به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « hz. zaynab » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «hz. zaynab» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید مهدی نوری کیذقانی، رسول خمر، عباس گنجعلی، حسین شمس آبادی
    زنان بزرگ در طول تاریخ الگوی کمال و انسانیت بوده و جهانیان را مسحور عظمت خود کرده اند. حضرت زینب(س) یکی از آن زنانی است که به سبب ویژگی هایی چون صلابت، صبر، قداست، شجاعت، شکوه و عظمت، الگوی آزادگان و حقیقت جویان جهان شده است. از این رو عظمت وجودی حضرت زینب(س) در شعر معاصر فارسی و عربی جلوه ویژه یافته است. در مقاله حاضر به شیوه توصیفی-تحلیلی، حضور نمادین شخصیت آن حضرت در شعر شاعران بحرین مورد واکاوی قرارگرفته است. نتایج نشان از آن دارد که شاعران معاصر بحرین از قهرمانان عاشورا به ویژه حضرت زینب(س) الگو گرفته اند. آنان حضرت زینب(س) را نماد شکیبایی و پایداری دانسته و همه پایمردان و آزادیخوان را به اقتدای به ایشان فراخوانده اند. آن حضرت در شعر این شاعران چون مشعلی فروزان، راه های ظلمانی و دشوار را تا رسیدن به قله سرافرازی و عدالت، روشن می کند و به انقلابیان و سلحشوران آگاه نیرو، اندیشه و انگیزه می دهد.
    کلید واژگان: حضرت زینب(س), شاعران بحرین, شعر مذهبی, فرهنگ عاشورایی}
    Sayyid Mahdi Keyzeqani, Rasool Khamer, Abbas Ganjali, Hoseyn Shamsabadi
    Hz. Zaynab symbolizes resistance, utmost devotion, and sincere support for the rightful front in the event of Ashura. As such, it has affectedShii communities throughout history, with this influence observable in Shii religious poetry. Bahrain is one such a community where such an influence can be sensed in its conscientious poets that have left much influence.
    Keywords: Hz. Zaynab, Bahraini poets, Symbol, grandeur}
  • زهرا زحمتکش*

    حضرت زینب سلام ‏الله‏ علیها آیینه تمام نمایی بود که هرکس در او نظر می‌کرد عظمت اهل بیت (ع) را مشاهده می‌نمود،خطبه‌های زینب کبری سلام ‏الله ‏علیها در کوفه و شام اسناد گویایی هستند که مقام علمی او را بدون شواهد به اثبات می‌رسانند، نکات علمی و ادبی و معانی به کار رفته در خطبه‌های سفیر کربلا به حدی است که ذهن هر خواننده دل آگاه و اندیشمند را به تماشای فرازهای ظریف و بلیغ آن می‌نشاند. درواقع حضرت زینب سلام ‏الله‏ علیها ، شخصیتی بی نظیر در جهان اسلام به شمار می رود،شخصیتی که دارای جایگاه ویژه با خصوصیات منحصر به فرد، نزد اهل سنت می باشد،واین چیزی است که بزرگان و محققان اهل سنت نیز به آن معترفند. باوجود همه این فضایل وعظمت شخصیت حضرت زینب کبری سلام ‏الله‏ علیها بسیاری از دانشمندان اهل تسنن درباره حضرت زینب سلام‏ الله‏ علیها قلم زده  و گزارش هایی در احوال و زندگانی آن حضرت ثبت نموده اند.
     در پژوهش حاضر که با روش توصیفی – تحلیلی و شیوه کتابخانه ای به محوریت شخصیت حضرت زینب سلام ‏الله ‏علیها و نقش ایشان در قیام امام حسین (ع) در منابع اهل تسنن پرداخته شده است . یافته های پژوهش حاکی از آن است که در توصیف اتفاقات شخصیت حضرت زینب سلام‏الله‏علیها و نقش ایشان در قیام امام حسین(ع)، اهل سنت ابعاد مختلفی از حوادث را نقل کرده اند ، که این خود حاکی از عظمت حضرت زینب سلام ‏الله‏ علیها و نقش ایشان در قیام امام حسین (ع) و بزرگی مصیبت وارده بر اهل بیت (ع) بوده است .

    Zahra Zahmatkesh *

    Hz. Zaynab was such a great personality in whose manner and speech the loftiness of the Ahl al-Bayt was evident. Her harangues at Kufah and Damascus were both eloquent and revolutionary. Hence she also received a high regard in Sunni sources and their praises for her in their history books. The present paper surveys some highlights of her personality and conducts as reported in a selection of Sunni works.

    Keywords: Hz. Zaynab, Sunnis, hadith sources, Ashura}
  • دکتر سید مرتضی عادلی

    حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها از بانوان اثرگذار در تاریخ اسلام به شمار می‌رود که نقش مهمی در ثمربخشی قیام امام حسین علیه‌السلام داشته است. از آن‌جا که بیشترین توجه محققان معطوف به حضور حضرت در کربلا بوده و از برخی ابعاد دیگر مانند شخصیت علمی ایشان غفلت شده است، نوشتار پیش‌رو می‌کوشد تا با روشی توصیفی-تحلیلی ابعاد مختلف شخصیت علمی ایشان و ظهور آن‌ها در واقعه‌ی عاشورا و پس از آن را بررسی نماید. جایگاه علمی این بانوی بزرگ را می‌توان در اموری چون اندیشه‌ورزی، آگاهی به معارف قرآنی، روایت حدیث، تفقه در دین و نیابت خاصه از سوی معصوم، فصاحت و بلاغت، آگاهی روزآمد سیاسی و بهره‌گیری درست از فنون روان‌شناسی و مخاطب‌شناسی پی‌جویی کرد.

    کلید واژگان: زینب سلام الله علیها, مقام علمی, عاشورا, فصاحت و بلاغت, بینش سیاسی, مخاطب شناسی}
    Dr. Sayyid Mortaza Adeli

    Hz. Zaynab was an influential lady in the early Islamic history, for she exerted a profound influence on Ashura and the events that followed. As a great majority of authors have focused on the socio-political aspects of her character, the present paper is concerned with her intellection, profound knowledge of Quranic scholarship, hadith, rhetoric, and so forth. She knew well how to drive the audience to the same effects.

    Keywords: Hz. Zaynab, Ashura, post-Ashura events, Arabic rhetoric}
  • سکینه آزادی، فرشته علیرضایی، مسعود باوان پوری*

    تحریف، پرده و پوششی است که با آشکار شدن حقیقت، رخ در نقاب می‌کشد و همچون کف روی آب، نابود و مضمحل می‌شود. عاشورا یکی از بزرگ‌ترین و ماندگارترین خیزش‌هایی است که در طول تاریخ بر ضد یک حکومت ظالم صورت گرفته است. مقاله حاضر کوشیده است با تکیه بر روش توصیفی _ تحلیلی به بررسی سیاست‌های مزورانه‌ای که امویان پس از واقعه کربلا برای تحریف آن در پیش می‌گرفتند، پرداخته و در مقابل، نقش عقیله بنی‌هاشم، حضرت زینب کبری(س) را در زدودن غبار تحریف و برملا کردن دسیسه‌ها و توطیه‌های بی‌اساس حکومت بنی‌امیه در وارونه جلوه دادن حقایق عاشورا و قیام امام حسین(ع) تبیین کند. نتایج پژوهش نشان می‌دهد تبیین پیروزی، شکست، مرگ و زندگی از جمله مفاهیم اصلی سخنان حضرت زینب(س) بود. خطبه غراء حضرت زینب(س) و اشعار ایشان تاثیر زیادی روی شناساندن حقانیت اهل‌بیت: و آشکار کردن ماهیت دغل‌کار یزید و دست‌پروردگان او و خاندان بنی‌امیه داشت.

    کلید واژگان: عاشورا, تحریفات, بنی امیه, روشنگری, حضرت زینب (س)}
    Sakineh Azadi, Fereshteh Alirezayi, Masoud Bavanpouri*

    Falsification is a phenomenon that cannot remain concealed forever. Ashura is the most important movement undertaken against tyranny throughout history. However, Hz. Zaynab's disclosing talks showed the real face and character of the Umayyads in history.

    Keywords: Ashura, falsifications, the Umayyads, disclosure, Hz. Zaynab}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال