به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "expressive miracle" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «expressive miracle» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی expressive miracle در مقالات مجلات علمی
  • زهره اخوان مقدم*
    بحث علم المناسبه به تعبیر قدما، نظم و انسجام به تعبیر متاخرین، و زنجیرمندی و بینامتنیت در قاموس زبان شناسی متن محور معاصر، از جمله مباحثی است که از بدو نزول قرآن تا عصر حاضر، مورد توجه قرآن پژوهان قدیم و جدید مسلمان و غیرمسلمان بوده است. امروزه برخی مستشرقان، معتقدند که قرآن توده ای درهم و نامنسجم است. همچنین تکرار آیات در قصص قرآنی ناشی از عدم انسجام آیات می باشد. با توجه به اهمیت بحث لازم است که در آیات مربوط به قصص قرآنی انسجام و زنجیرمندی آنها بررسی شود. نتایج تحقیق که به روش تحلیلی- توصیفی انجام شده حاکی از آن است که: الف. در سور اولیه مکی، خواننده با قصص تمام و کمال روبرو نیست و فقط، به رخدادهای اصلی آنها اشاره شده است؛ ب. اهداف در سور اولیه اخلاقی و تربیتی می باشد و شیوه بیان قصص، تند و کوبنده، و موسیقی یکنواختی بر سوره ها حاکم است؛ ج. بخش های روایی و به طریق اولی، قصص مکافات محور با آیات پس و پیش خود از یک سو و با سایر قصص مکافات محوردر سایر سور و همچنین در سطح کلان، با سیره پیامبر (ص)، روابط بینا- سوره ای و بینامتنی دارند؛ د. آغازین های روایی این قصص از یک یا چند الگوی مشترک و فرموله شده تبعیت می کنند؛ ه. بخش میانی قصص، رخدادهای سازه ای را در خود جای داده و در واقع، روایتگری قصص به این بخش بستگی مستقیم دارد؛ و. فرجامین روایی قصص، معمولا با آیه ای که ناظر به درس یا پیامی اخلاقی است، به پایان می آید؛ ز. قصص مکافات محور سور اولیه مکی، حامل اولین مراودات کلامی دین اسلام از طریق پیامبر(ص) محسوب می شوند، و مینیاتوری از کل قصص قرآنی ارایه داده و زمینه ذهنی مخاطبان قرآن را آماده می کنند.
    کلید واژگان: علم المناسبه, سور اولیه مکی, قصص مکافات محور, زنجیرمندی, اعجاز بیانی
    Zohre Akhavanmoghaddam *
    The discussion of appropriateness in the ancient interpretation, order and coherence in the later interpretation, and chaining and intertextuality in the contemporary text-oriented linguistics dictionary are among the topics that have been the focus of the old and new Muslim and non-Muslim Quran scholars from the beginning of the revelation of the Qur'an to the present age. Today, some orientalists believe that the Qur'an is a mixed and incoherent mass. Also, the repetition of verses in Quranic stories is due to the incoherence of the verses. Considering the importance of the discussion, it is necessary to examine the coherence and chaining of the verses related to the Quranic stories. The results of the research, which was carried out by the analytical-descriptive method, show that: a. In the early Meccan surahs, the reader is not faced with complete stories and only their main events are mentioned; b. The goals in the first surahs are moral and educational, and the way of telling stories is sharp and striking, and monotonous music dominates the surahs; c. Narrative parts and in a first way, retribution-oriented stories with the verses before and after them on the one hand, and with other retribution-oriented stories of other surahs, as well as on a macro level, with the life of the prophet (PBUH), have inter-surah and intertextual relationships; d. The narrative beginnings of these stories follow one or more common and formulated patterns; e. The middle part of the stories contains structural events, and in fact, the narration of the stories is directly related to this part; f. The endings of narrations of the stories usually end with a verse that refers to a lesson or a moral message; g. retribution-oriented stories of the first Makkah surahs are considered to be the bearers of the first verbal communication of Islam through the prophet (PBUH), and they present a miniature of the entire Quranic stories and prepare the mental background of the Quran's audience
    Keywords: Mathematics, the early surah of Maki, reward-oriented stories, chaining, expressive miracle
  • علی نجفی*
    قرآن کریم گذشته از اعجاز بیانی، در تنوع و خلاقیت بیان هم اعجازآمیز است. تاکنون درباره برخی از روش های بیانی قرآن؛ مانند بیان استدلالی، داستانی و... مباحثی مطرح شده؛ اما درباره پوشیده گویی و معنی دهی های تامل برانگیز این کتاب مقدس  پژوهش شایسته ای صورت نگرفته است. از قرن سوم هجری، برخی از مفسران گوشه چشمی به چنین زبانی داشته اند و الفاظی چون «تعریض»، «تهکم»، «تعییر» و... _ که از صنایع گوناگون «نقد هنری» به حساب می آیند_ در کتاب های تفسیری به چشم می خورند. در دوران معاصر، تک نگاری هایی در قالب مقاله و یا کتاب به صورت استطرادی و یا مستقل دراین باره منتشر شده است، اما نشان دادن چنین زبانی در قالب «ادبیات انتقادی و هنری» نکته ای است که این مقاله به عنوان یک پدیده نوپیدا، با نگاهی بیرونی و با روش توصیفی _ تحلیلی در مقام تبیین و ارزیابی آن است تا با چهارچوب و تعریف خاص نمود یابد و مسایلی چون طنز، هجو، لطیفه، هزل، تصاویر زاویه دار، قصه، روایت و نمایش های انتقادی_ فکاهی در قالب یک دانش منسجم شود. چنین نگرشی هم گره از بسیاری از مشکلات تفسیری خواهد گشود و هم به قرآن به عنوان منبعی برای الهامات انتقادی_ هنری، چه به لحاظ محتوایی و ساختاری، نگاهی نو خواهد داشت.
    کلید واژگان: قرآن کریم, اعجاز بیانی, نقد هنری, انتقاد هنری, طنز, هزل, هجو
    Ali Najafi Sahnei, *
    In addition to expressive miracle, the Holy Qur’an also has miracles in expression diversity and creativity. Until now, there have been discussions about some of the Qur'an expression methods, such as argumentative expression, story, etc.; but regarding implicit marginalizations and thought-provoking meanings, this valuable book has not been properly researched. Since the 3rd AH century, some commentators have discussed various features of such a language. Words such as "allusion", "antiphrasis", "vituperation" etc., are considered "art criticism" and used in commentary books. In the contemporary era, some articles or books have been published independently or by digression about this issue. This article aims to achieve a specific framework and definition by explaining and evaluating such language in the form of "critical and artistic literature" as a new phenomenon - from an external perspective - with a descriptive-analytical method. Issues such as: humor, satire, jokes, stories, narratives and critical shows should be integrated in the knowledge form. This view will solve many interpretive problems and show the Qur'an as a source for artistic critical inspirations, both in terms of content and structure.
    Keywords: Holy Qur’an, expressive miracle, Art criticism, artistic criticism, humor, satire
  • عباس اقبالی*

    در زبان شناختی متن یک داستان، که شخصیت های متفاوت حضور دارند، بر اساس نظریه چند صدایی باختین ، سخنان متفاوت برخاسته از باورهای گونه گون، حاکمیت چند صدایی و آزادی بیان را می رساند. رویکردی که ابزار بیان واقعیت و مایه برجسته گشتن متن است. برای مثال در داستان های قرآن، نقل عبارت سخن شخصیت هایی که باورهای گوناگون و گاهی حق ستیزانه دارند نشانه حاکمیت «چند صدایی» و رویکرد قرآن به آزادی بیان است. در این مقاله به سراغ سوره یوسف (7,) که حاوی «احسن القصص» (یوسف/3)و آکنده از سخنان متفاوت است رفته و با روش توصیفی  تحلیلی، و تبیین واژگان کلیدی این داستان به واکاوی پدیده چندصدایی در این داستان پرداخته و نشان داده شده است که در گفتگومندی این داستان؛ تعبیراتی همانند «یا ابت» و «معاذ الله» در سخنان یوسف (ع) و «یا بنی» و «سول» و «اجتبی»؛ در اظهارات یعقوب و پاره گفت های تاکیدی برادران یوسف، تعبیر«اکرمی» و «مثوی» در گفتار عزیز مصر و عبارت «هیت لک» زلیخا،  برخاسته از باورها و جهان بینی های متفاوت است ودنقل عین این گفتار ها آن هم بدون کم و کاست، یکی از جنبه های اعجاز بیانی قرآن در نشان دادن حاکمیت چند صدایی در این داستان است و رویکرد قرآن به آزادی بیان را می رساند.

    کلید واژگان: اعجاز بیانی, یوسف, چند صدایی, آزادی بیان
    Abbas Eghbaly *

    In the linguistics of the text of a story, in which different characters are present, according to Bakhtin's theory of polyphony, it conveys different words arising from different beliefs, the rule of polyphony and freedom of expression. An approach that is a tool for expressing reality and highlighting texts. For example, in Qur'anic stories, quoting the words of characters who have different and sometimes anti-right beliefs is a sign of the rule of "polyphony" and the Qur'an's approach to freedom of expression. In this article, he has gone to Surah Yusuf (7), which contains "Ahsan Al-Qasas" (Yusuf / 3) and is full of different words, and with a descriptive-analytical method, and explaining the key words of this story, he has analyzed the polyphonic phenomenon in this story. And it is shown that in the dialogue of this story; Expressions such as Ya Abate" and " Ma'aza Allah" in the words of Yusuf (AS) and "Ya Bonay" and "Sawwal" and "ejtaba" in the; Yaqub's remarks and some of Yusuf's brothers' emphatic sayings, the interpretation of "Akrami" and "Masva" in the beloved speech of Egypt and the phrase "Hita Lak" of Zuleykha arise from different beliefs and worldviews and the quotation of these same words is the same. Without exception, one of the aspects of the Qur'an's expressive miracle is in showing the rule of polyphony in this story, and it conveys the Qur'an's approach to freedom of expression.

    Keywords: Expressive Miracle, Yousef, Polyphony, Freedom of Expression
  • عبدالرحیم زارعیان جهرمی، صفدر شاکر*، ابراهیم زارعی فر

    از ابزارهای مهمی که می توان به وسیله آن، مفاهیم و مطالب را دقیق تر و سریع تر به اذهان مردم منتقل نمود، استفاده از ضرب المثل، تشبیه، تمثیل و غیره است. قرآن کریم در راستای بیان پیام های هدایتی در قالبی بلاغی و مفهومی، از ابزارهایی همچون استفاده از مثال و تشبیه تمثیلی بهره برده است. یکی از بهترین روش هایی که قرآن می تواند معارف عقلی و مفاهیم معنوی را برای مردم تبیین نماید، تشبیه و تمثیل است؛ چراکه به وسیله تشبیه و تمثیل، واقعیت ها با زبانی ساده و روان به ذهن متبادر می گردد. در قرآن مجید حدود 500 آیه وجود دارد که دارای تشبیه، تمثیل، کنایه، مجاز و تشبیه تمثیلی می باشد. این مقاله در صدد است با اتخاذ روش توصیفی- تحلیلی، پس از تبیین مفهوم تشبیه تمثیلی و کارکرد قرآنی آن، تشبیهات تمثیلی قرآن کریم در مقوله انفاق را مورد بررسی و واکاوی قرار دهد.

    کلید واژگان: مفهوم شناسی, بلاغت, تشبیه تمثیلی, انفاق, اعجاز بیانی
    Abdolrahim Zareian Jahromi, Safdar Shaker *, Ebrahim Zareifar

    One of the important tools that can be used to convey concepts and content more accurately and quickly to people's minds is the use of proverbs, similes, and allegories and so on. The Holy Qur'an has used tools such as examples and allegorical metaphors to express guiding messages in a rhetorical and conceptual format. One of the best ways in which the Qur'an can explain rational teachings and spiritual concepts to people is by simile and allegory; Because through similes and allegories, facts are brought to mind in simple and fluent language. There are about 500 verses in the Holy Quran that have similes, allegories, allusions, metaphors and allegorical similes. This article intends to study and analyze the allegorical similes of the Holy Quran in the category of charity by adopting a descriptive-analytical method, after explaining the concept of allegorical simile and its Quranic function.

    Keywords: semantics, rhetoric, Allegorical simile, charity, expressive miracle
  • کبری راستگو*

    کیفیت ساختاری و ترکیبی واژگان در نظام نوشتاری زبان، نمودارهایی صوتی در بیان عواطف و حالات مختلف انسانی در گستره بی کران زبان قرآن به شمار می آیند که تامل در انگیزه بلاغی و معنایی کاربست آن ها، به عنوان وجهی دیگر از وجوه اعجاز بیانی این کلام آسمانی امری بایسته می نماید. همچنان که در باب پیام، به عنوان یکی از چهارعنصر کانونی برقراری ارتباط موفق زبانی (فرستنده، گیرنده، پیام و بافت موقعیت) توجه به ساختارهای دستوری واژگان، امری بسیار مهم و ضروری است. بدین تصور، جستار حاضر بر آن است تا با استفاده از قواعد علم صرف زبان عربی و با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی، شماری از واژگان قرآنی و قرایت آن ها را مورد بررسی قرار دهد و چرایی کاربست ساختار و قرایت خاص هر واژه و تاثیر آن را در افاده پیام فرستنده تبیین نماید. بررسی داده های قرآنی نشان می دهد که در کلام مجید به منظور توصیف حالات مختلف از ساختارهای صرفی ویژه ای استفاده شده است که نه تنها گزینش آن ها هدفمند و در تعیین معنای مقصود یاری گر بوده، بلکه جابجایی هریک از این ساختارهای تصریفی و قرایت آن ها دریافت پیام را از سوی گیرنده دستخوش تغییر خواهد ساخت. شایسته ذکر اینکه گزینش ساختارهای صرفی تحت تاثیر عواملی چون هماهنگی با هم متن، بافت و نظام موسیقیایی صورت می پذیرد.

    کلید واژگان: تصریف, قرآن, بلاغت, بافت, اعجاز بیانی, قرائت
    Kobra Rastgoo *

    The structural and syntactic quality of words in the written system of language is sound diagrams in expressing different human emotions and states in the infinite range of the language of the Qur'an. It is necessary to reflect on the rhetorical and semantic motivation of their use, as another aspect of the expressive miracle of this heavenly word. As for the message, as one of the four focal elements for successful linguistic communication (sender, receiver, message and context), it is very important to pay attention to the grammatical structures of words. With this in mind, the present study intends to examine a number of Qur'anic words and their recitation by using the rules of Arabic language Morphology and relying on descriptive-analytical method, so to explain why the specific structure and reading of each word is used as well as explanation of its effect on the sender's message.Examination of Qur'anic data shows that in order to describe different situations, special morphological structures have been used in Holy words, which not only their selection is purposeful and helps in determining the divine purpose of verse, but also the displacement of each of these descriptive structures and their recitation will alter the whole message by its receiver.It should be noted that the selection of morphological structures is influenced by factors such as harmony with the context, context and melodically system.

    Keywords: Conjugation, Quran, Rhetoric, context, Expressive Miracle, recitation
  • فرزین حبیب زاده*

    درحالی که جلوه های هنری و جنبه های آوایی قرآن کریم از همان آغاز نزول وحی توجه مردم عصر را به خود جلب کرده و ایشان تحت تاثیر ترنم موسیقایی و لحن منحصربه فرد آن قرار گرفتند، اما این موضوع جز در چند دهه اخیر که هم زمان با پیشرفت دانش زبان شناسی و آواشناسی همراه بوده است، محور مطالعات قرآنی قرار نگرفته و ابعاد و زوایای تاریک آن به نحو شایسته تبیین نشده است. نظم آهنگ قرآن، چه در سطح واژگان و حروف و چه در سطح جملات و آیات، امروزه در مباحث اعجاز بیانی و بلاغی قرآن مورد مطالعه و تحلیل قرار می گیرد که هدف آن نمایاندن نظم و اسلوب بدیع قرآن در ارایه مفاهیم و آموزه های دینی و اسلامی است.موضوع نظم آهنگ و موسیقی قرآن که درباره چگونگی ارتباط لفظ و معنا در قرآن کریم بحث می کند، دارای ابعاد و زوایای وسیع و گسترده ای است که از لزوم توجه به این جنبه مهم قرآنی حکایت دارد. در همین راستا، مقاله حاضر با هدف بررسی و بازخوانی آراء و دیدگاه های آیت الله سید محمود طالقانی، راجع به جنبه های موسیقایی آیات و هماهنگی الحان و اوزان با معانی و مقاصد آیات قرآنی به نگارش درآمده است. مفسر در تفسیر پرتوی از قرآن، به خصوص در تفسیر سوره های مکی که اغلب در بخش پایانی قرآن قرار گرفته اند و حضور و اثر نظم آهنگ در آن ها مشهودتر از بخش های دیگر است، به بررسی و تحلیل نظم آهنگ آیات همت گماشته است. از جمله مباحثی که مفسر در بیان نظم آهنگ آیات و کلمات قرآن و همچنین چگونگی تطبیق الفاظ با معانی و مقاصد، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است می توان به این موارد اشاره کرد: بیان طول آیات، اشاره به آهنگ و ایقاع آیات و انواع آن، بیان لحن و اوزان آیات و انطباق و هماهنگی آن با معانی و مقاصد، نقش حرکات و حروف و مخارج آن در القای مفاهیم و معانی، ویژگی های فواصل قرآنی و هماهنگی آن ها با مضامین آیه و سوره، مقایسه سوره ها از منظر آهنگ و محتوا و نیز تقسیم و بیان آیات یک سوره از منظر نظم آهنگ.

    کلید واژگان: نظم آهنگ, جنبه های آوایی, قرآن کریم, اعجاز بیانی, آیت الله طالقانی
    Farzin Habibzadeh *

    While the artistic effects and phonetic aspects of the Holy Quran have attracted the attention of the people of the age from the beginning of the revelation, and they have been influenced by the musical song and its unique tone, but this matter except in a few latest decades, which has been accompanied by the development of linguistics and phonology, has not been the focus of Quran studies and its dark dimensions and angles have not been properly explained. The melody of the Quran, whether at the level of words and letters and at the level of sentences and verses, is today studied and analyzed in the discussions of the expressive and rhetorical miracles of the Quran, which purpose is to represent the novel order and style of the Quran in presenting religious and Islamic lessons.The subject of the order of the melody and music of the Quran, which discusses that how words and meanings are related in the Holy Quran, has wide dimensions and angles that indicate the need to pay attention to this important aspect of the Quran. In this regard, the present article has been written with the aim of reviewing and rereading the views and opinions of Ayatollah Seyyed Mahmoud Taleghani, regarding the musical aspects of the verses and the harmony of melodies and weights with the meanings and purposes of Quran verses. The commentator in the interpretation of a ray of the Quran, especially in the interpretation of the Meccan Surahs, which are often in the final part of the Quran and the presence and effect of the melody in them is more evident than other parts, has tried to study and analyze the harmony of the verses tones. Among the topics that the commentator has analyzed in expressing the melody of the verses and words of the Quran, as well as state of coordinate the words with the meanings and purposes, the following can be mentioned: length of verses , expression of tone and weights of verses and its adaptation and harmony with meanings and purposes, role of movements and letters and its exists in inducing concepts and meanings, characteristics of Quran distances and their coordination with the contents of verses and Surahs, comparison of Surahs from the perspective of song and content as well as the division and expression of verses of a Surah from the perspective of melody.

    Keywords: Melody Harmony, Phonetic Aspects, Holy Quran, Expressive Miracle, Ayatollah Taleghani
  • فرزین حبیب زاده*

    درحالی که جلوه های هنری و جنبه های آوایی قرآن کریم از همان آغاز نزول وحی توجه مردم عصر را به خود جلب کرده و ایشان تحت تاثیر ترنم موسیقایی و لحن منحصربه فرد آن قرار گرفتند، اما این موضوع جز در چند دهه اخیر که هم زمان با پیشرفت دانش زبان شناسی و آواشناسی همراه بوده است، محور مطالعات قرآنی قرار نگرفته و ابعاد و زوایای تاریک آن به نحو شایسته تبیین نشده است. نظم آهنگ قرآن، چه در سطح واژگان و حروف و چه در سطح جملات و آیات، امروزه در مباحث اعجاز بیانی و بلاغی قرآن مورد مطالعه و تحلیل قرار می گیرد که هدف آن نمایاندن نظم و اسلوب بدیع قرآن در ارایه مفاهیم و آموزه های دینی و اسلامی است.موضوع نظم آهنگ و موسیقی قرآن که درباره چگونگی ارتباط لفظ و معنا در قرآن کریم بحث می کند، دارای ابعاد و زوایای وسیع و گسترده ای است که از لزوم توجه به این جنبه مهم قرآنی حکایت دارد. در همین راستا، مقاله حاضر با هدف بررسی و بازخوانی آراء و دیدگاه های آیت الله سید محمود طالقانی، راجع به جنبه های موسیقایی آیات و هماهنگی الحان و اوزان با معانی و مقاصد آیات قرآنی به نگارش درآمده است. مفسر در تفسیر پرتوی از قرآن، به خصوص در تفسیر سوره های مکی که اغلب در بخش پایانی قرآن قرار گرفته اند و حضور و اثر نظم آهنگ در آن ها مشهودتر از بخش های دیگر است، به بررسی و تحلیل نظم آهنگ آیات همت گماشته است. از جمله مباحثی که مفسر در بیان نظم آهنگ آیات و کلمات قرآن و همچنین چگونگی تطبیق الفاظ با معانی و مقاصد، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است می توان به این موارد اشاره کرد: بیان طول آیات، اشاره به آهنگ و ایقاع آیات و انواع آن، بیان لحن و اوزان آیات و انطباق و هماهنگی آن با معانی و مقاصد، نقش حرکات و حروف و مخارج آن در القای مفاهیم و معانی، ویژگی های فواصل قرآنی و هماهنگی آن ها با مضامین آیه و سوره، مقایسه سوره ها از منظر آهنگ و محتوا و نیز تقسیم و بیان آیات یک سوره از منظر نظم آهنگ.

    کلید واژگان: نظم آهنگ, جنبه های آوایی, قرآن کریم, اعجاز بیانی, آیت الله طالقانی
    Farzin Habibzadeh *

    While the artistic effects and phonetic aspects of the Holy Quran have attracted the attention of the people of the age from the beginning of the revelation, and they have been influenced by the musical song and its unique tone, but this matter except in a few latest decades, which has been accompanied by the development of linguistics and phonology, has not been the focus of Quran studies and its dark dimensions and angles have not been properly explained. The melody of the Quran, whether at the level of words and letters and at the level of sentences and verses, is today studied and analyzed in the discussions of the expressive and rhetorical miracles of the Quran, which purpose is to represent the novel order and style of the Quran in presenting religious and Islamic lessons. The subject of the order of the melody and music of the Quran, which discusses that how words and meanings are related in the Holy Quran, has wide dimensions and angles that indicate the need to pay attention to this important aspect of the Quran. In this regard, the present article has been written with the aim of reviewing and rereading the views and opinions of Ayatollah Seyyed Mahmoud Taleghani, regarding the musical aspects of the verses and the harmony of melodies and weights with the meanings and purposes of Quran verses. The commentator in the interpretation of a ray of the Quran, especially in the interpretation of the Meccan Surahs, which are often in the final part of the Quran and the presence and effect of the melody in them is more evident than other parts, has tried to study and analyze the harmony of the verses tones. Among the topics that the commentator has analyzed in expressing the melody of the verses and words of the Quran, as well as state of coordinate the words with the meanings and purposes, the following can be mentioned: length of verses , expression of tone and weights of verses and its adaptation and harmony with meanings and purposes, role of movements and letters and its exists in inducing concepts and meanings, characteristics of Quran distances and their coordination with the contents of verses and Surahs, comparison of Surahs from the perspective of song and content as well as the division and expression of verses of a Surah from the perspective of melody.

    Keywords: Melody Harmony, Phonetic Aspects, Holy Quran, Expressive Miracle, Ayatollah Taleghani
  • محمد سبحانی نیا*
    یکی از ویژگی های قرآن کریم «مبین بودن» است که حاکی از گویا و رسا بودن بیان قرآنی در مقاصد خویش است. اما یکی از وجوه اعجاز قرآن کریم، اعجاز بیانی قرآن است که بر اساس آن آیات به واسطه تناسب و اقتضاء حال به صورت صراحت گویی یا مجمل گویی آمده است. برای فهم محتوای هر کتابی آشنایی با خصوصیات زبانی و بیانی آن لازم است. بر این اساس برای استفاده از معارف قرآن کریم، آشنایی با ویژگی های زبانی قرآن در بیان معارف ضروری است تا به ابهاماتی که در برخی از موارد درباره شیوه بیان قرآن در اذهان به وجود می آید، پاسخ مناسب داده شود. این مقاله بر آن است تا به مجمل گویی، یکی از ویژگی ای بیانی قرآن کریم، بپردازد و علت رخداد آن را بررسی نماید. گرچه شیوه بیانی رایج در آیه های قرآنی، صراحت گویی است اما در مواردی، به دلایلی مانند: رعایت ادب، آزمایش مردم، مصونیت بخشی به قرآن، اهمیت نداشتن موضوع، رساندن فیض بیشتر به بندگان و اثبات اعجاز قرآن از کنایه، اشاره و مجمل گویی استفاده شده است.
    کلید واژگان: اعجاز بیانی, صراحت گویی, مجمل گویی, کنایه
    Mohammad Sobhaninia*
    “The state of being plain” is one of the features of the Holy Quran, taken as indicative of Quran’s expressiveness and clearness regarding its intentions. However, one of the aspects of Quranic miracles is its expressive miracle based on which verses have been revealed according to suitability and appropriateness of situation in an explicit and succinct form. In order to have a desirable understanding of a book it is necessary to be familiar with its linguistic and expressive features. Accordingly, to use teachings of the holy Quran, being familiar with linguistic features of Quran regarding expressing educations is necessarily needed so that an appropriate response could be provided for the ambiguities which might be created in some cases related to modes of expressions in Quran. The paper intends to investigate succinct nature of Quran which is one of its expressive features and also to analyze the reason of its occurrence. Although the common expressive method in Quran verses is given explicitly, because of some reasons such as observing politeness, examining people, providing inviolability for Quran, subjects with no importance, conveying more grace to servants, and proving the miracle of Quran allusions, references and succinctness are used in some cases.
    Keywords: Expressive Miracle, Explicitness, Succinctness, Allusion
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال