جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "historiography" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «historiography» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
برخی از نویسندگان و مورخان غیر مسلمان بدون داشتن دانش کافی به تحقیق در مورد تاریخ نگاری اسلام پرداخته اند و به دلیل ناآشنایی با مبانی این دین و عدم درک فلسفه و ماهیت برخی موضوعات آن، به نتیجه علمی بی طرفانه و قابل استنادی نرسیده اند؛ در کنار این موارد باید تعصب و تاثیر دیدگاه های مورخان را نیز اضافه نمود که باعث شده ذهنیت های قبلی خود را به موضوعات مربوط به دین مورد پژوهش تسری دهند و به نتیجه دلخواه برسند. این نوشتار برخورد یکسونگرانه دکوین در مورد بخش عظیمی از منابع دین اسلام، یعنی تاریخ نگاری اسلامی را با محور قرار دادن دیدگاه-های او در کتاب «آغاز ستایش علی و پیدایش جهان بینی عباسیان» به صورت مشخص به صورت نقد و تحلیلی بر ادعای بی-اعتباری سنت تاریخ نگاری اسلامی از دیدگاه دکوین مورد بررسی قرار می دهد. دستاوردهای پژوهش نشان می دهد وی تحقیقات خود را براساس بی اعتباری تاریخ نگاری اسلامی استوار کرده است و هر آنچه را که در ارتباط با تاریخ اسلام می باشد فاقد اعتبار، ارزش و سندیت می داند. شواهد مورد ادعای دکوین برای اثبات دیدگاهش مورد تردید بوده و در بعضی موارد به لحاظ روش شناختی و تحلیلی-تاریخی دارای تناقض است.
کلید واژگان: دکوین, نقد, تاریخ نگاری, تاریخ نگاری اسلامیSome non-Muslim writers and historians have researched the historiography of Islam without having sufficient knowledge, and due to their unfamiliarity with the foundations of this religion and lack of understanding of its philosophy and the nature of some of its issues, they have not reached an unbiased and reliable scientific result. In addition to these cases, it is necessary to add prejudice and the impact of the views of historians, which caused them to spread their previous mentalities to the subjects related to the researched religion and reach the desired result. This article examines Dequin's one-sided approach to a huge part of the sources of Islam, i.e. Islamic historiography, focusing on his views in the book the Beginning of Ali's Praise and the Emergence of Abbasid Worldview in a critical and analytical manner on the claims of It examines the validity of the tradition of Islamic historiography from the perspective of Dequin. The results of the research show that he has based his research on the invalidity of Islamic historiography and considers everything related to the history of Islam to lack validity, value and authenticity. The evidence claimed by Dequin to prove his point of view is questionable, and in some cases it is methodologically and analytically-historically contradictory.
Keywords: Dequin, Criticism, Historiography, Islamic Historiography -
نشریه قرآن پژوهی خاورشناسان (قرآن و مستشرقان)، سال هجدهم شماره 2 (پیاپی 35، پاییز و زمستان 1402)، صص 281 -304کلود ژیلیو استاد دانشگاه پروونس و ویراستار ارشد دایره المعارف قرآن لیدن است. وی درزمینه تاریخ تفسیر صاحب تالیفات بسیار است. نوشتار حاضر به ارزیابی آراء کلود ژیلیو در مقاله «آغاز تفسیر قرآن» می پردازد. در مقاله مذکور نویسنده مباحث مرتبط با دوره شکل گیری تفسیر قرآن و مرحله علمی شدن آن را واکاوی کرده است. از نظر او، تاریخ و ادبیات موجب وثاقت و اعتبار علمی دانش تفسیر شده است. وی در این راستا به موضوعاتی مانند آغاز تفسیر از دیدگاه مسلمانان و خاورشناسان، ممنوعیت تفسیر و جایگاه ابن عباس و مفسران صدر اسلام از دیدگاه خاورشناسان می پردازد. در این پژوهش سعی شده است تا با روش توصیفی تحلیلی به ارزیابی محتوایی، روشی و منبعی مقاله مذکور پرداخته شود. این پژوهش نشان می دهد که نویسنده بر اثر دخالت دادن پیش فرض ها، اشکالات روشی و منبع بسندگی به آثار دیگر خاورشناسان، دچار خطاهای راهبردی شده استکلید واژگان: تاریخ تفسیر, کلود ژیلیو, آغاز تفسیر قرآن, علم تاریخ, علوم ادبی.The Qur’an from Orientalists Point of View Qur’an and Orientalists, Volume:18 Issue: 2, 2024, PP 281 -304Claude Gilliot, a professor at the University of Provence and senior editor of the Encyclopedia of the Quran, Leiden, is well-versed in the field of the history of exegesis and has authored numerous works. This present article evaluates Claude Gilliot’s perspectives in his article “The Beginning of Quranic Exegesis.” In this particular article, the author explores matters related to the period of the formation of Quranic exegesis and its scholarly phase. According to him, history and literature contribute to the solidity and scientific credibility of the interpreted knowledge. He delves into topics such as the commencement of exegesis from the perspectives of Muslims and Orientalists, the prohibition of interpretation, and the position of Ibn Abbas and the leading Islamic exegetes from the standpoint of Orientalists. This research attempts to analyze the content, methodology, and sources of the aforementioned article using a descriptive-analytical approach. This study demonstrates that due to intervening presuppositions, methodological flaws, and the reliability of sources, the author has encountered strategic errors in his works compared to other Orientalists.Keywords: : History of Exegesis, Claude Gilliot, The Beginning of Quranic Exegesis, historiography, literary sciences
-
مسئله اعتقاد مسیحیان به الوهیت و بنوت حضرت عیسی (ع) بدین معنا که این پیامبر الهی را خدا، پسر خدا یا خدای پسر می خوانند از موضوعات بسیار مهمی است که مفسران قرآن کریم تلاش نموده اند به نقد و بررسی آن بپردازند. در این پژوهش قصد آن داریم که سیر تطور آرای مفسران در پرداختن و نقد این مسئله را واکاوی نموده و نشان دهیم چه تحولاتی در فهم مفسران نسبت به این انگاره تاریخی ایجاد شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که مفسران دوره متقدم صرفا به ابطال این نظریه پرداخته و مفسران دوره میانه نیز با تاکید بر شرح آیات و بدون مراجعه به منابع دینی مسیحیان، فقط به غیرعقلانی بودن این نظریه اکتفا کرده اند، اما مفسران دوره معاصر ضمن بررسی دقیق منابع مسیحیت و مناظره با عالمان آنها، تلاش نموده اند تا زمان و چگونگی ایجاد این انحراف اعتقادی در نصاری را نشان داده و دلایل ابطال آن را به صورت مستند، بیان نمایند.
کلید واژگان: الوهیت عیسی(ع), بنوت عیسی(ع), سیر تاریخی تفاسیر, نقد تفاسیر, تاریخ نگری.The issue of Christians' belief in the divinity and goodness of Jesus (pbuh) - in the sense that they call this divine prophet God, the son of God, or the son of God - is one of the most important issues that commentators of the Holy Quran have tried to criticize. In this research, we intend to examine the evolution of the Qur'an commentators' opinions in addressing and criticizing this issue and show what changes have been made in the commentators' understanding of this historical concept. The results of the research show that the commentators of the early period only disproved this theory, and the commentators of the middle period, by emphasizing the explanation of the verses and without referring to the Christian religious sources, only limited themselves to the irrationality of this theory, but the commentators of the contemporary period, while carefully examining the sources of Christianity and talking with their scholars, they have tried to show the time and how to create this belief deviation in Christianity and express the reasons for its cancellation in a documented way.
Keywords: The divinity of Jesus (pbuh), the character of Jesus (pbuh), the historical course of interpretations, criticism of interpretations, Historiography -
According to historiographical evidence, Surah al-Baqarah was the first Surah that was revealed after the Hijrah in Madinah. The variety and extent of the topics in this Surah caused it to be revealed two times during the first and second years of the Hijrah. During its revelation, the society in which the Messenger of God (PBUH) appeared was not uniformed, rather it was formed by scattered tribes, groups, and masses. The lack of a central government and a single religion had caused them not to have a common identity. Therefore, an important part of their political-social life was spending in war with each other. With the efforts of the Messenger of God (PBUH), this scattered society turned into a united form with an Islamic identity. Surah al-Baqarah has advanced the process of building a religious community in Medina step by step, and in this way, there have been suitable platforms for the vulnerability of the prophetic community. Since these platforms could create favorable conditions for the weakening and collapse of the internal cohesion of the prophetic community and as a result of the violation of the collective covenant and the scattering of the believers from around the Prophet (PBUH), in Surah al-Baqarah, through designing an engineering model, God provided the path of integration and cohesion in the prophetic society
Keywords: Qur’An, Social Identity, Civil Age, Historiography, Surah Al-Baqarah -
قدرت گیری شاه اسماعیل صفوی (930-907ق) و تشکیل سلسله صفویان، یکی از مهم ترین حوادث تاریخ ایران محسوب می شود. مورخان دوره صفوی به طور ویژه به این حادثه توجه کرده اند و درنتیجه، به یکی از محورهای مهم تاریخ نگاری صفویان تبدیل شده است. مهم ترین و غالب ترین دیدگاه حاکم بر بازتاب این حادثه در جریان تاریخ نگاری صفویان، ارایه روایت دینی و مذهبی از این رویداد بوده است. این نوع نگاه، متاثر از نگرش دینی حاکم بر جریان تاریخ نگاری ایران به طور عام و ماهیت مذهبی صفویان به صورت خاص بوده و در همین راستا، استفاده از آیات قرآن کریم مهم ترین محور روایت مورخان صفوی از قدرت گیری شاه اسماعیل قرار گرفته است. مسیله اصلی این پژوه، بررسی نقش آیات قرآن در روایت تاریخ نگاری صفویان از قدرت گیری شاه اسماعیل است. یافته های پژوهش نشان می دهد که روایت آیه نگارانه مورخان صفوی از قدرت گیری شاه اسماعیل در پنج مولفه انعکاس یافته است: مشروعیت بخشی به حکومت، روایت آیه نگارانه از پیروزی های شاه اسماعیل، توصیف مخالفان، ایجاد شباهت میان احوال شاه اسماعیل و پیامبران الهی و درنهایت، توجیه اقدامات اغلب خشن شاه اسماعیل. مشروعیت بخشی مهم ترین دغدغه مورخان صفوی بود و دو محور داشت: نخست مشروعیت دادن به کلیت حکومت صفویان و دوم مشروعیت بخشی به حکومت و اقدامات شاه اسماعیل. مورخان صفوی در همین جهت تلاش داشتند از آیات همسو با این اهداف استفاده کنند.کلید واژگان: آیه نگاری, تاریخ نگاری, شاه اسماعیل, صفویه, روایتThe ascension of Shah Ismail Safavi (907-930 AH) and the establishment of the Safavid dynasty constitute one of the most significant events in Iranian history. Scholars of the Safavid era, particularly, have focused on this event, making it a pivotal aspect of Safavid historiography. The prevailing perspective shaping the reflection of this event in Safavid historiography is the presentation of a religious and doctrinal narrative. This approach, influenced by the religious outlook prevalent in Iranian historiography and the specific religious nature of the Safavids, underscores the use of Quranic verses as a central theme in Safavid historians' accounts of Shah Ismail's rise to power. The primary concern of this research is to investigate the role of Quranic verses in the Safavid historiographical narrative of Shah Ismail's ascension. The findings of the study indicate that the Quranic narrative of Safavid historians on Shah Ismail's rise is reflected in five components: legitimizing the rule, Quranic narrative of Ismail's victories, describing opponents, drawing parallels between Ismail's life and divine prophets, and ultimately justifying Ismail's often violent actions. Legitimizing the rule was the primary concern of Safavid historians and had two axes: legitimizing the entirety of Safavid rule and legitimizing the rule and actions of Shah Ismail. Safavid historians have endeavored to use Quranic verses in line with these objectives.Keywords: Quranic Narrative, Historiography, Shah Ismail, Safavids, narrative
-
نشریه اسلام شناسی و قرآن پژوهی در جهان معاصر، سال دوم شماره 1 (پیاپی 3، بهار و تابستان 1402)، صص 1 -16در حوزه تفسیر قرآن، دو رویکرد کلی تاریخی و غیرتاریخی، قابل بررسی است. عدم توجه به این تفکیک و عدم توجه به سنخ رویکردی (نه روشی) موجب سوء تفاهمات جدی در تلقی تعارض نتایج تفسیری این دو رویکرد است. دوگانه تفسیر تاریخی و غیرتاریخی، بیشتر از آن که یک دوگانه مانعه الجمع باشند؛ دوگانه ای مکمل اند. از سوی دیگر تحلیل حافظه تاریخی، در مقایسه با گزارش های تاریخی، اهمیتی دوچندان دارد. نادیده انگاشتن یا کم بها دادن به حافظه تاریخی و بزرگنمایی گزارش های تاریخی، می تواند تحلیل همان گزارش های تاریخی را نیز با مشکل مواجه کند. یکی از اصطلاحات پررنگ در ادبیات مسیحی - که به ادبیات تفسیر قرآن نیز راه پیدا کرده است- اصطلاح دوران باستان متاخر است. تحلیل و برداشت غربیان از متون دینی را نمی توان بدون توجه به حافظه تاریخی در غرب به ویژه در دوران عهدباستان متاخر تحلیل کرد. آنچه در دوران باستان متاخر و در ادامه در دوران قرون وسطی مشاهده می شود؛ بیشتر از هرچیز خوی جنگ و غارت و وحشیگری است.کلید واژگان: تاریخی نگری, باستان متاخر, قرآن کریم, Late Antiquity, خاورشناسانIn the field of Qur'an interpretation, two general historical and non-historical approaches can be considered. Failure to pay attention to this separation and failure to pay attention to the type of approach (not method) causes serious misunderstandings regarding the conflict between the interpretation results of these two approaches. The duality of historical and non-historical interpretation is more than a duality that hinders pluralism; They are dual complementary. On the other hand, the analysis of historical memory, compared to historical reports, has double importance. Ignoring or underestimating historical memory and exaggerating historical reports can also cause problems in the analysis of the same historical reports. One of the prominent terms in Christian literature - which has also found its way into the literature of Qur'an interpretation - is the term Late Antiquity. Westerners' analysis and understanding of religious texts cannot be analyzed without paying attention to the historical memory in the West, especially in the late ancient times. What is observed in late antiquity and later in the Middle Ages; More than anything, it is the mood of war, looting and brutality.Keywords: Historiography, Late Antiquity, Holy Quran
-
هدف پژوهش حاضر بررسی مبانی مشروعیت حکومت صفویان در منابع تاریخ نگاری سده پایانی این سلسله است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که مورخان سلسله صفویان سعی داشتند در کنار انعکاس رخدادهای سیاسی و فکری آن دوره و امتناع از ارایه یک نظریه صرفا سیاسی و منحصر در محدوده ساختار دینی، توجیه گر مشروعیت صفویان بوده و ساختار سیاسی حکومت را با شرع اسلام منطبق جلوه دهند. تلفیق مضامین مذهبی و نمادهای ملی برای مشروعیت بخشی به سلطنت و توجه مولفان آثار تاریخی و تاریخ نگاری به مضامین اصیل شیعی و ارتباط آنها با ساختار سیاسی زمانه در آثار این دوره بسیار متداول و رایج بوده و مقوله مشروعیت بخشی به حکومت و سعی در انطباق آن با اصول شیعی از جمله موضوعاتی بود که تقریبا توجه اکثریت قریب به اتفاق مورخان را به خود جلب کرده بود.کلید واژگان: مشروعیت, حکومت, تاریخ نگاری, سلسله صفویان, تشیع, مورخان, نهاد دینی, نهاد سیاسیThe purpose of the present study is to review the legitimacy foundations of the Safavid dynasty in the historiographical references of this dynasty’s final century. The research method is descriptive-analytic and the results indicate that the historians in the Safavid dynasty, in addition to reflecting political and intellectual events in that period and avoiding to present a merely political theory restricted to religious structure back then, were also attempting to justify the legitimacy of the Safavids and show that the government’s political framework was compatible with the religion of Islam. Combining religious themes with national symbols to legitimize the kingdom, the historian’s attention to Shi’ite genuine themes, and their relation to the political structure back then are quite common and evident in the works of this period. Therefore, giving legitimacy to the government and attempting to make it compatible with Shi’ite principles are among subjects which have attracted the attention of most of the historians.Keywords: Legitimacy, Government, historiography, Safavid Dynasty, Shi’ite, historians, Religious Institute, Political Institute
-
تحلیل اسلام و آموزه های آن برای مستشرقان جذابیت علمی داشته و به ویژه پس از انقلاب اسلامی ایران توجه به آموزه های اسلام و امامیه رشد فزاینده ای به خود گرفت تا جایی که برخی از محققان عبارت«شرق پژوهی» را مترادف با «اسلام پژوهی» دانسته اند. از طرف دیگر بررسی آموزه های دینی روش و سبکی را می طلبدکه از آن باعنوان«روش شناسی مطالعات دینی» نام برده اند. دانشوران شرق پژوه تلاش دارند تا از این روش ها در تحلیل آموزه های مهدوی بهره برند اما در مطالعات دین پژوهانه و به ویژه نگرش به آموزه های دینی دیگران، نیاز به رعایت اسلوب و مبانی مورد قبول آن هاست و به عبارتی یک محقق موظف است حداقل هایی را در تحقیق آموزه های دیگران رعایت کند. این نوشتار تلاش دارد تا با روش تلفیقی و داده پردازی توصیفی -تحلیلی، به این سوالات پاسخ گوید که روش مطالعات اسلامی در غرب چیست؟ و چه آسیبی در نظریه های ارایه شده در برخی آموزه-های مهدویت از طرف مستشرقان وجود دارد؟نگارندگان معتقدند که با توجه به فزونی مطالعات-اسلامی و امامیه درغرب نیاز به شناخت روش مطالعات آنان امری ضروری است و با شناخت آسیب های روشی در مطالعات اسلامی غربی، می توان به سهولت نقد آراء مستشرقان را صورت داد و مشخص نمود که اشکال اساسی در تحلیل آموزه های امامیه از جانب آنان چیست؟ نتایج حاصله از بحث چنین است که مستشرقان عموما از روش تاریخی نگری بهره برده و تحقیقات آنان دچار آسیب-هایی مانند: «تعمیم دادن یک واقعه» ،«عدم توجه به اعتبار متون» ،«برداشت آموزه از کتب دیگران»،«عدم تسلط به زبان عربی» ،«خلط میان اسلام و جامعه مسلمانان» و «عدم توجه به قواعد برداشت آموزه از منابع دینی» است.
کلید واژگان: مستشرقان, روش مطالعاتی, اسلام, تاریخی نگری, پدیدارشناسی, جامعه شناختیThe analysis of Islam and its teachings has a scientific appeal for Orientalists, and especially after the Islamic Revolution of Iran, attention to the teachings of Islam and Imamia grew to the point where some researchers equate the term "Oriental Studies" with "Islamic studies". Of course, the examination of religious teachings requires a method and a style that is called "methodology of religious studies". Eastern scholars seek to use these methods in the analysis of Mahdiism teachings, but in studies of the religion and especially the attitude towards the religious teachings of others, it is necessary to observe their accepted style and principles. In other words, a researcher is obliged to observe minimum standards in researching the teachings of others. The present paper aims to answer these questions with a descriptive-analytical data processing method first, what is the method of Islamic studies in the West? Second, what harm is there in the theories of Orientalists in some teachings of Mahdiism? The authors believe that due to the increase of Islamic studies and Imamiyah in the West, it is necessary to know the method of their studies, and by knowing the harms of the method in Western Islamic studies, it is easy to criticize the views of the Orientalists and then determine that what are the basic problems in analyzing the teachings of Imamiyah from their side? The findings suggest that most of the Orientalists have used the historiography method and their research suffers from damages such as "generalizing an event", "ignoring the validity of texts", " Taking teachings from other people's books", "not mastering the Arabic language", "confusion between Islam and the Muslim community" and "ignoring the rules of taking teachings from religious sources".
Keywords: orientalists, study method, Islam, Historiography, phenomenology, sociological -
علم تاریخ در غرب، از سده 19 میلادی تاکنون جهش های بسیاری داشته است. درگذر این سال ها، تاریخ باعث شده تا ابهامات بسیاری رفع، سوالات بسیاری پاسخ و باورهای اشتباه متعددی تصحیح شود. اما بااین وجود تاریخ نگاری و تاریخ نگری در جهان اسلام همپای این تحولات حرکت نکرده است. همین نیز باعث شده تا وقتی یک موضوع از منظر رویکرد غربی و اسلامی مقایسه شوند تفاوت چشم گیری میان آنها به چشم بیاید. نمونه واضح این نوع از تفاوت ها را در طرح موضوعات تاریخی در تفاسیر قرآن و آثار قرآنی مستشرقان می توان دید. مقاله پیش رو با رویکردی انتقادی تلاش دارد تا با دقت نظر در ضعف ها و قوت های تاریخ نگری مفسران مسیری که تفاسیر قرآن برای هم سو شدن با پیشرفت های علم تاریخ باید بپیماید را متذکر شود. در همین راستا اهتمام به ارزش تعلیمی تاریخ و احتراز از اسرائیلیات را به مثابه دو نکته مثبت تفاسیر می توان در نظر گرفت که می تواند وجه تمایز رویکرد اسلامی با رویکرد غربی محسوب می شود، اما برای ارتقاء وضعیت تاریخ نگری تفاسیر قرآن پاره ای از آسیب ها همچون وجود مواضع متناقض، فقدان توازن میان عبرت گرایی و عینیت گرایی، غلبه نگرش ایدئولوژیک در تحلیل و همچنین شخصیت محوری را می بایست مورد توجه جدی قرار داد.کلید واژگان: بررسی انتقادی, تاریخ, تفاسیر معاصر, تاریخ نگریIslamic Studies and Quranic Research in the Contemporary World, Volume:1 Issue: 2, 2022, PP 513 -534The science of history in the West has undergone many leaps since the nineteenth century. Over the years, history has removed many ambiguities, answered many questions and corrected many misconceptions. However, historiography and islamic historiography has not kept pace with these developments. This has led to a significant difference between the two when viewed from a Western and Islamic perspective. A clear example of this kind of difference can be seen in the presentation of historical issues in the interpretations of the Qur'an and the Qur'anic works of Orientalists. The present article tries with a critical approach to carefully consider the weaknesses and strengths of historiography and to point out the path that the interpretations of the Qur'an must take in order to be in line with the advances in the science of history. In this regard, the concern for the educational value of history and the avoidance of Israelis can be considered as two positive points of interpretations, which can be considered as the difference between the Islamic approach and the Western approach, but to improve the historiography of Qur'anic interpretations, some harms. Such as the existence of contradictory positions, the lack of balance between instructiveness and objectivism, the dominance of ideological attitudes in analysis, as well as the central character should be seriously considered.Keywords: Critical Review, Date, Contemporary Interpretations, Historiography
-
تاریخ فرق و مذاهب اسلامی یکی از علومی است که در قرن حاضر مطالعات فراوانی را به خود اختصاص داده است. یکی از محققان موفق در مطالعات تشیع و فرقه اسماعیلیه، فرهاد دفتری است. او تالیفات بسیاری در این حوزه دارد. این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش است که: فرهاد دفتری در بررسی تاریخ و سرگذشت این فرقه تابع چه الگو و روش تاریخ نگارانه ای است؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش، آثار دفتری را، اعم از کتاب، مقاله، مصاحبه و...، به دقت و روشمند بررسی کردیم. نتیجه به دست آمده گویای این است که فرهاد دفتری در مطالعاتش از روش های تاریخ نگارانه توصیفی، تحلیلی و مقایسه ای بهره گرفته است. این پژوهش به لحاظ اینکه برای اولین بار صورت گرفته از دیگر پژوهش ها در زمینه مطالعات اسماعیلیه ممتاز است و نتایجش برای دانشجویان و پژوهشگران حوزه روش شناسی مطالعات اسماعیلی مفید و راه گشا خواهد بود. این مقاله به روش توصیفی تحلیلی نوشته شده و روش جمع آوری داده ها، اسنادی و مدارک علمی و مطالعات کتاب خانه ای است.
کلید واژگان: روش شناسی, فرقه اسماعیلیه, فرهاد دفتری, تاریخ نگاریThe history of Islamic sects and denominations is one of the sciences that have been studied extensively in the present century. Farhad Daftari is one of the most successful scholars in the field of the study of Shiism and Ismailism, who has written many books in this regard. This research seeks to answer the question: "What model and method of historiography has Farhad Daftari used in studying the history of Ismailism?" To answer this question, we carefully and methodically examined his works, including books, articles, interviews, etc. Findings indicate that Daftari has used descriptive, analytical, and comparative historiography methods in his studies. Since this is the first time such a study has been conducted, it is superior to other studies on Ismailism, and its results will be useful and instructive for students and researchers in the field of methodology of Ismaili studies. This research has been done by descriptive-analytical method and data has been collected through scientific documents and library resources.
Keywords: methodology, Ismailism, Farhad Daftari, Historiography -
این نوشتار درپی آن است که ضمن به دست دادن تعریفی تا حد امکان شفاف از تاریخ و رسانه، نسبت میان این دو را واکاوی نماید. هدف نویسنده از این واکاوی، صرفا به بحث گذاشتن مضاری است که از خلط کارکردهای تاریخ و رسانه جمعی متوجه دانش تاریخ می شود. به عبارت دیگر، مسئله این نوشتار تبیین تهدیداتی است که رسانه های جمعی برای درک تاریخی مردمان یک جامعه ایجاد می کنند. روش تحقیق، توصیفی - تحلیلی و با استفاده از داده های کتابخانه ای است و نویسنده کوشیده است تا تاملات خود را به عنوان یک دانشجوی رشته تاریخ در خصوص ابعاد این مسئله تبیین نماید. اهمیت این بحث ناشی از وضعیتی است که امروزه رسانه های جمعی با تاریخ پردازی برای حوزه دانش تاریخ ایجاد کرده اند. این نوشتار با تمایز نهادن میان دو مفهوم «تاریخ نگاری» و «تاریخ پردازی» درصدد تبیین فرصت هایی است که رسانه جمعی برای دامن زدن به تاریخ پردازی فراهم کرده است و به این نتیجه خواهد رسید که: هنگامی که رسانه های جمعی به یک موضوع تاریخی ورود می کنند، شرایط تاریخ نگارانه امکان ظهور نمی یابند و نظام رسانه با مداخله ای ژرف که در نظام علم تاریخ انجام می دهد، به نوعی تاریخ نگاری نامتوازن را دامن خواهد زد.
کلید واژگان: تاریخ نگاری, رسانه جمعی, تاریخ پژوهی, تاریخ پردازیThis article explores the relationship between history and media while providing as clear a definition as possible. The author’s purpose in this analysis is to discuss the harms that come from the confusion of the functions of history and the mass media that draws on the knowledge of history. In other words, the purpose of this article is to explain the threats that the mass media pose to the historical understanding of the people of a society. The research method is descriptive-analytical and uses library data. The author has tried to explain his reflections as a history student on the dimensions of this issue. The importance of this debate stems from the situation that the mass media has created today for history knowledge through historizing. By distinguishing between the two concepts of historiography and historizing, this article explains the opportunities that the mass media has provided to foster historizing. It will be concluded that: when the mass media enters into a historical subject, historiographical conditions do notaries. With its profound interventions in the system of history, the media system will create a kind of unbalanced historiography.
Keywords: Historiography, mass media, study of history, Historizing -
سخن از جاودانگی پیام قرآن در عین تطبیق با شرایط تاریخی عصر نزول برای قرآن پژوهان معاصر، جایگاه ویژه ای دارد. بر همین اساس، آراء و رویکردهای نواندیشان، محل منازعه بین اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان شده است. در این میان، فضلالرحمان فیلسوف و نواندیشی است که با اتکا به علوم فلسفه، فقه و کلام اسلامی در پی رفع تقابل اسلام و کارآمدی قرآن با دنیای مدرن بوده است. مضامین اصلی قرآن که به گزارش مضامین قرآن با رویکرد کل نگرانه با نگاهی نو اختصاص دارد، بی آن که سخنی از تفاسیر کلاسیک به میان آورد، از خود قرآن برای فهم قرآن بهره برده و از این رهگذر، روح اصلی قرآن «اخلاق قرآنی» را نشان داده است. لذا می توان گفت روش فضل الرحمان در فهم آیات، توجه به زمینه ی تاریخی نزول آیه و پیام منسجم آن است. پژوهش حاضر به دنبال این است که از طریق توصیفی - تحلیلی به این سوال پاسخ دهد که مبانی فضل الرحمان در بیان برخی دیدگاه های اعتقادی و فقهی او در این کتاب چیست؟ در راستای پاسخ به این سوال، دستاوردهای این پژوهش در چهار مبنای: تاریخ گرایی، اخلاق گرایی، تجددگرایی و عینی گرایی مورد بررسی و تبیین قرار گرفته است.
کلید واژگان: فضل الرحمان, مضامین اصلی قرآن, تاریخ گرایی, اخلاق گرایی, تجددگرایی, عینی گراییTalking about the immortality of the message of the Qur'an, while adapting to the historical conditions of the age of revelation, has a special place for contemporary scholars. Accordingly, the views and approaches of modern thinkers have become a point of contention between Muslim and non-Muslim thinkers. In the meantime, Fazl-ur-Rehman is a philosopher and modernist who, relying on the sciences of Islamic philosophy, jurisprudence and theology, has sought to resolve the conflict between Islam and the effectiveness of the Qur'an with the modern world. The main themes of the Qur'an, which is devoted to the report of the themes of the Qur'an with a holistic approach with a new look, without mentioning the classical interpretations, used the Qur'an itself to understand the Qur'an and thus showed the main spirit of the Qur'an "Qur'anic ethics". Is. Therefore, it can be said that Fadl al-Rahman's method in understanding the verses is to pay attention to the historical context of the revelation of the verse and its coherent message. The present study seeks to answer the question through descriptive-analytical that what are the principles of Fazl-ur-Rehman in expressing some of his doctrinal and jurisprudential views in this book? In order to answer this question, the achievements of this research have been studied and explained in four bases: historicalism, ethicism, modernism and objectivism.
Keywords: Fazl-AL-Rahman, The Main Themes of the Qur'an, Historiography, ethics, modernism, objectivism -
نشریه مطالعات تاریخی قرآن و حدیث، سال بیست و ششم شماره 1 (پیاپی 67، بهار و تابستان 1399)، صص 207 -226
تاریخ گذاری قرآن کریم معیار و ابزار مناسبی برای تصحیح یا تصدیق روایات، اسباب نزول، ترتیب نزول، مکی و مدنی و تاریخ پیامبر (ص) است. مقاله پیش رو با روش تحلیلی و توصیفی و با هدف آشنایی با مبانی و معیارهای درست و موثر تاریخ گذاریقرآن کریم به بررسی روش های تاریخ گذاری مفسران تنزیلی پرداخته است تا به مدد آن بتوان به بررسی راهکارها و امکان نگارش تفاسیر جدید بر مبنای ترتیب نزول، تشریح و بیان فایده موارد مرتبط همت گماشت. نتیجه پژوهش آن است که این نظریات به تنهایی نمی توانند روش جامعی را برای تاریخ گذاریقرآنکریم پیشنهاد کنند. نظر برگزیده بر این فرآیند ترکیبی اجتهادی متمرکز است که می تواند با تکمیل مطالعات رجالی، درایه ای، تاریخی از لحاظ احتمالات آماری و ریاضی، راه گذار به تاریخ گذاری سور را هموار سازد.
کلید واژگان: تاریخ گذاری, روش تنزیلی, آینده نگاری, سیاق تاریخی, سبب نزول, روایات نزولThe historiography of the Qur'an is considered a suitable criterion and tool for correcting or confirming many narrations,the causes of revelation,the order of revelation,Mecca and civilization, and the history of the ProphetThe following article, with an analytical and descriptive method and with the aim of getting acquainted with the correct and effective principles and criteria of the history of the Holy Quran,examines the dating methods of the commentators so that the solutions and possibility of writing new interpretations can be examined based on the order of revelation. Explaining the benefits of related items,he made an effort: The authenticity of the narrations of revelation,such as Jalaluddin Farsi;The originality of statistical and mathematical estimates, such as Bazargan Engineer; The original originality of the context, such as the dignity of the lesson; How to identify historical contexts, such as Dr. Faraskhah and Samih NazalThe ijtihad method of summarizing history and context in identifying the cause of revelation, such as Dr. Abed alJabri and Mullah Hash AlGhazi;The result of this research is that these theories alone cannot suggest a comprehensive method for dating the history of the Holy Qur'an. The selected focus is on this ijtihad-based combination process which can complete the path to the future of Quranic studies and cognition by completing Rajali's studies,tactics,and history in terms of statistical and mathematical probabilities.
Keywords: Historiography, discount method, Futurism, Historical context, cause of revelation, descriptions of revelation -
تاریخ نگاری اسلامی در کنار تاریخ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به جنبه های اقتصادی و مالی حکومت اسلامی نیز توجه می کرده است. در تاریخ نگاری اقتصادی مسایل گوناگون مانند خمس، زکات، جزیه، خراج و نظایر اینها مطرح می شود. خراج از مهمترین درآمدهای دولت های اسلامی بود که به ویژه پس از شروع فتوحات مورد توجه خلفا و کارگزاران خلافت و بالطبع مورد توجه تاریخ نگاران قرار گرفت. در خراج نگاری ها در کنار مسایل تاریخی مباحث فقهی و مالی نیز مورد توجه بوده است. این پژوهش با استفاده از تحلیل داده های تاریخی و کتاب های خراج نگاری، تلاش می کند ضمن بررسی چارچوب تاریخی خراج نگاری های چهار قرن نخست هجری، نشان دهد شیعیان چه جایگاهی در نگارش این گونه آثار داشته اند؟ به نظر می رسد با توجه به تسلط آل بویه بر قلمرو خلافت اسلامی، اوج خراج نگاری شیعیان قرن چهارم هجری بوده است. شیعیان به سبب حضور در دربار آل بویه، متناسب با نیازهای فقهی و اداری به نگارش کتاب های خراج پرداخته بودند.
کلید واژگان: آل بویه, تاریخ نگاری, خراج, خراج نگاری, میراث علمی شیعهAlong with political, cultural and social history, Islamic historiography has also paid attention to the economic and financial aspects of the Islamic government. In economic historiography, several issues such as khums (one-fifth of the income), zakat, jizyah, kharāj tax, and the like have been proposed. Kharāj tax was one of the most important revenues of the Islamic states, which, especially after the beginning of the conquests, attracted the caliphs' attention and the agents of the caliphate and, of course, the histographs. Besides the historical issues, the jurisprudential and financial issues have also been considered in tax collections. Using the analysis of historical data and tax books, this study tries to examine the historical framework of tax collectors in the first quarter of the first century AH to show what contributions have Shiites made in writing such works. Seemingly, due to the domination of Buyid dynasty over the Islamic caliphate territories, the peak of Shiite taxation was in the fourth century AH. For their presence in the court of Buyid dynasty, the Shiites had written Kharāj books based on the jurisprudential needs.
Keywords: Buyid dynasty, Historiography, Kharāj, Kharāj-graphy, Shiite scientific heritage -
ثبت وقایع و رویدادهای زندگی پادشاهان به سبک های مختلف، یکی از رایج ترین سنت های تاریخ نویسی در ایران بود. برای اطلاع از فهم تاریخی، تاریخ نگری و تاریخ نگاری در ادوار مختلف، گریزی جز استفاده از این آثار نیست. کتاب عالم آرای شاه طهماسب، نوشته حسینی مرعشی تبریزی حوادث دوره شاه طهماسب را در قالب داستانی-تاریخی در فاصله سال های 930 تا 981 ثبت کرده است. با عنایت به اهمیت این کتاب در مطالعات تاریخی دوره صفوی، به ویژه از نظر بررسی شیعه گرایی رایج در این دوره، این پژوهش درصدد است به روش توصیفی- تحلیلی، ویژگی های تاریخ نگری و تاریخ نگاری حسینی مرعشی تبریزی را با توجه به رویکردهای شیعی مورخ، بررسی و تحلیل کند. سوال اصلی پژوهش این است که شیعه گرایی رایج در دوره صفوی چه تاثیری بر تاریخ نگری و تاریخ نگاری حسینی مرعشی در تالیف عالم آرای شاه طهماسب داشته است؟ یافته های پژوهش نشان می دهد به رغم داستانی بودن اثر، عواملی همچون مذهب رایج و رسمی تشیع، دیدگاه و گرایش های اعتقادی نویسنده و تاثیرپذیری از شیعه گرایی، در تاریخ نگری و تاریخ نگاری او تاثیرگذار بوده است. لذا مولفه هایی نظیر مشروعیت بخشی به شاه صفوی، نگاه مذهبی مورخ به تاریخ، رویاپردازی قداستی، تاویل گرایی دینی، تقدیر گرایی و نگرش غالیانه و همچنین استفاده از ادبیات شیعی و واژگان و اسامی برخاسته از باورهای شیعی و تکرار اسامی ایمه، نشان دهنده تاثیر پذیری مولف از شیعه گرایی رایج در ایران عصر صفوی بوده است.کلید واژگان: تاریخ نگاری, حسینی مرعشی تبریزی, صفویان, عالم آرای شاه طهماسبRelating the events and king's life events with different techniques was one of the popular traditions of historiography in Iran. To have an understanding of the history, historiography and studying history in different periods, there is no way but to get advantage of such works. The book Ālam Ārae Shāh Tahmāsb written by Hosseini Marashi Tabrizihas recorded the events of Shāh Tasmāb's period from 930 to 981. With respect to the significance of this book in historical studies of the Safavid Period, namely in shiitism investigation which had been a popular phenomenon of this period, this research is to investigate and to analyze the historiographical and historical studies of this book by Hosseini Marashi Tabrizi, an author whose Shiite approach is evident. The authors have used descriptive-analytical method. The main question of this research is that what has been the effect of shiitism as a popular tendency on the study and historiography as done by Hosseini Marashi Tabrizi in his book of Ālam Ārae Shāh Tahmāsb? The findings of the study prove that although this work is a narrative one, factors such as Shiite as the dominant religion, the author's viewpoints and his impressibility from shiitism have been influential in historiography an historical studies. Therefore, factors such as legitimatizing the Safavi King, the religious attitude of the writer to history, sacred daydreaming, religious interpretation, exaggerative attitude and determinism, using Shiite literature and words taken from Shiite beliefs, and repeating the Shiite Imams' names all prove that the author has been influenced by Shiite belief as the dominant religion of that period.Keywords: Historiography, Hosseini Marashi Tabrizi, the Safavids, Ālam Ārae Shāh Tahmāsb
-
نشریه مطالعات تاریخی قرآن و حدیث، سال بیست و پنجم شماره 2 (پیاپی 66، پاییز و زمستان 1398)، صص 89 -100
هدف از پژوهش حاضر، گونه شناسی و دسته بندی روایات با کارکرد تاریخی در تفسیر مجمع البیان است. الگوی مورد استفاده در این مقاله، گونه شناسی مبتنی بر روش است. گونه شناسی مبتنی بر روش در حوزه تفسیر قرآن الگویی است که با توجه به سه نوع رویکرد رابطه نگرانه، کارکرد گرایانه و ساختار گرایانه دانشمندان علوم حدیث به گونه بندی و تحلیل گونه ها می پردازد. در مطالعه حاضر این نوع از گونه شناسی رویکردی توصیفی تحلیلی به سنخ شناسی کارکرد گرا در روایات دارد. بر همین اساس سه دسته روایت شامل روایات ترتیب نزول سوره ها، روایات اسباب نزول و حاکی از فضای صدور سوره ها، و روایات حکایت کننده جزییات قصص و داستان های انبیاء و اقوام پیشین تحت عنوان کارکرد تاریخی روایات گونه بندی و تحلیل می شوند. نتایج این مطالعه نشان می دهد روایات ترتیب نزول و بخش عمده روایات اسباب نزول حاوی اطلاعاتی است از وقایع تاریخی یا وقایعی که در شکل گیری تاریخ بعد از اسلام اهمیت داشته اند. همچنین، روایات حکایت کننده جزییات قصص، شامل 308 روایت است که با توجه به کارکرد تاریخی آن ها در 9 نوع مختلف قابل دسته بندی است.
کلید واژگان: گونه شناسی, روایات تفسیری, کارکرد, تاریخ شناسی, تفسیر مجمع البیانThe purpose of the study is examining the typology of Hadiths with the function of historiography in Majma' al-Bayan. The model used in this article is the Methodology-based Typology. Methodology-based Typology in the field of Qur'anic interpretation is a model that classifies and analyzes three types of Hadith scholars’ approaches, i.e. relationalist, functionalist and structuralist. In this paper, this kind of typology has a descriptive-analytical approach to functional typology in Hadith. Accordingly, three categories of narration, including the narrations of the Sura-revelation- based, the narrations of the Sura-cause-based (the atmosphere of the revelation of Sura), and the narratives narrating the details of the tales (Qasas) and stories of the prophets and ancient tribes, are categorized and analyzed as the historiographical function of Hadith. The results of this study show that the narrative-revelation- based and most of the narrative-cause-based contain information about historical events or events that were important in the formation of post-Islamic history. Also narratives narrating details of the Qasas, include three hundred and eight narratives, which according to its historiographical function, can be categorized in nine different types. According to the findings of the study, it can be said that historiographical Hadiths are an essential prerequisite for explanation of Qur’anic verses and have an explanatory-interpretive role in the interpretation of history-bounded Qur'anic verses.
Keywords: Typology, Interpretative narratives, Function, Historiography, Majma' al-Bayan -
تاریخ نگاری اسلامی محصول تلاش همگانی مسلمانان است که از همان سده های نخست آغاز شده و با گرایش ها، رویکردها و شیوه های متفاوت بالنده شده است. در این میان، اصحاب امامان (ع) نقش بسزایی ایفا کردند. اصحاب امام هادی (ع) نیز از اقوام و طوایف متفاوت، با گرایش های فکری مختلف به تاریخ نگاری در شاخه ها و سطوح مختلف پرداختند و آثار پیشینیان را توسعه و استمرار بخشیدند. پژوهش حاضر نگرش و نگارش این افراد را با رویکردی علمی_تحلیلی، بررسی می کند. این مقاله با استفاده از شیوه تاریخی و مقایسه آثار، براساس منابع و اسناد مکتوب موجود، جایگاه و نقش آنان را با توجه به گونه های فکری و نگارشی آنان و ریزموضوعات مورد اهتمام در تاریخ نگاری، بررسی کرده و سرانجام با آمیزه ای از توصیف نقلی و تحلیل عقلی چنین یافته است که آنان بدون در نظر داشتن تفکر قبایلی یا منطقه ای و حتی دریافت دستور یا سفارشی از امام هادی (ع)، استمراربخش حرکت تاریخ نگاری بودند و در اندک مواردی بنیان گذاری یا توسعه بخشی کرده اند. بیشتر این آثار در گذر زمان و به سبب نداشتن نوآوری، شهره نشدن در جامعه اسلامی و پاسخ گو نبودن به نیازهای علمی و فرقه ای دست خوش فراموشی شده اندکلید واژگان: امام هادی (ع), اصحاب امام هادی (ع), تاریخ نگاری, شیعهIslamic historiography is the product of the Muslim general effort that has started from the very first centuries and has grown with different tendencies, approaches and practices. Meanwhile, the companions of the Imams (AS) played a significant role. The companions of Imam Hadi (AS) also from different ethnic groups and tribes and with different intellectual tendencies dedicated to historiography in different branches and levels and focused on the founding, development, and continuation of their predecessor's movements. The present study examines the attitude and writing of these historians with a scientific-analytical approach. Using the historical method and comparing the works, and based on the available sources and documents, it has examined their position and role in terms of their intellectual and writing patterns and the micro-subjects of the historiography. Finally, with a mixture of narrative description and rational analysis, it has been found that they have continued the movement of historiography, regardless of tribal or regional thinking, and even receiving orders from Imam Hadi (AS). And in few cases they could have founding or developing role. Most of these works have been forgotten over time due to lack of innovation, lack of recognition in Islamic society, and lack of accountability to scientific and sectarian needsKeywords: Imam Hadi (AS), Companions of Imam Hadi, Historiography, Shia
-
تشکیل حکومت صفویه با ویژگی هایی همراه بود که مهم ترین آن رسمیت یافتن مذهب تشیع است. حکومت ها برای پذیرش در میان مردم جامعه نیاز به آن دارند تا برای حکومت کردن خود حقی قایل شوند. در جامعه ی ایران مشروعیت حکومت، مهم ترین عامل برای حق حکومت کردن محسوب می شود. تکیه ی صفویان بر مذهب تشیع نیاز به پذیرش حکومت آنان بر پایه ی تعالیم و معارف مذهب تشیع داشت. شیعیان به ولایت ائمه در همه ی زمان ها- زمان حضور و غیبت، حکومت علنی و غیر علنی- اعتقاد دارند. اینکه پذیرش صفویان در زمان غیبت توسط شیعیان چگونه صورت گرفت و جایگاه پادشاهان صفوی چگونه و بر چه اساسی تبیین گردید؟ موضوعی است که پژوهش حاضر درصدد بررسی و درک گفتمان های مسلط در دوره های مختلف آن در رابطه با تعامل قدرت پادشاهان و علمای دین از طریق تاریخ نوشته های دوره ی صفوی است. زیرا مورخان به عنوان افراد جامعه - البته از گروه فرهیختگان و اغلب دیوانیان و گاه علما و ادبا- متاثر از حیات فکری جامعه ی خود هستند و تحت شرایط خاص زیستگاه خود، به لحاظ زمانی و مکانی و مصلحت های موجود، تاریخ خود را می نگارند.دستاوردهای مقاله نشان داد که گفتمان های ایجادشده با فراز و فرود قدرت سیاسی و مذهبی در دوره های مختلف، گاه در تاثیرپذیری از اندیشه ی موعودگرایانه، پادشاهان صفوی را به عنوان نایبان امام زمان (ع) و گاه بر پایه ی اندیشه ی تقدیرگرایانه، آنان را برگزیده ی خداوند دانسته و حکومتشان به مقتضای شرایط سیاسی و مذهبی به عنوان لطف الهی، حکومت ابدمدت و ابدپیوند با ولایت امام زمان(ع) خوانده شده استکلید واژگان: صفویان, تاریخ نگاری, قدرت سیاسی و قدرت مذهبی, پادشاه صفوی و امام زمان(ع)Establishing Safavid dynasty privileged many incidents including legitimacy of Shiite religion. Governments need some kind of rights among their people to rule a country. In Iran for legitimizing, governance and ruling people, the most vital factor is to establish some special kinds of rights to rule and govern. Reliance of Safavid kings on Shiism represents the need and requirement of acceptance of their ruling power on the basis of teachings and principles of Shiism. Shiite people truly believe in Imams’ guardianships in all cases such as “appearance or absence time” and “explicit or implicit governance”. The main purpose of the present study is to determine how Safavid kings accepted Imams’ governance during absence time and what was the status and principles of these kings? We tried to investigate historical discourses between those kings and religious elites in Safavid manuscripts. Historians -as ordinary members of society- and also as elites, government officials and writers. Historians are always under the control of their own physical environments including space, time, and their current situations to write the history. Findings of this study show that regarding existing historical disclosures with rising and falling of political powers and religious conditions in different eras, Safavid kings under the influence of promising thoughts supported Shiite Imams as representatives of Imam Asr (S.A.) and sometimes according to their fate and destiny considered themselves as holy selected elites by Allah. Their governance and ruling power are ever-lasting and ever-related to Imam Asr (S.A).Keywords: Safavi kings, Historiography, Political, Religious power, Imam Asr (S.A
-
View point of Ibn Sa ad, one of Ahl Hadith, about the history of the beginning of Islam / A case study about the biography of Imam Ali(a.s.) in the book “al-Tabaqat al-Kubraal-Tabaqat al-Kubra by Muhammad Ibn Saad (230 A.H.) is of the significant ancient books about the biography of Prophet Muhammad, his companions, Tabiin (companions of his companions), and tradition narrators till the beginning decades of the third Hijrah century. The present study in a case study on the biography of imam Aliincluded in this book explained the differences among records of historians and tradition narrators about the events at the beginning of Islam. The findings show that Ibn Saad as a tradition narrator ( Muhaddith) and a historian due to his commitment to the beliefs of Ahl Hadith in explaining the events at the beginning of Islam pictured the course of events different from other historians.Keywords: historiography, AshabHadith, Ibn Saad, al, Tabaqat al Kubra, Ali
-
تاریخ گذاری سوره های قرآن، دانشی است که پیرامون تعیین دقیق یا تقریبی تاریخ و ترتیب نزول این واحدهای وحیانی بحث می کند. محمد عزه دروزه در «تفسیر الحدیث» با توجه به روش تفسیری و صبغه تاریخی خود، بیش ترین تلاش را در این مورد با استفاده از آیات قرآن، فهرست های ترتیب نزول و منابع روایی انجام داده است. او با اعتقاد به اصول و مبانی خاص خود که از باورهایش در زمینه علوم قرآنی و مباحث تاریخی به دست آمده، روش هایی را در تاریخ گذاری قرآن به کار می گیرد و به نتایج جدیدی پیرامون زمان وقوع و چگونگی حوادث تاریخ صدر اسلام دست می یابد. مهم ترین شیوه های او را می توان تحت عناوین اولویت بندی در استفاده از منابع تاریخ گذاری، مرتب کردن سوره ها بر مبنای مطلع آن ها، تکیه بر نقاط عطف تاریخی، استناد به شان نزول آیات، تامل در سیر تاریخی تشریع احکام و دقت در زمان نزول آیات و سور متشابه طبقه بندی و تحلیل کرد.کلید واژگان: قرآن, تاریخ گذاری, ترتیب نزول, تفسیر تاریخی, روش تفسیری, تفسیر الحدیثJoin this chapter of the Quran, the knowledge that the exact or approximate date and the divine revelation of these units is discussed. Mohamed Azza Drwazeh in Al-Tafsir Al-Hadith , according to the interpretation of the historic nature of his effort in this case, using the Quran, in descending order lists and validity of the data. Convinced that his own principles of belief in Quranic sciences and historical topics obtained. Techniques in this quran applies to new results on the timing of events in the early history of Islam and how to achieve. Bottom of Form. His most important ways we can prioritize the use of resources under dating, sort of chapters based on the information they rely on historical turning points, according to the revelation of verses, according to Shariah rulings and carefully reflect on the course during the fall signs and similar sur classify and analyze.Keywords: Quran, historiography, descending order, historical interpretation, interpretation techniques, Darwazeh, Al, Tafsir Al Hadith
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.