حوزه علوم انسانی، در برخی موارد می تواند تحلیل قابل قبول تری از این مسئله در اختیار نهد. مفهوم «گفتمان» یکی از این مفاهیم است. در این نوشتار، تحول صورت گرفته را در فهم روایت «انا قتیل العبره» و کارکردهای گریه بر امام حسین(ع) در دوره معاصر(سده های 1314 قمری) نسبت به دوره متاخر تاریخ اسلام(سده های1012 قمری) با استفاده از مفهوم «گفتمان» مورد بررسی قرار داده ایم. یافته های پژوهش نشان می دهد که تحول در اندیشه سیاسی شیعه در دوران معاصر موجب شده است که گریه بر ابا عبدالله(ع) که در دوره متاخر، غالبا عاملی برای کسب ثواب و آمرزش گناه دانسته می شد، بیشتر عاملی برای مبارزه با ظلم و بیداد تلقی شود.
    کلید واژگان: انا قتیل العبره, گریه, اندیشه سیاسی شیعه, گفتمان, امام حسین(ع), فقه الحدیث}
    Yunus Dehqani Farsani, Seyyed Kadim Tabatabaie
    Changes in the understanding of some of the narrations from the religious guides, is an issue which has been the concern of the Muslim scholars for long time, and for analyzing it they have devised some methods. Besides these methods, employing some of the most used concepts in the field of humanities can in some cases provide a more acceptable analysis of this issue. The concept of dialogue is one of these concepts. In this article, the changes occurred over the understanding of the tradition of Qatil al- Abrah (murdered in tears), and the function of crying for Imam Hosein in the contemporary period (the thirteenth and the fourteenth centuries) in comparison to the previous periods of Islamic history (the twelfth and the tenth centuries) are discussed by means of “discourse”. The findings of the research show that the course of changes of political thoughts in Shia in the contemporary period causes that crying for Imam Hosein, which was chiefly deemed as a means of reward and redemption previously, is now mostly deemed as a factor for fighting against the injustice and cruelty.
    Keywords: Qatil al Abrah (murdered in tears), crying, political thought of Shia, dialogue, Imam Hosein, jurisprudence of tradition}
  • مهین شریفی اصفهانی

    آیات بسیاری از قرآن کریم عهده دار خطاب بندگان به خدا یا گفتگوی قشرهای مختلف مردم با خداست. این خطاب ها و گفتگوها غالبا با الفاظ «رب» و «ربنا» آغاز شده اند. نیایش های قرآنی از حیث محتوا بر سه قسم است: الف) نیایش های درخواستی و مطالبانه. ب) اعتراف آمیز و معترفانه. ج) شکوه آمیز و معترضانه. در این پژوهش با اشاره به انواع نیایش های قرآنی محتوای اغلب نها در جدولی فهرست شده اند.

    کلید واژگان: خطاب, گفتگو, نیایش, درخواستی, اعتراف, معترضانه}
    Mahin Sharifi Esfefani

    Many verses in the Qur'an include passages in which human beings, alone or as a group address God. These addresses and dialogues often start with the words 'Lord' or 'Our Lord'. The Qur'anic prayers could be classified into three groups according to their contents: Those in which something is asked from God? Those in which there is an admission of guilt? These in which a protest is stated? In the following study different types of the Qur'anic prayers have been pointed out and these prayers have been classified according to their contents into a table.

    Keywords: address, Dialogue, prayers, petition, confession, protestation}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال